kokemuksia niiltä joilla at-synnytys ja sektio takana..

kun en tiedä

Moi!

Synnytys kolkuttelee ovella ja olen menossa reilun viikon päästä juttelemaan lääkärin kanssa synnytystavasta.

Minulla on mahdollisuus saada suunniteltu sektio. Koska ekassa synnytyksessä meni enemmän tai vähemmän vikaan asioita käynnistyksen rajuuden myötä.

En revennyt (jouduttiin kyllä leikkaan vähän avuksi auki..) eikä oikeastaan mitään sellaisia fyysisiä jälkioireita,jotka ei kuuluisi asiaan (peräpukamat ym..).

Itseasiassa ilman käynnistyksen tarvetta ja erillaisella hoitohenkilökunnalla uskoisin etten edes pelkäisi synnytystä.
Esikoiseni vain pitkittyneen rajun synnytyksen takia syntyi todella huonossa kunnossa ja siinä sitä sitten oltiin ensimmäinen kuukausi vastasyntyneiden teholla..

No se sittä. Tulee niin pitkä tarina jos kaiken kerron. Tiivistettynä siis pelkään kokevani saman uudelleen..ensisijaisesti lapseni takia,mutta kieltämättä en itsekkään haluaisi enää samaan tilanteeseen..PELOTTAA ihan jumalattomasti!

Mua kiinnostaisi kuulla kokemuksia ensisijaisesti sektiosta..
Tietyllätavalla kannatan alatiesynnytystä edelleen,kun se kuitenkin on se luonnon "oma tapa" hoitaa asia:)vaikka se ihan helvettiä olikin viimeksi..

MUTTA mahdollisuus sektioon toki houkuttelee..riskinsä ne on siinäkin,mutta pääsis helpolla siitä syntymisestä itse ja lapsikin olisi ulkona nopeasti..

Käänteisesti sitten taas ne seuraamukset lähinnä ilmeisesti äidille..

Minkälaiset haavat tulee sektiosta? Arvet?
Kivut?
Onko toipumisajat olleet teillä minkälaisia?
Olen kuullut kaikkea 2kk aina puoleen vuoteen ja jos tulee tulehdusta tms.. vielä pidemmistä ajoista.

Miten vatsalihakset?? Eikös ne leikata auki sektiossa? Palautuuko ne normaalikuntoon enää mitenkään jos ne on kertaalleen viilletty auki??

Kohdun, vatsan ym..vetäytyminen? Kun keho ei käy läpi normaalia synnytysprosessia?

Tiedän lähestyväni ja teen sen itseasiassa tarkoituksella tätä aihetta hyvin äitikohtaisesti/itsekkäistä näkökulmista..

Ihan yhtälailla kuin mietin sektioon menoakin..Lääkärit kuitenkin tuntuu suosittelevan alatiesynnytystä.. ja kaikesta huolimatta onhan se kokemus myös äidille ja isälle..kivuista ym..huolimatta muuttuhan se aika mekaaniseksi mennä tiettynäpäivänä tiettyyn kellonaikaan leikattavaksi ja sitten on lapsi:)

Joten kaikki mitää osaatte sanoa kiinnostaa..niin hyvät puolet kuin huonotkin!

Mielellään kuulisin myös "karuja totuuksia sektiosta..kun nyt pystyn vielä vaikuttamaan asiaan ja kerkeän asiaa vielä vähän miettiä.

Kiitti kaikille jotka jaksaa kokemuksensa/tietonsa jakaa!!:)

AINIIN!! Jos jollakin kokemusta käynnistetystä synnytyksestä ja "normaalista" myös niiden eroista kuulisin mielelläni..neuvolassa sanottiin itsellään käynnistyvän synnytyksen olevan lempeämpi äidille.Että käynnityssupistukset kun ovat mekaanisia ja luonnottomia niin ne ovat siksiki niin rajuja..
SEN TIEDÄN KYLLÄ KOKEMUKSESTA; että se oli raju (varsinkin minun kohdalla ed. syistä joita en nyt lähde ruotimaan..), mutta kokemusta ei ole kyllä tuosta itsestään käynnistyvästä..että pitääköhän paikkansa??

2

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kapusha

      Mulla käynnistettiin synnytys rv 42 2 ja 33h yrittämisen jälkeen alkoi vauvan sydänäänet pätkiä ja mentiin kiireelliseen sektioon. Maailmaan tuli erittäin eläväinen ja tarkkaavainen poika joka oli kaikinpuolin kunnossa.
      Mutta niihin vastauksiin:

      - Mulla on erittäin ohut valkoinen viiva alavatsassa poikittain. Ei edes huomaa eikä näy esimerkiksi bikinit päällä.

      - Mulla oli 1½vrk kipupumppu (laitetaan samalla tavalla kun epiduraali) jonka jälkeen 3x päivässä antoivat panadol burana-satsin. Niillä pärjäsin. Eka yö oli aika kauhea kun olin tosi väsynyt synnytyksestä ja leikkauksesta vielä vähän tokkurainen vaikkei mua nukutettukkaan. Kotiin kun päästiin niin söin iltaisin varmaan viikon verran buranaa,mutta muuten mulla oli tosi vähän kipuja.

      - Toipumisaika oli mulla ainakin tosi lyhyt. Tunsin olevani ihan kunnossa 1kk sektiosta ja odotin malttamattomana että pääsisin kunnolla urheilemaan (ei ennen jälkitarkastusta suositeltu kunnon lenkkejä).

      - Ei oo kokemusta kuin tästä yhdestä vatsan vetäytymisestä mutta se on tosi ihmiskohtaista miten se maha palautuu. En tiedä onko niinkään merkitystä leikataanko vai onko normaalisynnytys. Mulla ei ollut mikään ihannevatsa ennen raskautta,mutta kaukana se on siitä nyt 11kk sektiosta mutta suurin syy vatsan rumuuteen on koko vatsaa koristavat raskausarvet.

      Mä pelkäsin sitä sektioon joutumista aivan kauheasti ja sitten kun se oli ohi niin ajattelin että turhaan pelkäsin. Okei,tietenkin se on leikkaus!
      Jos meille joskus toinen lapsi suodaan niin toivoisin että saisin alakautta synnyttää. Olen kateellisena kuullut,kun toiset on nousseet ja menneet suihkuun ja kun vauvan on saanut heti rinnalle. Meillä meni 2,5h ennen ensi-imetystä ja oli kovin vaikeaa kun aina piti pyytää hoitaja nostamaan vauva rinnalle ekana yönä.
      Mulle moni sanoi ennen kuin menin käynnistykseen että ei se sen kummosempaa ole kuin itsestään käynnistynytkään.. Joo jos se on noin kauheeta niin voi jösses :D Supistuksia tuli 1-2min välein ja sitten tuntui kun ne ei loppuis ollenkaan.
      Sektio on kyllä aika tunteeton tapahtuma tai oli ainakin itselle. Näin pikaisesti vauvan kun oli kapaloitu ja sitten veivät sen Isänsä luokse alakertaan. Heräämössä makoilin janoisena,väsyneenä ja tärisin hulluna kun vauva tuotiin niin että sain muutaman minuutin katsella. Osastolla sain omaan huoneeseen,mutta eka päivänä oli vähän hankala hoitaa kun oli se kipupumppu ja tippa kädessä.. Pese siinä sitten vauvaa kun piuhoja on joka paikka täynnä..

      Toivottavasti näistä oli edes jotain hyötyä :)

      • Ap kiittää:)

        Oli kyllä! Kiitoksia kovasti!
        Mullakin kammokokemus käynnistyksestä..
        Mutta jotenkin kuitenkin mieli vetää alatiesynnytykseen ed.mainitsemistasi syistä..
        En tiedä..ehkä nyt kun käynnistys taas rupeaa näyttämään todennäköiseltä synnytystavalta.voisin ajatella asiaa niin,että lähden yrittämään..kuten sulla niin tehdäänhän niitä sektiopäätöksiä jo meneillään olevassakin synnytyksessä.
        Mä luulen,että mun kokemuksella saatan saada sen vielä omastakin päätöksestä vaikka olisin jo " aloittanut " alatiesynnytyksen..
        Toki vauvan ehdoilla siinäkohtaa täytyy mennä,kun käsittääkseni ei ole hyvä enää leikata kuin pakon edessä jos on jo syvällä synnytyskanavassa..
        Mut joo.kiitoksia vastauksesta! Ja toivottavasti sinäkin saat seuraavallakerralla kokea tuon " normitavan":)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      307
      3441
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1639
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1270
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1171
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      173
      1093
    Aihe