On se kumma ku olin kävelyllä koirani kanssa, ensimmäinen räksy ku tulee vastaan ni omistaja nostaa sen syliinsä ja räksy räkyttää minkä pystyy, teki mieli sanoo et ruokit sen pelkoa vaan enemmän ku nostat sen syliin.
No toinen räksy mikä tulee vastaan ni pysähtyy keskelle tietä ja sen omistaja sanoo et antaa niiden haistella, no haistelut jäi ku räksy näykkäsi koiraani kuonoon (oma koirani ei tehny mitään, ei edes ehtiny haistaa)...eli se siitä.
Ja sit vielä kolmas räksy joka tulee meitä vastaan ni se ja sen omistaja kääntyy paniikissa ympäri ku näkee meidän tulevan vastaan.
Heh en mä voinu muutaku ihmetellä näiden pikku räksyjen omistajien toimintaa. Tollaset vatipäät pilaa pikkukoirien maineen, oletteko kuulleet sanasta KOULUTUS mitään?? Kyllä niitä pikku koiriakin voi ja PITÄÄ kouluttaa, ei ne rikki mene! Valehtelematta en tunne yhtäkään pikkukoiraa, joka ei käyttäytyisi niinku koulutettu koira.
Itselleni on tulossa pienempi 7 kilonen kodinvaihtaja, ja todellakin KOULUTAN sen, inhoan räksyjä jotka ei muutaku räksyttää ja hyökkii kimppuun, vielä enempi inhoan niiden pässejä omistajia.!
kouluttakaa ne pikku piskit!
18
272
Vastaukset
- hölöpönpölöpön
"Valehtelematta en tunne yhtäkään pikkukoiraa, joka ei käyttäytyisi niinku koulutettu koira"
No, tule sitten meille katsomaan, niin näet.
Meidän kääpiöpinseri kävelee hihnassa vetämättä, ohittaa räksyttävät bullmanstiffit ja scheefferit nokka pystyssä, tulee luokse aina käskettäessä, osaa monta temppua, jää paikalleen maahan käskystä, lopettaa haukkumisen käskystä, haukkuu käskystä, pissaa käskystä....
Minulla on ollut aikaisemmin isompirotuinen koira ja olen kouluttanut tämän alle nelikíloisen samoilla metodeilla kuin 40 kiloisen.
Se, että SINÄ et ole näitä nähnyt ei tarkoita sitä, että näitä ei olisi. Tosin maailmankatsomuksesi taitaa olla kovinkin suppea, jos et ole koulutettuihin pikkukoiriin koskaan edes törmännyt!- No mutta, mutta!
No mutta sinähän olet tehnyt juuri niin kuin aloittaja toivoo - eli kouluttanut pienen koirasi samoilla metodeilla, kuin sen aiemmin olleen ison koirasi... Ja se TOIMII kappas vaan, koska se pikkukoirakin on ihan samanlainen koira kuin isotkin koirat!
Se että aloittaja ei ole nähnyt koulutettua pikkukoiraa ei ole merkki suppeasta maailmankatsomuksesta, vaan siitä että hänen naapurustossaan asuu typeriä ja laiskoja pikkukoiranomistajia.
Mitäs luulet - eikö vain olekin se sinun koulutettu pikkukoirasi onnellisempi kuin ne joita ei ole koulutettu? Se tietää miten toimia missäkin tilanteessa, eikä se pelkää ja ole ahdistunut.
Itse olen nähnyt koulutettuja pikkukoiria ja aina ilolla katson sellaista. En vihaa kouluttamattomiakaan pikkuräksyjä, vaan säälin niitä - sillä näkeehän sen, että ovat kovin ahdistuneita ja pelokkaita.
Onpa myös itseäkin tullut vastaan noita, jotka ovat sitä mieltä että koirien pitää antaa moikata, vaikka oma pieni koiransa on kouluttamaton, ja puree sitten toista kuonoon. Sellaisia ihmisiä ihmettelen kovasti...
Lenkillä tulee vastaan yksi joka on tunkemassa sitä ahdistunutta pelkoaggressioista kärsivää pikkuotustaan aina oman koirani naamalle mukamas tutustumaan, vaikka olen sanonut että ei tehdä niin, koska koiransa yrittää purra omaani joka ikinen kerta. Se ei vaan selvästi tahdo olla missään tekemisissä toisten koirien kanssa, niin miksi kyseinen omistaja silti vain väen vängällä on tunkemassa sitä toisten naamalle...
Kyseisen koiran käytös on pahentunut vain koko ajan, ja omistaja siitä on sellaisen tehnyt. Aina kun koira sitten rähähtää ja yrittää purra, omistaja ottaa sen katsekontaktiin ja lässyttää sille kuin pienelle lapselle "mehän sovittiin kotona... plaa, plaa... hyi sinua!" ihan kuin se koira tajuaisi höykäsen pöläystä. - No mutta, mutta!
No mutta, mutta! kirjoitti:
No mutta sinähän olet tehnyt juuri niin kuin aloittaja toivoo - eli kouluttanut pienen koirasi samoilla metodeilla, kuin sen aiemmin olleen ison koirasi... Ja se TOIMII kappas vaan, koska se pikkukoirakin on ihan samanlainen koira kuin isotkin koirat!
Se että aloittaja ei ole nähnyt koulutettua pikkukoiraa ei ole merkki suppeasta maailmankatsomuksesta, vaan siitä että hänen naapurustossaan asuu typeriä ja laiskoja pikkukoiranomistajia.
Mitäs luulet - eikö vain olekin se sinun koulutettu pikkukoirasi onnellisempi kuin ne joita ei ole koulutettu? Se tietää miten toimia missäkin tilanteessa, eikä se pelkää ja ole ahdistunut.
Itse olen nähnyt koulutettuja pikkukoiria ja aina ilolla katson sellaista. En vihaa kouluttamattomiakaan pikkuräksyjä, vaan säälin niitä - sillä näkeehän sen, että ovat kovin ahdistuneita ja pelokkaita.
Onpa myös itseäkin tullut vastaan noita, jotka ovat sitä mieltä että koirien pitää antaa moikata, vaikka oma pieni koiransa on kouluttamaton, ja puree sitten toista kuonoon. Sellaisia ihmisiä ihmettelen kovasti...
Lenkillä tulee vastaan yksi joka on tunkemassa sitä ahdistunutta pelkoaggressioista kärsivää pikkuotustaan aina oman koirani naamalle mukamas tutustumaan, vaikka olen sanonut että ei tehdä niin, koska koiransa yrittää purra omaani joka ikinen kerta. Se ei vaan selvästi tahdo olla missään tekemisissä toisten koirien kanssa, niin miksi kyseinen omistaja silti vain väen vängällä on tunkemassa sitä toisten naamalle...
Kyseisen koiran käytös on pahentunut vain koko ajan, ja omistaja siitä on sellaisen tehnyt. Aina kun koira sitten rähähtää ja yrittää purra, omistaja ottaa sen katsekontaktiin ja lässyttää sille kuin pienelle lapselle "mehän sovittiin kotona... plaa, plaa... hyi sinua!" ihan kuin se koira tajuaisi höykäsen pöläystä.Niin ja se katsekontakti ei sitten ole mitään sellaista, miten voisi kontaktin ymmärtää - vaan omistaja roikottaa koiraansa etujaloista (takajalat maassa) ja katsoo koiraansa silmiin ja toruu sitä sanallisesti kuin pientä lasta... Sääliksi käy pikkukoira, joka alunperin oli ihan hyväkäytöksinen, mutta ei vain kovin sosiaalinen. En tajua mikä pakkomielle joillain on siitä, että koirien pitäisi olla niin sosiaalisia ja moikkailla ja leikkiä joka ikisen vastaan tulijan kanssa.
- rakas pakkaus
Meillä on käppänä joka takuulla räksyttää heti jos sun koiras aloittaa ensin, muuten on hiljaa. Ja se ei vaan räksytä vaan murisee myös ja on valmis kouluttamaan sinun koiraasi.
- haistelua kehiin
Muakin aina ihmettänyt se asia kun pikkukoirat kääntyy heti toiseen suuntaan kävelemään ja lujaa vauhtia ku isompi koira näköpiirissä :) Eihän ne pikku koirat ikinä opi että isoissa koirissa ei ole mitään pelättävää ku niiden omistajat pelkää ja on ylisuojelevaisia, en oo ikinä ymmärtänyt sitä, ei pikku koirista sillä systeemillä sosiaalisia tule, siksi ne räksyttää :/
Päästäkää ne haistelemaan lenkjillä isompia koiria, ei ne isot koirat pikkukoiria suuhun pistä, jos sitä pelkäätte :)- tervetuloa vain
Tuletko kertomaan meidän koiralle ettei isoissa ole mitään pelättävää, sakemanni ja rotikka käynyt päälle, ihan ykskaks puskan takaa ja kumpikin irti ? Arvaa miltä tuntuu, kun just olet saanut remmiräyhäyksen pois ja käy näin ? Siis nämä kaksi tuli varoittamatta päälle, en oikein osaa koiralle selittää ettei niissä ole mitään pelättävää. Koirapuistossa leikkii toisten kanssa isojenkin, mutta lenkillä pelkää tiettyjä rotuja.
- Isot vaarallisia
Minulla chihuahua joka ei hauku yhtäkään vastaantulijaa, me kylläkin kierretään tätänykyä isommat koirat kaukaa, koska sellainen kävi pieneni päälle kerran ja se riitti, seuraavaalta revin korvat irti..
Meilläpäin jokainen iso koira räköttää ja jäävät omistajineet keskelle tietä jolloin iso menee makaamaan maahan koittaen hyökätä ohittaessaan ne, umpityyhmiä omistajia jotka eivät tajua kouluttaa isoja koiriaan käyttäytymään kunnolla ja se on todellakin ihan koulutuksesta kiinni.
Olen ylpeä pikku chihustani, kun kaikki jotka tulee vastaan koiran kanssa sanovat ääneen aina että kohta tuo alkaa räköttää, toisin käy, iso räköttää ja pieneni on hiljaa.
Te isompien koirien omistajat voitte sosiaalistaa teidän isot koiranne toisille isoille, ei meidän pienille koska ne ovat aina altavastaajia kun isot käyvät päälle, en ota sellaista riskiä ja meillä on kyllä ihan tarpeeksi koirakavereita, joten niitä ei isoista tarvita.
"Päästäkää ne haistelemaan lenkjillä isompia koiria, ei ne isot koirat pikkukoiria suuhun pistä, jos sitä pelkäätte :) "
Valitettavaa kyllä, mutta isommat ovat niin monesti tappaneet pieniä koiria, ettei omistaja jolle tämä on tärkeä, päästä haistelemaan isompia tuntemattomia koiria. Tietäisit tunteen jos oma koirasi olisi ollut hengenvaarassa isommat käydessä sen päälle!!! - viiiia34
Minun koirani pieni terrieri ei pelkää isoja kun dobberi on sen kaverikin jonka kanssa on päivät pitkät..mutta tykkää pienistä enemmän varsinkin tipsuista ja japanin chin. Niiden luo menee heti mutta jos rotikka tai muu niin ei välitä..ja yksi naapurin koira oli melko rasittava kiltti tosin mutta energinen höseltäjä niin koirani kun näkee sen niin kääntyy toisaalle. Minkäs teet jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. ;)
Itse olen törmännyt enemmän ikäviin isoihin (ja vaarallisempiin)kuin pieniin koiriin. Ainakin meidän alueella..luulenpa että tasan menee kouluttamattomuus isoilla että pienillä.
KAikenlaisia kuin mahtuu koiranomistajiin ja jotkut osaa kouluttaa ja jotkut ei ja jotkut rodut helppoja ja jotkut ei..esim tutullani iso ja ne ei kouluta yhtään mutta helppoja rotuja ja ongelmia ei synny. Varsinkin viimeisin äärihelppo jota itsekin pidän kevyesti lenkillä vapaana.
Mutta sanoisin opetelkaa eleet niin pärjäätte tilanteessa kuin tilanteessa ja älkää päästäkö pikkukoiraa ison luo jos ette ole varmoja..pieni kun on altavastaaja jos iso ei olekaan tasapainoinen. - viiiia34
viiiia34 kirjoitti:
Minun koirani pieni terrieri ei pelkää isoja kun dobberi on sen kaverikin jonka kanssa on päivät pitkät..mutta tykkää pienistä enemmän varsinkin tipsuista ja japanin chin. Niiden luo menee heti mutta jos rotikka tai muu niin ei välitä..ja yksi naapurin koira oli melko rasittava kiltti tosin mutta energinen höseltäjä niin koirani kun näkee sen niin kääntyy toisaalle. Minkäs teet jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta. ;)
Itse olen törmännyt enemmän ikäviin isoihin (ja vaarallisempiin)kuin pieniin koiriin. Ainakin meidän alueella..luulenpa että tasan menee kouluttamattomuus isoilla että pienillä.
KAikenlaisia kuin mahtuu koiranomistajiin ja jotkut osaa kouluttaa ja jotkut ei ja jotkut rodut helppoja ja jotkut ei..esim tutullani iso ja ne ei kouluta yhtään mutta helppoja rotuja ja ongelmia ei synny. Varsinkin viimeisin äärihelppo jota itsekin pidän kevyesti lenkillä vapaana.
Mutta sanoisin opetelkaa eleet niin pärjäätte tilanteessa kuin tilanteessa ja älkää päästäkö pikkukoiraa ison luo jos ette ole varmoja..pieni kun on altavastaaja jos iso ei olekaan tasapainoinen.Lisäys vielä harrastamme tokoa avoliikkeet menossa. :)
Ja sosiaalinen ei räksy koulutettu. muttei myöskään robotti vaan iloinen tasapainoinen menijä ;)
- hyvää kesää tyypit
Jos pieni koira räsksyttää se ei ole koiran vika , koira heijastaa paniikin ja pelon joka lähtee omistajasta. Yleensä pikkukoiria ottaa ihmiset jotka pelkää isoja koiria, joten jos pikku koirasi pelkää isoja, se heijastuu sinusta se pelko, kaikki lähtee omistajasta. Eli tässäkin ketjussa omistajia joiden koira alkanut myöhemmin pelkää isoja koiria, no ei muutaku kouluttamaan uusiksi.
- että se siitä
Ei ole koiran eikä aina koiran omistajankaan. Mutta lähdepä pienen kanssa lenkille, ja kun huomaat ison rotikan juoksevan irrallaan kohti pientä, muristen, niin eikö sinua pelota, samaan aikaan rotikan omistaja huutaa koiralleen käskyjä, joista koiransa ei välitä. Meidän koiralla on isoja kavereita, jotka ovat täyspäisiä, isoin on tuolla 8 kiloisella yli 50 kiloinen ja säkää löytyy yli 60.
- Suattaapi tuo ollaannii
Tuo heijastus voi käytännössä tarkoittaa eleiden huomamista ja hajua, koira haistaa pelon helposti, koska koiran hajuaisti on 100 000 - 100 000 000 kertaa parempi kuin ihmisen
http://en.wikipedia.org/wiki/Dog#Smell - että se siitä
Suattaapi tuo ollaannii kirjoitti:
Tuo heijastus voi käytännössä tarkoittaa eleiden huomamista ja hajua, koira haistaa pelon helposti, koska koiran hajuaisti on 100 000 - 100 000 000 kertaa parempi kuin ihmisen
http://en.wikipedia.org/wiki/Dog#SmellMinkä pelon se iso koira haistaa, jos me ei sitä huomata ennen kuin tulee möykän kanssa kohti ?
Täälläkin asustaa kaksi erittäin hyvin koulutettua alle kuusikiloista koiraa :)
Eivät räksytä ohituksissa, tulevat kutsuttaessa ja harrastamme kaikenmoista näyttelyistä koiratanssiin.
Todella on kiinni koulutuksesta mutta enemmän koiran luottamuksesta omistajaansa. Liian itsevarma pieni hankkiutuu usein hankaluuksiin, nöyremmän on luotettava omistajaansa jottei epävarmuus purkaudu hermostuneena käytöksenä. Paljon auttaa jos on saanut hankittua hyvähermoiset yksilöt, kuten minun tapauksessani ;)- söeogjsop<ö
Voi kuule, isot koirat nyt ovat oikeasti säyseämpiä kun pienet. Tämäkään ei tietenkään ole yleistys, (ettei nyt kukaan suutu). Meidän pikkukoiraa kun ei kukaan kouluttajakaan ole saanut hiljaiseksi, eikä kuule teijän laiskojen jättikoirien pikkunamupalat pikkukoiralle kelpaa. Pikkukoirat ei useasti ole motivoitavissa ruualla... Mutta ei niitä sinun laiskaa koiraakaan tarvi päästää purasemaan, pidä koiras poissa ja samoin ne fifin pitäjät! Ei niitä nyt syliin kannata nostaa, mutta koska et tiedä tilanteesta yhtään mitään niin olee vaan hiljaa sillä ongelma ei ole sinun!
- fghghjghjg
Pikkukoirat ei ole yhtenäinen rotu vaan sisältää monenlaista niin helppokoulutteisia kuin vaativampiakin. Metsästyskoiria (parson,beagle dreeveri etc)paimenkoiria(heelerit, mudi, sheltti etc) ja seurakoiria..,
Omani on metsästyskoira ja motivoituu helpolla makupaloin sekä innokkaalla nopeatempoisella koulutuksella.
Eli ei todellakaan ole yhtenäinen ryhmä. Ja isoissa voi olla helpompia ja rauhallisempiakin kuin pikkukoirat. Koulutettavuus ei mene koon mukaan.
Ja esim paimenkoirat äärihelppoja oli sitten isoja tai pieniä..vilkkaat energiset itsenäiset vaatii enemmän oli koko mikä vaan. Isoissa ehkä helppokoulutteisia enemmän kuten noutajat lintukoirat paimenkoirat..ja itsenäiset rauhalliset ei tarvi koulutusta kun ei turhaudu helpolla eli tipsut japanin chin jättirodut esimleonbergit rauhallisina menee iisisti..
- seras0000
Ai sitä ei saa enää kääntyäkään, vaikka huvittaisi.
- Rosamundo
Nimenomaan, että nyt sekin on sitten kielletty. Mitäs, jos esimerkiksti noudattaa sellaista koulutusmetodia remmiräyhääjän kanssa, jossa on tarkotus kääntyä pois päin koiraa ahdistavasta katsekontaktista ja kääntyä takaisin päin, kun koira rauhoittunut? Onkohan se sallittua? Ja mitä jos minä käännyn pienen koirani kanssa sen takia, että meillä on remmiräyhäys ongelma työn alla ei sen takia, että "pelättäisiin" teidän jättikoiraa. Kummaa, kun paasataan kouluttamattomuudesta, mutta kun yritetään kouluttaa niin johan sekin ärsyttää!
Meillä esimerkiksi koira alkaa hihnassa räksyttää lähes kaikille koirille heti ne nähtyään ihan sama olenko minä nähnyt kohdetta vai en. Ei siis johdu minun ahdistuneesta reaktiostani isoa koiraa kohtaan. Meillä on paljon koirakavereita ja niiden kanssa meidän koira leikkii kiltisti ilman räkytystä. Itse koen todella ärsyttäväksi tällaiset kommentit, että "kouluttakaa ne pikkurakkinne" se kertoo vain siitä, että "täydelliset" koiranomistajat, eivät kestä yhtään muiden puutteita ja osaamattomuutta ja mieluummin nokkapystyssä haukkuvat huonoiksi koiranomistajaksi kaikki kellä on vähänkin ongelmia koiransa kanssa, kuin esimerkiksti tarjoaisivat apua ja neuvoja ongelmaan.
Selkeästi minun täytyisi tällaisena "pässinä omistajana" antaa koirani pois, kun olen niin epäkelvoksi koiranomistajaksi ja ihmiseksi aloittajan silmissä osoittautunut! Sillä ei varmaan ole merkitystä, että käydään koiran kanssa tokossa ja kaksi kertaa viikossa ohitusharjoituksissa. Tarpeeksi en ole asian eteen tehnyt, kun sormia napsauttamalla ei ongelma kadonnutkaan. Aloittaja: Sinä et ehkä tiedä kaikkien koirien taustoja, joten arvostelu ja haukkuminen on turhaa ja viha kuluttaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 584628
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot1584229- 673862
- 1253820
Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti
Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans473648Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe793478- 983031
- 542885
- 252706
Korjaamo suositus
Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p152420