Tyhmelin näyttää heittävän koko painon uudestisyntymisen rajuun kokemukseen viitaten Laestadiuksen opetukseen. Ajatus on, että syntymisestäsi tiedät olevasi Jumalan lapsi.
Mutta mikä oli itse asiassa rovastin elämän suuri käännös, murros, jonka jälkeen valtiokirkon pappi, poikansa traagista kuolemaa yöllä hautausmaalla sureva isä, alkoi julistaa evankeliumin ilosanomaa?
Eikö se sittenkin ollut - rovastin oman kertoman mukaan - tuo yksinkertaisen kouluja käymättömän naisen, Lapin Marian, kohtaaminen ja keskustelu joskus 1840-luvun lopulla?
Ja ei, Lapin Maria ei todistanut rovastille synnit anteeksi myöhemmällä tutuksi tulleella tavalla. Laestadiuksen itsensä ei tiedetä käyttäneen sanoja Jeesuksen nimessä ja veressä.
Mitä laestadius oman kertomansa mukaan sitten sai kuulla Taivaan löhettämältä viestintuojalta?
"Sinä kelpaat tällaisena"
Rovastin ei tarvinnut enää hikihatussa yrittää kelvata Taivaan Vanhimmalle, puristaa itsestään totisen katumuksen kyyneliä, etsiä armon merkkejä taibseurakunnan todistusta.
Hän sai sellaisenaan heittäytyä Vapahtajan turviin
Voimme sanoa, että tässä vauvana kastettu Lars Levi sai käsittää uskon kautta, mitä Kristuksen työ merkitsee, mitä on evankeliumi.
"Sinä kelpaat sellaisena kuin olet"
Tyhmelin tuntuu täällä opettavan, että on paljon mahdollista, että te ette kelpaa Herralle (kiitos Jumalan, minä kelpaan koska olen kokenut jotain)
Varmaan tämä ei ole tarkoituksensa, mutta sellainen sävy tässä on... Aivan toinen, kuin ääni jonka itseensä pettynyt epätoivoinen Ruotsin kirkon pappi sai kuulla Lapin Marialta. Laestadius sai kuulla Hyvän Paimenen äänen tuon kovia kokeneen naisen kautta, vaikka hänestä sitten tulikin kuolleen uskon kantajien ruoskija parannukseen.
Pelastava usko
22
166
Vastaukset
- ePaimen
Otetaan esimerkkiä Herran piikasesta Neitsyt Mariasta.
Olihan tuossa hiukka kokemustakin Nasaretissa, kun itse enkeliruhtinas Gabriel tuli tuomaan viestiä, että hänen kohdustaan Immanuel syntyisi.
Ja olihan siinäkin, kun paimenet yössä kertoivat enkelten ja taivaallisen armeijan laulsta.
Vaan ei ruvenna Maria, Jumalan äiti, kulkemaan haba haba, minä olen kokenut jotain!
Vaan Jeesuksen äiti ylisti Jumalaa, joka katsoo heikon puoleen, sen puoleen, joka ei itsessään ole mitään. Ja näin tekee hänestä jotain, kelvollisen kohteen Jumalan rakkaudelle.
Maria kätki sanat sydämeensä ja tutkisteli niitä hiljaa.
Näen monta Jumalan lasta, naista ja miestä, joka ei tohdi ääntään korottaa, tuskin päätään nostaa, mutta joka on kätkenyt Sanan sydämeensä ja tutkistelee sitä.
Pelastava usko on kyllä ihmisen asia, uskoa siihen, mitä Jumala sanoo.
Pelastava usko ei ole uskoa omaan uskoon ja hengellisyyteen ja kokemuksiin ja Hengen voimaan.
Pelastava usko on uskoa siihen, mitä Jumala sanoo.
"Sinä olet minulle niin rakas, että annoin oman Poikani kärsimään ristin kuoleman sinun edestäsi. Ota armo vastaan lahjana, vain uskolla, ilman mitään omaa ansiota"
Eikö niin?- rudiini
"Sinä kelpaat tällaisena"
Jup!!
Ei tarvii mitään kuperkeikkoja ja kärrinpyöriä!
- ePaimen
" Laestadius tapasi tarkastusmatkallaan 1.-2.1.1844 Åselessa Maria-nimisen lappalaistytön (Milla Clemensdotter). Karesuvannon kirkkoherra on myöhemmin itse muistellut kokeneensa näissä keskusteluissa "Lapin Marian" kanssa "taivaallisen ilon esimakua". ”Minullekin valkeus koitti." Marian lukijaisuuden ja pastori Pehr Brandellin vaikutteiden sävyttämä uskonnollinen maailma ja "armonjärjestyksen" kokemukset tekivät uskonnollista kriisivaihetta elävään pappiin "syvän vaikutuksen”. Åselen kokemuksen sisin olemus on kuitenkin jäänyt salatuksi."
Dos Jouko Talonen "Lars Levi Laestadiuksen elämä ja sanoma"
Uusikaarlepyy, Kristillinen kansankorkeakoulu 18.2.2000
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/talonen_jouko_002.html 34. Simeon siunasi heitä ja sanoi Marialle, lapsen äidille: "Tämä lapsi on pantu koetukseksi: monet israelilaiset kompastuvat ja monet nousevat. Hänet on pantu merkiksi, jota ei tunnusteta,
35. ja sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä. Näin tulevat julki monien sisimmät ajatukset."- su***
Minkähänlaisen viestin tää ruhtinas Gabriel Marialle loppujen lopuksi toi?
Muistakaa tämän palstan paahtajat, tuo sana. SINÄ KELPAAT TÄLLAISENA. ei tarvitse jatkuvasti kehoittaa toisia paremmaksi parantumaan mitä itse on. Sanan miekan pitäisi lävistää jokaisen.
- su***
On paljon itse taottuja tekomiekkoja, että ne vain vahingoittaa. Ne ovat monasti niin ruosteisia ja tylsiä, että ne vain vahingoittaa pistäjää ja pistettävää.
ePaimen. Tyhmelin katsoo edelleen olevansa aitoluterilainen lestadiolainen ja haluaa tuoda asioita esille niillä lahjoilla kuin on hänelle annettu.
Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, koska Raamatussa lukee niin.
Mutta Raamatussa lukee muutakin. Pitää olla elävä usko, joka perustuu Kristuksen oppiin. Se tarkoittaa katekismuksen mukaan muun muassa: Pitää peljätä ja rakastaa Jumalaa. Tieteen kielellä: objektiivis-subjektiivinen vanhurskauttamisoppi. Se on Kristuksen oppi.
Otin Tyhmät ja Viisaat neitseet -vertauksen esimerkiksi siitä, kuinka Luther ja Laestadius puhaltavat samaan hiileen. On aivan turhaa iskeä suurta kiilaa näiden herrojen opetusten väliin. Kummankin opettajan päätavoite on saarnata elävää uskoa. Tämä tapahtuu saarnaamalla lakia suruttomille ja armon evankeliumia katuville ja uskoville. Tällä nettipalstalla näitä suruttomia on selvästi enemmän. Siksi painotukseni on se mikä on.
Pidän itse Laestadiuksen käyttämää pietististä uudestisyntymis-termiä harhaan johtavana. Sen tilalla pitäisi olla paluu kasteen armoliittoon tai kääntyminen, tai totinen parannus. Asiallisesti LLL on linjassa Lutherin kanssa.
Koska ePaimen otti esille ripin eli syntien anteeksi saarnaamisen, voimme jossain vaiheessa keskustella tästäkin. Tässä vaiheessa korostan, että se ei tietenkään ole ainoa tapa jolla ihminen voi päästä uskomaan. Johan kasteessa saatiin synnit anteeksi.
Se mitä sanoit pelastavasta uskosta, olen samaa mieltä. Se ei ole uskoa omaan uskoon vaan siihen mitä Jumala sanoo.- kaste kastelee
Mistä tuon laatusita läpitunkevaa sokeutta saa hankittua ?
Ihanko vain perimällä vaiko jostain sakstin nurkasta ?
Uskokaa jo, että kasteessa ei ole kukaan vielä tähän asti uudestisyntynyt.
eikä synny.
- maan matkamies
ePaimen antaa nyt harhaan johtavaa kuvaa Laestadiuksen kääntymisestä. Aivan kuin kirkon pappi ei olisi ikänsä kuullut tuota "kelpaat sellaisena kuin olet". Hän sanoo itse, että tuolla tytöllä oli sellaisia kokemuksia armonjärjestyksestä... Siis jotain aivan muuta kuin "kaikki pääsevät taivaaseen".
Raamatusta ei taida löytyä tuollaista "kelpaat ilman parannusta" -oppia. Vai löytyykö?- lisä lehti ratkaisee
Piankos sinne sellaisen laittaa !
Eihän sieltä vauvojen syntymäuskojakaan löydy kasteista puhumattakaan, j a niin kuitenkinuskotaan ja kovasti uskotaankin.
ihan vereslihalle uskotaan kaikkea muuta mutta Raamatussa olevaa ei uskota.
ne jotka sitä tarjoavat, ovat pi..n penikoita ja vastaavia.
- su***
Pi.run penikka, se on pahasti sanottu, oli sitten lähimmäinen millainen Luojan luoma tahansa. Se osoittaa sanojasta hänen ymmärtämättömyytensä Ihmisyyteen ja lopuksi todellisen Jumalan tahtoon. Se ei ole hyvää sanomaa "itseään uskovaisena pitävältä"
LLL aikoinaa sitä viljeli, ja siksi se on otettu"siunaavaksi" nimitykseksi. Lahkolaisuus kukoistaa.
Muuten, tarviiko kaikkea raamatusta uskoa mitä sinne on kirjoitettu. Luomisketomus.
Miksi se on kertomus?- elä nä valehtele
Pirun penikka. Ei sitä lähimmäisestä ole sanottu, vaan lähimmäisen arvomaailmasta joka on saatanalle pyhitetty.
- teu.
"su"
Ei tietenkään tarvi , silloin on helppo tuo tuomion teko
Luomis kertomus on , siksi kertomus että Pyhä Heki on
Mooseksen kanssa ne kirjoittanut, että ne tiedot jäisi
jälki polville, Kuten meille ,sinulle ja minulle kaukaa ja
niissä on hyvin se asia kerrottu , Täältä n.7655 vuotta
Ja ne seitsemän päivää , joista 6 oli varsinaista Luomista
ja 1 pv oli lepopäivä ,
Pyhä Henki ja Mooses tekivät tämän 42o5 vuotta myhemmin
on vamaan selviö että Mooses ooli vain kirjuri Pyhä Henki
sanelija eli kirjoituttaja , vasta kun päästään vuoteen 1447eKr.
on vasta Mooses kirjoituttaja /kirjoittaja .
Olisiko muuta. - su***
teu. kirjoitti:
"su"
Ei tietenkään tarvi , silloin on helppo tuo tuomion teko
Luomis kertomus on , siksi kertomus että Pyhä Heki on
Mooseksen kanssa ne kirjoittanut, että ne tiedot jäisi
jälki polville, Kuten meille ,sinulle ja minulle kaukaa ja
niissä on hyvin se asia kerrottu , Täältä n.7655 vuotta
Ja ne seitsemän päivää , joista 6 oli varsinaista Luomista
ja 1 pv oli lepopäivä ,
Pyhä Henki ja Mooses tekivät tämän 42o5 vuotta myhemmin
on vamaan selviö että Mooses ooli vain kirjuri Pyhä Henki
sanelija eli kirjoituttaja , vasta kun päästään vuoteen 1447eKr.
on vasta Mooses kirjoituttaja /kirjoittaja .
Olisiko muuta.Ei muuta teu. Olit todella uskottava.maapallo on siis 7655 vuotta vanha.
- Jesus saves me
Kuulkaas ny vanhurskaat, tekopyhät kaikki itseään muita parempina pitävät uskovat:
OLisko syytä pitää Suvaitsevaisuusseurat Suviseurojen asemesta?
N...e..e...k...e...r..i..vihaan verrattavaa ulkokullaisuutta harjoittaa moni lestadiolaisperhe seuduilla, joille on päässyt sikiämään vain tähän uskontokuntaan kuuluvia perheitä.- 11+11
Meneppä vanhoillisten palstalle julistamaan sanomaasi, nimittäin täällä kirjoittavat eivät käy eivätkä kuku suviseuroissa.
Muutenkin jos sinulla on moittimista asujamistosi lestadiolaisista, mene valittamaan sinne. Kehoitus siis sinulle "Jesus saves me"
23.6.2013 17:44
- ePaimen
Talvella 1844 saavuin Åselen Lappiin tarkastajan ominaisuudessa. Täällä tapasin muutamia lukijalaisia, jotka kuuluivat siihen loivempaan suuntaan. Heidän joukossaan oli muuan lappalaistyttö nimeltään Maria, joka avasi minulle koko sydämensä kuultuaan ensin puheeni alttarilta. Tällä yksinkertaisella tyttärellä oli sellaista kokemusta armonjärjestyksestä, mistä en ollut ikinä kuullut. Hän oli vaeltanut pitkiä matkoja etsiessään valoa pimeydessä. Vaelluksillaan hän oli tullut vihdoin pastori Brandellin tykö Noraan, ja kun hän avasi sydämensä papille, tämä vapautti hänet epäilyksistä. Hän pääsi papin avulla elävään uskoon. Ja, minä ajattelin: Tässä on nyt sellainen Maria, joka istuu Jeesuksen jalkain juuressa. Ja vasta nyt, niin ajattelin, nyt minä näen tien, joka vie elämään. Se on ollut kätkössä siihen asti kunnes sain puhella Marian kanssa. Hänen yksinkertainen kertomuksensa vaelluksistaan ja kokemuksistaan teki minun sydämeeni niin syvän vaikutuksen, että se valkeni myös minulle. Minä sain sinä iltana, jonka vietin Marian seurassa, tuntea taivaan riemun esimakua. Mutta Åselen papit eivät tunteneet Marian sydäntä, ja Maria kyllä tunsi, etteivät he olleet tästä lammashuoneesta. Minä pidän muistossani köyhän Marian niin kauan kuin elän ja toivon, että saan kohdata hänet kirkkaammassa maailmassa haudan tuolla puolen.
- ePaimen
Seppo Lohi, Sydämen kristillisyys, 2000, Unohtumaton tarkastusmatka, sivut 170-184
- ePaimen
ePaimen kirjoitti:
Seppo Lohi, Sydämen kristillisyys, 2000, Unohtumaton tarkastusmatka, sivut 170-184
Lars-.Erik Wikberg kertoo Lapin Mariasta, Milla Clementsdotterista. Varmaan monelle tuttu teksti
http://www.lyrs.fi/arkisto/tekstit/aspegren_jorma_003.html
- ympäriämpäriä päähän
Se oli varmaan tuo Lapin Maria opiskellut kymmeniä vuosia Raamattu ja muinaisia kulttuureja niin olipas vihdoinkin sitten avautunut sellainen Raamatusta joka avautuu viisvuotiaalle lapsellekiin ellei sitä ole ensin lutteri saanut sekottaa ympäriämäpäri.
- kyä näin on.
Täällä ei ole montaa henkilöä joka tuntisi edes kristinuskon perusteita. Näin ihmeellistä se on ettei kaksi maailman yksinkertaisinta asiaa mahdu samaan päähän. Vuosia on tolkotettu samaa jumputusta Jumalan sanaa vastaan. Pilkattu Jeesuksen omia ja valovoimaisimpia Kristuksen todistajia.
Mitä Millaan tulee niin hän on kuunnellut avoimin korvin ja uskovin sydämin kun seurakunnan opetustoimeen asetetut asiantuntijat ovat opastaneet Jumalan sanan tuntemisessa ja ymmärtämisessä.
Mark. 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3093984BLACKFRIDAY 186e 4pv Alicantte lennoilla ja hotellilla
No nyt löytyi hyvä blackfriday tarjous. Sivustolla matkapörssi myös muita hyviä tarjouksia. 4 Päivän reissu, 3 tähden ho62515Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3002471- 692210
- 781851
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4061597MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/321381Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2011232Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku221186"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341182