Ostin jouluksi elämäni ensimmäisen järkkärin: Nikon D3100 ja mukana tuli tuo yksi ns. perusobjektiivi.
Neuvokaa järkkäri-aloittelijalle, että minkä objektiivin hankin seuraavaksi, kun lähinnä harrastan luonnossa kuvaamista ja pitäisi kaukaisistakin kohteista saada kohtuullisia otoksia. Nuo kirjaimet ja luvut objektiivien perässä eivät oikein vielä avaudu minulle. Ja hintahaarukkakin noilla objektiiveilla on melkoinen: nyt pitää löytyä jokin alle 200 eurolla. Kiitos jo etukäteen vinkeistä :)
Nikoniin lisäobjektiivi
3
153
Vastaukset
- s84d59f0g7h+8´j9k
Tahattoman hauskaa tekstiä, tai sitten ei. Käännäppä asia niin päin, että olet itse siellä kaukana. Ota lähikuvia. Osta vaikka Nikkor 35mm prime, jossa valovoimaa riittää kaikkiin tilanteisiin. Sitten vaikka suurentelet kuvia. Tuhansia maksaa kunnon tele. Onnistuneita otoksia!
Lähes tuohon hintahaarukkaasi sopii esim.:
SIGMA 70-300/4-5.6 APO DG Nikon sovitteella. Itse sillä aikoinaan kuvasin ja sen suurin etu muihin 70 - 300 mm optiikoihin nähden on sen makrotoiminta 200 - 300 mm välillä.
Sillä saa ihan säällisiä kuvia kunhan valoa löytyy, tässä esimerkki:
https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/Joutsenperhe2007#5474454819336755122
Samassa kansiossa löytyy lisääkin samalla putkella kuvattua joskin osa on kuvattu Panasonicin DMC FZ-50 bridgellä.
Tässä on sillä Sigmalla illalla salaman avulla kuvattu kiitäjä takapihalla:
https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/BugsOnBackYard#5130203525630617762
Uuden Sigman 70-300/4-5.6 APO DG hinta Rajalassa on luokkaa 250€ mutta jos kiikastaa niin uskon käytettyjä löytyvän. Muista kuitenkin, älä huoli sitä ei-APO mallia vaikka se on halvempi! Oman Sigmani olen jo laittanut kiertoon.- Suhteellista!
Jos käytetty kelpaa, niin 55–200-millinen kuvanvakaajallinen Nikkor löytyy esim. 120 eurolla. Ainakin minulle löytyi, kun ostin sellaisen lahjoittaakseni sen pojalleni Nikon D3100-kameran nokalle kuluneena keväänä.
Suorastaan halpana pidin vakaajatonta 70–300-millistä Nikkoria, kun sain sellaisen omaan nikonostaasiini vähän myöhemmin 60 eurolla. Tai no, maksoinhan minä päälle vielä postikulutkin...
Uusista saa maksaa jo vähän enemmänkin, tietty! Eivätkä kaikki saa niilläkään ”kaukaisista kohteista kohtuullisia otoksia”. Kriteerit ovat eri kuvaajilla kovin erilaisia. Ja jos noin halvoilla putkilla pärjää hyvässä valaistuksessa, voi tilanne olla hämärämmässä jo oleellisesti heikompi.
Kympeillä ei voi saada samaa kuin tonneilla. Valitettavaa mutta totta, valokuvauksessakin! Olen maksanut omasta arsenaalistani jotakin 2.500–3.000 euroa, ja siltikin se edustaa vasta varsin vaatimatonta harrastelijatasoa.
Silti noilla satasen kahta puolta liikkuvilla laseilla voi ilahduttaa itseään ja saada joskus aikaan kelvolliseksi (tai ainakin melkein kelvolliseksi) luokiteltavaa jälkeä.
Hifistelijät erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211881
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1481837Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1691410Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771385- 1531353
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065