Onko totta, että jos keskeyttää opinnot, joutuu maksamaan opiskelu ajalla saadut opintotuet takasin?
pitääkö maksaa
8
1097
Vastaukset
- opiskelija
se riipu siitä että koska olet aloittanut..? (esim. jos aloitit tän vuoden tammikuus niin ei tarvii maksella) ja sit kannattaa jättää keskeyttämislappuset vasta 17.pv:n jälkeen koska muuten joutuu palauttaa kuluvan kuukaudenkin tuen takas...
- jaa..a
Lopetin opiskelut edellisessä paikassa kokonaan 3 vuotta sitten, enkä ole vielä saanut perintälappuja
- Piku
Minä itse keskeytin väliaikaisesti opinnot äitiysloman vuoksi ja olen nyt ollut poissa koulusta 1.5vuotta.Mutta ei mulla tarvinnut takaisin mitään maksaa. se sattaa kyllä olla sit eri asia jos meinaat lopettaa kokonaan, ja sehän ei meinaa keskeyttämistä.
- ,,,
No ei tarvitse maksaa takaisin, jos keskeytät tai lopetat opiskelun. Miten ootte saaneet jotain tuollaista edes päähänne? Varmaan sellaisesta asiasta olisi ollut aika paljon juttua mediassa ja keskustelupalstoilla.
- MinäMinä
että jos 2 vuoden jälkeen lähden koulusta veks ja vaihdan toiseen niin ei joudu maksamaan opintotukia takaisin?
- heh
MinäMinä kirjoitti:
että jos 2 vuoden jälkeen lähden koulusta veks ja vaihdan toiseen niin ei joudu maksamaan opintotukia takaisin?
Et tosiaankaan joudu..heh , voi teitä lapsiraukkoja.. Suomen nuorisohan olisi kauheassa velkakierteessä , jos tuo pitäisi paikkansa.. heh.. Vaihda koulua vaan hyvillä mielillä..
- Ehe
heh kirjoitti:
Et tosiaankaan joudu..heh , voi teitä lapsiraukkoja.. Suomen nuorisohan olisi kauheassa velkakierteessä , jos tuo pitäisi paikkansa.. heh.. Vaihda koulua vaan hyvillä mielillä..
oot tollasta päähän saanut!?
eikai nyt niitä joudu takasin maksaa,
paitsi jos
*saat opintotukea etkä oo koulussa!
ne voi vaatia (tietääkseni) selitystä poissaoloista, (jos koulu ilmoittaa kelalle)
*oot ollu töissä ja tuloraja ylittyy niin joutuu maksaa takasin..
kaikkihan löytyy myös
www.kela.fi
kohdasta opiskelijalle!
- jeps.
Mutta ihan totta, tuossa asiassa voi tulla sekaannuksia. Minä keskeytän opiskelut nyt heti ensimmäiseltä kuukaudelta, koska en halua käyttää aikaani "väärän" alan opiskeluun. Kuitenkin kun kyselin KELAlta ja työkkäristä asiasta, kaikki käskivät kysymään joltakulta toiselta, joka "tietää paremmin". Mitään sen selkeämpää vastausta en kuitenkaan ole saanut, kuin sen mikä KELAn opasteessa lukee.
Siis mun ongelmani oli se, että viedäänkö multa tämän ensimmäisen kuun rahat ts. joudunko maksamaan ne takaisin (millä maksan vuokran/sähkön/veden/ylipäätään elän)? Ilmeisesti siis saan pitää rahani, jos virallisesti keskeytän koulun 17. päivän jälkeen.
Näistäkin asioista voitaisiin tehdä SELKEÄ opas.. tai toivoa voisi ainakin sen verran, että alan ihmiset tietäisivät itse toimintaperiaatteensa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi423930Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal393536- 703138
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak912990Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no861982- 351958
- 241809
- 301744
- 321743
Olisitpa se hellä
Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k231704