Riittääkö 180t€ 190m2/37m2 taloon jos lähes kaiken tekee itse? Talo on L-mallinen, 5mh, 2wc. Yläkerta n.60m2 johon joudun ostamaan lattiaan gyproc-levyä lattialämmitykseen, portaat teen puutyöpiirissä. Huonekorkeus normaali. Varasto autotalli siivessä. n.60t€ paketista puuttuu räystäät, tikkaat, lukot, katon reuna/ikkunapellit, läpivientimuhvit ja lattiapinnat. Paneelikatto pitää käsitellä, ulkoseinät pohjamaalattu.
Sähkötyöt teen itse, vermeisiin kuluu 4t€. Kaivurimies pitää ostaa ja maksaa n.45€ tunti. Hiekkakuutio maksaa
epärealistinen pudjetti 3
12
4409
Vastaukset
- Talvirakentaja
Ei riitä.
Eikä riitä Ilto 400 ilmanvaihtolaitteeksi.- Kalle
Voi olla ettei riitä. Tosin tontti on, eikä raivausta tarvi tehdä.
Siskon talo valmistui 3v sitten 105t€ (olin pistämässä nimen paperiin), nyt yläkerta on tehty valmiiksi myös ja rahaa mennyt 188m2 125€. Melkoisesti on hinnat noussut. Harmittaa, kun ei tuolloin tohtinut laittaa 130t€ omaan taloon. - Antti
Ilto300 on tarkoitettu alle 180m2, Ilto400 alle 200m2, miksi siis ei riitä 190m2 taloon?
Oliko sinusta hauska vastata kysymykseen?
Jos laskit, että "hey menee alle 1000€/m2-ei riitä", niin kannattaa huomioida, että neliöhinta yleensä pienenee talon kasvaessa. Esim. 30m2 talosta joutuu maksamaan 2000€/m2, kun sähkö ja vesiliittymät vie jo 10000€.
Pelkästään tekemällä sähköasennukset itse, tippuu neliöhinta 40-60€. - Talvirakentaja
Antti kirjoitti:
Ilto300 on tarkoitettu alle 180m2, Ilto400 alle 200m2, miksi siis ei riitä 190m2 taloon?
Oliko sinusta hauska vastata kysymykseen?
Jos laskit, että "hey menee alle 1000€/m2-ei riitä", niin kannattaa huomioida, että neliöhinta yleensä pienenee talon kasvaessa. Esim. 30m2 talosta joutuu maksamaan 2000€/m2, kun sähkö ja vesiliittymät vie jo 10000€.
Pelkästään tekemällä sähköasennukset itse, tippuu neliöhinta 40-60€.Ilto 400 ei missään nimessä riitä 190m2 taloon ellei huonekorkeutta ole reilusti madallettu. Yksikään ilmastointisuunnittelija ei voi saada ILTO400 ilmamäärää riittämään k.o. taloon. ILTO440 sen sijaan passaapi hyvinkin.
Hintaan liittyvä vastaukseni perustuu kokemukseen useamman kymmenen talon projektista. 190m2 talo (viestissä kuvattu) talli päälle maksaapi enemmän kuin 180k.
Neliökustannukset kas kummaa eivät enää putoakaan talon koon kasvaessa yleensä yli 170m2, koska isoissa taloissa on yleensä aina myös isot kalliit tilat (keittiöt, veskit, kylppärit, pesuhuoneet, saunat) isompi tila vaatii aina kalliimmat lämmitys yms. ratkaisut.
Hinta-laatusuhde niin lämmityslaitteissa kuin ilmastointi yms. laitteissa kun tuntuu vaan olevan passelein kaikkein kilpailluimmassa 135-170m2 kokoluokassa.
Toki jos rakentaa 190m2 siten, että tekee siihen pikkuasunnon kalliit tilat ja loput neliöt isoiksi makuuhuoneiksi voi kustannuksissa saada jonkin verran säästöä, mutta silti tuon tallin kanssa hinta on yli 180k.
- rakentava
Saattaa hyvinkin riittää jos osaat tehdä noinkin paljon itse ja perustukset menevät halvan kaavan mukaan; tasaiselle maalle normaali harkkoperustus. Myös maansiirtokulut voi joskus yllättää. Perustuksen hintaa on yleisesti vaikea tarkkaan arvata.
Sanoit että lattiat valetaan talkoilla. Toivottavasti porukassa on joku ammattitaitoinen valumies jotta korkeudet ja kaadot ovat kohdallaan, tässä kohtaa parin sadan euron säästö voi kostautua.
Budjetoi pellit,rännit työt 2500e.- rakentaja2003
samaa mieltä valusta kannattaa teettää ammattimiehellä, ite maksoi 125 neliöstä 240ekee
pimeesti ja jälki oli todella hyvää!
sähkötyöt tein sitten itse maksoi maksoin vain tarvikkeista suoraan tukkuhinnan ja maksoi enemmän kuin 4500e. - Kalle
rakentaja2003 kirjoitti:
samaa mieltä valusta kannattaa teettää ammattimiehellä, ite maksoi 125 neliöstä 240ekee
pimeesti ja jälki oli todella hyvää!
sähkötyöt tein sitten itse maksoi maksoin vain tarvikkeista suoraan tukkuhinnan ja maksoi enemmän kuin 4500e.Satunnaisesti 2rakennusmiestä ja mahd.2 sähkömiestä on kaverina. Anturan käy tekemässä merkonomi(?). Myös lääkäri, insinööri, metsuri ja vaatealan artesaani on porukassa mukana.
- Emilia
...että saattaa riittääkin, jos noin paljon tosiaan pystyt tekemään itse, kilpailutat tarkasti materiaalien kustannukset ja jos pystyt tekemään normaalin perustuksen.
Meillä rakenteilla kaksikeroksinen talo, 160/215m2, budjetti 170 000 ja hyvin vaikuttaisi rahat riittävän. LVIS-työitä, muurausta, liippauksia ja kosteuseristyksiä lukuunottamatta hommat tehdään itse. - Tollero
kaivuri ja halpaa hiekkaa ;) Meillä kaivuri 20€/h ja hiekka ja sora 8€/tonni eli 10 kuutiota kuljetuksineen jotain 250€!
- ---
Kyllä tela-alustainen pyörivä kaivinkone kuljettajineen maksaa siellä 50€/h paikkeilla normaalista. Naapurin isäntä mehumaijan kanssa voi tehdä halvemmalla.
Muutaman työmaan nähneenä en osaa muutakuin suositella pyörivää konetta. Jos ei sitten ole itsellä mehumaijaa.
Täytehiekka penkasta maksoi ainakin meillä n.4€/t ja murske lähempänä 10€/t. - Talvirakentaja
190 37 m2 L-mallisen talon täyttöihin (sisä ulko) uppoaa helposti 500tn maata ja iso osa siitä on huimasti kalliimpaa kuin muutaman euron / tonni.
- Petri
Kaivurin polttoaineeseen menee tuo 20 E/h.
Ainakin ison.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1254783Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa73443Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1283231Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss272679Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu812403Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy181793Henri Alen tilittää yllättäen Vappu Pimiän uudesta MasterChef -pestistä: "Vaikka hän ei..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Hän liittyi uudella MasterChef Suomi -kaudella arvovaltaiseen tuomaristoo91414Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh1201283Minkä kouluarvosanan 4-10 annat Beck-leffoille?
Vähiin käy ennen kuin loppuu... Beck-elokuvia on tullut tv:stä jopa 2-3 viikossa. Nyt leffojen esitystiheys on muuttunut101249Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky41188