Dysforinen mania

sitruuna_

Olen ollut pidempään syvässä depiksessä ja täysin voimaton. Nyt pidemmän ajan jälkeen on alkanut tulla virtaa muttei positiivista, euforista vaan enemmänkin tuntuu, että pää on "painekattila" ja koen raivoa. En räjähdä ulospäin mutta pikkuhiljaa oon pisteessä ettei se vaan enää pysy sisällä.

Tämä on siksi pelottavaa, etten koskaan ole ollut tälläinen. Oon ollut hypomaaninen ja silloinhan on vain yhtä hymyä mutta tämä on toinen juttu kun pää räjähtää olemattomista asioista! Hyvää tässä on, että jaksa urheilla ja saan asioita tapahtumaan mutta olotila on järkyttävä ja haluaisi lähinnä viillellä tai jollain vahingollisella tavalla purkaa oloaan ja en ole siis teini enää!!

12

1727

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oireisiin kyllästyny

      Olisko sekamuotoista tai sitten ns. raivohypoa? Ihan helvettiä joka tapauksessa. Tällä hetkellä sama menossa. En pysty nukkumaan kunnolla ja kaikki asiat ottavat päähän.

      • Sitruuna_

        Mulla ei ole diagnosoitu edes biboa johtuen varmaan siitä kun depistä on kestänyt pitkään ja en ole vastannut kyselyihin ns. vauhdikkaammista kausistani koska olen ajatellut vain olevani tavallista paremmalla tuulella ja en nyt hirveän pahasti ole kerännyt ongelmia ym. Lisäksi depikseen aloitettiin lamictal, liekö sit mullakin tasoittunut oloja.

        Joka tapauksessa en ole ikinä kokenut tällaista ja en kestä sekuntiakaan enää!! Pää räjähtää. En tiedä itkiskö, nauraisko vai potkisiko seiniä tai omaa päätä jos se olisi mahd.

        Auttaako tähän mikään!!?! Voi ******** (kiroilua)


      • Sitruuna_
        Sitruuna_ kirjoitti:

        Mulla ei ole diagnosoitu edes biboa johtuen varmaan siitä kun depistä on kestänyt pitkään ja en ole vastannut kyselyihin ns. vauhdikkaammista kausistani koska olen ajatellut vain olevani tavallista paremmalla tuulella ja en nyt hirveän pahasti ole kerännyt ongelmia ym. Lisäksi depikseen aloitettiin lamictal, liekö sit mullakin tasoittunut oloja.

        Joka tapauksessa en ole ikinä kokenut tällaista ja en kestä sekuntiakaan enää!! Pää räjähtää. En tiedä itkiskö, nauraisko vai potkisiko seiniä tai omaa päätä jos se olisi mahd.

        Auttaako tähän mikään!!?! Voi ******** (kiroilua)

        Raivohypo voisi kuvata fiiliksiä. En o tosin kuullut sellaisesta.

        Tekis mieli huutaa tai raivota mutta ei se nyt ilman syytä ole ihan kohdallaan! Olo on sietämätön.


    • fdshgtfrhs

      Mulla on tuota vihaa... bentsoja siihen otan tällä hetkellä. Tuo viha voi liittyä (hypo)maniaan tai sitten sekamuotoiseen. Mulla on pari mielialantasaajaa mutta vieläkin viha puskee yli. Psyk.sairaanhoitaja kehoitti vaan ottamaan niitä bentsoja.
      Tuo viiltelytunne on tuttu kanssa.

      • huisia

        Miksi sulkeet hypon kohdalla? Josko henkilö itse ymmärtää pelkäävänsä tilannetta, jossa kokee olevansa "kontrollia vailla", ei tilanne ole kamalan paha. Itse olen "raivo maniassa" laittanut keraamisen leipäveitsen rintalastaani vasten ja pyytänyt ex-miestäni juoksemaan päin. Tätä edellisellä kerralla hakkasin kädestäni kaksi luuta poikki seinään. Mitään muistikuvia näistä ei ole. Lamotrigin (ja SSRI- sekä SNRI estäjien lopetus) auttoi. Lisäksi Ketipinor ja Temesta auttamaan pahimpien yli. Bipo ei ole hallitsematon tila. Pitää myös muistaa, että tätä sairautta on yhdeksää eri muotoa, eli psykiatri on se, jonka luota saat vastauksen maniaan ja masikseen.


    • Sitruuna_

      Kiitti vastauksistanne. Bentzo tuntuu tosiaan rauhoittavan oloa ja ajatuksia kun tuntuu et menee sata ajatusta sekunnissa!! Oireet alkoivat muutamia kuukausia sitten ja tuntuvat vain voimistuvan. Jos joku pudottaa nuppineulan niin koen RAIVOA pään sisällä siitä "metelistä" suurinpiirtein. En tosiaan KESTÄ tätä oloa enää kovin pitkään. Hetkellisesti helpottaa ja saatan olla oikein hyvillä fiiliksillä. Kunnes taas hirveä ahdistus, epätoivo ym.

      Voi hemmetti!!!!!!!!!!

      • bubbo

        Onko sulla lääkitystä/diagnoosia? Olisi varmaan aika tarkistaa se.


      • Sitruuna_
        bubbo kirjoitti:

        Onko sulla lääkitystä/diagnoosia? Olisi varmaan aika tarkistaa se.

        On depis diagnoosi ja siihen lamictal, voxra, ketiapiini ja bentzoja lääkkeenä. Eikö lamictal pitäisi tasata oloja? mulle se on tosin määrätty depression hoitoon.


      • erfhthjj
        Sitruuna_ kirjoitti:

        On depis diagnoosi ja siihen lamictal, voxra, ketiapiini ja bentzoja lääkkeenä. Eikö lamictal pitäisi tasata oloja? mulle se on tosin määrätty depression hoitoon.

        Lamictal auttaa enemmänkin bipon masennukseen. Joku valproaatti tai litium poistaa (hypo)maniaa ja raivoa. Mene ihmeessä lääkäriin kertomaan oireistasi. Ketiapiinia käytetään bipoon ja joillakin se auttaa hyvin.


      • Sitruuna_
        erfhthjj kirjoitti:

        Lamictal auttaa enemmänkin bipon masennukseen. Joku valproaatti tai litium poistaa (hypo)maniaa ja raivoa. Mene ihmeessä lääkäriin kertomaan oireistasi. Ketiapiinia käytetään bipoon ja joillakin se auttaa hyvin.

        Pitää varmaan mennä. Pelottaa vaan nuo lamaavat lääkkeet ja mahdollinen diagnoosikin. Outoa, etten ole aiemmin kärsinyt tällaisesta, ihan ku uusi luonteenpiirre. Tuntuu vieraalle.

        Pakko tehdä jotain. En kestä ihmisiä ja paikallaan ei pysty olemaan. Tekisi mieli satuttaa itseään, potkia vaikka seiniä ja huutaa!! Mutta kun ei voi. -kele.


    • Vuoristoradalla

      Raivohypo. KIITOS tästä uudesta nappiin osuvasta määrittelystä! :)
      Sopii niiiiiin hyvin tiettyihin olotiloihin. Kirjoitin tuosta just toiseen ketjuun.

      BTW. Vähensin Ketipinorin annostusta. Seurauksena sekamuotoinen hypo (tai oikeastaan juuri tuo raivohypo). Mutta hyviä hetkiä on mukana, onneksi.

      MUTTA: Suuri muutos oli se, että jaksaN keskittyä asioihin. Must tuntuu, että äo on kasvanut 50 pinnaa lääkkeen vähentämisen jälkeen. Muistan asioita paremmin, yhdistelen asioita järkevästi. Töissä olo muuttui ihan toiseksi. Ei enää selittelyjä, että unohdin, että en huomannut jne.

      • Sitruuna_

        Mielenkiinnosta niin paljon sul menee ketiapiinia? Itellä 50-100mg.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1602
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1202
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1048
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      828
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      90
      698
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      644
    Aihe