Kysyisin vähän lukutoukilta(:

Koira♥

Ne jotka on lukenut nää kirjat, kertokaa, kannattaako niitä lukea. Perustelkaa (lyhyesti) ja antakaa sille 1-5 tähteä. Ja jos et oo lukenu kyseistä kirjaa, laita vain -.
1. Ennen kuin kuolen - Jenny Downham
2. Kirsikkasydän - Cathy Cassiby
3. Rubiininpuna - Kerstin Gier
Saa laittaa omia kirjaehdotuksia(:
Kiitos jo etukäteen niille, jotka vastaa!(:

28

340

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koira♥

Ja sitte viel yks kirja:
      4. Sinä ja minä sitten joskus - Jay Asher

• En tiedä noista, mutta yksi hyvä kirjaehdotus olisi Stephen Kingin Kuoleman käytävä. Ei kannata hämääntyä kirjan nimestä, tai siitä, että kirjoittaja on S.K. , sillä kyseeessä ei ole kauhukirja vaan pikemminkin draama. Myös siitä tehty elokuva on erittäin hyvä.

• Eräs trotskilainen

Mun kirjamakua voi pitää jokseenkin outona jos ottaa huomioon, että mä oon vasta menossa kasille. Tässä muutama:

-Mika Nousiainen - Vadelmavenepakolainen kertoo suomalaisesta Mikko Virtasesta, joka haluaisi olla ruotsalainen. Humoristinen kirja, mutta suuri osa vitseistä menee nuorilta ohi. :-( Silti hyvä.

-Aleksander Melli - Lapsihallitus kertoo 12-vuotiaasta Max Bergistä joka osallistuu lasten poliittiseen tosi-tv ohjelmaan. Paikoin omituinen. Vielä työn alla, yli 600 sivua.

-Douglas Adams - Linnunradan käsikirja liftareille :-) Moni on tämän jo varmaan lukenut, hämmentävä scifiteos. Eka osa paras, muut lievästi tylsähköjä.

-Anne Tyler - Jää hyvästi. Okei, tämä ei varmaan kiinnosta ketään, mutta mun mielestä se oli sikahyvä. Kertoo miehestä, joka yrittää selvitä vaimonsa kuolemasta. Aikuisten kirja. Oikeesti aikuisten, eli useimpien nuorten mielestä tylsä.

- Sitten taas vaihteeksi nuortenkirja: Anneli Jussila - Villit vihreät saaret on vähän vanhempi kirja ja ilmestyi kait vuonna 2000 (?). Kertoo tytöstä, joka liittyy luonnonsuojelija-anarkisti-hörhö -tyyppiseen salaseuraan :-D En osannu paremmin selittää, mutta hieno kirja silti. Nostalgiaa...

- Muistaako kukaan Uuden kuun Emiliaa? Eli L.M. Montgomeryn Runotyttö -sarja. Eka osa oli paras kun Emilia oli lapsi, sitten alkaa sivuhenkilöt ärsyttämään liikaa, perhanan Teddy :-D

Vielä yksi: Sofi Oksanen - Kun kyyhkyset katosivat. Kaikki varmasti tietää tän kirjan vaikka kovin moni nuori ei oo lukenu. Johtuu taas siitä, että tää on ns. oikeesti aikusten kirja ja kertoo onnettomasta avioliitosta miehitysajan Virossa. (?) Saattaa olla liian rankkaa tekstiä monelle mun ikäselle ja herättää tosi paljon ajatuksia. Tääkin työn alla, vasta n.50 sivua luettuna 365:stä.

Tässä vähän erilainen lista kun mä en niin hirveesti noita "normi nuortenkirjoja" fanita. Esim. Nälkäpeli ei sytyttäny yhtään ja Twilightiin en oo edes katsonu päin, (Sori jos joku loukkaantu.) mutta mua ei vois ns. perus kirjallisuusnörtiksi laskea, kun mua ei kiinnosta paskan vertaa jotkut vanhat homeiset (Sori taas.) Monte Criston kreivit sun muut, (Okei, Alastalon salia alotin ja pitäis vuoden lopussa olla luettuna, u-vuoden lupaus, nääs.) mutta mä toivon lukuiloa kaikille ja täällä on niin monenlaista listaa, että jokaiselle löytyy omansa. :-) Kesä on mulle lukemisen aikaa jopa enemmän kuin kouluaika. Hyvää kesää kaikille!

• Eräs trotskilainen
        Eräs trotskilainen kirjoitti:

Mun kirjamakua voi pitää jokseenkin outona jos ottaa huomioon, että mä oon vasta menossa kasille. Tässä muutama:

-Mika Nousiainen - Vadelmavenepakolainen kertoo suomalaisesta Mikko Virtasesta, joka haluaisi olla ruotsalainen. Humoristinen kirja, mutta suuri osa vitseistä menee nuorilta ohi. :-( Silti hyvä.

-Aleksander Melli - Lapsihallitus kertoo 12-vuotiaasta Max Bergistä joka osallistuu lasten poliittiseen tosi-tv ohjelmaan. Paikoin omituinen. Vielä työn alla, yli 600 sivua.

-Douglas Adams - Linnunradan käsikirja liftareille :-) Moni on tämän jo varmaan lukenut, hämmentävä scifiteos. Eka osa paras, muut lievästi tylsähköjä.

-Anne Tyler - Jää hyvästi. Okei, tämä ei varmaan kiinnosta ketään, mutta mun mielestä se oli sikahyvä. Kertoo miehestä, joka yrittää selvitä vaimonsa kuolemasta. Aikuisten kirja. Oikeesti aikuisten, eli useimpien nuorten mielestä tylsä.

- Sitten taas vaihteeksi nuortenkirja: Anneli Jussila - Villit vihreät saaret on vähän vanhempi kirja ja ilmestyi kait vuonna 2000 (?). Kertoo tytöstä, joka liittyy luonnonsuojelija-anarkisti-hörhö -tyyppiseen salaseuraan :-D En osannu paremmin selittää, mutta hieno kirja silti. Nostalgiaa...

- Muistaako kukaan Uuden kuun Emiliaa? Eli L.M. Montgomeryn Runotyttö -sarja. Eka osa oli paras kun Emilia oli lapsi, sitten alkaa sivuhenkilöt ärsyttämään liikaa, perhanan Teddy :-D

Vielä yksi: Sofi Oksanen - Kun kyyhkyset katosivat. Kaikki varmasti tietää tän kirjan vaikka kovin moni nuori ei oo lukenu. Johtuu taas siitä, että tää on ns. oikeesti aikusten kirja ja kertoo onnettomasta avioliitosta miehitysajan Virossa. (?) Saattaa olla liian rankkaa tekstiä monelle mun ikäselle ja herättää tosi paljon ajatuksia. Tääkin työn alla, vasta n.50 sivua luettuna 365:stä.

Tässä vähän erilainen lista kun mä en niin hirveesti noita "normi nuortenkirjoja" fanita. Esim. Nälkäpeli ei sytyttäny yhtään ja Twilightiin en oo edes katsonu päin, (Sori jos joku loukkaantu.) mutta mua ei vois ns. perus kirjallisuusnörtiksi laskea, kun mua ei kiinnosta paskan vertaa jotkut vanhat homeiset (Sori taas.) Monte Criston kreivit sun muut, (Okei, Alastalon salia alotin ja pitäis vuoden lopussa olla luettuna, u-vuoden lupaus, nääs.) mutta mä toivon lukuiloa kaikille ja täällä on niin monenlaista listaa, että jokaiselle löytyy omansa. :-) Kesä on mulle lukemisen aikaa jopa enemmän kuin kouluaika. Hyvää kesää kaikille!

Ja heti korjaus, se on Miika Nousiainen :-P Ei jaksa tarkistaa faktoja kun on lukenut koko edellisen yön.

• ErNuGirl4ever

Jos luen niin yleensä luen juuri jotain kauhukirjallisuutta, mutta sattumoisin muutama päivä sitten tuli tuo
      3. "Rubiininpuna" luettua kaverin pyynnöstä ja hyvähän se oli jopa mun makuun... Päähenkilö olisi voinu olla vähän rajumpi mun mielestä (sry oli pakko ;3) mut siis 4/5...

Perustelu:
      ~kirja oli hyvä, ukkeleiden *hih* nimetkin jäi pienoisen tarkistuksen jälkeen mieleen ja ei ns. "tylsiä kohtia" juurikaan.
      Kuvaus "Rakkaustarina joka ei katso aikaa" sopii hyvin.
      Ykkösosassa (Kirja on trilogian ensimmäinen osa) ei päähenkilön rakkaus vielä roihua ja mielestäni takakannessa paljastetaan liikaa KIITOS VAAN KUSTANTAJA! Mutta aijon kyllä lukea sarjan loppuun poikkeuksena normaalista lukemisestani.
      Kirjassa oli myös hauskoja kohtia. Eli suosittelen kokeilemaan. (Koulubestikseni rakastaa kyseistä sarjaa xD)

Ja kyllä, ernutkin lukevat ;3 ainakin mä toisinaan

• piece&love

Yep, olen ernu ja olen oikea lukutoukka. Olen myös hikke, skimbo ja kapinapöllö xD.
        BTW listassa ei mainittu tätä, mutta luin äskettäin Marilyn Kayen sarjan Valitut. ^Sarjan osat ovat
        Valitut 1: Poissa silmistä, poissa mielestä
        Valitut 2: Parempi myöhään kuin ei milloinkaan
        Valitut 3: Tänään täällä, huomenna poissa
        Kannattaa lukea ne, on tosi mielenkiintosia -.-
        Mutta, niinkuin Wiisas Suomalainen Kirjakauppa toteaa, kirjat ovat avain lukemattomiin maailmoihin. (xD).

• ErNuGirl4ever
        piece&love kirjoitti:

Yep, olen ernu ja olen oikea lukutoukka. Olen myös hikke, skimbo ja kapinapöllö xD.
        BTW listassa ei mainittu tätä, mutta luin äskettäin Marilyn Kayen sarjan Valitut. ^Sarjan osat ovat
        Valitut 1: Poissa silmistä, poissa mielestä
        Valitut 2: Parempi myöhään kuin ei milloinkaan
        Valitut 3: Tänään täällä, huomenna poissa
        Kannattaa lukea ne, on tosi mielenkiintosia -.-
        Mutta, niinkuin Wiisas Suomalainen Kirjakauppa toteaa, kirjat ovat avain lukemattomiin maailmoihin. (xD).

Ei vitsit Piece mäki oon lukenu Valitut x3

• ErNuGirl4ever kirjoitti:

Ei vitsit Piece mäki oon lukenu Valitut x3

Minä olen lukenut sen ekan osan. Ja kaikki saman kirjailijan Replica-kirjat. Ihan hyviä kirjoja ovat.

• ErNuGirl4ever
        jokutyyppi19 kirjoitti:

Minä olen lukenut sen ekan osan. Ja kaikki saman kirjailijan Replica-kirjat. Ihan hyviä kirjoja ovat.

Mitkä on teijän lemppari kirjat/kirjasarjat/kirjailijat? ;3

Itte tykkään kirjasta Veritaika ja mitä nää nyt kaikki Horrorkirjallisuus
        Rakastan sarjaa Yön Talo (House of night)
        Ja olen hyvin kiintynyt SUOMALAISEN nurtenkirjailijan Tuija Lehtisen omaperaiseen ja erittäin todentuntuiseen kirjoitustyyliin.

• ErNuGirl4ever kirjoitti:

Ja olen hyvin kiintynyt SUOMALAISEN nurtenkirjailijan Tuija Lehtisen omaperaiseen ja erittäin todentuntuiseen kirjoitustyyliin.

Terry Pratchet ja Stephen King ovat parhaita. Ja suomalaisista ovat erittäin hyviä Marko Hautala ja Päivi Honkapää. Ja tällä hetkellä lukemisen alla on Dostojevskin Rikos ja rangaistus, joka vaikuttaa erittäin hyvältä kirjalta.

• jokutyyppi19 kirjoitti:

Terry Pratchet ja Stephen King ovat parhaita. Ja suomalaisista ovat erittäin hyviä Marko Hautala ja Päivi Honkapää. Ja tällä hetkellä lukemisen alla on Dostojevskin Rikos ja rangaistus, joka vaikuttaa erittäin hyvältä kirjalta.

Ite tykkään näistä sarjoista:
        - Goosebumps (R. L. Stine)
        - Frendejä, kundeja (Cathy Hopkins)
        - Topi (Anne Seppälä)
        - Jesse (Merja Jalo & Marvi Jalo)
        Sitten on monta hyvää yksittäistä kirjaa kans muutama sarjakin(: Mull ei oikee oo lempparikirjailijoit, on vaa lempparikirjoi ja -sarjoi (tossa oli niist sarjoista muutama:D).

• ilkeää naurua
        kettu98 kirjoitti:

Ite tykkään näistä sarjoista:
        - Goosebumps (R. L. Stine)
        - Frendejä, kundeja (Cathy Hopkins)
        - Topi (Anne Seppälä)
        - Jesse (Merja Jalo & Marvi Jalo)
        Sitten on monta hyvää yksittäistä kirjaa kans muutama sarjakin(: Mull ei oikee oo lempparikirjailijoit, on vaa lempparikirjoi ja -sarjoi (tossa oli niist sarjoista muutama:D).

Terry Pratchettin kirjat on iha huippuja!!! Ja Hal Duncanin kirjottamat Vellum ja Muste. Tuija Lehtisen Vanilijasyndrooma. Jaa kaikki Keplo Leutokalma kirjat kirjottaja Derek Landy.

• piece&love
        ilkeää naurua kirjoitti:

Terry Pratchettin kirjat on iha huippuja!!! Ja Hal Duncanin kirjottamat Vellum ja Muste. Tuija Lehtisen Vanilijasyndrooma. Jaa kaikki Keplo Leutokalma kirjat kirjottaja Derek Landy.

Ally Carter on kanssa ihan hyvä kirjailija

• piece&love kirjoitti:

Jännittävä/vähän pelottava rakkaustarina: Stephen Kingin Cristine tappaja-auto.

• tyttö 12v :]
        jokutyyppi19 kirjoitti:

Jännittävä/vähän pelottava rakkaustarina: Stephen Kingin Cristine tappaja-auto.

Rick Riordanin sarjoja esim.

Percy Jackson-sarja, johon kuuluu:

Salamavaras
        Hirviöidenmeri
        Titaanien kirous
        Labyrinttitaistelu ja
        Jumalten sota.

Olympoksen sankarit-sarjaa, jossa on:

Eksynyt sankari
        Merenjumalan poika

muita ei ole ole vielä ilmestynyt suomeksi. Jos innostuit, nämä kaksi sarjaa kuuluvat yhteen, joten lue tähän asti mainitsemani kirjat tuossa järjestyksessä.

Suzanne Collinsin Hunger Games on myös hyvä:

Nälkäpeli
        Vihan liekit
        Matkijanärhi.

Eoin Colferin Artemis Fowl-sarja on ihana, en muista kirjojen nimiä ulkoa.

J. K. Rowlingin Harry Potterit ovat varma valinta, jos et ole vielä lukenut.

Klassisia salapoliisikertomuksia etsivälle Agatha Christien kirjat ovat sopivia.

Hieman abstraktiutta joukkoon tuo myös ruotsalaisen kirjailijan kirjat

Kultatukka, tähtönen ja
        Ystävät hämärän jälkeen.

Materiaali kohoaa paikoin jopa k18- tasolle, mutta jos se ei häiritse, niin siitä vaan.

//Oho mikä listaus. :D

• tyttö 12v :]
        tyttö 12v :] kirjoitti:

Rick Riordanin sarjoja esim.

Percy Jackson-sarja, johon kuuluu:

Salamavaras
        Hirviöidenmeri
        Titaanien kirous
        Labyrinttitaistelu ja
        Jumalten sota.

Olympoksen sankarit-sarjaa, jossa on:

Eksynyt sankari
        Merenjumalan poika

muita ei ole ole vielä ilmestynyt suomeksi. Jos innostuit, nämä kaksi sarjaa kuuluvat yhteen, joten lue tähän asti mainitsemani kirjat tuossa järjestyksessä.

Suzanne Collinsin Hunger Games on myös hyvä:

Nälkäpeli
        Vihan liekit
        Matkijanärhi.

Eoin Colferin Artemis Fowl-sarja on ihana, en muista kirjojen nimiä ulkoa.

J. K. Rowlingin Harry Potterit ovat varma valinta, jos et ole vielä lukenut.

Klassisia salapoliisikertomuksia etsivälle Agatha Christien kirjat ovat sopivia.

Hieman abstraktiutta joukkoon tuo myös ruotsalaisen kirjailijan kirjat

Kultatukka, tähtönen ja
        Ystävät hämärän jälkeen.

Materiaali kohoaa paikoin jopa k18- tasolle, mutta jos se ei häiritse, niin siitä vaan.

//Oho mikä listaus. :D

Niin ja kaikki muut paitsi Christien kirjat ovat fantasiaa/scifiä.

• ilkeää naurua
        piece&love kirjoitti:

Mie voisi lukia Sulosen huijarin vielä mooonta kertaa, se torellaki o ihana, aiva ihana

• Eräs trotskilainen
        ErNuGirl4ever kirjoitti:

Asiaan liittymättömästi satuin lukemaan "Homokirjallisuus", eikä "Horrorkirjallisuus".
        :-D

-Ja vielä yksi jäi mainitsematta, Reija Kaskiahon Veitsen terällä kertoo koulukiusaamisesta vähän vähemmän lapsellisesti. Ihme kyllä mä tykästyin tähän, vaikka tää olikin äikänopen pakkopullaa.

• joomävaa
        piece&love kirjoitti:

Mustan tikarin veljeskunta - sarja ;) uudenlainen vampyyri sarja jota suosittelen lämpimästi.

• Surkeiden sattumusten sarja - Lemony Snicket

Kirjassa on monimutkainen maailma. Seikkailukirjasarja jossa kolme lasta jäävät orvoiksi, ja joutuvat kestämään jos jonkinlaista. Pikkuhiljaa alkaa selvitä asioita, mutta paljon jää myös selviämättä.

• kestrel1

Paras kirjasarja miun mielestä on

WILLIAM NICHOLSONIN TUULI TULESSA- SARJA!!!!

Kantsii lukkee :)

• Wyzzzzz

Sinä ja minä sitten joskus: todella hyvä kirja!:) itse pidin paljon, kannattaa lukea suosittelen

• ihanbestkirjat

Kirsikkasydän Cathy Cassibyltä kannatta lukea! se on hyvä!!!!! Ja sit myös Salla Simukan Jäljellä ja Toisaalla-kirjat ovat hyviä. Ja kaikki klassikot, kuten Salainen puutarha on lähes PAKKO lukea...

• piece&love

Nälkäpeli- sarja on kyllä yks parhaista kirjasarjoista ever.. *nimimerkillä Kokenut Kirjakuluttaja* Jos joku ei oo sitä lukenu nii ehottomasti kannattaa¡¡¡ Ei ehkä sovi kaikjein herkkänahkaisimmille koska kirjoissa on suunnattomasti raakaa tappamista..

Btw myös noi kirjat mitä on luennoitu ylempänä^^^ kannattaa lukea.

Pääselostaja kiittää ja päättää mielipideilmaisunsa näihin tunnelmiin. Suositeltuja kirjoja kannattaa ehdottomasti lukaista, mutta pieni waroituksen sananen: suurimpaan osaan noista kirjoista jää vaarallisesti koukkuun! Varaudu ostamaan lisää saman sarjan kirjoja, sillä siitä woi tulla pakkomielle..

~Pääselostaja kuittaa

• GreenDragon98
        piece&love kirjoitti:

Nälkäpeli- sarja on kyllä yks parhaista kirjasarjoista ever.. *nimimerkillä Kokenut Kirjakuluttaja* Jos joku ei oo sitä lukenu nii ehottomasti kannattaa¡¡¡ Ei ehkä sovi kaikjein herkkänahkaisimmille koska kirjoissa on suunnattomasti raakaa tappamista..

Btw myös noi kirjat mitä on luennoitu ylempänä^^^ kannattaa lukea.

Pääselostaja kiittää ja päättää mielipideilmaisunsa näihin tunnelmiin. Suositeltuja kirjoja kannattaa ehdottomasti lukaista, mutta pieni waroituksen sananen: suurimpaan osaan noista kirjoista jää vaarallisesti koukkuun! Varaudu ostamaan lisää saman sarjan kirjoja, sillä siitä woi tulla pakkomielle..

~Pääselostaja kuittaa

Mä oon lukenu paljo kirjoi. Esim. Replicat, Goosebumsit, Kauhumaat, Valitut, Yön Talot, Harry Potterit, Alex Scarrowin Time riders, Percy Jacsonit, Christine tappaja-auto se on Stephen King, Elizaria ja Anidas se on Henri Aleneffin, R. A. Salvatoren kirjoja, Nälkäpelit, Taru Sormusten Herrasta 1-3, Hobitti Sinne ja takaisin, Animorphs-sarja jne.

Tykkään jännityksest ja kauhust ja scifist.

• GreenDragon98 kirjoitti:

Mä oon lukenu paljo kirjoi. Esim. Replicat, Goosebumsit, Kauhumaat, Valitut, Yön Talot, Harry Potterit, Alex Scarrowin Time riders, Percy Jacsonit, Christine tappaja-auto se on Stephen King, Elizaria ja Anidas se on Henri Aleneffin, R. A. Salvatoren kirjoja, Nälkäpelit, Taru Sormusten Herrasta 1-3, Hobitti Sinne ja takaisin, Animorphs-sarja jne.

Tykkään jännityksest ja kauhust ja scifist.

Itsekin oon lukenu noit Goosebumpsei, ne on hyvii :D

• nixon O-O

tässä muutama joista itse tykkään

• solangeloshippernumber1

Suosittelen ehdottomasti kaikkia Rick Riordanin kirjoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2512
    2. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      62
      2414
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      106
      2290
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1532
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      32
      1520
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      37
      1442
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1220
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1186
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1171
    Aihe