Miten on ?

Epäilijä

Voiko mielestänne uskontoon ja uskoon sairastua niin,että ei näe enää todellisuutta?
Joskus tuntuu siltä näitä keskusteluja lukiessa,että uskon ja uskonnon vastustajat eivät tunne todellissuutta.

19

1054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lauri

tuntuu selkeästi siltä että joillakin uskovaisilla, varsinkin Lestadiolaisilla, on todellisuuden raja selkeästi ylittynyt jo aikapäiviä sitten.
      Tuomitaan muita ihmisiä pahoiksi jo esim. tupakanpolttamisen perusteella ja itse samaan aikaan kuritetaaan jälkikasvua fyysisesti ja pakotetaan kulkemaan mukana haisevissa teltoissa.

• reinhard

Kyllä minäkin kurittaisin jälkikasvua, jos alkaisivat tupakoimaan alle 18 vuotiaana.
        Onhan paljolti niin, että jos tuonne saakka pärjää ilman, niin pärjää sitten siitä eteenkin päin.
        Pienenähän sitä pelkäsi kauheasti, joudunko helvettiin ja saarnat olivat peloittavia kuulla.
        Muistan aina, kun eräskin saarnamies saarnasi paatoksella helvetin kauheuksista.
        Hän kertoi, kuinka eräs kuolinvuoteella oleva ihminen ei voinut enää tehdä parannusta, kun oli tehny syntiä pyhää henkeä vastaan.
        Uskovainen saarnamies oli katsellut vierellä voimattomana, kun kuoleva ei voinut enää parannusta tehdä, vaan huusi hädissään kertoen perkeleen jo odottavan häntä viimeiselle matkalleen ikkunan verhotangossa roikkuen.

• vakas
        reinhard kirjoitti:

Kyllä minäkin kurittaisin jälkikasvua, jos alkaisivat tupakoimaan alle 18 vuotiaana.
        Onhan paljolti niin, että jos tuonne saakka pärjää ilman, niin pärjää sitten siitä eteenkin päin.
        Pienenähän sitä pelkäsi kauheasti, joudunko helvettiin ja saarnat olivat peloittavia kuulla.
        Muistan aina, kun eräskin saarnamies saarnasi paatoksella helvetin kauheuksista.
        Hän kertoi, kuinka eräs kuolinvuoteella oleva ihminen ei voinut enää tehdä parannusta, kun oli tehny syntiä pyhää henkeä vastaan.
        Uskovainen saarnamies oli katsellut vierellä voimattomana, kun kuoleva ei voinut enää parannusta tehdä, vaan huusi hädissään kertoen perkeleen jo odottavan häntä viimeiselle matkalleen ikkunan verhotangossa roikkuen.

Mutta tekemättähän voi jäädä muutakin kuin vain parannus.
        No jos Moosesta lainaisimme, niin Paastokin on meiltä tekemätä.
        Moni jopa uskottelee itselleen ettei olisi tarvinnutkaan, mutta lukekoon raamattuja siellä kirkastetaan mita Jeesus meille opetti.

Muuten tupakki alaikäiselle,, sen voi vanhurskas vanhempi heille antaa vapaaksi jos eivät aivan lakihengen alle ole sortuneet.

Tokihan lain ylle uskovainen saa mennä muttei kumoamaan eikä tietoisesti rikkomaan lakia.

Maallisen lain mukaan ei saa myydä tupakkaa alaikäiselle, muttei kielletä etteikö hänen isänsä saa antaa vanhempana lupaa lapsensa polttaa..

olisiko siitä hyötyä, kuika moni siinä pääsisi syntiä tekemästä. Kuitenkin vielä on ymmärtäväisiäkin avnhempia, jotka antavat lapselleen vallan päättää itse, ettei he salaa polttaisi ja näin rikkoisi myös Jumalan lakiakin vastaan ei vain maallista.

Jotku ajattelevat että polttaisihan ne kuitenkin ja päästävät lapsensa sen hetkisestä pälkähästä...

En puolusta tupakkaa, ja tahtoisin sanoa nuorille ettette alkaisikaan..vaan omaa harkintaa käyttäisivätte ja päästäisitte Isänsä valinnan edestä ettekä pyytäisikään lupaa tupakoinnille.

Näin olisi paras kaikin puolin.
        Mutta nuoret kun kokeilette ja olette nopeat juoksemaan, niin muistakaa että Isänne toivon mukaan ymmärtää, niinkuin tekin mihin alatte, kun Nortin huulienne väliin laitatte, mutta viimeiseksi jättäkää se sytyttämätä.

• ei uskossa......
        reinhard kirjoitti:

MIKSI JA MIKSI terroristit vainoavat tätä palstaa.
        Mikä ihmeen tupakkaterrori on jokaisella palstalla? Leenullekin asiallisesti vastasin,niin joku hyeena kaappasi koko keskustelun ja se poistettiin.
        Normaali keskustelu ei-vl ja vl:n kanssa on kertakaikkiaan mahdoton.Olen pettynyt.
        Leenu kirjoita aitoa vl-kulttuuria.Jotenkin olet niin aito,että itkettää toisinaan....

• minäkin
        reinhard kirjoitti:

Asiasta viidenteen!
        Minuakin nuorempana kauhistutti kertomukset siitä, kuinka jonkun äidin ympärillä kuolinvuoteella olivat ne lapset, joiden syntymän äitiparka oli erehtynyt ehkäisemään.

Se tuntui karmealta, mutta todisti silloin, että ehkäisy on todella paha synti. Tuli halu totella seurakunnan ohjeita viimeisen päälle tuossa asiassa!

Olen kyllä nyttemmin päässyt eroon noista kauhukuvista. Ja tehnyt toisin. Mutta varmaan joku niihin vielä tosissaan uskoo...

• Lauri
        minäkin kirjoitti:

Asiasta viidenteen!
        Minuakin nuorempana kauhistutti kertomukset siitä, kuinka jonkun äidin ympärillä kuolinvuoteella olivat ne lapset, joiden syntymän äitiparka oli erehtynyt ehkäisemään.

Se tuntui karmealta, mutta todisti silloin, että ehkäisy on todella paha synti. Tuli halu totella seurakunnan ohjeita viimeisen päälle tuossa asiassa!

Olen kyllä nyttemmin päässyt eroon noista kauhukuvista. Ja tehnyt toisin. Mutta varmaan joku niihin vielä tosissaan uskoo...

ikävä kyllä

• minäkin
        Lauri kirjoitti:

ikävä kyllä

Etkö sitten itse usko tuota opetusta - tai pelotteluahan se oikeasti on?

Tai se on jonkun "sairaan" mielikuvitusta ja todellisuuden tajun pettämistä?

Jonkun, joku luulee tajuavansa esim. himon olemuksen. Sitten hän sen luulonsa perusteella suuntautuu elämässään poispäin niistä. Mihin asti päässeekään? ;)

Onhan täälläkin joku joskus tarjotellut entivanhasia painajaisia keskiajalta samasta asiasta. Ja peräti vakuuttanut uskovansa niihin!

• vakas
        minäkin kirjoitti:

Etkö sitten itse usko tuota opetusta - tai pelotteluahan se oikeasti on?

Tai se on jonkun "sairaan" mielikuvitusta ja todellisuuden tajun pettämistä?

Jonkun, joku luulee tajuavansa esim. himon olemuksen. Sitten hän sen luulonsa perusteella suuntautuu elämässään poispäin niistä. Mihin asti päässeekään? ;)

Onhan täälläkin joku joskus tarjotellut entivanhasia painajaisia keskiajalta samasta asiasta. Ja peräti vakuuttanut uskovansa niihin!

Peloittelua. Olen itse sen nähnyt.
        Jumalattomana avonneella tunnolla asoita pohtiessani, tai oikeammin minulla oli valittavana kahdesta toinen, elämä ja kuolema.

Silloin näin niinkuin Helvetti olisi loimunnut aivan edessäni, ja kun huomasin mihin kuoleman valinta johtaa niin valitsin elämän.

Joten ole vakuuttunut ettei ne ole satuja.

• Lauri
        vakas kirjoitti:

Jumalattomana avonneella tunnolla asoita pohtiessani, tai oikeammin minulla oli valittavana kahdesta toinen, elämä ja kuolema.

Silloin näin niinkuin Helvetti olisi loimunnut aivan edessäni, ja kun huomasin mihin kuoleman valinta johtaa niin valitsin elämän.

vakavissasi niin olisit tarkentanut "kertomustasi", eli olet siis onneton Lestadiolaisrassukka joka on seonnut teltoissa istumisen vuoksi

• minäkin
        vakas kirjoitti:

Pitäisikö olla vakuuttunut helvetistä sinun kokemuksesi perusteella?

Jos sen mukaan uskoisin, mitä muut ovat kokeneet, aika lailla tuuleen olisi uskoni rakentamassa. Minä en uskalla tehdä niin.

Monen sortin kokijaa täältäkin löytyy! Kenen kokemukset ovat niin luotettavia, että oma usko kannattaa kiinnittää häneen ja hänen painajaisiinsa.

Ei kenenkään toisen ihmisen! Omatkin kokemukset on syytä laittaa Suurempiin Raameihin ja tutkiskella, ovatko ne viittana Elämän Tiellä.

• Epäilijä
        Lauri kirjoitti:

vakavissasi niin olisit tarkentanut "kertomustasi", eli olet siis onneton Lestadiolaisrassukka joka on seonnut teltoissa istumisen vuoksi

Juuri sellainen. Tuntuu, että todellisuus on muuta kuin todellisus on ympärilläni...

• vakas
        minäkin kirjoitti:

Pitäisikö olla vakuuttunut helvetistä sinun kokemuksesi perusteella?

Jos sen mukaan uskoisin, mitä muut ovat kokeneet, aika lailla tuuleen olisi uskoni rakentamassa. Minä en uskalla tehdä niin.

Monen sortin kokijaa täältäkin löytyy! Kenen kokemukset ovat niin luotettavia, että oma usko kannattaa kiinnittää häneen ja hänen painajaisiinsa.

Ei kenenkään toisen ihmisen! Omatkin kokemukset on syytä laittaa Suurempiin Raameihin ja tutkiskella, ovatko ne viittana Elämän Tiellä.

Minua ylensä usko juuri kukaan, Miksi sinä uskoisit.
        Mutta se on omalle vastuullesi jäävä.
        Tee parannus tai jätä huomiseen, itse siitä vastuun kannat.

• minäkin
        vakas kirjoitti:

Minua ylensä usko juuri kukaan, Miksi sinä uskoisit.
        Mutta se on omalle vastuullesi jäävä.
        Tee parannus tai jätä huomiseen, itse siitä vastuun kannat.

Ei tämä ollut mitään henkilökohtaista. Kyllä minä muutamassa asiassa olen kanssasi samaa mieltä.

Parannuksen armon olen saanut, joten se siitä vastuusta! Sitäkään en itse osannut tehdä, vaan minua johdatettiin ja annettiin sen verran anovaa mieltä.

En tee kenenkään kokemuksia tyhjiksi. Mutta on eri asia ottaa ne oman uskonsa perustaksi!

Jokaisen kokemukset ovat häntä itseään varten ja tulevatkin sen mukaan, millainen itse on.

Jos sinun kokemuksesi on tarpeellinen sinulle uskomassa pysymiseksi, niin silloihan kaikki on hyvin. Vai?

• vakas
        minäkin kirjoitti:

Ei tämä ollut mitään henkilökohtaista. Kyllä minä muutamassa asiassa olen kanssasi samaa mieltä.

Parannuksen armon olen saanut, joten se siitä vastuusta! Sitäkään en itse osannut tehdä, vaan minua johdatettiin ja annettiin sen verran anovaa mieltä.

En tee kenenkään kokemuksia tyhjiksi. Mutta on eri asia ottaa ne oman uskonsa perustaksi!

Jokaisen kokemukset ovat häntä itseään varten ja tulevatkin sen mukaan, millainen itse on.

Jos sinun kokemuksesi on tarpeellinen sinulle uskomassa pysymiseksi, niin silloihan kaikki on hyvin. Vai?

Silleenhän se.
        Mutta pitää meidän puhua niistä.

• rakkautta?
        minäkin kirjoitti:

Asiasta viidenteen!

Tuollaisten juttujen kertominen pienille lapsille on henkistä väkivaltaa, joka ei vaikutukseltaan mitenkään poikkea esim. väkivaltaviihteestä. Eihän pieni lapsi voi syvällisesti tajuta edes kuolemaa - miten hän voisi silloin ymmärtää kadotuksen olemustakaan.

Pienet lapset ovat herkkiä olentoja, ja heidän pelottelemisellaan voi olla vakavat seuraukset myöhemmällä iällä. Ja jos mieli on jo jotenkin valmiiksi heikko, juuri noin sitä voidaan lopullisesti järkyttää.

Juuri tuollaiset lapsille suunnatut kauhukertomukset, yhdistettynä ruumiilliseen kuritukseen, tuottavat häiriintyneitä aikuisia. Kokevatko ihmiset todellakin olevansa Jumalan asialla tehdessään tuollaista? Tätäkö on kristillinen kasvatus? Itse sovellan kyllä aika erilaisia periaatteita.

• Lauri
        Epäilijä kirjoitti:

Juuri sellainen. Tuntuu, että todellisuus on muuta kuin todellisus on ympärilläni...

kenties tehdä asialle jotain, siis erota seurakunnasta ja alkaa elää omaa elämää joka on huomattavasti leveämpi ja suvaitsevaisempi kuin mitä on telttaelämä

• Kasvattaja
        reinhard kirjoitti:

Kerropa, mistä muusta syystä kuin tupakasta pieksäisit lapsia? Kiroilusta? Vaiko siitä, että murrosikäinen ei kunnioita sinua mielestäsi tarpeeksi? Jos vaikka nuori tekee omia (joskus tyhmiäkin) päätöksiään, eikä usko joka asiasta nöyrästi isän opetusta...

Entä mitä teet, jos 16-vuotias kasvaa päätä pidemmäksi isäänsä ja polttaa tupakkaa? Otatko käyttöön kättä pidempää?

Ja kun kerran sinulla on noin ylevät hengelliset periaatteet, että voit kurittaa lapsiasi fyysisesti, niin onko jotain syytä, miksi voisit piestä vaimosi? Jos vaikka vaimokaan ei kunnioita sinua tarpeeksi. Ajattelee vaikka omilla aivoillansa. Luetko silloin "nyrkkiraamattua" ?

• minäkin
        rakkautta? kirjoitti:

Tuollaisten juttujen kertominen pienille lapsille on henkistä väkivaltaa, joka ei vaikutukseltaan mitenkään poikkea esim. väkivaltaviihteestä. Eihän pieni lapsi voi syvällisesti tajuta edes kuolemaa - miten hän voisi silloin ymmärtää kadotuksen olemustakaan.

Pienet lapset ovat herkkiä olentoja, ja heidän pelottelemisellaan voi olla vakavat seuraukset myöhemmällä iällä. Ja jos mieli on jo jotenkin valmiiksi heikko, juuri noin sitä voidaan lopullisesti järkyttää.

Juuri tuollaiset lapsille suunnatut kauhukertomukset, yhdistettynä ruumiilliseen kuritukseen, tuottavat häiriintyneitä aikuisia. Kokevatko ihmiset todellakin olevansa Jumalan asialla tehdessään tuollaista? Tätäkö on kristillinen kasvatus? Itse sovellan kyllä aika erilaisia periaatteita.

Kuullessani tuon kauhukertomuksen eka kertaa olin herkkä, ihanteisiin ja rakkauteen uskova vl-neitonen.

Se meni kuin häkä päähän! Se meni alitajuntaan syvälle. Sopivissa tilanteissa se muistutti itsestään ja aiheutti syyllisyyttä ja voimattomuutta. Kipsasi ja jähmetti sisäisesti.

Tuollaisesta pelko-ja kauhujuttujen tuomasta ahdistuksesta on pitkä tie tasapainoiseen, itsensä hyväksyvään elämänasenteeseen.

Toivottavasti tuollainen kasvatustyyli on vähenemään päin. Se on uskonnollisen kasvatuksen irvikuvaa...

• vl.

pointtisi. Jos en olis uskovainen, olisin luutavsati sellanen tyyppi, joka pitäis uskovaisia typerinä, järjettöminä hössöttäjinä. Mutta nyt kun mulle on annettu usko, näkökantani on erilainen.
      Sanonpa vaan, että ette voi ymmärtää näitä asioita, jos teille ei ole annettu ymmärrystä. Nimittäin järjellä ajatellen uskominen Jumalaan on jotain aivan typerää, ellei ole tarpeeksi järkeä millä ajatella. Voin suoraa sanoa, että tälläistä järkeä ei ole ihmiselle annettu, mutta pyhän hengen kautta, jotkut asiat tuntuvat järjellekkin oikeelta, ainakin minusta(Voi olla että kirjoitan vähän väärinkin). Tavallaan olen todistanut omalla järjelläni sen, että järki on väärä työkalu uskon asioiden ratkaisemiseen, vaan en ole siitäkään varma, että olenko minä sen järjelläni todistanut, voipi olla että sekin on tullut pyhästä hengestä .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      35
      11437
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      63
      9870
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      147
      5580
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3784
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3750
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3635
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3378
    8. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      24
      3183
    9. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2793
    10. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      79
      2603
    Aihe