Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Ei tietoakaan tulevasta. Kokemuksia yliopistoista?

university

Täällä kirjottelee lukion 2. luokan aloittava tyttö, enkä vieläkään tiedä mikä musta tulee "isona". On turhauttavaa kun toisilla on kutsumusammatti ja itse pitää keksimällä keksiä mikskä haluaa opiskella.
Suunnitelmissa on ekana englanninopettaja ja luokanopettaja.
MUTTA tänään tajusin katsoa aloituspaikkojen määrää ja se oli jotain ihan järkyttävää! Siis jos on yli 1000 hakijaa ja 60 valitaan, niin mun on pakko alkaa miettimään toista vaihtoehtoa...sillä en pidä itseäni niin hyvänä, että ei tarvitsisi huolehtia pääseekö sinne oppilaitokseen sisään.

Nyt aloin miettimään ihan ekaa kertaa kauppakorkeakoulua. Siis mikskä siitä valmistuu? Missä voi työskennellä? Palkkaa? Minkälaiset työnäkymät? Onko raskasta opiskelu tai vaikeaa päästä opiskelemaan? Koulutuksen kesto?

Rakastan eri kieliä ja olen niissä hyvä, suomen lisäksi tällä hetkellä opiskelen englantia, ruotsia ja venäjää.
Muiden on varmasti vaikea sanoa tuntematta minua, mutta mistä olette kukin itse tykännyt? Missä ja mitä opiskellut? Jos saisin niistä vaikka ideoita tulevaisuuteen.

Ja ylipäänsä tarvitsisin kokemuksia yliopisto-opiskelusta. Eroaako miten paljon lukioon? Millaisia kokeita on? Onko koeviikot? Päivän pituus yms?


Tästä tekstistä tuli kilometrin pituinen mutta kiitän ja kumarran jos joku viitsii lukea, ja saati vastata! :))

13

382

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väsynyt opiskelija

      Aluksi mainitset kiinostuneesi kielistä ja opettamisesta (ainakin kutsumusammattisi perusteella) ja yllätten mainitset kauppakorkeakoulun. Oletko kuullut siitä joltain kaverilta tai onko se nykyisin mediassa suosittua opiskella kauppakorkeakoulussa. Tämä vain sillä, että viestistäsi saa sen käsityksen, että et tiedä kyseisestä koululaitoksesta oikeastaan mitään. Opiskelu alaa ei koskaan pitäisi valita pelkästään muiden takia vaan ainoastaan oman mielenkiinnon takia.

      Kaikenlisäksi viestistäsi saa sen käsityksen, että ainoa ehto opiskelupaikalle on yliopisto (ei siinä mitään pahaa toki ole, mutta muista että tärkeintä ei ole statussymboli "opiskellut-yliopistossa" vaan oma mielekäs tulevaisuuden työ). Netistä löytää eri oppilaitosten sivuilta tietoa koulutusaloista, mutta jokainen koululaitos aina "kiillottaa todellisuutta" ja väittää koulutuksen tarjoavan mahtavia työpaikkoja ja avaavan oven jokaiseen työpaikkaan, vaikka alalla olisi kuinka paljon työttömiä.

      Lopuksi yliopisto-opiskelu poikkeaa lukiosta siten, että opiskelussa on enemmän vapauksia ja samalla enemmän vastuuta. Kukaan ei huuda eikä kysele sinua tunneille ja suorituksista pitää itse pitää huolta. Päivien pituudesta en osaa sanoa, itse opiskelen luonnontieteellisessä tiedekunnassa ja olen aina valinnut itselleni paljon oppiaineita, joten päivät ovat olleet pitkiä ja melko ympäripyöreitä. Oletettavasti muissakin tiedekunnissa pystyy täyttämään lukujärjestyksensa itse riittävän täyteen. Koeviikkoja meillä ei käytännössä ole, mutta yleensä kokeet käytännössä kasautuvat muutaman viikolle periodin lopussa.

      Toivottavasti sait selvää tekstistäni, sillä veinasin jättää vastaamatta kiireitten takia. Kannattaa jutella lukiossa opon kanssa loman jälkeen ja tutkiskella erilaisia koulutusohjelmia netistä.

      • Höpsistä

        Kannattaa hakea sinne mikä on lähimpänä ja minne pääsee helpoiten. Jos omassa kaupungissasi on yliopisto, hae sinne. Katso tilastoista, minne pääsee helpoiten. Saat asustella vanhempiesi luona, ei tarvitse itsenäistyä eikä maksaa itse mitään. Lisäksi saat ratsastaa yliopisto-opiskelijan statuksella (saat paljon poikaystäviä ynnä muuta hauskaa).

        Opiskelu on todella vaikeaa ainakin itselleni, mutta ei haittaa. Saanpahan elää sellaista elämää kuin haluan. Äläkä turhaan rasita itseäsi heräilemällä aamuluennoille. Jos jotkut kurssit eivät mene läpi, käy valittamassa jollekkin ja jätä asiat oman onnensa nojaan. Jos kaikki olisivat tällaisia kuin minä, maailma olisi parempi paikka elää.


      • university

        Kiitos paljon vastauksesta! Ja kyllä sain selvää.
        Oikeassa olet, että en todellakaan tiedä siitä kauppakorkeakoulusta mitään :/
        Luin vaan jotain että siitä kun valmistuu niin saa hyvää palkkaa jo aloittelijana kun työllistyy, ja toisaalta olisi se varmaan hyvä koulutus jos haluan kenkäkaupan perustaa. Tai sitten muuten mennä kenkäkauppaan töihin (=kenkäfriikki ;))

        Niin ei tuo yliopisto ole varmaan ainut vaihtoehto, jotenkin vaan "tykkään" opiskelusta niin tuntuu se luonnollisemmalta. Tosin en kyllä tiedä ammattikorkeastakaan sen enempää mitä siellä on...Loman jälkeen menen kyllä heti opolle, sekoan näissä ajatuksissa ihan täysin. Sisimmässäni voin kuitenkin nähdä itseni opettajana, mutta huolestuttaa niin paljon aloituspaikkojen vähäinen määrä...

        Nyt heti seuraavan vapaa päivän tullessa tutkin kaikki opiskelualat läpi! Tajusin just että kohta tulee kiire..:D


      • university
        Höpsistä kirjoitti:

        Kannattaa hakea sinne mikä on lähimpänä ja minne pääsee helpoiten. Jos omassa kaupungissasi on yliopisto, hae sinne. Katso tilastoista, minne pääsee helpoiten. Saat asustella vanhempiesi luona, ei tarvitse itsenäistyä eikä maksaa itse mitään. Lisäksi saat ratsastaa yliopisto-opiskelijan statuksella (saat paljon poikaystäviä ynnä muuta hauskaa).

        Opiskelu on todella vaikeaa ainakin itselleni, mutta ei haittaa. Saanpahan elää sellaista elämää kuin haluan. Äläkä turhaan rasita itseäsi heräilemällä aamuluennoille. Jos jotkut kurssit eivät mene läpi, käy valittamassa jollekkin ja jätä asiat oman onnensa nojaan. Jos kaikki olisivat tällaisia kuin minä, maailma olisi parempi paikka elää.

        Harmi vaan että asun niin pienellä paikkakunnalla että täältä just ja just lukio löytyy... Mutta poikaystävia ja muuta hauskaa :D siinä ihan hyvän kuuloinen lisä opiskelulle ;) Kiitti vastauksesta:)


      • Tuttu laji

        Olipas negatiivinen asenne tossa vastauksessa ihan tavalliseen nuoren ihmisen pohdintaan siitä, mikä nyt mahtaa olla sopiva ala. Ensinnäkään missään ei mainita, että opetusala tai kielet ovat hänelle kutsumusammatti, vaan alkuperäinen kirjoittaja kertoo muilla olevan kutsumusammatteja. Toiseksi alat arvostelemaan kysyjän älyä, kun tämä onkin löytänyt kauppakorkean vasta äskettäin ja kyselee siitä kysymyksiä. Mitä sitten? Yleensä se ala pitää ensin löytää, ennenkuin sen sopivuutta voi alkaa harkita. Kaikki eivät tee kuten kaverit, joten miksi oletat, että alkuperäinen kysyjä olis niin hölmö tietämättä hänestä mitään? Hän haluaa ideoita tulevaisuuteen, ei mitään helvetillistä saarnaa, jolta toi sun tekstis kuulostaa. Saarnan saat nyt itse.
        Se on totta, että oppilaitokset kiillottelee totuutta alojensa mahtavasta työllisyydestä ja joka koulusta pääsee aina "varmasti töihin". Se on ihan puppua.


    • 23+3

      Lohdutuksena voin sanoa, että joka paikkaan on käytännössä yhtä vaikea päästä. Eli tilastot eivät kerro koko totuutta. Moni hakee ns. varmana kohteena humanistiselle alalle, vaikka haluaa jonnekin muualle.
      Kauppatieteet ovat aika ohjatut, eli pakollisia kursseja on todella paljon.
      Jos opeksi halajat, pyri vaan rohkeasti sinne. Varasuunnitelmia pitää toki olla.

      • university

        Niin niitä varasuunnitelmia pitää nyt tosissaan alkaa miettimään. Tuntuu että kohta paniikki iskee kun en edes tiedä miten ensin yo kirjoituksista selviän tai mitä ylipäänsä kirjoitan, ja nyt jo mietin tulevaa...Mut kiitti vastauksesta :)


    • austerism1

      Näin englantia opiskelleena ja myös sitä ajoittain amk:ssa opettavana sellainen huomio, että kielten opiskelu pääaineena on hyvin erilaista kuin lukiossa. Kielten pääaineopinnoissa opiskellaan kieltä mutta lisäksi opiskellaan kielellä: esimerkiksi siis englannin kielen opinnoissa kaikki kommunikaatio tapahtuu englanniksi, ja eri asioita opiskellaan englanniksi.

      Englannin kielen pääaineopinnoissa käydään läpi lingvistiikkaa eli kielitiedettä ja englannin kielen historiaa, kirjallisuutta (esim. englanninkielisen kirjallisuuden klassikoita), kirjallisuustiedettä, kääntämistä ja käännöstiedettä, jopa kielifilosofiaa.
      Tähän päälle tulee vielä tietysti se, että kaikkeen on ns. tieteellinen ote, eli opintojen aikana kirjoitetaan paljon minitutkielmia ja esseitä, varsinaisia tenttejä on vähemmän. Nykyisin tehdään sitten välissä kandintutkielma (ennen tehtiin proseminaarityö tai useampi) ja lopuksi sitten pro gradu eli maisterintutkielma.

      Opintosisällöt toki vaihtelevat hieman sen mukaan, missä yliopistossa opiskelee, mutta ainakin kielitiedettä ja kääntämistä tullee vastaan kaikkialla - ja tietysti kandi ja gradu tehdään aina. Lisäksi opintojan pystyy painottamaan oman mielenkiintonsa mukaan.

      Eli periaatteessa lukio tarjoaa sen peruskielitaidon, jota tarvitaan, mutta yliopisto-opinnoissa tulee sitten valtavasti kaikkea sellaista, johon lukio ei suoranaisesti valmenna.

      Lukujärjestys suunnitellaan itse, eli opiskelija valitsee kurssit, joita haluaa opiskella ja tällää ne lukujärjestykseensä. Kurssit valitaan opinto-oppaan mukaan ja sen mukaisesti, että ne vastaavat ainakin vähintään tutkinnon minimivaatimuksia (nykyisin tosin ei taida edes olla mahdollista suorittaa ylimääräistä). Pää- ja sivuaineen/sivuaineiden kurssit voivat mennä päällekkäin, joten silloin pitää sitten miettiä, missä tahdissa mitäkin opiskelee.

      Disclaimer: Valmistuin jo kohta 10 vuotta sitten, ja sen jälkeen on tullut monenmoisia muutoksia, mm. opintoja on ymmärtääkseni suoraviivaistettu. Itse opiskelin Vaasassa ja tykkäsin kovasti. Yhtä sivuaineistani opiskelin Helsingissä. Lisäksi opiskelin yhdessä vaiheessa Joensuun yo:ssa kulttuurintutkimusta ja kirjallisuutta, mutta sehän ei nyt tähän liity. Paitsi sen verran, että tietyllä tavalla suoritettu engl. opinnot sivuavat kult. ja mediatutkimusta.

    • 203

      Voit opiskella kielen/kielten opettajaksi hakemalla ensin opiskelemaan jotakin kieltä (filologia/kääntäminen) ja sitten myöhemmässä vaiheessa opettajan pedagogisiin opintoihin. Englanti on monissa yliopistoissa hyvin suosittu, mutta esim. venäjää pääsee lukemaan yleensä helpommin (hakijoita vähemmän ja suhteessa enemmän pääsee lukemaan).

    • austerism1

      Tuohon 203:n viestiin se lisähuomio, että käsittääkseni kääntämistä opiskellut / opiskeleva joutuu suorittamaan filologian puolella lisäopintoja, mikäli haluaa pedagogiset päästä suorittamaan. Mutta siis myös kääntäjäksi opiskellut / opiskeleva voi pätevöityä opeksi - on kollegojen joukossa ainakin yksi tällainen tapaus.

      Niin, ja joihinkin yliopistoihin on kai myös mahdollista hakea suoraan "opettajalinjalle". Muistaakseni ainakin Jyväskylässä on (oli?) näin. Pedagogiset voi suorittaa myös maisteritutkinnon jälkeen. Itse tein näin. En kuitenkaan suosittele tätä vaihtoehtoa, jos kerran jo hakuvaiheessa on selvillä, että opettajaksi haluaa.

      • 203

        Opiskelen siis itse englannin kääntämistä, mutta aion suorittaa pedagogiset päälle. Englannin osalta täydentäviä opintoja on kolmen kurssin verran, suunnilleen 10-15 op (kaksi filon perusopintojen kurssia, yksi aineopintojen kurssi). Ei siis iso homma siihen pedagogisten (60 op) päälle, ja mahtuu vaikka kandiin (kandissa pakollisia HY:ssä enkkua 70 op, käännöstiedettä 25 op, suomen opintoja 25 op, tdk:n yhteisiä 20 op=140/180).


    • university

      Kiitos teille, jotka kerroitte erityisesti kielten opiskelusta! :) Rankalta tuo vaikuttaa mutta kun aihe on itselle mielenkiintoinen niin se varmasti helpottaa.
      Ja tuo venäjäkin kiinnostaa niin siihenkin voisin sitten hakea, tosin nyt vasta osaan alkeet kun ekan lukiovuoden sitä vasta opiskellut..

    • austerism1

      "mutta kun aihe on itselle mielenkiintoinen niin se varmasti helpottaa."

      Jep. Tuo on kaikki kaikessa. On todella vaikea ajatella, että kukaan jaksaisi rämpiä läpi 5 - 7 vuoden opinnot vain sen pohjalta, että on kova ulkoinen motivaatio tai pakko. Mielenkiintoa pitää tosiaan olla omasta takaa, jotta jaksaa. Se helpottaa kummasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1390
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1297
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1263
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1217
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe