Lähihoitajat (ja saikut) oletteko katuneet?

tuleva_älhoo

Ammatinvalintaa siis? Ja jos, niin miksi? Minusta tulee lh-opiskelija syksyllä, ja tahtoisin vielä näin ennen opiskeluja kysyä, että oletteko te muut olleet tyytyväisiä valintaanne? Mitä hyviä puolia teidän työssänne on, ja mitä huonoja?

Toinen kyssäkin minulla on. Nimittäin, kun lh on sosiaalialan ja terveydenhuollon perustutkinto, niin onko sh sosiaali. ja terveysalan AMK-tutkinto, vai jääkö siitä tutkintonimestä tuo sosiaali pois? Anteeksi jos on tyhmä kysymys.

Pääsin aikuiskoulutuspuolelle ja olin ihan yllättynyt, kun koulusta soitettiin ja kuulostettin todella ystävällisilta. Edellisessä koulussa (kauan sitten ja eri ala kuin tämä nyt aloittavani) oltiin todella karseita opiskelijoille. Hyvä jos ihmisinä pidettiin. Taitavat sosiaali- ja terveysalan ihmiset ainakin olla todella mukavia persoonallisuuksia!

39

849

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mieti kunnolla

      Mieti vielä ja harkitse. Ala on raskas, fyys ja psyykkisesti. Työtä paljon ja useinkin myös henkilöstöä vähän, johtaminen heikkoa ja työyhteisöt jopa epäterveitä.

      Jatkuva pahanpuhuminen, kilpailu, kateus jne kuten yleensäkin naisvaltaisilla aloilla ja ei se lähihoitajan palkka työnmäärään ole niin kummoinen. Koulutus suhteellisen pitkä eli kolmisen vuotta.

      Työvuoro ja jakost useinkin aika epäinhimillisiä ja työnmäärä pienillä resursseilla valtava, potilaat raskashoitoisia ja monisairaita. Yössä yleensä vain ykis hoitaj ja hänen vastuullaan saattaa olla jopa 40-potilasta. Apuja saa nihkeästi.

      Useinkin kolmivuorotyötä, paljon viikonlopputöitä ja jos olet perheellinen ja pieniä lapsia yhtälö aika huono.

      • 14+1

        Marinasta ja voivottelusta päätellen kukaan lh ei tykkää työstään. Aina on valittamista työstä, potilaat on vain kiusa ja palkka olematon. Näin laitoshuoltajan näkökulmasta joka tykkää työstään ja potilaistakin niin ihme puhetta. Hankkisivat muun ammatin.


      • hoiajahoi
        14+1 kirjoitti:

        Marinasta ja voivottelusta päätellen kukaan lh ei tykkää työstään. Aina on valittamista työstä, potilaat on vain kiusa ja palkka olematon. Näin laitoshuoltajan näkökulmasta joka tykkää työstään ja potilaistakin niin ihme puhetta. Hankkisivat muun ammatin.

        14 1, jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä. Nimimerkki "mieti kunnolla" kertoi ammatin miinuspuolista, jotka on hyvä tietää ennen alalle tuloa.
        Itselläni on kokemus oman työurani ajalta: kypsyin totaalisesti työhöni (lähinnä sairaaseen työyhteisöön) ja kävin työkkärissä kartoittamassa alan vaihtoa. Kysyin virkailijalta, että miksi lähihoitajan työstä ei kerrota rehellisesti, vaan "kaunisteltua" totuutta. Tähän virkailija vastasi: "jos se kerrottaisiin rehellisesti, ei koulutukseen tule hakijoita". Eli kyllä se työkkärin ihminenkin asian tiesi.
        Hoitajan paikkoja on joka lähtöön, jos jokin paikka ei nappaa, niin kytkimen nostoa vain... Itse olen sen uskaltanut tehdä, ja nyt olen suht' kivassa paikassa.
        Kysyisin muuten laitoshuoltajalta syytä siihen, miksi he melkein järjestään ovat "syömässä" lähihoitajia? Kateus? Ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista, työkenttä näet on eri, vaikka jotkut laitoshuoltajat muuta luulevatkin. Ja nyt ei ole tarkoitus millään lailla aliarvioida laikkareiha.


      • 14+1
        hoiajahoi kirjoitti:

        14 1, jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä. Nimimerkki "mieti kunnolla" kertoi ammatin miinuspuolista, jotka on hyvä tietää ennen alalle tuloa.
        Itselläni on kokemus oman työurani ajalta: kypsyin totaalisesti työhöni (lähinnä sairaaseen työyhteisöön) ja kävin työkkärissä kartoittamassa alan vaihtoa. Kysyin virkailijalta, että miksi lähihoitajan työstä ei kerrota rehellisesti, vaan "kaunisteltua" totuutta. Tähän virkailija vastasi: "jos se kerrottaisiin rehellisesti, ei koulutukseen tule hakijoita". Eli kyllä se työkkärin ihminenkin asian tiesi.
        Hoitajan paikkoja on joka lähtöön, jos jokin paikka ei nappaa, niin kytkimen nostoa vain... Itse olen sen uskaltanut tehdä, ja nyt olen suht' kivassa paikassa.
        Kysyisin muuten laitoshuoltajalta syytä siihen, miksi he melkein järjestään ovat "syömässä" lähihoitajia? Kateus? Ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista, työkenttä näet on eri, vaikka jotkut laitoshuoltajat muuta luulevatkin. Ja nyt ei ole tarkoitus millään lailla aliarvioida laikkareiha.

        Ai. Meistä laikkareista taas lh:t on meille katkeraa porukkaa :-D ihan kuin meidän kiva työilmapiiri olisi heiltä aina pois. Sairaanhoitajissa en ole samaa ominaisuutta huomannut. Ja itsekin nykyinen lh opiskelija. Odotan oikein innolla koska minun työmyönteisyyteni tapetaan:-D


      • hoitajahoi
        14+1 kirjoitti:

        Ai. Meistä laikkareista taas lh:t on meille katkeraa porukkaa :-D ihan kuin meidän kiva työilmapiiri olisi heiltä aina pois. Sairaanhoitajissa en ole samaa ominaisuutta huomannut. Ja itsekin nykyinen lh opiskelija. Odotan oikein innolla koska minun työmyönteisyyteni tapetaan:-D

        Miksi sitten opiskelet, jos tuleva työsi katkeroittaa. Ihme juttua... Älä potkaise omaan nilkkaasi.


      • 14+1
        hoitajahoi kirjoitti:

        Miksi sitten opiskelet, jos tuleva työsi katkeroittaa. Ihme juttua... Älä potkaise omaan nilkkaasi.

        En usko että katkeroittaa. On sellainen kotikasvatus ja elämänkoulu käytynä etten oleta minua pidettävän pumpulissa. Turhanaikainen narina nimenomaan ihmetyttää. Mut kasvatettiin siihen että elämän ei kuulukaan olla hauskaa vaan itkua ja hammastenkiristystä. Siltä pohjalta kun lähtee niin yllättyy iloisesti joka päivä.


      • tai vaihtakaa
        hoiajahoi kirjoitti:

        14 1, jokaisellahan on oikeus mielipiteeseensä. Nimimerkki "mieti kunnolla" kertoi ammatin miinuspuolista, jotka on hyvä tietää ennen alalle tuloa.
        Itselläni on kokemus oman työurani ajalta: kypsyin totaalisesti työhöni (lähinnä sairaaseen työyhteisöön) ja kävin työkkärissä kartoittamassa alan vaihtoa. Kysyin virkailijalta, että miksi lähihoitajan työstä ei kerrota rehellisesti, vaan "kaunisteltua" totuutta. Tähän virkailija vastasi: "jos se kerrottaisiin rehellisesti, ei koulutukseen tule hakijoita". Eli kyllä se työkkärin ihminenkin asian tiesi.
        Hoitajan paikkoja on joka lähtöön, jos jokin paikka ei nappaa, niin kytkimen nostoa vain... Itse olen sen uskaltanut tehdä, ja nyt olen suht' kivassa paikassa.
        Kysyisin muuten laitoshuoltajalta syytä siihen, miksi he melkein järjestään ovat "syömässä" lähihoitajia? Kateus? Ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista, työkenttä näet on eri, vaikka jotkut laitoshuoltajat muuta luulevatkin. Ja nyt ei ole tarkoitus millään lailla aliarvioida laikkareiha.

        Olen itse sh mutta kuullut että lähihoitajat eivät välitä edes omia sotkujaan. Lapselliset ei ammatilliset ihmiset eivät arvosta toisten työtä. Opiskeluaikana sh näytti miten katetroidaan, jätti tavarat siihen ja sanoi että perushoitaja siivoaa ne. Olin aikas ällikällä lyöty tosin olin mielestäni saanut hyvän kotikasvatuksen joten en ottanut hänestä mallia. Arvostaminen lähtee oman itsensä ja työnsä arvostamisesta. Arvostamaa itseänne ja lopettakaa valittaminen siitä kärsii myös potilaat joiden takia tätä työtä pitäisi tehdä.


    • lähäri kohta

      Ihania ihmisiä tapaat ja saat tietoa niin paljon että korvista tursuu, mutta ei todellakaan turhaa. Mutta varusta itsesi siihen että kovia hetkiä voi olla paljon. Tämä ammatti jos mikä kasvattaa olemaan ja toimimaan ihmisten kanssa. Se sh on AMK: tutkinto;ja sinne oli viimeksi n.600 hakijaa, joista n.60 pääsee.Jos olet valmis itsesi haastamaan ja kasvamaan ammatillisesti niin ANNA PALAA! Et menetä mitään, päin vastoin.

    • ts.

      En suosittele. Jää oma elämä elämättä.

      • oifg

        Joskus olen katunut alalle lähtöä, kun olen verrannut palkkaa johonkin miesvaltaiseen alaan jossa on samanpituinen ja yhtä vaativa koulutus. Lamakausina taas monella alalla yllättäen on tullut työttömyyttä, mutta hoitoalalla on aina työtä riittänyt, ja pääkaupunkiseudulla on valinnanvaraakin työpaikoissa. Kolmivuorotyötä kun tekee, niin kyllä sillä palkallakin jotenkin kitkuttelee. Yli 30v hoitotyötä takana, työnkuva muuttunut ja laajentunut paljon tänä aikana. Työ on fyysisesti vähemmän raskasta, mutta kirjaamista, suunnittelua ja työn kehittämistä, tietokoneohjelmien opiskelua, ja kaikenlaisia palavereita ja koulutuksia riittää.


    • 17+10

      Kaikki aina hehkuttaa, että lähärille löytyy töitä, mutta onko se joku yllätys, jos työ on vastenmielistä niin tietenkään kukaan ei sitä halua tehdä.

    • Huh huh

      Työmäärän nähden on kotihoidon työntekijöillä liian pieni palkka! Asiakkaan asioiden hoitaminen on liikaa yksittäisen työntekijän vastuulla! Asiakkaita on päivittäin liikaa, että asioiden hoito sujuisi ja asiakas saisi tarvitsemansa hoidon ja palvelut.

      Täytyy olla melkoinen yli-ihminen, että jaksaa loppumattomiin huolehtia vieraiden ihmisten asioista työkseen! Työntekijöiltä odotetaan liikaa työmäärän nähden ja yhä kiihtyvämmäksi käy tahti, kun asiakasmäärät lisääntyvät, mutta työntekijät eivät.

      • tehohoitaja

        Mä teen päivän kerrallaan enkä ota turhia paineita. Jos sitä alkaa jo asiaa päässään pyörittämään niin hulluksihan sitä tulee. Täytyy saada suunsa auki ja kertoa esimiehelle jos työtä on liikaa tai vaihtaa työpaikkaa. Pitää osata sanoa myös ei. Myös esimiehelle, ettei pala loppuun. Moni tekee myös turhia töitä. Ei työ saa viedä elämäniloa. Kouluttautua muihin tehtäviin jos työ ei kiinnosta tai ei anna mitään. Itsestä on moni asia kiinni.


      • Huhu huhu
        tehohoitaja kirjoitti:

        Mä teen päivän kerrallaan enkä ota turhia paineita. Jos sitä alkaa jo asiaa päässään pyörittämään niin hulluksihan sitä tulee. Täytyy saada suunsa auki ja kertoa esimiehelle jos työtä on liikaa tai vaihtaa työpaikkaa. Pitää osata sanoa myös ei. Myös esimiehelle, ettei pala loppuun. Moni tekee myös turhia töitä. Ei työ saa viedä elämäniloa. Kouluttautua muihin tehtäviin jos työ ei kiinnosta tai ei anna mitään. Itsestä on moni asia kiinni.

        Työpaikka vaihtunut ja toivomus on, ettei enää koskaan tarvitse vanhustyötä tehdä! Ettei itseäni enää koskisi orkanisaatoiuudistukset, joiden seurauksena aikoinaan vanhustenhoitoon vastoin tahtoani jouduin ja loppujen lopuksi vielä pilleripuolelle.

        Kaikenlaista sitä voi elämässä sattua!


    • Lappliisa

      olen katkerasti katunut ammatinvalintaa, Työ ei ole vastannut odotuksiani ja sitä mitä koulussa on opetettu. Työ tekee vuosien saatossa kyyniseksi ja katkeraksi sekä vie terveyden. En missään nimessä suosittele hoitoaloja. Jos valitset hoitotyön, saat köyhyyden ja kurjuuden.

    • Huh huh

      Sehän se, kun joka paikassa hoetaan hoitotyön eettistä ja yksilöllistä puolta. Kaikki työntekijät kuitenkin tietävät, että käynnit käydään, kun "kusten juostu".

      Työntekijät ovat epätietoisia käyntien mielekkyydestä ja tarkoituksesta. Tuntuu, että pikaisista käynneistä tulee kaikille vaan paha mieli. Esimiesporras yrittää vielä selittää, että "autetaan" asiakkaita!

      Tuntuu, ettei koko duunista ole mitään hyötyä ja tekee just kyyniseksi ja katkeraksi ja aina väsyttää!

      • kauhistuttaa...

        Onko se totta, että kotikäynneillä ei ole enää aikaa ollenkaan jututtaa asiakasta ja kysellä hänen elämästään, että kuinka se sujuu? Mitä kotikäynnillä enää ehtii tehdä?


      • Lappliisa

        ja lisää niukkuutta tullaan jakamaan tulevaisuudessa. Jo nyt rämmitään epätoivon suossa. Älkää hakeutuko hoitoaloille, tulette katumaan ja elämänne valuu hukkaan kuin virtsa huuhteluhuoneen kaatoaltaasta alas. Kokenut tietää.


      • Huh huh
        kauhistuttaa... kirjoitti:

        Onko se totta, että kotikäynneillä ei ole enää aikaa ollenkaan jututtaa asiakasta ja kysellä hänen elämästään, että kuinka se sujuu? Mitä kotikäynnillä enää ehtii tehdä?

        Ei aina ehdi tehdä edes sitä! Keikkalaisia kohta suurin osa! Hoitavat vaan lappuun kirjoitetut duunit mahdollisimman nopeasti. Aika usein vielä huonosti Suomea puhuvat, etteivät edes toisistaan selvää saa.


      • Lh, sh.op
        Lappliisa kirjoitti:

        ja lisää niukkuutta tullaan jakamaan tulevaisuudessa. Jo nyt rämmitään epätoivon suossa. Älkää hakeutuko hoitoaloille, tulette katumaan ja elämänne valuu hukkaan kuin virtsa huuhteluhuoneen kaatoaltaasta alas. Kokenut tietää.

        Olen lh. Aloitan shopiskelut syksyllä. Työskentelen muistisairaiden kanssa. Kyllä, työ raskasta fyysisesti ja psyykkisesti. Työ on silti antoisaa, haastavaa ja monipuolisuutta, minä pidän. Ja mitä palkkaan tulee, niin verratkaa muiden amisten aloituspalkkoihin, esim. Hitsarit. Hyvällä tuurilla aloituspalkka 8€/tunti. Joillain palkkatyöläispartureilla 1300€/kk. Miltä kuulostaisi?


    • kivastionnnn

      Itse olin vuoden yksityisessä hoivakodissa ja sitten pyrin lh aikuisopiskelijaksi. En ole katunut ammativaihdostani. Opiskelu aikana olin monenlaisissa paikoissa työssäoppimassa ja tein samalla myös keikkaa. Oli hyvä valikoida minne halusin töihin. Tänäpäivänä työni on monipuolista ja työnantaja järjestää koulutuksia, joten työni ei ole pelkkää perushoitoa.
      Peruspalkka on yli 2000 € ja se miten paljon haluaa painaa yötä, vkl, iltaa kasvattaa tiliä.

    • Ex-säderölli

      Röntgenhoitajaksi kannattaa opiskella. Muihin hommiin verrattuna se on siistiä sisätyötä. Monenlaisia työtehtäviä voi tehdä erilaisissa paikoissa, mutta kaikkia niitä yhdistää se, että näkee työssään paljon ihmisen sisäistä kauneutta.

      • x-ray2

        Pärjääkö rtg-hoitajan koulutuksessa jos ei ole mitenkään hyvä matikassa eikä fysiikassa?Itseäni k.o ala kiinnostaisi kovasti,mutta en ole "matemaattisesti lahjakas".


      • Ex-säderölli
        x-ray2 kirjoitti:

        Pärjääkö rtg-hoitajan koulutuksessa jos ei ole mitenkään hyvä matikassa eikä fysiikassa?Itseäni k.o ala kiinnostaisi kovasti,mutta en ole "matemaattisesti lahjakas".

        Onhan koulutuksessa molempia, mutta kyllä niistä lukiopohjalla selviää. Itse työtehtävissä ne eivät korostu, vaan tärkeämpää on pystyä käyttämään erilaisia monimutkaisia laitteita puutteellisellakin opastuksella. Sellaisiin tilanteisiin törmää jokaisella työpaikalla, ei niinkään laskuihin tai fysiikkaan. Säteilyfysiikassakin on tärkeintä tajuta kolme tapaa suojautua säteilyltä: mahdollisimman paljon välimatkaa, tiheää ainetta väliin ja niin vähän aikaa lähteen luona kuin suinkin,

        Röntgenhoitajan ammatissa hoitotyö kohtaa teknologian ja röntgenhoitaja pyristelee siinä välissä yrittäen kehittyä molempien hallinnassa niin hyväksi kuin suinkin. Potilaat eivät asiantuntemattomina osaa arvostaa hyvää teknistä suoritusta, vaan he muodostavat mielipiteensä vuorovaikutuksen onnistumisen perusteella. Oliko hoitaja iloinen ja kohteliko häntä ystävällisesti? Siihen olen yrittänyt panostaa, vaikka miehenä minulle sallittaisiinkin helpommin pökkelömäistä käyttäytymistä. Sana on kiirinyt ja uudetkin potilaat tulevat kuvauksiin valmiiksi virnistellen vitsailua odottaen. Huumorilla pehmennän sitä, että pidän kovaa kuria kuvaushuoneessa. Pöydältä ei todellakaan hypätä pois kesken tutkimuksen ja telota itseään.


      • rtgh-op
        Ex-säderölli kirjoitti:

        Onhan koulutuksessa molempia, mutta kyllä niistä lukiopohjalla selviää. Itse työtehtävissä ne eivät korostu, vaan tärkeämpää on pystyä käyttämään erilaisia monimutkaisia laitteita puutteellisellakin opastuksella. Sellaisiin tilanteisiin törmää jokaisella työpaikalla, ei niinkään laskuihin tai fysiikkaan. Säteilyfysiikassakin on tärkeintä tajuta kolme tapaa suojautua säteilyltä: mahdollisimman paljon välimatkaa, tiheää ainetta väliin ja niin vähän aikaa lähteen luona kuin suinkin,

        Röntgenhoitajan ammatissa hoitotyö kohtaa teknologian ja röntgenhoitaja pyristelee siinä välissä yrittäen kehittyä molempien hallinnassa niin hyväksi kuin suinkin. Potilaat eivät asiantuntemattomina osaa arvostaa hyvää teknistä suoritusta, vaan he muodostavat mielipiteensä vuorovaikutuksen onnistumisen perusteella. Oliko hoitaja iloinen ja kohteliko häntä ystävällisesti? Siihen olen yrittänyt panostaa, vaikka miehenä minulle sallittaisiinkin helpommin pökkelömäistä käyttäytymistä. Sana on kiirinyt ja uudetkin potilaat tulevat kuvauksiin valmiiksi virnistellen vitsailua odottaen. Huumorilla pehmennän sitä, että pidän kovaa kuria kuvaushuoneessa. Pöydältä ei todellakaan hypätä pois kesken tutkimuksen ja telota itseään.

        Meillä on koulutuksessa sellaisia joilla matikkapää ei päätä huimaa, mutta varsinaisia matematiikan kursseja ei ole kuin yksi. Toki fysiikkaa on useampi kurssi eri muodoissaan, mutta siellä ei ole laskuja. Teorian ymmärtäminen on tärkeämpää ja uskokaa vain, sitä todella tarvitaan jos säteilysuojelua noudatetaan kuten asiaan kuuluu.

        Matikkapäätä tarvitsee lääkelaskuissa, röntgenhoitaja käy samanlaisen lääkekoulutuksen kuin sairaanhoitaja.


      • sh ei rtg
        Ex-säderölli kirjoitti:

        Onhan koulutuksessa molempia, mutta kyllä niistä lukiopohjalla selviää. Itse työtehtävissä ne eivät korostu, vaan tärkeämpää on pystyä käyttämään erilaisia monimutkaisia laitteita puutteellisellakin opastuksella. Sellaisiin tilanteisiin törmää jokaisella työpaikalla, ei niinkään laskuihin tai fysiikkaan. Säteilyfysiikassakin on tärkeintä tajuta kolme tapaa suojautua säteilyltä: mahdollisimman paljon välimatkaa, tiheää ainetta väliin ja niin vähän aikaa lähteen luona kuin suinkin,

        Röntgenhoitajan ammatissa hoitotyö kohtaa teknologian ja röntgenhoitaja pyristelee siinä välissä yrittäen kehittyä molempien hallinnassa niin hyväksi kuin suinkin. Potilaat eivät asiantuntemattomina osaa arvostaa hyvää teknistä suoritusta, vaan he muodostavat mielipiteensä vuorovaikutuksen onnistumisen perusteella. Oliko hoitaja iloinen ja kohteliko häntä ystävällisesti? Siihen olen yrittänyt panostaa, vaikka miehenä minulle sallittaisiinkin helpommin pökkelömäistä käyttäytymistä. Sana on kiirinyt ja uudetkin potilaat tulevat kuvauksiin valmiiksi virnistellen vitsailua odottaen. Huumorilla pehmennän sitä, että pidän kovaa kuria kuvaushuoneessa. Pöydältä ei todellakaan hypätä pois kesken tutkimuksen ja telota itseään.

        Minä käytän sairaanhoitajana c-kaarta, päivän luennot ja tentti. Eli nuo mainitsemasi "kriteeri" oppii kyllä vähemmälläkin ja täysin laillista työtä tukesin mukaan. Kiire vaivaa kyllä ihan joka paikkaa jos ei sitten ole jossain takahikiän tk:ssa ottamassa natiivikuvia.


    • lh, sh-opisk

      Olen lähihoitaja ja sairaanhoitajaopiskelija. Toki ala on raskas, mutta minulle ei sopisikaan virka-aikaan tapahtuva säännöllinen päivätyö. Pidän iltavuoroista, viikonlopputöistä.

    • leikkurihoituri

      Olen katunut ja kadun! Hoitotyötä takana 17v.
      Töissä aina kun muut on vapaalla=jää elämä elämättä
      Vapaapäivänä on laitettava puhelin kiinni, kun kuitenkin soitetaan, "tuu töihin, saat hälyrahankin, ketään muuta ei ole..."=jää elämä elämättä
      Vapaapäivät menee univelkoja nukkuessa=jää elämä elämättä

      Niin paljon kuin olenkin sitä vastaan, että tekisin kutsumustyötä, en osaa olla menemättä, kun soitetaan, tiedän että oikeasti tarvitaan... kait se on velvollisuudentunnetta, just sitä, millä meitä sitten kiristetäänkin.

      Tuo lh-sh kuvio oli yllättävää kuulla, että oikeasti nokitellaan vaikka pitäis yhteistyötä tehdä... itse olen leikkurissa, siellä ei lh:ta ole...

      Ja lapsilleni olen sanonut ettei hoitoalalle, ikinä, koskaan!

      • Hoitsu

        Valmistuin vuosi sitten ja olen sen jälkeen ollut pelkässä työelämässä. Täytyy kyllä sanoa, että todella raskas duuni, potilaat älyttömän raskaita hoitaa, ei ole tarpeeksi hoitajia, omaiset haastavia, kamalan pitkiä ja kohtuuttomia työputkia (esim. 6 työpäivää yhdellä vapaapäivällä), liian vähän vapaapäiviä, tosiaan tuntuu myös että "oma elämä jää elämättä" mitä monet muutkin ovat täällä sanoneet. Ja minä kun sitä vielä haluaisin elää, vasta 19-vuotias ja nyt jo tähän aika kyllästynyt :( potilaat ovat kylläkin suurimmaksi osaksi ihania, mutta harvoin on aikaa heidän kanssaan mistään keskustella. Tuplavuoroja joutuu tekemään ja omia menojaan perumaan. Itse kyllä aion vaihtaa ammattia, tosin alalla pysyn mutta kouluun koitan kovasti päästä, enkä vanhusalalla ainakaan halua/aio jatkaa...


    • FlorenceNightingale

      "Olen katunut ja kadun! Hoitotyötä takana 17v. Töissä aina kun muut on vapaalla=jää elämä elämättä Vapaapäivänä on laitettava puhelin kiinni, kun kuitenkin soitetaan, "tuu töihin, saat hälyrahankin, ketään muuta ei ole..."=jää elämä elämättä Vapaapäivät menee univelkoja nukkuessa=jää elämä elämättä"

      Hei, paljonko on sairaanhoitajan palkka leikkaussalissa? Entä hälyraha, onko se Tehyn työehtosopimuksessa ja työnantajan pakko maksaa?

    • Vanha hoitsu

      En ole katunut itse hoitotyötä, mutta olen katunut sitä, että raadoin 22 vuotta Suomessa kuunnellen ainaisia valituksia, mikään ei koskaan riittänyt. Sain näistä valituksista tarpeekseni ja lähdin tekemään hoitotyötä toiseen maahan. Töitä joutuu sielläkin tekemään, mutta siitä saa sentään kunnon korvauksen ja on varaa lomailla Suomessa 3 kk, välillä 4 kk vuodessa. Nyt olen ansaitulla kesälomalla ja lähden takaisin syksyllä. Täytyy nyt jälkiviisaana ihmetellä miten olen itsekkin joskus suostunut tekemään töitä Suomen palkoilla, kuunnellen ainaisia haukkumisia ja kärsien huonoa omatuntoa siitä, kun ei koskaan ehtinyt tehdä riittävästi. Nyt tienaan eläkerahoja, että voin joskus nauttia eläkepäivistäkin.

    • yks lähihoitaja

      Onnea kouluun pääsystä! Laaja on kenttä minne voit hakeutua töihin:) ja sepä onkin työn hyviä puolia kun voi valita..töitä piisaa. Itse olen teholla lähihoitajana ja tykkään työstäni. Meillä 2vuorotyö..aamua ja iltaa. Vaihteleva, haastava ja mielenkiintoinen työ...meillä hyvä työilmapiiri,jossa arvostetaan kaikkia lh,sh,fys.terap.,lääkärit,jne. Huonona vain työn fyysinen ja henkinen kuormittavuus. Itsestä on huolehdittava niin fyysisestä kuin psyykkisestä puolesta...siihenkin oppii. paikkoja on monenlaisia eli sinulla ensiarvoisen tärkeää yrittää saada hyvät, mielenkiintoiset harjoittelupaikat. Harjoitteluissa hyvä nähdä monenlaisia paikkoja niin tietää ehkä valmistuessaan minne haluais suuntautua töihin ja minne ei varmasti halua:) ei kannata jäädä huonoon työpaikkaan ja huomata olevansa kyyninen vanha... Eli sinulla kaikki ihana edessä! Oma suhtautuminen elämään vaikuttaa...ei muuta kuin uutta päin ja onnea vielä:)

    • Kohta itsekin Lh

      Vielä vähän koulusta jäljellä ja välillä sitä kyllä miettii, että mihin sitä on nokkansa tunkenut! :( Toisaalta en tiedä, mitä muutakaan tekisin. Olen muunlaisiakin hommia tehnyt ja silti tämä on tuntunut omimmalta. Pidän monista asiakkaista ja hoidettavista, mutta jatkuva ylikiire ei sovi luonteelleni ollenkaan.

      Minusta on hirveän vastenmielistä esim. kotihoidon puolella käydä vain vähän naamaansa näyttämässä ja lähteä saman tien jatkamaan matkaa. Jos yhtään tapahtuu ennakoimattomia asioita, kuten että asiakas olisi kaatunut, huonovointinen tms niin se on taas edelleen muiden asiakkaiden ajasta pois ja saa kirjaimellisesti juosten mennä paikasta toiseen ja kuulla sitten seuraavilta asiakkailta valituksia, kun ei ole saaneet just ajallaan ruokaansa tai lääkkeitään. Riippuu tietysti myös firmasta, miten ovat asiaa organisoineet. Jos käytetään paljon sijaisia tai työntekijät vaihtuu, niin tieto ei oikein kulje ja siitähän sitten kärsii vuorossa oleva työntekijä, kun pitää rampata toimistolla hakemassa esim. puuttuvia tarvikkeita ym. Onneksi on olemassa tällä alalla kaikenlaisia työpaikkoja!

    • kummaksuja

      Kun katselee näitä kommentteja, tulee siihen tulokseen, että ei kannata hakeutua näin pienipalkkaiselle ja raskaalle alalle missään nimessä jos vähän järjen häiventäkään on....

      • Ex-säderölli

        Totta joo, meillä ei tosiaankaan ole kaikki muumit laaksossa. Terveydenhuoltoala ei ole helppoa duunia haluaville. Mitä rahaan tulee, niin käytössä on kuukautispalkka: se tulee kerran kuussa ja kestää vajaan viikon. Jos ajattelee vain itseään ja omaa hyvinvointiaan, niin kannattaa hakeutua jonnekin muualle töihin. Sehän se nykytrendi on, itsensä asettaminen kaiken edelle.


    • anestyttt

      En kadu. Leikkaus-anestesia SH olen. Työ haastavaa,kiinnostavaa, mielenkiintoista. Ei liian raskasta,vaihtelevaa. Vaativaa. Mukavat työkaverit. Ei moitittavaa.

    • Työntekoon en sano juuta enkä jaata, koska vasta pääsin töihin (aloitan ensi viikolla), mutta opiskelusta voin sanoa muutaman asian:

      DEADLINE - kannattaa pitää kiinni tästä, ja palauttaa tehtävä ajallaan, niin opettajalla ei ole siihen sanottavaa.
      HUOLELLISUUS - ei mitään puolen tunnin hutaisua, vaan ihan kunnolla pitää tehdä. Ja jos pitää korjata, se on helpompaa.
      TAVOITTEET - työssäoppimisessa/näytössä voi kysyä omalta ohjaajalta, mitä se tarkoittaa suomeksi, koska ne on aikamoista kapulakieltä. "esim. tukee oma-aloitteisesti alle kouluikäisen kasvua ja kehitystä jne..."
      TAVARAT - aina mukana! Eli penaali tarvikkeineen plus luentolehtiö.
      KANSIO - helppo järjestää oppiaineen mukaan ja saahan siihen kirjoitettua opettajan nimenkin.

    • ei nimimerkkiä

      Itse työ on kyllä kivaa, eikä sen raskaampaa kuin moni muukaan työ, paitsi henkisesti. Mikään ei ole Suomessa ilmeisesti hyvin, kaikki palvelut pitäisi olla ilmaisia kaikille ja kuntouttava hoitotyö on vain kiusantekoa... Olen omasta mielestäni mukava nuori ihminen, mutta en tiedä monta vuotta jaksan hymyillä ja olla pahoitteleva asioista, joille en voi mitään ja jotka ovat kuitenkin ilmeisesti syytäni. En osaa nollata päätä kotona, asiat jäävät vaivaamaan,se on tosin vain minun ongelma, itse työssä ja yleensä asiakkaissakaan ei ole valittamista.

    • Anonyymi

      Jos olet yhtä tollo kun valmistuneet.. Mene vaikka kierrätyskeskukseen töihin, siis jos erotat muovin puusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11273
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3143
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2994
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2187
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1948
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1795
    7. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1774
    8. 86
      1759
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1758
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe