Hyvän Arinan voit valmistaa myös itse! Materiaaliksi valitaan30 millinen harjateräs.
Ensin mitataan tarvittavan Arinan koko. Harjateräs katkotaan halutun mittaisiksi.
Myöskin alapuoliset kaksi poikki terästä mitoitetaan. Sitten vaan hitsataan teräkset muotoon. On muuten sitten kestävä. Kestää kattilan koko iän!
Hyväksi todettu Arina!
21
10941
Vastaukset
- ml213.
Aikoinaan kokeilin harjaterästä sen edullisuuden takia, mutta en saanut toimimaan halutulla tavalla. Suurin ongelma on arinan jäähdytys ja siihen liittyvä lämpölaajenemisen vaikutus.Paras materiaali lie lattarauta (5/30mm).
- ml213.
Siis vähintään 5mm ainevahvuus.Itsetehtynä arinan hinta korkeintaan n 1/3 uudesta.
- lattaa rautaan
itse tein aikoinaan alapalokattilaan arinan vanhoista iskunvaimentimen varsista ja se oli kyllä aivan loppumatonta materiaalia.
lattarauta ei kestä kuukautta enempää.- ml213.
Jos todellisesti olisit paneutunut tehnyt tulisijaan arinan, niin ongelma ei ole materiaaliss/teräksessä, vaan arinan muodossa. Itse olen tehnyt arinat saunan kiukaaseen, hellaan, ja Jämä kattilaan.Arinan kesto on n 10 vuotta. Hellassa, jossa sen käyttö on lyhytkestoista (alle tunnin 4kertaa vrk) niin arina on kestänyt 15 vuotta.
Mutta, punainen lanka onkin, että arinan saa tohjoksi hyvinkin nopeasti, jos sitä käyttää tukkeentuneena eli se ei jäähdy ja näin lämpötila on lähellä sulamispistettä. - Joku vaan
ml213. kirjoitti:
Jos todellisesti olisit paneutunut tehnyt tulisijaan arinan, niin ongelma ei ole materiaaliss/teräksessä, vaan arinan muodossa. Itse olen tehnyt arinat saunan kiukaaseen, hellaan, ja Jämä kattilaan.Arinan kesto on n 10 vuotta. Hellassa, jossa sen käyttö on lyhytkestoista (alle tunnin 4kertaa vrk) niin arina on kestänyt 15 vuotta.
Mutta, punainen lanka onkin, että arinan saa tohjoksi hyvinkin nopeasti, jos sitä käyttää tukkeentuneena eli se ei jäähdy ja näin lämpötila on lähellä sulamispistettä.Kaupassa myytäviin arinoihin ja puuhellan levyihin pätee se vanha sääntö, että valussa on hyvä olla tekijän nimi. Hintakin voi tuolloin olla kovanlainen, mutta eipähän tarvitse järin usein olla niillä ostoksilla.
- ml213.
Joku vaan kirjoitti:
Kaupassa myytäviin arinoihin ja puuhellan levyihin pätee se vanha sääntö, että valussa on hyvä olla tekijän nimi. Hintakin voi tuolloin olla kovanlainen, mutta eipähän tarvitse järin usein olla niillä ostoksilla.
En tiedä kenen valmistama arina oli Harvia saunan kiukaassa, mutta ei kestänyt kuin nelisen vuotta.Sama koski Nunnauuni hellaa. No, arinan tekemisessä ei rikastu, mutta yleensä pidän suunnittelusta ja rakentamisesta olipa alue mikä tahansa.
Niin, jos arina kestää vaikka viitisen vuotta, niin sen tekeminen ei kannata rahallisesti.
PS. Meillä arinoissa suurin ongelma on jäähdytys, koska arinan alle ohjaan erittäin vähän ilmaa, jolla on se jäähdyttävä vaikutus. - 30/30
ml213. kirjoitti:
En tiedä kenen valmistama arina oli Harvia saunan kiukaassa, mutta ei kestänyt kuin nelisen vuotta.Sama koski Nunnauuni hellaa. No, arinan tekemisessä ei rikastu, mutta yleensä pidän suunnittelusta ja rakentamisesta olipa alue mikä tahansa.
Niin, jos arina kestää vaikka viitisen vuotta, niin sen tekeminen ei kannata rahallisesti.
PS. Meillä arinoissa suurin ongelma on jäähdytys, koska arinan alle ohjaan erittäin vähän ilmaa, jolla on se jäähdyttävä vaikutus.Mulla Narvin kiuas ja ikää16 V, Viime talvena arinassa ensimmäiset vauriot ja nyt on siinä kunnossa että pakko lähteä rautäkauppaan uutta ostamaan.
Minulla kun on tuo hitsaustaito sitä luokkaa ettei raudasta tule romua kummempaa.
- zorppa1
Paa jääpaloja sinne arinaas ni pysyy kyl kylmänä.
- Eiku minä ite
Arinan pitää olla malli alattarauta EI harjateräs! ja lappeelleen , esim 4-5mm paksua ja 50mm leveys ja ja siis pystyasennus tuolle latalle. Eli arinan paksuus on 50mm. Soluarina tekee mittojen mukaan ja saat unohtaa arinat senjälkeen pitkäksi aikaa. Arinat tuhoaa myös soluarinat hajoaa se kun tuhka koskee arinaan eli LAISKA lämmittäjä ei tyhjennä tuhkatilaa. Arina täynnä hehkuvia hiiliä ei ole mitään kunhan saa alta ilmaa läpi. Arina alkaa ylikuumeta kun ei jäähdyttävä ilma pääse estteettä arinaan .
Siinäpä se unohtakaa harjateräkset. Jos itse tekee niin lattaa ja puikko ,mikki tms pauhaamaan. - hienojaneuvoja
Todella selkeä ja hyvä vinkki kaikille..
"Arinan pitää olla malli alattarauta EI harjateräs! ja lappeelleen , esim 4-5mm paksua ja 50mm leveys ja ja siis pystyasennus tuolle latalle. Eli arinan paksuus on 50mm."
Tuostahan sen jo tyhmempikin ymmärtää mitenkä päin ne latat laitetaan.
Ja huomasitko itse että taas tyrmäsit muiden ideat koska sinun on paras ja hienoin maailmassa.- Leppoisaa eloa
Kirjoittaisitko ohjeen uudelleen ja parempaan muotoon?
Muiden ideat on nyt vaan vääriä eli minusta ihmiseille pitää antaa oikeita ohjeita.
Itsekkin ohjeistit minua . Etkö huomaa sitä? Ivailua ja pilkkaa minulle kiitos siitä.
Hmm itse haluan ohjeet kuin tyhmälle ettei tule virheitä.kapulakieliset teksti on ainakin huonoja minusta.
Tuolla energiamäärällä voisit ystävällisesti tehdä sen oikean ohjeen mutta muista kuitenkin ohjeistaa oikein ja kertoa mikä on väärä tapa tehdä.
Otappa selvää onko harjateräs tai latta rauta makuullaan hyvä arina.Tokihan niinkin voi tehdä mutta huonompi on.
Vositko lopettaa ihmiselle vittuilun viimein se ei ole kovin fiksua. kaikki ihmiset ei voi olla yhtä hyviä kuin sinä olet , mulkkupoika.
Miksi puutut asioihin jotka ei sinulle suoranaisesti kuulu? - hienojaneuvoja
Leppoisaa eloa kirjoitti:
Kirjoittaisitko ohjeen uudelleen ja parempaan muotoon?
Muiden ideat on nyt vaan vääriä eli minusta ihmiseille pitää antaa oikeita ohjeita.
Itsekkin ohjeistit minua . Etkö huomaa sitä? Ivailua ja pilkkaa minulle kiitos siitä.
Hmm itse haluan ohjeet kuin tyhmälle ettei tule virheitä.kapulakieliset teksti on ainakin huonoja minusta.
Tuolla energiamäärällä voisit ystävällisesti tehdä sen oikean ohjeen mutta muista kuitenkin ohjeistaa oikein ja kertoa mikä on väärä tapa tehdä.
Otappa selvää onko harjateräs tai latta rauta makuullaan hyvä arina.Tokihan niinkin voi tehdä mutta huonompi on.
Vositko lopettaa ihmiselle vittuilun viimein se ei ole kovin fiksua. kaikki ihmiset ei voi olla yhtä hyviä kuin sinä olet , mulkkupoika.
Miksi puutut asioihin jotka ei sinulle suoranaisesti kuulu?No noilla neuvoilla ei arinaa saa tehtyä. Miksi annat neuvoja joita kukaan ei voi noudattaa. Lappeellaan on minusta kyllä makuullaan vai eikö muka ole.
Koitas rajoittaa vähän tuota nimittelyä.
Kuuluiko asia sinulle. Ja jos kuului niin anna edes sellaiset ohjeet että niillä saa jotain aikaiseksi. - Iteppä aloitat aina
hienojaneuvoja kirjoitti:
No noilla neuvoilla ei arinaa saa tehtyä. Miksi annat neuvoja joita kukaan ei voi noudattaa. Lappeellaan on minusta kyllä makuullaan vai eikö muka ole.
Koitas rajoittaa vähän tuota nimittelyä.
Kuuluiko asia sinulle. Ja jos kuului niin anna edes sellaiset ohjeet että niillä saa jotain aikaiseksi.Ne ohjeesi? missä? iteppä aloitat aina.
- valumestari3
Arina kannattaa valaa tulenkestävästä valumassasta. Muista lämpölaajeneminen.
- Luzifer
Toisinaan seoksissa, joista valmistetaan tulenkestäviä teräksiä, käytetään kromin lisäksi myös alumiinia ja piitä. Tavallinen teräs alkaa normaalisti hilseillä lämpötilan noustessa yli 500 asteeseen. Tulenkestävät teräkset kestävät puolestaan yli tuhannen asteen lämpötiloja.
- Marko Valliluoto
Paras arina on korkea . Lattarauta pystyyn malli muokattuna. Mitä enemmän ilma lämpeää matkalla sen parempi .
Jos saisin tehdä arinan ilman laskinta niin . 80 mm korkea tulenkestävästä teräksestä cnc sorvilla 3d sorvattu reijät korkkiruuvin malliin .Tätä soluarinalla koitetaan saada aikaan .
Meillä tehty prototyyppi mutta tulee liian kalliiksi valmistaa- Marko Valliluoto
Siis yllä olevaan vielä salapoliiseille tiedoksi kyllä olen Marko Valliluoto ja Solu-Arinoiden toimitusjohtaja ja suunnittelija . Tämä Ei ole mainos vaan kotinikkareille neuvo
- Realman2
Mielenkiintoista, minä opettelin lämmittämään rantasaunaani päältä sytyttämällä ja ekalla kerralla vanha ja jo rikki ollut arina hajosi ja vääntyi lopullisesti.
Viimekesänä sain läpimurtoni ja kiuas lämpenee nykyään arviolta 1/3 osaa vähemmällä puumäärällä. Arinan päällä olen käyttänyt katiskaverkonpalaa jotta hiilet palaisivat loppuun tuhkaksi asti. Haaveissa olisi arina joka olisi nykysiä selkeästi tiuhempi.
Vaikkapa 10mmx10mm säleikkö, ajattelin ostaa valmista raudoitus säleikköä ja nikkaroida siitä erilaisia arinoita. Juu, ei ole tarkoitus säästää rahaa arinoista vaan saada tehokkaampi lämmöntuotto kun puut palavat nopeasti aivan tuhkaksi asti.
Ne hiilet hiipuvat hitaasti ja lämpöä karkaa pihalle hiilien sammumista odotellessa.
Minulla on satavuotta vanha talo jossa 9 tulipesää ja puuikkunat ja älyttömän kallis sähköliittymä. Talossa on suorasähkö ja puulämmitys, tonttia sen verran että puut tulee omasta takaa. Talo on mökkinä ja talvet kylmillään.
Mitäs ammattimies Marko tästä on mieltä? - Realman2
Hienot sivut D Solu-arinalla. Eipä tartte pähkäillä mistä saan arinoita tilattua.
Tulipesäni ovat kaikki erilaisia ja 4 varaavaa kaakeliuunia joissa puut palavat ilman arinoita, jalallisia arinoitakin siis saa. Nyt olen noita kaakelitakkoja lämmittänyt niin että otan osittain hehkuvat hiilet pois ja vien pönttöuunin arinoille ja heitän puut pystyyn päälle, siinä syttyvät ja saa aikaisemmin kaakelitakan pellit kiinni. - miggo8
Mikko Keskinen myy valurauta arinoita hintaan alkaen 3€, joten ei paljon viitsi ruveta säveltämään.
Jos niitä menee saunan kiukaassa pari vuodessa, niin eipä viitsi hitsiä edes päälle tuolla rahalla päälle laittaa..- Halpa hyvä 2 arinaa
Miksi menisi 2 arinaa vuodessa? Jotain hyvin jätekuona metallia mistä valettu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492348- 262263
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161574Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271555- 1241447
- 191103
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut118963Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva334897