Moikka!
Nyt olis semmoinen tilanne, että mulla on Nikon D3000 siihen objektiivit 18-55mm & 55-200mm VR ja tämä isompi on rikki (ei tarkenna > kuvat sumusia). Pienempi on hyvässä kunnossa lukuun ottamatta pientä kolhua joka ei haittaa käyttöä.
Kamera on toiminut mulla 2010 alkuvuodesta saakka ja nyt olen viimiset puoli vuotta tapellut kyseisen kameran ja putkien kanssa. Nimittäin olen tosi aktiivinen kuvaaja (kuvaan kisoja, tapahtumia, juhlia ym. rahaakin vastaan) ja pitäisi tietenkin olla toimiva vehje joka ottaa kuvia missä tahansa tilanteessa.
Olen käsitellyt kameraa hyvin, ei ole tippunut kertaakaan ja säilytän aina omassa laukussaan kaapissa.
Tämä minun yksilö alkaa olla jo "niin vanha" että se ei ota enää samalla imulla kuvia sarjana, joskus voi näyttö heittelehtiä kun yritän ottaa kuvia (vaikea selittää :D) ja joskus kamera yksinkertaisesti jäätyy..
Nyt kun minulla on taloustilanne ok, ajattelin ostaa itselleni uudet vimpaimet. Kaikki vanha roina pois (D3000 runko, 18-55mm putki ja sillä rikkinäisellä putkella ei varmaan tehdä mitään ellei joku sitä halua ostaa pois pilkkahintaan vaikka varaosiksi).
Kameraa ja putkia EN VIE huoltoon, olen saanut kameroiden huoltoliikkeissä huonoa palvelua ja maksaa uuden kameran verran.
ASIAAN, siis etsisin uutta Nikonin järjestelmäkameraa, en osaa päättää (enkä paljoa osaa lukea kameroiden tietoja, en tajua niistä paljoa mitään), saa olla vähän uudempi tai/ja kalliimpi.
Mitä te suosittelisitte? Tahdon mielipiteitä!
Uuden järkkärin hankinta
5
122
Vastaukset
- owietgw
Ensinnäkin, älä hanki tuollaisia "venyviä" objektiiveja. Jos ne joutuu puristuksiin, tai saa päittäisen töytäisyn on ne usein mennyttä kalua. Tarkennus rikkoutuu. Käytössä objektiivin kierteet myös kuluu ja etuosa alkaa lerputtaa, mikä vaikuttaa negatiivisesti kuvanlaatuun.
Pieni kenno/iso kenno?
Isokennoiset on parempia, mutta vaatii suuremmat objektiivit.
Itse katselisin jotain 7000-sarjaa tai sitten 800.- raitasd1
saanko vähän selvennystä, mistä sitten tietää ettei ole "venyvä" objektiivi?
Kennon koosta ei väliä. - D7000:lla kuvaava
raitasd1 kirjoitti:
saanko vähän selvennystä, mistä sitten tietää ettei ole "venyvä" objektiivi?
Kennon koosta ei väliä.Nimimerkki owietgw tarkoittanee venyvällä objektiivilla zoom-objektiivia, jonka fyysiset mitat muuttuvat polttoväliä muutettaessa (yleensä tällainen putki pitenee näkyvästi kun polttoväliä pidennetään).
Itse olen siirtynyt tyytyväisestä D3100-käyttäjästä vielä tyytyväisemmäksi D7000-käyttäjäksi. Putkiloita on tullut hankittua jo neljä: 10–24 mm:n laajakanttizoom, 35 mm:n valovoimainen prime, 18–200 mm:n yleiszoom ja viimeksi 70–300-millinen hieman pidempi pötkylä (”piti ostaa, kun halvalla sain”).
D7000-runko lähtee nykyisin alle 700 eurolla, mitä en osaa pitää kalliina.
Uusimmissa rungoissa (D3200, D5200, D7100) herkutellaan ennen kaikkea hirmuisilla pikselimäärillä. Itse en osaa pitää tuota ominaisuutta lisähinnan väärtinä; 16 Mpix riittää minun käytössäni vallan mainiosti ja lisäpiksulat vaatisivat vain turhaan lisää muistikortti- ja kovalevytilaa sekä hidastaisivat kuvankäsittelyä tietokoneella.
Tällä hetkellä kuvaan D300s ja D5100 rungoilla ja joukolla optiikoita joista yksikään ei ole noita markettikokoonpanoissa esiintyviä.
Tietämättä sitä varallisuutta mitä aiot uhrata niin suosittelen toistaiseksi edelleen kroppirunkoa joista ainakin D7100 on perin edistyksellinen mutta sen edeltäjä D7000 varmasti edullisempi ja ihan toimiva. Myös D5100 ja D5200 voivat olla harkinnan arvoisia mutta D7xxx sarja on kehittyneempään käyttöön.
Laseja on moneen lähtöön. Tarvinnet jonkun luokkaa 17 - 70 mm F2.8 VR/OS joita saa Nikonin, Tamronin sekä Sigman valmistamina. Pidempään tarpeeseen 70 - 200mm F2.8 VR/OS joita on Nikkorilla ja muillakin Nikon sovitteella.
Noilla pärjää yleisimmissä tilanteissa kun vielä lisää makron luokkaa 100 - 200 mm polttovälillä.
Jos D3000 toimii niin jätä varalle, itse en lähde reissuun yhdellä rungolla vaan nuo kaksi on aina autossa mukana ja myös repussa kuljettaessa.
Jokainen tulee kuitenkin omassa uskossaan autuaaksi näissä asioissa eikä kukaan ole sen enempää väärässä kuin oikeassakaan. Onnea valintaan!- raitasd1
Mä olen kattonut just tuota D5200, näyttää hyvältä (: ainaki listallani yks vaihtoehto jonka voisin ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984