Äidinkielen opettajaksi?

Stressi päällä

Hei!

Olen menossa yhdeksännelle luokalle peruskoulussa. Unelmani on, että opiskelisin aineenopettajaksi. Todistukset yläkoulussa ovat olleet noususuunnassa. Kahdeksannen luokan päättötodistuksessa lukuaineiden keskiarvo oli hieman yli 9,7. Äidinkieli kiinnostaa minua paljon, mutta todistuksessa se oli vain 9. Kaatuvatko mahdollisuuteni äidinkielen opettajaksi tähän? Jaksan kyllä tehdä töitä kaiken eteen.

7

539

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanhempi setä

      Oletko tosissasi? 9 on todella hyvä keskiarvo. Olennaista sinun elämässäsi on nyt, että ennen yliopistoa pitää käydä lukio. Lukio kannattaa ottaa alusta alkaen vakavasti, sillä monella hyviä numeroita yläasteella saaneella on käynyt niin, että arvosanat ovat tippuneet. kun ei sama työmäärä enää riitä. Mikään supervaikea laitos tavallinen lukio ei ole, mutta kun ne lukiovuodet sattuvat samaan aikaan alkavan aikuistumisen kanssa, niin monilla ote herpaantuu.

      Sitten lisäksi: yliopiston suomen kielen opinnot ovat täysin eri asia, kuin yläasteen ja lukion äikkä. Kyseessä on enemmänkin kielitiede.

      Tsemppiä ja selkiytymistä tuleviin urasuunnitelmiisi!

    • moikkelis2

      Sweet! I've just received my free Riot Points!

      >> FreeRiotPoints.me

    • Minä

      Ei yliopistoon päästäkseen tarvitse käydä lukiota! Itse valmistuin keväällä ammattiopistosta kokiksi ja tänään tuli Jyväskylän yliopistosta kirje, että pääsin opiskelemaan äidinkielen opettajaksi kirjallisuus pääaineena. Eli lukio ei ole välttämätön!

      • sama setä

        No ei tarvitse, mutta on se lukio yhä kuitenkin selvästi yliopistoon "valmistavampi" reitti.

        Jykylästähän saa nykyään avoimen kautta kirjallisuuden kandin paprutkin, että ei tarvitse periaatteessa olla mitään koulua pohjalla. Sitten vaan joutuu tosin hakemaan erikseen johonkin maisteriohehjelmaan.

        P.S. Ammattikoulu on kyllä nykyään hyvä vaihtohto, jos on työllistyminen mielessä


    • etköhänpääse

      9 on ihan sopiva numero äidinkielenopettajaksi haluavalle, siitä näkee että lahjoja on. Ja ennen kaikkea tuolla keskiarvolla pääset hyvään lukioon. Hyvä äidinkielen opetus lukiossa on melko tärkeää sillä siitä saat hyvän pohjan pääsykokeisiin, joissa pitää olla melkoisesti ns. kypsyyttä. Yläasteen menestykselläsi ei sinänsä ole mitään väliä enää ikinä. Yo-kirjoituksissa kannattaa pärjätä niin "kilpailet molemmissa sarjoissa" eli että voit päästä sekä pääsykoe että yo pääsykoekiintiössä sisään, mahdollisuudet kohoaa siitä hyvin.

      Suomen kielen/kotimaisen kirjallisuuden/yleisen kirjallisuustieteen (noista kaikista pääsee äidinkielenopettajaksi kun erikoistuu siihen sivuainein) opinnot ovat todella mielenkiintoisia. Yleinen kirjallisuustiede ehkä vähän teoreettisempaa. Onnea matkaan!

    • jänisjänisjänis

      jänis

    • Ei hätää

      Opiskelen toista vuotta suomen kieltä ja kirjoitin äikästä m:n. Tiedän myös sellaisia tapauksia, että opiskelija on kirjoittanut esim. fysiikasta b:n ja mennyt silti yliopistoon opiskekemaan sitä.

      Sanoisin, että sulla on loistavat mahdollisuudet päästä mihin tahansa. Asenne vie yllättävän pitkälle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2505
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2193
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1867
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1631
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1596
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1585
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1538
    8. 73
      1446
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      100
      1355
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe