Omaishoidon palkkio pois ja kaikki sairaalaan

Jyrki Kreikkalainen

Ei eläkeläiset tarvitse omaishoidosta penniäkään #z

36

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja8

      Olet ajassa jäljessä ei meillä ole enää penni vaan sentti.tiedätkö että omaishoitajat säästävät suuria summia yhteikunnalle kun hoitavat mitättömällä palkkiolla omaisiaan.
      Tulisi katastrofi jos kaikki vaatisimme laitoshoidon omaisillemme.

    • Kyllä he tarvitsevat.Lääkkeet kalliita ja jos tarvitsee intervallihoitoa se syö eläkettä!
      Elä puhu semmosia mistä et tiedä mitään!

    • eläkeläinen.

      Mikäs siinä, helpommalla pääsen kun jätän omaiseni yhteiskunnan huostaan. Tämä on työtä, kovaa työtä, jos et satu tietämään.

    • Se jättäminen on muuten tosi helppoa,kannatta kokeilla,kestääkö oma psyyke!

    • soilikki

      Mistä kuvittelet ne laitospaikat löytyvän,nytkin kaikki tupaten täynnä.Vai aattelitko että piikki pyllyyn ja sillä selvä.Mietihän kaks kertaa,jos olisit ite hoidettavana.

    • Lapset vs. vanhukset

      Nimenomaan. Ei niitä paikkoja vaan ole. Koko järjestelmä perustuu siihen, että läheiset hoitavat jos heitä on. Se on sikäli vanhentunut, että aikuiset tyttäret ovat työelämässä 8 tuntia päivässä, eivätkä pysty hoitamaan enää vanhempiaan/appivanhempiaan hautaan asti. Myös isovanhemmat ovat huonokuntoisia pitempään eikä heistä ole mitään apua lastenhoitoon, joten tyttäret joutuvat valitsemaan, hoitavatko omia lapsiaan vai vanhempiaan. Voi arvata lopputuloksen, ja näin sen pitääkin mennä. Meillä on ongelma! Ja iso sellainen.

    • puhetta ei tietoa

      Laitoshoito maksaa kymmenkertaisesti sen mitä omaishoidontuki on.
      Minäkin nauttisin mielelläni eläkepäivistäni ilman raskasta hoitotyötä, varsinkin kun en itsekään ole terve. Etsi sinä Jyrki kreikkalainen omaiselleni hoitopaikka niin luovutan hänet sinne ilomielin. Ole myös valmis maksamaan enemmän veroa että kaikki vanhukset tulisivat hoidettua.
      Eipä tukea kannata kadehtia, tuntipalkka on joitakin senttejä. Puhumattakaan yö ja ylityökorvauksista, tuki ei ole kuin 360€ miinus verot, verotuskin on eläkeläisellä korkea kun omaishoito katsotaan lisäansioksi.. Yhteiskunta antaa nimellisen tuen toisella kädellä, kiskaiseen suuremman summan takaisin vaikka millaisilla uusilla toimenpiteillä, jotka ovat olevinaan parannusta, todellisuudessa lisäävät omaishoitajien menoja, varmasti tulee persnettoa joka kuukausi intervallijaksojen takia.

    • Ei aamenta kiitos

      Just ton takia osittain en ole menny sinne papin aamenetta hokemaan, enkä mene. (ihan kun sillä mitään merkitystä olis kuin lakikirjassa). Kun ei ole avioliitossa, hoitopakkoa ei ole. Jos syntyy vammaisia lapsia, tilanne on eri, mutta silloinkin voi valita mitä tekee. Vanhat ihmiset pitkässä ja vanhaan aikaan solmitussa avioliitossa joutuvat siihen kammottavaa ikeeseen. Kaikista varminta on olla muuttamatta yhteen kenenkään kanssa. Äskettäin julkaistiinkin tutkimus, että erillään olevat parit ovat huomattavasti onnellisempia kuin samassa kämpässä jököttävät ja mököttävät.

      • Pirre*

        Ei ihmisellä ole aina mahdollisuutta noukkia vain rusinoita pullassta, on otettava vastaan mitä se tuo kaikkineen..


    • minulla on rakas

      Minä olen onellinen siitä että saan olla aviopuoliso ja minulla on aviopuoliso.Elämä on ollut hyvää ja rikassisältöistä jota se ei yksineläjänä varmasti olisi ollutkaan.Nyt hoidan rakasta puolisoani niin hyvin kuin pystyn.Sairaaloissa saa odottaa pissavaipoissa tunnista toiseenkin.Riippuu paikasta,hoitajilla on aina tuhat työtä..
      Eihän pitkään solmittua liittoa noin vaan pureta enkä niin halua tehdäkään.
      Ota huomioon"ei aamenta kiitos"että me jotka olemme eläneet pitkän elämän puolison kanssa,meillä on yhä ne tunteet jäljellä.
      Sinun on parasta olla yksin koko elämäsi,olet kylmä ja tunteeton ihminen.En osaa kirjoituksesi perusteella päätellä oletko mies/vai naispuolinen ihminen.Luultavasti nainen joka on jäänyt ilman aviopuolisoa ja katkeruuttaan näin ollen purkaa meidän omaishoitajien palstalla.

    • Kyllä kaikkein vaikeinta tässä omaishoitajuudessa on kun on tunteet mukana,elänyt toisen kanssa vuosikymmeniä,niinkuin mie, koko aikuisiän olen ollut mieheni kanssa.,22vuotiaasta ja nyt olen 48v....
      Sama se onko papin aamenta vai ei,ei se ratkaise tätä kiintymystä,eikä sitä niin vain lakaista maton alle.Aika kylmä ihminen pitää olla jos vaan toista heivaa suoraan hoitopaikkaan,ja julistaa ettei ole hoitopakkoa
      Sehän tässä niin vaikeeta ja tuskallista tekee,kun koko ajan näkee toisen tuskan,toinen taantuu ja taantuu,samalla sinulla itselläsi on suru,sitäkin pitäisi hoitaa.
      Samalla kun tietää että toinen menee niin huonoksi jonain päivänä,että on pakko laittaa laitokseen,sehän on aivan karmea ajatus.Harvoin tässä maassa saa niin hyvää hoitoa,että voi huolettomasti heivata toisen sinne.
      Tuo kirjoitus edellä että erillään olevat parit ovat onnellisempia,on ihan huuhaata.
      Miulla oli suuri ilo olla onnellisesti naimisissa,aivan upea mies oli,emme koskaan osanneet tällaista tuskaa edes kuvitella.
      Mutta eihän ne muistot katoa,vaikka mies jo unohtanut minua.

      Käytännön asioihin voisi kyllä tulla muutos.Me olimme väliinputojia,kun ei tukisysteemi ole ajatellut sitä että työikäisenä sairastuu pahaan alzheimeriin ja lapsiakin on kotona,puolisonkin on luovuttava työstään.Elä nyt siinä sitten muutamalla satasella....

      • soilikki

        Asiaa kirjotat,en minäkää olisi silloin 17vuotiaana kun mieheni mukaan läksin.Onneksi ei ollut kritallipalloa,Joka kerran kun sängyn viereltä läksin,hyvästit heitin mutta meille annettiin aina lisäaikaa.muistan kun kerran alkuaikoina itkin etten vielä sinua pois antas kysyi mitenkä kauan pitäis saada yhdessä olla.Minä olin aatellut että vanhana mummona ja pappana kupsotettas yhdessä vastasin.


    • lallatilallatilallat

      Ei kai se olis pakko luopua työpaikasta, vaan oma valinta :/. Kun ilmoittaa, että ei pysty olemaan omaishoitaja, on yhteiskunnan pakko loppusijoittaa jonnekin se sairastunut yksilö. Ellei sitten haluta, että tällaisissa perheissä yhteiskunta elättää koko perheen lapsia myöten 100-prosenttisesti. Tätä voisi estää siten, että naiset valitsevat itseään huomattavasti nuoremman puolison, nykyään se on just päinvastoin.

      • Oletko sitä mieltä että miesten on sitten helpompaa hoitaa sairasta vaimoaan kuin päin vastoin. Oman kokemukseni kyllä kertoo ihan muuta. Olen varmaan liian tunteva ihminen kun en voinut työntää vaimoani heti jonnekin lukkojen taakse kun tauti ilmeni. Ei ole ollut aina helppoa mutta vaikeampaa olisi vielä oloni jos olisin heti luovuttanut. En varmasti olisi sovussa itseni kanssa.


    • No oma valinta se omaishoitajuus on.Voi herrejee,ei kunta edes ota vastaan lievässä vaiheessa olevaa muistisairasta laitokseen,niinkuin meillä oli 4 v sitten.Tälläkin hetkellä yli 100 jonossa...Oletko koskaan kuullut välittämisestä?
      Sairaus tulee,ei sitä tilata,kelle tulee nuorena,kelle vanhempana,puolisoon yleensä rakastuu,ei sitä valikoida kuin K-kaupan hyllystä ;))))
      Helppoa nämä sijoittamiset ulkopuolisten mielestä,olisi mukava nähdä kun itse käyvät saman läpi kuin me!

    • onpaonpa

      Ei ole taaskaan jolain "ei aamanta kiitos" edes tietoa ihmisen tunne-elämästä eikä rakkaudesta ja välittämisestä.Kova ja kylmä ihminen,kaipa heittäisi lapsensakin jätevuoreen jos sellainen olisi hänellä.

    • näin on marjat

      Miksiköhän tänne meidäm omaishoitajien sivuille eksyy tuollaisa huuhaan kirjoittajia kuten"ei aamanta kiitos". Heillä ei ole minkäänlaista tietoa omaishoidosta he vain yrittävät neuvoa neuvoilla jotka ovat kaukana omasta elämästä.
      Itse näkisin näin että heidän omassa elämässään on tyhjä tila jota he yrittävät täyttää meidän vaikeuksilla.Olen sen verran vuosia jo tenttinyt psykologiaa että nään näiden herjaajien taakse.

    • naapurin nainen.

      Jos joku jaksaa hoitaa omaistaan, hän on palkkionsa ansainnut.
      Olen seurannut läheltä naapurin seitsemänkymppisen avioparin taistelua. Toisella ei pelaa jalat, toisella on mennyt muisti.Ei siinä edes tiedä kumpi hoitaa kumpaa.
      Heille on kauhistus jos pitäisi ajatella laitospaikkaa, kun eivät tahdo hyväksyä edes kotiapua. Ovat vielä nuukiakin, kotiavustajan käynti maksaa. Rahaa kyllä olsi, mutta pitää säästää!

      • Närkkästynyt

        Niin, tästä päästäänkin aiheeseen: monella iäkkäällä pariskunnalla on rahaa. Reilusti. Miksei sitä käytetä? Kotiapuun, sairaanhoitoon? Eikö se ole se paha päivä jota varten on säästetty??!! Nyt pihit vanhukset kuriin ja käyttämään niitä rahojaan eikä kituuttelemaan "pienellä eläkkeellä" ja syyllistää samalla sekä omia lapsiaan että yhteiskuntaa.
        TIEDÄN että kaikilla ei ole rahaa mutta tiedän useita tällaisia vanhuksia jotka kituuttavat pienellä rahalla vaikka tilillä olis satatonnia säästöjä. Mitä ihmettä varten sitä rahaa säästetään jos ei vanhuuden turvaa ja apua???


      • soilikki
        Närkkästynyt kirjoitti:

        Niin, tästä päästäänkin aiheeseen: monella iäkkäällä pariskunnalla on rahaa. Reilusti. Miksei sitä käytetä? Kotiapuun, sairaanhoitoon? Eikö se ole se paha päivä jota varten on säästetty??!! Nyt pihit vanhukset kuriin ja käyttämään niitä rahojaan eikä kituuttelemaan "pienellä eläkkeellä" ja syyllistää samalla sekä omia lapsiaan että yhteiskuntaa.
        TIEDÄN että kaikilla ei ole rahaa mutta tiedän useita tällaisia vanhuksia jotka kituuttavat pienellä rahalla vaikka tilillä olis satatonnia säästöjä. Mitä ihmettä varten sitä rahaa säästetään jos ei vanhuuden turvaa ja apua???

        Ei niitä rahoja arkkuun mukaan saa.Sukulaiset vaan tappelevat kuin hyeenat haaskalla.Kyllä minä ainakin käytän ne eläissäni.Saa ostaa sitä elämän laatua,meikäläisen selkänahasta ne on revittykin.Toivon että toisetkin tämän oivaltaisivat.Lämmintä kesää teille kaikille omaishoitajille sinne koto Suomeen.


      • samaa miettinyt
        Närkkästynyt kirjoitti:

        Niin, tästä päästäänkin aiheeseen: monella iäkkäällä pariskunnalla on rahaa. Reilusti. Miksei sitä käytetä? Kotiapuun, sairaanhoitoon? Eikö se ole se paha päivä jota varten on säästetty??!! Nyt pihit vanhukset kuriin ja käyttämään niitä rahojaan eikä kituuttelemaan "pienellä eläkkeellä" ja syyllistää samalla sekä omia lapsiaan että yhteiskuntaa.
        TIEDÄN että kaikilla ei ole rahaa mutta tiedän useita tällaisia vanhuksia jotka kituuttavat pienellä rahalla vaikka tilillä olis satatonnia säästöjä. Mitä ihmettä varten sitä rahaa säästetään jos ei vanhuuden turvaa ja apua???

        Samaa ihmettelen.. Elämänlaatua saisi hyvin kohennettua kun käyttäisi edes 173 niistä pankissa lojuvista rahoista kotipalveluun, siivoamiseen jne. Voisi järjestää juhlia, joihin kutsutaan koko suku ja ulkopuolinen tekee ruoat ja tarjoilut. Ehtisi eläessään vielä tavata sukulaisia.

        Kun sukulaisia ei velvoiteta ja syyllistetä siitä, etteivät hoida vanhuksia (joilla pankkitili tursuaa käteistä) ja kotityöt ostetaan ulkopuoliselta, sukulaiset tulevat aidosti mielellään kylään tapaamaan vanhuksia ja oikeasti nauttimaan yhteisestä jutustelusta ja kahvinjuonnista. Silloin kun tapaamisia ja kahvihetkeä eivät varjosta pitkät orjatyölistat ja asiat joita kylään tulleen sukulaisen täytyy tehdä ja hoitaa kahvinjuonnin lomassa.. silloin syntyy aito välittäminen ja vuorovaikutus.

        Olen tavannut eräänkin suvun, jossa vanhuksilla oli vaikeita sairauksia ja tilillä kauheasti rahaa. Eivät huolineet sen paremmin kunnan hoitajaa kuin muitakaan kotiinsa. Aikuisten lasten täytyi ilmaiseksi onan palkkatyönsä ohellaa siivota ja houtaa ja kylvettää. Vanha äiti silti aina huusi, haukkui ja valitti. En ymmärää miksi suku suostui tähän orjuuttamiseen. Kyyneleitä ei hautajaisissa näkynyt, vain helpottuneisuutta kun kuoli jo 70- vuotiaana. .


      • soilikki
        samaa miettinyt kirjoitti:

        Samaa ihmettelen.. Elämänlaatua saisi hyvin kohennettua kun käyttäisi edes 173 niistä pankissa lojuvista rahoista kotipalveluun, siivoamiseen jne. Voisi järjestää juhlia, joihin kutsutaan koko suku ja ulkopuolinen tekee ruoat ja tarjoilut. Ehtisi eläessään vielä tavata sukulaisia.

        Kun sukulaisia ei velvoiteta ja syyllistetä siitä, etteivät hoida vanhuksia (joilla pankkitili tursuaa käteistä) ja kotityöt ostetaan ulkopuoliselta, sukulaiset tulevat aidosti mielellään kylään tapaamaan vanhuksia ja oikeasti nauttimaan yhteisestä jutustelusta ja kahvinjuonnista. Silloin kun tapaamisia ja kahvihetkeä eivät varjosta pitkät orjatyölistat ja asiat joita kylään tulleen sukulaisen täytyy tehdä ja hoitaa kahvinjuonnin lomassa.. silloin syntyy aito välittäminen ja vuorovaikutus.

        Olen tavannut eräänkin suvun, jossa vanhuksilla oli vaikeita sairauksia ja tilillä kauheasti rahaa. Eivät huolineet sen paremmin kunnan hoitajaa kuin muitakaan kotiinsa. Aikuisten lasten täytyi ilmaiseksi onan palkkatyönsä ohellaa siivota ja houtaa ja kylvettää. Vanha äiti silti aina huusi, haukkui ja valitti. En ymmärää miksi suku suostui tähän orjuuttamiseen. Kyyneleitä ei hautajaisissa näkynyt, vain helpottuneisuutta kun kuoli jo 70- vuotiaana. .

        Vai vielä sukulaisille juhlia järjestämään.Kertaakaan ei kukaan ole edes miehen sisaruksista katsomaan tullut kun siellä kuoleman portin kupeella on odotellut sisään pääsyä.Minä vuosia anteeks pyytelin jos olisin huomaamattani heitä loukannut.Sitten lopetin,tämän viimeisensaireuden tai kuten mieheni sanoo pikahiiva pommituksen.Sanoin jokaiselle suoraan,haukkuma kirjeitä tuli jälkeen.Olin kuulema syyllinen siihen etteivät rakasta veljeään voineet käydä katsomassa.Oisvat silloin käyneet kun liikunta kyvyttömänä lusikalla syötin ja vaippoja vaihdoin,sänkyyn pesin.Ei sitä muut ymmärrä,kuin ne jotka sitä ovat tehneet.Sukulaisia ei tartteta sinne haudallekaa semmoset paperit on kummaltakin,mutta pippaloita en eläissäkään järjestä.15 vuoden aikana olen oppinut,on tämä semmonen koulu ollut.Tulipas tästä vuodatus.


      • samaa miettinyt
        soilikki kirjoitti:

        Vai vielä sukulaisille juhlia järjestämään.Kertaakaan ei kukaan ole edes miehen sisaruksista katsomaan tullut kun siellä kuoleman portin kupeella on odotellut sisään pääsyä.Minä vuosia anteeks pyytelin jos olisin huomaamattani heitä loukannut.Sitten lopetin,tämän viimeisensaireuden tai kuten mieheni sanoo pikahiiva pommituksen.Sanoin jokaiselle suoraan,haukkuma kirjeitä tuli jälkeen.Olin kuulema syyllinen siihen etteivät rakasta veljeään voineet käydä katsomassa.Oisvat silloin käyneet kun liikunta kyvyttömänä lusikalla syötin ja vaippoja vaihdoin,sänkyyn pesin.Ei sitä muut ymmärrä,kuin ne jotka sitä ovat tehneet.Sukulaisia ei tartteta sinne haudallekaa semmoset paperit on kummaltakin,mutta pippaloita en eläissäkään järjestä.15 vuoden aikana olen oppinut,on tämä semmonen koulu ollut.Tulipas tästä vuodatus.

        Kirjoitukseni oli ehkä vaikeasti ymmärrettävä. Tarkoitin sitä niillä juhlien järjestämisellä, että yleensäkin ihmiset voisivat tavata toisiaan enemmän - juhlien merkeissä tai ilman - ilman että tapaamiseen sisältyy työvelvoitetta. Miksi elää tylsyydessä ja harmaudessa ja säästää rahoja pankkitilille, kun niitä ei saa hautaansa mukaan ja ahneet perilliset kieli pitkällään odottavat rahoja?

        En toki ajattele, että sellaiselle suvulle pitäisi mitään juhlia järjestellä, johon ei ole hyviä välejä tai ole mitään yhteydenpitoa. Olen vain itse sitä mieltä, että vanhat ihmiset voisivat laittaa ranttaliksi ja hupuloida hiellä tienaamansa rahat itse vaikka sitten juhlimiseen ennen kuolemaa, tai edes kotipalveluiden ym. huolenpidon ostamiseen ja virkistäytymiseen kuin jättää ne rahat perinnöksi jollekin. Etenkään sellaiselle suvulle, joka ei ole vanhuksista lainkaan välittänyt.

        Ymmärsikö kukaan pointtiani, että jos vanhus velvoittaa syyllistämällä sukulaisensa hoitamaan itseään, apu ei tule täydestä sydämestä? Tässä tapauksessa on parempi ostaa hoivapalvelut ja tavata niitä sukulaisia muuten vaan, ilman sitä työvelvoitetta?

        Olen itsekin omaishoitaja, erittäin köyhä sellainen. Sekä ystävät että suku on kaikonnut ympäriltä vuosien aikana. Vieraita meillä pyynnöistä huolimatta ei käy kuin pari kertaa vuodessa, eikä kutsuja muualle tule. Joskus kun olen hätätilanteessa pyytänyt apua tai autokyytiä (sairaalaan, ei mitään huviajeluita), vastaus on ollut yrmeä ja yleensä kielteinen vaikka pitäisi lääkäripäivystykseen päästä. Olenkin usein pohtiunut, saisinko apua jos olisin rikas ja suku odottaa perintöä..? Siinä taopauksessahan osataisin palvelut yksityiseltä.


      • hoitaja myös
        samaa miettinyt kirjoitti:

        Kirjoitukseni oli ehkä vaikeasti ymmärrettävä. Tarkoitin sitä niillä juhlien järjestämisellä, että yleensäkin ihmiset voisivat tavata toisiaan enemmän - juhlien merkeissä tai ilman - ilman että tapaamiseen sisältyy työvelvoitetta. Miksi elää tylsyydessä ja harmaudessa ja säästää rahoja pankkitilille, kun niitä ei saa hautaansa mukaan ja ahneet perilliset kieli pitkällään odottavat rahoja?

        En toki ajattele, että sellaiselle suvulle pitäisi mitään juhlia järjestellä, johon ei ole hyviä välejä tai ole mitään yhteydenpitoa. Olen vain itse sitä mieltä, että vanhat ihmiset voisivat laittaa ranttaliksi ja hupuloida hiellä tienaamansa rahat itse vaikka sitten juhlimiseen ennen kuolemaa, tai edes kotipalveluiden ym. huolenpidon ostamiseen ja virkistäytymiseen kuin jättää ne rahat perinnöksi jollekin. Etenkään sellaiselle suvulle, joka ei ole vanhuksista lainkaan välittänyt.

        Ymmärsikö kukaan pointtiani, että jos vanhus velvoittaa syyllistämällä sukulaisensa hoitamaan itseään, apu ei tule täydestä sydämestä? Tässä tapauksessa on parempi ostaa hoivapalvelut ja tavata niitä sukulaisia muuten vaan, ilman sitä työvelvoitetta?

        Olen itsekin omaishoitaja, erittäin köyhä sellainen. Sekä ystävät että suku on kaikonnut ympäriltä vuosien aikana. Vieraita meillä pyynnöistä huolimatta ei käy kuin pari kertaa vuodessa, eikä kutsuja muualle tule. Joskus kun olen hätätilanteessa pyytänyt apua tai autokyytiä (sairaalaan, ei mitään huviajeluita), vastaus on ollut yrmeä ja yleensä kielteinen vaikka pitäisi lääkäripäivystykseen päästä. Olenkin usein pohtiunut, saisinko apua jos olisin rikas ja suku odottaa perintöä..? Siinä taopauksessahan osataisin palvelut yksityiseltä.

        Samaa miettinyt.
        Kirjoitat asiaa, allekirjoitan joka sanan.


    • Voihan omaisuutensa realisoida rahaksi,lainaa vaan niin eipä jää sukulaisille(miehen) mitään mistä tapella,kun pankki vie ensin omansa.Niin mie tein,ei olisi muuten varaa pitää hoidossa,ja saanpahan hyvät naurut joskus.
      Tyttärelle tietty jemmattu opiskelua varten!
      Mitä niitä sukulaisia sekoittaa siihen hoitoon,tulevat vaan typerine neuvoineen,vaikka eivät mistään mitään tiedä.
      Ei ei,intervalli ja omaa aikaa,ja haitsulivei sukulaisille!

    • ------

      Onko oikein että rahansa tuhlanneet saavat ihan yhtä hyvän hoidon kuin ne joilla on säästöjä.
      Jos ei ole rahaa niin palvelu pelaa silti, jos rahaa on, kaikesta on maksettava raskaimman jälkeen. Ei ihme että perilliset yrittävät jarruttaa yhteiskunnan ryöstöä.

      • .-.-.-

        Kaikilta sama hoitomaksu kunnallisissa hoitopaikoissa, vaikkapa kansaneläkkeen suuruinen.
        Jos haluaa extraa, voi ostaa yksityiseltä.
        Miksi säästöt viedään jos ei ole elänyt tuhlaavasti, siitä rangaistaan..-.-.-


      • samaa miettinyt

        Oletko todellakin sitä mieltä, että rahaton/ köyhä saa saman hoidon kuin rikas? Sittenhän meillä ei mitään ongelmaa olekaan vanhustenhoidossa. On kai vain kylmiä sukulaisia, jotka ei hoida vanhuksiaan/ jättävät heidät yksin? Mitä ovat puheet yksinäisistä, sairaista vanhuksista, joilla ei ole rahaa ruokaan ja lääkkeisiin, koska pakolliset kotisairaanhoidon maksut tekevät niin ison loven eläkkeeseen..

        Kyllä se on niin, että varakas vanhus voi ostaa palveluita ja hoivaa itselleen, mutta köyhän on nyhjötettävä yksin sairaana kuumassa, likaisessa tunkkaisessa vuokrayksiössään. Esim. minun kotikunnassani kunnallinen kotipaklvelu ei edes vie roskia. Kodinhoitajia on siis KIELLETTY viemästä vanhusten roskia: Jos vanhus ei itse pääse ulos, eikä ole varaa palkata yksityistä siivousfirmaa roskia viemään, ne roskapussit haisevat siellä sisällä. Eräänkin dementiasta ja pahasta huimauksesta kärsivän vanhemman henkilön oli mahdotonta viedä talvella roskia itse, koska asui hissittömässä talossa 4 kerroksessa ja ulkona liukasta. Sukulaiset kävivät siellä vähän väliä auttelemassa kotipalvelun ja sairaanhoidon lisäksi. Löysivät sitten keväällä lasitetulta parvekkeelta kaikki talven roskapussit haisemasta kevätauringossa.. Kukaan ei ollut tajunnut, että vanhus laittaa roskapussit sinne, eikä hän osannut itse sitä sanoa: Suku luuli, että kotipalvelu vie roskat ja kotipalvelu luuli että suku vie roskat:

        Kun aiemmin kirjoitin, että "vanhukset voisivat hupuloida rahansa" tarkoitin lähinnä, että ostaisivat rahoillaan itselleen kaikki mahdolliset palvelut elämänlaatuaan parantaakseen ja matkustaisivat tai kävisivät vaikka konserteissa tai mitä tahansa. En tarkoittanut että pitäisi pelata ja ryypätä rahat ; D

        Käyhä sairas vanhus elää todellisessa puutteessa ja kurjuudessa, jos ei ole läheistä hoitamassa = omaishoitajaa. Varakas voi ostaa apua. Ihmettelen niitä varakkaita jotka eivät osta palveluita vaan vaativat läheisiään tekemään kaiken siivoustyöstä alkaen, jopa ilman kiitosta. Mitä järkeä siinä on?


    • Tyrmistynyt

      Kurkistin tänne omaishoidon palstalle, kun kuohutti niin erään miehen touhut.
      Nostaa 420 euroa kuukaudessa, on hyvin toimeentuleva kitupiikki, nyt käynyt ilmi että on omaishoitajana ollut muiden tietämättä. Oman vaimonsa, joka ei edes tietänyt asiaa. Ei tarvitse edes hoitoa, kun maksaa kotiavulle ja ruokaa tuodaan kotiin. Millähän perusteella omaishoitajuus palkka myönnetään.

      • ........

        Miten on mahdollista? Kotona käydään kartoittamassa avun tarve jos anoo omaishoidontukea. Kyllä vaimon on silloin ollut paikalla.
        Omaishoidontukea on vaikea saada, meillä saa ainostaan silloin jos laitoshoito olisi ainoa vaihtoehto.
        Onko vaimolla muistihäiriöitä,niitä ei sivulliset aina huomaa, jospa hän ei muista koko asiaa. Voi olla hoidon ja valvonnan tarpeessa.
        En ole kuullut että kukaan olisi saanut omashoidontukea turhaan.


      • Ex-omaishoitaja

        Tyrmistyneelle sanoisin entisen omaishoitajan ominaisuudessa, että aivan takuuvarmasti ei yhdelläkään kunnalla ole varaa maksaa perusteetonta omaishoidontukea kenellekään. Tässä tapauksessa miehelle maksetaan 2. luokan omaishoidontukea, jonka saamiseksi vaaditaan lääkärintodistus hoidettavan tilasta.

        Sivullinen ei välttämättä tiedä omaishoitajan ja hoidettavan välistä todellisuutta. Jos mainitun tapauksen vaimo tarvitsee apua päivittäisissä toimissaan, peseytymisessä, pukemisessa, lääkkeitten annostelemisessa, ruokailussa ja asioinnissa ja puoliso auttaa häntä näissä asioissa päivittäin, on selvää että hän on oikeutettu omaishoidontukeen.

        Jos vaimolla on vaikkapa jokin muistisairaus tai dementia, niin ei ole ihme ettei hän muista tai tiedosta koko asiaa. Voi olla niinkin, ettei edes halua muistaa, jos ja kun ei tiedosta olevansa sairas. Joissain sairauksissa ei ole sairaudentuntoa lainkaan.

        Omaishoidontuki ei muuten ole palkka, vaan palkkio, josta menee vero. Omaishoidontuella ei satavarmasti kukaan pääse rikastumaan. Eikä omaishoidontuella ole mitään tekemistä senkään kanssa, millaiset tulot omaishoitajalla itsellään on. Omaishoitajat säästävät kunnille vuosittain valtaisat summat, kun hoitavat läheisensä kotona.


      • koettu on..
        Ex-omaishoitaja kirjoitti:

        Tyrmistyneelle sanoisin entisen omaishoitajan ominaisuudessa, että aivan takuuvarmasti ei yhdelläkään kunnalla ole varaa maksaa perusteetonta omaishoidontukea kenellekään. Tässä tapauksessa miehelle maksetaan 2. luokan omaishoidontukea, jonka saamiseksi vaaditaan lääkärintodistus hoidettavan tilasta.

        Sivullinen ei välttämättä tiedä omaishoitajan ja hoidettavan välistä todellisuutta. Jos mainitun tapauksen vaimo tarvitsee apua päivittäisissä toimissaan, peseytymisessä, pukemisessa, lääkkeitten annostelemisessa, ruokailussa ja asioinnissa ja puoliso auttaa häntä näissä asioissa päivittäin, on selvää että hän on oikeutettu omaishoidontukeen.

        Jos vaimolla on vaikkapa jokin muistisairaus tai dementia, niin ei ole ihme ettei hän muista tai tiedosta koko asiaa. Voi olla niinkin, ettei edes halua muistaa, jos ja kun ei tiedosta olevansa sairas. Joissain sairauksissa ei ole sairaudentuntoa lainkaan.

        Omaishoidontuki ei muuten ole palkka, vaan palkkio, josta menee vero. Omaishoidontuella ei satavarmasti kukaan pääse rikastumaan. Eikä omaishoidontuella ole mitään tekemistä senkään kanssa, millaiset tulot omaishoitajalla itsellään on. Omaishoitajat säästävät kunnille vuosittain valtaisat summat, kun hoitavat läheisensä kotona.

        Jos on tarpeeksi röyhkeä, niin saa möykkäämällä mitä vaan.


      • soilikki

        Kyllä taas katteuven piru oksalla istuu,Kyllähän tyrmistynyt paremmin ne naapurin asiat tietää kuin naapuri itse.Pelekeetkö että ne sinun pussista käy sen omaistuen ottamassa.Kyllä siellä on niin tiukka seula,että läpi ei mikkään piäse.Meillä oli ystävä,jonka mies sairastui parantumattomaan syöpään kahtena viimeisenä kuukautena sai omaishoidon tukea ennen kuolemaa.Vaikka toista vuotta kotona hoisi,ei sitten itsekään jaksanut ,kymmenen kuukautta miehensä kuoleman jälkeen teki itsemurhan.Se siitä omaishoitajuudesta.


    • näin on

      No tuo vuorokausimakushan kaikille sama,oli sitten köyhä tai rikas.Sitten kun joudut kokonaan laitoshoitoon,viedään koko eläke,paitsi se lakiosa,jos jotain nyt sattuu jäämään.
      Kokonaan laitoshoidossa olevalla,on sama onko eläke 5000 tai 500e/kk.Siitä otetaan kaikki tässä nykyisessä tehostetussa hoidossa.
      Tuttavallani jäi parhailmmiillaan muutama sentti tilille,onneksi omaiset oli hereillä.

    • Hyvätuloiset ei köyh

      Kun on naimisissa ja pienempituloinen jää kotiin isompituloisen joutuessa laitokseen, tälle kotiin jäävälle turvataan riittävä elatus. Eläkkeet lasketaan yhteen ja jaetaan sitten sitä silmälläpitäen. Eli hyvätuloisen, naimisissa olevan eläke ei mene kokonaan laitosmaksuihin, vaan osa siitä ohjautuu kotiin jäävälle puolisolle. Muutenhan pienempituloinen joutuisi myymään yhteistä omaisuutta, muuttamaan vuokralle tms. ja se on epäreilua.

      • ------

        Eipä pidä täysin paikkaansa.
        On hyvin paljon asioita jotka maksatetaan erikseen. Kyllä tulot pienenee romahdusmaisesti silti. Omaishoidontuki jää pois, kun molemmilla on pieni eläke, ei jaettavaa juuri jää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe