Kamalaa

Äiti tilanteessa

Miten oikeesti voi olla olemassa ihmisiä, jotka tekee abortteja tuosta vaan, vielä monta kertaa? Olen sitä mieltä et melkein kuka vaan pystyy ottamaan vastuun ja huolehtimaan lapsesta, jos vaan haluaa.
Itse tulin raskaaksi 17-vuotiaana. Päätin pitää lapsen, aborttia harkitsin hyvin lyhyesti. Kyllähän se lapsi rajoittaa, mutta monesti hyvällä tavalla. Ei tule sähellettyä ja tyhmäiltyä.
Hyvin olen lapsen kanssa pärjännyt, vaikka rahaa ei hirveesti aina olekaan. Jostain saa aina apua, jos ei itse tunnu jaksavan. Omaa lasta ihanampaa asiaa ei maailmassa olekaan.
Kyllä pelotti kertoa vanhemmille, mutta onnellisia isovanhempia ovat olleet, eivätkä hylänneet.
Ensimmäisen lapsen isästä olen eronnut ja nykyään naimisissa, toisen lapsen sain 20-vuotiaana.
Nyt onkin sitten mahdollisesti paha paikka edessä. Menkat myöhässä, olen netissä selaillut kaikkia aborttijuttuja. Aina olen ollut aborttia vastaan sillä tavalla, että jokaisen oma asia mutta itse en halua tehdä. Tuntuu ihan hirveeltä ajatella et ehkä kohta joudun päättämään asiasta. Toinen lapsi vasta 8 kk ja olen juuri pitänyt vapaavuoden koulusta. Nyt tahtoisin opiskella, en olla raskaana. Jos tietäisin et raskaus menee normaalisti, niin varmasti lapsen pitäisin. Mutta kun edellisen raskauden aikana sain laskimotukoksen ja olin 3 kertaa leikkaussalissa, niin en ole valmis siihen kaikkeen näin pian uudestaan. Joutuisin piikittämään itseäni 2 kertaa päivässä. kamala piikkikammo.
Mies ei osaa sanoa vielä mitään, toivoo vaan et ne ois myöhässä eikä jäänyt pois.
Ehkäisystä sen verran, et tuon sairauden takia en saa käyttää pillereitä tai muita hormonivalmisteita, joten ehkäisynä on ollut kumi. Aina on käytetty, eikä ole edes mennyt rikki. Apteekista läysin hormonittomia ehkäisypuikkoja. Ihan ohjeen mukaan kokeiltiin niitä kerran. Voiko olla mahdollista et tuosta yhdestä kerrasta on nyt seurauksena raskaus, että se ei toiminutkaan? Ja sitten sen takia joutuisin mahdollisesti elämään syyllisyydessä jos abortin tekisin. Miusta kun se ei vaan tunnu oikealta vaihtoehdolta, mutta en oikein voisi nyt tehdä lastakaan. ääk!

39

2620

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suski

"Olen sitä mieltä et melkein kuka vaan pystyy ottamaan vastuun ja huolehtimaan lapsesta, jos vaan haluaa."

Huomaa erityisesti: "jos vaan haluaa." Esim. minä en haluaisi. Varmasti löytyy monta muutakin.

• hkp

aluksi kirjoitit, ettet voi käsittää ihmisiä jotka tekevät abortin.. ja että itse et tekisi sitä koskaan.. kuitenkin lopussa tuumailit, että josko joudut sen kuitenkin olosuhteiden pakosta tekemään, jos olet raskaana.. ja syyksi oletat et sulla ehkäisy petti.. mietin vain että mitähän mieltä nyt sitten olitkaan.

kirjoitan tämän vain siksi että mielestäni ihmiset joutuvat joskus todellakin olosuhteiden pakosta abortin tekemään. kuten sinäkin todellakin alun vastahakoisuuden jälkeen myönnät.

itse tein abortin noin kolme viikkoa sitten syy oli siihenkin. istukkabiobsian tulokset: 18 kromosomin poikkeavuus. lapsi tuskin olisi elänyt päivääkään synnytyksen jälkeen.

raskaana ollessakin, ennen tietoa sikiön sairaudesta, kävin täällä palstalla lukemassa ihmisten kirjoituksia. mietin silloinkin että kuinka ihmiset voi olla niin kovin tuomitsevia abortin tekijöille. eiköhän se ole jokaisen harkinnan varassa.

ehkäisykeino se ei ole ja ne jotka sen useamman kerran tekevät huolimattomuuttaan ovat minunkin mielestä vastuuntunnottomia. ja joutaisivat johonkin kouluun takaisin missä on terveysoppitunteja 40/viikko, että ymmärtäisivät seksin mahdolliset jälkiseuraamukset.

mutta ihmettelen sitä kuinka joku voi tuomita toista tietämättä todellista tilannetta tämän elämässä.

ym.kirjoitus on aika hyvä esimerkki siitä kuinka tosipaikan tullen joutuu pyörtämään omat periaatteensa ja tekemään saman ratkaisun kuin mistä on toisia moittinut. (huomaa alkuperäisen kirjoittaja että yleistin, en tarkoita että sinä henkilökohtaisesti olisit ketään moittinut aborttipäätöksestä)

toivon, että et ole raskaana. koska et sitä itse halua. toivon, ettet joudu niin raskaan päätöksen eteen.

hyvää syksyä!

• just just

tosiaan toi sun viestis oli vähän sekava.. Olitko sä nyt aborttia vastaan vai et?? Et siis ilemisesti hyväksy sitä jos joku toinen tekee,mut jos sulle itelle sattuu vahinko,ni se on ihan jees..
      Jos nyt totta puhutaan,ni en kyl ymmärrä mitä pahaa siinä abortis loppupeleis on??sen verran itsekäs täytyy olla,et jos elämäntilanteeseen ei just nyt lapsi mahdu,ni miks sitä väkisin tänne pitää synnyttää.. kun on vaihtoehtona myös abortoida se..
      No,ehkä mä saan näil jutuil abortinvastustajat mun kimppuun.. mut se on tosi asia,et ihan varmasti abortti on ollu monelle nuorelle tytölle pelkästään hyvä ja helpottava asia.

Itse olen yhden abortin tehny,mutta on mulla myös lapsikin,enkä niin nuori enää ole.. tuo toinen ei vaan nyt mahtunut mun elämääni tällä hetkellä,haluan panostaa tähän yhteen ja ensimmäiseen lapseen täysillä viel jonki aikaa ennenku seuraava tulee..

Tää oli mun stoori,jokainen tekee itse omat valintansa.. mut kehottaisin kyl miettiin vähän itseäänki,et mitä sitä oikeesti haluaa. jos epäröi haluavansa lasta,ni miks sen sitten tekisi...?!?!?!?

• hannele

Abortti on väärin. Se on selvä asia, mutta ihminen ei voi tuomita toistaan.
      Väärin se silti on, ja kyllä varmasti jokainen pärjäisi jos vain TARPEEKSI YRITTÄISI LAPSENSA ETEE.

• Suski

Kyllä minäkin uskon, että jokainen (ainakin Suomen olosuhteissa) pärjää jos haluaa. Mutta eikö nyt mene perille, että suurin osa aborttiin päätyvistä päätyvät aborttiin koska EIVÄT HALUA LASTA! MIKSI ihmeessä henkilö, joka ei halua lasta, tekisi lapsen? Kertokaa nyt yksikin järkevä syy. Älkääkä iniskö ehkäisystä, jokainen lukutaitoinen lienee jo selvillä asiasta, ettei yksikään ehkäisy ole 100% varma.

• Äiti tilanteessa
        Suski kirjoitti:

Kyllä minäkin uskon, että jokainen (ainakin Suomen olosuhteissa) pärjää jos haluaa. Mutta eikö nyt mene perille, että suurin osa aborttiin päätyvistä päätyvät aborttiin koska EIVÄT HALUA LASTA! MIKSI ihmeessä henkilö, joka ei halua lasta, tekisi lapsen? Kertokaa nyt yksikin järkevä syy. Älkääkä iniskö ehkäisystä, jokainen lukutaitoinen lienee jo selvillä asiasta, ettei yksikään ehkäisy ole 100% varma.

Siis, pää varmaan oli aika sekaisin kun kirjoitin, niin ei mielipiteet tullu ihan selviksi.
        Kyllä minun mielestä se on jokaisen henkilökohtainen asia tekeekö abortin, siitä en halua ketään sinänsä syyllistää. Mutta entäs ne jotka tekee sen monta kertaa? Täällä palstalla joku kertoo tehneensä viisi kertaa eikä yhtään kaduta.
        Itse olen aina ajatellut että en voisi tehdä, enkä tosiaan haluaisi tehdä, koska minulla ainakin tulee niin kamalat syyllisyyden tunteet, etten tiedä miten niistä selviää.
        Vaan kun toisaalta tilanne on aika mahdoton nyt lasta tehdäkään. Siinä ei oikein jää vaihtoehtoja.
        Sen takia minusta ne, jotka tekee abortin sen takia että on liian nuoria (yli 20v ei tosiaan ole liian nuori, alaikäiset on), tekee sen EHKÄ monesti aika itsekkäistä syistä. Halutaan mennä vapaana, eikä oteta vastuuta siitä, että itse on raskauden "aiheuttanut" (siis silloin kun ei ole viitsinyt ehkäisyä käyttää). Vahingot on aina vahinkoja, mutta silloinkin moni voisi miettiä et onko se abortti kuitenkaan ainoa vaihtoehto.
        Minkäs takia ne jotka ei tosiaan lapsia halua, ovat järjestäneet itsensä siihen tilanteeseen, että ovat raskaana? Jos ehkäisy pettää (niin et tietää niin käyneen, kortsun puhjetessa), niin jälkiehkäisy on aina olemassa. Turha kai näitä on kirjoittaa, moni tietää kyllä keinot. Niitä voisi myös käyttää.
        Minusta monella ihmisellä nykyään on vaivana moraalin puute. Tehdään vaan niinku itsestä parhaalta tuntuu. Kun ei juuri sillä hetkellä huvita ottaa vastuuta omasta lapsestaan, niin tehdään abortti. Voisihan sen antaa adoptoitavaksi, jos on niin varma lapsen synnyttyä ettei siitä halua huolehtia. Siinä 9 kuukauden aikana ja varsinkin synnytyksen jälkeen mieli saattaisi muuttua ja oma lapsi alkaa kiinnostaa.
        Mutta niin. Olen yrittänyt parhaani mukaan vastuuni kantaa, vaikka eihän se aina helppoa olekaan. Nyt vaan tuntuu, etten pysty enempää ottamaan, en silti pysty varmaksi sanomaan, että pystyisin abortin tekemään.

• neitoX
        Äiti tilanteessa kirjoitti:

Siis, pää varmaan oli aika sekaisin kun kirjoitin, niin ei mielipiteet tullu ihan selviksi.
        Kyllä minun mielestä se on jokaisen henkilökohtainen asia tekeekö abortin, siitä en halua ketään sinänsä syyllistää. Mutta entäs ne jotka tekee sen monta kertaa? Täällä palstalla joku kertoo tehneensä viisi kertaa eikä yhtään kaduta.
        Itse olen aina ajatellut että en voisi tehdä, enkä tosiaan haluaisi tehdä, koska minulla ainakin tulee niin kamalat syyllisyyden tunteet, etten tiedä miten niistä selviää.
        Vaan kun toisaalta tilanne on aika mahdoton nyt lasta tehdäkään. Siinä ei oikein jää vaihtoehtoja.
        Sen takia minusta ne, jotka tekee abortin sen takia että on liian nuoria (yli 20v ei tosiaan ole liian nuori, alaikäiset on), tekee sen EHKÄ monesti aika itsekkäistä syistä. Halutaan mennä vapaana, eikä oteta vastuuta siitä, että itse on raskauden "aiheuttanut" (siis silloin kun ei ole viitsinyt ehkäisyä käyttää). Vahingot on aina vahinkoja, mutta silloinkin moni voisi miettiä et onko se abortti kuitenkaan ainoa vaihtoehto.
        Minkäs takia ne jotka ei tosiaan lapsia halua, ovat järjestäneet itsensä siihen tilanteeseen, että ovat raskaana? Jos ehkäisy pettää (niin et tietää niin käyneen, kortsun puhjetessa), niin jälkiehkäisy on aina olemassa. Turha kai näitä on kirjoittaa, moni tietää kyllä keinot. Niitä voisi myös käyttää.
        Minusta monella ihmisellä nykyään on vaivana moraalin puute. Tehdään vaan niinku itsestä parhaalta tuntuu. Kun ei juuri sillä hetkellä huvita ottaa vastuuta omasta lapsestaan, niin tehdään abortti. Voisihan sen antaa adoptoitavaksi, jos on niin varma lapsen synnyttyä ettei siitä halua huolehtia. Siinä 9 kuukauden aikana ja varsinkin synnytyksen jälkeen mieli saattaisi muuttua ja oma lapsi alkaa kiinnostaa.
        Mutta niin. Olen yrittänyt parhaani mukaan vastuuni kantaa, vaikka eihän se aina helppoa olekaan. Nyt vaan tuntuu, etten pysty enempää ottamaan, en silti pysty varmaksi sanomaan, että pystyisin abortin tekemään.

ei kannata marttyyriksi alkaa. Silloin kärsii kaikki!

• abortin kokenut

että aborttia en voisi koskaan tehdä. Kunnes 17 v. vuotiaana tulin raskaaksi...ja jouduin elämäni vaikeimman päätöksen eteen.
        Pitkän mietinnän jälkeen päädyin. lapsen hoidosta olisin varmasti selvinnyt olihan minulla paljon kokemusta siitä.

Mutta olosuhteet lapsen syntymälle olivat kaikkee muuta kuin suotuisat...lapsen isä oli minua 10 vuotta vanhempi...rikkinäisestä perheestä oleva "rikkinäinen" ihminen. Lisäksi olin saanut hiljattain tietää, että hänellä oli myös rikollista taustaa...ajattelin lapsen tulevaisuutta ja tulin siihen tulokseen, että en halua synnyttää häntä tänne kärsimään huonoon kasvuympäristöön..en olisi voinut tarjota hänelle sitä mihin katson jokaisella lapsella olevan oikeus....en ehjää perhettä, enkä turvallista ja suotuisaa kasvuympäristöä. toisin sanoen en yhtään mitään.

Abortin jälkeen on ollut vaikeaa...mutta, kun nykyään mietin erään 1v. pojan elämää, jonka isä tämä mies on niin alan itkeen välittömästi! Olen viimein tajunnut, että tein oikein lapsen tulevaa elämää ajatellen.

En todellakaan haluaisi olla siinä tilanteessa missä tämän miehen lapsen äiti on nyt. Tuskin lapsenikaan tämän 1 v. pojan tilanteessa.

Anteeksi olen itselleni antanut, mutta unohtaa en voi koskaan. elämää eletään päivä kerrallaan ja joskus "kaksi" taaksepäin.

• jonna

EHKÄ monet jotka tekevät abortin, ovat tilanteessa, jossa "onni kukkii", poikaystävä on mitä mainioin. seksi sujuu. Syystä tai toisesta, raskaaksi.
        Yllätys, mies "katoaa". Se "rakkaus" ei enää riitäkään. Naiset EI!!! tule raskaaksi yksin!!!
        Ehkä se "syyttävä sormi" abortin suhteen on osoitettava myös niihin miehiin.

Kukaan ei puhu niistä. Eikä juuri kovinkaan paljon miespuolisia keskusteluja tällä palstalla näy.... OLOSUHTEET on otettava huomioon. moni nainen, "vahingossakin" tehdyt teklisi varmasti lapsen jos saisi TUKEA enemmän.
        MONesti totuus on että "leikittyään" miehet jättäövät naisen YKSIN kuseen.
        Ja etsivät uuden "leikkittävän".-
        Kun naiset kantaa taas vastuun / syyllisyyden..

KEtä pitäisi sii (myös) syyttää niisä "syntisistä" aborteista??????

• neitoX

miksi jätit kumin pois ja tyydyit pelkkään ehkäisyvaahtoon????

• Äiti tilanteessa

...vaan ehkäisypuikko Patentex oval. Ovat tarkoitettu ihan pelkästään ehkäisemään, ei tarvitse käyttää kumia. Ihan ohjeen mukaan on käytetty.

• neitoX

...vaan ehkäisypuikko Patentex oval. Ovat tarkoitettu ihan pelkästään ehkäisemään, ei tarvitse käyttää kumia. Ihan ohjeen mukaan on käytetty.

vastannut, miksi muutit ehkäisyä jo totutusta?
        Ja käsittääkseni Oval muuttuu vaahdoksi sulattuaan emättimessä.
        Voin olla siinä väärässä, joku korjatkoon jos on parempaa tietoa.

• lääkis

tässä ote Tamron sivuilta:

"Patentex oval - Kuinka se toimii?

Patentex ovalin ehkäisyteho perustuu kahteen eri vaikutusmekanismiin: vaahdon muodostumiseen ja kemialliseen ehkäisyvaikutukseen. Patentoidun koostumuksen ansiosta puikko sulaessaan emättimessä kehon lämmön vaikutuksesta tuottaa hienojakoisen vaahdon, joka levittäytyy tasaisesti emättimeen ja estää siittiöiden pääsyn kohtuun. Vaahdon mukana emättimeen leviää nonoksinoli-9-spermisidiä, joka tuhoaa siittiöiden solurakenteita ja tekee niistä liikuntakyvyttömiä."

Joten käyttöohje ei tainnu olla ihan tuttu kumminkaan, sillä tää teksti on siellä...

• Minä
        lääkis kirjoitti:

tässä ote Tamron sivuilta:

"Patentex oval - Kuinka se toimii?

Patentex ovalin ehkäisyteho perustuu kahteen eri vaikutusmekanismiin: vaahdon muodostumiseen ja kemialliseen ehkäisyvaikutukseen. Patentoidun koostumuksen ansiosta puikko sulaessaan emättimessä kehon lämmön vaikutuksesta tuottaa hienojakoisen vaahdon, joka levittäytyy tasaisesti emättimeen ja estää siittiöiden pääsyn kohtuun. Vaahdon mukana emättimeen leviää nonoksinoli-9-spermisidiä, joka tuhoaa siittiöiden solurakenteita ja tekee niistä liikuntakyvyttömiä."

Joten käyttöohje ei tainnu olla ihan tuttu kumminkaan, sillä tää teksti on siellä...

http://www.ehkaisypuikko.fi:8888/Tamro_Suomi/tamrosuomi.nsf/sivut/tamrotuotemarkkinointi?OpenDocument&cid=patentexoval

Olisi hyvä laittaa vaikka linkki että muutkin pääsee lukemaan. Siinä on nyt niin ei tarvi tapella :)

• neitoX

• Äiti tilanteessa
        neitoX kirjoitti:

vaahto mikä vaahto!
        Kumma juttu ettei se, joka sanoi sitä käyttäneensä ja lukeneensa ohjeet tarkasti TIENNYT sitä.

kun se nyt myydään ehkäisypuikko nimellä, niin en sitä ehkä vaahdoksi sinänsä mieltänyt. Mutta pointti oli, että ohjeissa ei kehoteta käyttämään samalla kondomia. Ja juuri sen takia sitä kokeiltiin, kun ainoa vaihtoehto kortsun lisäksi mikä sopii, kun kierukkaa en halua laittaa. Mutta tein tänään testin, negatiivinen. Ehkäpä ne kuukautiset on myöhässä sen takia, että on tässä ollu todella paha stressi. Mikäli ne ei nyt kohta puoliin ala ilmestyä, niin pitää joka tapauksessa käydä lääkärillä. Onneksi en nyt joudu päättämään päättääkkö oman lapsen elämä vai ei.

• neitoX

kun se nyt myydään ehkäisypuikko nimellä, niin en sitä ehkä vaahdoksi sinänsä mieltänyt. Mutta pointti oli, että ohjeissa ei kehoteta käyttämään samalla kondomia. Ja juuri sen takia sitä kokeiltiin, kun ainoa vaihtoehto kortsun lisäksi mikä sopii, kun kierukkaa en halua laittaa. Mutta tein tänään testin, negatiivinen. Ehkäpä ne kuukautiset on myöhässä sen takia, että on tässä ollu todella paha stressi. Mikäli ne ei nyt kohta puoliin ala ilmestyä, niin pitää joka tapauksessa käydä lääkärillä. Onneksi en nyt joudu päättämään päättääkkö oman lapsen elämä vai ei.

ollut ohjeen vika, jos olisit ollut raskaana?
        Ja kun puhutaan >ehkäisystä< sitä ei koskaan valita sen mukaan mikä parhaalta "tuntuu" tai jos jotain "ei halua" käyttää. Sen tarkoitus on ehkäistä ja niin hyvin, ettei raskaus ala. Sitä ei voi liioitella!

Toivottavasti olet oppinut tästä jotain. Etkä enää laske sille niin suurta painoa, miltä yhdyntä "tuntuu", silloin kun parasta et "halua" käyttää...

• Äiti tilanteessa
        neitoX kirjoitti:

ollut ohjeen vika, jos olisit ollut raskaana?
        Ja kun puhutaan >ehkäisystä< sitä ei koskaan valita sen mukaan mikä parhaalta "tuntuu" tai jos jotain "ei halua" käyttää. Sen tarkoitus on ehkäistä ja niin hyvin, ettei raskaus ala. Sitä ei voi liioitella!

Toivottavasti olet oppinut tästä jotain. Etkä enää laske sille niin suurta painoa, miltä yhdyntä "tuntuu", silloin kun parasta et "halua" käyttää...

EI olisi ollut ohjeen vika, vaan olisin ajatellut et kun mikään ei ole satavarmaa, niin mahdollisesti sitten olisi kuulunut siihen muutamaan prosenttiin, jotka tulee raskaaksi anyway.
        Ja minkähän takia tulet niin innoissasi seksivalistamaan minua? Täällä taitaa muut olla paljon enemmän sen tarpeessa. Minä käytän ehkäisyä tunnollisesti joka ikinen kerta ja jos jotain tuollaisen aineen ohjeissa sanotaan, niin kyllä ihmisen pitäisi siihen voida luottaa ja näköjään voikin.
        Ehkäisykeinoja on varmaan senkin takia useita, että niistä kyllä SAA valita mieleisensä. Mikähän sinusta sitten se PARAS olisi minulle? Olen kyllä lääkärin kanssa omasta parhaastani keskustellut, eikä tuota patentex ovalia kieltänyt.

• lääkis

EI olisi ollut ohjeen vika, vaan olisin ajatellut et kun mikään ei ole satavarmaa, niin mahdollisesti sitten olisi kuulunut siihen muutamaan prosenttiin, jotka tulee raskaaksi anyway.
        Ja minkähän takia tulet niin innoissasi seksivalistamaan minua? Täällä taitaa muut olla paljon enemmän sen tarpeessa. Minä käytän ehkäisyä tunnollisesti joka ikinen kerta ja jos jotain tuollaisen aineen ohjeissa sanotaan, niin kyllä ihmisen pitäisi siihen voida luottaa ja näköjään voikin.
        Ehkäisykeinoja on varmaan senkin takia useita, että niistä kyllä SAA valita mieleisensä. Mikähän sinusta sitten se PARAS olisi minulle? Olen kyllä lääkärin kanssa omasta parhaastani keskustellut, eikä tuota patentex ovalia kieltänyt.

kehottiko se lääkäri käyttämään patentexia ilman kumia?

• Nasu

Mikä ihme siinä on että pitää selitellä kaiken maailman tarinoilla sitä että on abortin tehnyt?
      En nyt sinua tarkoita vaan yleensä. Kyllä naisella on oikeus aborttiin ilman muiden hyväksyntää. tärkeintä on että itse pystyy vastuun kantamaan asiasta.

Itse olen myös abortin tehnyt ja minulla on myös lapsi. Itseäni ei myöskään vähempää voisi abortin vastustajien mielipiteet kiinnostaa.
      Abortin vastustajat ovat tietämättömiä omaan napaan tuijottajia jotka eivät pysty ymmärtämään miltä naisesta siinä tilanteessa tuntuu kun aborttia joutuu harkitsemaan.

Kukaan muu ei määrää puolestasi, jokainen tekee päätöksen itse.

Jos siinä tilanteessa ei ole koskaan ollut niin ei siitä myöskään mitään tiedä!
      Jos abortti olisi väärin se olisi laissa kielletty. Se että se on jonkun mielestä eettisesti väärin on sen henkilön oma mielipide.

On myös ihan turha alkaa lässyttämään että jokainen kykenee lapsestaan huolehtimaan, te ette sitä tiedä. Mistä voitte jokaisen ihmisen tilanteen sillä hetkellä?

Tämä kirjoitus ei koske niitä ihmisiä jotka luulevat abortin olevan ehkäisykeino.

• ...

Juttusi alkaa hyvin! Mutta ikävästi päättyy siihen että mietit aborttia! Käytän omia sanojasi: ELI AIVAN VARAMASTI PÄRJÄÄT JOS VAIN HALUAT!!
      Ei kannata murhata omaa lastaan tuollaisen takia!
      Opiskelut, mahdolliset sairaudet ym...
      Ja vauvasihan on JO 8 kk!

• Milla

Minusta jutussa ei ole mitään ristiriitaista, kirjoittajahan nimenomaan painottaa sitä että kuinka joku voi tehdä abortin tuosta vaan ja vieläpä monta kertaa senkuin sormia napsauttaa. Hänellä itsellään on minusta ihan ymmärrettäviä syitä miettiä aborttia yhtenä vaihtoehtona, ei se varmasti ole kovin mukavaa maata sairaalassa jatkuvasti leikkausten vuoksi varsinkin kun kotona on alle vuoden ikäinen lapsi, ei se sairaalassa olo ole mukavaa muutenkaan. Ja laskimotukokset ovat aina riski, suuri riski on myös jatkuvat leikkaukset. Ei tässä nyt varmasti haluamisesta ole kysymys vaan realismista!

• LaaLaa
        Milla kirjoitti:

Minusta jutussa ei ole mitään ristiriitaista, kirjoittajahan nimenomaan painottaa sitä että kuinka joku voi tehdä abortin tuosta vaan ja vieläpä monta kertaa senkuin sormia napsauttaa. Hänellä itsellään on minusta ihan ymmärrettäviä syitä miettiä aborttia yhtenä vaihtoehtona, ei se varmasti ole kovin mukavaa maata sairaalassa jatkuvasti leikkausten vuoksi varsinkin kun kotona on alle vuoden ikäinen lapsi, ei se sairaalassa olo ole mukavaa muutenkaan. Ja laskimotukokset ovat aina riski, suuri riski on myös jatkuvat leikkaukset. Ei tässä nyt varmasti haluamisesta ole kysymys vaan realismista!

elikä kyseessä olikin sellainen juttu, että yhden abortin tehneenä hän on "parempi" kuin sellainen, jonka ehkäisy pettää kaksi kertaa tai kolme. Niinkö?

Jos abortti on syntiä, niin tuomiolla on jokainen, joka siihen on syyllistynyt edes kerran. Ja täällä maan päällä ei tartte olla kenenkään arvosteltavana ja tuomittavana henkilökohtaisesta päätöksestään!

• Äiti tilanteessa
        LaaLaa kirjoitti:

elikä kyseessä olikin sellainen juttu, että yhden abortin tehneenä hän on "parempi" kuin sellainen, jonka ehkäisy pettää kaksi kertaa tai kolme. Niinkö?

Jos abortti on syntiä, niin tuomiolla on jokainen, joka siihen on syyllistynyt edes kerran. Ja täällä maan päällä ei tartte olla kenenkään arvosteltavana ja tuomittavana henkilökohtaisesta päätöksestään!

En ole tehnyt yhtään aborttia ja kaikkeni teen ettei koskaan tarvitsisi tehdäkään.
        Enkä nyt sanois, että on ihmisenä sen huonompi vaikka olisi tehnyt useammankin abortin, mutta kyllä minusta silloin on jo harkintakyvyssä jotain vialla. Joko ei älyä/osaa ehkäistä tai on melko julma ihminen.
        Synnistä en tiedä, enkä sitä lähde arvioimaan mikä on syntiä. Mutta kyllä siitä päätöksestä, että lapsensa elämän lopettaa, pitäisi jollain lailla kärsiä. Ja moni varmasti kantaakin syyllisyyttä, jotkut aiheettakin. Niille jotka tekee monia abortteja vain omien töppäyksien takia, toivon monia tuskaisia syyllisyyden hetkiä! En esimerkiksi alaikäisille, heidän ei mielestäni tarvitse ottaa vastuuta lapsesta lapsena.

• LaaLaa

En ole tehnyt yhtään aborttia ja kaikkeni teen ettei koskaan tarvitsisi tehdäkään.
        Enkä nyt sanois, että on ihmisenä sen huonompi vaikka olisi tehnyt useammankin abortin, mutta kyllä minusta silloin on jo harkintakyvyssä jotain vialla. Joko ei älyä/osaa ehkäistä tai on melko julma ihminen.
        Synnistä en tiedä, enkä sitä lähde arvioimaan mikä on syntiä. Mutta kyllä siitä päätöksestä, että lapsensa elämän lopettaa, pitäisi jollain lailla kärsiä. Ja moni varmasti kantaakin syyllisyyttä, jotkut aiheettakin. Niille jotka tekee monia abortteja vain omien töppäyksien takia, toivon monia tuskaisia syyllisyyden hetkiä! En esimerkiksi alaikäisille, heidän ei mielestäni tarvitse ottaa vastuuta lapsesta lapsena.

ehkäisystä yhdessä älyn kanssa...

Olen kuullut että paha toive palaa itselle takaisin, joten ole hyvä ja nauti...

• Äiti tilanteessa
        LaaLaa kirjoitti:

ehkäisystä yhdessä älyn kanssa...

Olen kuullut että paha toive palaa itselle takaisin, joten ole hyvä ja nauti...

Se on kyllä niin et sen saa mitä ansaitsee. Mitä sinä saat siitä et haastat riitaa netissä ja vielä tuntemattomien kanssa?
        Oletko itse niitä tunteettomia monen abortin tekijöitä, kun pitää noin innostua?
        Mitä siis olen mielestäsi tehnyt väärin, jos viitsit tarkentaa? Onko se sitten niin oikein, että sählää itse ehkäisyn kanssa ja viattoman ihmisen alun tappaa, vielä kehtaa mainostaa sitä hyvänä asiana täällä? Häh?!

• LaaLaa

Se on kyllä niin et sen saa mitä ansaitsee. Mitä sinä saat siitä et haastat riitaa netissä ja vielä tuntemattomien kanssa?
        Oletko itse niitä tunteettomia monen abortin tekijöitä, kun pitää noin innostua?
        Mitä siis olen mielestäsi tehnyt väärin, jos viitsit tarkentaa? Onko se sitten niin oikein, että sählää itse ehkäisyn kanssa ja viattoman ihmisen alun tappaa, vielä kehtaa mainostaa sitä hyvänä asiana täällä? Häh?!

paraskin puhumaan ehkäisystä ja älystä.
        Mua ottaa päähän kaikitietävät ja itseään muita parempana pitävät äidit, joilla ei aivotoimintaa ole sen vertaa, että tietäisivät MITÄ KÄYTTÄVÄT ehkäisynä!
        Ja toisaalta eivät HALUA ehkäistä enempää. Syytä et vaivautunut kertomaan.

• Äiti tilanteessa
        LaaLaa kirjoitti:

paraskin puhumaan ehkäisystä ja älystä.
        Mua ottaa päähän kaikitietävät ja itseään muita parempana pitävät äidit, joilla ei aivotoimintaa ole sen vertaa, että tietäisivät MITÄ KÄYTTÄVÄT ehkäisynä!
        Ja toisaalta eivät HALUA ehkäistä enempää. Syytä et vaivautunut kertomaan.

Voisitko nyt sinä kertoa, että missä kohdassa tein sinun mielestäsi virheen? Kun käytin vain yhtä ehkäisyä? Harva muukaan meistä käyttää kahta ehkäisykeinoa yhtä aikaa. Käypäs vaikka apteekista kysymässä et tarviiko patentex ovalin kanssa käyttää kondomia, jos se mieltäsi parantaa. Sitten voit tulla arvostelemaan.

• LaaLaa

Voisitko nyt sinä kertoa, että missä kohdassa tein sinun mielestäsi virheen? Kun käytin vain yhtä ehkäisyä? Harva muukaan meistä käyttää kahta ehkäisykeinoa yhtä aikaa. Käypäs vaikka apteekista kysymässä et tarviiko patentex ovalin kanssa käyttää kondomia, jos se mieltäsi parantaa. Sitten voit tulla arvostelemaan.

sitten voin tulla ja tulenkin saman tien:

http://www.hel.fi/terveyskeskus/suomi/palvelut/raskauden_ehkaisy.html

Lue niin näet mikä on meininki elävässä elämässä! Löydätkö listasta kohdan jossa puhutaan spermisideistä? Vaahdoista ja voiteista? Mitähän siinä lukee niiden tehosta yksinään käytettäessä, ilman kondomia?

Joten en edelleenkään tajuu, miksi jätit kondomin pois?

• Minä
        LaaLaa kirjoitti:

sitten voin tulla ja tulenkin saman tien:

http://www.hel.fi/terveyskeskus/suomi/palvelut/raskauden_ehkaisy.html

Lue niin näet mikä on meininki elävässä elämässä! Löydätkö listasta kohdan jossa puhutaan spermisideistä? Vaahdoista ja voiteista? Mitähän siinä lukee niiden tehosta yksinään käytettäessä, ilman kondomia?

Joten en edelleenkään tajuu, miksi jätit kondomin pois?

http://www.ehkaisypuikko.fi:8888/Tamro_Suomi/tamrosuomi .nsf/sivut/tamrotuotemarkkinointi?OpenDocument&cid=pate ntexoval

Älä sinä tule tänne muita neuvomaan jos ei itselläsi ole tietoa.
        Keskustelun aloittaja on käyttänyt ehkäisyään täysin oikein kuten on jo aiemmin todettu.

• Minä

• neitoSS
        Minä kirjoitti:

http://www.ehkaisypuikko.fi:8888/Tamro_Suomi/tamrosuomi .nsf/sivut/tamrotuotemarkkinointi?OpenDocument&cid=pate ntexoval

Älä sinä tule tänne muita neuvomaan jos ei itselläsi ole tietoa.
        Keskustelun aloittaja on käyttänyt ehkäisyään täysin oikein kuten on jo aiemmin todettu.

kyseisen tuotteen markkinoiti paperi. Jokainen vähänkin koulua käynyt ymmärtää ettei prosyyrissä haukuta tuotetta jota yritetään saada kaupaksi!
        Paitsi tietysti sinä.

Helsingin kaupungin terkkarin ohjeistus on yleinen ja täysin oikea. Jo yläasteella meillä opetettiin samat virret;
        ei vaahtoa ainoana vaan kondomin lisänä.

• Minä
        neitoSS kirjoitti:

kyseisen tuotteen markkinoiti paperi. Jokainen vähänkin koulua käynyt ymmärtää ettei prosyyrissä haukuta tuotetta jota yritetään saada kaupaksi!
        Paitsi tietysti sinä.

Helsingin kaupungin terkkarin ohjeistus on yleinen ja täysin oikea. Jo yläasteella meillä opetettiin samat virret;
        ei vaahtoa ainoana vaan kondomin lisänä.

Kerrohan minulle sitten neropatti mistä sinä tässä tuoteselosteessa löydät kohdan jossa kehotetaan käyttämään kondomia samanaikaisesti?

Eli paras vissiin sinun painua vaan takaisin koulunpenkille! Ota huomioon että ehkäisymenetelmät ovat parantuneet.

http://www.yliopistonapteekki.fi/DisplayDrugGuide.do?productName=Patentex oval

• neitoSS
        Minä kirjoitti:

Kerrohan minulle sitten neropatti mistä sinä tässä tuoteselosteessa löydät kohdan jossa kehotetaan käyttämään kondomia samanaikaisesti?

Eli paras vissiin sinun painua vaan takaisin koulunpenkille! Ota huomioon että ehkäisymenetelmät ovat parantuneet.

http://www.yliopistonapteekki.fi/DisplayDrugGuide.do?productName=Patentex oval

kysymyksessä on se, haluaako ehkäistä vai ei.
        Yleistieto asiasta samoin kouluterveysoppi sanoo ettei vaahto yksinään ole riittävä antamaan suojaa raskaudelta ja taudeilta se ei kuule ÄÄLIÖ suojaa ollenkaan!

Sanoin jo kerran, että ko tuoteseloste toimii esitteenä, mainoksena. Samoin on laita yliopiston apteekin, se mainostaa ja julkaiseen lääkevbalmistajien tiedotteita!

Miksi suomalainen nuori nainen ei halua käyttää ehkäisyä, jossa kondomi on mukana?

• Minä
        neitoSS kirjoitti:

kysymyksessä on se, haluaako ehkäistä vai ei.
        Yleistieto asiasta samoin kouluterveysoppi sanoo ettei vaahto yksinään ole riittävä antamaan suojaa raskaudelta ja taudeilta se ei kuule ÄÄLIÖ suojaa ollenkaan!

Sanoin jo kerran, että ko tuoteseloste toimii esitteenä, mainoksena. Samoin on laita yliopiston apteekin, se mainostaa ja julkaiseen lääkevbalmistajien tiedotteita!

Miksi suomalainen nuori nainen ei halua käyttää ehkäisyä, jossa kondomi on mukana?

tämä nyt väärä palsta sinulle. Mikä hemmetti siinä on niin hankala ymmärtää että sinä olet nyt väärässä!
        Jos tuoteselosteessa ei lue että kondomia tarvitsee käyttää niin silloin sitä ei käytetä.
        Luuletko että niitä selostuksia tehdään huvikseen. Kirjoitetaan siihen mitä sattuu koska kaikki on yhtä viisaita kun sinä että perustaa koko elämänsä yläasteen terveystiedon tuntiin?

Tuoteseloste ei ole mikään mainos vaan lain vaatima opas kuinka lääkettä käytetään. Siinä on mainittava joka ikinen asia mikä liittyy lääkkeen käyttöön.

• neitoSS
        Minä kirjoitti:

tämä nyt väärä palsta sinulle. Mikä hemmetti siinä on niin hankala ymmärtää että sinä olet nyt väärässä!
        Jos tuoteselosteessa ei lue että kondomia tarvitsee käyttää niin silloin sitä ei käytetä.
        Luuletko että niitä selostuksia tehdään huvikseen. Kirjoitetaan siihen mitä sattuu koska kaikki on yhtä viisaita kun sinä että perustaa koko elämänsä yläasteen terveystiedon tuntiin?

Tuoteseloste ei ole mikään mainos vaan lain vaatima opas kuinka lääkettä käytetään. Siinä on mainittava joka ikinen asia mikä liittyy lääkkeen käyttöön.

taisteluun/kinaamaan asiasta josta minulle ei ole tarkkaa ja kattavaa tietoa.

Tässä jälleen eräs ja hyvin todellinen todiste, joka ei perustu mihinkään prosyyriin...tässäkin sama, ainetta ollaan jopa vetämässä pois markkinoilta, RIITTÄVÄN TUTKIMUKSEN PUUTTUESSA JA YKSINÄÄN SITÄ EI TULE KÄYTTÄÄ, KUIN EHKÄ VAIHDEVUOSIEN EDELLÄ TAI MUUTEN KUN HEDELMÄLLISYYS ON ALENTUNUT...Kirjoitus on muuten päivitetty tämän vuoden huhtikuussa.

http://metku.net/~pesu/ehkaisy/kemialliset.html

• ..........
        Minä kirjoitti:

kun tupakka-askin kyljessä lukee että se on vaarallista ja pilaa terveyden? onko tupakin myynti loppunut?
        paskat. tää asia on terveysoppitunnilta jo tuttua. sekä tupakasta että ehkäisystä. olet vissiin nukkunut silloin.
        jos ei ymmärrä mitä seurauksia on riittämättömästä ehkäisystä ja uskot kaikenmaailman lurinoihin vaahdon markkinoijan toimesta esitettyihin, niin ei pidä parkua aborttinsa perään. siihen olisi itse voinut vaikuttaa. eri juttu niillä joilla ei tästä ole kyse.
        miksi jätettiin normaalisti hyväksi havaittu ehkäisy pois ja otettiin tilalle sellainen jota ei yksinään suositella käytettäväksi? ja samalla mahdollistettiin raskaus, jota ei kuitenkaan haluttu?
        abortin kannalta erittäin hyviä kysymyksiä.

• mami_
        .......... kirjoitti:

kun tupakka-askin kyljessä lukee että se on vaarallista ja pilaa terveyden? onko tupakin myynti loppunut?
        paskat. tää asia on terveysoppitunnilta jo tuttua. sekä tupakasta että ehkäisystä. olet vissiin nukkunut silloin.
        jos ei ymmärrä mitä seurauksia on riittämättömästä ehkäisystä ja uskot kaikenmaailman lurinoihin vaahdon markkinoijan toimesta esitettyihin, niin ei pidä parkua aborttinsa perään. siihen olisi itse voinut vaikuttaa. eri juttu niillä joilla ei tästä ole kyse.
        miksi jätettiin normaalisti hyväksi havaittu ehkäisy pois ja otettiin tilalle sellainen jota ei yksinään suositella käytettäväksi? ja samalla mahdollistettiin raskaus, jota ei kuitenkaan haluttu?
        abortin kannalta erittäin hyviä kysymyksiä.

Hei onks tää nyt vähän menny yli tää homma.. ymmärrän jos muutamia vihasii kommenttei tulee,mut hei tytsyt kai teil nyt on muutaki ajateltavaa ku muitten abortit.. hitto..
        puhukaa asiaa jos jotain puhutte,toi on aika lapsellist oman itsetunnon pönkittämistä..
        ja niin.. kohtahan tänkin viestin alle tulee monia monia haukkuja.. hah. ;)

• Kyyneleet

Älä Pliis tuomitse ketään abortin tehnyttä, älä itseäsikään, jos siihen tilanteeseen joutuisit elämäntilanteen huomioon ottaen. En usko, että naisissa on promillenkaan vertaa sellaisia, ketkä sitä ehkäisykeinoina käyttävät.

Itse olen käynyt abortin läpi, syyllisyyden tunteineen, suruineen kaikkineen. Se on yksi asia ihmisen/ainakin naisen elämässä, mitä ei koskaan voi jättää taakseen, oli olosuhteet / elämäntilanne mitä olivat silloisen vaikean ratkaisun edessä. Sitä ei auta toisten syyllistäminen, että miten joku voi tehdä sen..!

Itse olin ihan äsken vielä 4:ttä kertaa raskaana: Ensimmäinen abortti 19-vuotiaana, toinen syntynyt lapsi (nykyään 4-v. poikanen), kolmas aborttiin päätynyt "poikasen" ollessa 5 kk:tta vanha, silloin tunsin olevani liian väsynyt ja rehellisesti sanottuna, halusin nauttia tästä pojusta, ilman että on kahta vaippaikäistä jaloissa pyörimässä....Nyt sitten olin siis neljännen kerran raskaana. Poikani ollessa 4-v. Tunsin, että on aika, on rakkautta ja aikaa uudelle ihmisalullekkin..Rakastin sitä ihmisenalkua (niinkuin kahta muutakin, mutta erillä lailla koska olosuhteet perheessämme olivat paremmalla mallilla, en haluaisi lasta sosiaalin maksaessa välttämättömiään) Mutta! Luonto on ihmeellinen.. sain keskenmenon. Vaikka tämä lapsi olisi kaikista näistä olleista toivotuin, odotetuin ja suunniteltu, silti kävi näin. Mielessäni on käynyt, että onko se Luojan rangaistus minulle.. En oo mikään ihmeellisen uskovainen, mutta heräsi kuitenkin kysymys..

Sääliä enkä potkuja päähän tarvitse. Kerroin vaan oman stoorini aborttien suhteen, ja siittä että vihdoin odotettua lasta ei sitten tullutkaan. Että mietin, että tässä on rangaistukseni tekemistäni aborteista??

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11301
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9162
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3599
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      61
      2713
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2430
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      15
      2249
    Aihe