ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä

stupid

hei! nyt tarvitsisin kipeästi apua.. asun yksityisen omistamassa kerrostalokaksiossa vuokralla, ja olen juuri muuttamassa. nyt mietin vaan, että meidän sopimukseen on kirjattu ensimmäiseksi mahdolliseksi irtisanomispäiväksi 31.7. eli tarkoittaako tämä että jos silloin muutan pois en joudu enää maksamaan mitään vuokra-sakkoa tai muuta vaan silloin olen oikeutettu muuttamaan. vai onko asia niin, että silloin aikasintaan saan ilmoittaa muuttavani ja joudun asumaan vielä sen kuukauden tuossa asunnossa, mitenkähän asia on? jos joku osaisi auttaa ois tosi kiva :) kiitos etukäteen!

8

3512

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin tullkitsen tätä

Käsittääkseni voit ilmoittaa vuokranantajalle 31.7 että irtisanot asunnon vuokrasuhteen ja joudut maksamaan vielä elokuun vuokran, jos sinulla on irtisanomisaikana yksi kuukausi.

Tietenkin tämä on neuvottelu kysymys ja voi kysyä vuokranantajalta, että käykö, että muutat ja irtisanot asunnon siten, että on tyhjä 31.7 alkaen ja et maksaisi elokuun vuokraa.

Voit tehdä kirjallisen irtisanomisen, vaikka kesäkuussa, mutta kirjoitat asiakirjaan, että irtisanot asunnon 31.7 alkaen ja maksat sitten irtisanomisajan vuokran.

Ei vuokranantaja voi velvoittaa sinua asumaan siinä, vaikka maksaisit vuokraa eli joudut maksamaan kahteen paikkaan vuokraa, joka voi olla aika kallista.

Joten jos joudut maksamaan vaikka elokuun vuokran voit pitää avaimia asuntoon niin kauan kun olet maksanut vuorkan, vaikka et ole asunnossa.

Vuokranantajalla ei ole oikeutta mennä asuntoon muuten kun sinun luvalla, vaikka et "asuisi" siinä.

Itse muutin viime kesänä heinäkuussa ja irtisanoin asunnon heinäkuun lopuun. Eli palautin avaimet vuokranantajalle heinäkuun viimeinen päivä, vaikka olin muuttanut pois jo ennen heinäkuun 15. päivää.

Mieheni kun muutti muutama vuosi sitten, hän oli sopinut, että tammikuun viimeinen päivä palauttaa avaimet ja tehdään asuntoon tarkastus. Jo alkoi viikkoa ennen tulemaan uudelta asukkaalta viestiä, että koska hän saisi avaimet asuntoon. Mieheni vastasi, että kysy vuokranantajalta, että hän on palauttanut avaimet jo yli viikko sitten. Tämä uusi vuokrainen ei ollut ottanut sitä huomioon, että hän ei välttämättä saa tammikuu viimeinen päivä avaimia aamusta ja tämän vuokranantaja oli ilmoittanut, että asunto pitää olla tyhjä kello 12. Siinä olisi ollut tämä uusi asukas tavaroiden kanssa ulkona ja odottanut helmikuun 1 päivään, jos mieheni ei olisi armahtanut häntä.

Tiedän, et kysynyt suoraan tätä, mutta näillä esimerkeillä halusin tuoda julki, että kaikki on mahdollista ja ihan arvaamattomia tilanteita tulla esiin. Joten kannattaa varautua hiukan mutkiin matkanvarrella.

• stupid

Kiitos vastauksesta. Ärsyttää kumminkin tosi paljon se, että vuokrasopimukseen on pitänyt edes tehdä noin epäselviä päätöksiä. Mielestäni jos olemme tehneet 12kk vuokrasopimuksen ja ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä on 31.7 (jolloin olemme asuneet asunnossa 12kk) olisi se jolloin voimme muuttaa ilman mitään vuokria enää sen jälkeen..

• >>Mielestäni jos olemme tehneet 12kk vuokrasopimuksen ja ensimmäinen mahdollinen irtisanomispäivä on 31.7 (jolloin olemme asuneet asunnossa 12kk)

• 5+5+5

Miksi allekirjoitit sopimuksen, jonka sisältöä et ymmärtänyt? Luulin, että- tulee kalliiksi.
      Vuokrasopimuksella on aina irtisanomisaika (1kk kun irtisanojana on vuokralainen). Jos toimittaisiin kuten haluat, ei irtisanomisaikaa olisi ollenkaan.
      Vastaavasti silloim vuokranantajallakin pitäisi olla oikeus sanoa sopimus heti irti ja vuokralaisen olisi lähdettävä, tyytyisitkö siihen?

• M-L.H.

ASiaa aloittajalle:

1) Iritisanomispäivä tarkoittaa sitä, että sopimuksen voi silloin irtisanoa. Yleensä vuokralaisen on maksettava ns. irtisanomiskuukauden vuokra, eli sitä seuraavan kuukauden vuokra.

2) Lain mukaan vuokralaisella on 1 kk:n irtisanomisaika, joka siis alkaa lain mukaan edellisen kuukauden viimeisenä päivänä. Suositus on, että teet irtisanomisilmoituksen hyvissä ajoin, kirjallisesti, ja että se on todistetusti perillä ennen klo 16, 31.7.2013 viimeistään. MIkään ei estä lähettämästä irtisanomisilmoitusta jo aiemmin. Siinä toteat, että irtisanomispäivä siis 31.7.2013.
        Kun toimitat irtisanomisilmoituksen, siitä pitää mieluiten saada vastaanottokuittaus, että se on tullut perille. Muuten vuokranantaja voi väittää, ettei ole saanutkaan ilmoitusta, ja vuokranmaksu jatkuu...

3) Vuokranantajalla on lain mukaan 3 kk:n irtisanomisaika, kun asuminen on jatkunut vuoden. Sen perästä irtisanomisaika on 6 kk.

Lopuksi

Tällaiset määräaikaiset ( 12 kk) sopimukset ovat nykyisin hyvin tavallisia. Niissä on plussaa ja miinusta. Mutta olet vapaa sopimuksesta, kun se on lainmukaisesti irtisanottu, ja maksat elokuun vuokran. Mikään pakkohan ei toki ole siinä enää asua, eikä avaimia tarvitse luovuttaa ennen elokuun loppua.

Sopimusratkaisu

Paljon vuokra-asunnoissa asuneena olen monta kertaa päässyt diiliin vuokranantajan kanssa. On löytynytkin sopiva vuokralainen, joka tahtoo esim. tulla asumaan 15. päivä. Sopimusteitse voidaan sopia, että irtisanomsikuukauden vuokra jaetaan vanhan ja uuden vuokralaisen kesken, jos vuokranantaja siihen suostuu. Taikka, jos uusi asukas pääsisikin muuttamaan (Sinun tapauksessasi) esim,. jo elokuun alussa, mikään ei estä sopimasta järjestelyä. Hyvä tehdä tarkat paperit.

Sopimukset ovat sopimuksia. Lailla valvottuja. Itse kartan viimeiseen saakka, etten tee mitään määräaikaisia sopimuksia. Mutta siihen on paljon menty.

Onnea matkaan vuokramarkkinoilla!

• M-L. H.
        M-L.H. kirjoitti:

ASiaa aloittajalle:

1) Iritisanomispäivä tarkoittaa sitä, että sopimuksen voi silloin irtisanoa. Yleensä vuokralaisen on maksettava ns. irtisanomiskuukauden vuokra, eli sitä seuraavan kuukauden vuokra.

2) Lain mukaan vuokralaisella on 1 kk:n irtisanomisaika, joka siis alkaa lain mukaan edellisen kuukauden viimeisenä päivänä. Suositus on, että teet irtisanomisilmoituksen hyvissä ajoin, kirjallisesti, ja että se on todistetusti perillä ennen klo 16, 31.7.2013 viimeistään. MIkään ei estä lähettämästä irtisanomisilmoitusta jo aiemmin. Siinä toteat, että irtisanomispäivä siis 31.7.2013.
        Kun toimitat irtisanomisilmoituksen, siitä pitää mieluiten saada vastaanottokuittaus, että se on tullut perille. Muuten vuokranantaja voi väittää, ettei ole saanutkaan ilmoitusta, ja vuokranmaksu jatkuu...

3) Vuokranantajalla on lain mukaan 3 kk:n irtisanomisaika, kun asuminen on jatkunut vuoden. Sen perästä irtisanomisaika on 6 kk.

Lopuksi

Tällaiset määräaikaiset ( 12 kk) sopimukset ovat nykyisin hyvin tavallisia. Niissä on plussaa ja miinusta. Mutta olet vapaa sopimuksesta, kun se on lainmukaisesti irtisanottu, ja maksat elokuun vuokran. Mikään pakkohan ei toki ole siinä enää asua, eikä avaimia tarvitse luovuttaa ennen elokuun loppua.

Sopimusratkaisu

Paljon vuokra-asunnoissa asuneena olen monta kertaa päässyt diiliin vuokranantajan kanssa. On löytynytkin sopiva vuokralainen, joka tahtoo esim. tulla asumaan 15. päivä. Sopimusteitse voidaan sopia, että irtisanomsikuukauden vuokra jaetaan vanhan ja uuden vuokralaisen kesken, jos vuokranantaja siihen suostuu. Taikka, jos uusi asukas pääsisikin muuttamaan (Sinun tapauksessasi) esim,. jo elokuun alussa, mikään ei estä sopimasta järjestelyä. Hyvä tehdä tarkat paperit.

Sopimukset ovat sopimuksia. Lailla valvottuja. Itse kartan viimeiseen saakka, etten tee mitään määräaikaisia sopimuksia. Mutta siihen on paljon menty.

Onnea matkaan vuokramarkkinoilla!

Aloittajalle vielä...

Muista pyytää vuokranantajaltasi asunnon lopputarkastus. Siinä pitää huomioida sillä hetkellä asunnon tilanne. Vuokranantajan tulee tehdä reklamaatio siinä tilanteessa, sanoa kaikki mitä asunnosta on sanottavaa.

On tapauksia, että vuokranantaja koettaa mm. takuuvuokralla maksattaa remonttia.
        Väittää, että tuo ja tuo virhe on vuokralaisen aiheuttama.... (Muistan tapauksen, jossa ökyrikas asunnon omistaja koetti maksattaa vanhoja parkein koloja, jotka jo harmaantuneet, käytössä pyöristyneet...)

Ja, vuokranantaja ei voi maksattaa n. normaalista kulumisesta johtuvia seikkoja. On KKO:n päätös mm. siitä, että jos vuokralaisen jäljiltä on naulan reikiä seinissä... se kuuluu "normaaliin" asumiseen.

Jos vuokranantaja myöhemmin koettaa maksattaa jotakin, eikä ole reklamoinut sitä ns. asunnon luovutustarkastuksessa, se on pätemätöntä. Mahdollinen vuokraVakuus on palautettava välittömästi, kun tarkastus on tehty ja asunto luovutettu.

• Voit myös kuvata.

Vuokralainen voi kuvat myös asunnon, kun on tehnyt loppusiivouksen.

Itse tein niin, että siivosin asunnon ja laiton asunnon siihen kuntoon, jossa se oli kun olin itse muuttanut (olin asentanut tiskikoneen, ilman että tarvitsi rikkoa keittiön kaapistoa).

Otin kuvat itselleni digikameralla, jossa on päiväys näkyvissä, joten minulla oli myös todisteita minkälaiseen kuntoon asunto on jäänyt minun jäljiltä.

• ......

Oikein hyvä muistutus. Kun on valokuvannut... tärkeät seikat, joissa päiväys, se on dokumentti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      100
      2080
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      289
      1886
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      336
      1719
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      204
      1565
    5. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      96
      1337
    6. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      31
      1237
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1113
    8. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      66
      1064
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      51
      1047
    10. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      58
      1038
    Aihe