BED ja avun hakeminen

bediinapua

Miten olette hakeneet apua ja keneltä? Mitä lääkärissä keskustellaan? Saitko lääkkeet vai jouduitko esim. psykiatrien juttusille? Miten lääkkeet tai lääkärikäynnit auttoivat? Paranitko?

Olen n. 12 vuotta BEDiä sairastanut, nyt siinä pisteessä että ehkä kehtaisin hakea apua lääkäriltä (kenellekkään en ole sairaudesta kertonut). Olisi kiva tietää miten tämä prosessi menee kun on suostunut lääkäriin menemään.

Ikää 23v ja BEDin lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta, paino n. 140kg. Ahmimishimo painottuu suurimmaksi osin iltaan/yöhön kun mies mennyt nukkumaan. Syön suht normaalia/terveellistä ruokaa, esim. salaattia, ruisleipää, rahkaa, kanaa, mutta annosmäärät ovat joskus hirveän suuret.

Olen yrittänyt laihduttaa ateriankorvikkeilla, onnistunutkin aluksi melko hyvin mutta lopulta ahmimishimo palaa n. kuukauden päästä. Muutama vuosi sitten ahmimiskohtauksia oli enemmän ja ruoka oli epäterveellisempää, nyt kun olen parisuhteessa niin teen terveellisempää ruokaa, käytämme paljon vähärasvaisia vaihtoehtoja. Kuitenkin ahmimiskohtauksia tulee, olen yksin päivät ja syön vähän väliä siihen asti kun mies tulee kotiin, paitsi jos on ollut jotain tekemistä niin voin unohtaa kokonaan syödä. Miehen läsnäollessa syön normaalisti, salaa voin kuitenkin jääkaapista jotain ottaa. Iltaisin kun mies on mennyt nukkumaan, voin syödä lautasellisen aikaisemmin tehtyä ruokaa, pari leipää, jogurttia, mitä nyt kaapissa sattuu olemaan. Joskus jos päivällä tulee ahmimishimo niin kaupasta tulee mukaan mm. sipsiä, valmispitsaa tai hampurilaisia, grahampiirakoita, karkkia..

Nyt on alkanut terveysongelmia tulemaan ja on alkanut pelottamaan tuleva, kuitenkin olen vielä nuori mutta paino on valtava. Lääkärille meno olisi itselleni melko iso kynnys, en kehtaisi edes aikaa varatessa sanoa miksi vastaanotolle haluan. En myös ole luonteeltani sellainen joka mielellään menisi esim. psykiatrille, kuitenkin jollain tapaa olen saanut ahmimishimoa hillittyä, mieluisin vaihtoehto olisi lääkkeet.

Muiden kokemuksista lukisin mielelläni

12

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gwegweg

      Hienoa, että olet myöntänyt ongelmasi. Itse kamppaillut saman ongelman kanssa ja viimein viime viikolla tuli mitta täyteen ja soitin terveyskeskukseen. Selitin asiani ja sain ajan lääkärille. Tässä vähän jännittää miten lääkäri suhtautuu ja paneutuu ongelmaan, mutta olen päättänyt etten luovuta. Jos en saa apua terveyskeskuksesta menen sitten yksityiselle. Halvemmaksi se tulee kuin salaa ostetut ruuat ;)
      Itse olen koittanut kaikkia maailman laihdutuskeinoja, pillereitä ym. mutta se on todettava, että en pysty omin avuin paranemaan.
      Tee sinä samoin ja varaa aika lääkärille. Ei kai siinä mitään voi hävitäkään.

    • dortundhin

      Itse menin vuosien sairastelun jälkeen hakemaan lääkäriltä apua, ja sain lääkityksen, fluoksetiinia. Ja se oli elämäni paras päätös!! Nyt kaduttaa, etten ole aikaisemmin mennyt. Sivuvaikutuksia ei pahemmin ollut, ja jo viikko kuurin aloittamisesta lääkkeet alkoivat vaikuttaa. Ei ole tehnyt mieli mitään herkkuja, niin uskomattomalta kuin se kuulostaa. En ole huonovointinen, ja syön normaalia ruokaa mutta ei ole mitään tarvetta mässäillä. Paino selvästi laskusuunnassa. En voi kuin suositella lämpimästi että menkää sinne lääkäriin ja hakekaa apua. Itsellä kesti aivan liian kauan ennen kuin tajusin, etten pääse itse tästä ojan pohjalta ylös. Ps. Lääkkeet maksoivat kelakorvauksen kanssa 100kpl joku 11 euroa, joten eivät ole pahanhintaisia ollenkaan!

    • bediinapua

      Paljonko sinulla on paino laskenut lääkkeiden aloittamisen jälkeen/missä ajassa?

      Aloitin maanantaina pitämään ruokapäiväkirjaa sillä ajatuksella että saisin varattua ajan lääkärille, puhelin on ollut jo melkein kädessä mutta soitettua en ole saanut.. Luin muita keskusteluja esim. terveyskeskuslääkärin pätevyydestä/asenteesta hoitaa ahmimishäiriöistä ja lääkkeiden sivuvaikutuksista, hieman alkoi pelottamaan mutta alkaa lihominen jo riittämään niin kai se on soitettava

    • dortundhin

      Niin no itse kävin yksityisellä niin otti ainakin asian vakavasti. Ja kai se hysteerinen itku paljasti, miten syvällä tässä ongelmassa olen. Ei ollut mitään vaikeuksia saada lääkitystä.
      Oon käyttänyt jonkun kuukauden, ekan viikon jälkeen alkoi ne mieliteot poistumaan. Nyt kolmen viikon aikana olen laihtunut joku 3 kg. Elämäni paras päätös.. Tiedän ettei näitä lääkkeitä voi loppuelämää popsia mutta jos sen aikaa, että tottuu tähän "normaaliuteen" ja oppii uudet tavat..

    • bediinapua

      Sain kuitenkin soitettua ja varattua ajan terveyskeskukseen, saa nähdä mitä lääkäri meinaa. Toivottavasti antaa lääkkeet. Sen verran kauan on ahmimishäiriö ollut ettei varmaankaan pelkkä keskustelu auta

    • dortundhin

      No mutta hienoa! Tuo on se ensimmäinen askel. Itsekkään en ollut uskaltanut kertoa kenellekkään asiasta, joten minulle se julkinen myöntäminen oli jo suuri harppaus.
      Kannattaa varmaan vielä googletella tuota fluoksetiinia, minulta ainakin lääkäri tuntui hieman "tenttaavan" tietojani, varmasti halusi nähdä miten tosissani olin asian kanssa. Milloin sinulla on lääkäri? Olisi kiva kuulla miten siellä menee.
      Ja jos ei anna lääkkeitä, niin mene yksityiselle. Maksaa ehkä sen 80 euroa, mutta ainakin minun tapauksessani tuo määrä meni viikossa pelkkiin herkkuihin - jos edes riittää!!!

    • bediinapua

      Tänään kävin, koko käynnin ajan itku kurkussa, ääni värisi, yhtään ylimääräistä sanaa en saanut suusta ulos. Lääkäri kyseli esim. syitä miksi ahmimishäiriö on voinut alkaa (sen tiedän tarkkaan), miksi haluan apua jne. Ihan pätevä oli kysymysten perusteella ja selvitteli laajasti. Lääkkeitä en kuitenkaan saanut vaan lähetteen psykiatrille. Oli pettymys, koska en mielelläni vain juttelisi asiasta ja olin toivonut lääkkeitä. Nyt on sellainen olo että hain apua ihan turhaan koska sellaista apua en saanut mitä olisin tarvinnut. Psykiatrin kanssa joudun keskustelemaan syistä miksi sairastuin, jos vaikka tulisi jotain uutta esille. Tiedän kuitenkin tasan tarkkaan mistä sairaus alkoi eikä siihen enää muuta syytä ole.

      • ei enää

        itsellä kokemus yleispsykiatriasta että ei hoideta syömishäiriötä vaan keksitään uus diagnoosi ja tehdään syömishäiriöstä seuraus, no ei auttanut ! luotto meni.


    • dortundhin

      No mutta kyllähän psykiatrikin pystyy lääkkeitä määräämään, olet vain tarpeaksi määrätietoinen! Tai sitten sinne yksityiselle. Kyllä ne jotan kautta saa, kunhan olet päättäväinen!

    • avun saanut

      Itse hakeuduin suoraan yksityiselle, syömishäiriöihin erikoistuneen psykiatrin vastaanotolle, psykiatrin alaahan syömishäiriöt ovat. Lääkitys, fluoksetiini asteittan nostettuna ylläpitoannokseen, 80 mg/vrk, lisänä psykoterapia. Toimineet minulla.

      Kahdessa kuukaudessa painoa tipahti liki 20 kg, nyt tietysti vauhti hidastunut, mutta jatkuu, kaikkiaan painoa tipahtanut liki 30 kg, liki viiden kuukauden aikana. Lähtöpainoni oli liki 150 kg.

      Sairastan myöskin kilpirauhasen vajaatoimintaa, hoitotasapaino on nyt kunnossa, sen kanssa täytyy aina vähän säädellä, valitettavasti. Käyn 3 kk:n välein verikokeissa ja endokrinologin vastaanotolla, ainakin nyt toistaiseksi.

      TSEMPPIÄ!! HAE APUA, SITÄ LÖYTYY

      • ed.

        Huomasinkin, anteeksi, että olit jo kirjoitellut uudelleen. Mene suoraan yksityiselle, kävit kaiketi terv.keskuksessa? Ei siellä riitä tietotaita.


    • 19+64

      Mistä saisi lähetteen syömishäiriöklinikalle, kun oman kunnan ylilääkäri ei kirjoita lähetettä yksityiselle. onko kellään kokemusta? Olen jo pitkään yrittänyt, aikaa kuluu ja fyysinen kunto laskee...jostainhan ne potilaat yksityisklinikalle lähetteen saavat. Vinkkejä otetaan vastaan!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3390
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2892
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2760
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2668
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2574
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2385
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1889
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1797
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      38
      1684
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      153
      1532
    Aihe