Valokuvakilpailut ja kuvan käyttöoikeudet
Mediatalot, julkaisut, yritykset ja yhteisöt järjestävät jatkuvasti erilaisia valokuvakilpailuja. Näihin osallistuminen on yhtä helppoa kuin digikuvien jakelu muutenkin.
Suomen Valokuvajärjestöjen Keskusliitto Finnfoto ry painottaa, että valokuvakilpailun osallistujan on aina syytä tarkistaa kilpailun säännöt ennakkoon. Näin välttyy yllätyksiltä kuten, että perhepiirissä otettu kilpailukuva ilmestyy julkisuuteen täysin toisessa yhteydessä, kuin mitä kuvaaja on alunperin tarkoittanut.
Valokuvakilpailujen säännöissä järjestäjä – esim. printtijulkaisu/mediakonserni – vaatii usein kuvien täyden käyttöoikeuden. Samoin järjestäjä usein pidättää itsellään oikeuden myydä kuvia kolmannelle osapuolelle. Kuvaaja hyväksyy nämä ehdot osallistuessaan ao. valokuvakilpailuun. Mitä tästä voi seurata?
Kun kilpailun järjestäjällä – esim. printtijulkaisu/mediakonserni – on kilpailukuvien vapaat käyttö- ja myyntioikeudet, voi mediakonserni käyttää kilpailukuvia vapaasti mm. mainoksissa, painotuotteissa, www-sivuilla jne. sekä myydä kuvia esim. kuva- ja mainostoimistoille jne. ilman korvausta kuvaajalle.
Valokuvakilpailujen säännöissä vaaditaan myös yleensä aina, että osallistuja on itse valokuvan ottanut henkilö, siis kuvan tekijänoikeuksien omistaja. Lisäksi edellytetään, että kilpailuun osallistujalla on kuvissa olevien henkilöiden suostumus kuvien julkiseen käyttöön. Näin valokuvakilpailun järjestäjä/vapaan käyttöoikeuden haltija, siirtää vastuun kuvan mahdollisen asiattoman käytön oikeudellisista seuraamuksista kuvan ottajalle!
Jotta yllämainituilta ongelmilta vältytään olisi toivottavaa, että osallistujien lisäksi myös valokuvakilpailujen tuomariston jäsenet aina tarkastavat ja hyväksyvät ao. kilpailun säännöt.
Yleispätevät ohjeet valokuvakilpailun sääntöjen pohjaksi löytyvät internet-osoitteesta: Finnfoto ry verkkosivuilla www.finnfoto.fi/lomakkeet/. Finnfoton valokuvakilpailujen sääntösuositukset huomioivat ja tarkentavat usein epämääräiseksi muodostuneet valokuvakilpailun järjestäjän ja osallistujan väliset tekijänoikeus- ja korvausasiat.
Osoitteessa www.finnfoto.fi/lomakkeet/ olevan “valokuvakilpailunsääntörunko” -lomakkeen perusteella valokuvakilpailun järjestäjä voi muokata oman kilpailunsa säännöt. Järjestäjän tarvitsee vain lisätä lähinnä yhteystiedot ja palkinnot. Täydennettävät kohdat on merkitty selkeästi punaisella tekstillä.
Finnfoton internet-sivuilla on lisäksi yleispätevät ohjeet digitaalisten ja tavallisten valokuvien toimittamiselle valokuvakilpailuun sekä kuvamateriaalin käsittelyyn myös kilpailun jälkeen.
Valokuvakilpailut ja kuvan käyttöoikeudet
Sarisari
1
428
Vastaukset 1
- Ei hyvä
Voisiko näitä kuvankeräyskilpailuja listat jonnekin näkyviin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1961912
Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.117997Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo139991En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58755Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset213738- 62678
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä25676- 135666
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus57602- 38578