Ongelmia kiinan sahassa

Pilkkeen tekijä

Ostin vajjaa vuosi sitten kiinalaisen Pro 1 Tools 1,8 kW moottorisahan.
Takuuaikaa (1v) vielä voimassa.
Tähän asti toiminut suht hyvin ja pilkkeitä tehty rankapuista tukkipuista n. 15 m3
Lakkasi starttaamasta. Sammui ikäänkuin pensan loppuessa.
Tarkistin kipinän ja pipetillä pensaa kaasarin kurkkuun, niin kävi vähän aikaa ja sammui.
Pensan saanti oli poissa. Avasin kaasarin. Huomasin kaasarissa olevan jotain viehertävää mönjää vähän jokapaikassa. Sillaista pinttymää, joka ei helposti edes lähde pois. Yritin avata kaasarin neulaventtiiliä, niin ei tullut ulos, kuin hampaat irvessä tonkien kanssa vetämällä. Oli liimautunut kiinni ja reikä täynnä tätä samaista mönjää.
Herää kysymys, että onko TB:n 2-t öljy nykyään se aiheuttaja. Kannussa moottorisahan ja muiden 2-t koneiden kuvia.
Olen samaista öljyä käyttänyt Jonsoredissa n30v. ilman ongelmia.
Puita olen siinä ajassa sahannut n. 600 m3
Ketähän tästä nyt alkaisi syyttämään. Olisiko sahan kaasari liian kuumassa paikassa, vaiko öljy kelvotonta???
Onkohan kellään kokemuksia / tietoa.

Olisin tiedoista kiitollinen.
Suuret kiitokset etukäteen.

17

3235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilkkeen tekijä

      Korjasin neulaventtiilivian.
      Yritin käynnistää konetta.
      Ei pihahdustakaan, vaikka laitoin pensaa tipetillä kaasarin kurkkuun tai tulpan reiästä.
      Pensa on vasta ostettua ja itse sekoitettua.
      On kuivattu välillä tulppaa ja vaihdettu uutta tulppaa. Sama tulos.
      Kipinä näkyy hämärähkössä huoneessa heikosti. Näissä uusissa koneissa ei kipinä yleensä näykkään niin reilusti, kuin vanhan ajan koneissa.
      On kait irroitettava vielä vauhtipyöräkin. Katsottava, että olisiko kampiakselin kiila halki ja siitä johtuen sytys pielessä.
      Voin vielä ottaa sylinterinkin auki ja katsoa männän renkaan yms.
      Paljon on erilaisia vikoja tullut vuosien varrella korjattua, mutta tämä alkaa todella olla mystinen juttu.
      Olisko näiden lisäksi vielä jotain, mitä en ole kokeillut / tarkastanut?!

      • Pilkkeen tekijä

        Sen verran sain tehtyä työvoiton puolelle, että lähti viimein käyntiin, mutta ei ottanut millään täysiä kierroksia.
        Avasin vielä kerran kaasarin ja puhaltelin "jarru-cleanerillla" sekä paineilmalla kaikki kanavat huolellisesti läpi.
        Säädin alan oppikirjan mukaan molemmat suuttimet (H) ja (L) 1 1/2 kierrosta auki.
        Kone kävi tyhjäkäyntiä pitkään ja hyvin, mutta kun painoin kaasua, niin käynti rupesi hidastumaan ja lopulta sammumaan, jos en laskenut kaasuvipua takaisin tyhjäkäynnille.
        Ajattelin sen johtuvan (H)-suuttimen liian pienellään olosta ja koetin kiertää auki päin.
        Ei auttanut. Kone smmui ja lakkasi taas kokonaan käynnistymästä.
        Ilmeisesti nopean kierroksen suutin oli joko liikaa auki, tai pensaa ei vieläkään tule riittävästi. Polttoaineen pintaa voisi säätää isommalleen myöskin neulaventtiiliä nostavaa käpälää taivuttamalla.
        Jatkettava vain kokeiluja.
        Hyvät vinkitkin varmaan olisi tarpeen.


      • Pilkkeen tekijä
        Pilkkeen tekijä kirjoitti:

        Sen verran sain tehtyä työvoiton puolelle, että lähti viimein käyntiin, mutta ei ottanut millään täysiä kierroksia.
        Avasin vielä kerran kaasarin ja puhaltelin "jarru-cleanerillla" sekä paineilmalla kaikki kanavat huolellisesti läpi.
        Säädin alan oppikirjan mukaan molemmat suuttimet (H) ja (L) 1 1/2 kierrosta auki.
        Kone kävi tyhjäkäyntiä pitkään ja hyvin, mutta kun painoin kaasua, niin käynti rupesi hidastumaan ja lopulta sammumaan, jos en laskenut kaasuvipua takaisin tyhjäkäynnille.
        Ajattelin sen johtuvan (H)-suuttimen liian pienellään olosta ja koetin kiertää auki päin.
        Ei auttanut. Kone smmui ja lakkasi taas kokonaan käynnistymästä.
        Ilmeisesti nopean kierroksen suutin oli joko liikaa auki, tai pensaa ei vieläkään tule riittävästi. Polttoaineen pintaa voisi säätää isommalleen myöskin neulaventtiiliä nostavaa käpälää taivuttamalla.
        Jatkettava vain kokeiluja.
        Hyvät vinkitkin varmaan olisi tarpeen.

        Ajattelin vielä kirjoitella vähän informaatiota, että jos joku muukin on vastaavassa tilanteessa. Elikkä "kusessa" kiinalaisen sahan kanssa.
        Sain nimittäin viimein työvoiton sahani ongelmista. Paljon hikeä ja ärräpäitä vuodattaneena. Toivottavasti toimii pitkään.
        Purin kaasarin ainakin viiteen kertaan ja joka kerran suhkuttelin huolellisesti kaikki reiät "jarru cleanerilla" / paineilmalla.
        Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden.
        Olivat erittäin hankalat saada takaisin oikeisiin säätöihin.
        Viimein kuitenkin säädöt löytyivät ja kone lähtee käyntiin ja ottaa täydet kierrokset herkästi. Suutinten säätö oli kokonaan erilainen, kuin muissa normaaleissa 2t-pienkoneissa. Eli 1,5 kierrosta auki, ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Suutinkarat erilaisia, kuin perinteiset.
        Alunperin vikatilanne syntyi mielestäni siitä, että kun bensa haihtuu kaasarista, niin jäljelle jää öljy lisäaineet öljyssä. Syntyy tukoksia. Syynä ehkä sahausjaksojen harvuus suhteessa aikamääriin, sekä sahan lämmön benssa haihduttava vaikutus.
        Sahassa on takuu vielä voimassa, mutta olen aika epäileväinen sen toimivuuteen.
        Korjauskustannus ylittää helposti kyseisen sahan hinnan (100€)

        Rattoisia korjaus hommia vaan muillekkin halukkaille.


      • Harrastelijaraivuri
        Pilkkeen tekijä kirjoitti:

        Ajattelin vielä kirjoitella vähän informaatiota, että jos joku muukin on vastaavassa tilanteessa. Elikkä "kusessa" kiinalaisen sahan kanssa.
        Sain nimittäin viimein työvoiton sahani ongelmista. Paljon hikeä ja ärräpäitä vuodattaneena. Toivottavasti toimii pitkään.
        Purin kaasarin ainakin viiteen kertaan ja joka kerran suhkuttelin huolellisesti kaikki reiät "jarru cleanerilla" / paineilmalla.
        Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden.
        Olivat erittäin hankalat saada takaisin oikeisiin säätöihin.
        Viimein kuitenkin säädöt löytyivät ja kone lähtee käyntiin ja ottaa täydet kierrokset herkästi. Suutinten säätö oli kokonaan erilainen, kuin muissa normaaleissa 2t-pienkoneissa. Eli 1,5 kierrosta auki, ei pitänyt alkuunkaan paikkaansa. Suutinkarat erilaisia, kuin perinteiset.
        Alunperin vikatilanne syntyi mielestäni siitä, että kun bensa haihtuu kaasarista, niin jäljelle jää öljy lisäaineet öljyssä. Syntyy tukoksia. Syynä ehkä sahausjaksojen harvuus suhteessa aikamääriin, sekä sahan lämmön benssa haihduttava vaikutus.
        Sahassa on takuu vielä voimassa, mutta olen aika epäileväinen sen toimivuuteen.
        Korjauskustannus ylittää helposti kyseisen sahan hinnan (100€)

        Rattoisia korjaus hommia vaan muillekkin halukkaille.

        Hei
        Sama peli. Mukavan kevyt ja ketterä kun sahailee vaikeissa paikoissa pienehköjä puita.
        Ongelmaksi tuli, ettei pyöri tyhjäkäynnillä. Olen purkanut ja puhdistellut.
        Luin juttujasi ja sain paljon vinkkejä.
        Mitä tarkoitat Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden."
        viittaat vissiin H ja L -suuttimiin. Mitkä ovat lopulta oikeat säädöt?


      • Kuuntelemalla
        Harrastelijaraivuri kirjoitti:

        Hei
        Sama peli. Mukavan kevyt ja ketterä kun sahailee vaikeissa paikoissa pienehköjä puita.
        Ongelmaksi tuli, ettei pyöri tyhjäkäynnillä. Olen purkanut ja puhdistellut.
        Luin juttujasi ja sain paljon vinkkejä.
        Mitä tarkoitat Yksi vika hommissani oli se, että en alunperin ennen purkamista mitannut säätösuutinten asentoa työntömitalla kaasarin runkoon nähden."
        viittaat vissiin H ja L -suuttimiin. Mitkä ovat lopulta oikeat säädöt?

        Varsinkin noissa halpissahoissa säädöt vaihtelee aika paljon. Minulla on ketjusaha ja sille perussäätö - kumpikin suutin kierros auki. Lopullinen säätö on sitten ihan jotain muuta. Tuttavalla sama saha ja lopulliset säädöt täysin eri kuin minun sahassa. Ohjeissa annetulla säätöarvolla on tarkoitus saada saha käyntiin ja aina sekään ei onnistu, vaan täytyy kokeilla millä säädöllä käynnistyy.

        Eli käynnin tuntumalla oikea säätö, eli korvakuulolla säädetään. Ensin tyhjäkäynnin säätö ja sen jälkeen tehokäynnin säätö ja jos ei kunnolla kiihdy, niin silloin tyhjäkäynnin suutinta hiukaan auki - se on siinä.

        Ja säädetään silloin kun moottori on käyntilämpöinen.


    • kinamies

      Voisko olla niin, että kiinanpoika ei ole tarkoittanutkaan toimivaksi? On vaan tehnyt muutoin kivan näköisen kapistuksen.

      • Pienkonemekaanikko

        Nämä nykyiset etanolibensat ei käy moottorisahaan. Se mönjä on kuivunutta bensaa. Kannattaa käyttää kaasari ultraääni pesussa, jos mönjää näkyy. Sellainen pieni ultraäänipesuri ei paljoa maksa, jos vaikka sellaisen itselleen ostaa.

        Kannattaa käyttää vain 2-t pienkonebensaa, säilyy saha käyntikunnossa ja ei käryä sahaajan nokkaan yhtään. Itse olen käyttänyt jo monta vuotta pienkonebensaa, eikä ole sahojem kanssa ollut mitään kaasariongelmia.


    • homelitehome

      Ostin Homeliten 4 vuotta sitten ja siihen ei saa säätöjä kukaan kohilleen... Älkää ostako näitä marketin sahoja, ei niillä tee mittään !

      • kuinmyös.,..

        Näin se tahtoo olla kun ei saa nuo paremmatkaan merkit halpamallejaan toimiviksi. Eikä aina vähän kalliimpiakaan.

        Seurausta kansa ostokäyttäytymisestä. Halvalla saa.


    • eläkeukko

      Hundailla sahaillut puut viidettäkesää,käyttäkää vain pienkonepensaa johon lisäätte öljyä 4% asti, toiminut paremmin kuin velipojan stiili joka maksoi kolmen kiinalaisen hinnan. ainiin laipan vaihdoin lyhkäsempään kun osuin saappaaseeni,sopi stiilin osat suoraan.Hyvä ja kevyt kone

    • 1+1=1

      Kaikille Kiinan sahojen ostajille tulee jossakin elämänvaiheessa ongelmia.

    • kantila

      Älkää hyvät ihmiset ostako Kiinalaisia vehkeitä!!

      • Kiinalaatunousee

        Autot toimii hyvin vaikka teehdään nykyisin kiinalaisista osista. Luulisi sahojenkin toimivan. Ja toimiihan moni kiinalainen laite hyvin - varsinkin silloin kun ei tiedä että laite on kiinalainen. Moni eurooppalainen automaattikoneilla koottu laite on paljon huonompi verrattuna kiinassa käsin koottuihin laitteisiin.


      • nouseenousee
        Kiinalaatunousee kirjoitti:

        Autot toimii hyvin vaikka teehdään nykyisin kiinalaisista osista. Luulisi sahojenkin toimivan. Ja toimiihan moni kiinalainen laite hyvin - varsinkin silloin kun ei tiedä että laite on kiinalainen. Moni eurooppalainen automaattikoneilla koottu laite on paljon huonompi verrattuna kiinassa käsin koottuihin laitteisiin.

        Laatu maksaa, eikä kuluttaja osta kallista konetta, jos siinä lukee made in china. Maahantuojat ja tuotteiden tilaajat ovat syynä siihen, miksi kiinasta tuodaan vain lähinnä lyhytikäistä rihkamaa ihmiset kun ovat hullaantuneet halpoihin hintoihin ja siihen että tuote on uusi, käytettyä konetta ostaa vain köyhät.
        Jos joku kuudenkympin moottorisaha olisi huolellisesti tehty hyvistä laadukkaista materiaaleista ja maksaisi suunnilleen saman kuin joku länsimainen laatumerkki, niin laatumerkki veisi kirkkaasti voiton. ihmisillä on jostain syystä uskomus että laatumerkki takaa laadukkaan koneen. Sillä uskomuksella esim moni Partnerin, McCullochin tai Homeliten moottorisahaan päätyvä saattaa saada käteensä täyttä paskaa, vaikka aikoinanaan nämä merkit oli kuninkaita, joiden nimeen metsurit vannoivat.


    • IivariSähkösahamies

      Miksi et Pilkkeen tekijä vienyt vehjettäsi takuuseen, jos kerran sitä oli vielä jäljellä?😂

    • isäntälinja

      Vanha on aloitus mutta, mitäpä tuosta. Mistä te bensanne ostatte, jos siitä muodostuu töhnää kaasariin ja mitä öljyjä käytätte?
      Nesteen 2-t super öljyä ja hanasta ysi kasia eikä ole ongelmia, vaikka olisi kuukausitolkulla seissyt. Valmisbensaa en käytä kun kuulemma ei voitele tarpeeksi, eikä kaikissa sahoissa edes kunnolla toimi. lisäksi tolkuttoman kallista.

      Kiinalaisia sahoja en ostaisi, koska sillä rahalla saa liikkeistä käytettyjä valtamerkkien isäntälinjan moottorisahoja.

      • Myösammattisahat

        Valtamerkit teettää myös ammattisahoja kiinassa. Toimii hyvin etelän järeissä metsissä. Ja pohjoismaihin sopiva ammattikalustokin on tulossa lähiaikoina kiinasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4459
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1488
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1420
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe