Kohdunulkoinen ja metotreksaatti

maha84

En tidä olisiko tämä kuulunut ennemminkin "keskenmeno"-osastolle mutta sama kai se... Ajattelin jakaa tarinani kohdunulkoisesta ja kysellä muiden kokemuksia samasta asiasta.

Mulla siis ensin epäiltiin normaalia keskenmenoa, kohdussa ei näkynyt alkiota mutta istukanjämiä/hyytymiä kyllä. Viikkoa myöhemmin kontrolliverikoe paljasti raskaushormonimäärän kolminkertaistuneen, joten lääkäri oli melko varma, että kyseessä on kohdunulkoinen raskaus. Ultrassa kolme eri lääkäriä sitä monitoria toljotti mutta eivät löytäneet mitään selkeää. Tämä ei kuitenkaan ymmärtääkseni ole mitenkään tavatonta, joskus raskausmassa vain on jossain vähän piilossa. Kovasti ihmettelivät sitä, ettei minulla ole ollut mitään kipuja ja vuotokin oli loppunut. Kovasti ihmettelin sitä, että miten siellä kuitenkin oli istukkajämää siellä kohdussa ja pari päivää sen ekan ultran jälkeen myös "synnytin" ulos isohkon klöntin jonka oletin olevan loput siitä mitä kohdussa oli. Ehkä kyseessä oli siis kaksoisraskaus, jossa toinen tuli ulos itsestään ja toinen on nyt jossain väärässä paikassa kiinni.

Joka tapauksessa raskaushormoneja seurattiin vielä muutama päivä siinä toivossa, että on itsekseen kuivumassa. Raskaushormoni oli laskussa mutta niin olemattoman vähän, että lääkäri päätti edellispäivänä antaa metotreksaattipistoksen (laskivat kolmessa päivässä 2250:stä 2180:een). Toivottavasti hormonin edes hidas lasku tarkoittaa ettei vatsassani ole enää ainakaan mitään joka jatkaa kasvamistaa ja lopulta repisi paikkoja mukanaan... Seuraava verikoe on vasta viikon päästä metotreksaattipistoksesta. Kamalaa odottaa, että onko se myrkky nyt tehonnut vai ei.

Haluaisinkin kysyä muiden kokemuksia nimenomaan tuosta metotreksaatista. Onko kerta-annos riittänyt ja kauanko kesti, että hormoniarvot laskivat? Tuliko siitä vatsakipua, pahaa oloa tai muita oireita? Ja millaiset arvot olivat pistoksen saatuanne? Lääkärin mukaan vain kuukausi pitää odottaa ennen uutta vauvayritystä jos kerta-annos riittää. Oletteko raskautuneet "helposti" ku:n jälkeen?

Kuulisin mielelläni muiden kokemuksia kohdunulkoisesta! Näyttää siltä että itse pääsin todella helpolla kun kipuja en kokenut ja lääkehoidolla (toivottavasti) selvitään.

Halusin aloittaa tällaisen ketjun, koska monet keskustelut ovat melko vanhoja. Huomasin myös netistä ku:sta lukiessani että ennen suosittiin ensisijaisena hoitona leikkausta (yleensä tähystämällä) mutta nykyään pyritään hoitamaan asia ensisijaisesti metotreksaatilla, jos vain mahdollista.

25

7506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rv7

Itsellä ku oli tammikuussa ja pääsit todellakin helpolla kun et kipuja kokenut, itsellä kivut oli sietämättömät, sohvalta en voinut nousta enkä asentoa vaihtaa ilman että tuntui kuin joku olisi puukkoa oikealla puolella munasarjojen kohdalla väännellyt, ja kipu jatkui melkein kokoajan, alkoi n. Kolmen aikaa päivällä, loppui noin kolmen aikaan yöllä, eli nukkumaan pääsi joka yö vasta aamuyön aikaan, aamuisin kipua ei ollut. Itsellä ihan alkuraskaudessa todettiin ku ja ilman lääkkeitä tuli vuotona rippeet ulos, ennen seuraavien kuukautisten loppua ei saanut lasta yrittää.. tällä hetkellä olen rv7 eli aika äkkiä tulin taas raskaaksi, mutta huono puoli on se että kokoajan on pelko perseessä kun pelkää että taas on joku ku tai keskenmeno kun ei vielä neuvolaa eikä ultraa ole ollut, eli enhän sitä edes tiedä onko siellä mitään elävää kohdussa..

• maha84

kiitos vastauksestasi. Sinulla tuli siis itsestään ulos? Siinähän kävi myös hyvin siinä mielessä ettei kasvava alkio repinyt munatorvea tai muuta rikki. Minulla on kerran puhjennut munasarjakysta joka aiheutti sisäisen vuodon vatsaonteloon ja voi luoja sitä kipua. Voisin kuvitella että samantapaista kuin kohdunulkoisen kipuillessa tai revetessä. Nyt kun odotan onko metotrex tehnyt tehtävänsä niin menen paniikkiin pienestäkin nipistyksestä vatsalla tai hartiakivusta.
      Kiva kuulla, että raskauduit kuitenkin vaikeuksitta uudestaan. Onnellista odotusta sinulle, toivotaan että kaikki menee hyvin :)

• minäkintiedän

Moiks!

Itselläkin melko tuore kokemus kohdunulkoisesta raskaudesta. Raskauduin tammikuisesta kierrosta, mutta menkat tulivat normaalisti helmikuun lopulla. Vasta maaliskuun alkupuolella aloin ihmettelemään outoja vuotoja, jota oli kestänyt jo muutama päivä. Ajattelin kierron olevan sekaisin, koska pillerit olin lopettanut puoli vuotta sitten. Ajattelin tehdä raskaustestin ennen kuin varaisin ajan gynelle, kun se raskauden mahdollisuudesta kuitenkin kysyisi :P Olin helmikuun lopulla tehnyt raskaustestin, joka oli nega. Ei viivan viiva. Eli maaliskuussa tulleet kaksi viivaa olivat positiivinen yllätys :) Ei varsinaisia oireita. Vatsa turvoksissa, pari kertaa maistanut metallin makua suussa. Vuodot jatkuivat ja sain ajan naistentautien polin ultraan. Huono lääkäri, oli sitä mieltä, että alkio liian pieni, vaikka kohdussa ei mitään merkkiä raskaudessa, eikä huomioinut, että raskaus oli laskurien mukaan jo kestänyt varmaan sellaiset 7 viikkoa. Kertoi, etten ole raskaana, mutta soitti samana päivänä vielä verikokeiden jälkeen, että niiden mukaan olenkin raskaana! Antoi uuden ultra-ajan 2 viikon päähän! (myöhemmin katsottuna käsittämätön päätös, jos kohdussa ei näy mitään, viikkoihin nähden raskaushormonia liian vähän)

Viikkoa myöhemmin heräsin aamulla kovaan viiltävään kipuun, otin lääkettä ja meni ohi tunnissa. En ollut kovempaa kipua vielä kokenut. Olin huolissani, mutta en tehnyt asialle muuta. Seuraavana päivänä olimme kaupungilla. Meinasin pyörtyä, vuoto lisääntyi ja kivut olivat hirveitä. Suoraan päivystykseen.

Ottivat yöksi osastolle kun todettiin, että raskaus on kohdunulkoinen. Kivut olivat hävinneet ja vointini hyvä. Olin vuotanut vatsaonteloon, mutta en liikaa. Sain yhden metotreksaatti piikin ja olin leikkausvarauksessa. Vointi oli seuraavana aamuna hyvä, joten pääsin kotiin. Raskaushormonit oli alle 10, noin puolentoista viikon kuluttua. Tarvitsin vain yhden annoksen. Epäiltiin, että nopea lasku johtui ehkä muutenkin itsestään häviävästä raskausmateriaalista. Kuukautiset alkoivat noin kuukautta myöhemmin, kun raskaushormonit olivat häipyneet elimistöstä. Yhden piikin vuoksi raskautumiskielto oli vain kuukauden. Nyt menkat ovat myöhässä pari päivää. Eli toivottavasti on tärpännyt. Eli kovin nopeasti kohdun ulkoisen jälkeen olisikin onnistunut.

Kipuja oli viikon - 2, piikin jälkeen. Ei vuotoa. Pari kertaa tuli KOVAT aaltomaiset kivut, eli kaipa metotreksaatti söi niitä rippeitä. Mielestäni pääsin loppujen lopuksi todella mukavasti. Helposti melkeinpä. Onneksi ei tarvinnut leikata. Tosin nyt ei tiedä, ehtikö väärässä paikassa ollut raskaus tuhota paikkoja?

Voimia ja jaksamista kaikille saman kokeneille! :) Kyllä elämä palautui normaaliksi yllättävänkin nopeasti, vaikka mielessä möyri silloin kaikenlaista. Omalla kohdallani helpotti ehkä se, että raskaus oli ollut todella outo ja epäuskottava alusta alkaenkin, eli osasin pelätä pahinta.

• minäkintiedän

Lisäys vielä edelliseen. Osastolla raskaushormoni oli muistaakseni juuri alle 3000, eli joku 2800. Arvot tippuivat 3,8 todella nopeasti, noin puolessa toista viikossa. Eli olin onnekas :) Ymmärtääkseni arvon pitäisi todellisuudessa puolittua noin viikossa.

• minäkintiedän

Eli tänään raskaustestillä saatu plussa. Ensimmäinen raskaus kohdunulkoisen raskauden jälkeen. Kohdun ulkoisesta aikaa noin. 3kk, eli uusi raskaus muillekin varmasti aivan mahdollista :) Mutta tietäisikö kukaan, kuinka pian ultra on? Kohdunulkoisen raskauden jälkeen, kaikissa tulevissa raskauksissa kohtu ultrataan, mutta milloin? Itsellä laskurien mukaan rv 4 3.

• maha84

Kiitos tarinstasi ja oikein paljon onnea plussasta, ihanaa että noin nopeasti onnistui!! :)
      Ultrasta sen verran että minusta sinun pitäisi pästä nyt ihan lähiaikoina! Siellä KU:n hoitosusituksessa muistaakseni puhuttiin 5. raskausviikosta. Voi olla että jostain muualtakin tuon luin, mutta aikaisessa vaiheessa kuitenkin. KU ymmärtääkseni aiheuttaa niitä kamaluuksia usein viikoilla 7-10 joten sitä ennen!

Sinunkin kokemuksen perusteella kehottaisin kaikkia menemään yksityiselle jos vähänkin jokin huolettaa tai on outoja kipuja ja/tai vuotoja!!!!
      Itsellä alkoi myös niukalla rusehtavalla vuodolla. Julkisella puolella sanottiin että ihan normaalia alkuraskautta. Halusin kuitenkin varmuuden joten menin yksityiselle. Käynti plus ultra maksoi Turun Mehiläisessä n. 150e plus siihen labrakäynti eli kelakorvauksen jälkeen maksettavaa jäi noin 180e. Loistava lääkäri sanoi heti ettei jatkuvaa raskautta ole, on mennyt kesken. Munasarjoissa tai muuallakaan hän ei nähnyt mitään. Käski kuitenkin verikokeisiin hormoniarvojen tsekkaamista varten ja suositteli että ehdottomasti ne katsottaisi uudestaan viikon päästä. Ajattelin että menisin tähän kontrolliverikokeeseen julkiselle puolelle niin pääsisin halvemmalla. Neuvolasta sanoivat vain että eivät lähetä kontrolliin ilman oireita ja että "jos vuoto loppuu itsekseen muutamassa viikossa niin kyllä sieltä sitten kaikki on tullut ulos". Vuotoa oli vielä tuolloin, mutta kyllä se vain minulla loppui vaikka kohdunulkoinen raskaus oli edelleen menossa..
      No menin sitten viikon päästä aamulla taas yksityiselle siihen verikokeeseen. Illalla kello kuuden aikaan lääkäri soitti että arvot kolminkertaistuneet ja käski heti sinne ultraan. Sinne siis illalla ja hän ei edelleenkään nähnyt mitään selkeää mutta arvot kyllä kertoivat että jotain jossain on. Lähetteen sain TYKSiin ja siellä asia on nyt hoidossa.

Jos en olisi yksityiselle mennyt, odottelisin varmaan vieläkin "onnellisesti raskaana" ensimmäistä ultraa. Toivon mukaan neuvolakäynnillä olisivat huomanneet että arvot eivät täsmää tms. mutta siihen mennessä olisi voinut tapahtua jo vaikka mitä.

Kohdunulkoinen on todella pelottavaa, koska sehän on kasvaessaan siellä sellainen tikittävä aikapommi. Onneksi sinulla "minäkintiedän" kävi niin hyvin että selvisit ilman leikkausta. Minulla kävi vielä paremmin koska menin heti yksityiselle ja lisäksi kävi tuurikin kun en koe kipuja. Taitaa se raskausmassa olla sellaisessa paikassa ja/tai sen verran pieni ettei kipuile. En ole metotreksaatistakaan kokenut muuta kuin paineentunnetta alavatsalla. Toivottavasti silti tehoaa! Itselläkin oli hormonit lievästi laskussa eli ei onneksi jatkanut kasvuaan muutenkaan se alkio, joten toivottavasti minullakin nuo arvot laskevat nopsaan. Vielä kaksi päivää tarttis odottaa verikokeita.

• minäkintiedän

Heips!

Kirjoittelen tähän, jospa joku osaisi vastailla tai kommentoida. Eli kuten aiemmin jo kirjoitin, itsellä maaliskuussa ollut kohdunulkoinen raskaus. Nyt heinäkuussa uudelleen raskaana, tällä hetkellä mennään rv 6 6. Olisi mukava kuulla, jos joku osaisi kertoa uudesta raskaudesta kohdunulkoisen raskauden jälkeen. Itse olin heti viikolla 5 yhteydessä neuvolaan, jonne sainkin ajan viime viikoksi, jolloin olin rv 5 6. Käynti oli normaali ensimmäinen neuvoläkäynti, josta saimme mukaan lippuja ja lappuja. Puhuimme mm ruokavaliosta, työasioista ja neuvolasta yleisesti. Terkkari ei kuitenkaan missään välissä kysynyt voinnistani, oireistani, ajatuksista, kokemuksistani tai peloistani. Eli emme puhuneet MITÄÄN kohdunulkoisesta raskaudesta. Muuta kuin, että kirjoitti minulle kiireisen lähetteen ultraan, jonne hänen mukaansa pääsisin viimeistään viikon sisällä. No, eipä ole vieläkään viikon jälkeen ultrasta kuulunut.

Minulla on niin surkeat kokemukset kyllä neuvolasta. Siellä minua ei ole yhtään autetuttu tai ohjeistettu. Kun pyysin puhua labratuloksistani lääkärille, minun piti itse soittaa äitiyspolille lääkärille. En ymmärrä, miksi lähete labraan piti tehdä vasta viikko sitten, vaikka ilmoitin tilanteestani neuvolaan jo yli 2 viikkoa sitten. Mietin, olenko itse tehnyt jotain väärin? Tällä hetkellä raskaus tuntuu täysin normaalilta, eli ei oireita, jotka viittaisivat kohdunulkoiseen. Mielestäni minulle silti kuuluu nyt ja tulevissa raskauksissa alkuraskauden ulta, koska minullahan on kohonnut riski kohdunulkoiseen raskauteen.

Alkuraskautta on varjostanut myös miehen mononukleoosi, jonka labrojen mukaan olen onneksi itse jo sairastanut! Se siis voi aiheuttaa sikiölle elinvaurioita. Tulokset minulle kertoi neuvolatäti, joka siis sanoi, ettei ymmärrä tuloksista mitään, ja uskoo kuitenkin kaiken olevan hyvin. Ensi täpinöissäni hyväksyin tämän vastauksen, mutta siis oikeasti! Ei kai terveydenhoitajilla ole oikeutta kertoa laboratoriotuloksista, etenkin jos ei itse ymmärrä tuloksia. Minulle ei tarjottu lääkärinsoittoaikaa, eli pitää nyt itse varmaan soitella jonnekin.

Minua ei ole kummassakaan asiassa tuettu mitenkään. Hoitaja sanoi vain, ettei voi olla niin huonoa tuuria toistamiseen. Minua ei tuo vastaus kuitenkaan paljoa helpottanut. Tällä hetkellä olen vain niin sekaisin. En tiedä mitä minun pitäisi tehdä. Uskon, että kaikki on hyvin, ellei tämä stressaaminen pian jo aiheuta minulle keskenmenoa. Mielestäni minun pitäisi silti päästä alkuraskauden ultraan julkisella puolella. Käypähoito suosituksissa lukee, että kohdunulkoisen raskauden jälkeen tulevissa raskauksissa on alkion paikka varmistettava viimeistään viikolla 7. Onko joku tehnyt kohdallani jo hoitovirheen? Kuinka tarkasti käypähoito suosituksia tulisi noudattaa?

Anteeksi purkautuminen, mutta jos joku jaksoi lukea kirjoitukseni läpi ja joutuu joskus samaan tilanteeseen, niin kannattaa kyllä kunnolla miettiä, minne soittaa ja mitä vaatii. Jos jollain olisi jotain apua minulle, ottaisin mielelläni niitä vastaan.

• KUx2

Mulla on ollut 2 kohdun ulkoista. Ekalla kerralla en edes tiennyt olevani raskaana, kun vuoto tuli normaalisti kuukautisten aikaan. Viikolla 10 alkoi järkyttävät kivut, ambulanssilla sairaalaan suoraan leikkauspöydälle. Vatsassa 4 litraa verta ja elävä raskaus toisessa munanjohtimessa :(. Naistenklinikalla hoidettiin, ja siellä sanottiin heti, että kun tulen uudelleen raskaaksi, niin heti soitto polille, niin katsovat alkion paikan alkuraskaudessa. Että mielestäni olet kyllä saanut tosi asiatonta kohtelua (tuosta epäpätevästä terkkarista puhumattakaan!).

Mulle sanottiin, että uuden kohdun ulkoisen todennäköisyys on 10%, mutta niin vaan se uudelleen tuli mullekin. Kannattaa aina muistaa, että vaikka prosentit on pieniä, niin JOKU siinä 10%: kin aina on! Tällä kertaa oma tilanne ei mennyt niin pahaksi, sillä kamalat kivut alkoivat heti rv5, mutta ultrassa ei näkynyt kuin pieni vuoto noin varhaisten viikkojen takia. Hcg:ta seurattiin, ja kun se ei lähtenyt laskuun, oli mullakin suunnitelmissa tuo metatreksaatti, mutta sinne asti en ehtinyt. Hirvittävien kipujen kanssa jälleen päivystykseen, ja suoraan leikkaukseen, kun kivuille ei ultralla löytynyt syytä.

Mulla oli koko toinen munanjohdin repeytynyt irti, eli se piti kokonaan poistaa. Siis se sama puoli jossa vuotta aiemmin oli kohdun ulkoinen raskaus. Lääkäri ei osannut oikein sanoa mitään syytä, koko juttu jäi mysteeriksi.

Sain lähtiessä samat ohjeet kuin viimeksi: pos testin jälkeen soitto klinikalle, niin pääsen kunnalliselle varhaisultraan. Näin tein, ja rv7 löytyi syke ja raskaus oikeassa paikassa. Nyt odotan jo niskapoimu-ultraa.

Soita ihmeessä naisten poliklinikalle tmv (en tiedä missä asut) ja selvitä asia! Kyseessä ei ole vain oma mielenrauhasi vaan myös terveys! Itsekin arvoin tuon jälkimmäisen KU:n kanssa, että lähdenkö keskellä yötä päivystykseen vai kärsinkö kivut, mutta kyllä se kuitenkin kannatti vaikkei siellä paljoa selvinnytkään.

Tsemppiä sinulle, toivon että raskautesi on kunnossa ja että kaikki menee hyvin!

• minäkintiedän

Uskomatonta kyllä, mutta heti kun hoitaa itse asioita, niin asiat alkavat rullaamaan. En ymmärrä kuinka olen itse voinut saada niin huonoa palvelua neuvolasta, mutta tuntuu kyllä, etteivät ole mitenkään huomioinut "sairastamaani" kohdunulkoista raskautta. Soitin todellakin eilen naistentautien polille ja kävi ilmi, ettei lääkäri ollut edes katsonut lähetettäni! Etenkin, kun lähete lähti kiireellisenä, jolloin neuvolantäti sanoi, että pääsisin ultraan viimeistään seitsemän päivän sisään. Soittivat minulle vielä eilen uudestaan sieltä naistentaudeilta ja antoivat peruutusajan tälle päivälle. Eli heti pääsin ultraan kun vain aloin asiasta kyselemään. Ultrassa onneksi kaikki hyvin, oikeassa paikassa ja viikkoja vastaten. Eli nyt ainakin tällä hetkellä olen turvallisesti raskaana :)

Mutta siis, ensi kerralla tiedän, että neuvolassa ei kohdunulkoisista raskauksista välitetä. Pitää itse todellakin vaatia kaikkea!! Ja soitto naistentaudin polille. Ehkä vähän kärjistettyä, mutta vinkkinä todellakin kaikille: Huolehtikaa itse, niin varmasti saatte apua :)

Naistenpolilla sanottiin, että kaikissa tulevissa raskauksissa kohtua ei tarvitse ultrata, kunhan varmistetaan, että kohdunulkoisen jälkeen raskaus on oikeassa paikassa. Eli mikäli seuraava mahdollinen raskaus tuntuisi normaalilta, eikä mitään pelottavia oireita olisi. Minua ei ilmeisesti enää ultrattaisi julkisella puolella?

No, se on sen ajan murhe. Nyt vain nauttimaan tästä raskaudesta :)

• KUx2

Ihana kuulla, että asiat selvisivät ja kyseessä on normaali raskaus, onnea! Mulla on ollut myös neuvolan kanssa aika erikoisia kokemuksia. Mm. tässä nykyisessä raskaudessa terkkari oli kirjannut ihan kummallisia juttuja korttiin; mm. Audit-pisteet, joissa ei ollut mitään ihmeellistä ja merkinnän, että altistun passiviselle tupakoinnille (kerroin, että mies polttaa 0-10 tupakkaa viikossa, yleensä töissä, joka tapauksessa ei ikinä sisällä). Rupesi jankuttamaan myös kissoista (etten missään nimessä saa siivota niiden hiekkalaatikoita toksoplasmoosin takia), vähän jo huvittuneena lopuksi totesin, ettei tapanani ole yleensäkään maistella lemmikkieni jätöksiä... Onneksi itsellä jo toinen "neuvolakierros" menossa, ja ikääkin on jo sen verran että osaan ja kykenen suodattamaan pahimmat hörhöilyt, mutta kyllä sitä välillä miettii, että eipähän tämä meidän ylistetty neuvolajärjestelmä mikään aukoton systeemi ole. Parhaiten toimii jos osaa ja pystyy noukkimaan itselle tarpeellisen avun ja neuvot, ja sulkemaan korvansa muulta. Lopuksi tul vielä mieleen, että esikoista odottaessani paino kohosi koko raskausaikana vain 6 kg, mikä oli mielettömän hyvä suoritus (olin 15kg ylipainoinen ennen raskautta, joten käytännössä laihduin raskausaikana huomaamatta 6-7 kg). Viimeisellä neuvolapunnituksella (lapsi syntyi muistaakseni parin päivän sisällä) paikalla oli sijainen, joka totesi vaa'an lukemia katsoessaan tuimasti: "Jahas, on tainnut sitten tulla vähän herkuteltua joulun pyhinä?" Tilanne oli kuin sketsistä, joten purskahdin vain nauruun, enkä vaivautunut edes suuttumaan.

• maha84

ihana kuulla, että sinulla minäkintiedän kaikki menikin loppujen lopuksi hyvin. Ajattelin pistää hiukan väliaikatietoja omasta ku:sta. Yksi metotreksaattipiikki näytti tehoavan. Viime viikolla hormoniarvot olivat enää jotain 20, lähdettiin yli 2000:sta. Piikin sain siis 26.6 joten suht nopeast on laskenut.
      Osaisiko joku sanoa (kun en tajunnut kysyä viimeksi lekurilta) että voiko kuukautiset alkaa jos hormoniarvo on vielä hieman koholla vai pitääkö sen olla täysin nollassa että kierto voi taas alkaa? Olin aivan varma että viime viikolla tuli menskut ja olin varma että arvot ovat jo nollassa, mutta lääkäri sitten kertoikin että on se vielä siellä 20 paikkeilla. ehkäisykin jätettiin jo pois kun lääkäri ohjeisti sillon että kuukausi meton jälkeen ehkäisyä ja yhdet kuukautiset kannattaa odottaa ennen uutta yritystä. Nyt on siis yritys päällä taas mutta en oo varma tuliko ne menskut sittenkään...

• oma kokemus

Kyllä voivat menkat tulla, vaikka kehossa olisi vielä raskaushormonia. Minulla oli selvät ovisoireet kaksi viikkoa keskenmenosta. Ajattelin kuitenkin, että varmaan on jotain muuta. Kahden viikon kuluttua siitä päivästä tulivat ihan normaalit menkat. Kävin viikko menkkojen jälkeen hormoniarvon mittauksessa, arvo oli tuolloin viisi. Eli on täytynyt olla vielä positiivisen puolella menkkojen aikaan ja etenkin ovisaikaan.

• Näin meillä..

Minulla todettiin KU elokuussa 2012. Aluksi luultiin ihan tavalliseksi keskenmenoksi, kohtu ultrattiin ja todettiin tyhjäksi. Tästä ultrasta meni 2 päivää ja aivan mielettömät vatsakrampit, tuntui kuin pitkä puukko olisi tungettu vatsaan ja tullut ulos selästä! Naistenpolille pääsin ultraan heti samalle päivää, kohtu varmistettu taas tyhjäksi. Lääkäri arveli kyseessä olevan keskenmenon jälkeisiä supistuksia. Varalta otettiin vielä Hcg ja aika 2 päivän päähän tarkastukseen. Oloni koheni huomattavasti ja soitin aikaa edeltävänä iltana peruakseni ajan. Puhelimessa ollut kätilö ONNEKSI osasi asiansa ja halusi vielä varmistaa koneelta labratulokset, hcg aivan liian korkea ja noussut noiden kahden ultran välillä! Aamulla siis taas lekuriin, kolmas ultra labrat ja mitään ei edelleenkään löytynyt. Raskaus oli jossain, mutta koskaan sitä ei löydetty. Tämä ei epätavallista tosiaankaan.

solusalpaajapistos annettiin ja en voi kun kiittää mahtavasta hoidosta mitä sen jälkeen naistenpolilla sain! Labrat oli aluksi 2 päivän välein, sitten kerran viikossa ja lopulta harvemmin kunnes hcg täysin nollassa. Aikaa hormoninlaskuun meni mielestäni yllättävän kauan, 0-tulosta saatiin odottaa lokakuulle saakka, miltei kaksi kuukautta siis! Välissä pääsin vielä 2-3 ultraan (aika kultaa muistot, en ole varma monestikko) jossa tarkastettiin ettei vuotoa vatsassa, munasarjat ja johtimet kunnossa ym. Koin siis saavani oikein hyvää hoitoa ja oloni oli "turvallinen".

Kysyin lääkäriltä tuosta seuraavasta mahdollisesta raskaudesta ja riskistä toiseen KU-raskauteen. Minulle kerrottiin, että hoitosuositukset muuttuneet ja tarvetta sen tarkempaan tarkkailuun ei ole kuin muillakaan odottavilla. Uutta raskautta ei valitetavasti ole kohdalleni vielä sattunut, mutta sitten kun (toivottavasti) joskus raskaudun, niin aion kyllä varhaisultraan mennä asian tarkastuttamaan jo varhaisessa vaiheessa. Säikähdin KU:n vakavuutta oikeastaan vasta jälkikäteen, silloin oli niin shokissa vielä ettei osannut asiaa käsitellä.

Tulipas pitkä ja epäselvä sepostus :D Mutta siis yksi pistos riitti ja aika "elpolla" KU:sta selvittiin, onneksi!

• maha84

pieni päivitys pitkästä aikaa. Kohdunulkoinen on nyt ohi ja voidaan jatkaa yritystä. Yksi metopiikki riitti. Piikin sain siis kesäkuun lopulla ja heinäkuun viimeisellä viikolla, eli noin kuukausi jälkeenpäin arvo oli enää 24. Eli semmoset 4-5 viikkoa meni. En ollut tosiaan ihan varma oliko heinä-elokuun vaihteen vuoto kuukautiset vai ei kun vähän väliä vuosi, mutta nyt on ainakin varmasti menskut. Sen päiväsen kuukautiskivut että tuntuu kun oisi murkkuiässä taas... Mutta kiva tietää, että kierto on palautunut. Toivotaan, että tärppäisi pian uudestaan ja tällä kertaa oikeassa paikassa :)

• Plussaonnea!

Haluan vain toivottaa kovasti tsemppiä! Itse en ole kohdunulkoista kokenut, mutta rankalta kuulostaa. Oma ensimmäinen raskauteni osoittautui tuulimunaksi, mutta tulin hyvin pian sen jälkeen uudelleen raskaaksi. Terve poika syntyi. :) Toivottavasti teilläkin tärppäisi pian uudelleen ja kaikki menisi sillä kertaa hienosti!

• maha84

kiitos kannustuksesta! On se tosiaan hirveän raskasta vaikka emme olleet raskausuutisesta ehtineet nauttia kuin pari viikkoa. ekan ollessa kyseesä kuitenkin innostuneina olimme jo lueskelleen vauvakirjaa ja tuleva isoäiti ehti kaivaa vintistä vanhan kehdon ja potkupukuni jne. joten kova isku se oli. Kuitenkin olen kohdunulkoisestakin huolimatta ollut iloinen siitä, että ylipäänsä raskauduin. Se nyt on ainakin todennäköisesti merkki siitä ettei hedelmällisyyden ja raskautumisen kanssa näyttäisi olevan ongelmaa. Kun tuntuu, että ympäriltä kuulee niin hirveän monesta nuorestakin parista joka kärsii lapsettomuudesta.

• minäkintiedän

Hienoja uutisia, maha84! Yhden piikin jouduit vain ottamaan? Siinähän tapauksessa yrityksen voi aloittaa heti, kun siltä tuntuu, sillä yhdestähän piikistä raskauskielto oli vain sen kuukauden.

Itsellä kuukautiset tulivat normaalisti n. 4 viikkoa sen jälkeen kun HCG arvo oli sen alle kymmenen. Itsekin mietin, koska menkat alkavat, sillä jokaisella on erilaisia kokemuksia. Mutta itsellä kierto normalisoitui samantien, joka oli toki ihanaa :)

Uusi raskaus itsellä alkoi toisesta kierrosta kohdunulkoisen raskauden ja yhden kieltokierron jälkeen, eli nopeasti :) Muistan itsekin kohdunulkoisen raskauden jälkeen ajatelleeni, että lupaa hyvää, että raskaus on ylipäätään onnistunut. Eli keho vaikuttaisi toimivan normaalisti. Ja näinhän se onneksi omalla kohdallani oli. Keskiviikkona oli ihanan pelottava np-ultra, jossa nykyinen pienokainen hypähteli. Kaikki oli niin hyvin, kuin vain voisi olla. Ihanaa! Nyt uskallan huokaista helpotuksesta ja nauttia loppuraskaudesta. Tänään alkoi 14 raskausviikko :)

Ja tosiaankin kohdunulkoisen raskauden kokeneille, uudelleen raskaaksi tulleille, pitäkää huolta, että pääsette ultraan! Itse piti minunkin lopulta asiani hoitaa, kun ketään ei asia kiinnostanut. Eli ehkäpä soitto paikkaan, jossa kohdunulkoinen raskaus todettiin ja hoidettiin? Itsellä se paikka oli naistentautien poli.

Käypähoidossa sanotaan, että:"Kohdunulkoisen raskauden jälkeisen uuden raskauden oikea sijainti on varmistettava viimeistään seitsemännellä raskausviikolla." Pitäkääpä siis huolta!

• maha84

Kiitos rohkaisevasta tarinasta. Minulla KU hoidettiin TYKSin naistentautien polilla ja olen kyllä hirveän tyytyväinen hoitoon. Tuntui, että tilanteeseen suhtauduttiin vakavasti ja tuli turvallinen olo heidän hoidossaan. Yksityinen lääkärikin, joka pisti sen lähetteen tyksiin, soitti vielä perään että miten voin ja onko tilanne selvinnyt jne. TYKSistä vielä muistuteltiin, että kun uudestaan raskaudun niin muistan sitten soittaa aikaa varhaisultraan kun kuukautiset ovat pari viikkoa myöhässä. Eli itse sain todella hyvää hoitoa. Jännä miten niin erilaisia kokemuksia ihmisillä on. Kai se riippuu niin hoitohenkilökunnasta. Voisiko olla myös niin, että jos esim. asuu pienemmällä paikkakunnalla niin paikallisilla lääkäreillä ei välttämättä ole asiantuntemusta näistä asioista eivätkä siten oikein "osaa" aina suhtautua asiaan sen vaatimalla vakavuudella. Itselle tuli TYKSistä ainakin sellainen fiilis, että näkevät näitä tapauksia jatkuvasti ja myös sen kuinka onnettomasti siinä voi käydä. Pitää myös mainita, että omalta terveysasemalta tuskin olisin saanut lähetettä, koska siellä vaan oletettiin että normi keskenmeno ei sen kummempaa eikä tarvitse kummemmin tutkia. Yksityinen lääkäri Mehiläisessä taas halusin varmistaa ja tutkia huolellisemmin.

• pientä paniikkia

Itselläni kohdunulkoinen raskaus (ei mitään selvyyttä sijainnista tms ultrissa) ja metotreksaattipiikin sain 2 päivää sitten. Aluksi olin oireeton, pientä tiputtelua ja vatsanippailua mutta viime yönä alkoi aivan kaameat vatsakivut. Soittelin päivystykseen ja sillä käskivät vain ottaa särkylääkettä. Vatsaan sattuu edelleenkin tosi paljon (kävelen kaksinkerroin) ja pelkään kokoajan että jossakin repeää (tai on jo revennyt). Päivystävän lääkärin mukaan vatsakipu kuuluu lääkkeen oireisiin, mutta mistä tiedän onko tämä niitä oireita vai jotain pahempaa?

• maha84

Vaikka itsellä meto aiheutti vaan tosi vähäistä kipua niin hoitaja kyllä varoitteli kovistakin kivuista. Ei sitä varmaankaan täysin varmaksi voikkaan tietää. Luulisin että jos jotain repeää niin kipu on sen verran helvetillistä ettet pysty enää olemaan, mutta kai sekin on yksilöllistä. Sinun kannattaa varmaan vain kuulostella omia tuntemuksiasi ja jos käy liian kipeäksi tai pelottavaksi niin soitat vain ja tiukasti vaadit että tilanne pitää tarkastaa. Sanoisin että älä soita päivystykseen vaan suoraan sinne naistentautien polille tai missä saitkin metopistoksen. Minulle sanoivat piikin antamisenkin jälkeen että jos tulee hartiakipua tai liian kovalta tuntuvaa kipua ja/tai vuotoa niin suoraan vaan soitto tai saapuminen nimenomaan sinne tyksin naistentautien osastolle.
      Tsemppiä ja kerrothan sitten täällä miten kävi!

• pientä paniikkia

Heips taas, Tossa meni kolme päivää aivan järkyttävissä vatsakivuissa, (olisin mielelläni lähtenyt ennemmin vaikka synnyttämään) mutta nyt alkaa olo olla aika normaali (jos ei raskausoireita lasketa). Soittelin sinne naistepolin päivystävään numeroon mutta juuri siellä käskivät vain ottaa särkylääkettä. Kävin tossa viikolla taas verikokeissa ja raskaushormooni oli laskenut vain pikkasen, mutta siinä voi vissiin mennä aika kauankin että tilanne normalisoituu. Hormonin takia siis vielä noita kuvotuksia ym raskausoireita. Olispa tää koko rumba nyt vaan äkkiä ohi että taas pääsis vauvaa yrittämään.

• maha84

jaksamisia sinulle! MInulle lääkäri sanoi, että ekan viikon aikana metosta tulee usein sellainen "piikki" jossa arvot ensin jopa nousevat ennen kuin sitten lähtevät kunnolla laskuun. Itsellä arvot oli viikossa laskeneet myös tosi vähän mutta seuraavilla viikoilla olivat humahtaneet selvästi alaspäin. Onneksi sinulla on jo pahin ohi :)

• Minni3

Hei! Täällä yksi KU kokenut lisää. Mulla alkoi vuoto rv5 ruskeana tuhruna 3pv ja sitten tuli jo vähän kirkkaampaa. Lääkärit eivät osanneet sanoa, että mikä on. Luulivat vain että viikkoja on paljon vähemmän mitä olin itse kuvitellut. No mutta pienen kipulun ja jomotuksen taistelin sitten pari viikkoa kunnes kättärillä lääkäri tajusi asian ja löysi jotain muka vas. munatorvesta. HCG nousi kokonaisuudessaan vähän yli 1000 (itseasiassa nosi siihen piikin jälkeen). Sain meto piikin josta nyt 2 vkoa ja hormonit laskeneet 800sta 145een. Aika hyvin, mutta vielä on matkaa jäljellä. Toivon niin, että olisi viikon päästä jo nollilla niin pääsisi jo palautumaan tästä rumbasta. Jos viikon päästä kaikki on jo hyvin niin piikistä mennyt 3viikkoa HCG:n nollautumiseen. Mielestäni aika hyvin. Menkkoja odotellessa. :) Onko kukaan käynyt munanjohtimien aukiolotutkimuksessa KU:n jälkeen?

• maha84

Joko on KU ohi ja kierto palautunut Minnni3? Itelle ei ole edes tullut mieleen tuollainen aukiolotutkimus. Miten sellainen tehdään???
      Itse intoilin ku ne kuukautiset taas alkoi MUTTA nyt sit on kp 37 menossa eikä kuukautisia... tietty innostuin jo mutta negaa näyttää. Ärsyttävää! Eilen tuli hieman vuotoa ja oikeassa munasarjassa jomotti aikalailla. Voisko tuo olla ovis jos vaikka yks jäi välistä kokonaan... Noh toivotaan et jotain nyt jo tapahtuis. Kuukautiset ois ihan tervetullutta ni tietäis et paikat toimii taas.

• maha84

Kysymys teille joilla ollut kohdunulkoinen!

Mites sen jälkeen, onko ollu kipuja? Itsellä ollu nyt muutamat kuukautiset KU:n jälkeen. Ny on parina päivänä ollu sellasta terävää kipua vasemmalla puolella (eli juuri sillä puolella jossa se KU oli). Ollu parina päivänä sellasta et muutaman kerran tuntunu inha pisto mut nyt viime yönä nukkumaan mennessä sattui oikee pidemmän aikaa inhottavasti. Aamulla kuitenki menny ohi. Muissa kierroissa en oo kipuillu.
      Voihan se olla ovulaatiokipua, mut tuntuu kyl erilaiselta ja voimakkaammalta ku oviskipu yleensä. Mietin et voisko olla kiinnittymiskipua mut se taas ei tunnu todennäköiseltö kierron perusteella. Negan testinki tein viime viikolla.

Onko muilla ollu vastaavaa että sillä puolella jossa kohdunulkoinen oli, on kipuilua?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      20
      3375
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      11
      2798
    3. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2444
    4. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      42
      1837
    5. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      51
      1699
    6. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1428
    7. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      41
      1421
    8. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      9
      1411
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      53
      1287
    10. Missikohu edustaa nykyajan monimuotoisuutta

Puolesta vai vastaan, saako esittää pilkkaavasti jonkun toisen ihmisen syntyperäisiä ominaisuuksia? Kadulla vastaan tule
      Sinkut
      262
      1125
    Aihe