Huomenta!
Kuulkaas, mä olen tänään jo toista viikkoa ilman viinaa. Se on mulle harvinaista. Viimevuosina on (paria selvää jaksoa lukuun ottamatta) mennyt viinan merkeissä noin 2-5 iltaa viikossa. Ja krapulat päälle eli käytännöllisesti katsoen jatkuvasti sumussa.
Olen yrittänyt vähentää. Ja vähensin. Mutta sitten palasin samaan menoon.
Mulle näyttää sopivaan vaan täydellinen ero viinasta. Viina on mulle elämän myrkkyä.
Mutta raittius, se antaa siivet :-)
Voimia teille kaikille !
Uusi elämä
140
1951
Vastaukset
- rhdfhdfhdh
lomat alko, nii mää oon kännisä
- Pankin ashiakash
Se on hyvä pitää välillä pikku taukoja juomisesta.
Mä yritän nyt sitä, että en pitäisi mitään taukoa. Niitä mä olen jo yrittänyt monta kertaa. Niiden jälkeen homma palaa vaan takaisin samanlaiseksi. Tai pahemmaksi.
Mä en siis olen nyut tauolla. Mä olen lopettanut.
Näin haluan ajatella.- puhut packaa
Juopon suusta kuulee aina totuuden..:D
- raitis stina
Päivä kerrallaan :)!
Mä olen aikaisemmin ollut sitä mieltä, että "päivä kerrallaan". Mutta ne yritykset ei ole mun kohdalla onnistuneet. Mä olen siinä ajatellut vaan tätä päivää. Katseeni on ollut liian lähellä.
Mulle parempi taitaa olla, että otan "lämän kerrallaan". Eli olen nyt tästä lähtien koko elämän ilman viinaa. Enkä siis vaan päivän.
Niin siis ymmärsin kyllä mitä tarkoitit, mutta kunhan nyt aloin pohtia...- aafgagas
"lämän kerrallaan" perseeseen. ok.
- raitis stina
Ei ole yhtä oikeaa tapaa elää.Sulle kaikkea hyvää!Kun täällä näitä feikki-stinoja pyörii niin ne kertovat myös karua totuutta mitä ei uskalleta kohdata.Tosi asioita juomisesta.Mulla 3,5v raittiutta takana ja en kadu hetkeäkään.Tämä mun valinta.Kaikkea hyvää sulle!
- raitis stina
Ilmoittakaa juopot ylläpidolle että palstalla on nutipäitä.Kukahan täältä poistettaisiin?Kun munkin raittius on veemäilyn aihe täällä niin tiedän miksi,paistaa läpi mollailusta ja feikeistä.Anti palaa vaan jos se helpottaa oloa edes jotenkin.
Palstalla on lupa keskustella alkoholismista,sen eri muodoista..Onko noin vaikea hyväksyä totuutta tästäkin?Miinuksia saa mulle laittaa niin paljon kun motoriikka pelittää. Mulla on hyvä fiilis. Toista viikkoa jo raittiina. Elämä alkaa jo näyttää erilaiselta. Vau :-)
- fghbjnk
Alkuhuuma on helppoa, itse ratkesin lähes 7kk kärvisteltyäni. Tsemppiä silti. Nykyisin otan vain muutaman harvakseltaan. Onneksi pystyn kontrolloimaan juomistani, pysyn keskioluessa.
- ylösalastasasesti
fghbjnk kirjoitti:
Alkuhuuma on helppoa, itse ratkesin lähes 7kk kärvisteltyäni. Tsemppiä silti. Nykyisin otan vain muutaman harvakseltaan. Onneksi pystyn kontrolloimaan juomistani, pysyn keskioluessa.
Joo, alussa voi tulla selviämishumala, kun yllättyy raitiin elämän hyvistä puolista.
ylösalastasasesti kirjoitti:
Joo, alussa voi tulla selviämishumala, kun yllättyy raitiin elämän hyvistä puolista.
Joo, mä olen nyt alkuhuumassa, tiedän. Mä olen ennenkin ollut viikkoja tai kuukausia ilman. Ja sitten taas alkanut juomaan.
Mutta nyt mulla on jotenkin erilainen asenne kuin ennen. Ennen mulla on ollut sellainen asenne, että "pidän taukoa". Eli olen vaan odottanut sitä tauon loppumista.Se ei ole kestävä tapa.
Js olen liiaksi keskittynyt siihen, että "mä en SAA juoda".
Nyt kun mä olen keskittynyt siihen, että rakennan itsestäni raitista ihmistä, raitista minäkuvaa, niin se vaikuttaa postitiivisesti.
Mulle siis porkkana toimii paremmin kuin keppi.
Mulla on hyvä tunne siitä, että tällä kertaa mä olen tosissani.- Vanamo Linnea
Haralbant kirjoitti:
Joo, mä olen nyt alkuhuumassa, tiedän. Mä olen ennenkin ollut viikkoja tai kuukausia ilman. Ja sitten taas alkanut juomaan.
Mutta nyt mulla on jotenkin erilainen asenne kuin ennen. Ennen mulla on ollut sellainen asenne, että "pidän taukoa". Eli olen vaan odottanut sitä tauon loppumista.Se ei ole kestävä tapa.
Js olen liiaksi keskittynyt siihen, että "mä en SAA juoda".
Nyt kun mä olen keskittynyt siihen, että rakennan itsestäni raitista ihmistä, raitista minäkuvaa, niin se vaikuttaa postitiivisesti.
Mulle siis porkkana toimii paremmin kuin keppi.
Mulla on hyvä tunne siitä, että tällä kertaa mä olen tosissani.Helposti ajattelee alkuun, että ei saa tehdä jotain, mistä yrittää luopua, vaikkapa polttaa tupakkaa tai juoda. Vasta riippuvuudesta päästyään tulee oivallus: "Minun EI TARVITSE polttaa, juoda tms.".
Mitä pitempään raittiutta kestää, sitä enemmän löydät siitä hyviä puolia. Ihan ensimmäiseksi tulevat pirteämpi olo varsinkin aamuisin, jaksamisen ja keskittymiskyvyn parantuminen. Aikaa on yhtäkkiä paljon enemmän, koska kaikki tekemiset hoituvat tehokkaammin kuin ennen. - --------
Vanamo Linnea kirjoitti:
Helposti ajattelee alkuun, että ei saa tehdä jotain, mistä yrittää luopua, vaikkapa polttaa tupakkaa tai juoda. Vasta riippuvuudesta päästyään tulee oivallus: "Minun EI TARVITSE polttaa, juoda tms.".
Mitä pitempään raittiutta kestää, sitä enemmän löydät siitä hyviä puolia. Ihan ensimmäiseksi tulevat pirteämpi olo varsinkin aamuisin, jaksamisen ja keskittymiskyvyn parantuminen. Aikaa on yhtäkkiä paljon enemmän, koska kaikki tekemiset hoituvat tehokkaammin kuin ennen.Älä valehtele. Raittiudessa ei ole mitään positiivisia puolia. Parasta olla kännissä.
- Raitishtelija
-------- kirjoitti:
Älä valehtele. Raittiudessa ei ole mitään positiivisia puolia. Parasta olla kännissä.
Raittiudessa on parasta se, että voi hokea ja jauhaa kaikille kaikkialla ja kaiken aikaa, että on ollut niin ja niin monta päivää raittiina.
Vanamo Linnea kirjoitti:
Helposti ajattelee alkuun, että ei saa tehdä jotain, mistä yrittää luopua, vaikkapa polttaa tupakkaa tai juoda. Vasta riippuvuudesta päästyään tulee oivallus: "Minun EI TARVITSE polttaa, juoda tms.".
Mitä pitempään raittiutta kestää, sitä enemmän löydät siitä hyviä puolia. Ihan ensimmäiseksi tulevat pirteämpi olo varsinkin aamuisin, jaksamisen ja keskittymiskyvyn parantuminen. Aikaa on yhtäkkiä paljon enemmän, koska kaikki tekemiset hoituvat tehokkaammin kuin ennen.Kiitos Vanamo Linnea!
Juuri tuollaista postitiivista tukea raitistuva juoppo (kuten minä) kaipaa. Porkkana toimii paremmin kuin keppi.
On totta (ainakin mun kohdalla) että riippuvuus on totta niin kauan kun "en voi" juoda. Mutta se on ohi sitten kun "ei tarvitse" juoda... Juuri näin... :-)- oeksla
-------- kirjoitti:
Älä valehtele. Raittiudessa ei ole mitään positiivisia puolia. Parasta olla kännissä.
Oletko alaikäinen lapsi vai aikuinen?
Epäilen ensinmainittua.
Toista viikkoa mennään. Elämä näyttäytyy jo paljon parempana. Aistit alkaa toimia normaalisti. Pää suhteellisen normaalisti... paitsi että mä en varmaan enää ihan muista mitä se "normaali" olikaan. Sen verran kauan ja paljon on tullut juotua...
- eva1970
Hienoa AP!Olen minäkin mennyt ihan sekunti kerrallaan ja sekin toiminut.Kuitenkaan kärvistely ei kannata pitemmän päälle.Itsetutkiskelua reilusti kehiin.Tsemppiä!
- Maroolofi
Itellä takana vissiin kahden kuukauden putki. Nyt toista päivää ilman, eikä ole refloja. Harvinaista. Johtuu varmaan siitä, että viime viikot oli lähinnä oluen tissutusta. Join yhden oluen kämpillä, kävin kävelyllä tms. asioilla. Sitten taas parin tunnin päästä vähän lisää bisukkaa. Ja olen syönyt, saanut nukuttua ja käyttänyt mm. Magnesium-valmistetta. Tuntuu hyvältä, kun ei tee mieli alkoholia. Tupakkaakaan en ole polttanut nyt pariin päivään. Juodessa on tullut poltettua jonkin verran, mutta varsinaista nikotiiniriippuvuutta minulla ei ole ollut moneen vuoteen. Olen ollut riippuvainen oikeastaan vaan keskioluesta. Pahimmillaan sitä on mennyt varmaan 40 purkkia päivässä, mutta se alkoi vähentyä ikäänkuin itsestään. Alkoi tuntua, että alkaa tää kusi tulla jo korvista ulos. Ei kiitos enää. Päivä kerrallaan. Välillä itsekin mennyt minuutti kerrallaan.
Kaksi viikkoa jo täynnä. Koko ajan menee parempaan suuntaan. Nyt jo tunnistan sitä "entistä minää" joka oli raitis ja joka osais nauttia elämästä...
Kunpa en enää koskaan joisi... se on niin hukaan heitettyä elämää...- jorma isomela
Raittiina! oon ollu nyt 5min ilman kaljaa.PAKKO avata.
- 123...
minä olin 5 päivää ilman kaljaa kossua kyllä kului jonkunverran.
Toista viikkoa raittiiina. Nyt on iskenyt raju väsymys. Muutaman päivän jo on ollut aivan vetämätön olo.
Varmaan se on sitä, että kroppa ja pää tarvitsee lepoa, ja nyt kun sitä saa niin ne ottaa tarvitsemansa.
Kun ryyppää, niin pää on kovilla. Uni on huonoa ja kemiat sekaisin. Myös kroppa on levon ja liikunnan puutteessa.
Nyt mä olen ihan hyvällä omalla tunnolla laiska ja saamaton. Nyt se ei johdu siitä, että olisin krapulassa, vaan siitä, että olen matkalla kohti raitista elämää. Tai siis olen jo "raitis" mutta siis jatkan sitä elämää :-)- Pankin asukash
Viina se antaa voimia,
niin sitä jaksaa toimia,
eikä se oo ees kallista,
sitä saa Halpahallista...
- tjayrjsyj
Kyllä mon mukavaa kun ei tarvitse enää nousta aamulla krapulaisena.. Elämä näyttää parempöat kasvonsa...
Kohta tulee kolme viikkoa täyteen!
En voi muuta kuin ihmetellä, että miten erilaiselta elämä voikaan tuntua. Kun ei tarvitse aamuisin herätä krapulassa. Eikä piilotella kotona.
Tässähän voi kohta taas alkaa suudella jotain muuta kuin kossupulloa :-)- Mukava juoppo
Mukava lueskella kirjoituksia, joissa joku on selkeästi innostunut jostakin asiasta.
- Kaljakita
Olen seurannut Haralbantia. Miten nyt? Olen itse ollut juhannuksesta asti ottamatta. Jos menee yhden kerran hauskoille terasseille, niin sitten menee joka toinen päivä. Nyt pystyin päättämäään etten mene ollenkaan tänä kesänä. Saapas nähdä. Oli myös tuo kertomasi väsymys 2 pv, mutta on mennyt ohi. Voi vitsi kun mukavaa ja energistä!
- Mukava juoppo
Tietysti liiallisen intoilun lueskeleminen alkaa jossakin vaiheessa kyllästyttämään.
- Yksi saunaölkky
Lämpimät onnittelut raittiutesi johdosta!
Kovasti, kovasti tsemppiä eteenpäin, päivä kerrallaan.
Hengssä mukana! - Kaljakita
Kyllä itseäni ihmettelen. Meni taas viikoloppu ilman viinaa, siis juhannuksesta asti. Ja yleensä viina pyörii päässä parin päivän kuluttua edellisestä ottamisesta niin ettei paljon muu pyörikään. Nyt on vain ihan tavallinen ja rauhallinen olo ja on kaikenlaisia suunnitelmia, mitä töistä päästyä puuhaa. Juuri samoin tapahtui viime kesänä. Sitten jossain vaiheessa tämä raitisbuumi loppuu ja palaa samaan kierteeseen uudestaan. Vai palaako? Saa nähdä. Tämä olotilan haluaisin pysyväksi!
Moro Kaljakita :-)
Joo, yli kolme viikkoa jo. Ihmeellistä, ei ole tehnyt yhtään mieli koko aikana. MInä, jolla kuitenkin viinaa kului aika tavalla!
Kerran käväisi mielessä, kun olin asioimassa alkon naapurissa. Jalat meinasi mennä vanhasta tottumuksesta kohti viinakauppaa...
Ja se väsymys meni muutamassa päivässä ohi. Muutenkin on kroppa reagoinut hyvin. Alkaa taas tuntua jotenkin "aidolta minältä"...
Mä teen tästä raittiudesta loppuelämän seikkailun. :-)- Kaljakita
Sellaisen eron huomaan, että melkein joka päivä pitää syödä ainakin vähän jotain makeaa ja ruisleipää kaipaa enemmän. Ilmeisesti hiilihydraattitarve ennen kuittaantui alkoholilla. Tästä muutoksesta ei ole mitään haittaa, olen normaalipainoinen. Ja pakotan itseni olemaan vain tai tekemään jotain "ihan hyödytöntä" jos huvittaa, esim. seilailen netissä katselemassa joutavuuksia. Jos aikaisemmin join vain alkoholia tekemättä mitän järkevää, niin pitää suoda sama huvi nyt selvänä. Olen luonteeltani itseni piiskaaja ja tunnen syyllisyyttä tekemättömistä töistä, mutta nyt pakotan itseni sellaisesta eroon ja nautin joutenolosta. Kun otin alkoholia, tein aina krapulassa kotityörästit lähes raivolla kuin itseni rangaistukseksi.
Mä olin aikaisemmin myös kovin ankara itselleni. Se oli varmaan yksi niistä syistä, jotka johtivat juomisen opettelemiseen. Jo vuosia sitten opetteline olemaan armollinen itselleni ja elämä aloin maistua paljon paremmalta. Paitsi että opeteltu juominen jatkui vielä vuosia.
Nyt kun en enää juo ja olen muutenkin oppinut jotain pientä elämästä, niin nyt on mahdollisuus tehdä tästä loppuelämästi (jota on varmasti vielä kymmeniä vuosia!) hieno seikkailu.
Ja Kaljakita, yritä nyt pitää kiinni raittiudesta. Juomiseen ei totisesti kannata enää palata. Raittius antaa siivet. :-)- Mielenkiinnosta.
Haralbant kirjoitti:
Mä olin aikaisemmin myös kovin ankara itselleni. Se oli varmaan yksi niistä syistä, jotka johtivat juomisen opettelemiseen. Jo vuosia sitten opetteline olemaan armollinen itselleni ja elämä aloin maistua paljon paremmalta. Paitsi että opeteltu juominen jatkui vielä vuosia.
Nyt kun en enää juo ja olen muutenkin oppinut jotain pientä elämästä, niin nyt on mahdollisuus tehdä tästä loppuelämästi (jota on varmasti vielä kymmeniä vuosia!) hieno seikkailu.
Ja Kaljakita, yritä nyt pitää kiinni raittiudesta. Juomiseen ei totisesti kannata enää palata. Raittius antaa siivet. :-)Huomasitko muuttiko tuo kova ryyppääminen sun luonnettasi miten? Valehtelitko, olitko ilkeä tms.? Kärsikö hyvät ihmissuhteet?
Ihanaa lukea tuota sun kertomaasi raittiista päivistä, toivottavasti jaksat jatkaa=) Mielenkiinnosta. kirjoitti:
Huomasitko muuttiko tuo kova ryyppääminen sun luonnettasi miten? Valehtelitko, olitko ilkeä tms.? Kärsikö hyvät ihmissuhteet?
Ihanaa lukea tuota sun kertomaasi raittiista päivistä, toivottavasti jaksat jatkaa=)Kyllä mun käytös oli monella tapaa erilaista ja epänormaalia. En osannut reagoida oikealla tavalla, käyttäydyin itselleni vieraalla tavalla jne. Nyt kun olen ollut muutaman viikon selvin päin, niin alkaa taas se vanha minä tulla esiin. Tuntuu tosi hienolta. :-)
- ex-tissuttaja4
Välittömästi tullaan poistamaan tämä ketju.
Erittäin asiaton nimittäin on *phyi* - Kaljakita
Hyvä päivä taas! Kaikenlaista mielenkiintoista puuhaa, vaikka ei mitään hienoa: mustikanpoimimista, terassin rustailua, lehtien lueskelua ja muutama puhelu tuttaville. Nyt tangomarkkinoiden miesten karsintaa odotellessa kahvikuppi seurana. On tuossa lähellä auringossa paahtunut hikinen kumppani näin viikonloppuna.
- 1,5v kuivana
Kyllä näin kesällä varsinkin kiva nauttia krapulattomista aamuista. Tässä uudessa elämässä on ollut mukavia ja rankkojakin etappeja ja kun 2 viikkoa oli sairaalassa oli aikaa miettiä. Nyt sitten eletään maksakirroosin kanssa hissun kissun.
Sekin oli jo kova juttu kun pysty kirjoitteleen tärinältä, 10 päivän päästä se loppui ja nyt uskaltaa jo kantaa kahvilassa ostokset pöytään. Tästähän vaikka kirjan kirjoittais, paitsi kuva viitsisi lukea?
Tsemppiä vastaavia miettiville.- 1,5v kuivana
Lisäisin vielä, että surkeitä uhoamisia tässäkin osiossa. Turha täällä on kännipäissään elvistellä, katsokaa peiliin jossa se totuus näkyy niin katotaan sitten kuinka jutut muuttuu. Koska moni varmaan haluaa oikeasti eroon viinasta niin täällä on kohtalotovereita ja kyllä se vielä onnistuu itse kultakin.
- Kaljakita
Mukava kun tulee lisää porukkaa tähän ketjuun. En lakkaa ihmettelmästä, miten arkiset asiat ovat nyt mielenkiintoisia, odottaa töistä kotiinpääsyä, kun on tiedossa pieniä askareita, joissa kädenjälki näkyy. Kun iltaisin vein viiniä, eivät kiinnostaneet rempallaan olevat kohdat tippaakaan. Nyt nypertää kohennusta kaipaavia nurkkia ja oikein riemuitsee tuloksesta. Ja ajatelkaa, ihan sama pää matkassa mukana!
- ilman kaljaa
Itse olen juonut about 3 kertaa viikossa.
Nyt ollut vähän yli viikon juomatta, koska kännissä olen aivan ääliö.
Hyvältä tuntuu ja aion jatkaa tätä raitista elämää. Jaksaa myös harrastaa liikuntaa :) - Kaljakita
Vielä on alkoton aika menossa. Ei hassumpaa. Parempi olo kuin milloinkaan aikasempina raittiina aikoina. Todellista rauhaa ja tasapainoa. Vaikka jaksaisin olla vain kuukauden, niin tuntuu että muistan tämän ajan pitkään, sellaisena voimaa antavana, että jos kerran kuukauden ilman niin miksei toisenkin. Nyt olen ja elän vain mitään isompaa itseltäni vaatimatta.
Hyvä Kaljakita ja muut!
Raittiina mennään edelleen. Eläm muuttuu koko ajan paremmaksi.
Multa on jo maha hävinnyt. :-)
Ja sosiaalisuus on parantunut. Nyt ei ole koko ajan kiire kotiin ryyppäämään...
Ja ajatus kulkee paremmin. Muistan paremmin, älyän paremmin.
Mä saan aikaiseksi sellaisia asioita, jotka on olleet pitkään hoitamatta...
Pian alan taas katsella naisiakin ihan tosissani. Se mun "elämän nainen" voisi löytyä...
Suosittelen kaikille sitä, että jättää viinan - ihan kokonaan. Se on oikeastaan ihan turha aine. Oikeaan elämään ei tarvita yhtään alkoa.- lisää viinaa
Haralbant kirjoitti:
Hyvä Kaljakita ja muut!
Raittiina mennään edelleen. Eläm muuttuu koko ajan paremmaksi.
Multa on jo maha hävinnyt. :-)
Ja sosiaalisuus on parantunut. Nyt ei ole koko ajan kiire kotiin ryyppäämään...
Ja ajatus kulkee paremmin. Muistan paremmin, älyän paremmin.
Mä saan aikaiseksi sellaisia asioita, jotka on olleet pitkään hoitamatta...
Pian alan taas katsella naisiakin ihan tosissani. Se mun "elämän nainen" voisi löytyä...
Suosittelen kaikille sitä, että jättää viinan - ihan kokonaan. Se on oikeastaan ihan turha aine. Oikeaan elämään ei tarvita yhtään alkoa.Kännissä on parasta.
- Kaljakita
En lakkaa ihmettelmästä! Todella tuo kaikki muut Haralbantin parantumiset pitää minunkin kohdallani paikkaansa, paitsi että mahaa ei ole ollutkaan ja kumppani taas on.
Miten voi aina vaan olla kiinnostunut ihan arkisista asioista? Milloinkahan olen saanut kaiken valmiiksi? Ostanko sitten viinipullon, nautin aikaansaannoksistani ja ajattelen "lisää viinaa" lailla? Viime kesänä kävi niin.
Mutta nyt en murehdi sitä.Tätäkin iltaa töiden päätteeksi ihan odotan, marjapensaan tyhjäämisen jälkeen luen romaania, johon siihenkään en ole pystynyt keskittymään kuin vuodenvaihteen aikaan, jolloin myös pidin litkimispaussia. Nyt on jo "viikkoja" takana tätä raittiutta. Olo on mahtava :-)
Mä olen aikaisemminkin yritttänyt lopettaa. Monta monta kertaa. Mutta ei ole ennen onnistunut. Nyt mulla on sellainen tunne, että olen lopultakin sisäisesti tehnyt valinnan: valitsin raittiin elämän.
Viinapiru on hiton ovela. Se pitää otteessaan. Ihminen luulee, että ei ole vapaa valitsemaan viinan ja raittiuden välillä. Viina hämärtää ihmisen mielen, näyttää vain sen yhden mahdollisuuden: juomisen jatkamisen.
Vaikka kuinka järjellä tietäisi, että on vapaa valitsemaan, niin viinahuurut päässä sumentaa ajatukset ja hokee pikkupiruna olkapäällä: "Ota vielä tänään, se tuo hyvän ja tutun olon, huomenna sitten katsotaan sitä vähentämistä... ehkä..."
Tuntuu NIIIIN hyvältä kun ei tarvitse herätä krapulassa sohvalta aamuyöstä ja muistella, että olinkohan mä ollenkaan sängyssä vai nukahdinko tähän? Ei tarvitse olla häpeillen töissä ja hoitaa työtehtäviään aliteholla. Ei tarvitse järjestellä päiviään siten, että jäisi mahdollisimman pitkä aika olla kotona kalsarikännejä "nauttimassa".
Elämällä on sisältöä. Nautintoa. Rauhaa. Lepoa. Voi suunnitella tulevaisuutta.
Nyt on aika taas aktivoitua ja alkaa etsiä vierelle hyvää naista. Johan tässä on edellistä surtu tarpeeksi - viinan kanssa. Viina ei tuonut lohtua. Lisää surua vaan...
Täältä tullaan elämä. Raitis elämä :-)- 34643734456
Kännissä parempi.
- lähimmäinen
Tsemppiä jatkoon sinulle!! Aivan ihana lukea raitistumistarinaasi. :-)
Itse olen uudessa tilanteessa alkoholistin läheisenä - hänellä vuosien raittius takana, mutta nyt kesällä hän ratkesi juomaan - eikä ole toistaiseksi saanut raittiuspäätöstä tehtyä, itsensä kanssa.
Päivä kerrallaan siis mennään meillä. Rankkaa vuoristorataa.
Yllätys oli se, kuinka itsekäs sairaus alkoholismi onkaan. Viina ja sen himo voittaa kaiken, kun se iskee.
AAn avoimet kokoukset ja Al-anon on tuonut itselleni tietoa, tukea ja uskoa parempaan tulevaisuuteen. lähimmäinen kirjoitti:
Tsemppiä jatkoon sinulle!! Aivan ihana lukea raitistumistarinaasi. :-)
Itse olen uudessa tilanteessa alkoholistin läheisenä - hänellä vuosien raittius takana, mutta nyt kesällä hän ratkesi juomaan - eikä ole toistaiseksi saanut raittiuspäätöstä tehtyä, itsensä kanssa.
Päivä kerrallaan siis mennään meillä. Rankkaa vuoristorataa.
Yllätys oli se, kuinka itsekäs sairaus alkoholismi onkaan. Viina ja sen himo voittaa kaiken, kun se iskee.
AAn avoimet kokoukset ja Al-anon on tuonut itselleni tietoa, tukea ja uskoa parempaan tulevaisuuteen.Kiitos :-)
Ja toivotan voimia teille...
On niitä kyllä muitakin sairauksia ja "sairauksia" ja luonteenpiirteitä jne, jotka voittavat kaikki muut motiivit kun niikseen tulee... Viina on siitä helppo vihollinen, että se on niin helppo osoittaa...
Hyvä jos saat apua nois kokouksista. Taidanpa minäkin joskus kokeilla.
- Kaljakita
Voimia lähimmäisen läheiselle! "Siunausta" perseenhajulle, toivotan sinullekin onnellista päissäänoloa. Kukin tavallaan.
Vahvuuden jatkumista toivon Haralbantille ja itselleni! Ei haittaa sateinen sää kun mieli on kiitollinen. - hpop
En taida ollakaan alkoholisti. Rupesin vaan epäilemään, koska juominen oli helppo jättää moneksi viikoksi. Pystyin vetämään plo viiniä hyvässä seurassa ja sen jälkeen ei taas ole mieli tehnyt, kun oli saatanallinen olo sen jälkeen. Vuosien tissuttelu jäi tosta vain. Ja ei pyörikkö mielessä vain. Ja ajatuskin arvelluttaa kehtaako itselle kankkusta hommata ainoina vapaa päivinä.
- feikin feikkikö..
onnea kaikille jotka ovat edenneet pyrkimyksissään ja kokevat siitä nautintoa.ap:lle,muistat varmasti tämän hetkiset fiiliksesi ikuisesti : ).silläkin on tarkoituksensa.
Raitis elämä on tuonut paljon onnea - mutta myös stressiä. Raittiina tajuaa, miten paljon on jättänyt asioita hoitamatta, ihmissuhteita on jäänyt huonolle huomiolle, vastuita hoitamatta...
Nyt vaan hoen itselleni, että "tärkeintä on raittius. Anna sille aikaa. Kaikki muu on nyt toissijaista. Tärkeintä on, että olen ilman viinaa ja annan uuden elämän pikkuhiljaa rakentua. Ei ole kiirettä. Kyllä ne kaikki asiat siitä aikanaan järjestyy. Ota nyt vain rennosti. Nauti tästä elämästä, jonka olet saanut itsellesi takaisin.
Kyllä se siitä. Tärkeintä on, että et enä juo. Kaikki muut asiat järjestyy kyllä."
Näin puhelen itselleni...- ex-tuhnuttaja4
Tärkeintä on viestien poisteleminen. Näin olen hokenut itselleni.
- Iloinen.
Näistä kirjoituksistasi tulee iloiseksi tällainen satunnainen lukijakin:)
- Iloinen.
Iloinen. kirjoitti:
Näistä kirjoituksistasi tulee iloiseksi tällainen satunnainen lukijakin:)
Siis Haralbantin kirjoituksista:)
Onneksi mulla ei ole menneet asiat vielä kovin pahasti jumiin. Harva varmaan on edes huomannut mitään. En ole ehtinyt vielä juomaan itseäni kovin pahaan kuntoon enkä ole polttanut kovin paljon siltoja.
Mutta kyllä se harmittaa kun alkaa tajuta, että mitä elämä olisi viime vuosina voinut olla verrattuna siihen mitä se on ollut. Alkaa niin sanotusti aika reipaasti v**uttamaan. Että sitä onkin ollut tyhmä...
No, pitää vaan antaa itselleen anteeksi ja jatkaa elämää. Eihän se katuminen tai harmitteleminen mitään auta. Eteenpäin sitä on katsottava...
Parempi tajuta todellisuus kuin huumata itsensä turraksi... Näin se vaan on...
Sitäpaitsi, elämähän on itse asiassa tosi hienoa. Nyt kun ei enää tarvitse kuluttaa aikaa alkon kanssa, niin tässähän ehtii hyvin vielä korjata ja hoitaa asioita vaikka kuinka paljon.- feikin feikkikö..
mä ehdin pilata paljon asioita eikä anteeksi pyynnöt ja hyvittelyt aina riittäneet.no kasvattavia kokemuksia pehvatuntumalla tippa linssissä.ne mitkä sain pidettyä,niistä pidän kynsin hampain kiinni ja arvostan asioita uudella tavalla.eihän selvitä päin olo mitn suurta glamouria tuonut vaan iski sen todellisen ja usein puuduttavan arjen nenun eteen.nyt olen oppinut arvostamaan pieniä juttuja kun just ne tekee elämästä niin hiton hienoa.totta on että ap:n viesteistä välittyy paljon nähtyä ja pohdittua elämää.upeaa tekstiä : ).kaikille jotka tukea kaipaavat lähetän lämpimän halauksen.
- Juoppolurkki
Itse laskeskelen paljonko minulla olisi rahaa, jos olisin pistänyt säästötilille Alkon tilin sijaan.. :( Ja niin turhaan!! Toisaalta voinhan laskea myös paljonko minulla menisi rahaa seuraavana vuonna, sen sijaan että olen raittiina ja saan nuo rahat parempaan käyttöön. :) Ehkä keskitynkin siihen.
- Satunnainen.
Juuripa näin, älä mennyttä mieti liikaa, keskity tähän päivään ja mieti/suunnittele tulevaa. Jokaisella meillä on menneisyydessä asioita joita nyt kokisi/näkisi tekevänsä toisin:) Tsemppiä sinulle tuleviin päiviin!
- Juoppolurkki
Satunnainen. kirjoitti:
Juuripa näin, älä mennyttä mieti liikaa, keskity tähän päivään ja mieti/suunnittele tulevaa. Jokaisella meillä on menneisyydessä asioita joita nyt kokisi/näkisi tekevänsä toisin:) Tsemppiä sinulle tuleviin päiviin!
Kiitos! :) Ja toisaalta voihan sen nähdä opetusrahoinakin, muistaapahan tulevaisuudessa, ettei samaan sorru.
- Kaljakita
Joskus voi oiken ryvetä syyllisydessä ja miettiä menneitä. Mutta vain jonkin aikaa, sitten pitää riuhtaista itsensä ikävistä muistoista eroon. Sillä tavalla käsittelee menneisyyden pala kerrallaan. Ja joka kerta märehtii vähän vähemmän, kunnes ikävät kokemukset hälvenevät. Askel askeleelta. Opetti minulle psykiatriaa opiskellut ystäväni. Minulle on auttanut.
- 1+5
Pakko nostaa tämä on mielestäni parhaimpia ketjuja mitä olen lukenut.
Tässä on kaikki tunteet, taistelut, vaikeudet ja mikä parhainta selviäminen.
Jatkoja.- Juoppolurkki
Kyllä. Samaa mieltä! Mutta missä on Haralbant? On häntä jo hieman ikävä. :) Raittius, vaikka vasta vähän aikaakin kestänyt antaa tosi paljon itsetuntoa. Eilen kävellessäni pimenevässä, lämpimässä kesäillassa mietin kuinka kaikki aistit kirkkaina elämästä saa itse asiassa enemmän makua irti. Huomaa ääriviivat, hajut, värit ja maut tarkemmin. Ihanaa!
- 1+5
Juoppolurkki kirjoitti:
Kyllä. Samaa mieltä! Mutta missä on Haralbant? On häntä jo hieman ikävä. :) Raittius, vaikka vasta vähän aikaakin kestänyt antaa tosi paljon itsetuntoa. Eilen kävellessäni pimenevässä, lämpimässä kesäillassa mietin kuinka kaikki aistit kirkkaina elämästä saa itse asiassa enemmän makua irti. Huomaa ääriviivat, hajut, värit ja maut tarkemmin. Ihanaa!
Juoppolurkki.
Oletko pelännyt että näet liian selvästi koska minä olen ainakin alussa ja luulen että sinäkin.
Olisi kiva kuulla Haralbantista.
Ihanaa mutta alussa voi olla pelkoa. - Juoppolurkki
1+5 kirjoitti:
Juoppolurkki.
Oletko pelännyt että näet liian selvästi koska minä olen ainakin alussa ja luulen että sinäkin.
Olisi kiva kuulla Haralbantista.
Ihanaa mutta alussa voi olla pelkoa.En oikeastaan ole pelännyt, ihastelin vaan. Olin sellainen tissuttelija enemmän ja iltalenkillä yleensä muutaman ottaneena sitä ei tajunnut että maailma näyttää eriltä, vaikka itse kuvitteli ettei edes humalassa ole. Monethan sanovat että jotkut muutokset huomaa täysin vasta muutaman kuukaudenkin raittiuden jälkeen. Mielenkiinnolla odotan esim. unen laadun sun muun suhteen..
Morjens teille kaikille :-)
Ja tervetuloa sullekin "Juoppolurkki" mukaan raittiille tielle :-)
Täällä sitä ollaan, jatkan raittiutta. Uuden elämän opettelua... tai oikeastaan vanhan. Elän nyt oikeastaan sitä elämää, joka jäi elämättä kun lähdin heilastelemaan sen viinan kanssa. Monta vuotta siinä meni. Aluksi vähän sivistyneemmin, ruokajuomaviiniä, saunaolutta jne.. pikkuhiljaa aina vaan enemmän ja usemmin. Lopulta olin siinä pisteessä, että työpäivän jälkeen melkein juoksujalkaa alkoon ja kossua suoraan pullosta heti nurkan takana... Miten siinä niin kävi?
Viinako "viisasten juoma? Höpö höpö. Ihminen ei oikeasti tarvitse sitä yhtään mihinkään. Viinassa ei ole mitään pyhää viisautta - paitsi nousuhumalan hetkellä. Silloin on maailman omistaja. Silloin sitä on fiksu ja viisas. Vaikka muu maailma ei jostain syystä tunnu sitä ymmärtävän...
Mä olen nyt ollut kesäkuun puolivälistä asti ilman viinaa. Koko ajan mennään parempaan suuntaan...
Mun suurin syy juomiseen on varmaan ollut yksinäisyys. Pari onnetonta naissuhdetta. Pakenin yksinäisyyttä juomiseen ja jäin sitten siihen pitkäksi aikaa. Pari kertaa kun kunnolla pettyy rakkaudessa, niin se veti miehen aika vereslihalle. Eikä sitten jaksanut hoitaa itseään terveemmällä tavalla. Humala on hyvä pakopaikka kavalasta maailmasta...
Nyt on taas takana yksi raitis viikonloppu. Pitäisi varmaan kohta lähteä lenkille. Juoksemaan vai tekisikö pitkän kävelylenkin?
On tosi hienoa, että ei tee yhtään mieli viinaa. Nousuhumalaa tekee vähän mieli, mutta toisaalta sekin vähän tökkii. Kun se ei kuitenkaan ole "oikeaa" elämää, se ei ole totta. Se on kemiallisestia itseaiheutettu harhatila. Miksi mä sitä nyt tarvitsisin? Varsinkin, kun sen hinta on mikä on...
Raittiina vaan eteenpäin. Tuleen ei saa jäädä makaamaan...- Satunnainen.
Mahtavaa, upeaa, tsemppiä sulle!!!:))
Satunnainen. kirjoitti:
Mahtavaa, upeaa, tsemppiä sulle!!!:))
Kiitos paljon, Satunnainen!
Samoin sulle tsemppiä - jos vaikka tarvitset johonkin :-)- Juoppolurkki
Kiitos Haralbant! Kiva kun on tukea, ja ihmisiä, jotka tietävät mitä ajatuksia päässä liikkuu, kun on onnistunut hankkimaan minkäasteisen sitten tahansa riippuvuuden. Yksinäisyys on varmaan yksi tärkeä syy juomiselle, ja myös juomisen mahdollistaja. Kun ei tarvitse tilittää kenellekään tekemisiään, niin ei myöskään tule punninneeksi riittävällä tarkkuudella sitä, missä kohtaa mennään rajan yli. Urheilu on kyllä hyvä korvike epäterveille elämäntavoille. Ihana tunne herätä siihen, että lihakset on kipeänä, eikä pää. :) Hauskaa raitista päivää!
Se alkaa taas olla yksi raitis viikonloppu takana. Nyt oli kyllä jo vähän vaikeata muistaa, että olen "raitis". Kun koko asia ei tullut juurikaan mieleen viikonlopun aikana. Eli se ei ollut mikään "kysymys". Ei ollut mitään tarvetta harkita, että joisiko vai ei.
Kävin eräällä kesäterassilla Helsingissä. Söin seuralaiseni kanssa ruokaa - muut ympärilläni joivat olutta, siideriä ja viiniä... Aikamoinen etanolipilvi leijaili ympärillämme. Vanhan ja uuden viinan haju, humalainen örvellys... ei onneksi tarvitse enää.
Hyvään suuntaan mennään edelleen :-)- Kaljakita
Mukava kun tulee lisää sakkia. Yhden negatiivisen piirteen (oma arvio piirteiden määrästä) olen nyt itsessäni huomannut. Touhuan ihan mahdottomasti. Kaksi päivää olen tehnyt korjauksia lähes yöhön asti, kun tuntuu että niin paljon on jäänyt tekemättä, eikä muka voi mitenkään elää, jolleivät ole kunnossa. Ja rupeaa tuntemaan itsensä tosi päteväksi. Onko sitten ennen tuntenut aiheesta tai aiheetta liian vähäpätöiseksi? Yritän keskittyä rentoutumiseen, uskon sen olevan aiheellista. Jos liikaa rehkii, voimat loppuvat ja sitten vain istuu aloitekyvyttömänä suunnittelemassa. Sellaista olen aikaisemmin huomannut, eikä välttämättä viinaan sidottuna. Nyt saattaisi käydä niin että suunnittelu vaatisi lasillisen... pari..
Joka tapauksessa mieli on hyvä. Töitä on todella mukava tehdä. Työpaikallahan on muutama tällaisia tarmokkaita, varmoja besserwissereitä. Ehkä kuulun heidän joukkoonsa ja tähän mennessä vaatimattomana sumentanut habitukseni kaljotteluun.- Juoppolurkki
Kaljakita, alkoholi varmasti laskee itsetuntoa ja luottamusta. Vaikkei kukaan paheesta tietäisikään. Riittää, että itse tietää. Ja tietää miten paljon olisi saanut aikaan, jos ei olisi käyttänyt aikaansa juopotteluun. Anna palaa vaan ja nauti työsi jäljistä.
Toisaalta en voi olla ajattelematta, että ainakin osa niistä työpaikan supertarmokkaista besserwissereistä varmaan myös kompensoi jotain heikkouttaan ylisuorittamalla. Voi olla heilläkin luuranko jos toinen kaapissaan. :D Kohtuus kaikessa.
Havaintoja raitistumisesta, jatkoa...
Älykkyys.
Runsas alkoholinkäyttö tekee tyhmemmäksi. Olen viime vuosina huomannut, että mun lanttu ei leikkaa niin kuin pitäisi. Nyt kun olen ollut kohta parisen kuukautta ilman viinaa, niin sen huomaa vielä paremmin. Varsinkin työssä sen huomaa selvästi. Asiat, jotka olivat joskus ihan helppoja, ovat viime aikoina vaatineet enemmän ponnisteluja.
Mutta ei hätää. En mä olen juonut aivojani vielä peruuttamattomasti mössöksi. Mä luulen, että mun normaalitaso palautuu varmaan viimeistään vuoden tai parin raittiuden jälkeen. Malttia vaan... Ja elämästä nauttimista. Postiivisen kautta ne aivotkin paremmin toipuu :-)Havaintoja raitistumisesta, osa "Järjestyksessä seuraava".
Joku on vaihtanut mun peilini.
Vielä alkukesällä peilistä katseli tylsämielinen, apaattinen, väsynyt ja stressaantunut mies, jolla oli turvonnut naama ja hymytön olemus.
Nyt siellä on kapeakasvoinen, iloinen, elämänhaluinen, energinen ja levollinen mies.
Joku on käynyt tässä parin kuukauden aikana vaihtamassa mun peilini. NO, ei mitään. En tivaa sitä vanhaa takaisin, pitäköön.Hei Haralbant, minunkin peilini on vaihdettu mutta tänään en näe selvästi.
Ymmärrän kuiten mitä tarkoitat.
Olen kirjoittanut ketjuusi nyyminä ja todellakin upea ketju.- ex-napanderin ystävä
ex-tissuttaja4 kirjoitti:
Hei Haralbant, minunkin peilini on vaihdettu mutta tänään en näe selvästi.
Ymmärrän kuiten mitä tarkoitat.
Olen kirjoittanut ketjuusi nyyminä ja todellakin upea ketju.Nyt elokuussa täyteen 2 vuotta raittiina, sitä ennen 5 v tissuttelua ja positiivisia puolia:
Ulkomuoto hoikistunut, ei pöhötystä, uni hyvää ja mieli levollinen.
Minua ei tunnista kunnolla vanhoista valokuvista kahden vuoden takaa.
Paljon uusia harrastuksia ja toimintaa elämässä.
Rahaa ja aikaa jää järkevään toimintaan sillä juominen/jatkuva tissuttelu vie
'rahaa, aikaa,mielenterveyden , fyysisen terveyden ja energiaa.
Työnteko onnistuu hyvin.
Yleisterveys parantunut, flunssa, kuumeilu ja muut taudit raittiuden aikana olleet vähissä.
Samoin hymy herkässä ja mieli levollinen kun ei ole niitä alkoholista johtuneita pahoja oloja,krapuloita,masennusta ja mokia.
Kokemuksesta voisi sanoa että noin puolen vuoden tai vuoden raittiuden selvittyäni aivoni kirkastuivat että tajusin olleeni sairas alkoholin takia ja ajatusmaailmani oli vääristynyt juomisen seurauksena.
Tärkeintä oli saada raittiutta tarpeeksi että elämä ja terveys palautuivat sillä
enää mieleni ei tee enkä halua vahingoittaa itseäni alkoholilla tietäen millaisen riippuvuuden se minuun aiheutti enkä halua olla päihteen vaikutuksen alaisena, kammottava ajatus. Alkoholia vielä käyttäessäni olin sairas enkä tajunnut olevani sairas. Sairauden pahin ominaisuus.
Olen kiitollinen että pystyin olemaan riittävän kauan raittiina että ajatusmaailma tervehtyi ja elämänilo ja vastuullisuus palautuivat. Masennus, negatiivisuus ja uniongelmat katosivat. Elämä onkin todella mukavaa ilman mitään päihteitä, lääkkeitä yms.
Alkoholismi on varmaan vaikein hoidettava sairaus sillä sen vaikutus jatkuu käytöksessä ja ajatuksisa vaikka lopettaa vielä kauan aikaa henkisellä tasolla ja sairauden tunnetta potilaalla ei ole, vasta pidemmän ajan jälkeen huomaa kuinka vääristyneesti maailman koki alkoholi-kuplassaan, yksin ja eristyneenä vain samankaltaisten juomarien ympäröimänä.
Ylläpitohoitona ,ensi kuukausina ja sen jälkeenkin ,parasta henkilöstä riippuen läheisten tuki, hyvä lääkäri tai vertaisryhmät, kukin tavallaan.
Jos muu ei auta niin kannattaa hakeutua vaikka AA-ryhmään joka päivä ensimmäisen vuoden ajan. Olen kuullut useilla auttaneen joka päivä ryhmässä käymisen. Samoin kannattaa varoa lääkärien herkästi määräämiä rauhoittavia ja unilääkkeitä, niitä ainoastaan mieluiten valvotuissa olosuhteissa katkolla tai akuutissa delirium-tilassa sairaalassa. Nekin aiheuttavat riippuvuutta ja moni jää niihin koukkuun. Vastaava tai pahempi kohtalo kuin pelkkä alkoholi.
Parasta raittiutta on olla ilman mitään psyyke, kipu yms. lääkeitä
siksi alkuvaiheessa olisi hyvä olla läheinen tai AA-kummi opastamassa vaarallisilla alkumetreillä kohti raittiutta.
Minulle henkilökohtaisesti tuli oma oivallus järkyttävän putken ja krapulan seurauksena (ei vertaisryhmiä apuna ) jota vieläkin ihmettelen...
Olen kylläkin kuullut monelta että AA olisi ehdottomasti paras ratkaisu.
Ei kannata luovuttaa vaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin raittiina vaikka mikä olisi, vaikka hampaat irvessä, tyyli on vapaa ja palkinto odottaa lopussa kun raittuden valitsee. - jaana.
ex-napanderin ystävä kirjoitti:
Nyt elokuussa täyteen 2 vuotta raittiina, sitä ennen 5 v tissuttelua ja positiivisia puolia:
Työnteko onnistuu hyvin.
Yleisterveys parantunut, flunssa, kuumeilu ja muut taudit raittiuden aikana olleet vähissä.
Samoin hymy herkässä ja mieli levollinen kun ei ole niitä alkoholista johtuneita pahoja oloja,krapuloita,masennusta ja mokia.
Kokemuksesta voisi sanoa että noin puolen vuoden tai vuoden raittiuden selvittyäni aivoni kirkastuivat että tajusin olleeni sairas alkoholin takia ja ajatusmaailmani oli vääristynyt juomisen seurauksena.
Tärkeintä oli saada raittiutta tarpeeksi että elämä ja terveys palautuivat sillä
enää mieleni ei tee enkä halua vahingoittaa itseäni alkoholilla tietäen millaisen riippuvuuden se minuun aiheutti enkä halua olla päihteen vaikutuksen alaisena, kammottava ajatus. Alkoholia vielä käyttäessäni olin sairas enkä tajunnut olevani sairas. Sairauden pahin ominaisuus.
Olen kiitollinen että pystyin olemaan riittävän kauan raittiina että ajatusmaailma tervehtyi ja elämänilo ja vastuullisuus palautuivat. Masennus, negatiivisuus ja uniongelmat katosivat. Elämä onkin todella mukavaa ilman mitään päihteitä, lääkkeitä yms.
Alkoholismi on varmaan vaikein hoidettava sairaus sillä sen vaikutus jatkuu käytöksessä ja ajatuksisa vaikka lopettaa vielä kauan aikaa henkisellä tasolla ja sairauden tunnetta potilaalla ei ole, vasta pidemmän ajan jälkeen huomaa kuinka vääristyneesti maailman koki alkoholi-kuplassaan, yksin ja eristyneenä vain samankaltaisten juomarien ympäröimänä.
Ylläpitohoitona ,ensi kuukausina ja sen jälkeenkin ,parasta henkilöstä riippuen läheisten tuki, hyvä lääkäri tai vertaisryhmät, kukin tavallaan.
Jos muu ei auta niin kannattaa hakeutua vaikka AA-ryhmään joka päivä ensimmäisen vuoden ajan. Olen kuullut useilla auttaneen joka päivä ryhmässä käymisen. Samoin kannattaa varoa lääkärien herkästi määräämiä rauhoittavia ja unilääkkeitä, niitä ainoastaan mieluiten valvotuissa olosuhteissa katkolla tai akuutissa delirium-tilassa sairaalassa. Nekin aiheuttavat riippuvuutta ja moni jää niihin koukkuun. Vastaava tai pahempi kohtalo kuin pelkkä alkoholi.
siksi alkuvaiheessa olisi hyvä olla läheinen tai AA-kummi opastamassa vaarallisilla alkumetreillä kohti raittiutta.
Minulle henkilökohtaisesti tuli oma oivallus järkyttävän putken ja krapulan seurauksena (ei vertaisryhmiä apuna ) jota vieläkin ihmettelen...
Ei kannata luovuttaa vaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin raittiina vaikka mikä olisi, vaikka hampaat irvessä, tyyli on vapaa ja palkinto odottaa lopussa kun raittuden valitsee.olen samaa mieltä.
- Pää pystyyn
Nyt elokuussa täyteen 2 vuotta raittiina, sitä ennen 5 v tissuttelua ja positiivisia puolia:
Työnteko onnistuu hyvin.
Ei kannata luovuttaa vaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin raittiina vaikka mikä olisi, vaikka hampaat irvessä, tyyli on vapaa ja palkinto odottaa lopussa kun raittuden valitsee."Alkoholismi on varmaan vaikein hoidettava sairaus"
No, eihän sen "hoitaminen" vaadi muuta kuin korkin kiinni laittamisen, vähän selkärankaa ja terveempien harrastusten ottamista juomisen tilalle. Vai onko sinulla omakohtaista kokemusta esim. syövän, ms-taudin, epilepsian tai diabeteksen hoidosta? - Satunnainen.
Ihastuttava, positiivinen asenne!!!!!
Työnteko onnistuu hyvin.
Ei kannata luovuttaa vaan mennä päivä kerrallaan eteenpäin raittiina vaikka mikä olisi, vaikka hampaat irvessä, tyyli on vapaa ja palkinto odottaa lopussa kun raittuden valitsee.Suuri kiitos tästä kirjoituksesta "exnapanderin ystävä". Kiitos.
Havaintoja raitistumisesta, jatkoa.
Seksi. Seksuaalisuus.
Kun on jatkuvasti kännissä tai krapulassa, niin suhde seksuaalisuuteen vääristyy. Hormoonitoiminnan epätasapaino ja luonnoton tila aiheuttaa sen, että on suurinpiirtein jatkuva stimuloitunut ja silti tyydyttymätön tunne.
(Älä sievistele. Sano suoraan että "panettaa" ja kun panee niin ei tule "saanut" olo.)
No hyvä on, sanotaan sitten suoraa. Juu, panettaa koko ajan.
(No niin. Älä suotta hienostele ja pidä sivistynyttä fasadia. Ole vaan rohkeasti oma brutaali itsesi.)
Just. Eli siis panettaa, Jatkuvasti. Mutta jotain vikaa on, kun seksi ei sitten kuitenkaan anna sitä tunnetta, että on "saanut"...
Alkoholia käyttävänä mulla tarve seksiin nousee omasta hormoonihyrräyksestä. Ja siitä nouseva laukeaminen ei oikeastaan tyydytä...
Mutta kun on raittiina, niin hormonituotanto on normaali. Tarve seksiin nousee esim siitä, kun näkee kauniin ja viehättävän naisen. Eli se nainen herättää sen seksin eikä mun hormoonien tuottaman laukeamistarve.
Siinä on iso ero. Kun tarve seksiin herää naisesta käsin eikä mun tarpeestä käsin, niin seksi tyydyttää. Silloin seksi on mahdollista olla rakastelua eikä itsensä tyydyttämistä toisella.
En nyt siis väitä että kenelläkään muulla olisi näin. Itseni kohdalla nyt tulin ajaltelleeksi tuollaista...- Juoppolurkki
Haralbant, toisin sanoen sanot, että terveeseen ja tasapainoiseen suhteeseen ei alkoholisti ehkä tuollakaan saralla pysty. Totta varmaankin. Itse olen mietiskellyt joskus niitä tilaisuuksia, joista olisi voinut tulla jotain, mutta jotka itse on pilannut olemalla humalassa ja siitä johtuen toimien tyhmästi (menemällä heti sänkyyn, lähtemällä pois, kun on hävettänyt olla kännissä, antamalla pakit hetken mielijohteesta jne.). Että olisiko joku niistä miehistä voinut ollakin SE oikea, mutta humalatilaltani en ole osannut/tajunnut rakastua :) Toisaalta, en kyllä haluaisikaan humalassa kohdata ketään tärkeää. Saati sitten antaa sen jäädä toiselle ensivaikutelmaksi minusta. Jonkin sellaisen, joka ei olisi todellista, vaan alkoholin aiheuttamaa harhaa. En siis niinkään katuen tätä kirjoita, pohtien vain..
Juoppolurkki kirjoitti:
Haralbant, toisin sanoen sanot, että terveeseen ja tasapainoiseen suhteeseen ei alkoholisti ehkä tuollakaan saralla pysty. Totta varmaankin. Itse olen mietiskellyt joskus niitä tilaisuuksia, joista olisi voinut tulla jotain, mutta jotka itse on pilannut olemalla humalassa ja siitä johtuen toimien tyhmästi (menemällä heti sänkyyn, lähtemällä pois, kun on hävettänyt olla kännissä, antamalla pakit hetken mielijohteesta jne.). Että olisiko joku niistä miehistä voinut ollakin SE oikea, mutta humalatilaltani en ole osannut/tajunnut rakastua :) Toisaalta, en kyllä haluaisikaan humalassa kohdata ketään tärkeää. Saati sitten antaa sen jäädä toiselle ensivaikutelmaksi minusta. Jonkin sellaisen, joka ei olisi todellista, vaan alkoholin aiheuttamaa harhaa. En siis niinkään katuen tätä kirjoita, pohtien vain..
Juoppolurkki,
En nyt kyllä ihan sanonut sitä noin terävästi ja "alkoholisteista"... Mutta kyllä tuossa miten sitä tulkitsit on varsin paljon totta. Siis mun kohdalla. Nyt kun jälkeenpäin alkaa ajatella, niin aika monta mahdollista juttua on tullut ohitettua, pilattua jne. Kun pää on jatkuvasti epänormaalissa tilassa, niin miten siinä voisi kehittyä oikea rakkaus?
Ja seksi. Jatkuvassa krapulassa seksuaalisuus typistyy vaan laukeamisen hakemiseksi.
Näin siis mulla. Ehkä jollain toisellakin.- Juoppolurkki
Haralbant kirjoitti:
Juoppolurkki,
En nyt kyllä ihan sanonut sitä noin terävästi ja "alkoholisteista"... Mutta kyllä tuossa miten sitä tulkitsit on varsin paljon totta. Siis mun kohdalla. Nyt kun jälkeenpäin alkaa ajatella, niin aika monta mahdollista juttua on tullut ohitettua, pilattua jne. Kun pää on jatkuvasti epänormaalissa tilassa, niin miten siinä voisi kehittyä oikea rakkaus?
Ja seksi. Jatkuvassa krapulassa seksuaalisuus typistyy vaan laukeamisen hakemiseksi.
Näin siis mulla. Ehkä jollain toisellakin.Niin, ehkä tuo seksin ja seksuaalisuuden latistuminen pelkkään nopeaan tyydytyksen hakuun liittyy myös alkoholin aiheuttamaan yleiseen tylsistymiseen ja lässähtämiseen. Ettei oikein saa aikaiseksi ja kaikki muu tekeminen on oikeastaan vaan väliaikaa juomiselta. Jopa seksi.
Miettimisen aihetta josta palstalla on jo puhuttu.
Kun rakastelee ja molemmat ovat selvänä niin takaan että kun aistit pelaa normaalisti niin silloin voidaan puhua rakastelusta ei n***sta.
Mitä tuo tarkoittaa?
Tarkoittaa tunteita joita valitettavan moni ei ole kokenut.- Mamba tietää
Se on niinkuin Tero Vaara sanoi tositapahtumiin perustuvassa laulussa pieleenmenneen aktin jälkeen: "Tämän siitä saa kun juo paljon viinaa... Tulee tyhmäksi ja väsyneeksi vaan. Nytkin meni ihana tyttö aivan sivu suun kun kertakaikkiaan ei vaan jaksanut"
- Pascaa on
Mamba tietää kirjoitti:
Se on niinkuin Tero Vaara sanoi tositapahtumiin perustuvassa laulussa pieleenmenneen aktin jälkeen: "Tämän siitä saa kun juo paljon viinaa... Tulee tyhmäksi ja väsyneeksi vaan. Nytkin meni ihana tyttö aivan sivu suun kun kertakaikkiaan ei vaan jaksanut"
Mamba nyt kuuluu samaan pascamusiikkikategoriaan, missä on mm. Maria Callas.
- Matti Heinänen Lahti
Pascaa on kirjoitti:
Mamba nyt kuuluu samaan pascamusiikkikategoriaan, missä on mm. Maria Callas.
Nyt oli puhe tuosta sanomasta eikä musiikista. Maria Callas...? Nevöhööd. Ja täällä ei humalaiset esitä mitään levytoivomuksia.
Taas yksi viikko takana uutta elämää. Raitista elämää.
Että mä alkaisin uudelleen juomaan? Se tuntuu tällä hetkellä kyllä aika epätodennäköiseltä. Tämä uusi elämä on niin paljon parempaa kuin entinen...
Mutta, jotta ei oltaisi turhan ylpeitä, niin on toki myönnettävä, että komapastumisen vaara on tälläkin polulla olemassa. Viikkokausiin - tai kohta voi sanoa kuukausikausiin - ei ole tehnyt mieli alkoholia. Ei tipaakaan. Pari kertaan on tehnyt mieli nousuhumalaa. Mutta sekin ajatus on mennyt nopeasti ohi. Se on käväissyt mielessä. Olen tehnyt sen ajatuksen kanssa samoin kuin tein silloin kun lopetin tupakan. Eli olen vaan vaihtanut ajatusta johonkin toiseen aiheeseen. Olen vaan tuhahtanut sille ajatukselle ja ottanut tilalle toisen. Ja tuo metodi on kumma kyllä tepsinyt hyvin...
Jännä juttu.... Vuosia kipuilin ja taistelin viinaa vastaan. Se tuntui itseäni isommalta vastustajalta. Tuntui, että en voi pärjätä sille... tai ehkä jos ihan kaikkeni heitän peliin...
Kun sitten ymmärsin, että eihän mun edes tarvitse ottaa sen kanssa matsia, niin sitten elämä aukesi. Eihän mun tarvitse sitä vastustajaa yrittääkään voittaa. Mun ei tarvitse muuta kuin kääntää sille selkäni ja jatkaa elämääni eri suuntaan. Se jää sinne selän taakse ruikuttamaan kun ei päässyt näyttämään voimiaan. Mä vaan kylmästi totesin, että mä säästän paukut johonkin järkevään taisteluun. Mä jatkana elämääni ilman tuota uhittelijaa...
Vapaus ja voitto olikin paljon helpompi saavuttaa kuin luulin. Riitti, että otti päässään ja ajatuksissaan vaan pikkuisen eri asennon. Yksinkertaiset asiat ovat monesti niitä kaikkein vaikeimpia. Ihminen kun tahtoisi mieluummin vaikean ja monimutkaisen vastauksen ongelmiinsa. Yksinkertainen tie on liian halpa ja helppo. Ja siksi se on usein vaikea kulkea.
Ihminen haluaisi työntää jokea. Ja vielä vastavirtaan... Voi miten hupsu minä olen ollut. Ja pitkään. Ja monessa asiassa... :-)- xdcfgvjhbkml,
Jos se kerta on niin helppoa, niin miksi sitten jatkuvasti tarinoit täällä niin ikään kuin vakuuttaaksesi itsellesi jatkuvasti että nyt ole parantunut? SE EI OLE NOIN HELPPOA. Voit ratketa milloin vaan, millään mitä tänne kirjoitat ei ole mitään väliä, sinun on myönnettävä itsellesi ettet voi voittaa viinaa, voit vaan elellä hissukseen ja muistaa että heikon hetken tullen et avaa sitä ensimmäistä.
Suosittelen lopettaamaan täällä tarinoinnin. Et tarvitse tänne kirjoittelua pysyäksesi erossa viinasta. Tämä on vain sinun ja viinan välinen asia. Muutama viikko, ei edes kuukausi todista eikä merkitse MITÄÄN. Kun ymmärrät tämän ja menet nöyrästi päivä kerrallaan eteenpäin, voit pysyä raittiina niin kauan kuin et avaa sitä ensimmäistä. - Juoppolurkki
xdcfgvjhbkml, kirjoitti:
Jos se kerta on niin helppoa, niin miksi sitten jatkuvasti tarinoit täällä niin ikään kuin vakuuttaaksesi itsellesi jatkuvasti että nyt ole parantunut? SE EI OLE NOIN HELPPOA. Voit ratketa milloin vaan, millään mitä tänne kirjoitat ei ole mitään väliä, sinun on myönnettävä itsellesi ettet voi voittaa viinaa, voit vaan elellä hissukseen ja muistaa että heikon hetken tullen et avaa sitä ensimmäistä.
Suosittelen lopettaamaan täällä tarinoinnin. Et tarvitse tänne kirjoittelua pysyäksesi erossa viinasta. Tämä on vain sinun ja viinan välinen asia. Muutama viikko, ei edes kuukausi todista eikä merkitse MITÄÄN. Kun ymmärrät tämän ja menet nöyrästi päivä kerrallaan eteenpäin, voit pysyä raittiina niin kauan kuin et avaa sitä ensimmäistä.EIIIIIII!! Minä en ainakaan halua Haralbantin lopettavan kirjoittelua. Ei kai hän nyt tarkoittanutkaan, että irti pääseminen on yksinkertaista, vaan se on helppoa kun sen kerran tajuaa. Vähän kuin suuri muodonmuutos (meneillään telkkarissa), jossa sairaalloisen ylipainoiset tajuaa "yht'äkkiä" että läski pilaa heidän elämänsä. Se tajuaminen on lopun kaiken yksinkertaista. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, ettei muutosta tukevia keinoja tarvittaisi, tai että niitä ei saisi käyttää. Raittiuden harrastaminen näin alkuun on kivaa ja näiltä palstoilta saatava yhteishenki kivaa. Mitä se sinua xdcfgvjhbkml, haittaa? Kysyn vaan? Nih!
- xdcfgvjhbkml,
Juoppolurkki kirjoitti:
EIIIIIII!! Minä en ainakaan halua Haralbantin lopettavan kirjoittelua. Ei kai hän nyt tarkoittanutkaan, että irti pääseminen on yksinkertaista, vaan se on helppoa kun sen kerran tajuaa. Vähän kuin suuri muodonmuutos (meneillään telkkarissa), jossa sairaalloisen ylipainoiset tajuaa "yht'äkkiä" että läski pilaa heidän elämänsä. Se tajuaminen on lopun kaiken yksinkertaista. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, ettei muutosta tukevia keinoja tarvittaisi, tai että niitä ei saisi käyttää. Raittiuden harrastaminen näin alkuun on kivaa ja näiltä palstoilta saatava yhteishenki kivaa. Mitä se sinua xdcfgvjhbkml, haittaa? Kysyn vaan? Nih!
Ei minua haittaa jos kirjoitellaan, mutta tarkoitukseni on vain auttaa. Tiedän kokemuksesta sen huuman kun lasketaan päiviä ja viikkoja ilman viinaa, ja kirjoitellaan niistä tänne hakien kehuja ja kannustusta samalla vakuutellen itselleen muuttuneensa. Myönnettäköön että alkuun se varmasti auttaa, mutta ei pidä huumaantua liikaa. Asia on paras painaa taka-alalle jossain vaiheessa, ja toivoa nöyrästi parasta. Koskaan ei kannata uskotella itselleen voittaneensa viinan, viinan kosto saattaa olla HIRMUINEN.
Nöyrtykäämme. - Juoppolurkki
xdcfgvjhbkml, kirjoitti:
Ei minua haittaa jos kirjoitellaan, mutta tarkoitukseni on vain auttaa. Tiedän kokemuksesta sen huuman kun lasketaan päiviä ja viikkoja ilman viinaa, ja kirjoitellaan niistä tänne hakien kehuja ja kannustusta samalla vakuutellen itselleen muuttuneensa. Myönnettäköön että alkuun se varmasti auttaa, mutta ei pidä huumaantua liikaa. Asia on paras painaa taka-alalle jossain vaiheessa, ja toivoa nöyrästi parasta. Koskaan ei kannata uskotella itselleen voittaneensa viinan, viinan kosto saattaa olla HIRMUINEN.
Nöyrtykäämme.Olet kyllä siinä oikeassa. Viina vaanii ja odottaa sitä ensimmäistä tai yhtä vaan ja on valmiina kietomaan lonkeronsa "entisen" holistin ympärille taas. Olkaamme nöyriä, mutta iloitkaamme myös näistä raittiin elämän iloista ja jakakaamme ne muiden kanssa. Minä ainakin myönnän vielä vähän tarvitsevani tätä :) Hyvää raitista iltaa!
- hulluja ovat
xdcfgvjhbkml, kirjoitti:
Nöyrtykäämme.aa-kerholaisilla on tapana laskea raittiita päiviä ja sekös meitä naurattaa. :D
- Ihmettelevä53
xdcfgvjhbkml, kirjoitti:
Suosittelen lopettaamaan täällä tarinoinnin. Et tarvitse tänne kirjoittelua pysyäksesi erossa viinasta. Tämä on vain sinun ja viinan välinen asia. Muutama viikko, ei edes kuukausi todista eikä merkitse MITÄÄN. Kun ymmärrät tämän ja menet nöyrästi päivä kerrallaan eteenpäin, voit pysyä raittiina niin kauan kuin et avaa sitä ensimmäistä.Se on helppoa olla ilman alkoholia kun muistaa mitkä ovat alkon juomisen seuraukset ja tietää käytön aiheuttavan ennenaikaisen haudan.
Olen itse lopettanut ilman AA kerhon apua, raittius lasketaan jo vuosissa,
AA kerho ei ole ainut tapa, ei välttämättä tee hyvää rypeä kosteassa menneisyydessä viikosta toiseen ja ajatella päivää kerrallaan,
Minä siis ajattelen vain etten ota ensimmäistäkään ja ei mieleni edes tee kun muistan sen alkoholihuuruisen helvetin niin hyvin.
Tapoja on monia, AA-kerhon itseruoskinta ei välttämättä ole ainut tapa. Kannattaa silti tutustua mikäli kaipaa vertaistukea.
Eiväthän narsistit, työpaikkakiusaajat, persoonallisuushäiriöiset, rikolliset tai muuten vaan v-maiset ihmiset perusta kerhojaan ja kokoonnu pohtimaan miksi olen aina ollut niin suvaitsematon ja ilkeä kanssaihmisilleni...vai olisiko paikallaan...
Olen sitä mieltä että alkoholista puhutaan Suomessa liikaa ja juodaan myös,
ilman pärjää oikein hyvin ja suurin osa kansasta käyttää hyvin kohtuullisesti juhlapyhinä. - hullunpuoleinen
hulluja ovat kirjoitti:
aa-kerholaisilla on tapana laskea raittiita päiviä ja sekös meitä naurattaa. :D
Kännissä on helkutin hauskaa, krapulassa ei ihan niin mukavaa, mutta menettelee.
- ootko käynyt?
Ihmettelevä53 kirjoitti:
Se on helppoa olla ilman alkoholia kun muistaa mitkä ovat alkon juomisen seuraukset ja tietää käytön aiheuttavan ennenaikaisen haudan.
Olen itse lopettanut ilman AA kerhon apua, raittius lasketaan jo vuosissa,
AA kerho ei ole ainut tapa, ei välttämättä tee hyvää rypeä kosteassa menneisyydessä viikosta toiseen ja ajatella päivää kerrallaan,
Minä siis ajattelen vain etten ota ensimmäistäkään ja ei mieleni edes tee kun muistan sen alkoholihuuruisen helvetin niin hyvin.
Tapoja on monia, AA-kerhon itseruoskinta ei välttämättä ole ainut tapa. Kannattaa silti tutustua mikäli kaipaa vertaistukea.
Eiväthän narsistit, työpaikkakiusaajat, persoonallisuushäiriöiset, rikolliset tai muuten vaan v-maiset ihmiset perusta kerhojaan ja kokoonnu pohtimaan miksi olen aina ollut niin suvaitsematon ja ilkeä kanssaihmisilleni...vai olisiko paikallaan...
Olen sitä mieltä että alkoholista puhutaan Suomessa liikaa ja juodaan myös,
ilman pärjää oikein hyvin ja suurin osa kansasta käyttää hyvin kohtuullisesti juhlapyhinä.Olet tainnut käydä AA:n kokouksissa ja perehtyä niihin, kun tiedät niistä niinkin paljon.
"AA kerho ei ole ainut tapa, ei välttämättä tee hyvää rypeä kosteassa menneisyydessä viikosta toiseen ja ajatella päivää kerrallaan",
"Tapoja on monia, AA-kerhon itseruoskinta ei välttämättä ole ainut tapa. Kannattaa silti tutustua mikäli kaipaa vertaistukea." - aa:n todistajat
ootko käynyt? kirjoitti:
Olet tainnut käydä AA:n kokouksissa ja perehtyä niihin, kun tiedät niistä niinkin paljon.
"AA kerho ei ole ainut tapa, ei välttämättä tee hyvää rypeä kosteassa menneisyydessä viikosta toiseen ja ajatella päivää kerrallaan",
"Tapoja on monia, AA-kerhon itseruoskinta ei välttämättä ole ainut tapa. Kannattaa silti tutustua mikäli kaipaa vertaistukea."No, kai nyt jokainen pitkänlinjan juoppo tietää aa:n toiminnasta yhtä sun toista, ei siltä voi mitenkään välttyä vaikkei itse palavereissa kävisikään. Ahkeria mainosmiehiä kun ovat ja aa:ta raitistumistapana ainoaksi oikeaksi kaikille markkinoivat.
Ei tässä mitään erikoista asiaa ole... ajattelin vaan kertoa, että raittiina mennään edelleen. Onneksi. Olen tästä äärettömän kiitollinen. Vuosia ja vuosia on asian kanssa painittu, päätä hakattu seinään... Ja nyt on hyvä tsempppi päällä kohti raitista tulevaisuutta. Upea juttu.
Rohkeutta ja voimaa teille matkatoverit. Välillä tulee kompastumisia. Itsellenikin on tullut ja monta kertaa. Mutta kyllä se siitä. Sitkeästi vaan kohti parempaa elämää. Jokainen sitä kohti otettu askel tekee seuraavan askeleen taas pikkuisen helpommaksi. Jokainen selvä päivä on kuitenkin kotiinpäin, vaikka repsahdus tapahtuisikin. Ei saa jäädä tuleen makaamaan. Tulta päin sano mummo lumessa... (mitähän tekopirteää naminamipositiivista tähän vielä keksisin vai oliko jo tarpeeksi ärsyttävää?)- Kaljakita
Ei ärsytä Haralbant. Onnea! Iltaa odottaessa, luettevaa pöydällä ja musiikillisia ohjelmia sekä radiosta että tv:stä. Kyllä siinä sivussa ehtii yhden pienen seinän maalata tai sitten ei.
- Olenko alkoholisti
Jes Jes..
Ite otannu hapanta useamman vuoden 2-5 kertaa viikossa ja nyt oon ollu raittiina kaks viikkoa ja maha ruvennu toimimaan ensimmäisen kerran moneen vuoteen... fiilis on aivan loistava ja tosiaan rupee pikkuhiljaa löytämään sen oman ihtesä mutta....... nyt toinen raitis v-loppu olis edessä ja huomaan miten rupeen antamaan itelleni luvan ottaa taas viinaa ja tekemään kaiken maailman selityksiä esim. että "kerran täällä eletään" ja "miks ei ottas vaikka pelkästään v-loppusin vaikka vain sen yhen illan ku se on ihan normaalia" ym..ym..
Mulla on ollu paniikkikohtausia monta vuotta silleen että ei pysty olemaan selvinpäin tilanteissa missä on ihmisiä ku rupee hiki valumaan ja naama punottamaan mut nyt nekii "kohtaukset" alkaa pikkuhiljaa häviämään mutta...nää helvetin v-loput...voimia kaikille.. - eilääkäri
Josko sinulle olisi tapahtunut menneisyydessä joku asia, joka on aiheuttanut ahdistusta. Jos nyt tapahtuu jotakin, minkä elimistö muistaa vanhastaan, sama ahdistus palautuu. Sinun pitäsi kaivella asioita joko yksin tai vaikka sisaresi tai veljesi kanssa. Yleensä löytyy jokin asia, mutta ei aina. Jos löytyy, niin sitä pitää käsitellä ja vähitellen, joka märehtimisen myötä se menettää merkityksensä.
Ja toisaalta, ala suhtautua leppoisemmin hien valumiseen ja punoitukseen. Ajattelet, että aha, nyt taas tämä tunne, no menee ohi, eikä tähän kuole. Tätä menetelmää käytän itse ja se on auttanut.
Punastuin aikaisemmin vähäisemmästäkin syystä. Sitten rupesin jotain juttua kertoessani sanomaan, että mullon tämmoset posket, mutta kerron tän jutun loppuun. Yleensä se häiritsee itsä, muttei muita. Olen melkein kokonaan vapautunut ongelmastani.
Tosin paniikkikohtauksia en ole kokenut, niin että sinun ongelmasi saattaa olla isompi ja tarvitsee ulkopuolista apua tai tilapäistä lääkitystä.- feikin feikkikö..
jatka ap ketjuasi plus muutkin tietty.kyllä minäkin edelleen lasken aikaani raittiina vaikka pian mittarissa 4v.joka pv kiitän uudesta mahdollisuudesta saada elää raittiina.jokaisen pvn elän hetki kerrallaan.raittius ei ole mulle vankila mutta ei myöskään itsestäänselvyys.sen olen oppinut ettei mikään ole itsestäänselvyys..hyvää lauantaita kaikille!karaoke kutsuu tätä akkaa : ).
Ja taas alkaa olla yksi viikonloppu takana - selvinpäin. Ihan vaan ajattelin sillä vähän rehennellä :-)
Huomenta!
Ajattelin vaan kertoa kuulumisia. Selvin päin mennään edelleen.
Elämä on tasaantunut. Ei ole enää sitä raitistumisen alkuhuumaa. Arki on tullut. Ja pari kertaa on juominen käynyt mielessä. Olen onnistunut ohittamaan asian aika nopeasti. Mutta näköjään vähän varovainen pitää olla.
Kuntoilu ei ole ollut nyt niin aktiivista. Se vähän harmittaa. Kunnon kohotusprojekti tökkii. Vaikka hyvin tiedän, että mitkään projektit ei toimi... pitää tehdä kestäviä uudistuksia. Niitä kohti olen menossa.
Eilen taas olin treffeillä. Ei siitä mitään alkanut - enkä mennyt kotiin alkon kautta. Mielessä kyllä kävi. Mutta sen sijaan tyydytin itseni litralla jätskiä
Voimat alkaa palautua. Sosiaaliset kyvyt normalisoitua. Elämä alkaa tuntua normaalilta.
Muisti ja keskittymiskyky on vielä vähän hakusessa. Ja toimintatarmo. Mutta olen yrittänyt ajatella, että nyt pitää vaan keskittyä olemaan selmin päin, ja kaikki muut asiat on toissijaisia. Ja niiden aika tulee kyllä...
Hyvää päivänjatkoa, arvoisat juoppotoverit- Satunnainen.
Silmät kostuu kun lukee tekstejäsi, olen niin iloinen puolestasi. Toivon sydämestäni, että tuo hyvän tuulen vire jatkuu ja jatkuu....:)))
- tsemppi1
Tärkeintä vain ja ainoastaan pysytellä nyt raittiina ja jo puolen vuoden päästä
elämä hymyilee vielä enemmän ja uutta säpinää vaikka miten=)
- se parempi katkasu
Tässä pikku tarina ja toivottavasti se antaa perspektiiviä asioihin:
Ite poltellu välillä 3kk putkeen joka päivä ja välillä vaan v-loppusin ns. viihde käyttäjänä ja sit välillä ollu 3kk polttamatta kokonaan eli kokemusta asiasta on...oon ite 27v työssä käyvä ns. normi-jamppa ja elämä menee tosi hyvin..kukaan ei tiedä mun polttelusta mitään(paitsi se polttelu rinki eli ehkä noin. 10 ihmistä plus oma vaimo joka ei polttele) eikä kukaan edes osais ikinä sitä epäillä..Tätä polttelua on jatkunu nyt noin 8-vuotta ja pilven avulla pystyn esim. olemaan täysin erossa viinasta jos haluaisin, koska korvaan sen v-loppu rentoutumisen pilvellä(tosin kerran tai kahesti parissa kuukaudessa on kiva käydä kavereitten kanssa baarissa vetämässä pikku tumut)..
Tämä polttelu ei tietenkään sovi kaikille ihmisille kuten ei todellakaan viina ja ite ennen rähisin monesti kännissä mut ku polttelen en koskaan rähise tai riehu,ei tuu morkkiksia,säästyy raha,ei tuu krapulaa ja oon paljon avonaisempi ihminen..
En lähe tässä nyt valistamaan mikä on oikein ja mikä ei mut haluan sanoo vaan sen et itelle kannabis käy paljon paremmin ku viina ja terveys säilyy..tosin tähänkin aineeseen voi jäädä riippuvaiseksi tai se voi aiheuttaa jotakin mielenterveydellisiä ongelmia(tiedän joitakin ketkä on saanu esim. kannabis-psykoosin) mutta se on aina ihmisestä ja sen mielestä kiinni(geenit yks iso tekijä niinku alkoholismissakin), koska viina aiheuttaa paljon helpommin riippuvuuden ja siihen kuolee tuhansia ihmisiä suomessa mut kannabikseen ei ole kuollu ainuttakaan eli miettikää mikä päihde pitäis kieltää ja mikä ei..että näin..
Voimia kaikille kenellä on lähipiirissä päihderiippuvaisia ja älkää unohtako että heitä ei saa jättää yksin vaan tukekaa ja rakastakaa toisianne vaikka se on vaikeaa..se on sairaus missä syöpäkin ja ilman hoitoa siihen kuolee.. - hörps?
Tulee tosiaan juotua yksin n. 10 annosta 3-4 kertaa viikossa. Tämän lisäksi n. 30 annosta 3-4 kertaa vuodessa seurassa. Tuntuu että selvinpäin ollessa elämä menee hukkaan ja ainoastaan kännissä olen oma itseni, selvinpäin olen pelkkä ujo luuseri. Tiedän että terveyteni ei tätä tule pidemmän päälle kestämään. Vaikeaa on priorisointi kun juomattomuuden hyödyt näyttäisivät tulevan vuosikymmenten viiveellä, eikä mikään takaa että sinne asti edes raittiina selviäisi.
Kiitos alkoholin olen onnistunut hankkimaan itselleni vaimon perheen ja kaikki on toistaiseksi hyvin. Pelottaa vain, voiko alkoholi saada minusta sellaisen otteen että en enää hallitse itseäni - nyt ajatus tuntuu kaukaiselta, mutta se lienee riippuvuuden ominaispiirre. Tuntuu että lopettaminen tai edes vähentäminen riistäisi liian suuren osan minuuttani. Alkoholista on minulle kuitenkin ollut paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.
En ole koskaan nähnyt kaltaiseni keskustelupalstoille kirjoittavan, joten olenko kenties ainoa lajissani?- feikin feikkikö..
kyllä alko koukuttaa ja pahasti,lyhyessäkin ajassa.kysyppä vaimoltasi rehellinen mielipide.mä olen huomannut koko raittiuden ajan positiivisia asioita,kohta 4v takana.tyrskyä ja myötätuulta vaihtelevasti ollut mutta aidoin ja selvin tuntein menty elämän koulussa.kokeileppa pystytkö olemaan esim yhden viikonlopun ilman.mitä fiiliksiä nostattaa sussa?se kertoo kumpi päättää sun elämästä,alko vai sä.mietit syvällisesti asiaa nyt ja onkin hyvä se tehdä.ratkaisun löydät itse kun sen aika on.ilmoittele ajatuksistasi ja tsemppiä sulle.sulla perhe,pidä heistä kiinni.
- Pankin asiakas
Paljonko vaimosi juo?
Joko lapset ovat alkoholin kokeilun iässä?
Onko oma juomisesi pysynyt samana kaikki vuodet, vai onko muutoksia määrissä?
Onko sinulla sukurasitetta alkoholismiin tai juoppouteen?
Miksi juot yksin? - hörps?
Pankin asiakas kirjoitti:
Paljonko vaimosi juo?
Joko lapset ovat alkoholin kokeilun iässä?
Onko oma juomisesi pysynyt samana kaikki vuodet, vai onko muutoksia määrissä?
Onko sinulla sukurasitetta alkoholismiin tai juoppouteen?
Miksi juot yksin?Vastaus siis sekä feikille että asiakkaalle.
Vaimoltani jos kysyisin, niin hänhän saattaisi sanoa jotakin vähentämisestä tai lopettamisesta. Todennäköisesti sanoisikin, koska toki hän ajattelisi että minulla on ongelma kun kerran asian otan esille ja parastani ajatellen hän pyytäisi minua lopettaman tai vähentämään. Hänen vuokseen toki sen tekisin, mutta oikeasti en halua sitä tehdä joten en kysy. Onko tämä nyt sitä alkoholistin logiikkaa - toivottavasti ei.
Muutenkin tuntuu, että järjestäen kaikki alkoholistit toitottavat selvinpäinolemisen ihanuutta ja kännissäolemisen kurjuutta. Itsellä kun on toisin päin niin en ehkä olekaan alkoholisti. Miksi joku juo jos se kerran on kurjaa. En ymmärrä. Kenties jonkinlainen fyysinen riippuvuus? Itselläni riippuvuus tuntuisi olevan puhtaasti henkistä.
Positiivisten tunteiden vähyys ja laimeus on se mikä selvinpäinolossa ärsyttää. Olen toki monesti olosuhteiden pakosta ollut parikin viikkoa selvinpäin, mutta mitä pitempään on ollut selvä, sitä enemmän kaipaa "elämistä".
Ennen lapsia joimme vaimoni ja ystäviemme kanssa lähes joka viikko 1-3 päivää. Raskauksien ja imetysten ajaksi vaimoni tietysti lopetti juomisen. Itsekin tietysti herrasmiehenä jätin baareissa riekkumisen, mutta aloin sen sijaan juoda yksin, selvinpäin tuntui elämä lattealta. Nykyään Vaimoni juo kännit 1-2 kertaa vuodessa ja muutaman n. 10 kertaa vuodessa. Lapset ovat vielä ala-asteikäisiä.
Kun muistelen nuoruuteni huimia juomismääriä, on todettava että nykyään juon vähemmän - silti yli tuplasti suurkuluttajaan nähden. Juon juomiseni yleensä öisin, tarvitsen vain noin puolet vaimoni unentarpeesta. Vaimoni tuskin tykkäisi jos viettäisin yöt jätkien kanssa baarissa, yksin juominen on ainoa vaihtoehto. Sukurasitteita alkoholismiin tai muihinkaan riippuvuuksiin en ole havainnut (ehkä osaavat piilotella) tupakankin jätin n. 15 vuotta sitten 5 vuoden polton jälkeen tuosta vain kun sosiaalinen aspekti näivettyi.
- Näinkö toimitte
Onko tervettä, kun toinen on sekakäyttäjä, tuurijuoppo. Nainen jättää aina juomajaksoilla (asuvat erillään) ja ottaa takas parin raittiin viikon jälkeen ja taas on niin onnellista, kun mies sai nyt työtäkin...
Sitt menee max pari kk niin taas se äijä juo. Mitä järkee täss on... Jatkunu jo kolme vuotta. Kihloissakin olivat, mutta molemmat petti... Näinkö ne kaikki juopot ja narkomaanit toimii? Ja miä tällane nainen on, on se kyllä 11v vanhempi kuin tuo äijä. Ämmällä kakara, joka on ihan adhd...
-olen toisen sisar, ihmettelen kovin... - Kaljakita
Missä Haralbant? Itse en ole pystynyt olla ottamatta, tuli peräkkäin liian monta tapahtuma, jossa bailattiin alkon voimin. Parissa pystyin olemaan vielä selvänä, mutta sitten en enää. Olen kuitenkin iloínen että pystyin olemaan lähes kaksi kuukautta. Se antaa uskoa uusiin katkoihin. Ja nyt ihme kyllä olen ottanut näinä parina juontikertana pienempiä kerta-annoksia kuin ennen, voi sanoa että kohtuudella. Jälkeenpäin kyllä tulee kovempi päänsärky, sen teki paussi. Tiedän että määrät kasvavat, kun juontikerrat tihenevät, joten keskityn suggestoimaan itseni uuteen raittiusaikaan.
Missäkö minä? No, lankesin pari kertaa ottamaan alkoholia. Nyt nolottaa...
Mutta ei kun vaan uutta putkea päälle. Siis raittiusputkea :-)
Olin melkein koko kesän ilman viinaa ja sitä ei ole tapahtunut kolmeenkymmeneen vuoteen. Saavutus. Hyvä minä!
Nyt vaan huomio pois tästä lankeamisesta ja kohti hyvää jatkoa.- juomienlaskuri
Ei hyvältä näytä. Eka viestisi oli 24.6. viikko raittiina juhannuksen tienoilla. 23.8. olit vielä selvänä.
Nyt parin viikon aikana olet jo ottanut pari kertaa ( pari = kaksi vai kolme ? ).
Eikö tarkoituksesi ole ollutkaan lopettaa? - ex-suurkuluttaja
Alussa minulla meni pari-kolme ensimmäistä vuotta että otin välillä viikonloppuisin muutaman kuukauden välein.
Mitään hyvää ei seurannut, ei ihmeitäkään mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna
se kertoi että alkoholi oli ajatuksissa mukana. Sitten tuli vuoden tauko ja koko mieliala muuttui paremmaksi ja elämä palautui hyväksi sitä seuraavana vuotena.Enää ei tehnyt mieli alkoholia lainkaan ja sitä seuraavan vuoden aikana elämä muuttui vielä paremmaksi. Lopulta henkilö voi vapautua koko alkoholista eikä tule mielihaluja alkoholin suhteen.Miksi saada aikaan keinotekoinen hyvän mielen olotila ?Nykyään mieliala rauhallinen ja huumorintajuinen ja positiivinen ilman päihteitä eivätkä ne edes mielessä.
Minusta oli parin vuoden jälkeen karua havaita että pitkäaikaisen käytön aiheuttama vääristymä ajattelussa eli alkoholikeskeinen maailmakuva ja hermoston oireilu mielialavaihteluineen kesti yli vuoden.
Näyttäisi siltä että vaatii vähintään 6-18 kk raittiina toipuakseen henkisesti ja fyysisesti suurkuluttajasta raittiiksi. .Raitistuin koska olin kyllästynyt krapuloihin,rahanmenoon,selittelyihin vieraille ja lapsilleni,pöhnään,oluen kantamiseen ja siihen että alkoholi hallitsi kaikkea toimintaa ja suunnittelua.Keksin sääntöjä milloin en juo ja juon,tiesin että maanantaina täytyy olla aina skarppi,laskin tunteja koska voisin ajaa,lomilla suunnittelin aloituksen ja lopetukset. Täysin sairasta touhua. Huomasin itse että suurkuluttajasta toipuminen fiksuksi ja levolliseksi ihmiseksi vaati lopulta täydellisen raittiuden kohdaltani .Huomaatte sen kun olette vuoden pari ilman.Yksinkertaisesti syy ja motivaatio juoda häviää.
Alkoholi aiheuttaa jo itsessään jonkinlaisen levottoman,ahdistuneen,hermostuneen ja masentuneen olotilan joka häviää vain raitistumalla ihan kokonaan. Muistan että silloin oli aina sellainen paha olo tai mietti seuraavaa kertaa,eleli pilvilinnoissaan ja maailmaa katseli sumentunein silmin. Muuten juomiseni oli vain oluen tissuttelua kotosalla ja joskus pubissa.Jälkeenpäin mietittynä täysin sairasta ja turhaa toimintaa.Jos minulla ei olisi ollut vaimoa joka naputti ja nyt on onnellinen en olisi itse tajunnut aiemmin. Vaimostakin kuoriutui eri ihminen kun käyn nykyään lenkillä ja kuntoilen,seksielämääkin löytyy. ex-suurkuluttaja kirjoitti:
Alussa minulla meni pari-kolme ensimmäistä vuotta että otin välillä viikonloppuisin muutaman kuukauden välein.
Mitään hyvää ei seurannut, ei ihmeitäkään mutta nyt jälkeenpäin ajateltuna
se kertoi että alkoholi oli ajatuksissa mukana. Sitten tuli vuoden tauko ja koko mieliala muuttui paremmaksi ja elämä palautui hyväksi sitä seuraavana vuotena.Enää ei tehnyt mieli alkoholia lainkaan ja sitä seuraavan vuoden aikana elämä muuttui vielä paremmaksi. Lopulta henkilö voi vapautua koko alkoholista eikä tule mielihaluja alkoholin suhteen.Miksi saada aikaan keinotekoinen hyvän mielen olotila ?Nykyään mieliala rauhallinen ja huumorintajuinen ja positiivinen ilman päihteitä eivätkä ne edes mielessä.
Minusta oli parin vuoden jälkeen karua havaita että pitkäaikaisen käytön aiheuttama vääristymä ajattelussa eli alkoholikeskeinen maailmakuva ja hermoston oireilu mielialavaihteluineen kesti yli vuoden.
Näyttäisi siltä että vaatii vähintään 6-18 kk raittiina toipuakseen henkisesti ja fyysisesti suurkuluttajasta raittiiksi. .Raitistuin koska olin kyllästynyt krapuloihin,rahanmenoon,selittelyihin vieraille ja lapsilleni,pöhnään,oluen kantamiseen ja siihen että alkoholi hallitsi kaikkea toimintaa ja suunnittelua.Keksin sääntöjä milloin en juo ja juon,tiesin että maanantaina täytyy olla aina skarppi,laskin tunteja koska voisin ajaa,lomilla suunnittelin aloituksen ja lopetukset. Täysin sairasta touhua. Huomasin itse että suurkuluttajasta toipuminen fiksuksi ja levolliseksi ihmiseksi vaati lopulta täydellisen raittiuden kohdaltani .Huomaatte sen kun olette vuoden pari ilman.Yksinkertaisesti syy ja motivaatio juoda häviää.
Alkoholi aiheuttaa jo itsessään jonkinlaisen levottoman,ahdistuneen,hermostuneen ja masentuneen olotilan joka häviää vain raitistumalla ihan kokonaan. Muistan että silloin oli aina sellainen paha olo tai mietti seuraavaa kertaa,eleli pilvilinnoissaan ja maailmaa katseli sumentunein silmin. Muuten juomiseni oli vain oluen tissuttelua kotosalla ja joskus pubissa.Jälkeenpäin mietittynä täysin sairasta ja turhaa toimintaa.Jos minulla ei olisi ollut vaimoa joka naputti ja nyt on onnellinen en olisi itse tajunnut aiemmin. Vaimostakin kuoriutui eri ihminen kun käyn nykyään lenkillä ja kuntoilen,seksielämääkin löytyy.Kiitos tästä kommentista. Kiitos.
- Juoppolurkki
Minä myös lankesin :( Mutta tärkeintä on oikea suunta. Eli mitä vähemmän sen parempi, eiköstä? Nyt vaan kehitetään inhoa viinaa kohtaan ja rakkautta raittiuteen. Pystymme siihen! Ps. Selvä kesäsi on huippujuttu
- Juoppolurkki
Juoppolurkki kirjoitti:
Minä myös lankesin :( Mutta tärkeintä on oikea suunta. Eli mitä vähemmän sen parempi, eiköstä? Nyt vaan kehitetään inhoa viinaa kohtaan ja rakkautta raittiuteen. Pystymme siihen! Ps. Selvä kesäsi on huippujuttu
Haralbantille oli tarkoitus tämä mennä.. Mutta ex-suurkuluttaja, tosi hyvä viesti, täyttä asiaa!
- päivänkiertoa
Haralbant kirjoitti:
Kiitos tästä kommentista. Kiitos.
Mitäs touhuat tänään, Haralbant?
- Kaljakita
Lakkaapa nyt nilkki laskemasta, laske vaikka lampaita! Se että pystyy taukoon on niin hieno asia, ettei turha tulla tivailemaan.
- kaljakita
ei ettei vaan että
- siipeilijä
Ootko raittiina tänään?
- Kaljakita
Kysytköhän minulta? Kyllä olen tänään selvänä. Huomenna on urheiluskapa, jossa pitää olla kunnossa. Huomisillasta en tiedä, n. klo 19 kaikki tarvittava on tehty.
- Kaljakita
Voi kurjuuksien kurjuus. Illalla rupesin muka hienosti kalan kanssa valkoviinillä, siihen päälle viinaa vähemmän hienosti. Nyt on tosi kurja olo. Periaatteeni on että viinan takia ei menot jää menemättä, mutta nyt kauhulla katselen peilistä pulin näköistä naamaani. Illalla on konsertti, joka ei toistu. Tästä ei kyllä tule yhtään mitään. Makaan reporankana, vain tämän nousin kirjoittamaan. Kumppani lähti sienestämään ja toivotteli paranemista, onneksi ihan osaaottavana, ei tuomiten eikä ilkeillen.
Rohkaisen sua Kaljakita: ota vaan tiukasti kiinni raittiista elämästä. Opettele rakastamaan raittiutta, haluamaan sitä. Se antaa voimaa. Oikean suunnan.
Tuetaan toinen toisiamme :-)
Raittiina mennään taas. Parit kännit tuli tuossa otettua. Nyt on taas palattu raittiuden tielle.
Takana on kuitenkin melkein kokonaan selvä kesä. Ja se on saavutus. Se antaa voimaa ja motivaatiota jatkaa tällä tiellä.- Ent. alkoholisti
Ei parit kännit vielä haittaa, tärkeintä on laittaa korkki kiinni hyvissä ajoin.
Itse olen 6 vuoden raittiuden aikana ottanut 4 kertaa hieman, humalan puolelle kuitenkin.
Viime kerrasta onkin aikaa jo yli vuosi.
Halusin todistaa omalta kohdalta paikkaansa pitämättömäksi sen tiettyjen tahojen väittämän alkoholismin parantumattomuudesta.
Niin ja olin kyllä aika helvetin syvällä alkoholismissa, sanon sen siltä varalta, jos nyt joku epäilijä keksii tulla väittämään jotain muuta. - Kaljakita
Nyt sain taas kiinni elämästä, neljäs selvä ilta tulossa autolla-ajoineen. On ihanan energinen olo. Mutta huomenna ja perjantaina on taas viinanottotilaisuus. Niissä siis otetaan fiksusti pari, mutta siihenkö jäisi. Eipä tietenkään, juoksujalkaa Alkoon ja kotona lisää, hyvä kun pystyy matkan kotiin kiirehtimään ettei jossain nurkan takana jo aukaise pulloa. Jos jättäisin nämä piristävät ja rentouttavat ihmissuhteeni, elämä muuttuisi tosi paljon tylsemmäksi.
Miten aivot voivat toimia siten, että kun suggestoi itsenä ottamattomuuteen, se on ihan selvä asia, eikä edes ajattele ottaa vaikka ympärillä otettaisiin. Illalla kiinnostaa moni asia, eikä viina tule mieleen. Ja sitten toisena aikana samat aivot samoissa olosuhteissa janoavat viinaa ja jo iltapäivällä ajatus kiertää alkon ympärillä. Voi kun pystyisi selvittämään, mikä eron tekee.Sano muuta. Ihmisellä on merkittävä taito suggeroida itsensä haluamaan tai ei-haluamaan. Loppuviimeksi se oma tahto ratkaisee...
Vai ratkaiseeko?
Me ollaan kaikki mainosten orjia, kulttuurin tuotteita. Mainostajat tietää hyvin, että miten meitä viedään kuin pässiä naurussa kohti sitä mitä mainostaja myy tai propagansisti haluaa. Me ei oikeastaan kai tehdä täysin ITSE juuri mitään päätköksiä - vaikka itsellemme niin uskotellaan.
Juominen ei olen pelkästään sen juojan "syy". Kyllä kulttuuri, ympäröivät ihmiset, mainonta jne vaikuttaa tosi paljon käyttätymiseemme.
Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803