Hei, miten onnistutte kouluttamaan rotat?

rottaruut

Omat rotani ovat nyt 3kk (poikia) ja haluaisin opettaa niille temppuja, esim. antamaan tassua, hakemaan palloa tai jotain tämmöistä.

Ovat kesyjä ja kilttejä häkin ulkopuolellakin mutta niin villejä ja innokkaita tutkimaan maailmaa "tätä niiden omaa huonetta" että en saa niitä sen vertaa keskittymään itteeni et sais opetettua mitään:D Joten kyselisin vaan että te jotka ootte kouluttanu rottianne niin miten ootte aloittanu ja mikä olisi rotille hyvä ikä aloittaa?

Koiria oon opettanut hyvin ilman naksutinta mutta näiden kanssa en oo vielä kokeillu sitä..

5

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Aloittaa voi vaikka ihan heti kun rotta tulee kotiin. Luulen että sulla ongelma on, että rotat ei ole saaneet ensin tutkia huonetta tarpeeksi. Mulla rotat juoksee ensin vapaaksi päästessään vähän aikaa tutkimassa omaa huonettaan, ja sitten muuttuu paremmin keskittyviksi. Jaksaako ne innostuksissaan ottaa sulta herkkuja? Voi toki olla et ne vaan on tosi vilkkaita vielä, mäkään en ole saanut kaikkia poikasia heti motivoitua.

      Mulla helpoin perustemppu on pyöri. Rotalle näytetään namia, ja johdatetaan se kiertämään itsensä ympäri ja palkataan. Vähitellen herkkua nostetaan ylemmäs ja pyöräytetään nopeammin. Lopulta käsi tekee rotan yläpuolella vaan kiertoliikkeen ja rotta tajuaa. Ne oppii myös pyörimään itse kerjätessään jotain jota ei ole aikomustakaan antaa :D

      Toisena oon opettanut antamaan tassua. Rotta nostetaan vähän matkan päähän itsestä, otetaan herkku oikeeseen käteen ja asetetaan vasen rotan ja herkun väliin etusormi ojennettuna. Utelias rotta nostaa etutassut sormelle joko kiivetäkseen tai ihmetelläkseen. Tätä oon tehnyt sekä naksuttimella että ilman.

      Oon opettanut osalle myös kosketusalustaa, renkaasta hyppäämistä ja kädelle kiipeämistä. Eniten ongela on et itse ei tajua miten pitäisi näyttää. Youtubesta löytyy onneksi tosi hyviä videoita joista saa mallia :)

      Mä palkkaan yleensä auringonkukansiemenillä, kivan pieniä, eikä tahraa niin kuin vaikka riisi.

      • rottatyttö

        Moikka! Mulla on 2 tyttörottaa ne on noin 6kk vanhoja ja haluisin opetaa niille kaikkea mutta ongelmana on se että ne ei oo edes sylikesyjä ne on saanut olla huoneessa tosipaljon vapaana ja juoksennella mitä kauvvemmin ne on vapaana sitä ennämmän ne riehaanntuu mitä voisin tehdä haluaisin että voisin ottaa ne ees syliin häkistä.


      • rottatyttö
        rottatyttö kirjoitti:

        Moikka! Mulla on 2 tyttörottaa ne on noin 6kk vanhoja ja haluisin opetaa niille kaikkea mutta ongelmana on se että ne ei oo edes sylikesyjä ne on saanut olla huoneessa tosipaljon vapaana ja juoksennella mitä kauvvemmin ne on vapaana sitä ennämmän ne riehaanntuu mitä voisin tehdä haluaisin että voisin ottaa ne ees syliin häkistä.

        Ja vielä okgelmana on se että niillä on kamalan pitkät kynnet


      • Sedä
        rottatyttö kirjoitti:

        Ja vielä okgelmana on se että niillä on kamalan pitkät kynnet

        Kannattaa viettää niiden kanssa mahdollisimman paljon aikaa, mieluiten paikassa jossa ne ei pääse juoksemaan sulta karkuun eikä sun tarvitse jahdata niitä. Koita pitää niitä vaikka yksitellen sohvalla. Käsittele niitä paljon lyhyitä aikoja, vaikka nosta syliin ja laske heti alas ensialkuun. Lahjo niitä paljon herkuilla olemaan kanssa, esim auringonkukansiemenillä. Häkistä niitä kannattaa vain nostella paljon mahdollisimman vähillä jahtaamisilla vähiten syliin, niin ne tottuu että sylissä on ihan turvallista.

        Kynsienleikkuuseen kannattaa valmistautua totuttamalla rottia siihen että niitä nostetaan ja pidellään. Helpoiten toinen ihminen ottaa rukevan otteen rotasta, ja toinen ottaa kiinni sen tassusta ja nappaisee toisella kädellä kynnet. Yksin leikkaan niin että otan rotan selän rintaa vasten, otan vasempaan käteen jalan ja leikkaan toisella kädellä. Ei välttämättä paras tekniikka, ne kyllä rimpuilee ja paljon. Rottia ei satu vaikka niitä pitelisi tukevasti, vaikka osa omistanikin kiljuu kuin tapettava vaikken edes ikinä ole leikannut liian syvään :D

        Ekojen rottien kansa kun en vielä ollut niin varmaotteinen, annoin rotan nuolla sylissä apteekista ostettua nutriplus-geeliä tuubin suusta, ja leikkasin maata tai syli vasten olleet kynnet "salaa" kun rotta keskittyi herkkuun.


      • Hamsuli<3

        Teki mieli kysyä että voiko kokeilla hamstereilla ? :) Oppiiko hamsutkin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8236
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe