Adhd vai ei?

tsihihii

Mä oon täs vähä miettiny et voiskohan mulla olla adhd,oon siis pian 17v ja käyny yhen vuoden lukiota. Mulla ei ikinä oo ollu koulun kans mitää vaikeuksia,yläasteella mun ei tarttenu ikinä nähä koulun eteen mitenkää erityisesti vaivaa,sain hyviä numeroita sillä että luin viimesenä iltana. Ysillä mä en enää jaksanu keskittyä tunneilla ja en vaan pystyny olemaan koko tuntia hiljaa. Aina oon ollu vähä ylivilkas että en pysty vaikka vaan istumaan paikalla tekemättä mitään. Lukios ku piti alkaa opiskella enemmän ite ja ottaa siitä ite vastuuta enemmän nii siitä ei tuu oikeen mitään,tunneilla alan haaveilla kaikesta muusta ja vaikka kuinka yrittäisin nii ajatukset ei pysy kasas. Meen aina tosi myöhään nukkumaan koska en vaan saa aikaseks että menisin ennen puoltayötä. En edes osaa ruveta kunnolla normaalisti nukkumaan,jos yritän joskus kymmeneltä ruveta nukkumaan niin vaikka väsyttäis kuinka paljo nii en saa nukuttua koska en pysty olemaan paikallani. Nukahdan vasta joskus kahelta tai kolmelta ku silmät menee itestään kiinni. Koeviikkoina luen kokeisiin aina edellisenä iltana,en oo tunneilla seurannu yhtää mitää ja valvon melkein koko yön et saan luettua puolet kirjasta kokeeseen. Silti saan vieläki tosi hyviä numeroita mutta on se aika vaikeeta.
Mun mieliala vaihtelee aika usein,yleensä oon tosi puhelias ja iloinen ihminen mutta välillä oon ihan masentunu turhista asioista. Tai en oikeestaan masentunu vaan oon sellanen haaveilija,mietin vaan omia asioita enkä tiedä yhtään mitä ympärillä tapahtuu. Kaikki pienetki asiat esim että kännykkä ei toimi heti saa mut itkemään. Otan kaikki vastaiskut tosi raskaasti,hetken aikaa en jaksa tehdä mitää ja vaan suren mutta sitte parin päivän tai tunnin kuluttua kaikki on taas hyvin. Elämä on aina joko tositosi ihanaa tai sitte ihan paskaa,mitää siltä väliltä ei oo olemassakaa. En pysty olemaan paikallani yhtään,sillon varsinki jalois tuntuu sellanen ahdistava tunne. Mä oon tosi sosiaalinen ja mun mielestä on ihanaa olla kaiken huomion keskipisteenä. Joskus mulla tuntuu että pääs on miljoona ajatusta joista en yhdestäkään saa kiinni mitenkää ja jos pitäis vaikka siivota nii en vaan pysty. Alan tehdä kaikkea muuta ja jätän siivoamisen kesken ja unohdan koko jutun. Sama kaikes muuski tekemises. Koulus opettajat joutuu huomauttelemaan mulle siitä että puhun tunneilla. En ikinä oo ajoissa missään,aina ku yritän että ehtisin tärkeeseen harrastukseen ajois nii joka kerta silti myöhästyn ku jäänki vaikka lukemaan jotaki aku ankkaa tai vaan oon tekemättä mitään. Asiat mitä mä haluisin tehdä ja joita pitäis tehdä nii jää aina tekemättä,teen ne vasta jos on ihan pakko ja sillonki aina ihan viime tipas.
Nää asiat häirittee mua tosi usein,tulee olo että en saa mitään aikaseks enkä osaa mitään. Harrastan liikuntaa ja liikun usein mutta ei sekään riitä purkamaan sitä kaikkea ylimäärästä energiaa mitä mulla on. Olis helpottavaa tietää jos tää on adhd tai joku sellanen,vai oonko mä oikeesti vaan maailman saamattomin ja laiskin ihminen ja keksin adhdn vaan selityksenä sille :D eli kuulostaako tää teidän mielestä adhdeelta vai onko tää yhtää mitään? Tietyt ominaisuudet täs on kuitenki myös kivoja,mun mielestä on hauskaa olla melki aina energinen ja pirteä,ja tykkään tosi paljon mun elämästä tällasena :D kuitenki esim opiskelus ja muissa velvollisuuksis se aiheuttaa usein vaikeuksia. En muista että mulla olis pienenä ollu kamalasti mitää keskittymisvaikeuksia,sillon olin sellanen haaveilija ja nykyään enemmän puhelias ja vilkas :D

8

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • normaalia elämää

      Aiheuttaako ruokavalio ADHD:ta? Tarkkaamattomuushäiriötä, ADD, ja tämän häiriön lisäksi ylivilkkautta. Tämä kirja näyttää tien luonnonmukaisempaan hoitoon ADD:sta ja ADHD:sta kärsiville. Kirja löytyy myös kirjastosta.

      http://cdon.fi/kirjat/bell,_rachel_ym./add-_ja_adhd-ruokavalio-19199578


      ADHD:n lääkehoito kyseenalaista!

      http://www.youtube.com/watch?v=S77DlFclNGM&feature=relmfu


      Japanilais-amerikkalais-saksalainen kaksoissokkotutkimus vahvistaa tietoa, jonka mukaan soijasta uutettu fosfoseriini lievittää lasten ADHD:n oireita. Lapset saivat päivittäin joko 200 mg fosfoseriiniä tai lumevalmistetta kahden kuukauden ajan. Fosfoseriini paransi tarkkaavaisuutta, vähensi yliaktiivisuutta ja impulsiivista käyttäytymistä ja paransi lyhytaikaista kuulomuistia.

      Fosfoseriiniä saa terveyskaupoista, markettien luontaistuotehyllyiltä ja apteekeista. ADHD:n lisäksi se voi ehkäistä dementiaa ja olla avuksi stressissä. Fosfoseriini on turvallinen luonnonaine, jota on runsaasti esimerkiksi säilykkeinä myytävissä pikkumakrilleissa.

      http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jhn.12090/abstract



      ADHD:n ja ADD:n hoito ravinnolla!

      http://www.tritolonen.fi/index.php?page=articles&id=111

    • normaalia elämää

      Kuulostaa täysin normaalilta. Eli olet terve nuori nainen, jolla on elämä edessä.

      Kokonaisvaltainen terveys:
      lepo ja uni
      rentoutuminen
      fyysinen ravinto
      psyykkinen ravinto
      liikunta
      elämän haasteet

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk (10–20 prosenttia läntisestä väestöstä kärsii uusienkin tietojen mukaan yhä C-vitamiinin puutteesta, Suomessa luultavasti vielä useampi). C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.

      D-vitamiinia 50-125µg / vrk

      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1

      Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille Omega-3 rasvahappoja 1-2 grammaa päivässä eli esim. villiä lohta vähintään 150 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Raskauden aikana Omega-3 rasvahappojen tarve jopa tuplaantuu. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.

      Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia.

      Kaikkein huonoin tilanne on maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.
      http://www.prweb.com/releases/2013/6/prweb10851751.htm

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

      Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

      Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

      Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm

    • Unelmoijakans:D

      Mmoi:):)
      Hieman vaikea on sanoa täältä käsin ku en oo sua tavannu, että voisiko olla AD/HD vai meneekö vaan persoonallisuuden piikkiin:D Tunnistin silti monia ITSELLÄNI olevia oireita. Itse olen vuoden vanhempi mies ja epäillyt itselleni jo muutaman kuukauden ADD:tä joka on muuten sama sairaus paitsi ilman hyperaktiivisuutta. Mun henk. neuvo on että tutki asiaa lisää. Jos et oo vielä tehny niin tee muuta nettitesti: http://paivitasala.wordpress.com/testeja/addadhd-testi/ kyseisestä aiheesta.
      Jos vieläkin vaikuttaa että sulla voisi olla tää ominaisuus/sairaus niin mene käymään asiaan perehtyneellä lääkärillä. Kaikista paras neuvo on se ettet kuuntele muiden mielipiteitä sun omasta terveydestäs. AD/HD ja ADD ei sillä tavalla aina näy muille ihmisille sairautena, joten kuuntele itseäsi ja mee rohkeasti käymään testissä jos siltä tuntuu:) ps. ainakin saat mielenrauhan ja varmuuden asiasta:D Hyvää kesää sulle!

      • tsihihii

        Kiitti tosi paljo vastauksesta! :) tuli paljo parempi olo ku luin tän :) ehkä mä nyt jopa oikeesti uskallan mennä testaamaan että oisko mulla adhd :D


    • sellasta.

      Tein töissä testiä ja jo puolessa välissä meni hermot. Lekuri naureskeli ja sanoi, jotta mikään yksittäinen testi ei kerro mitään.

      Minulla ei ole ADHD:tä.

      Nuorena liiallinen hiilarin syönti ja muiden ruokien vähäinen saanti aiheutti kaikenlaista.

    • sellasta.

      Ruokavalio on parhaimmillaan lääkettä ja pahimmillaan sairauksille altistava.

      Ne, joilla on rohkeus kohdata itsensä, pääsevät hyvin eteenpäin. On myös niitä, jotka mieluummin jopa kuolevat kuin tekevät paranemisen edellyttämiä fyysisiä ja/tai psyykkisiä muutoksia.

      Ihmisessä on itsessään paljon sekä parantavia että tuhoavia voimia.

    • ei lääkkeitä

      Tietyt mielenterveyssairaudet voivat johtua häiriintyneestä aivokemiasta lapsuuden kaltoin kohtelun tai muun sellaisen sijaan. Mielenterveysongelmia pitää hoitaa biokemiallisen ja fysiologisen tietämyksen avulla, ilman lääkkeitä.

      Nykyisin tiedetään, että ravintotekijöillä on keskeinen rooli mielensairauksien ehkäisyssä ja hoidossa.

      Lääkäri ja biokemian Tohtori Abram Hoffer
      Psykiatri Humphry Osmond

      Bisnes se on kuin kannattaa ja erityisesti juuri lääkebisnes. Käyttäkööt lääketehtaat mitä tahansa lipevää sanahelinää. Totuus on, että niiden valmistamien lääkkeiden tavoiteltu vaikutus on tuottaa lääkeyhtiölle liikevoittoa. Haittavaikutukset eivät haittaa.

      • huoh4

        adhd ei ole mielenterveysongelma eikä mielisairaus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe