Katselin tuossa Nelosen uutisissa juttua UPM:n koekäytössä olevasta "jättirekasta" ja helvetti soikoon, sehän on tuollainen kolminivelinen, täysperä-puoliperä yhdistelmä. millaiset kiellettiin 2004, Konginkankaan jälkiselvittelyiden seurauksena.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288577434327.html?ref=hs-tf-promo5
Miksi tästä ei nyt ole kukaan nostanut meteliä?
Laittomat jättirekat?
19
1191
Vastaukset
- fjkfbklfb
no mietippä sitä!
- Eikö yksi palsta riitä?
Kuinka monelle palstalle tämän saman keskustelun aiot aloittaa?
- piippopaksupää
14
Onko se sulle ongelma.
- Nokia on jo menetett
Hei Suomen metsäteollisuus on kaiken takana jos et ole huomannut.
He haluavat jättirekat viimeisenä hätähuutona teillemme.
Kun metsäteollisuus haluaa niin hallitus myös sen sallii.- SyynäOmpi
Kun eräs vihreä poliitikko vei suomen ensimmäisenä rikkidirektiivin alle, niin nyt sitten kompensoidaan tätä vihreyttä uusilla painorajoituksilla. Kilpailukyky kun on muuten mennyt. Jättirekat polttaa ainetta varmasti mukavan määrän ja saasteita tulee. Myös liikenneturvallisuus saattaa olla tällaisilla jättirekoilla ajettaessa uhattuna. Liukas keli ja 76 tonninen, moninivelinen yhdistelmä kuullostaa vaaralliselta. Kaikki vain siksi, että yksi vihreä poliitikko halusi pelastaa maailman.
- äly jätti UPM:n
Olikohan se nyt vuonna -97 kun nuo kolminiveliset kiellettiin epävakaina kymmenen vuoden siirtymäajalla eli ne kymmenkunta jo rekisteröityä (Lähinnä Speedin konttiajossa) poistuivat ajosta 2007 ja nyt taas kokeillaan. Typerintä tuossa on, että on puolikkaanveturi. Tekisivät edes Ruotsin malliin, että täysperänveturin perässä dollyn päällä linkkivaunu puolikas, niin olisi vetäjässäkin akseliväliä ja sitä kautta vakautta ja lisäksi vetävillä vähän paremmin painoa.
- konttikuningas
aikoinaan tuli kontteja ajettua kyseisellä yhdistelmällä(ei speedin ajossa) ja kokemukseni mukaan huomattavasti vakaampi talvikelillä,kuin vasikka yhdistelmä.
lisäksi puoliperään otti 27ton kontin ja 19ton varsinaiseen perävaunuun,niin härveli kulki,kuin juna. myös tyhjänä ajettaissa risteyksissä helpompi lähteä liikkeelle,kuin vasikkayhdistelmä. konginkankas ei liittynyt tämän yhdistelmän kieltämiseen,vaan eu,joka sallii vain 2 niveltä yhdistelmään. tuo "epävakaus" ihmetyttää kieltämisen perusteena,kun yhtään vakavaa onnettomuutta nämä härvelit eivät aiheuttaneet. - pöllikuski'
konttikuningas kirjoitti:
aikoinaan tuli kontteja ajettua kyseisellä yhdistelmällä(ei speedin ajossa) ja kokemukseni mukaan huomattavasti vakaampi talvikelillä,kuin vasikka yhdistelmä.
lisäksi puoliperään otti 27ton kontin ja 19ton varsinaiseen perävaunuun,niin härveli kulki,kuin juna. myös tyhjänä ajettaissa risteyksissä helpompi lähteä liikkeelle,kuin vasikkayhdistelmä. konginkankas ei liittynyt tämän yhdistelmän kieltämiseen,vaan eu,joka sallii vain 2 niveltä yhdistelmään. tuo "epävakaus" ihmetyttää kieltämisen perusteena,kun yhtään vakavaa onnettomuutta nämä härvelit eivät aiheuttaneet.Veikkaan, ettet ole edes kunnolla nähnyt tuollaista täysperävaunurekkaa.
Vaikka ei olisi ajanut minkäänlaista ajoneuvoyhdistelmää metriäkään, pystyy pelkästään kuvan perusteella päättelemään kumpi noista yhdistelmistä on epävakaampi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/96/Scania_puoliperävaunu_ja_keskiakseliperävaunu_Rauma_Finland.jpg
Vai
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5c/Täysperävaunurekka.jpg
Miettikää pienissä mielissänne noiden yhdistelmien tekevän nopean väistöliikkeen. - Jämpti on näin
konttikuningas kirjoitti:
aikoinaan tuli kontteja ajettua kyseisellä yhdistelmällä(ei speedin ajossa) ja kokemukseni mukaan huomattavasti vakaampi talvikelillä,kuin vasikka yhdistelmä.
lisäksi puoliperään otti 27ton kontin ja 19ton varsinaiseen perävaunuun,niin härveli kulki,kuin juna. myös tyhjänä ajettaissa risteyksissä helpompi lähteä liikkeelle,kuin vasikkayhdistelmä. konginkankas ei liittynyt tämän yhdistelmän kieltämiseen,vaan eu,joka sallii vain 2 niveltä yhdistelmään. tuo "epävakaus" ihmetyttää kieltämisen perusteena,kun yhtään vakavaa onnettomuutta nämä härvelit eivät aiheuttaneet.EU ei liity noiden kolminivelisten yhdistelmien kieltoon mitenkään. Se oli puhtaasti kansallinen päätös, joka tehtiin Konginkankaan jälkeen aloitettujen selvitysten pohjalta.
- onneton autokuski
Jämpti on näin kirjoitti:
EU ei liity noiden kolminivelisten yhdistelmien kieltoon mitenkään. Se oli puhtaasti kansallinen päätös, joka tehtiin Konginkankaan jälkeen aloitettujen selvitysten pohjalta.
Ei johtunut kyllä Konginkankaasta, kun ne kiellettiin jo joskus 90-luvun puolella 10 vuoden siirtymäajalla.
- Juu näin o
onneton autokuski kirjoitti:
Ei johtunut kyllä Konginkankaasta, kun ne kiellettiin jo joskus 90-luvun puolella 10 vuoden siirtymäajalla.
Miten ne olisi voitu kieltää 90-luvulla, kun nämä 25,25 pitkät euroyhdistelmät tulivatkin vasta 90-luvun lopulla?
Konginkankaan onnettomuus oli 19.03.2004 ja täysperävaunurekat kiellettiin 31.12.2006.
Yhdistelmien 2.60 leveyksille Suomi sai kymmenen vuoden siirtymäajan. - onneton autokuski
Juu näin o kirjoitti:
Miten ne olisi voitu kieltää 90-luvulla, kun nämä 25,25 pitkät euroyhdistelmät tulivatkin vasta 90-luvun lopulla?
Konginkankaan onnettomuus oli 19.03.2004 ja täysperävaunurekat kiellettiin 31.12.2006.
Yhdistelmien 2.60 leveyksille Suomi sai kymmenen vuoden siirtymäajan.Kyllä ne kolminiveliset kiellettiin melkein samantien kun moduulimitat tuli ja siirtymäaikaa niille muutamille jo käyttöönotetuille annettiin se kymmenen vuotta. Konginkankaalla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Miksi olisi ollut, kun onnettomuudessa ei edes ollut osallisena kyseistä ajoneuvotyyppiä? Ainakin itse olen ollut tietoinen kolminivelisten kiellosta jo jostain vuodesta 2001 tai 2002, kun Konginkangasta ei edes vielä ollut tapahtunut.
- kavennuksista
Juu näin o kirjoitti:
Miten ne olisi voitu kieltää 90-luvulla, kun nämä 25,25 pitkät euroyhdistelmät tulivatkin vasta 90-luvun lopulla?
Konginkankaan onnettomuus oli 19.03.2004 ja täysperävaunurekat kiellettiin 31.12.2006.
Yhdistelmien 2.60 leveyksille Suomi sai kymmenen vuoden siirtymäajan.2,55 leveys koskee vain yli 22-metristä lämpöeristämätöntä kalustoa. Puolikas saa edelleen olla 2,60 leveä vaikka kapellina. Samoin 22-metrinen sorakasettiyhdistelmä tai pölliauto saa olla 2,60 leveä. Moduulimittainenkin saa lämpöeristettynä olla 2,60 leveä. Moduulimitat kun tulivat, sallittiin kymmenen vuoden ajalle niihin 2,60 leveys sillä ajatuksella, että olemassaolevasta kalustosta pystyi heti muodostamaan moduulimittaisia yhdistelmiä ja kaluston uusiutuessa kavennus tapahtuisi "itsestään". Yhtään 13,6-metristä kiinteää täysperävaunua ei kai ollut tuolloin olemassakaan, mutta meidän superälykkäät kuljetusyrittäjät tilasivat uusia sellaisia 2,60 leveinä. Samoin vetäjiin tilattiin edelleen 2,60 leveitä kuormatiloja, vaikka kavennus oli jo tiedossa.
- Älä väitä
onneton autokuski kirjoitti:
Kyllä ne kolminiveliset kiellettiin melkein samantien kun moduulimitat tuli ja siirtymäaikaa niille muutamille jo käyttöönotetuille annettiin se kymmenen vuotta. Konginkankaalla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä. Miksi olisi ollut, kun onnettomuudessa ei edes ollut osallisena kyseistä ajoneuvotyyppiä? Ainakin itse olen ollut tietoinen kolminivelisten kiellosta jo jostain vuodesta 2001 tai 2002, kun Konginkangasta ei edes vielä ollut tapahtunut.
Sinulla on sitten ilmeinen selvännäkemisen kyky, jos tiesit asiasta neljä vuotta etukäteen. Sinun kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä James Randi Educational Foundationiiin, se on luvannut miljoona dollaria henkilölle, joka kykenee todistetusti tuollaiseen temppuun.
Kolminiveliset yhdistelmät kiellettiin raskaanliikenteen turvallisuutta tutkimaan asetetun työryhmän suositusten pohjalta. Työryhmä asetettiin Konginkankaan onnettomuuden seurauksena. - väitän
Älä väitä kirjoitti:
Sinulla on sitten ilmeinen selvännäkemisen kyky, jos tiesit asiasta neljä vuotta etukäteen. Sinun kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä James Randi Educational Foundationiiin, se on luvannut miljoona dollaria henkilölle, joka kykenee todistetusti tuollaiseen temppuun.
Kolminiveliset yhdistelmät kiellettiin raskaanliikenteen turvallisuutta tutkimaan asetetun työryhmän suositusten pohjalta. Työryhmä asetettiin Konginkankaan onnettomuuden seurauksena.Konginkankaan jälkeen tuli mm. säännökset ettei perävaunun massa saa olla yli kahta kertaa vetoauton massan suuruinen ja ettei kahden perävaunun yhdistelmissä takimmainen perävaunu saa ylittää etummaisen perävaunun massaa. Kolminivelisten kielto sen sijaan on vanhempaa perua ja siirtymäsäädökset vain loppuivat tuonne 2006-2007 vuodenvaihteeseen.
- onneton autokuski
Älä väitä kirjoitti:
Sinulla on sitten ilmeinen selvännäkemisen kyky, jos tiesit asiasta neljä vuotta etukäteen. Sinun kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä James Randi Educational Foundationiiin, se on luvannut miljoona dollaria henkilölle, joka kykenee todistetusti tuollaiseen temppuun.
Kolminiveliset yhdistelmät kiellettiin raskaanliikenteen turvallisuutta tutkimaan asetetun työryhmän suositusten pohjalta. Työryhmä asetettiin Konginkankaan onnettomuuden seurauksena.Siirtymäaika saattoi kyllä olla vain 5 vuotta, mutta joka tapauksessa päätös kolminivelisten kiellosta tehtiin jo ennen Konginkangasta. Äkkiseltään veikkaisin, että kielto on tehty tämän tutkimuksen nojalla:
Miksi rekat kaatuvat? : raskaiden ajoneuvoyhdistelmien onnettomuudet, yleiskatsaus ja kaatumistapaukset vuonna 1998 / Tero Kiviniemi, Panu Sainio.
Espoo : Teknillinen korkeakoulu, 2000, ISBN 951-22-5016-0
- kulli4
ei ne varmaan aiheuttaneet jos niitä se kymmenkunta on vain ollut..
- ajattele ite
Olisikko kuitenkin niin että erikoisluvalla saadaan laittomasta laillinen? Onhan 90-100tn;kin laiton paino mutta erikoisluvalla siitä saadaan laillinen.
- Huonorahtari
ON se niin kauhiaa!Eikö ookkin,ihan jättirekat..................
Uutistelukijakin ihan kauhistuneena liki että mossterihirviöt tulee ny!
Miks pitäis nostaa meteliä,nosta sinä jos et muuten saa oltua!Aina joku muu
pitäis olla sun asialla!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??
On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt64120217Valkeakosken tappo
"Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k10316975Nyt ahdistaa
Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että3959581Kuka oli tekijä?
Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso102752515-vuotiaan ruumis valkeakoskella
Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on205202Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi
Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä2244480Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon
Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.1332417Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?
Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)621545- 1151500
Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?
https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho411317