Onko kenelläkään kokemuksia Vagifem-emätintableteista? En periaatteesta haluaisi käyttää hormonivalmisteita vaihdevuosien aikana koska olo on ihan kohtalainen. Nyt on kuitenkin tullut limakalvo-ongelmia (=tulehdus) ja lääkäri sanoi että niihin tehoaa vain paikallinen estrogeenihoito. Onko mitään vaihtoehtoa? Luin kyseisen lääkkeen mahdollisista sivuvaikutuksista ja minua alkoi hirvittää. Tuntuu siltä että tässä on olemassa vain huonoja vaihtoehtoja.
Limakalvo-ongelmia
25
32326
Vastaukset
- apua saanut
Minulla oli ihan sama ongelma. Hormonivoiteet pelästyttivät ja sitten sain vinkin kokeilla Soyalifeä. Vajaan viikon käytön jälkeen tulokset alkoivat tuntua limakalvoilla. Nyt en uskalla kokeilla muita vaihtoehtoja kun kerran olen saanut tästä apua.
- Outi
en tiedä mistä olet lukenut pahoista sivuvaikutuksista. En minä ainakaan löydä mistään. Vagifemiähän käytetään paikallisesti ja hyvin vähän imeytyy kehoon.
- Hannele 51-v
Luin netissä olevasta Vagifem-tuoteselosteesta (Vagifem.com) näistä mahdollisista sivuvaikutuksista. Ne siis ovat vain mahdollisia ja lievimmillään päänsärkyä, vatsan alueen särkyä, selkäsärkyä, hiivatulehdusta, ihoärsytystä, ylähengitystietulehduksia. Vakavimpana sivuvaikutuksena mainitaan kohonnut kohtusyöpäriski.
Yritän nyt vaan selvittää itselleni eri vaihtoehtoja. Onko tosiaan niin, että kaikki ne naiset jotka eivät halua tai voi käyttää tällaista paikallista hormonihoitoa, kärsivät koko ajan tulehduksista ja kivuista? - Päppä
Hannele 51-v kirjoitti:
Luin netissä olevasta Vagifem-tuoteselosteesta (Vagifem.com) näistä mahdollisista sivuvaikutuksista. Ne siis ovat vain mahdollisia ja lievimmillään päänsärkyä, vatsan alueen särkyä, selkäsärkyä, hiivatulehdusta, ihoärsytystä, ylähengitystietulehduksia. Vakavimpana sivuvaikutuksena mainitaan kohonnut kohtusyöpäriski.
Yritän nyt vaan selvittää itselleni eri vaihtoehtoja. Onko tosiaan niin, että kaikki ne naiset jotka eivät halua tai voi käyttää tällaista paikallista hormonihoitoa, kärsivät koko ajan tulehduksista ja kivuista?Minä en ainakaan kärsi mistään, vaikken tuota ym. lääkettä alkanut käyttämään. Jos oikeasti jotain tällaista tulehduskierrettä pääsisi alkamaan, punnitsen asian tietenkin uudelleen. Siis jossei sulla ole kuin satunnainen tulehdus, niin hoida se pois. Ja mieti ne hormoniasiat ihan erikseen.
- Tyytyväinen
ainakin minua. Olen jo vuosia käyttänyt Vagifem-emätintabletteja ja limakalvot ovat pysyneet suht koht hyvässä kunnossa. Eikä minulle ole tullut mitään sivuoireita. Olen muutaman vuoden sinua vanhempi.
- Päppä
Nyt en missään tapauksessa ota kantaa siihen, mitä sinä teet. Kerron vain miten itse toimin. Sain reilu vuosi sitten saman reseptin vuositarkastuksen yhteydessä, kun oli lievää tulehdusta. Päättelin, että se oli vähän yliampuvaa, koska tulehdusta ei edes ensin yritetty hoitaa pois ja sitten miettiä onko minulla tarvetta jatkuvaan hormonihoitoon. En siis ottanut lääkettä vaan aloin käyttämään soijaa (Femiwell) sekä lisäksi juomaan runsaasti. Tulehdus ei ole sen jälkeen vaivannut.
- Mitä sinä juot...
Tää on minulta vitsi, mutta itse käytän samaa merkkiä ja kaikki aika siedettävää, jos ei alituinen väsyminen olisi riesana, kun väsyttää niin,, ettei tahdo silmät auki pysyä, onko se tämän saman kastin" oireita vai onko muuta, kuka tietää, ei kukaan?
- kaukotietäjä
Mitä sinä juot... kirjoitti:
Tää on minulta vitsi, mutta itse käytän samaa merkkiä ja kaikki aika siedettävää, jos ei alituinen väsyminen olisi riesana, kun väsyttää niin,, ettei tahdo silmät auki pysyä, onko se tämän saman kastin" oireita vai onko muuta, kuka tietää, ei kukaan?
Sullon hormoonivaje, sen oireena on myöskin väsymystä. Yksilöllinen suhtauminen arkeen, vanhenemiseen, työuupumiseen ja muuhun menneeseen ja tulevaan heijastuu meistä. Samalla kun vaihdevuosioireet alkavat, sekin tuo lisäjarrua elämän vireyteen. Sama kuin vaaville alkaa eka hammas tulla: sekin kutittaa ja kiusaa ennen puhkeamistaan, samlla tavoin alkaa ensioireet ikääntymisen myötä: väsy, jatksamattomuus, alakulo, haluttomuus...
Korjaa päivärytmisi, ota päivätirsoja tarvittaessa, liiku ulkona ja nauti elämästäsi tässä ja nyt. Käy gynekologilla juttelemassa:) - älä jaksa jankuttaa
Sinä näyt olevan aika aktiivinen vastailemaan näihin vaihdevuosioire kysymyksiin.
Mutta rajansa kaikella. Varmaan kaikille lukijoille on tullut seväksi sinun kantasi hormonien käyttöön. Joten eiköhän jo riitä :).
Meitä naisia kun on niin monenlaisia, ja monelaisine oireineen. Toisilla ei vaihdevuosioireita ole juuri lainkaan, eivätkä siten tarvi mitää hoitoja (mikä tietenkin erittäin hyvä asia). Sitten on naisia, joilla oireet sen verran lievät,että pärjäävät luonnonestrogeeneilla ym. kotikonsteilla(sekin on hyvä asia). Sitten on suuri ryhmä myös naisia, joiden oireet on sitä luokkaa, ettei elämästä eikä työssäkäynnistä tule mitään ilman hormonikorvaushoitoa (mikä on taas ikävä asia).
Hormonikorvaushoidon riskithän vähänkin aikaansa seuraava nainen tietää. Ja ei varmasti ala niitä syömään jos ei tosi tarvetta ole.
Joten näitä sinun kirjoituksia on kyllästynyt jo lukemaan. Kaikki jo tietävät varmaan miten sinä toimit, mutta kun nämä sinun ohjeet eivät ikävä kyllä auta kaikille, jos sinulle auttavatkin. Älä enään jankuta! - uteliaisuus heräsi
Oletko sinä sama Päppä, joka kertoi jossain kommentissa täällä 26.8. että sinulla on ollut 8 vuotta hormonikierukka? Hormonikorvaushoidon tänä päivänä katsottu turvallinen käyttöaika on 5 vuotta. Miksi sinä käytit hormonikierukkaa? Kovien vuotojenko takia? Kovasti vaahtoat hormonikorvaushoidosta täällä ja itse olet käyttänyt kuitenkin. Ja käsittääkseni verrattain nuorena. Jos on 8 vuotta hormonia käyttänyt, ei moni uskaltais niitä kauemmin käyttääkkään.
- Päppä
älä jaksa jankuttaa kirjoitti:
Sinä näyt olevan aika aktiivinen vastailemaan näihin vaihdevuosioire kysymyksiin.
Mutta rajansa kaikella. Varmaan kaikille lukijoille on tullut seväksi sinun kantasi hormonien käyttöön. Joten eiköhän jo riitä :).
Meitä naisia kun on niin monenlaisia, ja monelaisine oireineen. Toisilla ei vaihdevuosioireita ole juuri lainkaan, eivätkä siten tarvi mitää hoitoja (mikä tietenkin erittäin hyvä asia). Sitten on naisia, joilla oireet sen verran lievät,että pärjäävät luonnonestrogeeneilla ym. kotikonsteilla(sekin on hyvä asia). Sitten on suuri ryhmä myös naisia, joiden oireet on sitä luokkaa, ettei elämästä eikä työssäkäynnistä tule mitään ilman hormonikorvaushoitoa (mikä on taas ikävä asia).
Hormonikorvaushoidon riskithän vähänkin aikaansa seuraava nainen tietää. Ja ei varmasti ala niitä syömään jos ei tosi tarvetta ole.
Joten näitä sinun kirjoituksia on kyllästynyt jo lukemaan. Kaikki jo tietävät varmaan miten sinä toimit, mutta kun nämä sinun ohjeet eivät ikävä kyllä auta kaikille, jos sinulle auttavatkin. Älä enään jankuta!Sitä samaa sinulle. Ei enää viitsis kukaan täällä sun kommenttelja lukea. Vaan pakkohan kai on kun ne hormonit sulle anna senverran mielenrauhaa, että keksisit jotain järkevämpää tekemistä.
- Päppä
uteliaisuus heräsi kirjoitti:
Oletko sinä sama Päppä, joka kertoi jossain kommentissa täällä 26.8. että sinulla on ollut 8 vuotta hormonikierukka? Hormonikorvaushoidon tänä päivänä katsottu turvallinen käyttöaika on 5 vuotta. Miksi sinä käytit hormonikierukkaa? Kovien vuotojenko takia? Kovasti vaahtoat hormonikorvaushoidosta täällä ja itse olet käyttänyt kuitenkin. Ja käsittääkseni verrattain nuorena. Jos on 8 vuotta hormonia käyttänyt, ei moni uskaltais niitä kauemmin käyttääkkään.
Niinpä. Nuoruus ja tyhmyys ... ja toivottavasti vanhuus ja viisaus tai ainakin yritystä löytää terveempiä vaihtoehtoja.
Terveempi elämä kannattaa toki aloittaa vaikkei sitä ihan nuorena olisikaan keksinyt. No jotkut ovat kyllä fiksumpia jo nuoresta pitäen. Toiset taas oppii mutkien kautta. Näin se menee. Ja jotku ei opi koskaan. - vuosimallia -50
Päppä kirjoitti:
Niinpä. Nuoruus ja tyhmyys ... ja toivottavasti vanhuus ja viisaus tai ainakin yritystä löytää terveempiä vaihtoehtoja.
Terveempi elämä kannattaa toki aloittaa vaikkei sitä ihan nuorena olisikaan keksinyt. No jotkut ovat kyllä fiksumpia jo nuoresta pitäen. Toiset taas oppii mutkien kautta. Näin se menee. Ja jotku ei opi koskaan.Välitä kun nuo hormoonikierteessä olevat ovat niin kärttyisiä. Minä olen myös Femiwellin käyttäjä ja tosi tyytyväinen, kohta 5v. ilman menkkoja ja muutenkin kaikki ok. vaikka 6v. sitten tuntui että kaikki kaatuu päälle, onneksi löytyi jostain sitä sisua syödä niitä niin kauan kunnes alkoivat tehota.
Tsemppi Päppä! - Päppä
vuosimallia -50 kirjoitti:
Välitä kun nuo hormoonikierteessä olevat ovat niin kärttyisiä. Minä olen myös Femiwellin käyttäjä ja tosi tyytyväinen, kohta 5v. ilman menkkoja ja muutenkin kaikki ok. vaikka 6v. sitten tuntui että kaikki kaatuu päälle, onneksi löytyi jostain sitä sisua syödä niitä niin kauan kunnes alkoivat tehota.
Tsemppi Päppä!Eihän tänne viitsis kirjoittaa, jos noista välittäis. Vaikka en koskaan vastaa niille, jotka kyselevät hormonien käytöstä vaan ainoastaan niille, jotka suoraan kyselevät vaihtoehdoista, niin nää hormonitantat kyllä kirjoittelee mulle - kumma juttu. Ovat vähän ärtyisää sakkia.
- Päppä
vuosimallia -50 kirjoitti:
Välitä kun nuo hormoonikierteessä olevat ovat niin kärttyisiä. Minä olen myös Femiwellin käyttäjä ja tosi tyytyväinen, kohta 5v. ilman menkkoja ja muutenkin kaikki ok. vaikka 6v. sitten tuntui että kaikki kaatuu päälle, onneksi löytyi jostain sitä sisua syödä niitä niin kauan kunnes alkoivat tehota.
Tsemppi Päppä!Kiitos vielä tuosta itse asiasta, eli omasta hormonittomasta pärjäämisestäsi kertomisesta. Itse olen käyttänyt Femiwelliä vasta noin puoli vuotta. Siksi kaikki vertaikäyttäjien ja luomumammojen tuki on tosi tarpeeseen.
- vuosimallia -50
Päppä kirjoitti:
Kiitos vielä tuosta itse asiasta, eli omasta hormonittomasta pärjäämisestäsi kertomisesta. Itse olen käyttänyt Femiwelliä vasta noin puoli vuotta. Siksi kaikki vertaikäyttäjien ja luomumammojen tuki on tosi tarpeeseen.
Taas kärttyistä tekstiä kun kerron omista kokemuksistani koskien tuota Femiwelliä. Minulla oli 6v. sitten kaikki mahdolliset vv-oireet, n. 3kk. olin syönyt kun alkoivat tehota. Menkat tulivat pari kertaa 3kk. välein ja sitten meni ½v. eikä enää ole tullut. Gynellä olen käynyt ja kaikki on hyvin, ei hätiä mitiä.
Sitä samaa toivon myös sinulle, on se kuitenkin parempi vaihtoehto jos kahdesta "pahasta" valitsee:) - hormoniton
Päppä kirjoitti:
Terveempi elämä kannattaa toki aloittaa vaikkei sitä ihan nuorena olisikaan keksinyt. No jotkut ovat kyllä fiksumpia jo nuoresta pitäen. Toiset taas oppii mutkien kautta. Näin se menee. Ja jotku ei opi koskaan.Siis mitä ei kaikki opi? Taidat olla aika seko muija. Mieti ennenkuin kirjoitat, mitä kirjoitat.
Hae ihmeessä niitä hormoneja. Tuntuu että sinä jos kuka tarvis niitä. Muista. Sinä olet sinä ja muut on muita. Itse ei ole tarvinut käyttää hormoneja koskaan, mutta ymmärrän kyllä niitä joilla ei muita vaihtoehtoja kerrassaan ole. Missä sun empaattisuus toisia ihmisiä kohtaan on! - Sinikka
hormoniton kirjoitti:
Siis mitä ei kaikki opi? Taidat olla aika seko muija. Mieti ennenkuin kirjoitat, mitä kirjoitat.
Hae ihmeessä niitä hormoneja. Tuntuu että sinä jos kuka tarvis niitä. Muista. Sinä olet sinä ja muut on muita. Itse ei ole tarvinut käyttää hormoneja koskaan, mutta ymmärrän kyllä niitä joilla ei muita vaihtoehtoja kerrassaan ole. Missä sun empaattisuus toisia ihmisiä kohtaan on!Ole seuraillut noita Päpän kirjoituksia. Ei viitsi enää edes lukea, kun hokee tuota samaa. Ei hänelle kannata kenenkään edes vastata. Innostuu vain enemmän :). Suurin osa meistä naisista tietää, että vaihtarioireet voivat mennä toisilta ohi melkein huomaamatta ja toisille ne aiheuttavat niin kovia oireita, että jos haluaa pitää mielenterveytensä, on pakko syöpäriskin uhallakin turvautua hormoneihin.
- outi
Sinikka kirjoitti:
Ole seuraillut noita Päpän kirjoituksia. Ei viitsi enää edes lukea, kun hokee tuota samaa. Ei hänelle kannata kenenkään edes vastata. Innostuu vain enemmän :). Suurin osa meistä naisista tietää, että vaihtarioireet voivat mennä toisilta ohi melkein huomaamatta ja toisille ne aiheuttavat niin kovia oireita, että jos haluaa pitää mielenterveytensä, on pakko syöpäriskin uhallakin turvautua hormoneihin.
täällähän ei pääse yhtään pidemälle näissä keskusteluissa kuin että kuka käyttää luontaistuotteita kuka hormoneja.
Minä käytän hormoneja koska ne on lääkäreiden kirjoittamia tutkittuja. Jos minulle tulee vaikkapa syöpä tai jotain muuta on pakko käydä lääkärissä taas. Lääkärithän ovat koulutettuja hoitamaan näitä asioita, ja pakko uskoa heihin kun ei itse ole lääkäri.Minun gynekologini ainakin sanoi että luontaistuotteet ovat niin vähän tutkittuja etteivät auta todellisiin vaivoihin. Eikä missään tapauksessa pidä käyttää hormoneja ja luontaistuotteita samanaikaisesti.
Ja minä haluan ainakin uskoa häntä. - Tyytyväinen
Sinikka kirjoitti:
Ole seuraillut noita Päpän kirjoituksia. Ei viitsi enää edes lukea, kun hokee tuota samaa. Ei hänelle kannata kenenkään edes vastata. Innostuu vain enemmän :). Suurin osa meistä naisista tietää, että vaihtarioireet voivat mennä toisilta ohi melkein huomaamatta ja toisille ne aiheuttavat niin kovia oireita, että jos haluaa pitää mielenterveytensä, on pakko syöpäriskin uhallakin turvautua hormoneihin.
Päppää. Olen myös lukenut hänen järkeviä kannanottojaan eri palstoilla ja ihmettelen, että ne herättävät noin aggressiivisia tunteita. Hormonihoidon kannattajat tuntuvat olevan ihan pistoksissaan - eikö hoito rauhoitakaan mieltä? Itse en hormoneja käytä ja ikää on paljon ja menkkoja silloin tällöin. Gynet kyllä ovat tyrkyttämässä hormoneja, mutta niiden ottamisesta voi onneksi kieltäytyä, kun vaivat eivät ole suuria.
- uteliaisuus heräsi
Tyytyväinen kirjoitti:
Päppää. Olen myös lukenut hänen järkeviä kannanottojaan eri palstoilla ja ihmettelen, että ne herättävät noin aggressiivisia tunteita. Hormonihoidon kannattajat tuntuvat olevan ihan pistoksissaan - eikö hoito rauhoitakaan mieltä? Itse en hormoneja käytä ja ikää on paljon ja menkkoja silloin tällöin. Gynet kyllä ovat tyrkyttämässä hormoneja, mutta niiden ottamisesta voi onneksi kieltäytyä, kun vaivat eivät ole suuria.
Vai järkeviä kannanottoja. Se taitaa olla niin että agressiiviset kannanotot herättää myös agressiivisia tunteita. Lueppa hänen kirjoituksensa oi aikoja. Kukahan se mollaa ja ketä. Pitää itseään NYT viisaana ja hormoninkäyttäjiä tyhminä. Miksi hän, niinkuin suurin osa muistakin ei voi hyväsyä, että jotkut naiset ei PÄRJÄÄ ilman hormonikorvaushoitoa. Ja vielä tämä Päppä itse käyttänyt nuorempana jopa 8 vuotta niitä. Ei ole vastannut kysymykseen miksi käytti. Ei varmaan vaihtarioireisiin vielä.
Ehkäpä hän on vain katkera, kun ei uskalla enää itse niitä käyttää, vaikka tuntuu kun lukee sen juttuja että hän se niitä juuri tarviskin. Mutta antaapa Päpän päpättää :). Itselläni ei mitään vaihtarioireita ole vielä ollut, mutta jos ne tulee, toivon ettei TARVITSE hormoneihin turvautua. - Päppä
uteliaisuus heräsi kirjoitti:
Vai järkeviä kannanottoja. Se taitaa olla niin että agressiiviset kannanotot herättää myös agressiivisia tunteita. Lueppa hänen kirjoituksensa oi aikoja. Kukahan se mollaa ja ketä. Pitää itseään NYT viisaana ja hormoninkäyttäjiä tyhminä. Miksi hän, niinkuin suurin osa muistakin ei voi hyväsyä, että jotkut naiset ei PÄRJÄÄ ilman hormonikorvaushoitoa. Ja vielä tämä Päppä itse käyttänyt nuorempana jopa 8 vuotta niitä. Ei ole vastannut kysymykseen miksi käytti. Ei varmaan vaihtarioireisiin vielä.
Ehkäpä hän on vain katkera, kun ei uskalla enää itse niitä käyttää, vaikka tuntuu kun lukee sen juttuja että hän se niitä juuri tarviskin. Mutta antaapa Päpän päpättää :). Itselläni ei mitään vaihtarioireita ole vielä ollut, mutta jos ne tulee, toivon ettei TARVITSE hormoneihin turvautua.Ihmettelen oletko edes lukenut kannanottojani. Jos olet niin sitten et vain ymmärrä luettua tekstiä ja sitähän en voi mitenkään auttaa.
Yleistietona voin todeta, että hormonikierukkaa käytetään ehkäisyyn. Siihen siis minäkin.
Toisekseen ihmettelen tuota, että väität minun kirjoittaneen, ettei kenenkään tule missään tapauksessa käyttää hormoneita. Koskahan näin olen väittänyt.
Viimeksi tämän keskustelun ensimmäisessä kommentissani olen sanonut, että tarpeen vaatiessa arvion jopa oman hormonin tarpeeni uudelleen. Näin olen muuten kirjoittanut ennenkin. - tietämätön
Oliko sinulla oireina limakalvojen kuivuminen ja auttoiko Femiwell niihin? Itse olen saanut siihen ongelmaan apua Soyalifestä, mutta nyt olen ajatellut,että Femiwell olisi paljon edullisempi vaihtoehto jos sillä olisi sama vaikutus.
- Päppä
tietämätön kirjoitti:
Oliko sinulla oireina limakalvojen kuivuminen ja auttoiko Femiwell niihin? Itse olen saanut siihen ongelmaan apua Soyalifestä, mutta nyt olen ajatellut,että Femiwell olisi paljon edullisempi vaihtoehto jos sillä olisi sama vaikutus.
Soyalife sisältää: Soyalife soijatiiviste isoflavoneja 9 mg ja saponiineja 12,3 mg sekä pellavansiemenöljyä, siis yksi kapseli. (päiväannos 4 kapselia)
Femiwell sisältää: Soijaisoflavonit 50 mg
E-vitamiini 10 mg/1 tabletti (päiväannos 1 tabu).
Jos ajatellaan, että soijasta tulee se apu niin jälkimmäisessähän sitä on enemmän.
KANNATTAA KOKEILLA ! Ainahan voi palata vanhaan.
Itselläni ongelmat olleet vähäisiä.
- joko tai
Eikun jätät käyttämättä, jos et halua tai uskalla. Kun tulee tarpeeksi kovat kivut, pissatulehdukset ja yhdyntävaikeudet, päätynet johonkin ratkaisuun sen mukaan mille asioille annat arvon: sillekö, että katsot pärjääväsi ja tulet turvallisin mielin toimeen ärsytysoireiden ja v-tietulehduslääkitysten kanssa vaiko kyllästyneenä ärsytysoireisiin päädyt hormoonivalmisteisiin.
Suhteessa oireiden voimakkuuteen on avuntarve ja käyttö.
Itse käytin Femisoijaa aikansa. Se on aloittelijalle ihan kelpo, mutta vaikuttaahan sekin hormoonituotantoon, on vain luonnon tuote, käytä siis ohjeiden mukaan tai vähemmän--kuulostellen.
Emätinpuikkoja tai -voidetta voi käyttää gynekologini mukaan tarvittaessa yhdessä hormoonipillereidenkin kanssa, joten niiden sivuvaikutus on mitätön. Toimii hyvänä liukuvoiteenakin.
Apteekit myyvät luontaistuotteita vaihdevuosivaivoihin. Niiden vaikutus on miedompi. Niiden haittavaikutuksia ei ole tutkittu, siksi ne helposti mielletään turvallisemmiksi, kun niiden kyljessä ei ole pitkää listaa vaaroista.
Jos et pakosta tarvihe emätinpuikkoja, älä käytä, anna ajan kulua ja yritä siirtää pahinta elämäntapamuutoksilla.
Eiku vanhetaan kuin nuorallatanssijat, sitä se on-naiseuskin:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä1311335Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa373863Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1123043Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1252391Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin812055Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1961771Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.2991006Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta17790Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143745- 53699