Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella ?

erittus

Olen saanut työllistämissuunnitelman työkkäristä, jossa mm. mainitaan omaehtoinen opiskelu tradenomiksi.

Onko täällä joku aikuispuolen opiskelija, jolle tämä tuki myönnettiin ? Itselläni on vasta tämä suunnitelma, josta sitten myöhemmin tulee lausunto, että käykö se päinsä. Miten yleensä, onko tullut vaikeuksia saada tämä tuki ?

92

20382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-opiskelija_

      En ole tradenomi, mutta opiskelin muutama vuosi sitten uuden ammatin omaehtoisena työttömyysetuudella. Ei ollut mitään erityisiä vaikeuksia, työkkäristä työllistämissuunnitelma joka hyväksyi opiskelun (kuten itselläsikin on) - yhteyksiä kouluun jne. Siinä oli joku tietty tuntimäärä kuussa, mitä piti olla koulussa / työharjoittelussa (en muista enää monta tuntia) ja piti täyttää semmoista "kortistoa" tekemisistään. Sitten se piti hvyäksyttää..., mutta ainakaan itselläni ei ongelmia ollut sellaisten asioiden suhteen - hommia tosin jonkin verran teetti...

    • minä AMK-hemmo

      Vaikeuksia tulee aivan varmasti jos vaan oma-aloitteisesti hakeutuu koulutukseen ja sitten aivan kalkkiviivoilla ennen sen koulutuksen alkua menee pyytämään (TE-keskuksen) työttömyysetuutta työkkäristä opiskeluajalle. Työkkäri ei tykkää jos työtön on liian aktivinen, vanha tsaarinaikainen rankaisumentaliteetti istuu lujassa siinä puljussa.

      Mutta sinulla tällaista ongelmaa ei liene koska sinulla on työllistämissuunnitelma jossa tuo juttu on jo mukana.

      Sitä etuutta saa korkeintaan 24 kuukautta eli 2 vuotta, sen jälkeen olet omillasi.

    • minä AMK-hemmo

      Eli kupletin juoni ja kuvaelman opetus on siinä että työkkäriin on oltava yhteydessä riittävän ajoissa.

      En ymmärrä miten tukea opiskelulle voisi hakea ennenkuin on tullut hyväksytyksi koulutukseen, mutta ainakin hakemus täytyy olla klaari viikkoa ennen koulutuksen alkamista. Ja siinä on paeritöitä jonkin verran.

      Itse käytännössä työttömänä pyrin ja tulin hyväksytyksi ammattikorkekouluun aikuisopiskelemaan ilta- ja viikonloppuopiskeluna. Marssiin työkkäriin kun ilmoitus hyväksymisestä oli tullut. Aikaa on runsas kuukausi. Tuo opiskelu ei estä päivätyön vastaanottamista, vaikka työkkäri pitääkin amk-opiskelua aina päätoimisena. Tässä vaiheessa vaikuttaa että voisi onnistuakin. Joka tapauksessa pakko on jotakin yrittää, tulee hakemukseen sitten vaikka hylsy.

      Monelle varmaan olisi ihanteellista että TE-keskuksen päätöksen saisi ennenkuin opiskelupaikan vastaanottamisen aikaraja umpeutuu, jolloin kielteisen päätöksen tapauksessa pystyisi vielä perääntymään, mutta se ei ehkä onnistu, aika ei riitä.

      • spekulointi ei onnaa

        "Monelle varmaan olisi ihanteellista että TE-keskuksen päätöksen saisi ennenkuin opiskelupaikan vastaanottamisen aikaraja umpeutuu, jolloin kielteisen päätöksen tapauksessa pystyisi vielä perääntymään, mutta se ei ehkä onnistu, aika ei riitä. "

        Tuollainen lie mahdollista vain siten että saa työkkäristä hyvissä ajoin myönteisen ennakkopäätöksen asiasta. Siis käytännössä jo ennen kuin saat oppilaitokselta tietoa siitä oletko hyväksytty hakemaasi opiskeluun.

        Työkkäri pystyy nimittäin heittäytymään yhteistyöhaluttomaksi salakavalalla tavalla jos olet "sikana kieltäytynyt tulemasta juottokaukalolle ajoissa" eli oma-aloitteisesti lähtenyt etsimään ratkaisuja ja tulet vaan päivystykseen AMK-hyväksymispaperi kainalossa.

        Työkkäri voi vaatia sinua toimittamaan ko. oppilaitoksen laatiman yksityiskohtaisen selvityksen opiskelun laadusta. Ja ammattikorkeakoulusta saat sellaisen selvityksen vasta sitten kun olet ottanut opiskelupaikan vastaan eli sitoutunut siihen opiskeluun. Joten et voi enää perääntyä.

        Sen paperin nimi on muuten kaikessa kauheudessaan KOULUTUSPALVELUN TUOTTAJAN SELVITYS TE-TOIMISTOLLE TYÖTTÖMYYSETUUDELLA TUETTAVAKSI SUUNNITELLUISTA OPINNOISTA. Ammattikorkeakoululla on kyllä niitä kaavakkeita, mutta eivät he ala sellaista täyttää ennenkuin olet opiskelija ko. oppilaitoksessa.


    • Netistä löytyy

      Vaikka "AMK-hemmo" ei ymmärrä, miten tukea voisi kysyä ennen kuin on saanut opiskelupaikan, niin tosiasiassa työkkäriltä voi tiedustella ennakkopäätöstä siitä, lähtisivätkö tukemaan, vaikka ei vielä olisi saanut opiskelupaikkaa. Riippuu sitten eri seikoista, saako ennakkopäätöksen vai ei, mutta etukäteen kannattaa yrittää.

      Vain hölmö jättää asian kysymisen kalkkiviivoille. Tsaarinajoista en tiedä, mutta jos vaikka vasta viikkoa ennen opintojen alkamista menee asiasta kysymään, niin se on omaa tyhmyyttä. Siinä on sitten kova riski, että on jo aloittanut opinnot ilman tietoa, tukeeko työkkäri vai ei.

      Vaikka sinun mielestäsi työttömänä aloittamasi AMK-tutkinto-opinnot eivät olisi este työn vastaanottamiselle, työttömyysturvalaki on sitä mieltä, että korkeakoulututkintoon tähtäävä opiskelu on päätoimista eli et voi opiskella sivutoimisena ja saada työttömyysturvaa. Ei harkinnan varaa.

      • AMK-hemmo

        Ei AMK:n monimuoto-opiskelu tietenkään ole este "työn vastaanottamiselle". Sitä työtähän tässä nimenomaan haetaan, siinä on koko homman idea ja päivätyö onnistunee ilta- ja viikonloppuopiskelun ohessa, jos nimittäin sellaista sattuisi jostakin löytämään. Eipä vaan ole sattunut.

        Töihin ei yli viiskymppinen Suomessa "joudu", töihin voi korkeintaan _päästä_ mutta vaikeaa on sekin.


    • Yksisuuntainen tie

      Kyllä ne vaan työkkärissä aikovat opiskelun sivu-/päätoimisuutta harkita, vaikka selkeästi ainoana vaihtoehtona kyseessä on ammattikorkeakoulu, näin he ainakin veronmaksajalle ilmoittivat.

      Voihan sitä tietysti aina kysellä kaikenlaista, mutta hakemusta ei kuitenkaan todellisuudessa voi täyttää ennenkuin on olemassa se opiskelupaikka jolle tukea haetaan. Ja myös virallinen ilmoitus siitä että henkilö on valittu.

      Ja kun se opiskelu kuitenkin nähtävästi on pitemmän päälle ainoa mahdollinen keino koskaan enää työllistyä yhtään mihinkään, niin vaihtoehdoissa esiintyy melkoisessa määrin niukkuutta.

      Voi mennä vain yhteen suuntaan, ellei sitten aio suorittaa vanhemman puliukon ammattitutkintoa ja hankkiutua asumaan paperinkeräyslaatikkoon sekä päivätyönään heilutella jalkojaan satamalaiturilla istuen A-piimäpurkki kädessään ja soppapullo povarissa.

    • jessöör

      Jos saat työkkäristä puoltavan päätöksen, niin siitä hommat vasta alkaa. Tuen saaminen teettää melko paljon hommia sinänsä, koska opintopisteitä pitää kertyä muistaakseni 5,5 / kk. Kuulemma monilla ei ole kertynyt riittävästi pisteitä ja ovat joutuneet makselemaan tukia takaisin.

      Mutta vinkiksi siis, että kannattaa arvioida realistisesti, kuinka sutjakkaasti opinnot saa etenemään. Amk:ssa tuo määrä tuli ainakin itsellä helposti täyteen. Esim. teknillisessä yliopistossa ei enää niin helposti.

    • Annoit hyvän vinkin

      Korkeakouluopiskelu on kivaa, kun usein ei ole pakko osallistua luennoille ja voi niin sanotusti opiskella ja lukea tentteihin omaan tahtiin. Monet meistä eivät valitettavasti sitten siihen pysty. Toisille sopii ohjelmoitu, enemmän kurssimuotoinen tai selkeään lukujärjestykseen perustuva opiskelu. Ja sivumennen sanottuna, joiltain ei meinaa onnistua sekään...

    • kirkulus vitioosus

      Sellainenkin juttu on että työkkäri vaatii toimittamaan oppilaitoksen paperin jossa selvitetään mm. opintojen laajuutta ja tutkintoa johon se johtaa. Ja tuollaisen paperin saa AMKsta vasta sen jälkeen kun on jo ottanut opiskelupaikan vastaan ja ilmoittautunut opiskelijaksi, ei ennen.

      Opiskeluun täytyy siis käytännössä sitoutua jo ennen kuin AMK:sta saa sen paperin jonka pohjalta työkkäri alkaa harkita asiaa.

      Niinpä sellainen spekulointi käytännössä ei onnistu että ottaisi opiskelupaikan vastaan vain jos saa työkkäriltä myönteisen tukipäätöksen. No can do.

      • Ville virkailija

        Kyllä sen oppilaitoksen lomakkeen saa etukäteenkin. Kokemusta on :)


      • Rikkinäinen puhelin
        Ville virkailija kirjoitti:

        Kyllä sen oppilaitoksen lomakkeen saa etukäteenkin. Kokemusta on :)

        AInakin meidän paikkakunnan ammattikorkeasta saa kyseisen paperin, vaikka ei olisi vielä ilmoittautunut läsnäolevaksi opiskelijaksi. Eikö kirkulus ole oikeasti paperia saanut, keksiikö päästään vai onko kuullut serkun tutulle käyneen noin.


    • hyppy pimeään

      Se tukihan on harkinnanvarainen, eli ei suinkaan mikään automaatti. Vaikea ennakoida mitä TE-keskus tulee asiassa päättämään missäkin tapauksessa. Riippuu myös henkilöstä ja hänen tilanteestaan.

    • erittus

      Sain opiskelupaikan ja olen toimittanut sen KOULUTUSPALVELUN TUOTTAJAN SELVITYS TE-TOIMISTOLLE TYÖTTÖMYYSETUUDELLA - lomakkeen työkkäriin. Siitä sitten ilmeisesti työkkäri kirjoittaa lausunnon työttömyyskassalle.

      Tuleekohan tuo päätös kuinka nopeasti ja lähettääkö työkkäri lausunnosta kopion myös minulle eikä vain kassalle ? Osaako joku kertoa ?

      Kiitos paljon!

      • musta normaalia

        Luulisin että henkilö saa tietoonsa häntä koskevan työvoimapoliittisen lausunnon.


    • Paperisotaa vain

      Jos työllistymissuunnitelmassa lukee, että opintoja tuetaan työttömyysetuudella, niin aika painava syy saa olla, että päätös perutaan. Kyllä ne osaa siellä katsoa täyttääkö kaikki vaatimukset ennen sitä suunnitelman tekoa. Ilman niitä selvityspapereita ei saada lopullista lausuntoa tehtyä koska laki ne kaikki lappuset vaatii (myös hakijan oman selvityksen sen oppilaitoksen täyttämän lisäksi), mutta jos opiskelun tukemista on jo puollettu niin kyseessä on vaan muodollisuus.

    • fsdfssf

      On ihan sama mitä työllistymissuunnitelmassa lukee, koska se ei ole vielä mikään päätös. Se oikea päätös voi silti olla kielteinen. Päätöksestä tulee ilmoitus itsellekin.

      • fjfkdslsl

        Ei nyt ihan noinkaan - kyllä se, mitä työllistymisuunnitelmassa lukee, on painavaa tekstiä ja vaikuttaa positiivisesti mahdolliseen päätökseen. En ole kuullut, että keneltäkään, jolla opiskelu on ollut suunnitelmassa, oltaisiin evätty tuo päätös


      • VastauksiaKaivataan

        Olikohan vielä niin jopa, että ellei työllistymissuunnitelmassa nimenomaisesti lue, että
        "Haen itselleni sopivaa opiskelupaikkaa työttömyysetuudella",
        niin asiantuntijaryhmiän ei edes tarvitse käsitellä hakemustani
        (= Selvitys omaehtoisesta opiskelusta tuöttömyysetuudella)?

        Mitä tehdä jos TE-tston virkailija olisi esim. ilman lupaani ottanut, ko. kohdan pois työllistymissuunnitelmastani, eikä suostu laittamaan sitä takaisin edes ennen päättävää kokousta?

        Miksi hän sitten tekisi niin?


    • erittus

      Tiedoksi vain, että minulle sanottiin työkkäristä, että sen jälkeen, kun opinnot elokuussa ovat alkaneet, pitää mahdollisimman pian toimittaa TE toimistoon lausunto koululta opintojen aloittamisesta. Sen jälkeen työkkäri kirjoittaa lausunnon kassalle siitä, että osallistun työttömyysetuudella tuettuun koulutukseen. Eli se siis on käytännössä hyväksytty kohdallani. Sitten TE toimistoon pitää puolivuosittain toimittaa opintosuoritus todistus opintojen edistymisestä.

    • O-ou...

      Aikun kiva. Siinähän sitten olet päätoiminen opiskelija etkä saakaan ansiopäivärahaa jos joku ylemmän tahon nero päättää kumota jo sovitun asian vai!? Mullakin suunnitelmassa lukee, että opiskelua tuetaan... Pyydettiin tuomaan aloittamisesta todistus ja homma olisi sillä selvä. Ei siis olekaan?

      • Uuno Jortikka

        Juu, muodollisesti päätös tulee tosiaan maksajalta (KELA tai kassa). Mutta ei päätös maksajalla enää kielteiseksi muutu, vaan menee työkkärin lausunnon mukaisesti, kun asiasta on sovittu suunnitelmassa.
        Ja luonnollisesti, jos et toimita pyydettyä ilmoitusta opintojen aloittamisesta työkkäriin, niin eihän se raha sitten ala juosta.


    • tiedoton1

      Saako työttömyystuella tuetun opiskelun aikana ansaita yhtään?

    • 23+34

      Saa, mutta sitten menee sovitellulle päivärahalle. Tai p-raha loppuu kokonaan.

    • melkein tradenomi

      Minä aloitin opiskelun ammattikorkeakoulussa työttömänä, hyvi toimii ja tuet juoksee. Tiesithän että saat ansiosidonnaisen päivärahan lisäksi 9,00 euroa päivässa kulukorvausta. (max 200 päivää)

      Hyvin on toiminut ei mitään ongelmia työkkärin kanssa.

      • Anonyymi

        Saakohan tänä vuonna enää?


    • 23+45

      Ja sekin on ihan hyvä, että kun valmistuu, niin 500 päivää on jo kulunut tai ainakin melkein. Edesauttaa kummasti työllistymistä, kun on pakko saada töitä.

    • anyone ?

      Aloitan myös opinnot ns. tuetulla työttömyysetuudella AMK:ssa. Olen ollut ansiosidonnaisella jo 3 kk.
      Kysyisin että kun tuo tuki on max. 2v , niin alkaako ansiosidonnainen eli tuettu työttömyysetuus alusta ? Eli saan tukea vielä 2v ja siitä ei napata tuota 3kk pois ?

      • kertyypi

        Saat yhteensä 500 päivää eli jo maksetut päivät miinustavat tuota aikaa. Ainoa keino nollata laskuri on olla puoli vuotta töissä.


    • Tutustu_ohjeisiin

      Omaehtoisen opiskelun tukea hakevan kannattaa tutustua Työ- ja elinkeinoviraston tämänhetkiseen ohjeeseen TEM/1198/03.10.02/2013 ja erityisesti lukuihin 2, 5 ja 6
      http://www.finlex.fi/data/normit/41205-TEM1198180613.pdf.
      Työvoimaviranomaisten tulee työllisyyssunnitelmaa laatiessaan ja omaehtoisen opiskelun tukemisesta päättäessään noudattaa tätä ohjetta.

      Mikäli havaitset että asiassasi on toimittu tai pyrritty toimimaan TEM-ohjeen vastaisesti, tee asiasta kirjallinen oikaisupyyntö TE-toimistoosi, ja vaadi oikaisupyyntöön myös kirjallinen vastine perusteluineen. Dokumentoi TE-toimistossa käydyt keskustelut ja muu yhteydenpito huolellisesti.
      Nämä säädökset ovat melko uusia monille virkailijoille ja virheitäkin tapahtuu.
      Kun keskustelut, yhteydenpito, tapaamiset ja sopimukset on huolellisesti dokumentoitu, on sinun asiakkaana helpompaa osoittaa mahdollinen virhe ja saada asia oikaistuksi.

      Ennen 1.1. 2013 koulutukseen hakeutuneisiin sovelletaan aiempaa TEM-ohjetta
      TEM/427/03.01.05/2011, joka löytyy mm. osoitteesta
      http://www.mlang.name/arkisto/tyovoimaohje.html

    • opiskelija2

      Mitenkähän se sitten menee kun on ollut työsuhteessa kun on aloittanut monimuoto opiskeluna AMK:ssa ja työt yllättäen loppuukin. Voiko tuota työllistämistukea saada sitten loppuopiskelun ajaksi?

    • iemee

      Mä voin sanoa omalta osaltani, että hyvin on toiminut mulla. Olin ollut työttömänä vuoden ennen kouluun pääsyä, joten pääsin opiskelemaan ansiosidonnaisella vain ensimmäisen vuoden. Toisen vuoden sain työmarkkinatukea ( 9 e/päivä ylläpitokorvausta) ja sekin summa oli ihan kohtuullinen ja hyvin pärjäsin. Nyt opiskeluni jatkuvat opintotuen voimin. Eli kun siis ansiosidonnainen loppuu ennenkuin tuo 24 kk on täynnä, saat jäljelle jäävän ajan tuota työmarkkinatukea.

    • opiskelija3

      Olen aloittanut lokakuussa omaehtoisen opiskelun, mutta valitettavasti jouduin tekemään valituksen TE-keskuksen toiminnasta. Virkailija joka hoiti asioitani hävisi yllättäen jonnekin ja sen jälkeen paperit hukkuivat postissa. Kaikki jätettiin minun hoidettavaksi ja näin jälkikäteen saanut selvitellä asioita ja rahaa ei tietenkään ole tullut koska paperit seikkailevat työkkärin ja kelan välillä. Oma aktiivisuus ei kyllä merkkaa kellekään mitään ja saa olla tarkka lippujen ja lappujen kanssa. Onneksi koulussa jossa jatkan keskeytyneitä opiskeluja ollaan oltu avuliaita ja ripeesti saimme siellä asiat hoitumaan. Taas joutuu vaan toteamaan että työkkärin ja kelan kanssa on mahdoton asiallisesti toimia.

    • leuka4

      Nuo laitokset on niin epäloogisia, että ei niitä jaksa tervepäinen. Avoimen yliopiston kurssit ei varmaankaan kuulu tuen piiriin, kun ei kait avoimessa voi suorittaa mitään tutkintoa? Ajankuluksi voisi niitäkin suoritella, mutta ei niistä typeristä kursseistä itse maksaa jaksa.

    • Uli Uli Uli

      Voiko tällaista tukimuotoa saava hakea opiskelija-asuntoa?

    • keskitetään
    • Tirpsa

      Ihan samalla tavalla voi hakea opiskelija-asuntoa kuin kuka tahansa muu opiskelija.

    • Ei onnistu

      Nähtävästi allekirjoittaneella tuet jää saamatta. Olen 25v amk:n käynyt henkilö ja huomannut että viime kevään yt:n jälkeen kyseisen alan hommia ei oikein ole. Noh, päätin hakea yliopistoon lukemaan toisen alan tutkintoa ja tulin valituksi. No käppäilin tänään paikalliselle TE keskukselle kyselemään omaehtoiselle opiskelulle tukea, niin vastaukseksi tuli kyllä aika pitkälti että ei onnistu. Noh, virkailija kuitenkin antoi vielä "perustelut koulutustarpeelle" kaavakkeen mutta sanoi että ei hän näe perusteluja lähteä TE keskuksen tukemaan minun opiskelua.

      Ilkeäksi tilanteen tekee se että omistan vielä asunnon, jolloin en ole enää oikeutettu opintotuen asumislisäänkään. Taitaa nyt käydä niin että on tehtävä henkilökohtainen konkurssi ja muutettava kaikki henkilökohtainen omaisuus rahaksi.

      • Ompelija123

        Näin kävi minullekkin, olisin kovasti halunnut opiskella, mutta te-toimisto ilmoitti, etten saa. Täytyy olla kokopäiväinen työtön... Ja nyt aktiivimallin avulla tyrkytetään näitä koulutuksia, joissa opetellaan tekemään cv yms. Olisin halunnut opiskella jotain oikeasti kehittävää... Sipilä haluaa ihmiset töihin tai opiskelemaan, työkkäri estää aktiivisten työnhakijoiden opiskelun perusteena, että hänellä on jo ammatti. Joo ompelija, eipä ole kauheasti työpaikkoja tällä alalla...


    • TukiJaTurva

      Opintotukikuukausiasi on toivottavasti vielä jäljellä, miinusta käytetyt kuukaudet 65:stä. Tai hanki jostain työpaikka ja kustanna opiskelusi työn teolla. Jos on oma asunto, mihin asumistukea tarvitsisit? Jotta saisit omaehtoista opiskelua tukevan päätöksen, työn saamisessa pitäisi kai olla jotain ongelmia. Minulla yhtenä perusteena oli se, että olen ollut vuoden työttömänä enkä maisteriopintojeni jälkeen ole työllistynyt pitkäaikaiseen työhön. Toisen alan tutkinnon voi yleensä suorittaa nopeammin kuin ekan, joten kyllä kai sinäkin jonkun ratkaisun löydät. Itse tekisin kohdallasi niin, että tarkistaisin mitä pikimmiten, saanko opintotukea. Se tosin on aika pieni, jos sitä edes saa. Tarkistaisin myös, miten joustavia opinnot ovat. Toinen vaihtoehtoni olisi ilmoittautua poissaolevaksi. Hankkisin minkä tahansa pitempiaikaisen työn puolen tai vuoden aikana, ja jatkaisin sitten läsnäolevana opiskelijana. Ole onnellinen, kun on oma asunto. Se on tuki ja turva.

      • aaargh

        Ei sitä ratkaisua välttämättä löydä, tai paljon saattaa riippua siitä, kenen kanssa pääsee asioimaan. Itse olin ensimmäisen maisteritutkintoni jälkeen työttömänä yli 3 vuotta. Hain mm. oman alani työpaikkoihin työkokeiluihin ja te-toimiston korkeakoulutetuille suunnattuihin toisten alojen pätevöitymiskoulutuksiin, tuloksetta.

        Päätin sitten yrittää suorittaa toisen maisteritutkinnon, joka antaisi suoran sote-sektorin ammattipätevyyden. Kysyin te-virkailijaltani sähköpostitse omaehtoisesta opiskelusta, ja sain vastauksen, että toista akateemista tutkintoa ei voida tukea työttömyysetuudella, joten minun opintojani ei voida tukea, sillä minulla on jo akateeminen tutkinto.

        Tyydyin tähän, kunnes hyväksymiskirjeen saatuani tulin tietoiseksi tapauksesta, jossa toista tutkintoa alettin tukea. Nettikeskusteluiden perusteella näitä tapauksia on paljonkin, mm. TukiJaTurva. Kiireessä ennen opiskelupaikan hyväksymistä yritin päästä puhumaan te-virkailijan kanssa, oma virkailijani oli lomalla ja muutenkin olisin halunnut jutella eri virkailijan kanssa. Tapaamisaikaa ei nykyään voi varata itse vaan ainoastaan jättää soittopyynnön. "Erehdyin" mainitsemaan puhelinvaihteelle, että asiani on kiireellinen ja koskee omaehtoista opiskelua. Samana päivänä puhelinvaihde soitti minulle takaisin ja sanoi jutelleensa virkailijan kanssa ja välittävänsä tiedon, että minulle on jo sanottu, että minulle ei omaehtoisen opiskelun tukea myönnetä. Nähtävästi he näkivät sähköpostivaihtoni edellisen virkailijan kanssa. Työllistymissuunnitelmaan ilmestyi merkintä, jonka mukaan minulle on sanottu kaksi kertaa, että MINUN TAPAUKSESSANI toista akateemista tutkintoa ei tueta. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä ainakin ensimmäisellä kertaa sähköpostiviestin sanoma oli, että toista akateemista tutkintoa ei tueta ikinä, siis ei minunkaan tapauksessani.

        Oletin asian jatkamisen toivottamaksi tämän merkinnän kanssa. Soitin Kelalle kysyäkseni opintotuesta. Puhelinneuvoja sanoi spontaanisti "mutta sähän voit opiskella myös työttömyystuella". Sanoin, että te-toimiston mukaan ei voi ja hän kuulosti hämmästyneeltä. Hän myös sanoi, että mikäli ilmoittaudun läsnäolevaksi ennen elokuuta niin saan 15 opintotukikuukautta lisää. Tämäkään ei pitänyt paikkaansa, sain uuden lain myötä 9 opintotukikuukautta.

        Uusissa opinnoissa yhdellä kaverilla oli kanssa taustalla korkeakoulututkinto ja työttömyys, mutta hänelle oli tarjottu omaehtoisen opiskelun hakukaavaketta.

        Tunnetilana on tällä hetkellä melkomoinen vitutus ja ahdistus. Tiedän, että toimeentulotuki on mahdollisuus, mutta olen perheellinen ja toimeentulotuki tarkoittaisi käytännössä jättäytymistä vaimoni elätettäväksi aina kun hänellä on tuloja.

        Nyt tuntuu hyvin mahdolliselta, että luovun opinto-oikeudestani opintotukikuukausien jälkeen, varsinkin jos en löydä kesätöitä. Mutta tämä tarkoittaisi kai käytännössä jättäytymistä työttömäksi lopun elämää, ja te-toimisto voi kai alkaa karenssin uhalla pakottaa työkokeiluihin vaikka puhelinmyyntiin. On tässä onneksi sentään aikaa miettiä ja käydä jossain vaiheessa opintopsykologinkin juttusilla. Motivaatio uusiin opintoihin on kuitenkin suht nollassa kun uskoakseni se olisi ollut omaehtoisen opiskelun tuella huipussaan.


      • UusiAla

        Aiemmin ketjussa joku jo sanoi, että työttömyysetuudella omaehtoinen opiskelu on harkinnanvaraista. TE-keskuksen suotuisaan päätökseen vaikuttaa se, että opiskeltava ala edistää työllistymistä.

        Olen itse opiskellut toisen maisterin tutkinnon työttömyysetuudella. Aiemmista määräaikaisista työsuhteista poiketen olen työllistynyt nykyiselle alalleni vakituiseen työsuhteeseen.


    • korotettu päiväraha

      Miten on 200 päivän korotetun päivärahan kanssa? Tuleeko tämä automaattisesti omaehtoiseen tukee, kun kassa on maksajana? Vai pitääkö sitä anoa kassalta erikseen?

      • joku-

        Nähdäkseni pitää anoa, mutta kysy/varmista vielä omasta liitostasi.


      • suunnitelmatyöllisty
        joku- kirjoitti:

        Nähdäkseni pitää anoa, mutta kysy/varmista vielä omasta liitostasi.

        "Työllistymistä edistävän palvelun ajalta maksetaan korotettua ansio-osaa enintään 200 päivältä, jos palvelusta on sovittu TE-toimistossa ja työllistymissuunnitelmassa."

        Lähde: Työttömyyskassojen yhteistyöjärjestö

        "Edellytyksenä on kuitenkin se, että työllistymistä edistävään palveluun osallistumisesta on sovittu työl­listymissuunnitelmassa."

        Lähde: YTK

        Koska työttömyysetuudella opiskelusta on sovittava aina työllistymissuunnitelmassa, niin korotettu tuki näyttää automaattiselta, vai olisiko parempi sanoa puoliautomaattiselta.


      • Raksainssi
        suunnitelmatyöllisty kirjoitti:

        "Työllistymistä edistävän palvelun ajalta maksetaan korotettua ansio-osaa enintään 200 päivältä, jos palvelusta on sovittu TE-toimistossa ja työllistymissuunnitelmassa."

        Lähde: Työttömyyskassojen yhteistyöjärjestö

        "Edellytyksenä on kuitenkin se, että työllistymistä edistävään palveluun osallistumisesta on sovittu työl­listymissuunnitelmassa."

        Lähde: YTK

        Koska työttömyysetuudella opiskelusta on sovittava aina työllistymissuunnitelmassa, niin korotettu tuki näyttää automaattiselta, vai olisiko parempi sanoa puoliautomaattiselta.

        Itse aloitin 2012 syksyllä amk:n työttömyysetuudella tuettuna. Aluksi oli käsitys, että vaikka käy kesän töissä, niin tuettu aika ei jatku. No, kävin kuitenkin töissä ja kappas vain, tuli te-toimistosta kirje että tuen päättymispäivä onkin siirtynyt 4 kuukautta myöhemmäksi. Tällä tavoin tuen saa kestämään kolme opiskeluvuotta. 8kk koulussa 4 töissä ja niin edelleen. Ja kun käy töissä niin työssäoloehto tulee täyteen kahdessa kesässä ja korotettu ansiosa 200 päivää alkoi alusta.


    • lähäristä sh.ksi

      Onko teilä tietoa siitä, miten usein ja kuinka kauan voi välillä "jättää nostamatta" tätä työttömyysetuutta, jos kävis vaikka töissä välillä ja sais tukikuukaudet riittämään pidemmäksi aikaa...

      AMK alkaa tammikuussa.

      • lähäristä sh.ksi

        Tai siis miten pieniä pätkiä voi olla nostamatta?


    • Tekniikkainssi

      Onko tosiaan näin että päiviä / kuukausia voi ns. säästellä?
      Itsellä nyt kohta vuosi omaehtoista opiskelua takana liiton rahoilla. Jos helmikuussa menen töihin ja painan duunia syksyyn saakka, säästän 6kpl tukikuukausia ?

    • 24 kk

      Ei voi säästellä. Ehdoissa sanotaan selvästi, että esim. kesätöissä olo ei pidennä tukiaikaa. Joka muuta väittää, valehtelee.

    • Omet

      Töissäolo ei pidennä tukiaikaa, mutta koska tuki on katkolla töiden ajan, niin tuen kokonaismäärä, 24kk, ei tuona aikana kulu. Myös jos opiskeluihin tulee muu katkos, vaikka pitempi sairasloma, siitä pitää ilmoitta te-toimistoon, jolloin tuki katkeaa märäajaksi, jatkuakseen taas.

      Toiset virkailijat tietävät näistä asioista enemmän, ja on ihan tuuripeliä, millaisen virkailijan saa asiaansa käsittelemään. Omani Pasilan toimipisteessä on aivan lostava ja yhteydenpito sähköpostilla toimii moitteettomasti. Harvoin on te-toimiston kanssa asioinnista saanut sanoa jotain hyvää... :D

      Itseäni askarruttaa nyt opiskelijakortti ym, kai ne voi tilata ihan normaalisti, jos opiskelee työttömyysetuudella tuettuna?

      • Uuno Jortikka

        Omet puhuu asiaa.

        Vaikka menet 6 kk töihin, se ei tarkoita, että 24 kk kuluminen keskeytyisi automaattisesti. Töihinmenon lisäksi pitää ilmoittaa, että haluaa virallisen keskeytyksen niin, että 24 kk tukiaika ei kulu (käy virkailijan puheilla, soita tai käytä sähköpostia).

        Mukava puoli tilapäisessä keskeytyksessä on se, että saat kyllä suorittaa opintojakin jos työltäsi ehdit.

        Jos sait tukemisen alussa jonkin muistilistan työkkäristä, kaiva se esiin. Jos et saanut muistilistaa tai se on hävinnyt, pyydä sellainen.


      • kyllä.

        Olet työttömyysetuudella opiskelustasi huolimatta oppilaitoksen tavallinen opiskelija. Eli opiskelijakortti on mahdollista saada siinä kuin niittenkin, jotka opiskelevat opintotuella tai opintolainalla tai omilla rahoillaan.


      • kyllä kyllä

        Opintosihteeri, koulutusassistentti tai mikä nimitys missäkin on, osaa neuvoa tässä opiskelijakorttiasiassa, mutta samalla tavalla siihen olet oikeutettu kuin muutkin opiskelijat.
        Bussiliput ja muut, no, se riippuu liikennöitsijästä... ja niiden ehdot löytyvät netistä. Mikä on opiskelujesi muoto. Yleensä kai nuo liikennejutut ovat saatavissa jos opiskelu on vation opintotukiehdot täyttävä.

        Minä sain opiskelijakortin jopa lyhytkurssista, iltakurssi, kerran viikossa ja muutaman kuukauden. Kouluttajan talon omista syistä se varmaan annettiin. Mutta sillä sitten hain alennukset muutamista paikoista ja täydestä meni, vaikka kortissa luki että lyhki ja muutama opiskelukuukausi siihen merkitty. Eikä ollut kyllä työttömyysetuuden kanssa mitään tekemistä tällä koulutuksella.
        Omaehtoisessa työttömyysetuudella tuetussa koulutuksessa myös sain kortin niin kuin muutkin opiskelijat. Mutta tässä en olisi saanut (enkä tietenkään tuossa ekassakaan) mitään liikennöitsijöitten alennuksia, koska aikuiskoulutusta (muistaakseni tämä on mm. VR:llä sanottu, tai joku peruste löytyy sieltä netin VR:n sivuilta).


    • sillain.

      Kai tämä on sulle jo kerrottu, että mitään lausuntoa ei ole tiedossa, ennen kuin työkkärissä on sulle myönnetystä opiskelupaikasta todiste. Tuki myönnetään vasta kun opiskelupaikka on saatu.

      Yleensä ei ole ollut vaikeuksia saada oikeutta opiskeluun työttömyysetuudella, jos vain koulutukselle asetetut ehdot ja sinulle asetetut ehdot täyttyvät. Eli pitää edistää työllistymistä ja koulutuksen tuntimäärät jne. pitää olla tietyt. Varmaankin ehdot löytyvät mol.fi:stä.

    • takki ihan tyhjä

      Olen opiskellut liiketaloutta kaksi vuotta amk:ssa työttömyysetuudella. Nyt puuttuu ONT:n esitys ja yksi 3 op:n kurssi. Hopsissa oli sovittu, että puuttuvan kurssin vetäjä suorituttaa kurssin minulla nopeutetussa aikataulussa, että valmistuisin nyt tammikuussa (koska TE-etuus loppui). Ennen joululomaa opettaja ilmoitti, ettei tee kurssia minulle ja lähti lomalle, ko-päälliköstä ei ole kuulunut myöskään mitään. Nyt on etuus loppunut eikä minulla ole mitään mahdollisuuksia jatkaa opiskeluja opintotuen varassa eli joudun keskeyttämään opiskelun että pääsen työttömänä työmarkkinatuen piiriin. Siis kahden vuoden huhkiminen ihan turhaan. Onko kokemuksia, mikä nyt neuvoksi?

      • 65ytfgh

        Luulis että toimeentulotukea saat kun on noin vähän enää jäljellä.


    • takille

      Ei ole kokemusta, mutta älä missään nimessää luovuta. Kysy opinto-ohjaajalta, rehtorilta tai joltain toiselta opettajalta mitä tehdä.. jos sulle on näin luvattu koulun täytyy pystyä hoitamaan se jotenkin. Jos on noin loppusuoralla, niin jotenkin tee se tutkinto loppuun. Koululle on myös eduksi että valmistut, koska valmistuneiden määrää kouluttain seurataa, niin luulisi että jonkun ratkaisun sulle keksivät. Tsemppiä!

    • iaiuedfguirye

      Kannattaa suhtautua terveen varauksellisesti työttömyysetuudella tuettuun omaehtoiseen opiskeluun. Kehotan tutustumaan tarkasti ehtoihin ja sääntöihin, ettei tule mahdollisia yllätyksiä vastaan. TE-toimisto ei välttämättä kerro kaikkia asioista, vaan antaa vain tilanteeseen tarpeellisia tietoja. Pitää itse älytä selvittää asioita. On ehdottoman tärkeää varautua siihen tilanteeseen, kun opiskelun 24 tukikuukautta tulevat täyteen tai jos TE-toimisto lopettaa työttömyysetuuden maksamisen aikaisemmin sillä perusteella, että opintojen etenemistahti ei ole ollut riittävä. Kannattaa erityisesti selvittää ne syyt, mitkä luultavimmin aiheuttavat maksettujen etuuksien takaisinperinnän.

    • tiedoton

      Työmarkkinatuella tuetulta opiskelijalta vaaditaan tiettyä opintoviikkomäärää per tukikuukausi. Entä jos oppilaitoksella on käytäntönä, ettei opintosuoritusmerkintöjä anneta muusta kuin näyttökokeista, eli tutkinto perustuu pelkästään työssäoppimiseen ja näyttökokeisiin? Miten siinä tilanteessa näytät Kelalle, että olet opiskellut vaadittavan määrän per kuukausi? Opintopisteitä tai -viikkojahan ei ole, ainakaan ennen kuin saat niitä sitten joskus, kun näyttökokeiden aika koittaa.

      • eivieläyliopstotutkintoa

        Tätä mainostettiin jskus, että yliopistotutkinnot voi tällä tavalla suorittaa loppuun, ainakin ne "gradua vailla maisterit", jotka työelämä ensin nielaisi ja sitt potkaisi pois! Käytännössä estänyt/vaikeuttanut gradun tekoa aika monelta. Kun aluksi puhuu työkkärissä, täti väittää heidän ymmärtävän, että gradua tehdessä ei tule pinnoja/opintosuorituksia. Muutaman kuukauden jälkeen ei sitten ymmärretäkään vaan vaaditaan rahoja takaisn!
        Itse en päässyt noin pitkälle vaan selkisi alussa, etten suorita syysk helmik välisenä aikana 30op. Vaativat sitten elokuun rahoja takaisin. Syynä automaattituloste, jossa 1.8. mainittiin opiskelupaikan vastaanottamisena. Eikö kuulu yleissivistykseen, että tässä maassa ei opskella mitään 1.8.? Vein sitten toisen paperin, jossa kerrottiin ettei ennen syyskuuta opinahjossa tapahdu juuri mitään.


      • valmennuskoulutusRatkes
        eivieläyliopstotutkintoa kirjoitti:

        Tätä mainostettiin jskus, että yliopistotutkinnot voi tällä tavalla suorittaa loppuun, ainakin ne "gradua vailla maisterit", jotka työelämä ensin nielaisi ja sitt potkaisi pois! Käytännössä estänyt/vaikeuttanut gradun tekoa aika monelta. Kun aluksi puhuu työkkärissä, täti väittää heidän ymmärtävän, että gradua tehdessä ei tule pinnoja/opintosuorituksia. Muutaman kuukauden jälkeen ei sitten ymmärretäkään vaan vaaditaan rahoja takaisn!
        Itse en päässyt noin pitkälle vaan selkisi alussa, etten suorita syysk helmik välisenä aikana 30op. Vaativat sitten elokuun rahoja takaisin. Syynä automaattituloste, jossa 1.8. mainittiin opiskelupaikan vastaanottamisena. Eikö kuulu yleissivistykseen, että tässä maassa ei opskella mitään 1.8.? Vein sitten toisen paperin, jossa kerrottiin ettei ennen syyskuuta opinahjossa tapahdu juuri mitään.

        Hyvänen aika, kylläpä automaattituloste aiheutti mutkikkaan tilanteen. Kuinka he oikein saivatkaan tuon automaattitulosteen käsiinsä. Onneksi asia järjestyi, jos ei nyt parhain päin niin kuitenkin.


      • eivieläyliopstotutkintoa

        Lähetin tuon tulosteen oman selvitykseni mukana. Olen selvittänyt nuo (avoimen) opinnot tuolla tulosteella ennenkin. Heinäkuussa lähetin hakemuksen mukana opintosihteerin allekirjoittaman paperin, jossa sanottiin opintojen alkavan 1.9.

        Mitä kuvittelet tietäväsi asian järjestymisestä? En saa syyskuusta lähtien tukea ennenkuin vien todistuksen tai opinto-oikeudesta luopumispaperin työkkäriin.
        Voit verrata sitä niihin luikureihin, jotka nostavat kaikki tuet Suomesta ja asuvat Virossa t. lämpimämmässä maassa ja hoitavat asiat netin välityksellä!


      • sampiolainen
        eivieläyliopstotutkintoa kirjoitti:

        Lähetin tuon tulosteen oman selvitykseni mukana. Olen selvittänyt nuo (avoimen) opinnot tuolla tulosteella ennenkin. Heinäkuussa lähetin hakemuksen mukana opintosihteerin allekirjoittaman paperin, jossa sanottiin opintojen alkavan 1.9.

        Mitä kuvittelet tietäväsi asian järjestymisestä? En saa syyskuusta lähtien tukea ennenkuin vien todistuksen tai opinto-oikeudesta luopumispaperin työkkäriin.
        Voit verrata sitä niihin luikureihin, jotka nostavat kaikki tuet Suomesta ja asuvat Virossa t. lämpimämmässä maassa ja hoitavat asiat netin välityksellä!

        Jälkiviisaana voi kai todeta, että sinun ei olisi kannattanut toimittaa niille puupäille sitä automaattitulostetta. Ehditkö edes antaa palautetta, että sait elokuussa ylimääräistä rahaa (eikös siinä jonkun 9 eurosen saa extraa/pv) vai miten tapahtumaketju eteni kohti surullista loppua.


      • eivieläyliopstotutkintoa
        sampiolainen kirjoitti:

        Jälkiviisaana voi kai todeta, että sinun ei olisi kannattanut toimittaa niille puupäille sitä automaattitulostetta. Ehditkö edes antaa palautetta, että sait elokuussa ylimääräistä rahaa (eikös siinä jonkun 9 eurosen saa extraa/pv) vai miten tapahtumaketju eteni kohti surullista loppua.

        Jälkiviisaus on se tavallisin viisauden laji! Ehkä olisin jatkanut opintoja avoimen puolella pitempään, mutta yliopistoon pitää päästä sisään ennenkuin saa kandintoikan, avoin ei niitä jaa!
        En saanut mitään ylimääräistä elokuulta, eikä opinnot vielä alkaneet elokuussa. Valituksen tein, en tiedä miten käy. Olen muussa ketjussa kertonut yksityiskohtia.


    • Jan6232

      olen juuri miettimässä kyseistä koulutusta ja kysynyt työkkäristä tulevatko vastaan.

    • fjlggköh

      Mua kiinnostaisi tämä myös mutta minulla on tuo tradenomin koulutus. Työttömiä tradenomeja tosin on paljon ja koulutusta vastaavia vakitöitä todella vaikea saada. Jonkin arvioin mukaan 40% tradenomeista tekee koulutusta vastaamatonta työtä eli ovat ns.piilotyöttömiä. Minulle kelpaisi mikä tahansa muu järkejä amk tai yliopistotutkinto opettajasta aina insinööriin tai sairaanhoitajaan.

    • Jhäknikolsoni

      Itse olen työtön ja TE-toimistosta ehdottivat tätä opiskelua ja tulihan sitä haettuakin nyt kun on haku käynnissä. Korotetulla työttymyysturvalla opiskelu on ilmeisesti noin 700 euroa verojen jälkeen. Mites asumiskustannukset? Maksaako sosiaalitoimisto vuokran vai saako asumistukea tai/sekä opintotukea? Kokemuksia?

    • UllaUlpukka

      Kohta 50% ikäluokasta on opintotuella tai työttömyysetuudella kustannettu tradenomitutkinto. Toivottavasti oppivat koulussa perustamaan ja johtamaan yrityksiä. Muuten meillä on käsillä ainoastaan sikakallis "uusi ylioppilastutkinto". Järjetön systeemi.

    • MatildaK

      Onko kellään kokemusta seuraavankaltaisesta tilanteesta: Olen medianomi ja aloittanut toisen amk-tutkinnon opinnot, koska media-alan työtilanne on mikä on, eikä sopivia työpaikkoja tullut valmistuttuani edes hakuun. Aiemmin rahoitin noin vuoden uusista opinnoistani osa-aikatyöllä, mutta tähän minulla ei enää ole mahdollisuutta. Aion nyt hakea työttömyysetuutta loppuopintojen ajalle. Voiko se auttaa tai vaikeuttaa tuota omaehtoisen opieskelun tuen saantia, että olen omin nokkineni hakeutunut uudelleen ammattikorkeakouluun? Nyt opiskelemallani alalla työllistyminen on melko varmaa.

      • eivieläyliopstotutkintoa

        Se on plussaa, että on jo kyseisiä opintoja suoritettuna eikä ole täysin alussa. Onnea matkaan sinulle. Oleellista on se, että voit opiskella sinä aikana, jolta saat "opiskelutukea" eikä kaikkia tarvitsemiasi kursseja järjestetä keväällä ja syksy on tyhjää täynnä.
        Sain sitten opintotukea 306/kk 1.10. lähtien eli heti kun ymmärsin sitä hakea. Se pitää laittaa poikki, kun ei enää suorita 5op/kk. Ei se tietty yksin riitä.


      • MatildaK2
        eivieläyliopstotutkintoa kirjoitti:

        Se on plussaa, että on jo kyseisiä opintoja suoritettuna eikä ole täysin alussa. Onnea matkaan sinulle. Oleellista on se, että voit opiskella sinä aikana, jolta saat "opiskelutukea" eikä kaikkia tarvitsemiasi kursseja järjestetä keväällä ja syksy on tyhjää täynnä.
        Sain sitten opintotukea 306/kk 1.10. lähtien eli heti kun ymmärsin sitä hakea. Se pitää laittaa poikki, kun ei enää suorita 5op/kk. Ei se tietty yksin riitä.

        Tämä pättyikin site, että minulle myönnettiin (tai puollettiin) tuota tukea. Nyt siis vaan tuki hakuun ja ankaraa opiskelua. Kiitos tsemppauksesta!


      • moninainen12

        Onnea! :)


    • jadetar

      Mites ihan 2. asteen, ammattitutkintoon johtavan koulutuksen kanssa? Mulla merkonomin paperit mutten sairauden vuoksi ole ollut paljon työelämässä ja koulutukseen haku vasta suunnitelmissa.

      • arkkiA4

        No ihan normaalisti.


      • vaivainen

        Kandee myös ensin tsekata, tukisko Kela (tai vakuutusyhtiö) sun opintoja. Mut se edellyttäis, että olis työkyvyttömyyden uhka ja ehkä ei sun kohdalla kun merkonomin hommat taitaa olla niitä helpoimpia. Tosta löytyy lisäfaktaa http://www.kela.fi/tyoikaisille_koulutus


    • Epätietoisuudessa

      Mitä omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella kansanopistossa syksy/kevätlukukausi toisella paikkakunnalla tarkoittaa Helsingin vuokra-asuntoani koskien johon saan asumistukea?

      Lisäksi saan nyt toimeentulotukea ja työmarkkinatukea.

      Ko. kansanopistolla on ma-pe majoitus/opiskelu/ruokailu hinta ja sitten
      kansanopistolla on erikseen annettu lisähinta jos haluaa majoittua perjantaista maanantaille.

      1) Pitääkö minun majoittua kokonaan kansanopistolle ja luopua vuokra-asunnostani? Saisinko pidettyä vuokra-asuntoni, jos yöpymisen vkl Helsingissä? Huonekaluni eivät mahtuisi kansanopiston pikku huoneeseen, eikä minulla ole varaa varastoida/muuttaa niitä. Lisäksi äitini asuu pääkaupunkiseudulla ja hän on parantumattomasti sairas.
      Lisäksi en voisi irtisanoa vuokra-asuntoani ennen kuin saan tiedon te-toimistosta omaehtoisen opiskeluni hyväksymisestä työttömyysetuudella ja kansanopiston hyväksynnän.
      Ko. Kansanopiston pääsykoe on vasta 9.8. ja se alkaisi jo 15.8 ja asuntoni irtisanomisaika on yksi kuukausi. Miten asuntoasiani järjestyvät parhaiten?

      2) Voisinko asumistuetun vuokra-asuntoni pitääkseni kansanopistossa opiskeluaikanani ylipäätään yöpyä kansanopistoille vaikka lisämaksua vastaan jos en jaksa ihan joka vkl reissata toiselta paikkakunnalta Hkiin edes takaisin? Tai voisinko saada niihin lisämaksuaika jotain tukea jostain?

      3) Voisinko pitää asumistuetun vuokra-asuntoni ja saada majoituksen myös samalla kansanopistolta? Jos niin miten?

      Mistä löytäisin tietoja, faktaa ja vaikka lainkohtia tästä asiasta?

      • eivieläyotutkintoa

        Soita kelaan ja kysele sieltä. Kansanopisto kuulostaa ei-ammatilliselta eli yleissivistävältä opiskelulta.


      • epätietoisuudessa

        Kansanopisto on yleisivistävä (Laki vapaasta sivistystyöstä) mutta voi opiskella omaehtoisesti työttömyysetuudella mikäli opiskelu parantaa työllistymismahdollisuuksia ja hakija täyttää muut kriteerit ja saa siihen harkinnanvaraisen puoltavan lausunnon TE-tstolta Kelalle maksua varten.

        Kelan muk. asumistuen saa kohdistaa yhteen asuntoon, eli vaikka vuokra-asuntooni Helsingissä vaikka majoittuisin kansanopistossa toisessa kaupungissa lisämaksua vastaan.


    • pitkäaikaistyötön

      On ollut vaikeaa. Kaksi kertaa olen hakenut, eikä ole myönnetty. En siis voinut opiskella omaehtoisesti. Riippuu myös TE-toimistosta miten myöntävät, tarveharkintainen tuki kun on. Ainakin Pohj.Savossa ovat tosi tiukkoja. Sen sijaan työvoimakoulutukseen kehottivat hakemaan ja pääsinkin. Mutta siitä en ole työllistynyt, aikaa valmistumisesta siitä on pari vuotta. Toivottavasti käytänntöihin saadaan muutos, tällä hetkellä työttömän opiskelu työttömyysetuudella on vaikeaa ja sattumanvaraista riippuen TE-toimistosta/virkailijasta.

    • HALOO_HEI_PÄÄTTÄJÄT

      Mielestäni kovin vaikeasti toimivat suolet tai kovat vatsat noilla TE-tston virkailijo(istuvilla ämm)illä on! Eivät meinaa millään (ilman esim. luumuja) toimia (niiden vatsat)!Eivätkä kestä luumuilijoita!
      Eikä ihme, sillä tehtävä on edistää suunniteltua pysyvää työttömuuslukua (vähintäin250-350,000 kansalaista taataan pysymään aina vain ilman palkkatyötä, sen hallitus myöntääkin), joka kuulemma tulee yhteiskunnalle edullisemmaksi! Kokoomuksen Ben Z. tais niin joskus vuosikymmen sitten märehtiä suustaan.
      Pisti meinaan silmään alotuksen jälk. vastausviestin lause: "Työkkäri ei tykkää jos työtön on liian aktivinen, vanha tsaarinaikainen rankaisumentaliteetti istuu lujassa [T&E toimisto] puljussa."

      Tämän käsityksen saa asioidessa (nyk. säästösyistä kauempana sijaitsevaan) asutuskeskittymässä sijaitsevaan toimistoon,
      että TE:t eivät pääsääntöisesti ole yhteistyöhaluisia opiskelun rahoittamisen suhteen ja työnhakija usein kokee heidät julmiksi siinä tavassa, miten he toimittavat eli esittävät asiakaspalvelunsa sisällön (lähinnä irvikuva sellaisesta). Jokin virkaa harjoittava suomalanen mies solmi avoimesti Talvikenkien nauhansa asiakkaan tuolilla - häpeäksi moinen käytös kansakunnalle. Päätöksiä odottavalle jokin yksittäinen omavirkailija kertoo lähinnä epäilynsä. Siksi hänen esimiehensä ja virkailijakin sääntöihin pakotettuna soveltavat työohjeiden kautta nuivaa asennetta työssään, koska valtion kirstua vartioi valtionvarainministeri ja käskyt tulevat "sieltä ylhäältä". Valittaa ei voi on yleisin loppulausahdus kun vastaavat päätöksestä.

      Hänen esimies tai esimiehet ovat yhteisellä päätöspöydällä tulkinneet ministeriön sääntöjä (ehkäpä pirullisella) tavalla, jossa huolehditaan (kaikin keinoin varmistellen päätöselinten vallan toteutumaa ja työttömyysmassan kokonaisuutta voidaan hallita vain malleilla, joiden elementit ovat peräisin Tsaarin ajalta) ei päästetä yhtään ihmistä opiskeluun ilman vanhakantaista otetta hakijaan, jota jättää hihin hekisen trauman. Sellaisessa keskeisessä, pienen valtion virka-asemassa valitovarainministerin (ja työ- sekä opetusministerinkin) _on_oltava_ tarkkoja siitä, mitä varoja kanavoidaan esim. omaehtoiseen opiskelun nimikkeen alle. Sekin on sinänsä ministeriössä täysin laskelmoitua ja käytännön virkatoimielinten välillä on asetettu joillain kirjoittamattomia paikallisia henkilöstön välisiä (ihmis- ja henkilökemiahierarkiaan perustuvia) sääntöjä, ministeriöstä ja valtuuskunnista on erikseen ohjeistetut salaissapidetyt asiakirjat (l. kasvottomalla politiikalla) jonkilaiseen äärimmäisen tarkkaan syynin saavuttamiseen.

      Tosin samaa rahaa valuu sitten viemäriin kun ihmiset, joilla ei ole ammattipaeria yhdestäkään ammatista, sammaloituvat vuosikaudet kotonaan. Valtiolla ja ylhäisillä päättäjillä on todella vastuu siitä, että (jos ei Kataista muisteta nyt tässä yhteydessä) niin toiset katkeroituneet ovat osoittaneet sormella Sipilään suunilleen vapaudenmenetyksen huudollaan: "Sipilä on laittanut Suomen säpäleiksi". Pirut rulettaa!!! Missä ovat Suomea suojelevat enkelit?

    • AsiallaOlisiKiire

      Miten voi saada TE-toimiston virkailijan viime viikolla tekemän päätöksen, kun se on hukkunut postissa ja TE-talon virkailija ei lähetä sitä sähköpostilla useista pyynnöistäni huolimatta?

      • pomo60

        Jos ei pyynnöstä huolimatta lähetä s.postilla ota yhteyttä ko.toimiston päällikköön eli hänen esimieheensä.


      • eivieläyotutkintoa

        Oletko katsonut TE-tston Oma Asiointi -palvelusta, johon pääset pankkitunnuksillasi ?


      • lieneeToimintatapa

        Tarkka ystävättäreni katsoi sieltä pyynnöstäni. Silloin ei ollut.
        Kivaa On/Off/On leikkiä taas.


    • HupinsaKullakin

      TE-keskuksen virkailijan piti lähettää minulle tänään tieto asiantuntijaryhmän kokouksen päätöksestä sähköpostilla.

      Eipä ole näkynyt sähköpostissani.

      • kiinnostaisiTietää

        Seuraavana päivänä tuli. Kielteinen oli.

        Haluaisin tietää pääsevätkö muut /ovat ko päässeet opiskelemaan työttömyysetuudella musiikkia Esim. Oriveden opistoon?


    • Kirstunvartijat

      Hain jo toistamiseen omaehtoisen opiskelun tukea samaan koulutukseen. Tällä kertaa piti olla ammatinvalintapsykologin tukikin. Päätös oli jälleen kielteinen. Omalla alalla ei ole töitä, mutta TE-toimiston mielestä minulle parempia keinoja työllistyä on palkkatuki tai jokin lyhyempi koulutus.

      Tämä koulutus ois kestänyt 2-2,5 vuotta. Eli, jos olisin viime vuonna aloittanut niin jäljellä olisi nyt 1-1,5 vuotta. Mitä valtio tässä säästää? Käytännössä ei mitään. Minä olisin ollut vuoden päästä pois työttömyystilastoista. Eikö se olisi ollut hyvä asia? Nyt työttömyys jatkuu ties kuinka pitkään enkä jaksa hakea enää mihinkään oppilaitokseen saadakseni vain kielteisiä päätöksiä. Hakuprosessi kun ei ole helppo. Opintolainaa en halua enää ottaa toiseen koulutukseen kun ne muutama vuosi sitten loppuun vihdoinkin sain maksettua.

      Lisäksi, työllistymiskeinoiksi mainittiin työnhakukoulutus. Osaan kyllä töitä hakea ja olen käynyt jo useita työnhakukoulutuksia, mutta ei ne mitään hyödytä kun ei ole paikkoja mitä hakea. Vaihtoehtoja kun minulla rajoittaa myös terveydelliset tekijät.

      Tragikoomista tuo työkkärin toiminta. Kaikkien näiden ongelma-alojen pitkäaikaistyöttömien uudelleen kouluttautuminen pitäisi olla tuettua. Miksi työkkäri ei tue kaikkea yrittämistä? Näillä nykyisillä keinoilla säästetään vähäistä kirstua, mutta pitkässä juoksussa kulut vain kasvavat. Näin työttömyyttä ylläpidetään Suomessa. Sitten kun muutoksia vihdoinkin saadaan aikaiseksi systeemiin niin se on minun kannaltani myöhäistä.

    • Turuspetkintö

      Mikä se koulutus on jolla olisit työllistynyt?

    • yli40valanvaihtaja

      Ehtiikö tradenomiksi opiskella 2 vuodessa vai onko järkevämpää opiskella vain merkonomin tutkinto työttömyysetuudella?

    • Plaahplaahaa

      Onko jollekkin laitettu 21viikon odotus työttömyysetuudelle vaikka te toimisto taannu omaehtoisen opiskelun?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe