Työtuntien vähentäminen jälkikäteen...

Dodo1

Hei olen ravintola-alalla töissä. Minulla on sopimus, jossa minimitunnit on 63 h 3 viikossa.

Olin tässä sairaslomalla pari viikkoa ennen kesälomaa ja sit olin vielä kesäloman jälkeen sairaslomalla pari viikkoa. Kun palasin töihin, niin näin uuden työvuorolistan, jossa tunteja on merkitty 3 viikkoon 18 h. Minulle sanottiin, et kun minimi mulla on se 63 h 3 viikossa ja keväällä olen tehnyt enemmän (kuulemma 100 h) työtunteja, niin he voivat miinustaa nyt työtunteja sen takia kun niitä on "sisässä" ja sen takia mulla on nyt sit tulevassa 3 viikon listassa tunteja noin vähän. En ole koskaan kuullut, että näin voi työnantaja tehdä. Asiasta ei ole myöskään mainittu koskaan itse työsopparia kirjoittaessa.

Nyt näitä "minun" tunteja on annettu mm. kesätyöntekijöille ja tarvittaessa töihin kutsuttaville. Eikös se pitäis olla niin, et nää kesätyöntekijät ja tarvittaessa töihin kutsuttavat tulevat vasta sen jälkeen, ku meidän "normi" työtekijöiden tunnit on "täys"?

Aion ottaa liittoon yhteyttä ja kysyä asiaan, mutta toivon, jos jollain kokemusta/tietoa asiasta, niin kertoisi. Kiitos jo etukäteen!

Kiitos jo etukäteen.

5

1415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jäsen

      Ihan normaalia alalla. Varsinkin jos on ollut paljon sairaana, niin työnantaja "rankaisee" vähentämällä vuoroja. Tarkastelujakson pituutta en juuri nyt muista, mutta keskimääräisen työajan sopparilla jos teet alkuvuonna paljon, voidaan loppuvuonna vähentää rapiasti ihan lain puitteissa.

      Eli tarkista, onko työsopimuksessa maininta, että tuo 63h on keskimääräinen työaika. Jos on, niin valitettavasti asialle ei voi mitään...

    • tarjoilija3

      Jos työsopimuksessa lukee selvällä suomenkiellellä 63h/3 vk, niin eikun vetämään korvausvaateet uupuvista tunneista. Tunnit omille työntekijöille ennen uusia naamoja.

    • Maksuun vaan

      Sairaudesta ei saa rangaista ja työantaja maksaa kaikista sovituista tunneista.

      Myös keikkatyön tunnit maksetaan sovitun kirjallisen tai suullisen sopimuksen mukaan.

      Tai jos työantaja laittaa kotiin aiemmin niin hän ei saa vähentää tunteja vaan palkka maksetaan koko tuntimäärältä.

    • pumpui235

      jos työpaikalla on käytössä tasausjärjestelmä, ja olet tehnyt jossain kolmiviikkoisjaksossa enemmän töitä kun tuon 63h/kk, ne voidaan vähentää tulevista listoista juuri tuohon "tasaukseen" perustuen... Joissain firmoissa tasausjakso on 6vkoa, joissain 9vkoa (jolloin siis päästään lopputulokseen että tuntisi ovat 63h/kk)
      Mutta mitenkään määräämättömän kauan noita ei voi pitää aikapankissa, vaan riippuen työpaikan tasoitusjärjestelmästä 6/9vkon välein työtunnit on tasattava, sairauslomasi ei saa/voi siihen vaikuttaa...

    • Paljon petosta

      Työ rinnastetaan periodityöhön ja mitään tasausjärjestelmää ei voi olla. tehdyt tunnit on tehtyjä ja niistä maksetaan palkka.

      Vaikka olisi 3, 6 tai 9-viikon periodi niin listassa suunnitellaan oikeilla tunneilla ja jos ne on merkitty työvuoroon niitä ei voi muuttaa, perua ilman työntekijän suostumusta. Tai jos työnantaja peruu niin hän maksaa sovituista vuoroista myös palkan. lakisääteinen velvollisuus maksaa, myös perutut vuorot tai jos laitettu kotiin ennen sovittua vuoroa.

      Myöskään ei seuraavissa listoissa,perioidissa ei saa vähentää mitään. Vaan työvuoronsuunnittleijan on suunniteltava työ niin, että jälkikäteen ei oteta mitään ansioita työntekijältä.

      Useinhan on ravintola. keittiö- alalla paljon ns. kokemattomia, osaamattomia esimiehiä, jotka eivät osaa, tiedä tuon taivaallista työehtosopimuksista mitään.
      Tai heillä ei ole mitään koulutusta.

      Valittu ilman johtamisosaamista. Eivät tiedä työehdoista saati listasuunnittelusta yhtään mitään.

      Kuten laitetaan kotiin kesken työvuorojen, perutaan työvuoroja tai muuten rikotaan kirjallista tai suullista sopimusta.

      Myös rekryfirmat palkkaavat maahanmuuttajia, pakolaisia, tummia, virolaisia, venäläisiä juuri sen vuoksi, koska heille maksetaan pientä palkkaa ja he eivät tiedä työehtosopimuksista mitään ja heitä käytetään hyväksi ihan suveneerisesti työssä alle kymmenen €uroa tunti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      284
      2978
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      215
      1890
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1562
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1350
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1218
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      262
      1162
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1052
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1021
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      961
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      143
      821
    Aihe