Nyt vouhotetaan subjektiivisesta oikeudesta hoitoon ja Sailas paheksuu laiskoja naisia. Tyhmää. Mutta tässä minun kokemukseni.
Olin epävarma jaksamisestani toisen lapsen syntyessä. Meillä meni vähän huonosti miehen kanssa. Päätin, että esikoinen jatkaa puolipäiväisenä äitiyslomallani. Tyttö oli hoidossa 9-13 muistaakseni.
Jotenkin juutuin sitten tähän hoitoideaan - ehkä siksikin, että sitä jotkut kritisoivat. En myöntänyt kuin vasta vuosia jälkeenpäin, että pieleen meni. Kukaan ei myöskään osannut oikein asiallisesti jutella aiheesta kanssani: jokaisella oli joku oma totuus, jota yritti minulle syöttää.
Pieleen meni, koska esikoisen hoito enemmän rasitti kuin auttoi minua. Taivalsin läpi tuulen ja tuiskun vieden ja hakien lasta. Esikoisen hoito kahlitsi arkipäivien aikataulua. Hoitajat valittivat, jos olin viisi minuuttia myöhässä. Päivällä sen ymmärsin, mutta aamunipotus oli outoa: ilmeisesti vain kiusasivat minua. Osa tuttavista paheksui hoitoa. Osa kadehti.
Esikoisen puolipäivähoidosta ei ollut minulle mitään iloa. Miksi en lopettanut sitä? Olin aika väsynyt, enkä tajunnut lopettaa. Mies näki, miten väsynyt olin, kuvitteli, että hoito helpottaa ja vastusti lopettamista. Lapsi (3-v) ei osannut ottaa kantaa.
Niinpä kannatan JOUSTAVIA ratkaisuja näihin tilanteisiin. Kunnat voisivat säästää rahaa ja auttaa perheitä todella paljon, jos jollakulla olisi aikaa jutella vanhempien kanssa ja miettiä yhdessä, mitä tarvitaan ja miksi. Tietysti se on paapomista, mutta perheet elävät tilanteissa, joita esim. isovanhemmat eivät ymmärrä, työt painavat päälle, lapset hankitaan vanhoina jne. Paapominen kannattaa, jos sillä voidaan suojella lapsia ja perheitä. Jokainen masentunut äiti, isä tai lapsi, jokainen avioero ja jokainen perhehelvetti tulevat maksamaan yhteiskunnalle. Jos niitä voidaan estää, se kannattaa.
Esikoinen turhaan hoidossa
20
1460
Vastaukset
- tarja
pointti,mikä on yksi syy miksi minä olen siirtänyt töihin menoa ja samalla lapsen hoitoon vientiä.Minusta oli äärimmäisen rasittavaa se hoitoon vieminen ja sieltä hakeminen ja kauppaan ja kotiin ja ruokaa ja olikin jo ilta,aamulla sama show.Miksi joku tekee tätä huvikseen?No,tietenkin eihän se niin rasittavaa olis jos saisit yksin maalailla kynsiä koko päivän jos ei olis muita lapsia kuin se siellä hoidossa.No,jokainen taaplaa tyylillään...
- Lapsen oikeuksien puolesta
olet koko ajan ajatellut vain itseäsi ja omaa parastasi. Helvetti eikö sinun kuuluisi äitinä ajatella lapsen parasta, häh?
Miksi ihmeessä sinäkin ryhdyit äidiksi kun ei sinusta kerta siihen hommaan ole. Ymmärrän vielä sen, että ennen ensimmäistä lasta et voinut tietää olevasi kelvoton äidiksi, mutta miksi teitte toisen lapsen jos et edes yhden lapsen kanssa jaksa ja pärjää? Suoraan sanottuna ottaa aika lailla päähän kaltaisesi itsekeskeiset äidit ja isät. Tuollaisilta pitäisi panna röörit tukkoon ennen kuin vahinko pääsee tapahtumaan.- voi jee...
Mistä hemmetistä sitä voi yhtäkkiä tietää, että ukko muovaantuukin paskakasaksi toisen lapsen jälkeen (tai jopa jo raskausaikana). En ole itse alkuperäinen kirjottaja, mutta ymmärrän todella hyvin hänen tilanteensa. Olin samanlaisessa tilanteesa itse. Mies alkoi harrastaa kaikkea "kivaa" ja jäin periaatteessa yksin. Perhe-elämä ei häntä enää yks'kaks kiinnostanutkaan. Voit varmaankin arvata, että kolmatta ei ikinä tullut!
voi jee... kirjoitti:
Mistä hemmetistä sitä voi yhtäkkiä tietää, että ukko muovaantuukin paskakasaksi toisen lapsen jälkeen (tai jopa jo raskausaikana). En ole itse alkuperäinen kirjottaja, mutta ymmärrän todella hyvin hänen tilanteensa. Olin samanlaisessa tilanteesa itse. Mies alkoi harrastaa kaikkea "kivaa" ja jäin periaatteessa yksin. Perhe-elämä ei häntä enää yks'kaks kiinnostanutkaan. Voit varmaankin arvata, että kolmatta ei ikinä tullut!
että kun lapsia päättää hankkia niin niistä pitää varautua pitämään huolta vaikka yksin. Voihan puoliso vaikka kuolla johonkin sairauteen ja sitten ollaan taas yksin lasten kanssa. Melkoisia uusavuttomia, itksekeskeisiä omaan napaan tuijottajia nämä nykyäidit ovat.
- voi jee..
Lapsen oikeuksien puolesta kirjoitti:
että kun lapsia päättää hankkia niin niistä pitää varautua pitämään huolta vaikka yksin. Voihan puoliso vaikka kuolla johonkin sairauteen ja sitten ollaan taas yksin lasten kanssa. Melkoisia uusavuttomia, itksekeskeisiä omaan napaan tuijottajia nämä nykyäidit ovat.
on varma tulo!
- Kolli
Parasta jättää toisen lapsen hankinta kokonaan pois laskuista. Nainen on liian vanha synnyttämään ja hoitamaan uutta vauvaa siinä vaiheessa, kun esikoinen ei enää tarvitse häntä ympärivuorokautisesti. Vanhat sivistysmaat Kreikka, Japani ja Italia ovat jo siirtyneet yksilapsisten kotiäitien yhteiskuntaan.
- subjekti
Tarina ei kerro, viihtyikö lapsesi päivähoidossa?
3-v. on toisaalta jo niin iso, että ihan oikeasti kaipaa kavereiden seuraa, leikkiseuraa, ja kaipaa myös ohjattua ns. virikkeellistä toimintaa. En tarkoita jatkuvaa aktiviteettiä ja ohjattua touhua, vaan silloin tällöin edes.
Pienen vauvan kanssa se ei onnistu, kaikki vanhemmat eivät edes osaa kaikenmaailman askartelujuttuja tai laulu-leikkejä. Ja erilaista se onkin toisten lasten kanssa yhdessä kuin kaksin äidin kanssa, joka toisella kädellä hoivaa ja imettää vauvaa..
Tässä keskustelussa on unohdettu työttömät vanhemmat. No, tietysti: jos on työtön, ei lasta pitäisi hoitoon viedä vaan hoitaa häntä kotona koska itsekin on kotona.
Mutta miten menet työhaastatteluihin? MInne lapsi sinä aikana? Jos toinen vanhempi on työtön tai muuten vaan kotona, ei ole ongelmaa, mutta entäs jos hän töissä?
MLL:n lapsenlikkoihin ei työttömällä ole varaa. Avoimet päiväkerhot ja -kodit eivät ota lapsia hoitoon.
Ja sitten kun tulee kutsu töihin - jee, sain työapikan ! Ja lapselle pitäisi järjestyä hoitopaikka jo ensi viikoksi ! MIstä se revitään?
Kun työtön siis ei pääsekään työhön, koska ei saa järjestettyä hoitopaikkaa lapselleen, hän on kieltäytynyt työstä ja joutuu karenssiin. MIlläs elät sitten?
Tai sitten kunta osoittaa lapselle lain velvoittamana hoitopaikan, mutta niin hankalan matkan takaa, niin kaukaa, ettei töihin kulkeminen käytönnössä onnistu, koska lapsen vieminen ja hakeminen hoitoon on mahdotonta, jos ei ole omaa autoa.
Ja taas läsähtää karenssi.
Onko tätä näkökulmaa mietitty?
MInusta subjektiivinen päivähoito pitäisi tehdä ns. harkinnan varaiseksi. Automaattisesti ei aukea päivähoitopaikkaa, paitsi esikoulupaikka. Vaan vanhemmat jättävät hakemuksen, jossa perustelevat päivöähoidon tarvetta ko. päiväkotiin. Ne, jotka eivät "osaa"kirjallisesti ilmaista asiaansa, voivat käydä juttelemassa ja jättää siten "suullisen" hakemuksen... johtaja käy hakemukset ja perustelut läpi yhdessä päivähoidon johtavan tahon kanssa.- Tiltu
Vastaan subjektille - kiitos asiallisesta kysymyksestä - että lapsi kai viihtyi, koska ei valittanut. Enkä usko, että hän tunsi itseään mitenkään syrjäytetyksi. Minä ja vauva emme olleet hauskaa seuraa. Hyvähän meistä oli hetkeksi eroon päästä.
Näille "hoitakaa lapsenne jos niitä hankitte" -tyypeille sanoisin, että lapseni ovat aika hyvin hoidettuja. Jos joskus en ole itse jaksanut, olen hakenut heidän hoitamiseensa apua. Se on tietenkin ylellistä ja harvinaista tässä maailmassa, mutta pysyn silti alkuperäisessä väitteessäni, että yhteiskunnan tuki lapsiperheille maksaa itsensä takaisin.
Pakko heittää vielä, että ratkaisujani eivät ole koskaan kritisoineet ne tuntemani ihmiset, joiden omat lapset ovat tasapainoisen ja reippaan tuntuisia. Yhteiskunnan tukea vastustavat usein ne, jotka itsekin sitä tarvitsisivat. Hullua, mutta totta.
"Älä tee lapsia, ellet pysty niitä hoitamaan." Minut vietiin hoitoon 2 kk:n ikäisenä. Vaikka olinkin masentunut toisen lapseni syntymän paikkeilla, olen hoitanut osani kansalaisena ja veronmaksajana ihan mallikelpoisesti. Uskon, että omistakin lapsistani tulee niitä, jotka pitävät systeemiä pystyssä.
Purkaa on helppo, mutta osaatteko rakentaa jotakin parempaa? - lapsen oikeuksien puolesta
Tiltu kirjoitti:
Vastaan subjektille - kiitos asiallisesta kysymyksestä - että lapsi kai viihtyi, koska ei valittanut. Enkä usko, että hän tunsi itseään mitenkään syrjäytetyksi. Minä ja vauva emme olleet hauskaa seuraa. Hyvähän meistä oli hetkeksi eroon päästä.
Näille "hoitakaa lapsenne jos niitä hankitte" -tyypeille sanoisin, että lapseni ovat aika hyvin hoidettuja. Jos joskus en ole itse jaksanut, olen hakenut heidän hoitamiseensa apua. Se on tietenkin ylellistä ja harvinaista tässä maailmassa, mutta pysyn silti alkuperäisessä väitteessäni, että yhteiskunnan tuki lapsiperheille maksaa itsensä takaisin.
Pakko heittää vielä, että ratkaisujani eivät ole koskaan kritisoineet ne tuntemani ihmiset, joiden omat lapset ovat tasapainoisen ja reippaan tuntuisia. Yhteiskunnan tukea vastustavat usein ne, jotka itsekin sitä tarvitsisivat. Hullua, mutta totta.
"Älä tee lapsia, ellet pysty niitä hoitamaan." Minut vietiin hoitoon 2 kk:n ikäisenä. Vaikka olinkin masentunut toisen lapseni syntymän paikkeilla, olen hoitanut osani kansalaisena ja veronmaksajana ihan mallikelpoisesti. Uskon, että omistakin lapsistani tulee niitä, jotka pitävät systeemiä pystyssä.
Purkaa on helppo, mutta osaatteko rakentaa jotakin parempaa?hyvä hoitaminen? Sinunsta ilmeisesti sitä, että ammattilainen hoitaa lapsesi sillä aikaa kun sinä "keräät voimia" sängyssä maaten.
Hyvä hoitaminen ei ole sitä, että lapsen kanssa tehdään koko ajan jotain. Lapselle riittää, että oma äiti tai isä on lähellä. Lapsen on myös opittava kokemaan pettymyksiä. Lapsen tulee oppia, ettei äiti tai isä ehdi koko ajan leikkiä lapsen kanssa koska kotityötkin on tehtävä. Teillä ei ilmeisesti koskaan siivota, laiteta ruokaa tai tehdä mitään muutakaan kotityötä lasten ollessa kotona. Sillä ethän sinä malliäiti voi sellaista tehdä lapsillesi. Kunnalliset hoitopaikat on olemassa sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä, muu syy lapsen kunnalliseen hotoon viemiseen tulisi ehdottomasti kieltää. Syyksi ei riitä se, että äitiä vähän väsyttää tai masentaa koska on ihan normaalia, että ihminen on joskus väsynyt ja masentunut. Syyksi ei myöskään kelpaa äidin tarve omaan aikaan, tai kampaamossa käyntiin tai VAUVAN HOITO. Jumalauta kuinka avuttomia ihmiset nykyään ovatkaan kun mikään ei onnistu itseltä vaan kaikkeen varvitaan yhteiskunnan apua. Sinäkin luulet olevasi hyvä äiti vaikka todellisuudessa olet kaikkea muuta. AI mistä tiedän, no siitä, että kuskaat lastasi hoitoon vaikka olet itse kotona. HÄPEÄISIT VÄHÄN! Tai paljon. Jos todella välität lapsestasi niin anna hänelle sitä mitä hän eniten tarvitsee, eli läheisyyttäsi! - Tiltu
lapsen oikeuksien puolesta kirjoitti:
hyvä hoitaminen? Sinunsta ilmeisesti sitä, että ammattilainen hoitaa lapsesi sillä aikaa kun sinä "keräät voimia" sängyssä maaten.
Hyvä hoitaminen ei ole sitä, että lapsen kanssa tehdään koko ajan jotain. Lapselle riittää, että oma äiti tai isä on lähellä. Lapsen on myös opittava kokemaan pettymyksiä. Lapsen tulee oppia, ettei äiti tai isä ehdi koko ajan leikkiä lapsen kanssa koska kotityötkin on tehtävä. Teillä ei ilmeisesti koskaan siivota, laiteta ruokaa tai tehdä mitään muutakaan kotityötä lasten ollessa kotona. Sillä ethän sinä malliäiti voi sellaista tehdä lapsillesi. Kunnalliset hoitopaikat on olemassa sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä, muu syy lapsen kunnalliseen hotoon viemiseen tulisi ehdottomasti kieltää. Syyksi ei riitä se, että äitiä vähän väsyttää tai masentaa koska on ihan normaalia, että ihminen on joskus väsynyt ja masentunut. Syyksi ei myöskään kelpaa äidin tarve omaan aikaan, tai kampaamossa käyntiin tai VAUVAN HOITO. Jumalauta kuinka avuttomia ihmiset nykyään ovatkaan kun mikään ei onnistu itseltä vaan kaikkeen varvitaan yhteiskunnan apua. Sinäkin luulet olevasi hyvä äiti vaikka todellisuudessa olet kaikkea muuta. AI mistä tiedän, no siitä, että kuskaat lastasi hoitoon vaikka olet itse kotona. HÄPEÄISIT VÄHÄN! Tai paljon. Jos todella välität lapsestasi niin anna hänelle sitä mitä hän eniten tarvitsee, eli läheisyyttäsi!Olet kyllä outo.
En tajua, millaisen filtterin läpi luet näitä minun juttujani. Joka tapauksessa räyhäämisesi on niin tolkutonta, ettei edes suututa.
En ole mitenkään avuton. Minä, mieheni ja lapseni elämme ihan normaalia elämää. Olemme sangen onnellisiakin nykyään.
Käyn kokopäivätyössä. Päiväkoti-ikäinen lapseni on hoidossa työpäiväni ajan. Työni joustaa sen verran, että voin esim. tänään lopettaa jo näin ajoissa ja jatkaa paperityötä lauantai-iltana. Ihanteellista äidille, vai mitä?
Olin masentunut toisen lapsen syntymän aikoihin muutaman kuukauden. Esikoinen oli (mm. tästä syystä, kuten edellä kerroin) puolipäivähoidossa 8 kuukautta äitiys- ja vanhempainloman aikana.
Riehu nyt siitä sitten, jos haluat. - Lapsen oikeuksien puolesta
Tiltu kirjoitti:
Olet kyllä outo.
En tajua, millaisen filtterin läpi luet näitä minun juttujani. Joka tapauksessa räyhäämisesi on niin tolkutonta, ettei edes suututa.
En ole mitenkään avuton. Minä, mieheni ja lapseni elämme ihan normaalia elämää. Olemme sangen onnellisiakin nykyään.
Käyn kokopäivätyössä. Päiväkoti-ikäinen lapseni on hoidossa työpäiväni ajan. Työni joustaa sen verran, että voin esim. tänään lopettaa jo näin ajoissa ja jatkaa paperityötä lauantai-iltana. Ihanteellista äidille, vai mitä?
Olin masentunut toisen lapsen syntymän aikoihin muutaman kuukauden. Esikoinen oli (mm. tästä syystä, kuten edellä kerroin) puolipäivähoidossa 8 kuukautta äitiys- ja vanhempainloman aikana.
Riehu nyt siitä sitten, jos haluat.hoitoon meni se joka oli masentunut tai sairas, nykyään jos äiti on masentunut hoitoon viedäänkin lapsi. Tämä ei mahdu kaaliini. Eikö hoitoon pitäisi mennä sen jolla on ongelmia, täytyykö tässäkin asiassa lapsen toimia sijaiskärsijänä kun itsekeskeiset vanhemmat eivät osaa ajatella kuin itseään?
- faija
hoitoon meni se joka oli masentunut tai sairas, nykyään jos äiti on masentunut hoitoon viedäänkin lapsi. Tämä ei mahdu kaaliini. Eikö hoitoon pitäisi mennä sen jolla on ongelmia, täytyykö tässäkin asiassa lapsen toimia sijaiskärsijänä kun itsekeskeiset vanhemmat eivät osaa ajatella kuin itseään?
Noh tuota, ihanko oikeasti et ymmärrä mitä eroa on masentuneen äidin hoidolla ja lapsen puolipäivähoidolla?
Kommenttisi on kyllä niin älytön ja riitaa haastava, että eipä viitsi muitakaan kirjoituksiasi enää lukea. - Anssi
faija kirjoitti:
Noh tuota, ihanko oikeasti et ymmärrä mitä eroa on masentuneen äidin hoidolla ja lapsen puolipäivähoidolla?
Kommenttisi on kyllä niin älytön ja riitaa haastava, että eipä viitsi muitakaan kirjoituksiasi enää lukea.Räyhääjä on niitä, joilla on joka ketjussa eri niki, joten niiden lukemista on vähän vaikea välttää. Onneksi tämän räyhääjän niki liittyy aina keskusteluun, joten sen voi aika helposti tunnistaa.
faija kirjoitti:
Kommenttisi on kyllä niin älytön ja riitaa haastava, että eipä viitsi muitakaan kirjoituksiasi enää lukea.ymmärrä on se, että miksi tehdä lapsia jos mielenkiinto/aika/hermot ei riitä heidän kanssa olemiseen ja hoitamiseen. Ottaa päähän sellaiset itsekeskeiset vanhemmat jotka tehtailevat lapsia lähinnä imagon takia ja sitten jättävät heidät muiden hoidettaviksi. Pahinta tässä on se, että he vielä perustelevat tätä toimintaansa muka lapsen parhaaksi. Ihmettelen kovasti millainen mahtaa olla sellainen perhe jossa lapsi voi huonommin kuin hoidossa ollessaan? Eikö teitä todella yhtään hävetä? Kyllä minua hävettäisi.
Ja onhan se varmasti kitkerää kuulla arvostelua omasta toiminnastaan ja sen takia kaikki kritioijat pyritäänkin leimaamaan häiriköiksi. Vaan ei se itse ongelma siitä muuksi muutu vaikka kuinka pyrkisitte solvaamaan niitä jotka rohkenevat tuoda totuuden silmienne eteen. - Veronmaksaja
ymmärrä on se, että miksi tehdä lapsia jos mielenkiinto/aika/hermot ei riitä heidän kanssa olemiseen ja hoitamiseen. Ottaa päähän sellaiset itsekeskeiset vanhemmat jotka tehtailevat lapsia lähinnä imagon takia ja sitten jättävät heidät muiden hoidettaviksi. Pahinta tässä on se, että he vielä perustelevat tätä toimintaansa muka lapsen parhaaksi. Ihmettelen kovasti millainen mahtaa olla sellainen perhe jossa lapsi voi huonommin kuin hoidossa ollessaan? Eikö teitä todella yhtään hävetä? Kyllä minua hävettäisi.
Ja onhan se varmasti kitkerää kuulla arvostelua omasta toiminnastaan ja sen takia kaikki kritioijat pyritäänkin leimaamaan häiriköiksi. Vaan ei se itse ongelma siitä muuksi muutu vaikka kuinka pyrkisitte solvaamaan niitä jotka rohkenevat tuoda totuuden silmienne eteen.Tuleepa mieleen Sauli Niinnistön propaganda laskelma takavuosilta, siitä miten paljon nelihenkinen työtön perhe voi saada yhteikunnan tukiaisia. Laskelmasta kirjoiteltiin valtavasti ja lopulta Helsingin sosiaalitoimisto selvitti tuensaajat ja lopputulos oli se että koko pääkaupunkiseudulta löytyi yhteensä kaksi esimerkin mukaista perhettä. Eli koko valtava poru oli mitättömän pienestä margianaalisesta ryhmästä.
- Iso Kiho
ymmärrä on se, että miksi tehdä lapsia jos mielenkiinto/aika/hermot ei riitä heidän kanssa olemiseen ja hoitamiseen. Ottaa päähän sellaiset itsekeskeiset vanhemmat jotka tehtailevat lapsia lähinnä imagon takia ja sitten jättävät heidät muiden hoidettaviksi. Pahinta tässä on se, että he vielä perustelevat tätä toimintaansa muka lapsen parhaaksi. Ihmettelen kovasti millainen mahtaa olla sellainen perhe jossa lapsi voi huonommin kuin hoidossa ollessaan? Eikö teitä todella yhtään hävetä? Kyllä minua hävettäisi.
Ja onhan se varmasti kitkerää kuulla arvostelua omasta toiminnastaan ja sen takia kaikki kritioijat pyritäänkin leimaamaan häiriköiksi. Vaan ei se itse ongelma siitä muuksi muutu vaikka kuinka pyrkisitte solvaamaan niitä jotka rohkenevat tuoda totuuden silmienne eteen.Ovatko syntyvyys ja lapsikuolleisuus Suomessa mielestäsi liian korkeita ?
- Miia
Ja onhan se varmasti kitkerää kuulla arvostelua omasta toiminnastaan ja sen takia kaikki kritioijat pyritäänkin leimaamaan häiriköiksi. Vaan ei se itse ongelma siitä muuksi muutu vaikka kuinka pyrkisitte solvaamaan niitä jotka rohkenevat tuoda totuuden silmienne eteen."Ihmettelen kovasti millainen mahtaa olla sellainen perhe jossa lapsi voi huonommin kuin hoidossa ollessaan?"
Et ole kuullut kodeista, joissa äiti itkee viikkotolkulla, isä juo, veli hakkaa?
Ei kotona aina ole hyvä olla. Moni lapsi on onnellinen, kun pääsee päiväkotiin, kouluun, kerhoon. Sen takia on paha juttu, jos sinne eivät kohta pääsekään muut kuin fiksujen ja filmaattisten uravanhempien lapset. Monien työttömien tai muuten ei niin filmaattisten perheiden lapset tarvitsisivat hoitoa enemmän, vaikka äiti tai isä olisikin kotona.
Ei koti yleensä mikään taivas ole. Aika harvalla lapsella on sellainen ihana onnela-koti, joka sinun mielestäsi pitäisi olla jokaisella. Mutta kun ei ole. Ajattelisit vähän niitä lapsia ja häpeäisit omaa itsekehuskeluasi. Sitähän se on: sinä olet mielestäsi niin erinomainen, että meidän kaikkien pitää hävetä ellemme ole juuri samanlaisia kuin sinä.
Kertoisit vähän omista lapsistasi. - äite + 2pentuu
lapsen oikeuksien puolesta kirjoitti:
hyvä hoitaminen? Sinunsta ilmeisesti sitä, että ammattilainen hoitaa lapsesi sillä aikaa kun sinä "keräät voimia" sängyssä maaten.
Hyvä hoitaminen ei ole sitä, että lapsen kanssa tehdään koko ajan jotain. Lapselle riittää, että oma äiti tai isä on lähellä. Lapsen on myös opittava kokemaan pettymyksiä. Lapsen tulee oppia, ettei äiti tai isä ehdi koko ajan leikkiä lapsen kanssa koska kotityötkin on tehtävä. Teillä ei ilmeisesti koskaan siivota, laiteta ruokaa tai tehdä mitään muutakaan kotityötä lasten ollessa kotona. Sillä ethän sinä malliäiti voi sellaista tehdä lapsillesi. Kunnalliset hoitopaikat on olemassa sitä varten, että vanhemmat voivat käydä töissä, muu syy lapsen kunnalliseen hotoon viemiseen tulisi ehdottomasti kieltää. Syyksi ei riitä se, että äitiä vähän väsyttää tai masentaa koska on ihan normaalia, että ihminen on joskus väsynyt ja masentunut. Syyksi ei myöskään kelpaa äidin tarve omaan aikaan, tai kampaamossa käyntiin tai VAUVAN HOITO. Jumalauta kuinka avuttomia ihmiset nykyään ovatkaan kun mikään ei onnistu itseltä vaan kaikkeen varvitaan yhteiskunnan apua. Sinäkin luulet olevasi hyvä äiti vaikka todellisuudessa olet kaikkea muuta. AI mistä tiedän, no siitä, että kuskaat lastasi hoitoon vaikka olet itse kotona. HÄPEÄISIT VÄHÄN! Tai paljon. Jos todella välität lapsestasi niin anna hänelle sitä mitä hän eniten tarvitsee, eli läheisyyttäsi!Hyvä nimim. "lapsen oikeuksien puolesta" ja hyvät muut lukijat.
Ensinnäkin se on usein esille tulevaa nykyajan luuloa ja historiattomuutta että entisaikaan ihmiset ja ihmislaji sinänsä on hoitanut aina pariskunnittain ne lapsensa täysin yksin. Ei niin ole ollut ennen; ja se että nykyisin usein on näin, on uusi ja luonnoton, valitettava tilanne.
Ihmislaji on varttunut kyläyhteisöissä joissa on ollut eri sukupolvia jakamassa arjen toimia. Tämä meidän tuntemamme systeemi mitä "ydinperheeksi" kutsutaan, on maailman mitassa kestänyt vain lyhyen ajan. Se tuli vasta teollistumisen myötä ja seurauksena.
Tästä samasta asiasta minulle on valottanut anoppini joka on ennen sotia syntynyttä sukupolvea. Hän on varttunut rajan takana Karjalassa 10-päisessä lapsikatraassa. Vanhempansa tekivät varmasti raskasta päivää mutta lasten hoitotaakkaa ihan itsestäänselvästi jaettiin isovanhempien ja naapuruston kesken. Ei silloin isä ja äiti ollut "kuin nalli kalliolla" lapsosensa kanssa. Kun johonkin taloon syntyi vauva niin muiden talojen naiset huolehtivat seuraavina päivinä että se synnyttänyt nainen sai levätä, esim. tuomalla kukin vuorollaan talon ovelle korissa piirakoita tms. (jottei naisen heti tarvinnut kauheasti kokata katraalle). Ja kaikintavoin muutenkin; jos kyläyhteisö merkitsi kontrollia, merkitsi se myös konkreettista apua ja tukea. Sitä konkretiaa vaille jää tänäpäivänä moni synnyttänyt nainen.
"Jumalauta kuinka avuttomia ihmiset nykyään ovatkaan kun mikään ei onnistu itseltä vaan kaikkeen varvitaan yhteiskunnan apua."
Niin, että näitä aikamme luuloja on että ne menneitten aikojen ihmiset olivat niin ehdottoman paljon kovempia kuin me nykypäivän pehmot jotka emme edes jälkeläisiämme jaksa hoitaa. Oli ne kovia ja sitkeitä, ei sitä käy kieltäminen, mutta...
tilanne on aivan eri näkoinen kaksiossa 24h lapsensa kanssa yksin viettävällä naisella jonka sukulaiset ovat eri läänissä ja mies tekee pitkää päivää.
Se on ihmislajille luonnoton tilanne että naiset eristetään yhteisöstä silloin kun heillä on se pieni lapsi/lapsia. Ennen oli mummot ja mammat ympärillä helpottamassa että se nainen jaksoi. Ja ymmärrettiin että kun se nainen jaksoi niin se mieskin ja koko muu perhe voi paremmin.
Herrat ovat tämän yhteiskunnan niin järkänneet että sosiaaliset tukiverkot on pirstottu, onhan Suomi sellaisten väestösiirtojen maa joita ei läntisessä Euroopassa ole esimerkkeinä toista. Pitäisi mennä itään päin että löytyisi sillä saralla kilpailija.
Jäljelle jää se yhteiskunnan tuki päivähoitosysteemeinen miten se sitten sattuukin meidän työ perässä muuttavan pätkätyöläissukupolven tarpeeseen kussakin tapauksessa putoamaan.
Ei ole tätejä, ei mummoja, ei kerhoja, ei avoimia päiväkoteja, ei leikkipuistotoimintaa. Mites hoidat satunnaiset menot johon ei lasta voi ottaa? Otatko 1 ja 3-vuotiaasi mukaan kun itse käyt esim. lääkärissä?
Ja tämä anoppini joka käy jo kahdeksattakymmenettä, jaksaa sääliä kovasti nykyperheitä, jotka ovat usein sosiaalisesti täysin eristettyjä. Ja on siitä sorry että on omalta kunnoltaan jo niin kremppanen eikä jaksa minua auttaa ja helpottaa niinkuin haluaisi.
Jopa hän, vanha kääpä, sen ymmärtää ettei ihminen, mies tai nainen pysty painamaan samaa kehää vuositolkulla. Hän ymmärtää että ihminen, jopa kotiäiti, tarvitsee vaihtelua. Tarvitsi ennen sotiakin, uskokaa tai älkää!
En toki puolusta niitä jotka pitävät lastaan kokopäiväisesti 8-10h hoidossa kun itse ovat kotona. Sitä en ihan voi ymmärtää.
En viitsi mennä syvyyksiin lapsen oikeuksien puolesta-nimimerkin kanssa väittelyissä. Heräsi vaan ensinnäkin kysymys että mikä on kirjoittaneen sukupuoli? ja montako lasta on kyseinen henkilö hoitanut? Ja jos on hoitanut lapsia niin onko sitten todella vedetty ne lapsenhoitovuodet PUTKEEN ilman kenenkään tukea? Ja seuraako siitä jotakin hyvää?
Ehkä mitali.
- Anssi
Päiväkodilla olis kyllä tarvetta uusia systeemejään. Vaimo tekee näitä paljon parjattuja epätyyppillisiä työsuhteita ja se asettaa omia vaatimuksiaan lasten hoidolle. Riippuu paljon tarhan henkilökunnasta että miten joustavuus onnistuu, toisille ei ole mikään ongelma, että hoitopäiviin tai aikoihin tulee muutoksia, mutta toiset muistaa aina napista siitä että heidän pitää tietää tarkat hoitoajat viikoiksi eteen päin.
- pikku myy
kyllä ne luvut ovat (aika) suuria. Kommentti liittyen lasten määriin, joiden vanhemmat tai toinen vanhemmista on kotona.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1411339Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa443892Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1123053Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1272406Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812065Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961771Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3031025Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17820Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143755- 53709