Oksennuspelko

Janina28

Pelkään oksentamista, olen pelännyt koko ikäni ja pelkään yhä.. Kun äklön paha olo masussa jostain syystä niin yritän pidätellä sitä itku kurkussa etten joudu oksentamaan, vaikka järjellä tiedän että sitten tulisi parempi olo! Tää saattaa jostakin tuntua hölmöltä mutta tämä on vakava asia minulle itselle.. Pienenä sairastin oksennustaudin ja se oli aivan kamala kokemus, tuntui että sisuskalutkin tulee ulos, ennemmin kuolen kun oksentelu ei ikinä lopu. Ja näin aikuisiällä kun ollut joskus krapulan takia oksentelua, päätin etten ikinä enää juo. Kauhulla pelkään jos joskus olen raskaana, että miten sitten selviän mahdollisesta pahoinvoinnista ja vieläpä kun minulla on muutoin usein migreenin takia pahoinvointia ja sekin kauheeta! Onko kellään muulla samaa? vai olenko ainoa.. Oisko tämä jokin alitajunnasta johtuva.. Miten voisin voittaa oksennuspelkoni?? Elämäkin tuntuisi varmaan paljon paremmalta.. Kiitos jo etukäteen.

11

2128

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • epähedelmä

Et ole yksin! Olen kärsinyt yli kymmenen vuotta oksennusfobiasta ja sen myötä paniikkihäiriöstä.
      Liittyy erityisesti matkustamiseen koska pienenä aina oksentelin bussissa ja vieläkin tulee herkästi paha olo. Kohta on edessä lentomatka (monien tuntien mittaisille lennoille en uskaltaisi ikinä) ja pelko on suunnaton! Pelkään että matkapahoivointi iskee vaikka lentokoneessa se ei kai ole niin tavallista. Minua inhotta jo ne pussit mitä siellä on. Otan lääkkeitä tuplasti
      mutta silti pelkään aivan tajuttomasti. Matkan ilo häviää aika tehokkaasti kun on tällainen stressi päällä. Voisiko joku lohduttaa lentokoneessa tapahtuvan matkapahoinvoinnin suhteen? Onko epätavallista? En ole paljon lentänyt mutta ihmettelen miksipä siellä sitten olisi niitä oksennuspusseja jos ei tarvitsisi..

• Minttu

Minullakin on oksennuskammo. Minulla on myös sosiaalisten tilanteiden pelko ja hammaslääkärikammo, mitkä mainitsen tässä nyt, koska saatan viitata tekstissäni niihinkin.

Olen nyt 19 v. Muistan kärsineeni tästä jo pienenä lapsena, mutta pahentunut tämä on valtavasti siinä yläasteen aikana ja etenkin sen jälkeen on pahentunut vain lisää.

Pelkään sekä omaa oksentamista, mutta vielä enemmän muiden oksentamista. Oma oksentaminen ei tunnu ajatuksena yhtä hirveältä, jos silloin olisi ehdottomasti YKSIN ja olisi täysin varmaa, että jos on esim. ollut oksennustauti, niin se ei palaisi takaisin ihmisten ilmoille mentäessä. Mutta ajatus siitä, että oksentaisi muiden nähden, on hirveä. Sitä pelkään etenkin.

Pelkään myös sairastuvani reissussa ja muissa tilanteissa ja jos minulla on vähänkin huono olo julkisella paikalla, olo on todella kauhea, sillä mahatunteen lisäksi voin tuntea sydämen tykytystä, heikotusta, vapinaa yms. ja voin vain ajatella, että "ei saa oksentaa, ei saa oksentaa" enkä voi mitään muuta ajatella kuin sitä huonoa oloa. Hirveää on sekin, jos alkaa tulla hirveästi sylkyä suuhun ja nieleskellessä huono olo vain yltyy.
      Monesti minulla on kouluaamuisin maha sekaisin sosiaalisten tilanteiden pelon takia ja pelkään koko ajan oksentavani. Joskus olen saapunut kouluun 15 minuttiia myöhässä, kun en uskaltanut mennä kouluun sisälle huonon olon takia.

Se, mitä eniten kuitenkin pelkään, on muiden oksentaminen ja kai siinä on myös se tarttumisenpelko. Oksentamista en ole nähnyt tapahtruvan useisiin vuosiin, mutta silti pelkään joka päivä. Olen pyörtyä kauhusta jo pelkästään sen vuoksi, että joku puhuu oksentamisesta, näyttää mielestänui huonovointiselta, valittaa huonoa oloa, kuulen epämääräistä yskimistä, joku poistuu nopeasti jostain huoneesta jne.
      Näissä tilanteissa sydän alkaa hakata vimmatusti, tärisen, jalat menevät veteliksi, heikottaa, muutun punaiseksi ja oloni on kaikin puolin muutenkin hirveä.

Samoin pelkään lääkäriin liittyviä toimenpiteitä (tämä ei ole ainoa syy, miksi pelkään läääkriä) jne.

• yökkö

täällä.pienestä asti olen pelännyt ja vihannut oksentamista!ja vieläkin vaikka ikää on karttunut niin ajatuskin oksentelusta saa minut paniikkiin.ja jos vain kuulen että tautia on liikkeellä tai joku näyttää huonolta ni...
      tosin voin sinua lohdutta että vanhemmiten oksennustaudit vähenee,menevät yleensä ohi huonolla ololla.
      välttelin myös tämän syyn takia paikkja josta ei pääse hetkessä pois ja vaan että jos!!!
      mutta lohduttavaa tietää että meitä on muitakin!(Mahavaivoisssa on myös kirjoituksia kyseistä aihesta)

• melida

sairastan paniikkihäiriötä ja siinä minulla
        on suurena osana kammona, pelkona ja menen
        lisää paniikkiin oksentamisesta ja siitä
        huonosta olosta, mikä siinä minulle tulee!
        lapsena kärsin merisairaana aina laivamatkat,
        pelkäsin reissuja, automatkoja.
        tämä liittyy minulla tähän.
        jännitysmahaan.
        raskausaikani menivät okoo, vaikka oksensin
        ensimmäiset 3kuukautta päivittäin.
        siihen sai jotenkin ihme voimia, kun tiesi'
        että on toisen elämästä kyse.
        eikä siihen ollut lääkitystä kunnollista.
        nyt pelkään oksennustautia, en ole mikään nuori.
        lapset tuovat taudin usein koulusta tuliaisena
        ja sairastan sen muutaman kerran vuodessa.
        itkien ja panikoiden.
        nyt minulla on pahoinvointi suppoja pahimpiin
        paniikkikohtauksiin.hätätilanteisiin.
        mutta meitä on siis olemassa,
        sekin helpottaa. kiitos. ja jaksamisia.

• liz
        melida kirjoitti:

sairastan paniikkihäiriötä ja siinä minulla
        on suurena osana kammona, pelkona ja menen
        lisää paniikkiin oksentamisesta ja siitä
        huonosta olosta, mikä siinä minulle tulee!
        lapsena kärsin merisairaana aina laivamatkat,
        pelkäsin reissuja, automatkoja.
        tämä liittyy minulla tähän.
        jännitysmahaan.
        raskausaikani menivät okoo, vaikka oksensin
        ensimmäiset 3kuukautta päivittäin.
        siihen sai jotenkin ihme voimia, kun tiesi'
        että on toisen elämästä kyse.
        eikä siihen ollut lääkitystä kunnollista.
        nyt pelkään oksennustautia, en ole mikään nuori.
        lapset tuovat taudin usein koulusta tuliaisena
        ja sairastan sen muutaman kerran vuodessa.
        itkien ja panikoiden.
        nyt minulla on pahoinvointi suppoja pahimpiin
        paniikkikohtauksiin.hätätilanteisiin.
        mutta meitä on siis olemassa,
        sekin helpottaa. kiitos. ja jaksamisia.

Mulla kanssa paniikkihäiriö, johon nyt hyvä lääkitys.
        Mut oksennuskammoakin on, tosin oksentanut olen viimeksi pari vuotta sitten alkoholin takia ja sitä ennen joskus varmaan lapsena, en muista..
        Myöskään minä en hirveästi alkoholia juo, ettei vaan tulisi huono/oksettava olo..
        Kammo olisi se, jos oksentaisi vaan yht'äkkiä ilman mitään syytä, esim. kesken oppitunnin koulussa.. kai tää liittyy tohon paniikkii, kuulostaa jo itestäki vähän hassulta, mut ilmeisesti tällänenki pelko on melko(?) yleinen. Yksin ei tarvi kenenkään olla tällästen asioiden kanssa, ja usein helpottaakin kertoa asioista/peloista muille.

• oonuska98

mäkin pelkään oksentamista ja muiden oksentamista,se on ihan kauheeta jos joku vaikka sanoo että "mulla on pahaolo" mullekki tulee kauheen pahaolo.oon 14w. tyttö ja meidän luokalla yks poika sairastu pari viikkoo sitte oksennustautiin niin mä desinfioin kaikki paikat eikä sekään auttanut mulla oli edelleenkin kauheen pahaolo vaikka mä tiesin ettei se välttämättä minuun tartu,eikä onneks tarttunukkaan..mutta toi on oikeesti ihan hirveetä..

• oksennuspaskakasat

ajatelkaa jos nukkuessanne oksenatte ja tukehdutte siihen. arvaan että ette nuku ainakaan kahteen vikkoon llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooolllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll

• 14+5+

Minä taas arvaan, että silloin nukutaan ikuisesti, jos tukehdutaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Idiootti.

• --o--

BÖ ja muut asiattomat kommentoijat.. eikö teillä ole elämää ja muuta tekemistä kuin härnätä ihmisiä jotka oikeasti hakee apua tai tukea täältä..

Itse kärsin myös emetofibiasta... eli täällä myös kohtalokaveri.

• Ällötys

Mullakin oksennuspelko… Aina jos tulee huono olo niin rupeen suunnilleen itkee. Se on tosi kamala tunne. Pienenä sairastin niin pahan oksennustaudin, että mulla on tullut siitä joku trauma.… Kun mulla on huono olo tai vatsatauti niin menen vasemmalle kyljelleni jotta vähän helpottaisi… Tai jos oon ihan paniikissa niin menen parvekkeelle haukkaa vähän happea.Yleensä se helpottaa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3645
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      25
      3202
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      65
      2845
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2633
    5. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      1718
    6. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      80
      1660
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      28
      1487
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      15
      1455
    9. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1444
    10. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      27
      1415
    Aihe