koiran purentavika

aloittaja3

kuuluisiko kasvattajan korvata koiran purentavika tässä tapauksessa:

pennulla ilmeni voimakas yläpurenta kun vein sen ekaan pentunäyttelyyn eli 5kk iässä. en tajunnut tätä ennen seurata suun kehitystä ja mahdollisesti käydä poistattaan maitohampaita. purenta ei korjaantunut normaaliksi enää.

kasvattaja myi koiran näyttelykoiraksi, oli siis puhe, että haluan koiraa näyttelyihin viedä.
kun kysyin kasvattajalta korvauksesta, hän vetosi huonoon rahatilanteeseen ja siihen, että voin saisin seuraavan pennun häneltä 1/3 halvemmalla.

6

5790

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

Senverran täytyy ihmetellä ettei eläinlääkäri ole huomannut purentavikaa rokotuskäynnillä. Siellähän pentu tutkitaan päästä varpaisiin (ainakin pitäisi).

• Sen verran

täytyy ihmetellä aloittajaa, että on ottanut koiran näyttely tarkoituksessa ja ei ole tarkkaillut ollenkaan koiran hampaiden kehitystä?
      Pentu tulisi ihan näyttelyitä ajatellen totuttaa myös hampaiden katsomiseen.

• aloittaja3

siis joo totutin sitä suuhun katsomiseen mutta ei tullut mieleenkää purentavika niin en huomannut sitä silloin. otan tästä tottakai opikseni että seuraavan koiran kohdalla seuraan sitä purennan kehitystä kun nyt ei tullut edes mieleen.

ei se ell suuhun katsonut muistaakseni. jos olisi katsonut niin olishan hän sen huomannut. siellä pentunäyttelyssä vasta tuomari sanoi minulle.

• pikkubolo

Lukeeko kauppakirjassa, että pentu on myyty näyttelykoiraksi? Jos lukee niin silloin kasvattaja on velvollinen korvaamaan sinulle, koska koira ei vastaa käyttötarkoitusta! Tarkistappa tämä nyt ensin. Jos pentu on myyty sinulle kotikoiraksi/lemmikiksi, niin silloin kennelliiton mukaan kasvattaja ei ole korvausvelvollinen, jos vika ei haittaa normaalielämää.

Saitko pennun mukana eläinlääkäritarkastuspaperin? Oliko siinä merkintää tällaisesta viasta jo luovutuksen yhteydessä? Vai oliko purenta silloin ok? Jos purenta oli jo luovutettaessa väärä, niin silloin se olisi pitänyt huomioida myyntihinnassa (eli alentaa hintaa).

Ihmettelen kyllä myös sitä, että olet hankkinut koiran tähän tarkoitukseen etkä kuitenkaan seuraa pennun kehitystä. Kyllä huomattavan yläpurennan huomaa helposti. Samoin ihmettelen ettei eläinlääkäri tätä ole huomannut. Perustarkastukseen rokotusten yhteydessä kuuluu katsoa myös suuhun.

• aloittaja3

sanallisesti myi näyttelyihinkin, mutta eipä sillä ole merkitystä. tarkistan nyt vielä lukiko kauppakirjassa.
      juu eläinlääkäritarkistuspaperissa oli kaikissa kohdissa "ei huomautettavaa" mutta mua häiritsee siinä se että pentue oli eka sutattu ja sitten kirjoitettu uusi päälle..

en sitä pelkästään näyttelyihin tietty vaan myös tokoon ja agiin ja niitähän nyt silti harrastan. olin tyhmä kun en tajunnut seurata kehitystä..otin opikseni. eläinlääkäri ei ilmeisesti sitten katsonut suuhun.. en muutenkaan käytä seuraavaa koiraani enää hänellä.

suu on purentavian takia kerran jo tulehtunut ja saanut antibiootit. se alakulmuri on siis kaivanut reikää sinne yläikeneen.. tulevaisuudessa hammasta täytyy hioo, mutta ell ei vielä suostunut siihen koska ettei satuta vahingossa hammasjuurta..ja voiskohan sen toisen alakulmurin mikä on tehnyt kolon ikeneen, niin mahd poistaa? täytyy kysyä ell..

• koirkoir

Omalla koiralla on purentavika, maksoin koirasta täyden hinnan, mutta sopimukseen kirjattiin kohta, että mikäli purenta ei ole vuoden ikään mennessä korjaantunut, kasvattaja palauttaa 1/3 summasta. Vikahan ei korjaantunut ja koiralta piti purennan takia mm. yksi pysyvä hammas poistaa ja kasvattaja päätti jo hyvissä ajoin ennen vuoden ikää palauttaa osan kauppasummasta. Koira myytiin ihan kotikoiraksi ja silti rehti kasvattaja palautti osan summasta, koska pentu oli viallinen.

Jos on tarve, niin alakulmuri kannattaa poistaa, tiedän koiran, jolta on molemmat alakulmurit poistettu/hiottu tapeiksi viallisen purennan takia (pureutuivat kitalakeen), koira elelee täysin normaalia koiranelämää, mitä nyt noilla kahdella tyngällä varustettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe