olen rakentamassa omakotitaloa, jonka kooksi tulee 187 m2. millä tuollainen kannattaisi lämmittää.
- maalämpö tuulivoima
- öljylämmitys bensalämmitin
- suorasähkö klapit kakluuniin essolta
- pelletti kivihiili
- lehmät sisällä talvella etelään
lämmityskulut
15
3280
Vastaukset
- suunnittelija
Tähän on pakko vastata vähän hattuilemalla.
Kenellä luulisit olevan kokemusta täysin samanlaisista taloista täysin samalla perhekoolla ja kulutustottumuksilla noista kaikista vaihtoehdoista. Se on ihan yksi lysti, minkä noista valitset. Valinnan jälkeen joudut elämään sen kanssa, vaikka naapurisi talo lämpiää pyhällä hengellä ilman mitään kuluja.
Minä ehdottaisín, että lämmität talosi sillä mahtavalla punnerrusenergialla, mitä tarvitset kaikenlaiseen pähkäilyyn. - Kepa
Sen tuulivaoimalan voit unohtaa heti alkuunsa :)
Maalämpö kyllä haukkuu hankinta hintansa jossain ajassa, ainakin pelkkään sähköön verrattuna.
Itsellä on 200 lämmintä neliötä ja silloisten hintojen perusteella tulin valinneeksi vesikiertoisen varaavan sähkön. Sähkölasku on 1800€/vuodessa (7.000kWh 23.000kWh). - Minulla pelletti
Ruotsalaiset valitsivat 80-luvulla maalämmön ja nyt siellä on pellettilämmitys suosiossa kun ne maalämpöpumput ei kestäneet ja korjauskustannukset nosti todellisen kustannuksen paljon mainostettua suuremmaksi.Ei kai ruotsalaiset tyhmiä ole.Pellettipolttimot on rakenteeltaan yksinkertaisempia kuin öljypolttimet ja kuluvat osat voi tehdä vaikka itse.Katso Iwabon polttimen rakennetta.Itse laitoin Ruotsissa asuessani myös maalämmön ja kokemukset on että mikään niissä ei ole ikuista.Ja itse ei voi korjata.Siksi niille ei myönnetä 10 v takuuta puhumattakaan pidemmästä.
- Maalämmittäjä
Syy maalämmön suosioon Ruotsissa oli 80-luvulla se, että ne pöllöt tekivät päätöksen, että (oliko se nyt) v. 2000 kaikki ydinvoimalat ajetaan alas. Tämän seurauksena valtio alkoi tukea eli subventoida kaikkea egologista energiantuotantoa, johon myös maalämpö mitä suurimmassa määrin kuuluu. Tuo hieman typerähkö päätös on nyttemmin kumottu, syystä tai toisesta.
Ruotsissa lienee edelleen maalämpö erittäin suosittu -ellei suosituin- pientalojen lämmitysmuoto. En tiedä, vieläkö valtio sitä tukee, mutta suosittu on.
Mikään ei ole ikuista. Pelletin suhteen kannattaa muistaa, mitä täällä koti-Suomessa tapahtui 70- ja 80-luvuilla petroliautoille. Kun valtio hoksaa että jokin lämmitysmuoto on edullisempi, eikun veroa veron päälle. Eikä ne metsänomistajatkaan tyhmiä ole, varsinkin kun näyttää siltä, että vaneritehtaat lopetetaan ja paperitehtaat siirretään Kiinaan. - hoomoilanen
millekkä lämmityslaitteille myönnetään 10 v tai pidempi takuu ?
- Kepa
hoomoilanen kirjoitti:
millekkä lämmityslaitteille myönnetään 10 v tai pidempi takuu ?
Lämmityskaapeleille tarjotaan ihan yleisesti 10 vuoden takuuta.
- Utelias Savolainen
Kepa kirjoitti:
tietää,että paljonkohan on tuollaisen kaapelilämmityksen takaisinmaksuaika?
Maalämpöhän näyttää olevan 4-20v kirjoittajasta riippuen,öljylämmitys jostain siltä väliltä ja aurinkolämmitys ei tainnut koskaan hankkia hintaansa. - hoomoilanen
Kepa kirjoitti:
... pidä sähkökaapelia lämmityslaitteena ...
tämä on tietysti jokaisen oma asia, mutta minusta on hyvä että lämmönlähdettä voi vaihtaa ja lattialämmitys on tasaisesti toimiva. Vesikiertoinen lattialämmitys oli meille itsestään selvä valinta. - Kepa
Utelias Savolainen kirjoitti:
tietää,että paljonkohan on tuollaisen kaapelilämmityksen takaisinmaksuaika?
Maalämpöhän näyttää olevan 4-20v kirjoittajasta riippuen,öljylämmitys jostain siltä väliltä ja aurinkolämmitys ei tainnut koskaan hankkia hintaansa.Sähkölämmityksen takaisinmaksuaika on kai sitten miinus 20 vuotta, eli siihen asti se on halvempi kuin lämpöpumppu.
- Kepa
hoomoilanen kirjoitti:
... pidä sähkökaapelia lämmityslaitteena ...
tämä on tietysti jokaisen oma asia, mutta minusta on hyvä että lämmönlähdettä voi vaihtaa ja lattialämmitys on tasaisesti toimiva. Vesikiertoinen lattialämmitys oli meille itsestään selvä valinta.Suoralla sähköllä latti on kyllä ihan yhtä tasaisen lämmin kuin vesikirtoisenakin. Itse asiassa sen saa vielä paljon tasaisemmaksi ja tarkemmaksi, koska laattan voi valaa ohuemmksi ja käytettävissä on älykkäitä termostaatteja.
- Pellettipeloton
Maalämmittäjä kirjoitti:
Syy maalämmön suosioon Ruotsissa oli 80-luvulla se, että ne pöllöt tekivät päätöksen, että (oliko se nyt) v. 2000 kaikki ydinvoimalat ajetaan alas. Tämän seurauksena valtio alkoi tukea eli subventoida kaikkea egologista energiantuotantoa, johon myös maalämpö mitä suurimmassa määrin kuuluu. Tuo hieman typerähkö päätös on nyttemmin kumottu, syystä tai toisesta.
Ruotsissa lienee edelleen maalämpö erittäin suosittu -ellei suosituin- pientalojen lämmitysmuoto. En tiedä, vieläkö valtio sitä tukee, mutta suosittu on.
Mikään ei ole ikuista. Pelletin suhteen kannattaa muistaa, mitä täällä koti-Suomessa tapahtui 70- ja 80-luvuilla petroliautoille. Kun valtio hoksaa että jokin lämmitysmuoto on edullisempi, eikun veroa veron päälle. Eikä ne metsänomistajatkaan tyhmiä ole, varsinkin kun näyttää siltä, että vaneritehtaat lopetetaan ja paperitehtaat siirretään Kiinaan.pellettilämmityksestä 4 vuotta. Ihan toimiva ratkaisu ja etuina sanoisin, kotimainen, varmasti ei tule raakaaine loppumaan, ei ole fossiilinen polttoaine, työllistää suomalaisia. Ja sille joka sanoi hintakehityksestä kun puutellisuus siirtyy muualle, sehän tarkoittaa että raakaainetta on entistä enemmän. Kyllä poliitikkojen pitäisi ymmärtää tukea kotimaista energiaa ja työtä, mutta minkäs tietysti teet jos veroja nostavat.
Niin ja lämmitys kun on pelletillä -> vesikiertoinen lämmitys -> sähkö on aina varavoimana, tai laita sitten kattilaan vaikka öljypoltin jos öljy halpenee 8-) - Matin veli
Pellettipeloton kirjoitti:
pellettilämmityksestä 4 vuotta. Ihan toimiva ratkaisu ja etuina sanoisin, kotimainen, varmasti ei tule raakaaine loppumaan, ei ole fossiilinen polttoaine, työllistää suomalaisia. Ja sille joka sanoi hintakehityksestä kun puutellisuus siirtyy muualle, sehän tarkoittaa että raakaainetta on entistä enemmän. Kyllä poliitikkojen pitäisi ymmärtää tukea kotimaista energiaa ja työtä, mutta minkäs tietysti teet jos veroja nostavat.
Niin ja lämmitys kun on pelletillä -> vesikiertoinen lämmitys -> sähkö on aina varavoimana, tai laita sitten kattilaan vaikka öljypoltin jos öljy halpenee 8-)jos sen varastoinnille ei ole tilaa ja jos ei ole innostunut tuhkanpoistosta ja kattilan ajoittaisesta puhdistamisesta.
Pellettipeloton, kuinka usein joudut hankkimaan pelletteja ja kuinka usein poistamaan tuhkat kattilasta? - Pellettipeloton
Matin veli kirjoitti:
jos sen varastoinnille ei ole tilaa ja jos ei ole innostunut tuhkanpoistosta ja kattilan ajoittaisesta puhdistamisesta.
Pellettipeloton, kuinka usein joudut hankkimaan pelletteja ja kuinka usein poistamaan tuhkat kattilasta?se ongelma jos ei ole varastolle tilaa :)
Pellettejä hankin kerran vuodessa, yli 10 kuution varasto. Tuo tyhjennys riippuu ihan polttimosta, mulla on vanha iwabo, josta kesällä putsaan palopesän 2-3 viikon välein, talvella kerran viikossa. Tuo riippuu tietysti ihan keleistä.
Paremmat polttimot putsaavat palopesän itse.
Pannua pitää tietysti putsata useammin kuin öljyä poltettaessa koska puusta tulee tuhkapölyä joka kertyy pannun kanaviin. - peukku
Pellettipeloton kirjoitti:
se ongelma jos ei ole varastolle tilaa :)
Pellettejä hankin kerran vuodessa, yli 10 kuution varasto. Tuo tyhjennys riippuu ihan polttimosta, mulla on vanha iwabo, josta kesällä putsaan palopesän 2-3 viikon välein, talvella kerran viikossa. Tuo riippuu tietysti ihan keleistä.
Paremmat polttimot putsaavat palopesän itse.
Pannua pitää tietysti putsata useammin kuin öljyä poltettaessa koska puusta tulee tuhkapölyä joka kertyy pannun kanaviin.biomatic ja tuhkaa tyhjäillään korkeintaan kerran kuussa ja silloinkin vaan siksi että on masiina sammutettu ja kurkattu tilannetta!
- Raksu
siitä miten eristät ja tiivistät sekä miten hyvän LTO:n valitset.
Tällä palstalla keskustelussa on unohdettu täysin tämä ulottuvuus.
Olen aika pitkään seurannut keskusteluja ihmetellen, miten rakennuksen tilavuudesta päätellään kannattavin lämmitysmuoto.
Ostettavan energian määrä saadaan melko helposti 1/3:aan täällä esitetyistä kulutusarvioista ja laskureista.
Matalaenergiatalossa lämmittämiseen kuluu niin vähän energiaa, ettei eri energiamuotojen hintaeroilla ole vaikutusta.
Tällöin kannattaa valita tietenkin hankintahinnaltaan mahdollisimman halpa lämmitysmuoto.
Talotekniikka yksinkertaistuu, laitekoot pienenevät ja samalla myös tilatarpeet pienenevät.
Syntyy säästöä sekä viihtyisyyttä.
Lisäksi matalaenergiatalo ei tarvitse erillistä viilennystä, tehokas ilmanvaihtojärjestelmä jäähdyttää huoneet helteellä.
Matalaenergiatalossa ilmais-ja hukkakuormat huolehtivat lämmityksestä suurimman osan vuotta.
Lämmityskausi saadaan lyhennettyä vain kolmeen kuukauteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi433856Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393446- 693058
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912900- 351898
Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no851894- 241729
- 291671
- 321663
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231624