synnytyksen aikana?

aloittaja3

Onko kohtuutonta jos en halua miestäni mukaan synnytyssaliin? Toki hän pääsisi heti sisälle vauvan synnyttyä, mutta en haluaisi hänen näkevän jos ulosteet ja kuset tulee siinä synnytyksen yhteydessä. Onko monelle käynyt niin? Itse olisin halukas olemaan yksin synnytyksessä hoitajien ja kätilön kanssa, mutta sitä pohdin kuinka kohtuutonta on pyytää miestäni odottamaan ulkona siihen asti että vauva on ulkona.. entä onko kenelläkään jotain keinoja joilla voisi auttaa asiaa ettei paikat repeäisi synnytyksessä, väliliha esim.? Tässä minun huolenaiheet synnytykseen, välilihan repeäminen ja tarpeiden tuleminen synnytyksen aikana :) sen tiedänkin jo että sietämätöntä kipua tulee tuntemaan mutta sekään ei minua niin paljoa huoleta kuin nuo..

14

346

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äitix4..

      Tarpeet tulee jos tulee, ei sitä voi estää. Välilihan repeäminen voidaan estää leikkaamalla se.

      Toki raskausaikana (ensikertalainen) ajattelee tuollaisia, mutta synnytyksen jälkeen tajuaa että ajatteleminen oli turhaa.......

      Eihän miehen ole tarkoitus viettää aikaansa siellä alapäätäsi tutkaillen, eihän?

    • eijdetgd

      Minua ainakin huoletti vain se, että vauvalle ei vaan tule mitään vammoja synnytyksen aikana eikä se, näkeekö mies jos ulostan tai repeääkö väliliha. Tarkoitan siis vain, että kyllä siinä vähän tärkeämmät asiat on mielessä synnytyksen aikana. Jos ne kakat siihen tulee, niin kyllä ne kätilöt ovat harjaantuneita korjaamaan ne huomaamattomasti pois. Ja kyllä sen miehen olisi tarkoitus olla ihan siellä sinun toisessa päässä tukemassa, eikä alapäätä katselemassa.

    • ei haittaa.

      ja sähän voit ottaa peräruiskeen siellä synnytys osastolla, nii ei se kakka tule ponnistuksen aikana ja jos sanot että pissattaa nii ne kyllä katetroi sut, että ei sitä pissaakaa tule sitte.. :) mut ihan turhia nuita on miettiä, kätilöt on tottunut siihen että kakka tulee ku ponnistaa, kun se vauvan pää painaa sitä peräsuolta.. eli ihan normaalia on.. :)

    • aloittaja3

      Joo on varmasti turhia nää mun huolet, toki vauvan terveenä syntyminen tärkeintä on, ja varmasti johtuu juuri siitä että mietin näitä kun ensikertalainen olen, ja kun olen kuullut että jotku miehistä haluaisivat nähdä kun vauva syntyy, eli kun tulee siis ulos, mutta oman miehen sen verran hyvin tunnen ettei välttämättä halua sitä tapahtumaa nähdä:) mieluiten tosiaan olisin yksin siellä synnytyssalissa, uskoisin että näin pystyisin parhaiten asiaan keskittymään, mutta pitänee lähempänä synnytystä ottaa miehen kanssa asia puheeksi:) päättääkö kätilö tästä välilihan leikkaamisesta että pitääkö se leikata vai ei, vai leikataanko se automaattisesti? Saanko esittää pyynnön ettei sitä leikata, kun olen kuullut että se repeäminen on parempi vaihtoehto kuin leikkaus kun se repeää sitten luonnollisesti oikeaan suuntaan tai jotain? Ja jossain sanottiin myös että välilihan venyvyyttä voisi itse edesauttaa hieromalla raskausaikana öljyllä sitä, niin ei niin helposti repeäisi.. oletteko tätäkokeilleet?

      • eijdetgjölh

        Edelleen: jos mies on synnytyssalissa ponnistusvaiheen aikana, niin ei hän ole siellä sinun alapäätäsi tuijottamassa, vaan ihan toisessa päässä sänkyä.

        Jos vauvalla on joku hätä ja hänet pitää saada äkkiä ulos, niin silloin se väliliha saatetaan leikata, halusit tai et. Noin muuten voit kyllä esittää toiveen siitä, ettei sitä leikattaisi kuin äärimmäisen pakon edessä. Ja ei siis leikata automaattisesti, vaan tarpeen mukaan.


      • 32+2

        Repeäminen on pahempi kuin episitomia.

        Peräruiske ei takaa sitä etteikö ulostetta tulisi, sinne suolistoon kun voi jäädä jotain, mutta aiemp. kompaten, miehesi tuskin viettää aikaansa siellä alapääsi puolella. Ja virtsaa voi tulla, ei sitä välttämättä aleta katetroida. Tuo kaikki kuuluu synnytykseen, se kun sattuu olemaan vähän veristä ym. "puuhaa".

        Älä turhaan stressaa itseäsi etukäteen ja juttele puolisosi kanssa. Ja ota asiat esille neuvolassa.

        Onnellista odotusta.


    • Kapusha

      Meillä oli alkuperäinen suunnitelma,ettei mies tule mukaan juurikin noista samoista syystä. Yhteinen mielipide oli,että synnytän yksin. Käynnistykseen menin aamulla ja mies lähti töihin. Soitin illalla ja kun tilanne ei edennyt juuri mihinkään niin pyysin vaan tulemaan seuraavana päivänä.
      Ja kun mies sitten tuli niin olikin jo täysi tohina päällä ja mut siirretty saliin ilokaasulle. Kätilö ei ottanut kuuleviin korviinsa toivettamme,ettei mies olisi tutkimusten aikana huoneessa.
      Mies istui mun jaljkojen vieressä olevalla tuolilla kun muualla ei tilaa ollut ja näki vihreät lapsivedet jne. Ja jouduin olemaan kontillanikin jossain vaiheessa ja mietin edelleen yli 10kk synnytyksestä kuinka kauheaa se oli.. Ja juurikin sen takia,että mies istui siellä.
      Synnytys päätyi sectioon, koska edistystä ei tapahtunut tarpeeksi nopeaan.
      Ihmiset ovat näissä erilaisia. Itse mielummin halusin keskittyä synnytykseen enkä kokenut että miehestä ois ollut mitään apua siinä tilanteessa! Todennäkösesti olisin paiskonut sitä turpiin ;D
      Jokaisen pitää löytää semmonen vaihtoehto mikä itselle sopii. Meille molemmille olisi ollut parempi vaihtoehto että olisin ollut yksin siellä salissa...

      Ja vaikka supistukset tuli 1-2min välein niin kyllä mä vaan mietin mitä kaikkea kauheaa se mies siellä näkee. Sanokoot muut mitä vaan. Vauvan terveys oli ykkönen mutta kakkosena mietin miehen läsnäoloa...

    • kätilö34

      Mies olisi voinut ihan itse kävellä ulos sieltä salista tutkimusten ajaksi. Ei ollut tilaa? Siis esim. seistä sinun vieressäsi _pääpuolella_? On tosiaan outoa...

      • Susiekuuuu

        No niin minustakin kuulostaa oudolta, ettei miehelle olisi ollut parempaa paikkaa? Synnytyssalithan on hyvinvarusteltuja.

        Itsellä takana kaksi synnytystä ja kun kokemus noista sun peloista: ei ole tullut ulostetta kummassakaan vaikkei mitään peräruiskeita laitettu. Eka kesti 20h ja toisesta ehdin olla synnytyssairaalassa vain 2,5h kun lapsi syntyi, joten ei siinä olisi kyllä ehtinytkään. Molemmat lapset yli nelikiloisia mutta ei mitään repeämiä ja kummassakaan en ole mitään öljyjä käyttänyt.

        Itse olin ehdottomasti sitä mieltä, että saa kyllä ollamies mukana. Sen verran suuri yhteinen kokemus ja myös siksi, että osaapas sitten ehkä paremmin sitä urakkaa arvostaa :) Ei sitä voi tajuta ilman kokematta minkälainen ponnistus se on. Ja näiden omien kokemusten perusteella, kyllä niissä saleissa on hyvät tilat, ei ole pakko sellaista katsoa mitä ei halua ja välillä voi käydä käytävällä. Sekin kannattaa ottaa huomioon, että jos pitkä synnytys, on mukava olla joku seurana ja auttamassa, kätilöt kun on paikalla vain osan ajasta.


    • ap1

      Susiekuuuu kiitos vastauksesta, huojensi kyllä mieltä:) niin miehen kanssa tästä synnytyksestä saa vielä keskustella, tosin ei hän muutenkaan uskalla minua uhmata kun oikeasti olen vihainen, niin voin kuvitella että synnytystilanteessa hänsuorastaan pelkää minua jos huudan kuin hyeena ja silloin hän tekee kaiken mitä käsken.. :D

    • fisutt

      Meillä on kahdessa synnytyksessä ollut mies mukana, ja tuolin ottanut itselleen sinne minun viereeni pääpuoleen, alapäätä ei ole ollut katsomassa ponnistuksen tms. aikana.

      • Rapsakka

        Meillä molemmat oli ehdottomasti sitä mieltä että miehen pitää olla synnytyksessä mukana. Sanoin kyllä siitä että keskittyy vain mitä yläpäässä tapahtuu ja kätilöt hoitaa sitten navan alapuolisen alueen. Nooh....kuinkas kävikään, kesken ponnistusvaiheen toinen jalkateline hajosi ja mieheni joutui pitämään siitä kiinni joten pääsi myös katsomaan tapahtumaa sinne aitiopaikalle...eihän se voinu olla katsomatta kun lapsi syntyi :) paskaa tuli ja peräsuoli tuli ponnistaessa jonkun verran pihalle ja jouduttiin se välilihakin leikkaamaan, mutta voin kertoo että kyllä siinä tilanteessa ajatteli jotain ihan muuta kun että mitähän se mies näkee ja ajattelee. Jälkeen päin mieson vaan naureskellut että nyt tietää miksi bulgarialaisten painonnostajien peräsuoli tulee nostellessa ulos :) helmikuussa luvassa uusi synnytys ja ehdottomasti haluaa olla mukana ja ehdottomasti haluan hänet sinne mukaan...täytyy vaan heti varmistaa että sängyn jalkatuet on ehjät ;)


      • fisutt
        Rapsakka kirjoitti:

        Meillä molemmat oli ehdottomasti sitä mieltä että miehen pitää olla synnytyksessä mukana. Sanoin kyllä siitä että keskittyy vain mitä yläpäässä tapahtuu ja kätilöt hoitaa sitten navan alapuolisen alueen. Nooh....kuinkas kävikään, kesken ponnistusvaiheen toinen jalkateline hajosi ja mieheni joutui pitämään siitä kiinni joten pääsi myös katsomaan tapahtumaa sinne aitiopaikalle...eihän se voinu olla katsomatta kun lapsi syntyi :) paskaa tuli ja peräsuoli tuli ponnistaessa jonkun verran pihalle ja jouduttiin se välilihakin leikkaamaan, mutta voin kertoo että kyllä siinä tilanteessa ajatteli jotain ihan muuta kun että mitähän se mies näkee ja ajattelee. Jälkeen päin mieson vaan naureskellut että nyt tietää miksi bulgarialaisten painonnostajien peräsuoli tulee nostellessa ulos :) helmikuussa luvassa uusi synnytys ja ehdottomasti haluaa olla mukana ja ehdottomasti haluan hänet sinne mukaan...täytyy vaan heti varmistaa että sängyn jalkatuet on ehjät ;)

        Juu näin synnytykset jo kokeneena ei kyllä olisi haitannut vaikka olisi siellä alapäässäkin ollut katsomassa, mutta ei miehestä olisi tainnut siihen edes olla. Toisessa synnytyksessä istuskeli siinä lähempänä kun alkoi ponnistusvaihe olla lähellä ja miehellä alkoi jo tekemään pahaa ja siirtyi sitten sinne kauemmas pääpuoleen.


    • Anonyymi

      Voihan miehelle tulla avuton olo oven ulkopuolella jos vaikka huudaa kovasti ja voihkit. Itselle mies oli vieressä ja en olisi edes halunnut hänen olevan missään muualla.

      Huutaminen kuuluu synnytyssalista toiseen eli äänesi kuuluu kyllä käytävälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5540
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3537
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1662
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1636
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1092
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      809
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      808
    Aihe