Koko ajan sattuu mahaan ja närästää ja on pahaolo sen takia. Ei edes nälkää tunne kun maha niin kipee ja etova olo. Ihan sama mitä syö tai vaikka ei ees söisi niin joka päivä vaan pahempi olo.:/ rennie ei auta. Mikä teillä muilla auttanut?
Närästää!!!!:/
10
5573
Vastaukset
- sama vika oli
Aika auttaa. Ikäväähän se on, mutta useimmilla se on niin. Minulla oli hirvittävä närästys nimenomaan alkuraskaudessa, loppuraskaudessa taas kyseistä vaivaa ei ollut. Alkuraskauden närästys johtuu hormonaalisista syistä, nimittäin raskaushormonit löysyttävät ruokatorven läppää. Tämä yleensä kuitenkin ohi alkuraskauden jälkeen. Joillakin närästys palaa sitten loppuraskaudesta, kun kohtu vie niin ison tilan, mutta ei kaikilla. Itselläni vaiva pysyi parhaiten kurissa syömällä hyvin pienin väliajoin. Imeskelin myös ksylitolipastilleja. Jos vatsa pääsi liian tyhjäksi, niin sitten närästys paheni sellaiseksi, että lopulta oksensin. Toivottavasti helpottaa pian, itselläni helpotti siinä klassisen 12 viikon rajan kohdalla.
- Närästystä myös...
Minulla sitten taas meni täysin päinvastoin... Närästys iski ensimmäistä kertaa vasta keskiraskauden tienoilla ja nyt loppuraskaudesta tämä närästys on muuttunut suorastaan sietämättömäksi!! Kun päästiin viikon 30 yli, syömisen jälkeen tuli AINA ihan hirveä polte kurkunpäähän, vaikka yritti syödä suht pieniä annoksia ja välttää rasvaisia ruokia. Kaikkein pahinta oli se, että närästys alkoi haitata jo nukkumaanmenoa illalla. Silloin närästys oli aina pahimmillaan ja polte kurkunpäässä vain yltyi, välillä niin pahaksi, että teki mieli melkein itkeä. Juttelin vaivasta neuvolassa ja hoitaja neuvoi minua ostamaan apteekista Rennietä. Hän sanoi, että sitä voi käyttää ihan hyvin raskauden aikana. Onneksi hain lääkkeet, sillä niistä on ollut ihan mieletön apu. Koko närästystä lääkkeet ei poista, jatkuvasti on vielä hieman sellainen olo, että olisi oksennus kurkussa, mutta ainakaan tuota sietämätöntä kipua kurkun päässä ei enää ole! :) Tuon lisäksi neuvolasta neuvottiin juomaan maitoa tai syömään jugurttia närästykseen, niiden pitäisi kuulemma auttaa. Kovin rasvaisia ja mausteisia ruokia kannattaa ehdottomasti välttää ja kannattaa yrittää syödä pitkin päivää pieniä annoksia kerrallaan, eikä vetää itseään kerralla ihan ähkyyn. Sen jälkeen on kyllä varma närästys edessä ainakin meikäläisellä. :D Omena aiheuttaa kuulemma myös närästystä, sitä kannattaa vältellä!
Itselläni menossa nyt 39 raskausviikko, eli viimisiä viedään! :) täytyy kyllä sanoa, että voisin luokitella tuon närästyksen melkeinpä pahimmaksi raskausvaivaksi mitä minulla koko raskauden aikana on ollut! Toivottavasti sulla ei ihan niin pahaksi mene! :) ja ehdottomasti suosittelen hakemaan sitä Rennietä, jos olo käy ihan sietämättömäksi. Tsemppiä!! :) - Sama vika oli
Närästystä myös... kirjoitti:
Minulla sitten taas meni täysin päinvastoin... Närästys iski ensimmäistä kertaa vasta keskiraskauden tienoilla ja nyt loppuraskaudesta tämä närästys on muuttunut suorastaan sietämättömäksi!! Kun päästiin viikon 30 yli, syömisen jälkeen tuli AINA ihan hirveä polte kurkunpäähän, vaikka yritti syödä suht pieniä annoksia ja välttää rasvaisia ruokia. Kaikkein pahinta oli se, että närästys alkoi haitata jo nukkumaanmenoa illalla. Silloin närästys oli aina pahimmillaan ja polte kurkunpäässä vain yltyi, välillä niin pahaksi, että teki mieli melkein itkeä. Juttelin vaivasta neuvolassa ja hoitaja neuvoi minua ostamaan apteekista Rennietä. Hän sanoi, että sitä voi käyttää ihan hyvin raskauden aikana. Onneksi hain lääkkeet, sillä niistä on ollut ihan mieletön apu. Koko närästystä lääkkeet ei poista, jatkuvasti on vielä hieman sellainen olo, että olisi oksennus kurkussa, mutta ainakaan tuota sietämätöntä kipua kurkun päässä ei enää ole! :) Tuon lisäksi neuvolasta neuvottiin juomaan maitoa tai syömään jugurttia närästykseen, niiden pitäisi kuulemma auttaa. Kovin rasvaisia ja mausteisia ruokia kannattaa ehdottomasti välttää ja kannattaa yrittää syödä pitkin päivää pieniä annoksia kerrallaan, eikä vetää itseään kerralla ihan ähkyyn. Sen jälkeen on kyllä varma närästys edessä ainakin meikäläisellä. :D Omena aiheuttaa kuulemma myös närästystä, sitä kannattaa vältellä!
Itselläni menossa nyt 39 raskausviikko, eli viimisiä viedään! :) täytyy kyllä sanoa, että voisin luokitella tuon närästyksen melkeinpä pahimmaksi raskausvaivaksi mitä minulla koko raskauden aikana on ollut! Toivottavasti sulla ei ihan niin pahaksi mene! :) ja ehdottomasti suosittelen hakemaan sitä Rennietä, jos olo käy ihan sietämättömäksi. Tsemppiä!! :)Niin ap käsittääkseni kirjoitti, että Rennie ei auta. Eli hänelle ei varmaan siitä ole hyötyä. :) Eikä se kyllä oikein kovaan närästykseen yleensä autakaan. Jos närästys tuntuu jatkuvan valtavan voimakkaana vielä alkuraskauden jälkeenkin, voi lääkäriltä käydä kysymässä kovempia lääkkeitä, mutta suosittlen kyllä sinnittelemään tuon alkuraskauden, koska vaiva saattaa helpottaa itsekseenkin. Ai niin, Gaviscon on sitten toinen reseptivapaa lääke, jota saa raskausaikana käyttää. Kannattaa sekin kokeilla, kun ei Rennie mitään auta.
- 4kk vielä..
Sama vika oli kirjoitti:
Niin ap käsittääkseni kirjoitti, että Rennie ei auta. Eli hänelle ei varmaan siitä ole hyötyä. :) Eikä se kyllä oikein kovaan närästykseen yleensä autakaan. Jos närästys tuntuu jatkuvan valtavan voimakkaana vielä alkuraskauden jälkeenkin, voi lääkäriltä käydä kysymässä kovempia lääkkeitä, mutta suosittlen kyllä sinnittelemään tuon alkuraskauden, koska vaiva saattaa helpottaa itsekseenkin. Ai niin, Gaviscon on sitten toinen reseptivapaa lääke, jota saa raskausaikana käyttää. Kannattaa sekin kokeilla, kun ei Rennie mitään auta.
Mä kysyin tuosta lääkkeestä (gaviscon) neuvolasta, ja mua kiellettiin sitä käyttämästä. En sitten tiedä, miksi toisille neuvotaan toisin.
Neuvolatäti sanoi, että siinä on alumiinia (tai mitä sitten olikaan..:D) mitä pitäisi vältellä.
Mutta itse olen sinnitellyt maidon ja rennien varassa, ja useimmiten auttavat mulle. :)
Tsemppiä ap:lle, onhan se närästys yksi inhottavimmista vaivoista, joten toiv. saat toimivan lääkkeen tai että aika auttaisi vaivaasi! - sama vaiva oli
4kk vielä.. kirjoitti:
Mä kysyin tuosta lääkkeestä (gaviscon) neuvolasta, ja mua kiellettiin sitä käyttämästä. En sitten tiedä, miksi toisille neuvotaan toisin.
Neuvolatäti sanoi, että siinä on alumiinia (tai mitä sitten olikaan..:D) mitä pitäisi vältellä.
Mutta itse olen sinnitellyt maidon ja rennien varassa, ja useimmiten auttavat mulle. :)
Tsemppiä ap:lle, onhan se närästys yksi inhottavimmista vaivoista, joten toiv. saat toimivan lääkkeen tai että aika auttaisi vaivaasi!Kyllä, siinä on alumiinia, mutta häviävän pieniä määriä. Gavisconia annetaan parikuukautisille lapsillekin, jos heillä on refluksivaivaa. Pitkäaikaisessa käytössä sitä ei tietysti kannata käyttää, mutta satunnaisesta käytöstä ei varmasti ole haittaa. Neuvolatäti on kyllä nyt sanonut oman mielipiteensä tuohon asiaan, nimittäin mikään yleinen ohje tuo ei ole. Kannattaa kysyä lääkeasioista joko suoraan farmaseutilta tai soittaa teratologiseen tietopalveluun, sieltä saa luotettavan tiedon raskauden aikana sallituista lääkkeistä.
- Pommac
Mulla närästi pahasti jonnekin np-ultran tienoille ja sitten alkoi hiljalleen helpottaa. Rennie ei auttanut lainkaan, mutta Gavisconista sai avun hetkeksi. Ainoa huono puoli siinä oli se, että pureskeltava tabletti muuttui suussa vaahtomaiseksi ja sai mulla aikaan oksennusrefleksin.
Mikä sitten auttoi... Mulla oli olo parempi kun makasin sohvalla tai sängyllä niin, että laitoin tyynyjä yläselän ja pään alle. Usein heti kun nousin seisomaan tai esim. nukuin pelkällä yhdellä tyynyllä, alkoi taas närästys ja huono olo. Teen istumatyötä ja töissä huomasin että kun röhnötän tuolissa takakenossa, helpottaa se oloa.
Rasvaisia ruokia tosiaan kannattaa välttää ja monella maitotuotteet saattaa helpottaa, mulla ei. Jostain syystä mehujään syömisen jälkeen närästys helpotti :) Kylmä mehukeitto oli kanssa sellanen, mikä ei ainakaan pahentanut oloa. Ja ehkä vähän vähemmän närästi kun söi usein mutta vähän.
Tylsää oli se, että neuvolassa todettiin että alkuraskaudessa ei voi närästää, se on vasta loppuraskauden vaiva, ja annettiin ymmärtää että närästys on mun ruokatavoista kiinni.- sama vaiva oli
Täh!? Törkeää kommentointia neuvolassa ja selvästi vain terkan tietämättömyyttä! Alkuraskaudessa mahdollinen närästys on tosiaan hormonaalisista syistä johtuvaa ihan tiedetysti. Lisäksi tietysti ruoansulatus hidastuu jonkin verran, joka sekin voi muuttaa vatsan tasapainoa. Jos muuten vielä joskus Gavisconia tarvitset, niin sitä on olemassa myös oraaliliuoksena, eli sitä vaahtotablettia ei ole pakko pureskella. :)
- Minä
Itse sain avun hiilihapotetusta vedestä (Lidlin kuplavedestä), tosin siinäkin taitaa olla suoloja tms, minkä takia pitäisi juoda kohtuudella. Mutta auttoi paljon enemmän kuin Rennie!
- 20+18
Itseäni ei ole onneksi raskausaikaan närästys vaivannut kuin pari kertaa, mutta aiemmin olen siitä paljonkin kärsinyt. Valmarinia silloin käytin ja neuvolassa sanoi, että voi ottaa myös raskaana ollessa. Sehän ei varsinaisesti mikään lääke ole, vaan ravintolisä. Suosittelen kokeilemaan. Eikä maksa kuin 5€ pullo ja siitä veteen ruokalusikallinen kerran-pari päivässä.
- ap rv6
huomenna tulee viikkoja 7 ja olo senkun pahenee.=/ heti kun aamulla nousee niin paha olo ja närästys alkaa. sain viikko sitten lääkettä nim:omeprazol actavis mut eipä oo auttanut yhtään.
ihan sama mitä syö tai mitä ei syö niin olo on vaan samaa rataa.
ennen raskautta joskus mietin että oisiko mulla voinut olla refluz tauti mut ei sitä oo tutkittu.
täytyy varmaan taas mennä lääkäriin jos ne jotenkin osais auttaa.
toivottavasti tää olo pikkuhiljaa alkais helpottaan kun alkaa hermot kiristyyn kun ei pysty mitään tehdä tai muuta edes ajatella kun on niin paha olla koko ajan.
että sellasta tänne. =) mites te muut olette voinu?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241556- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691227- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18962Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855