Kävin gynellä viiden vuoden jälkeen. Ultralla löytyi n 10 cm pyöreä muutos, sanoi että voi olla myooma mutta näkyy aika epäselvästi. Myös adenomyoosi mahdollinen. Sisätutkimuksessa kohtu aristi tosi paljon,ihan kipeää teki ja ultrakin alkoi tuntua epämiellyttävälle pitemmän päälle (kandi oli harjottelemassa ja tutkimus venyi). Kasvain tuntui myös painelemalla vatsaa. Nyt pelottaa tietysti että löytyykö pahalaatuista. Tiheää virtsaamistarvetta ollut n 4 vuotta mutta olin jotenkin jo tottunut siihen enkä sitten tutkituttanut asiaa :( Alavatsakipuja on välillä mutta ei mitään pahoja,kierto on aika säännöllinen eikä ylimääräisiä vuotoja ole. Eilen kävin alavatsan magneetissa,peräsuoleen ja emättimeen laitettiin jotain geeliä sekä kanyyli käteen. Siellä putkessa ollessa tuli kaikki mahdolliset kauhukuvat mieleen. Lääkäri ei sanonut milloin ilmoittaa tulokset vai ilmoittaako ollenkaan, ensi kuussa nimittäin on joka tapauksessa leikkaus. Nyt kyttään puhelimen vieressä ja pelkään että se alkaa soida. Ihan kauhea olo. Kertokaa kokemuksistanne jos löytyy,olen kaikesta kiitollinen!
Myoomista tai adenomyoosista kokemuksia?
8
6888
Vastaukset
- Salamyhkäinen juttu
Mulla oli adenomyoosi. Se on siitä kurja kasvusto, että ei juuri näy kunnolla normaali ultrassa, koska kasvaimen tiheys on samanlaista kun kohdun kudos.
Mulla kans oireita oli ollut vuosia, jotka varmaan oli pahentuneet niin hiljalleen, että niihin ei kovin tullut kiinnittäneeksi huomiota. Ei ollut vuotohäiriöitä vaan vähitellen paheni kuukautiskivut niin, että kun sitten sain hormonikierukan, se auttoi, kun vuotoja ei sitten enää tullut.
Sitten alkoi olla selittämättöimä alaselkäkipuja. Ei ollut mitään selvää rytmiä tai aikaa, joten en osannut niitäkään yhdistää kohtuun. Särkyä oli lopulta niin, että häiritsi nukkumista, kun ei mitenkään päin meinannut uneen päästä.
Vasta kohdunpoistossa selvisi adenomyoosin olemassaolo. Kivut jäi kyllä pois. Tokihan leikkauksen jälkeen olin jonkin aikaa kipeä, utta senhän tiesi jo leikkaukseen mennessä.- carha 73
Hei ja kiitos vastauksesta :) Unohdin mainita että minulla todettiin samalla ultrassa hydronefroosi eli munuaisaltaan laajentuma josta lääkäri vaan totesi että johtunee tuosta kasvaimesta mikä painaa virtsarakkoa koska tuota tiheää virtsaamistarvettakin on ollut pitkään. Olen myös kuumeillut ja crp ollut n kk korkealla joka myös johtunee tuosta laajentumasta. Aiheuttaa tulehdusta. Mitään tietoa ei tuosta magneetista ole vielä tullut,olisihan se toisaalta kiva tietää mitä sieltä löytyi. Vaikka pelottaakin. 23.7 on sitten se leikkaus joka hirvittää,en ole ikinä missään leikkauksessa ollut ja en vielä tiedä joudutaanko kohtu poistamaan. Lääkäri vain sanoi että muutos on jo niin iso etteivät lupaa mitään :( Ollaan lastakin yritetty jo n 2 vuotta ja taitaa jäädäkin haaveeksi. Pääasia tietysti (niinkuin lääkärikin sanoi) että olisin itse terve.
- Aivan niin
pääasiahan on että itse selviät, mutta kyllähän nuorilla ihmisillä kohtu pyritään aina säästmään. Vanhempien naisten kohdalla on ssanut huomata, että silloin ei naisten elimiä enää kunnioiteta, vaan sanotaan että on vaan lastentekopussi jota ei enää tarvitse. No, tiedä häntä. Jokainen kokee elimen poiston yksilöllisesti.
- carha 73
Itsellä ei kyllä ole pahaa sanottavaa leikkaavasta lääkäristä. Hän teki kyllä selväksi että kohtu säästetään jos vain pystytään. En tuntenut oloani mitenkään ikäväksi ja ikää minulla on kuitenkin jo 39. Jos siellä muhii tuo adenomyoosi niin kohtua ei pystytä säästämään mutta myooman löydyttyä voi olla eri asia. Olen varautunut kaikkeen ja mieheni on tukenani ja pysyy vierelläni vaikka mitä löytyisi. Tietysti en toivo että siellä olisi mitään pahanlaatuista mutta luulisin jos sieltä olisi jotain pahaa löytynyt niin olisi jo ilmoitettu! Tämä odottaminen on raastavaa ja ajattelinkin jos ei perjantaihin mennessä ole kuulunut mitään niin soitan sairaalalle ja vaadin saada kuulla tulokset.
- carha 73
carha 73 kirjoitti:
Itsellä ei kyllä ole pahaa sanottavaa leikkaavasta lääkäristä. Hän teki kyllä selväksi että kohtu säästetään jos vain pystytään. En tuntenut oloani mitenkään ikäväksi ja ikää minulla on kuitenkin jo 39. Jos siellä muhii tuo adenomyoosi niin kohtua ei pystytä säästämään mutta myooman löydyttyä voi olla eri asia. Olen varautunut kaikkeen ja mieheni on tukenani ja pysyy vierelläni vaikka mitä löytyisi. Tietysti en toivo että siellä olisi mitään pahanlaatuista mutta luulisin jos sieltä olisi jotain pahaa löytynyt niin olisi jo ilmoitettu! Tämä odottaminen on raastavaa ja ajattelinkin jos ei perjantaihin mennessä ole kuulunut mitään niin soitan sairaalalle ja vaadin saada kuulla tulokset.
Lääkäri soitti äsken. Magneetti ei antanut mitään lisätietoa tuosta möhkäleestä ja joudun paksusuolentähystykseen ensi viikolla. Sanoi jos siellä vaikka jotain kiinnikkeitä tms. Aika oudolta kuulostaa :o Alkaa ärsyttää jo koko möhkäle,tulis vaan pian se leikkaus! Koko ajan joutuu juoksemaan uusissa tutkimuksissa.
Sinulla jolla oli adenomyoosi joka kirjoittelit tuossa alussa niin jouduitko tällaisiin tutkimuksiin vai näyttikö magneetti sen sinulle suoraan? Eikös tuon magneetin pitäs olla tarkka? Ihmetyttää ja suututtaa. Olis ollut kiva saada jo tietoa tuosta että mikä siellä muhii. Ja tuo tähystys tuskin on mitään kivaa :( No näillä mennään. - huokaus
carha 73 kirjoitti:
Lääkäri soitti äsken. Magneetti ei antanut mitään lisätietoa tuosta möhkäleestä ja joudun paksusuolentähystykseen ensi viikolla. Sanoi jos siellä vaikka jotain kiinnikkeitä tms. Aika oudolta kuulostaa :o Alkaa ärsyttää jo koko möhkäle,tulis vaan pian se leikkaus! Koko ajan joutuu juoksemaan uusissa tutkimuksissa.
Sinulla jolla oli adenomyoosi joka kirjoittelit tuossa alussa niin jouduitko tällaisiin tutkimuksiin vai näyttikö magneetti sen sinulle suoraan? Eikös tuon magneetin pitäs olla tarkka? Ihmetyttää ja suututtaa. Olis ollut kiva saada jo tietoa tuosta että mikä siellä muhii. Ja tuo tähystys tuskin on mitään kivaa :( No näillä mennään.En ole edellinen kirjoittaja,mutta juuri äsken sain tiedon oman poistetun kohtuni tilasta.Olen 52 ja kiireisenä meni tutkintaan,mutta ei pahanlaatuista.Hyvänlaatuinen polyyppi,myomia ja lievää adenomyoosia.Menin lääkärille anemian ,välillä alle 100 ja kuukautiskipujen takia.Ehdottivat suoraan kohdun poistoa,joka alakautta tehtiin ja oli hiukan vaikea,kun kohtu oli niin suurentunut.Pelkäsin kanssa vastasta,mutta nyt voi huokaista helpotuksesta.
- Nainen 49v
Minulle tehtiin kohdun poito 1/12 syynä oli myoomat ja epäilys adenomyysista. En
ollut kärsinyt adenomyoosiin liittyvistä oireista. Juuri äsken luin, että se voi aiheut-
taa myös lapsettomuutta. Itselläni oli vuosina -92 ja -93 keskenmenot. Sitten tulin
raskaaksi ja -94 syntyi terve tyttö. Lapsia minulla on kaksi toinen syntyi -99. Jos
silloin nuorena olisin tiennyt, että mitä anedomyoosi voi aiheuttaa olisin varmaan
ollut kovasti stressaantunut. Tällä hetkellä olen 49v ja ei ole minkäänlaisia oireita
ollut kohdun poiston jälkeen. Eikä tarvitse ehkäisyä ja aikasemmin kärsin epä-
säännöllisistä kuukautisista.
Toivottavasti carha73 olet saanut selvyyden mikä sinua vaivaa.
Toivotan jaksamista ja Hyvää Joulua sinulle! - iines 47
Olen 67v ja kärsin kk vaivoista,nuorena oli endometrioosi,lapsia sain 2.Nyt käytän siteitä ja olen alavatsakipuinen.Todettu vaarattomia myoomia kohdussa,miksi ne ei poista koko kohtua! Mitä teen! Iines47
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789