Hei! Olen etsinyt sopivaa palstaa mut en oikein tiedä mihin kuuluisi näistä vaihtoehdoista. Eli olen kiinnostunut VAPEPA:n toiminnasta ja pohtinut pitkään liittymistä mukaan. Olen viearaillut vapepan sivuillakin mutta silti kaipaisin lisäinfoa toiminnasta yms. Joten ihmiset jotka ovat mukana VAPEPA:n toiminnassa tai tietävät asiasta niin kirjoitelkaahan! :)
Vapaaehtoinen pelastuspalvelu
2
156
Vastaukset
- Vapepalainen
Parhaiten saat tietoa oman alueesi valmiuspäälliköltä, jonka löydät Punaisen Ristin sivuilta tai soittamalla ja kysymällä asiaa.
Vapepa koostuu useasta kymmenistä järjestöistä, joista johonkin pitäisi liittyä ja sitä kautta ilmoittautua hälytysryhmään. Suositeltavaa on, että käyt peruskurssin sekä etsintäkurssin mahdollisimman alkuvaiheessa. Ensiapu 1 on myös hyvä olla suoritettuna. Kurssit voi käydä ensin ja miettiä onko tämä sinun juttusi vai ei.
Hälytysryhmässä ollessa etsintöhälytys (useimmiten hälytyksen aihe) voi tulla mihin aikaan vaan eli 24/7 /365 millä säällä tahansa. Oman tilanteesi mukaan vastaat hälytykseen myöntävästi tai kieltävästi. Etsintäpaikalla olisi hyvä olla 1-3 h sisällä. Käytännössä ensimmäisen tunnin sisällä hälytyksestä tuntuu suurin osa olevan jo paikalla (riippuen etäisyyksitä tietenkin).
Etsintävarusteet (mm. reppu, vaatetus jne) ovat aina valmiina (omia eväitä lukuunottamatta) eteisessä, joten niiden etsintään ei mene aikaa.
Arviot ehkä vaihtelevat mutta varaan yhtä etsintää kohti lähtiessä n 4-6 h. Peruutus voi tulla koska vaan mutta etsintä saattaa myös pidentyä.
Etsintätehtävistä ei sinänsä paljoakaan voi puhua, koska niitä koskee vaitiolovelvollisuus.- vapepalainen
Aamulehden pieni kooste Vapepasta, joka on yleensä kiireinen kesäisin:
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194827532374/artikkeli/mika on vapepa .html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641506Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281379Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201041Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että285956- 76954