Yksin jäätyäni jotenkin käperryin itseeni ja kynnys lähteä harrastamaan ja vaikkapa tanssilavoille on noussut kohdallani aika korkealle. Koska en ole enää parillinen, minua kutsutaan arkaillen juhliin tai seurueeseen, joissa on pariskuntia. Ihan kuin olemukseeni olisi kirjoitettu "vaarallinen" tai "silmälläpidettävä". Pitääköhän sitä sitten koko loppuelämänsä kantaa kylttiä, jossa lukee "femme fatale"?
Onko elämä ohitse, kun jää leskeksi?
Elämä ohitse
28
430
Vastaukset
- Satuilijatäti
Kerro heille satu, sellainen jonka he haluavat kuulla.
Itse olin vastaavassa tilanteessa vuosia sitten, se oli hyvin masentavaa. Yksi hyvä ystäväni neuvoi minua silloin sadun kertomisessa.
Kerroin siis tuttavapiirilleni tavanneeni iki-ihanan miehen äitini kotipaikkakunnalla. Valitettavasti hän on sinne sidottu niin kauan kunnes hänen vanhempansa asustelevat kotonaan ja tarvitsevat lähes päivittäistä hoitoa, siksi olemmekin sopineet että pyrin käymään hänen luonaan mahdollisimman usein (tosiasiassa käyn siellä vain omaa äitiävi tervehtimässä). Näin on menty jo lähes viisi vuotta, kukaan tuttavapiiristäni ei pidä minua uhkana tai saaliina, koska olenhan niin kaukorakastunut.- BuenoNotte
Heh.
Tuo on kokeilemisen arvoinen juttu. Pitää vaan keksiä joku kaukorakkaus ja toivoa, että uhkana oleminen lakkaa. Toisaalta tietysti toivoo, että joku kaltaiseni mies sattuu kohdalle ja vielä saisi oikeasta kokea rakkauden. Ihmisen ja läheisyyden tarvehan ei lakkaa, vaikka olisikin muuten asiat kunnossa. Koskaan en voisi edes pienissä kuvitelmissanikaan vieväni toisen puolisoa. - Satuilijatäti
BuenoNotte kirjoitti:
Heh.
Tuo on kokeilemisen arvoinen juttu. Pitää vaan keksiä joku kaukorakkaus ja toivoa, että uhkana oleminen lakkaa. Toisaalta tietysti toivoo, että joku kaltaiseni mies sattuu kohdalle ja vielä saisi oikeasta kokea rakkauden. Ihmisen ja läheisyyden tarvehan ei lakkaa, vaikka olisikin muuten asiat kunnossa. Koskaan en voisi edes pienissä kuvitelmissanikaan vieväni toisen puolisoa.Voithan sen kaukorakkauden vaihtaa lähirakkauteen jos kohdallesi osuu sopiva adonis, kerrot vaan ihastuksellesi sadun salaisuuden :)
Elämä ei ole ohitse vaikka jää leskeksi. Kuitenkin vaikeaa on! Ei enää kutsuta juhliin niinkuin parina tavattiin ym... Tuttua monille leskille :) Itse olen ollut leskenä 9 vuotta ja todennut parhaaksi harrastaa sitä mistä tykkään ja yksin olen menossa usein. Onneksi oli lapsia, joiden kanssa matkustaa alkuun ja nyt jo osaan yksin mennä. Ei ole helppoa, mutta päivä kerrallaan mennään :) Asenne ratkaisee!
- eronnut nainen
Sama yksin jääminen koskee eronnutta vanhempaa naista, vaikka hän ei olisi minkäänlainen uhka tuttavien avioliitoille. Kylään kutsut harvenevat ja loppuvat eikä vierailukutsuja oteta vastaankaan vaan aina on jotain muuta menoa. Vähitellen eronnut nainen ajautuu toisten eronneiden tai leskeksi jääneiden naisten piiriin jota rouvat katselevat hiukan alaviistoon ja miehet hiukan kiinnostuneina. Samalla seurataan tiiviisti näiden naisten mahdollista seuranhakua.
Olen jo vuosia sitten kuitannut utelut sillä, että tapaan elämäni miestä harvakseltaan eikä hän työnsä vuoksi voi juuri vierailla suomessa vaan tapaamme eri puolilla maailmaa hänen työkomennustensa mukaan. Teenkin vuosittain aika paljon matkoja ja matkustan aina yksin enkä mainosta missä milloinkin käyn.
Asia sai uutta vahvistusta, kun samaan lomakohteeseen osui tuttu pariskunta joka näki minut aika paljon yhdessä erään ei-suomalaisen miehen kanssa, joka tosin vain oli seinänaapurini hotellissa ja matkassa yksin kuten minäkin. Kyse ei ollut ollenkaan romanssista, mutta huomaan kyllä että asiasta kuiskutellaan ja kyselläänkin. Hymyilen salaperäisesti katsotaan nyt tyyliin. Oikeasti en edes usko että enää tapaisin miestä jota voisin arvostaa ja johon luottaisin tarpeeksi. Näenhän yhä uudelleen, miten valmiita ja toiveikkaita miehet ovat vaimojensa selän takana.
Älä missään nimessä lopeta elämistä, vanhenet vauhdilla ja kun katsot taaksesi ei sinua hymyilytä jos et näe siellä mitäään muuta kuin perusasiottesi hoidon.
- liisukka52v
Eihän sitä yksin pitäisi jäädä, mutta on tosiaankin vaikeaa osallistua yksikseen juttuihin, joissa lähes kaikilla muilla on kaveri mukana. Monet kulttuurielämykset, matkat, tapahtumat vain eivät tunnu oikein miltään, kun ei ole ketään kenen kanssa ne jakaa. Ja on ihan turha sanoa, että täytyy lähteä ulos kotoaan, sielun sukulaisen voi löytää vaikka kassajonosta. Hevonkukkua tuollainen psyykkaaminen. Jos kassajonossa puhuu tai edes hymyilee tuntemattomalle, katsotaan kuin halpaa makkaraa.
On totta, että asenne ratkaisee, mutta joskus tuntuu, että osa kanssaihmisistä on ihan pelkureita. En minä ainakaan ole häitä suunnittelemassa ja yhteen muuttamassa vaikka haluaisinkin joskus vain jutella ihmisten kanssa. Olen huomannut, että(mielestäni) normaali ystävällisyys ja kiinnostus toisesta ihmisestä tulkitaan heti flirttailuksi. Ei elämä ole koskaan ohitse...niin kauan kun vain henki pihisee.
Kutsut tosin vähenee moniin rientoihin kun on yksineläjä mutta on niitä harrastuksia joita voi yksinkin puuhailla.- sininen21
Minä kannan hiukan huonoa omaatuntoa kun en viitsi/ehdi mennä kaikkin rientoihin joihin kutsutaan. Pian 59-vuotiaana en ainakaan työpaikallani tunne elämän olevan ohi. Lääkäri toisinaan muistuttaa, että olet jo ikääntynyt työntekijä. Toisinaan taas painottaa, että olet täysin työkykyinen - vaativaan työhöni.
- ...
Vaihdelaatikkovuodet.
Naisilla iskee joskus jyrkästikin. Kyllä miehilläkin tulee keski-iänkriisi. Miehet paremmassa asemassa, aina saa pokattua nuoremman, jos ei aina nätimpää. Naist pulassa, kiinnostus miesmarkkinoilla tasan nolla jatkossa.
Mutta liittyy toi muutenkin ikääntymiseen. Ihminen tarvitsee vanhemmiten enenpi lepoa ja rauhaa, kuin kovaa touhua ja vilskettä.
Noit sinkkuna tai lapsettomana oleminen häiritsee juu seuraeloa, se totta. Pitää muistaa (taas) Suomessa 40 % kotitalouksista on yhden hengen talouksia. Lapsiperheet pieni vähemmistö, kahdenhengen talouksia muistaakseni vain noin kolmas osa. Kuulut enemmistöön. Sä ilmeisimmin roikut liikaa vanhoissa tuttavuuksissa, et ole löytänyt kavereita samantyyppisistä ihmisistä.
Sekin luonnollista. Just sen takia, että ihminen vanhenee eikä jaksa alakaa tutustumaan uusiin ihmisiin niin energialla, kuin parinmuodostusiässä. Pitääpi katella muita vaihtoehtoja kuin vanhat omat mallit. Pitää miettiä uudelleen, minne menee ja mitä oikein ite kaipaa.
Mä näin miehenä kävin prosessia läpi kai kymmenen vuotta. Olen juu naimisissa, mutta tulin tulokseen, se niistä vanhoista tutuista, ne on iteasiassa entisiä tuttuja. Lopetin turhan hösötyksen ja kylässä laukkaamisen. Mitään en koe menettäneeni, parhaat kaverit on parhaita kavereita edelleen. Mutta niitten rinnalle on tullut uusia kavereita, hyviä, niitten entisten tapatuttujen tilalle. Tokikin viihdyn eniten omassa rauhassani, mutta tollasiin kutsutilaisuuksiin olen järmestelmäslliseti vastannnut ei, koska ne on usein mulle itelle tympeitä, jos pirskeet, ne on sitten niitten ihmisten kanssa, joitten seurassa todella itsekin viihtyy.
Lopuksi "kevennys". Kotiteollisuus-orkesterin Hynynynen lausahti taannoin aviisissa. "Kerran vuodessa kokoonnutaan vanhojen kavereitten kanssa mökille. Paistetaan, makkaraa, saunotaan, juodaan kossua. Puhutaan joka vuosi ne samat asiat. Aamulla krapulassa luvataan taas tavata vuoden päästä." Että siinäpä se kiteytettetynä koko asia.
Etsi uusia kuvioita, ala vaikka pelaamaan netissä räsypokkaa. Netin kautta muuten oikeastikin voi tutustua kiintoisiin ja mieluisiin ihmisiin, vaikka suurin osa onkin kaheleita ja feikkejä. Mulla paljon nettituttuja nykyisin. ei olla tapailtu tai sen kummemmin olla tekemisissä muutenkaan, mutta on seuraa, sopivasti ja silloin kun itselle ja toiselle osapuolelle sopii, ei tarvi välittää häiriötekijöistä, vaikkapa kavereitten kaheleista muijista.
=DW= - Omat polut
Pisteellinen nimimerkki tarkoittanee "vaihdelaatikkovuosilla" niitä viihdevuosia, jotka meikäläisellä on menossa. Eikä vauhdissakaan ole mitään vikaa, voimavarat vain kohdistuvat nykyisin itselle mieluisiin asioihin. Juuri niin kuin olla pitääkin.
- sosiaalikoiratar
Minun äitini jäi leskeksi, mutta löysi 4 vuoden päästä uuden miehen. Mies jäi sen jälkeen kahdesti leskeksi, mutta löysi uuden. Harrasti tanssia, joten varmaan parin löytäminen nopeutui.
Aina voi löytää jonkun, kaverin tai puolison...
Ota koira! Koiraihminen tuntee katunsa kaikki ihmiset, koiraton ei.- Rakin naapuri
Kyllä koiratonkin tuntee ne samat kadut kuin koirallinen. Hajusta, ulkonäöstä ja kotona kengänpohjistaan. Lapsellinen vielä lastensa vaatteista.
- tutkittu juttu.
Ei missään tapausta koiraa naiselle, nainen menettää loputkin tuttavat, ja tulee kyyniseksi itsepäiseksi yksinäiseksi äksyilijäksi.
- näin mietin
Ei koira ole aina se juttu, et tapaa muita. Sillä koirakin sitoo, ja ei aina hoitajaa löydy. Usein olen kuullu, et lähtis matkoille, mutta kun on koira.
- Lusiina
Meillä on rotweiler. Hää oli nytkin koirakylpylässä viikon kun kävimme lomilla. Oli viihtynyt todella hyvin :)
- Itsehän päätät
Aloitekyvyttömyys on se vaarallinen juttu.
Miksi kuvittelet että voit istua vain siinä paikallasi ja odottaa että joku muu keksisi sinulle tekemistä? Se on ihan omalla vastuullasi. - Camel Boots
Miten joku voi ajatella niin, että elämä on ohitse siinä tilanteessa, kun se voi vasta ihan oikeasti alkaa. Se kaikista omin, omannäköinen ja sisältöinen, ihka OMA elämä, ei jonkun toisen toiveilla, pyynnöillä, vastuilla ja velvoitteilla ladattu.
luen joskus näitä "nuorten " kirjoituksia ,
Nyt huomasin kuinka Lesket ja "sinkut" ovat jääneet erakoiksi , jättäneet mahdollisuuden ELÄÄ .
Olen monasti sanonut kuinka on vaikeaa kun jää Nuorena leskeksi , se on kun jonkinlaista kateutta ,kun saa itse valita elämisensä , ja jopa kumppaninkin. .
Huomasin kuinka jo nuoret parit eivät nauti toisistaan -- onko ollut väärä valinta -- mutta tällaiset samat saattavat useastikkin erota . Sillon olis parempi kun harkitsis kumppaninsa ennenkun menee liian pitkälle . naisekllehan on juuri luonto antanut sen valitsemisen mahdollisuuden , jos saa miehen kiinnostumaan juuri hänestä --niin kaikki onnistu, Sanokaa minun sanoneen .. että näin on . Puhun kokemuksesta .
Ja ei se ole pelkkä vartalon kurvit jotka on miehelle mieleisiä .. noo nainen menee paljon näihin nyky hömpötyksiin ja luulee että se auttaa myös seksielämässä , ei se niin mene.- Maailma on muuttunut
En löydä järjen hiventä enkä punaista lankaa tästä kommentista. Mutta totta, pelkkä kurvi ja kaari ei miehille riitä, kun on 'omasta' vaimosta kyse. Pitää olla suopea luonto, kiltteys tapojen avuna ja harras oman miehensä ja hänen kaikkien asioidensa kunnioittaminen ja hyväksyminen.
Kunnon naisella, ainakaan vaimolla, ei ole, ei saa olla, omaa elämää, miehen navan ympärillä pyörimisen pitää riitää. Ja Luojalle kiitos, siihen hyvin harva nykynainen enää suostuu, vaikka miehet yhäkin vain sitä odottavat.
Jos sinä pidät em. "hömpötyksenä", olet ajastasi jäljessä etkä osaa katsella maailman, elämän ja yhteiskunnan muuttuneita asioita, arvoja ja tapoja. Vai mistä hemmetin ihmeestä sinä puhut? - sinä et muutu
Maailma on muuttunut kirjoitti:
En löydä järjen hiventä enkä punaista lankaa tästä kommentista. Mutta totta, pelkkä kurvi ja kaari ei miehille riitä, kun on 'omasta' vaimosta kyse. Pitää olla suopea luonto, kiltteys tapojen avuna ja harras oman miehensä ja hänen kaikkien asioidensa kunnioittaminen ja hyväksyminen.
Kunnon naisella, ainakaan vaimolla, ei ole, ei saa olla, omaa elämää, miehen navan ympärillä pyörimisen pitää riitää. Ja Luojalle kiitos, siihen hyvin harva nykynainen enää suostuu, vaikka miehet yhäkin vain sitä odottavat.
Jos sinä pidät em. "hömpötyksenä", olet ajastasi jäljessä etkä osaa katsella maailman, elämän ja yhteiskunnan muuttuneita asioita, arvoja ja tapoja. Vai mistä hemmetin ihmeestä sinä puhut?Sama vika, en löydä järjen hiventä tästä kommentistasi, vain tuota perustyypillistä kaunaa ja katkeruutta. Ja pelkoa elää sitä omaa elämäänsä.
- Sinusta(ko?)
sinä et muutu kirjoitti:
Sama vika, en löydä järjen hiventä tästä kommentistasi, vain tuota perustyypillistä kaunaa ja katkeruutta. Ja pelkoa elää sitä omaa elämäänsä.
Paitsi että kun meikä ei ole kaunainen, katkera eikä edes kade, niin mistähän tämä kommenttisi mahtaisi kertoa. Ja no. elän omaa elämääni, heti siitä saakka, kun lakkasin elämästä ja pyörimästä siipan navan ympärillä.
- nautin täysillä
Ohitse on vain orjuus, nyt on aikaa itselle.
- expuoliso
Olen 4-vuotta sitten eronnut 57-vuotias nainen, vaikka en olisi tahtonut.
Olen sitämieltä, että elämäni on ohi.
Olen hyvässä työpaikassa ja kaikki asiani ovat ok.
Mutta, mutta eron myötä ystävät ja suku kaikkosivat elämästäni, koska he valitsivat puolensa. Omia sukulaisia ei ole ainuttakaan, paitsi aikuiset lapsettomat lapset.
Olen ihan hukassa ja arka menemään mihinkään yksin. Olen jatkanut elämää, kuin olisin vieläkin sitoutunut. Nyhrään kotitöitä ja katson tv-ohjelmia.
En tapaa miehiä edes naisvaltaisella työpaikallani. Harvojen ystävättärieni luo minut kutsutaan, vain kun he ovat yksin kotonaan. Olen tehnyt ulkomaanmatkoja, mutta mikään ei yksin tunnu miltään (vain haikealta). MIKÄ NEUVOKSI??? - odota vielä...
olen 12 vuotta sitten eronnut pitkästä parisuhteesta ja yksin elän, mutta nautin elämästäni näin...
En siis suurin surminkaan ymmärrä näitä valituksia että elämä olis ohi jossain vaiheessa.
Niin kauan kun elää ja hengittää elämää on jäljellä.
Mutta saahan se elää itkienkin jos haluaa.
On oikein hyvä opetella elämää ihan itsekseen ja sitten vaikka lähteä yksin jonnekin.
Itse menen aina yksin minne sitten menenkin mutta kas koskaan en ole yksin.
Aina on ihmisiä ympärillä ja saa jutella. Voi valita ihan itse sen miten kulkee eikä ole kiinni siitä että joku muu haluaa jonnekin muualle.
Ite en ole jäänyt lleskeksi mutta olen eronnut. Ja kyllä olen joillekin naisille ollut se kamala joka varmaan nyt iskee just sen hänen miehensä ja plää plää mutta sellaisista ihmisitä sanoisin etteivät he edes ole ystäviä joten olkoot.
Ei muuta kun menoksi ja nauttii elämästään se on ihan oma valinta.- 11-9
Toimiiko aivosi???
2-3 vuotta seiniä katsellen tuli tanssi--tosin ei vain suomessa kuitenkin pohjoismaissa ja niin kaikki kulkee, ei kotona-- maat ovat suuria, vaikka lähellä. - odota vielä...
minuakin ihmetyttää kun lähisukulaisteki pelkää, et vien miehen?, ei kylään pyydetä edes...en vie, uskokaa jo..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262316Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee232006Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1051414- 761259
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1351126Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71038- 641006
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10914- 102857
Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.69850