Fibromyalgiasta

Fibronainen

Olisi tosi mielenkiintoista saada vastauksia teiltä, joilla on semmoinen sairaus, kun Fibromyalgi. Itse sain diagnoosin n. 2 vuotta sitten, mutta särkyjä minulla on ollut jo miten kauan tahansa ja ne kun pahentui vaan, menin lääkärille ja sitten alkoi perusteellinen tutkimus.
Nyt parhaillaan on menossa semmoinen tutkimus itse tästä sairaudesta ja siinä on nyt sitten kaikki mahdolliset, esim. psykologi, kuraattori, sairasvoimistelija. lääkäri jne. Viikon päästä sitten itse "tuomio" langetetaan.
Nyt olen töissä 50% ja sairaslomalla olen ollut toiset 50% n. vuoden verran. Saas nähdä miten tästä eteenpäin.
Kertokaa hyvät kanssa "sisaret ja veljet", että mitä tutkimuksia olette käyneet läpi ja mitä sitten tapahtui jatkossa? Tsemppiä vaan kaikille ja kai tämänkin sairauden kanssa täytyy tulla sinuiksi! Fibro-Helena

21

4519

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaimasi

      Minä sain fibrodiagnoosin noin vuosi sitten. silloin tehtiin tutkimuksia, kun reuma-faktori oli koholla. Reumaa ei kuitenkaan diagnosoitu, mutta fibromyalgia, raynaudin oireryhmä, kuivat silmät ja suu.

      Kivut vaivaa, lähinnä lonkat, polvet, nilkat ja sormet ja ranteet. Myös oikeaan jalkapohjaan koskee joka asekeleella. Rasitus, esim. kävely lisää särkyjä, levossa yleensä helpottuvat.

      Olen pyytänyt työkyky tutkimuksiin, mutta työterveyslääkäri vain katsoo ihmmeissään ja on sanonut, että minkälaisia tutkimuksia sinua haluaisit? Pattitilanteesa olen tällä hetkellä.

      Reuma-faktori vain nousee. Vuosi sitten 66 nyt 303 ja senkkakin oli heinäkuussa 44. Reumapoli (sinne työterveysläääkäri lähetti) palutti paperini takaisin tyterveyshuoltoon kommentilla "potilas on tutkittu perusteellisesti vuosi sitten, ei aohetta uusiin tutkimuksiin".

      Omasta mielestä en ole työkykyinen. Jos istun 8 tuntia päivässä paikallani, niin lonkat on tosi kipeät ja on vaikea liikkua. Päätetyöskentely taas puolestaan kipeyttää sormien nivelet ja ranteet sekä olkapäät.

      Haluaisin jatkaa keskustelua kanssasi sähköpostissa, jos kiinnostaa?

      • sjögrenin syndroomaa?

      • nainen 53

      • Fibronainen

        Sinulle, nimimerkki, "kaimasi" ihan mielelläni jatkaisin keskustelua sähköpostissa. Kiitos myös teille muille, jotka otitte osaa tähän aiheeseen.


      • Fibronainen

        Haluaisit jatkaa kanssani keskustelua sähköpostissa ja minä haluaisin mielelläni. Voisitko sinä laittaa sähköpostiosoitteesi, niin kirjoitan sinulle? Minun osoitteessani on koko nimi, joten siksi en mielelläni laittaisi tähän. Olen suurella mielenkiinnolla lukenut teidän kaikkien kirjoitukset! Tämä on sairaus, jonka kanssa on vain opittava tultava toimeen ja myös hyväksymäänkin se. Niinhän se on että hyvin ailahtelevaista se on, joskus tuntuu paremmalta ja jo seuraavassa vaiheessa on täysin "lysähtynyt" olo. Myötämieliset terveiset kaikille ja yritetään jaksaa!


    • Vanha kettu

      Kunhan tulet sinuksi tautisi kanssa, niin tiedoksesi, että se on tauti, joka on helppo hoitaa oireettomaksi. Mutta se vaatii Sinulta itseltäsi myös ponnisteluja.
      Hoitoa ei taida oikein löytyä lääketieteen sektorilta. Mutta kun jaksaa tutustua vähän laajemmin, pitää silmät ja korvat auki, oppii aisoita, joilla voi olla just se viimeinen pisara, joka tuo avun tautiin.
      Takanani on vaikea-asteinen fibromyalgia. Nykyisin en taudista tiedä oikeastaan mitään. Mutta se vaati minulta omaehtoista hoitoa, ja nimeenomaan ravintoterapiaa.

      • memu

        Sulhaseni on sairastanut useamman vuoden fibroa ja se on jotenkin jäänyt taka-alalle tai "hoitamatta" kun hän sen jälkeen vuosia sitten loukkasi niskansa onnettomuudessa. Sitä hoidetaan silloin tällöin ja lääkärit vaihtuvat. tuntuu että kaikki on kiinni potilaan omasta lääkärissä juoksemisesta ja aktiivisuudesta. Nyt kuitenkin fibron oireet on korostuneet ja hän potee pitkiä kipu- ja särkyvaiheita mm. jalkojen lihaksissa ja niska-nivelissä ja selässä. Hän on hirveän väsynyt jatkuvasti.

        Luin jostain Triptyl-nimisestä lääkkeestä. Onko kokemusta siitä? Entä onko kukaan kokeillut näitä antioksidantti-tabletti ja seur.yhdistelmiä (mm.Lysiini B12 vitam. suuret annokset C-vitamiinia) Tai Sparx ja Aero Booster tuotteita. Onko ne sitten antioksidantteja vai lääkkeitä...?


      • ohg
        memu kirjoitti:

        Sulhaseni on sairastanut useamman vuoden fibroa ja se on jotenkin jäänyt taka-alalle tai "hoitamatta" kun hän sen jälkeen vuosia sitten loukkasi niskansa onnettomuudessa. Sitä hoidetaan silloin tällöin ja lääkärit vaihtuvat. tuntuu että kaikki on kiinni potilaan omasta lääkärissä juoksemisesta ja aktiivisuudesta. Nyt kuitenkin fibron oireet on korostuneet ja hän potee pitkiä kipu- ja särkyvaiheita mm. jalkojen lihaksissa ja niska-nivelissä ja selässä. Hän on hirveän väsynyt jatkuvasti.

        Luin jostain Triptyl-nimisestä lääkkeestä. Onko kokemusta siitä? Entä onko kukaan kokeillut näitä antioksidantti-tabletti ja seur.yhdistelmiä (mm.Lysiini B12 vitam. suuret annokset C-vitamiinia) Tai Sparx ja Aero Booster tuotteita. Onko ne sitten antioksidantteja vai lääkkeitä...?

        Hei Memu, olen käyttänyt fibron oireisiin heinäkuusta lähtien MSM-valmistetta, elokuussa aloin tehostaa lääkitystä nauttimalla myös c-vitamiinia ja helokkiöljykapseleita. Minulla ne ainakin tehoavat siten, että kivut lievenevät (eivät siis katoa kokonaan) ja olen paljon pirteämpi ja energisempi.


    • Ode

      Hei!

      Luin kirjoituksesi, fibronainen, omasta fibromyalgiastasi. Itse sain diagnoosin 6 vuotta sitten, mutta olen myös minäkin sairastanut sitä jo lapsesta. Silloin kaikki laitetiin kasvukipujen ja korvienväliin olevaksi jutuksi.

      Koska mulla oli laaja-alaisia kipuja pitkään laitettiin lähete Reumasairaalaan Heinolaan. Muut sairaudet poisluettiin ja kipupisteiden määrä kehossani viittasi fibroon.

      Olen yrittänyt monella tavoin helpottaa kipujani, mutta särkylääkkeet antoivat vain hetkittäisen avun. Liikuntaa pitäsi harrastaa, vaikka se ei aina innosta, kun kolottaa. Aika hyvän avun oon saannut kasviravinnolla. Olen saunaihmisiä ja saunassa tuntuukin kivut helpottavan, mutta siitä seuraa "saunakrapula", keho on entistä kipeämpi seuraavana aamuna. Tressiä pitäisi varoa. Sitä on usein epäilty myös sairauden aiheuttajaksi ja mulla se sopisi hyvin kuvioihin. Netistä löytyy paljon hyviä sivuja, joista saa tietoa ja mahdollisista avuntuojista. kaikki kuitenkin olemme persoonia ja joillekkin sopii oma keino(t).

      Tämä on ikävä sairaus siitä, ettei parannuskeinoa ole. Joskus voi olla pitkiä jaksoja jolloin voi hyvin, kuulemma ne voi kestää jopa vuoden tai yli. Veikkaus on että 60-vuotiaana helpottaa. Masentava ajatus, että sitten vasta. (Olen nyt 29v)

      Taudin kanssa oppii elämään!!! Positiivinen mieliala auttaa varmasti. Tämä ei invalidisoi, kuten muut reumat. Itse on vain keksittävä ja kokeiltava, mikä auttaa. Toisten tuki on tärkeä.

      Voimia sinulle & muille fibroa sairastaville!

      -Ode-

    • Kata

      Minä olen saanut apua nivelkipuihin, kipeisiin hartioihin, selkään ym. rikkivalmisteesta nimeltään Novo MSM. Äidilläni se on myös auttanut. Migreeni on myös hävinnyt. Syön myös kalaöljyä ja monivitamiineja.

      • fibro

        Hei olen myös samaa joukkoa kuin edellä.On kiva kuulla että saatte apua luonnosta. Minä käytän nyt myös särkylääkettä että inkivääri-msm-c vit. yhdistelmä tablettia.Säryt om oikeassa lönkassa kovat ja haittaa liikumista. Kovasti yritän saada kuviin lähetettä.Kertokaa lisää kun apua jostakin saatte.Olen aika väsynyt ja masentunut tähän kipuun.En pysty enään töihin.Olis kiva jutella postin kautta jos joku haluaa. Tämä on hyvää terapiaa vaihtaa ajatuksia.


      • fibronainen
        fibro kirjoitti:

        Hei olen myös samaa joukkoa kuin edellä.On kiva kuulla että saatte apua luonnosta. Minä käytän nyt myös särkylääkettä että inkivääri-msm-c vit. yhdistelmä tablettia.Säryt om oikeassa lönkassa kovat ja haittaa liikumista. Kovasti yritän saada kuviin lähetettä.Kertokaa lisää kun apua jostakin saatte.Olen aika väsynyt ja masentunut tähän kipuun.En pysty enään töihin.Olis kiva jutella postin kautta jos joku haluaa. Tämä on hyvää terapiaa vaihtaa ajatuksia.

        Olen samaa mieltä, että tämä on todella hyvää terapiaa meille joilla on fibro, että voimme vaihtaa ajatuksia. Minä mielelläni haluaisin jutella postin kautta jos vain saisin osoitteen.


      • fibro
        fibronainen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että tämä on todella hyvää terapiaa meille joilla on fibro, että voimme vaihtaa ajatuksia. Minä mielelläni haluaisin jutella postin kautta jos vain saisin osoitteen.

        OLIPA kiva että asia kiinnostaa.Nyt aloitin jumpat ja paikat on kipeät mutta toivon että olo paranee ja mieli piristyy kun saa olla joukossa mukana.Aloitin myös englannin opikelun ja saan sieltäkin uusia ihmisiä elämään.
        Tässä osoite [email protected]


      • mamma
        fibronainen kirjoitti:

        Olen samaa mieltä, että tämä on todella hyvää terapiaa meille joilla on fibro, että voimme vaihtaa ajatuksia. Minä mielelläni haluaisin jutella postin kautta jos vain saisin osoitteen.

        Hienoa, että löysin tällaisen palstan.Mulla on diagnosoitu fibro 7 vuotta sitten. Nyt on tullut viiltävä kipu toiseen kylkeen. Se oikein kiskaisee ja salpaa hengityksen. Tää on ihan uutta vaikka paljon jo olen kokenutkin. En ole loukannut kylkeäni mihinkään. Kertokaa onko teillä vastaavanlaisia. En viittis lääkäriin mennä jos johtuu tästä taudista. Jaksamista kaikille.


      • fibro myös
        mamma kirjoitti:

        Hienoa, että löysin tällaisen palstan.Mulla on diagnosoitu fibro 7 vuotta sitten. Nyt on tullut viiltävä kipu toiseen kylkeen. Se oikein kiskaisee ja salpaa hengityksen. Tää on ihan uutta vaikka paljon jo olen kokenutkin. En ole loukannut kylkeäni mihinkään. Kertokaa onko teillä vastaavanlaisia. En viittis lääkäriin mennä jos johtuu tästä taudista. Jaksamista kaikille.

        Minulla on kyljet kipeät ja tuntuu että kaikki luut on jo arat.Siellä voi olla nikama lukko joka painaa selkään ja kipu heijastuu kylki luihin.Olen itse monta kertaa saanut avun niksauttajalta ja hierojalta.Pahin vaiva on tällä hetkellä oikeajalka ja varsinki lonkkaa pitkin reittä alas kiristää.Jos menen lääkäriin niin sanotaan että se on fibroa ja täytyy tottua elämään sen kans.Nyt alkaa tuntua siltä että se on iskias ja johtuu selästä.Joku kaunis päivä menee hermot ja menen lääkäriin vaatiin hermorata tutkimuksiin.On tämä kesä ollut tosi vaikea kun näin kosteaa.TSEMPPIÄ kaikille joita kolottaa joka paikasta.


      • mamma
        fibro myös kirjoitti:

        Minulla on kyljet kipeät ja tuntuu että kaikki luut on jo arat.Siellä voi olla nikama lukko joka painaa selkään ja kipu heijastuu kylki luihin.Olen itse monta kertaa saanut avun niksauttajalta ja hierojalta.Pahin vaiva on tällä hetkellä oikeajalka ja varsinki lonkkaa pitkin reittä alas kiristää.Jos menen lääkäriin niin sanotaan että se on fibroa ja täytyy tottua elämään sen kans.Nyt alkaa tuntua siltä että se on iskias ja johtuu selästä.Joku kaunis päivä menee hermot ja menen lääkäriin vaatiin hermorata tutkimuksiin.On tämä kesä ollut tosi vaikea kun näin kosteaa.TSEMPPIÄ kaikille joita kolottaa joka paikasta.

        Se onkin masentavaa tässä fibrossa, että jos vaikka olisikin joku muu vaiva niin kaikki laitetaan fibron tiliin. Tietty sitä itsekin ensiksi ajattelee, että siitä on kysymys eikä viitsi ekaksi lääkärille juosta(monasti olisi turhaan mennytkin). Luulisi lääkärien tajuavan, että fibromyalgikko voi sairastua muuhunkin tautiin. Tämä kesä on todella ollut kurja ja siten uusia särkykohtia on ilmaantunut.Koetetaan jaksella. Vointeja kaikille.


      • fibronainen
        fibro kirjoitti:

        OLIPA kiva että asia kiinnostaa.Nyt aloitin jumpat ja paikat on kipeät mutta toivon että olo paranee ja mieli piristyy kun saa olla joukossa mukana.Aloitin myös englannin opikelun ja saan sieltäkin uusia ihmisiä elämään.
        Tässä osoite [email protected]

        Lähetin sinulle kirjeen sähköpostissa keskiviikkona, saitko sen? Oletteko huomanneet, että nyt kun syksy ja viileämmät säät tulee, on myös säryt sen mukaisia? Paljon terveisiä ja jaksamista teille kaikille!


    • kaipaan

      Hei kaikille kohtalokavereille. Olen 45v nainen pääkaupunkiseudulta ja minulla diagnosoitiin vuosi sitten fibromyalgia. Kipuja on kuitenkin ollut vuosien varrella tasaiseen tahtiin lähinnä kriisien aikoihin.
      Nyt luulen löytäneeni avun akupunktiosta...
      Olen hyvin yksin oireitteni kanssa ja olisikin kiva jutella tai vaan kirjoitella toisten kanssa. Vielä jos saisin juttukaverin kävelylenkille, uimaan tai vaikka tanssimaan. Uskoisin elämänlaadun paranevan vaikka mukavalla porukalla.
      Sillä minulla mielialalla on suuri vaikutus tämän sairauden eri vaiheissa.

      Jään odottamaan postia t: [email protected]

    • Fibroton

      Hypnoosista innostuneena tyydyn huomauttamaan että SHY:n piirissä on tehty ainakin kaksi lopputyötä fibromyalgiasta.

      • iloinen

        Hei!
        Kiva oikeasti huomata, että täällä on muitakin, jotka sairastaa, kun itse en tunne ketään ja olen sairastanut jo ainakin nelisen vuotta vaikka olen vasta lukiossa.
        Haluaisin vain kertoa, että itse olen saanut apua jäsenkorjauksesta ja kansanparannuksesta. Parin kuukauden välein, ja pysyn lähes kivuttomassa kunnossa, ja saan elää hyvää elämää verrattuna aikaisempaan kun en pystynyt edes paikallani istumaan. En käytä mitään lääkkeitä ja olen onnellisessa asemassa.
        Jaksetaan.


    • kivuton72

      Kannattaa koittaa jättää viljat, tärkkelystä sisältävät vihannekset (peruna, porkkana), riisi, sokerit (myös hedelmät) ja maitotuotteet joksikin aikaa pois. Sitten vähitellen kokeilla, mikä niistä aiheuttaa kipuja ja mikä ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3095
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2472
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      367
      2277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      73
      1102
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe