Mitä mieltä hmd:sta

Harrastaja

Onko hyvä laji? Ainakin harrastaja kehuu ja rehvastelee kovasti, että on paras laji. Taekwondo miehet hakataan kuulemma mennen tullen :)

18

3366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jiujitsu

Hmd on nuorten ja lasten laji.
      Mukavaa puuhastelua touhukerhossa.
      todellisiin tilanteisiin moderni jujutsu tai Krav maga, ne ovat tehty kadulle, jos et pääse pakoon, niin silloin vain, tämä totuus
      Jiujitsu by Clark. 20. vuotta kamppailua.

• Mr.Anderson

Olen itse harrastanut hmd:tä vuodesta 1997, ja olen huomannut, että laji on näiden vuosien aikana kehittynyt valtavasti. Esimerkkinä voisin mainita, sen, että nykyään lyöntejä treenataan huomattavasti enemmän, kuin aikasemmin. Myöskin leirien sisältöön on tullut merkittäviä parannuksia.

Minulle laji sopii hyväksi lisäksi painonnoston ja kung-fun rinnalle. Ja olen myös joutunut "testaamaan" hmd:n toimivuuden kadulla, ja hyvin selvisin.

Jos itse olisin ohjaksissa, niin muutamia asioita sieltä hallinnon puolelta muuttaisin, mutta kyllä laji on minusta ihan mukava ja toimiva, varsinkin, kun laji on nin nuori ja kehittyy koko ajan, eli sisältö muuttuu koko ajan parempaan suuntaan. Hmd:hen kohdistuva kritiikki on kertakaikkiaan ylimitoitettua.

Tuohon taekwondo juttuun en ota enempää kantaa, kuin, että omd kisoissa hmd harrastajat ovat olleet sangen menestyksekkäitä verrattuna tkd harrastajiin. Miehestä se on kumminkin kiinni aika pitkälti.

• IP-mies

"Tuohon taekwondo juttuun en ota enempää kantaa, kuin, että omd kisoissa hmd harrastajat ovat olleet sangen menestyksekkäitä verrattuna tkd harrastajiin. Miehestä se on kumminkin kiinni aika pitkälti."

Niin, ja mikä taho järjestää OMD:n ja määrittelee OMD-kisojen säännöt? Hanmoodo-porukkahan siinä on käsittääkseni taustalla, näin ainakin minulle on kerrottu.

OMD-kisat eivät tietääkseni ole avoimet vaan kutsukilpailut joihin lähetetään kutsu niille joiden halutaan osallistuvan. Kamppailu.netissä käytiin keskustelu jossa ihmeteltiin miksei kutsua OMD-kisoihin joillekin tullut vaikka olisi halua ja rahkeita riittänyt.

Luuletko siis tosissasi että OMD-kisoihin kutsutaan (tai että järjestävä taho edes haluaisi nähdä siellä) Suomen eturivin Taekwondo-miehiä? Hardly...

• Mr.Anderson
        IP-mies kirjoitti:

"Tuohon taekwondo juttuun en ota enempää kantaa, kuin, että omd kisoissa hmd harrastajat ovat olleet sangen menestyksekkäitä verrattuna tkd harrastajiin. Miehestä se on kumminkin kiinni aika pitkälti."

Niin, ja mikä taho järjestää OMD:n ja määrittelee OMD-kisojen säännöt? Hanmoodo-porukkahan siinä on käsittääkseni taustalla, näin ainakin minulle on kerrottu.

OMD-kisat eivät tietääkseni ole avoimet vaan kutsukilpailut joihin lähetetään kutsu niille joiden halutaan osallistuvan. Kamppailu.netissä käytiin keskustelu jossa ihmeteltiin miksei kutsua OMD-kisoihin joillekin tullut vaikka olisi halua ja rahkeita riittänyt.

Luuletko siis tosissasi että OMD-kisoihin kutsutaan (tai että järjestävä taho edes haluaisi nähdä siellä) Suomen eturivin Taekwondo-miehiä? Hardly...

Joo minä tiedän, että hmd porukat määrittelee aika pitkälle ne säännöt, mutta se ei silti poista tosi asiaa, että hmd harrastajat voittavat lähes joka sarjan, toki myöskin hmd harrastajia kisoissa on eniten.

Tiedän myös sen, että kyseessä on kutsukilpailut, ja seurasin tiiviisti kamppailu.net keskustelua aiheesta Ja uskon, että järjestäjät haluaisivat nähdä esim. Teemu Heinon OMD-kisoissa, mutta on ymmärrettävä, että useimmat maamme eturivin tkd harrastajat ovat aloittaneet harrastuksensa jo kauan ennen kuin hmd:stä on kuultu yhtään mitään. Näin ollen, en usko, että kukaan hmd:n tai hapkidon (en ole varma kuinka se lyhennetään) harrastajista pystyisi antamaan kovinkaan vateenotettavaa vastusta Teemu Heinolle, onhan kyseessä muutenkin poikkeuksellisen lahjakas yksilö. Mutta tämä ei johdu lajista, vaan miehestä. Sama juttu olisi, jos hmd ja tkd olisivat päinvastaisissa asetelmissa.

• Leka
        Mr.Anderson kirjoitti:

Joo minä tiedän, että hmd porukat määrittelee aika pitkälle ne säännöt, mutta se ei silti poista tosi asiaa, että hmd harrastajat voittavat lähes joka sarjan, toki myöskin hmd harrastajia kisoissa on eniten.

Tiedän myös sen, että kyseessä on kutsukilpailut, ja seurasin tiiviisti kamppailu.net keskustelua aiheesta Ja uskon, että järjestäjät haluaisivat nähdä esim. Teemu Heinon OMD-kisoissa, mutta on ymmärrettävä, että useimmat maamme eturivin tkd harrastajat ovat aloittaneet harrastuksensa jo kauan ennen kuin hmd:stä on kuultu yhtään mitään. Näin ollen, en usko, että kukaan hmd:n tai hapkidon (en ole varma kuinka se lyhennetään) harrastajista pystyisi antamaan kovinkaan vateenotettavaa vastusta Teemu Heinolle, onhan kyseessä muutenkin poikkeuksellisen lahjakas yksilö. Mutta tämä ei johdu lajista, vaan miehestä. Sama juttu olisi, jos hmd ja tkd olisivat päinvastaisissa asetelmissa.

Heino on myös kilpaillut OMD-kisoissa. Totesi kaatojen olleen hänelle myrkkyä, mutta pitäneensä kilpailemisesta.

• Jammu
        Leka kirjoitti:

Heino on myös kilpaillut OMD-kisoissa. Totesi kaatojen olleen hänelle myrkkyä, mutta pitäneensä kilpailemisesta.

No todettakoon tähän muunmuassa se että Teemu Heino, Mika Tarhanen, plus nippu muita tkdn, hapkidon ja karaten mustiavöitä on noissa kisoissa otellut, vaihtelevalla menestyksellä.

• Mr.Anderson
        Jammu kirjoitti:

No todettakoon tähän muunmuassa se että Teemu Heino, Mika Tarhanen, plus nippu muita tkdn, hapkidon ja karaten mustiavöitä on noissa kisoissa otellut, vaihtelevalla menestyksellä.

Tätä en sitten taas tiennytkään. Minkähänlaisella menestyksellä kyseiset henkilöt kisoissa ovat esiintyneet?

• ggg
        Mr.Anderson kirjoitti:

Tätä en sitten taas tiennytkään. Minkähänlaisella menestyksellä kyseiset henkilöt kisoissa ovat esiintyneet?

Heino hävis Makkoselle (hapkido)Tarhanen on voittanu ja hävinny.

• Godmind

Älkää vastatko kovin tosissanne näin provosoivaan viestiin.

Kaikki tietävät että hanmoodo on sangen nuori laji, jonka harrastajia on käytännössä vain Suomessa.

Kukaan hanmoodoa tosissaan harrastava ei anna yhtä typeriä lausuntoja, kuin viestiketjun aloittanut henkilö. HMD:n ylemmät vyöt, joiden kanssa olen jutellut ja sparraillut, ovat sangen mukavaa väkeä ja poikkeuksetta ovat suhtautuneet kunnioittavasti taekwondoon sekä muihin kamppailu- ja urheilulajeihin.

Viestiketjun aloittaja on todennäköisesti provoilija, joka yrittää mustamaalata hanmoodoa.

Mitä tulee oriental moodo-kisoihin, ne todellakin ovat kutsukilpailut, joiden säännöt ovat lähes samat kuin hanmoodo-ottelussa. Taekwondo -ottelijat ovat kuitenkin pärjänneet edustukseensa nähden hyvin, esimerkiksi Cuong Pham, joka on voittanut ainakin yhdet ylempivöisten kisat.

On typerää puhua joistakin kisoista lajien paremmuuden selvittämisessä, tai lajien paremmuudesta yleensäkään. Jokaisella lajilla on oma tarkoitusperänsä, jota se todennäköisesti toteuttaa paremmin kuin yksikään muu laji.

-Godmind-

• zasu

Olen samaa mieeltä kanssasi Godmind, vaikka itse harrastankin Han Moo Doa. Toisaalta olen aina myös kunnioittanut muiden kamppailulajien harrastajia. Tunnen monia ihmisiä myös paikallisista Judo ja Taekwondo seuroista, ja mukavasti olemme toimeen tulleet.

Olisikohan tähän keskinäisen kunnioituksen puuttumiseen lääkkeeksi jokin tapahtuma, johon eri lajien harrastajat kokoontuisivat vaihtamaan ajatuksiaan lajeistaan, toisista lajeista ja omasta harrastamisestaan ym., ilman kilpailua ja sen tuomaa jännitettä, joka hiertää valitettavan usein eri lajien harrastajien välejä.

• kisamies

Olin seuraamassa tässä taannoin hanmoodoon kansallisia kisoja, eikä taso ollut mielestäni kovinkaan hyvä. Toki ylemmissä vöissä oli henkilöitä, jotka matsasivat kiitettävästi, mutta viitaten edelliseen omd-keskusteluun, niin hanmoodoo harrastajien menestys johtuu kyllä juuri siitä että kyseessä on kutsu kisat ja hanmdoodoon harrastajia kisoissa on n. 80%

• nimetön

Olitko katsomassa mustien vöiden vai värivöiden otteluita?

Mustien vöiden ottelut ovat mielestäni olleet tasokkaita, mutta värivöissä suurin osa ottelijoista on harrastanut suunnilleen vuoden, joten juuri minkäänlaista tasoa ei voikaan odottaa. Lisäksi kun harrastajista ottelee miltei puolet eikä muutama prosentti kuten monessa muussa lajissa, niin värivöiden matseilta ei vain voi odottaa kauheasti.

• sfff

Hanmoodo on mielestäni surkein kamppailulaji, mihin olen törmännyt Suomessa. Ja varmasti ansainnut (huonon) maineensa.

• Mr.Anderson

Siinä oli taas erittäin looginen ja hyvin perusteltu väite.

• Leba

on varsin nuori laji eikä vielä ole näyttänyt kynsiään. Aina uutta lajia arvostellaan kriittisesti ja sen päälle heitetään lokaa.
      Bruce Lee sai osakseen negatiivistä arvostelua kehittäessään uutta lajia. Nykyisin laji on vakiinnuttanut asemansa kamppailulajien mailmassa ja sitä pidetään yleisesti tehokkaana lajina. HMD tarvitsee aikansa näyttääkseen millainen se todellisuudessa on.

• leka

Young Suk ei ole Bruce Lee. Onkohan kukaan uusien lajien harrastaja miettinyt siltäkin kannalta, että kritiikki voi olla aiheellistakin...?

• frrr

Itse asiassa ainakin paikallessa lehdessä oli jokunen aika sitten suht` iso juttu hmd:sta, missä vihreävoiset (vetäjä?)tyypit kertoivat lajista mm. että kuinka hmd on paljon taekwondoa suoraviivaisempaa jne. Lehdessä oli myös kuva, joka esitti miten takapotku tehdään (vituilleen, heh!).

Ja minua ärsytti aikoinaan, kun eräät ko. lajin harrastajat ylpeilivät kuinka OMD-kisoissa muiden lajien tyypeille käy. Kuinka kung fu -tyylit ei toimi (ilm. Suk on myös hieman demonstroinut kung fun toimivuutta) jne. Jokaisessa lajissa toki on ns. mätiä omenoita, joten ei tässä mitään, kunhan hieman purkauduin ;)

• moro

Mistäköhän paikallisesta lehdestä oli kyse? Luulempa että jonkin vähän pienemmän paikkakunnan. Jos on tarkoituksena kirjoittaa lajia esittelevä juttu lehteen, niin mielestäni ei ole kovinkaan järkevää pyytää vihreävöisiä (eli noin vuoden harrastaneita) näyttämään tekniikoita ja kertomaan lajista. Tämän mokan voi siis vierittää seuran vastuuhenkilöiden niskaan, etteivät puuttuneet siihen asiaan ketä haastatellaan ja millä tavalla. Eihän se tietenkään ole lajin kannalta vakuuttavaa jos vuoden harrastanut esittää tekniikoita, joita vuoden harrastanut ei voi vielä osata.

Kyllä ne meitä harrastajiakin ärsyttää tuollaiset jutut. Ne vaan on niin typerän oloisia, mutta ne täytyy antaa anteeksi. Tuskin sen jutun kirjoittaja ymmärtää lajista tai vyöarvoista mitään, ellei sitten tarkoituksella suunnannut juttuaan aloittelijan näkökannaksi.?

Mitä omd-kisoihin tulee,näin ottelijana olisi sangen mukavaa saada kisat joissa olisi muiden lajien edustajia paikalla enemmän. Omd-kisoihin toivotaan yleisesti parannusta, mutta koska kysessähän on uusi laji ja parannettavia kohtia on useita, eivät tietyt muutokset synny hetkessä.

Ne Han Moo Don harrastajat jotka ovat joskus ylpeilleet sillä kuinka muiden lajien edustajien käy omd-kisoissa, olivat kenties yli innokkaita hmd harrastajia. Tämä on tyypillistä ns.hurahtaneille, vasta-alkajille, "minun lajini on paras ja oikea" - tyypeille. Tämä täytyy myös antaa anteeksi sillä tätä ilmenee kaikissa lajeissa ja sitä tulee aina olemaan. Kyse ei ole lajista vaan ihmisestä.

Opettaja Suk ei ole koskaan aliarvioinut muita lajeja. Hän kunnioittaa muita lajeja ja niiden edustajia ja toivoo että muut lajit ja niiden edustajat kunnioittasivat myös häntä.

Opettaja on pätevä ja tietää mistä puhuu, sen tietää jokainen hmd-harrastaja, joka opettajaan on henkilökohtaisesti tutustunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11311
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9202
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3609
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2723
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2440
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      16
      2268
    Aihe