Help me please!
mun akvaarioon on tullut joku ongelma jota en saa poistettua. se on ollut jo aika kauan kun olen epätoivoisesti sitä koittanut poistaa saamieni ohjeiden mukaan mutta ei auta joten kysyn nyt uusia neuvoja. ongelma on tämä -->
akvaarion pinnalle muodostuu ns. "ohut valkoinen kalvo" vesi ei sillä kohdalla siis kunnolla kierrä vaan pinta pysyy paikallaan. lisäksi vedessä liikkuu virtauksen mukana pienen pieniä kuplia(?)
sain siis viimeksi ohjeeksi: lisää vedenpinnan liikettä, valaistusta ja lappoa pohja säännöllisesti, vaihda vettä säännöllisesti. olen tehnyt kaikkea ja yhdessä vaiheessa vaihdoin jopa vedet lähes kokonaan. lisäksi ostin vedenparannus ainetta jota olen kerran laittanut. eikä auta. aiemmin akvaariossani ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia. akva on 50l ja siellä on (vielä) 5 tetraa, partamonni ja 1 raidallinen kala (ei barbi vaikka on samannäköinen)
aluksi kaloilla ei ollut mitään hätää mutta nyt on kuollut yksi kala luultavasti tämän takia ja muutkin kalat vaikuttavat sairailta. ne uivat hassusti, yrittävät ponnistaa eteenpäin ja taas ovat paikallaan ja taas ponnistavat. luin että se voi johtua jostain "tukoksesta tms." mutta en usko koska sitä on esiintynyt 3lla kalalla. lisäksi yksi ilta kun kalat oli syönyt kaikilla tetroilla oli kolmion mallinen maha!!! (alas päin) ????!!! en enää tiedä mitä tekisin....
auttakaa! mitä teen seuraavaksi?!!!
APUA!
10
1358
Vastaukset
- hessu
Partamonnille tuo on ihan liian pieni asumus ja jos se on täysikokoinen, ei ihme jos veden pinnalle tulee kalvo koska se jo yksinään likaa paljon. Itse vaihtaisin tuonkokoiseen vettä 2 krt viikossa puolet, paljonko vaihdat tällä hetkellä?
Pidäpä vähän aikaa kalat vähemmällä ruualla, bakteerikalvo tulee myös liikaruokinnasta. Ja kai monni saa viherruokaa??- Fisu
olen monesti halunnut vaihtaa monnin toiseen, mutta ne aina liikkeestä suosittelevat niin kovasti tätä partamonnia. mulla on siis ollu melkein aina ku oon akvan omistanu (n.10v) partis, eikä ole ollu tätä ongelmaa. mitä monnia suosittelisit akvaani? partis on nyt n.2cm
normaalisti annan ruokaa n. 3kert viikossa. monni ei saa viher ruokaa. täytyy päivittää vanhoja akvan hoito tietoja koska itse olin tosi pieni kun tää hommattiin ja sillon ei ollut lähellekkään näin paljon eri juttuja akvan hoidossa. esim loisteputki valot jne.
- Beicco
kokeile tätä kalvon poistamiseksi. levitä paperia, esim savon sanomat tai vastaavaa koko akvaarion pinnan alalle. pidä siinä hetki ja nosta paperi sitten pois... pitäisi auttaa, ainakin hetkeksi..
toinen, pidä kaloillesi paastopäivä tai parikin viikossa, eli et anna noina päivinä kaloille ollenkaan ruokaa.
kolmanneksi akvaario tarvitsee aina vedenparannusainetta neutraloimaan tavallisessa vesijohtovedessä olevia myrkkyjä... lisää sitä aina veden vaihtojen yhteydessä tarvittava määrä.
viimeiseksi osta akvaarioliikkeestä vesitestit millä voit seurailla akvaariosi vesiarvojen kulkua. itselläni on ph, nitriitti ja gh testit, noilla pärjää ainakin aluksi. hintaa testeillä on noin 10e/kpl... tee testit viikoittain...
näillä eväillä akvaariosi tila pitäisi muuttua parempaan suuntaan...ja tosiaan luovu partiksesta, poikasena se vielä pärjää mutta kun se alkaa lähennellä kymmentä senttiä niin sillon olis aika vaihtaa tankkia ks kalalle...
onnea sulle ja terveyttä kaloillesi!- ...
Aika harvassa paikassa suomessa vesijohtovesi on sellaista että tarvitsee vedenparannusainetta. Turussa tarvii, monissa muissa paikoissa ei tosiaan.
- Fisu
tota paperi hommaa on kokeiltu kans, mut se ei tosiaan auta ku hetken... paastoa on kokeiltu myös.. partis on n.2cm sit ku se on siit vielä kasvanu vähän niin on yleensä vaihdettu liikkeessä uuteen.. sehän kestää kauan ennen ku se kasvaa, varsinkin jos on pieni akva.
- Fisunen
Vähennä rukinnan määrää. Ruoasta irtoaa rasvaa joka nousee pinnalle muodostaen siihen öljykerroksen.
- .....
ei se oo rasvaa vaan bakteerikalvo...
- Fisu
kiitti sullekkin, ruokinta on vähäistä tällä hetkellä.
- Miimu
Kyseessä on ihan bakteerikalvo. Jos et saa suodattimella lisättyä riittävästi pintavedenkiertoa, niin sitten hankit tehokkaamman suodattimen tai ilmapumpun ja hohkakiven tms apuvälineen veden pinnan liikuttamiseksi.
Syöväthän kalat ihan kaiken mitä niille annat? Eli yhtään ruokaa ei pääse karkuun tai jää syömättä? Liikaruokinta kun on se suurin syy.
Tuo partamonnin vaihtaminen kuulostaa aika epäakvaristimaiselta. Kaloja ei saisi lainkaan hankkia liian pieneen altaaseen ja kun kala kasvaa isommaksi, niin silloin hankitaan uusi allas, ei viedä kalaa takaisin kauppaan ja vaihdeta pienempään. Eli hanki sille partamonnille uusi hyvä riittävän iso koti ja ota tilalle vaikkapa amanorapuja.
http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais/dekapoda/katkarav/caridina.php
Poista kalvo aina kun se ilmestyy, lisää pintavedenkiertoa, hanki nopeakasvuisia helppoja kasveja (intianvesitähdikki, karvalehti tms.) Vaihda vaikka parikin kertaa viikossa osa vedestä, anna partis pois, tarkkaile ruokintaa.
Ja sitten kun saat sen kalvon pois, niin jatkat edelleen akvaarion hyvää hoitoa. Ongelmat on helpompi ennaltaehkäistä kuin poistaa, ei siinä muuta taikatemppua ole.- Fisu
suodatin on vasta n. puoli vuotta vanha ja muistaakseni se oli tarkoitettu sataan litraan asti ja omani olis siis vain puolet tuosta! (merkki on shark).
kyllä ne kaiken syö, ja pidän yleensä paasto päiviä...
"Tuo partamonnin vaihtaminen kuulostaa aika epäakvaristimaiselta." niinpä, itse olin pieni kun akva hankittiin joten hoito-ohjeet on vanhat ja itse olen nyt vasta alkanut tietoa hankkia akvan hoidosta, joten olen aiemmin luottanut akvaario kauppiaisiin. kun paikkakunnallani oli akva liike niin ne kauppasivat aina puoliväkisin samaa monnia (partis) kun liike lopetti aloimme käydä toisen paikkakunnan liikkeessä jossa myös tyrkytettiin samaa monnia, joten aina tuli ostettua se jota tyrkytettiin.. ja onhan tuo nykyinekin majaillut varmaan 3 vuotta mun akvassa, kasvaa tosi hitaasti kun on vähemmän tilaa, vähän sama juttu kai ku kilpikonnilla...
mutta miks amanorapuja? eikö tarvi olla sit mitään monnia? monta niitä voi ottaa 50l akvaan jossa on jo 5 tetraa ja 2 muuta kalaa.... mitä monnia suosittelet jos näitä amanorapuja ei löydy?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi383682Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal313250- 692888
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912730- 351748
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no811709- 241539
- 281517
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231484- 281478