SOTIEN HISTORIAA HENKILÖTASOLLA
Marokon Kauhu oli aikoinaan kuuluisa sotilas, jonka ansiot sodankäynnissä olivat erittäin huomattavat 1939-44. Hänestä ilmestyi vuonna 1969 elämäkerta, josta otettiin heti ko. syksyllä neljä painosta. Erkki Palolammen Kollaa Kestää-kirjasta on otettu 14. painosta Suomessa. Marokon Kauhu oli siinäkin pääosassa.
Olen kirjoittanut entisen sodan ajan tiedustelu-upseeri Jukka L. Mäkelän kirjasta arvostelun tähän osoitteeseen:
http://www.saunalahti.fi/vaino2/marokonkauhu.htm
Olen myös huomannut, että Marokon Kauhusta ei ole kunnollista elämänkertaa, jollei Mäkelän kirjaa siksi lueta suhteutettuna hänen sota-ansioihin 1939-44 Suomessa. Varmasti mittavammat kuin mm. Lauri Törnin.
Mitä mieltä lukija on itse kannattaisiko minun ko. tietopohjalla, joka näkyy ko. internet-sivun kirja-arvostelussani aloittaa vakava hanke uudesta Marokon Kauhu-elämäkerrasta? Kirjakauppoihin? Olisiko tilausta?
Marokon Kauhusta on pöyrinyt teatterinäytäntö ja hänestä tehdään elokuvaa.
Olisiko uudelle kirjalle paikkaa ja olisinko itse sopiva kirjoittaja tuohon urakkaan? Anna palautetta!
Ystävällisin terveisin
- K
Marokon Kauhu
2
467
Vastaukset
- Tutkijan homma
Kun kerran itse kysyt, vastaan suoraan, että tuon kirja-arvostelun perusteella sinusta ei ole Marokon Kauhun elämäkerran kirjoittajaksi. Tekstissäsi sotkeutuvat Mäkelän osuus ja oma osuutesi pahasti keskenään. Olet käyttänyt muitakin lähteitä, mutta et kerro mitä. Ennen kaikkea omat tulkintasi asioista ovat pöyristyttävän vahvoja, erittäin henkilökohtaisia mielipiteitä, joita historiantutkimus ei tue.
Eli jos Jukka L. Mäkelän elämäkerta Marokon Kauhusta ei tyydytä, tehdään uusi ja kunnollinen niin, että annetaan se ammattihistorioitsijan tehtäväksi. Sellainen osaa käyttää lähteitä monipuolisesti, on omaksunut lähdekritiikin, eikä missään tapauksessa käyttäisi elämäkertaa omien mielipiteidensä foorumina. - Kakkula
Jos aiot hankkeen käynnistää, hommaa avuksesi hyvä toimittaja. Kirjoitustyylisi on jotenkin pitkästyttävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi504177Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal673847- 703358
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak963270Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no992273- 352168
- 242039
- 362029
- 382009
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231914