mulle määrättiin propral 10 mg, tänään kokeilin ekan kerran. ja toimi LOISTAVASTI! tietenkin tämä on yksiöllistä kaikilla. mutta itselläni ei ainakaan tullut edes sivuoireita.
olen esiintymisjännittäjä, mutten kuitenkaan kärsi kahvikuppineuroosista enkä paniikihäiriöistä. jännittää vaan kaikki esiintyminen.
ja tänään esiintyminen meni aivan loistavasti kiitos lääkkeen:) myönnän kyllä, että asiaan vaikutti myös se, että uskoin lääkkeeseen. koko esityksen ajan ajattelin että "jännittäköön vain, kun ei kuitenkaan ala jännittään propralin ansiosta" .. ja silloin en siis jännittänyt jännittämistä, mikä ehkä suurin ongelma minulla on. huomasin että itsetuntokin nousi samalla roimasti.
propralia tulen käyttämään ehkä n. 1 kerran viikossa aina tietyissä tilanteissa.
suosittelen lämpimästi kaikille, jotka kärsivät jännittämisesti ja kokevat sen haittaavan elämäänsä, että kannattaa mahdollisimman pian ja rohkeasti hakeutua lääkäriin, joka määrää lääkkeen. tuon asian kanssa ei kannata arastella, itse olen ainakin erittäin tyytyväinen että hankin ongelmaani apua heti enkä jäänyt vatvomaan sitä. toivon mukaan kohta en tarvitse propralia ollenkaan.
ja muistakaa, että sinänsä jännittäminen ei ole niin suuri ongelma kuin miltä itsestä saattaa tuntua. siitä kärsii yllättävän moni, eikä se ole mitenkään kummallista.
joten älkää masentuko epäonnistumisista, niitä sattuu itse kullekin.
tsemppiä syksyyn ja muistakaa arvostaa itseänne!
PROPRAL AUTTAA! :)
15
8161
Vastaukset
- propral2
...propralia syödä joka päivä? Ja ottaa sitä joka päivä 2-3 tablettia?
- Ovidiu
...on määrätty 40 mg x 1-3 vapinaan eli voi!
- 27v.
Jos ongelma on esiintymis tilanteessa se, että sydän hakkaa mielettömästi ja hengitys tuntuu salpaantuvan ja on ikään kuin pala kurkussa niin auttaako tuo Propral sen kaltaisiin oireisiin? Jos pitää lukea ääneen niin en vain saa puhuttua koska hengästyttää kovasti ja on kurkku jotenkin jumissa. Kertokaa toimiiko lääke! Olen jo niin monta vuotta vältellyt koulun käynti ja elämä kärsii!
- joo
auttaa propral joo sydämen hakkaamiseen, sillä se alentaa pulssia, eli laskee sydämen sykettä. itsellä sama vaiva esiintymistilanteissa, sydän hakkaa niin että tulee rinnasta ulos..
minulla kans on ollut tuota hengenahdistusta kun jännittää ja on propral siihenkin auttanut, koska se rentouttaa niin ei ole kurkkukaan jumissa. - Hermostunut
joo kirjoitti:
auttaa propral joo sydämen hakkaamiseen, sillä se alentaa pulssia, eli laskee sydämen sykettä. itsellä sama vaiva esiintymistilanteissa, sydän hakkaa niin että tulee rinnasta ulos..
minulla kans on ollut tuota hengenahdistusta kun jännittää ja on propral siihenkin auttanut, koska se rentouttaa niin ei ole kurkkukaan jumissa.Onko tuosta propralista mitään haittavaikutuksia esim. sydämen toimintaan?
- eu!
Hermostunut kirjoitti:
Onko tuosta propralista mitään haittavaikutuksia esim. sydämen toimintaan?
ei pitäisi olla. sitä kannattaa vielä kysyä lääkäriltä.
- Jere
Oireesi ovat täsmälleen samat kuin minullakin ainakin aiemmin. Pahinta oli jännityksen aiheuttama hengen salpautuminen niin ettei oikein pystynyt puhumaan, tuntui kuin olisi ollut oikein kunnolla hengästynyt. Ja se taas hävetti suunnattomasti, vaikka nykyään (vähän etäisyyttä saatuani) ajattelen ettei se mua sen huonommaksi ihmiseksi tehnyt kenenkään silmissä, vaikka silloin maailma tuntuikin romahtavan.
Olen käyttänyt Propralia nyt noin vuoden verran (20 mg/kerta) aina kun joudun esiintymään, ja oireet ovat pysyneet kokonaan poissa. Olen huomannut että itseluottamus on kasvanut ja nyt olen alkanut jopa nauttia esiintymisistä. Tämä on johtanut siihen että olen lakannut keksimästä tekosyitä välttääkseni esiintymistä, ja samalla alkanut puhua myös ilman lääkettä sellaisissa tilanteissa joissa aiemmin olisin pysynyt hiljaa. Uskon että voin jonain päivänä vielä jättää Propralin pois kokonaankin, kunhan usko itseeni vielä vähän vahvistuu.
Suosittelen lämpimästi, ainakin mulla on Propralin myötä elämänlaatu parantunut oikein reilusti!
- menna
Mun oireet on lähes tulkoon samoja, lääkäri määräsi mulle 10 mg propralia 1-3x / pv. En ole vielä kokeillut, mua kiinnostas tietää, kauanko yks 10 mg vaikuttaa? Joudun päivittäin esiintymistilanteisiin, joissa usein tuntuu siltä, et henki lähtee kun jännittää ja punastuttaa niin paljon. Osaako kukaan siis kertoa, kauanko yks tabletti vaikuttaa, jos otan sellasen ennen esiintymistä?
- Jere
Propral pitää ottaa noin tuntia ennen esiintymistä, ja sen jälkeen se tuntuu vaikuttavan ehkä 2-3 tuntia.
- Tiina
Olet hyvää vauhtia tulossa riippuvaiseksi lääkkeestäsi. Hae jotain muuta apua esiintymispelkoosi.
Itsellänikin on hyvässä muistissa lapsena esitelmänpito Suomessa koulussa - jolloin joku jopa NAUROI, ja nuori huonon itsetunnon omaava ei aina osannut erottaa silloin, oliko nauru hyväntahtoista vai ilkeää. Ymmärrettävistä syistä minusta ei tullut ainakaan opettajaa.
Myöhemmin aikuiskoulutuksessa Suomen rajojen ulkopuolella aloin pitää esitelmiä tärisemättä - vieläpä vieraalla kielellä ja kun kuulijat olivat vieläpä kiinnostuneita esitelmästäni, oli ihmetykseni suuri.
Kuka sinut pakottaa esiintymään? Kilpailu koulussa tai työpaikalla? Jos on pidettävä puhe tai esitelmä, sen voi vaikka tehdä istuallaan, jos se tuntuu helpommalta. Kaikista parasta olisi, jos kuulijat on siroteltu rennosti esitelmän/puheenpitäjän ympärille.- jep
Kato se voi joillakin ihmisillä olla niin paha ongelma, että haittaa suoritusta. Melkein kaikki jännittää, mut toiset jännittää OIKEESTI. No, periaatteessa niistä tulee riippuvaiseksi siinä mielessä, ettei halua esiintyä ilman niitä, SO WHAT?? Jos esiintyminen menee ilman niitä päin helvettiä.
- poika
Itse kun otin propralia eka kerran, oli aivan innoissani sen vaikutuksesta ja itsetunto nousi roimasti. SILTI pikkuhiljaa aloin jännittämään asioita yhä enemmän ja jouduin alkamaan käyttää sitä päivittäin koulussa. Nykyään on sellaisiakin tilanteita että propral ei yksinkertaisesti riitä, sellasia on kaikki yllättäen sattuvat ahdistavat tilanteet, ja sellaiset joissa joutuu häpeämään itseään. Sillon alkaa punastuttaa tosi pahasti eikä propral auta tarpeeksi!! :/
- jep
Propral on taivaan lahja! Ilman sitä mä kuolisin. Mä jännitän esiintymistä TOSI paljon, ja se haittaa melkoisesti suoritusta kun ei saa sanaa suustaan ku happi loppuu (pierettää). Yleensä ku soitan pianokonsertissa, jännitän niin paljo että mokaan vaikka Ukko Nooassa. Mutta kun mä otin Propralia, unohdin koko esiintymisen ja soitin vaan ihan rennosti, ja hyvin meni!!
- Proppis
Jops,
propranololin vaikutus elimistössä on noin 12-24h, yleisin annostus jossain 3x40/vrk.
Koholla olevaan verenpaineeseenkin, lievään sellaiseen otetaan n. 4x10/vrk.
Vaimonikin käytti 2x40/vrk migreenin estoon kun oli 14 v.
Väittäisin että tuo 1x10 per päivä teho oo kun kosmeettinen. Tietty jos ei oo kysymys todellakin pienikokoisista naisista. Kerta-annoksena 1x40 on miehillekin sopiva ellei kyse oo hiiristä.
Propral on vanha ja hyväksi todettu, "vaaraton" lääke.
Ja voi tosiaan ottaa ottaa alkoholia pr. vaikutuksen alaisena. - Hermoraunio
Proppis kirjoitti:
Jops,
propranololin vaikutus elimistössä on noin 12-24h, yleisin annostus jossain 3x40/vrk.
Koholla olevaan verenpaineeseenkin, lievään sellaiseen otetaan n. 4x10/vrk.
Vaimonikin käytti 2x40/vrk migreenin estoon kun oli 14 v.
Väittäisin että tuo 1x10 per päivä teho oo kun kosmeettinen. Tietty jos ei oo kysymys todellakin pienikokoisista naisista. Kerta-annoksena 1x40 on miehillekin sopiva ellei kyse oo hiiristä.
Propral on vanha ja hyväksi todettu, "vaaraton" lääke.
Ja voi tosiaan ottaa ottaa alkoholia pr. vaikutuksen alaisena.Lääkärini määräsi minulle Propralia esiintymisjännitykseen 1-2 kpl/vrk. Luokittelisin itseni "sairaalloiseksi jännittäjäksi" ja esitelmää ennen otin "varman päälle" 4 tablettia. En oikein tuntenut vaikutusta, ehkä sydän ei hakannut niin lujaa mitä ilman tabletteja. Tietääkö kukaan voinko ottaa esim. kerrallaan 6 kpl tabletteja? Ehtiikö lääke vaikuttaa puoli tuntia ennen esiintymistä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511437- 639870
- 1475580
- 1443784
- 753750
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792603