Mikä voi aiheuttaa kasvojen hilseilyn?

Talipöllö

Eli mikä voi aiheuttaa kasvojen hilseilyn? Talvella menee ihan stnan pahaksi. Kesällä hilseilee oikeastaan vain finni kohdista ja aknea on. Laittakaa tähän mikä tuon voisi aiheuttaa.. Menen ihotautilääkärille ja vaadin ottamaan kaikki testit! Kilpirauhasen vajaatoiminta, keliakia, sukupuolitaudit..? Voiko akne kuivattaa? Joidenkin mielestä kyllä, joidenkin mielestä ei.. Taliköhnää kenties? En stna jaksa jos loppuelämä on tälläistä!

9

204

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerro mikä oli
    • Talipöllö

Moro! Olen mies ja ikää on kohta 27v. Olen käynyt lekurissa, todettiin taliköhnä ja sen jälkeen 2x atooppista ihottumaa. Kysyin viimeksi voisiko olla taliköhnää, vastaus oli, että taliköhnä on yleensä juuri nenän ympärillä, kuten tuossa kuvassa. Mitä sitä ennen luin niin on myös kasvoissa/päänahassa? Hilseily on samannäköistä kuin kuvassa, mutta naama ei ole läheskään noin punainen ja nyt kesällä on ihan hyvä, paitsi finni/tulehtuma kohdat hilseilee. Kiinnostais tietää voiko finnit kuivattaa ihoa? Aika ristiriitaista tietoa siitäkin. Nyt vedän tetralysalia vielä pari kuukautta ja finnejä ei ole viiteen vuoteen tullut näin paljon. Onko se sitten hyvä vai huono asia? 13-22v mun akne oli pahimmillaan, yhtä paukamaa koko turpa täynnä ja ihmettelen miten olen saanut naaman näinkin hyvään kuntoon ilman lääkkeitä, tosin finnit eivät ole mihinkään hävinneet. Ihon sisältä paistaa läpi! Voi hyvinkin olla atooppista ihottumaa ja akne vain pahentaa tilannetta. En sitten tiedä kannattaako atoopikon kokeilla roacuttania? Jotain lievitystä pitäis kuitenkin keksiä koska talvella tämä on hel*****ä!!

• Talipöllö

Ja.. Pelottaa roa kuuri talvella kun kuivattaa enemmän! Mikähän hirviö olen silloin? Varmaan turpa kuivuu kokoon ja olenkin miettinyt mitä tulee työnteosta 3 tunnin yöunilla? Se on varmasti lopputili tai sairasloma.. Jotain on kuitenkin tehtävä koska näin en voi jatkaa. Nyt on kesä ja pitäis yrittää elää mut ei vaan pysty kun ajattelen koko ajan tulevaa talvea

• hoitovihjeitä

Älä vajoo synkkyyteen! Asia järjestyy kunhan löytyy oikeat keinot. Itselläni meni monta vuotta hillittömän atopppisen hilseilyn kanssa, ennen kuin löysin oikeat konstit, siksi yritän auttaa.

En tunne tuota taliköhnäsairautta, mutta tässä hyvät, valaisevat artikkelit:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00245
      ja
      http://www.tohtori.fi/?page=4702652&id=4846418

Katso, saatko noista linkeistä mitään irti, mm. hoitovihjeitä. Liittyykö muuten tuo Tetralysali jotenkin tuohon ihottuman/finnien hoitoon?

Mun kokemuksen mukaan finnit tulevat kuivalle naamalle. Mulla tulee heti, jos syön kovin rasvaisia juustoja.

Kysyit: "En sitten tiedä kannattaako atoopikon kokeilla roacuttania?"
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far12133

Ei kyllä sovellu atoopikoille.

• Talipöllö

Kiitos mutta luettu on jo moneen kertaan.. Miten sait hilseilyn pois? Joo tetralysal on antibiootti akneen eikä kyllä mitään apua ole ollut. No, kyllä mä sen tiesin jo silloin kun tämän aloitin ja ihotautilääkäri oli sitä mieltä, että jos tästä ei ole apua niin kokeillaan roacuttania. Ei varmaan sovellu atoopikoille mutta kärsin kahdesta sairaudesta samaan aikaan jos mulla on tuo atooppinen ihottuma. Roacuttan on mun ainoa keino ja toivo elää siinä, että saisin edes jotain helpotusta tähän. Olen lukenut, että atoopikotkin ovat saaneet roan. Ensiksi aloitetaan pienellä annostuksella ja katsotaan miten iho kestää. Jos tämä on taliköhnää, niin roacuttan auttaa myös siihen mutta aika usein palaa kun kuurin lopettaa eli pysyvää vaikutusta ei siitäkään todennäköisesti saa? Mun iho on kesällä rasvainen, ei mitenkään älyttömän mutta kuitenkin ja finnejä on enemmän kuin talvella. Lisäksi hilseilyä on finni kohdissa. Talvella finnejä ei ole niin paljon, mutta paikka paikoin on tulehtunut ja hilseily/kuivuus jotain aivan uskomatonta!

• tässä kättä pidempää

Ensiksi tohon Roacuttan-atopia diagnoosiin. Ihotautilääkäri on varmaan ihan oikeassa, että kuuri käy atoopikoillekin. Minä olen maallikko. Tässä tukea ihotautilääkärin ehdotukselle toiselta sellaiselta:
      http://www.tohtori.fi/kysy-asiantuntijalta/kysymys/6991452

Sitten siihen hillittömään hilseilyyn. Ainakin atopiassa kaiken ao on suoliston kunto ja oikea ravinto ihan tutkitusti. Hillittömän hilseilyn sain melko nopeasti hallintaan ihan omatoimisesti jättämällä sokerin ja sokeripitoiset juomat ja ruoat pois. Jo viikossa näkyi tuloksia, että oli mun juttu.

Jos ottaa alkoholia, ihan kuivia viinejä esim. kuoharia tai sitten kirkkaita kivennäisvedellä tai sokerittomalla mehulla blandattuna jne, jos haluu ottaa. Viikon kahden tehohoidolla kannattaa jättää alkoholi kokonaan pois. Missään nimessä kokeilussa ei mitään makeita, "ne ruokkii hilsettä". Kuuria voi tehostaa jättämällä valkoiset leivät ja pullatkin veke sekä hampparit, pitsat jne. Sitten joka päivä juodaan riittävästi raikkaita nesteitä, vettä ja kivennäisvettä. Jos syö hyvin raskaita rasvapitoisia aterioita, niitä kannattaa samalla keventää. Ja tuoreita vihanneksia.

Koska tulehdustila kuluttaa hivenaineita ja vitamiinejä, siksi jokin päivittäinen monivitamiini apteekista ja myös tehokas probiotti suolistoa kuntouttamaan.

Tuolla lailla mä aloitin tuloksellisesti. Sitten kuulin antioksidanttihoidosta. Kävin klinikalla mittauttamassa hivenaine- ja vitamiiniarvot ja sen perusteella sain yksilöllisen hoito-ohjelman. Rasva-aineenvaihdunta ja vitamiiniarvot olivat ihan persuksillaan ja korisonin ohentama punakka paperi-iho tarvitsi kuntoutusta.

Nuorella ihmisellä voi atopia ja finnit hävitä 30-ikävuoden paikkeilla ihan omatoimisilla konsteilla tai ehkä ilman niitäkin. Olen nähnyt sellaisia omin silmin. Mutta kyllä se ihonkin terveys tulee sieltä sisältä päin.

• karbamidi 5%

Unohdin tuosta pois kuivan ihon karbamidivoiteen. Sitä voisit kokeilla siihen finnihilseilyyn, jos haluat. Ei kannata varmaan iskeä heti koko kasvoille ja finnien päälle, jos se pahentaa ja tukkii niitä finnejä. Mutta finnien ympärille hilseilyyn.

Se apteekista saatava voide on Eucerinin 5% karbamidi for dry skin, smoothing face creme, jota minä käytin hilseilyyn. Voi olla markkinoilla jo muitakin, mutta se tehoaine on karbamidi ja pitää mainita että kasvoille.

• Talipöllö

Tulee terveys sisältäkin päin mutta en vaan jaksa uskoa että parannun tästä ilman lääkkeitä. Oli nimittäin akne niin pahana 13-24v ja ihmettelen miten olen saanut ihon näinkin hyvään kuntoon. Finnejä on edelleen v**usti ja pahinta on ihon hilseily!
      Saavat ottaa minulta seuraavan kerran kaikki mahdolliset testit. Sehän tässä on perseestä kun pitää itse yrittää toimia lääkärinä..

• minä uskon nyt

Tottakait kannattaa tutkia eri saurauksien vaihtoehdot, voihan hilseilykin johtua eri syistä. Aknesta en virka mitään, mutta sinuna kokeilisin noita ruokaneuvoja edes jonkin aikaa.

Jos se on jotain atopiaa, nyt tiedän, että ravinnolla on suurin merkitys hivenaine- ja rasva-aineenvaihdunnan kanssa. Netissä on lukuisia artikkeleja siitä.

Vaikkapa tässä:
        http://www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/Atopia_ja_allergia.htm

Tässä etusivu:
        http://www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/ravintojaterveys.htm

Joskus vaan voi ratkaisu löytyä lähempää kuin sitä etsii. Eikä ole uskonkappale.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3501
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      2199
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      1995
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1540
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1383
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1354
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1307
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1217
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1065
    Aihe