omantunnon kysymys.

roki

omantunnonkysymys kasvattajalle:
jos kennelissäsi sattuu vahinko,on tulossa ns.välipentue,hyvästä yhdistelmästä,mutta ei voi rekisteröidä, niin onko ilmoituksesi?

myydään sekarotuisia koiranpentuja 100euroa/pentu.
tai
myydään .......n pentuja lemmikisi ei rek.500euroa.
tai
et anna nappisilmille mahdollisuutta syntyä,ettei maine mene.

21

1948

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Issukka

velvollisuuksiini kuuluu pitää huoli siitä, ettei vahinkoa pääse tapahtumaan!

• roki

mutta jos sattuisi, ainahan voi sattua, epäilen keskimmäistä vaihtoehtoa.

• Issukka
        roki kirjoitti:

mutta jos sattuisi, ainahan voi sattua, epäilen keskimmäistä vaihtoehtoa.

niin vain ei yksinkertaisesti voi käydä - ei ole mitään mahdollisuuksia. Vastaukseni ei ole kysymyksesi kiertämistä, vaan tosiasia!

• roki
        Issukka kirjoitti:

niin vain ei yksinkertaisesti voi käydä - ei ole mitään mahdollisuuksia. Vastaukseni ei ole kysymyksesi kiertämistä, vaan tosiasia!

narttu pääsee karkaamaan,sellaistakin on sattunut?

• Issukka
        roki kirjoitti:

narttu pääsee karkaamaan,sellaistakin on sattunut?

Yritä nyt ihan tosi uskoa, että niinkään ei voi käydä! Olen fanaattisen tarkka näissä asioissa, eikä narttuja pidetä vapaina edes omassa pihassa juoksuaikoina!! Urokset ja nartut erotetaan hyvissä ajoin ennen tyttöjen juoksuja ja ne pidetään erillään riittävän pitkään - tarkoittaa siis todella pitkään!

• roki,vielä

uskallampa väittää,että muita vastauksia ei tähän kysymykseen tulekaan!

• Riva

Vastaan entisenä ehkä tulevan kasvattajana.
      Kun kyseessä on välipentue eikä vahinkopentua missä en menettäisi yöunia,niin ihan ekaks haukkusin sen uroksen omistajan niin pystyyn että tasan tarkkaan tietäs että sen uros on käynyt vieraissa.Oma uros se ei voisi olla koska en koskaan enää ota sekä urosta että narttua.
      Välipennut rastittaa narttua aika paljon mutta katumuspiikki voi viedä vaikka hengen,kohtutulehdus.
      Joten antaisin pentujen tulla ja ilmoittaisin ne 3 viikkosena ja ne jotka varaa pennun ja käy joka viikko katsomassa hinta olisi 100 eur ja ne jotka sit tulee "heti kotiin " pentua hakemaan niin hinta olisi 300 eur.
      Ell tarkastaisin ja tatuoisin pennut.

Ilmoitus olisi Myydään uroksen omistajan huolimatatomuuden takia XXXX-koiran rek.vanhempien pentuja.

Jos kyseessä olisi tosi huippu vanhemmat niin neuvottelin Kennelliiton kanssa pentujen rekisteröimisestä,ns erikoislupa.
      Sit ilmoitus ja hinnat olisi ihan eri luokkaa.

• mieltä

Oon kanssasi samaa mieltä. Tosiaan vaikuttaa toi, että olisko kyseessä välipentue, jolloin olisi mahdollista saada erikoislupa ja silloin pennut olisi rekkarissa ja rotukoiria, vai olisko kyseessä naapurista karannut erirotuinen uros, jolloin tuloksena olisi seropipentue.

En ole kasvattaja, mutta meiltä löytyy saman rodun uros ja narttu. Uros on juuri kotiutunut muutaman viikon vierailtuaan vanhemmillani, koska nartulla oli juoksu. Molemmat koirat kelpaavat jalostukseen, mutta narttu on meillä sijoituskoirana eikä sitä ole tarkoitus astuttaa meidän uroksella. Eli jottei tuollaisia vahinkoja tulisi, niin meillä uros viettää noi ajat aina muualla.

Olikin juttua naapurien kanssa, että mitenhän kasvattaja suhtautuisi asiaan, jos naapurista karkaisi uros ja astuisi tuon meidän haukun. On ollut kaikilla uroksilla päät ihan sekaisin tässä lähistöllä... Kenen "vika" se olisi? No nyt menin hiukan kauas aiheesta, mutta anyway.

Mistään "rakkausvauvoista" ei mielestäni kuulu puhua vahingon satuttua, sitäkin kun välillä näkee.

• leena

tietenkin yhdistelmästä. Myös siitä, milloin narttu on penikoinut viimeksi. Jos tietäisin astumisen sekarotisen/eri rotuisen kanssa varmaksi, keskeyttäisin. Jos keskeytys menisi liian pitkälle nartun terveyttä ajatellen antaisin pentueen syntyä. Myydään sekarotuisia, a 100 euroa.
      Jos yhdistelmä olisi puhdasrotuinen ja hyvä, rekisteröisin ej rekisteriin ja myisin, kuten muutkin pentueet. Halvemmalla tietysti, ei kuitenkaan ihan 100 eurolla.

• Riva

miksi EJ-rekisteri,eihän pennut mene miksikään vaikka ne syntyy välipentuina.???

Ja lisäys tohon omaan eka viestiin,niin en tietenkään tekisi seuraavasta juoksusta pentuja ,joten tunnollisella kasvattajalla ei tule niitä välipentuja.Voisi sanoa että ne on "seuraava juoksu"-pennut.

• Wuff
        Riva kirjoitti:

miksi EJ-rekisteri,eihän pennut mene miksikään vaikka ne syntyy välipentuina.???

Ja lisäys tohon omaan eka viestiin,niin en tietenkään tekisi seuraavasta juoksusta pentuja ,joten tunnollisella kasvattajalla ei tule niitä välipentuja.Voisi sanoa että ne on "seuraava juoksu"-pennut.

Asiahan ei mulle kuulu kun en ole kasvattaja saati muutenkaan pentuja teettämässä. Omilla koirilla on paperit, mutta välillä on hoidossa eräs vahinkolaukaus joka on välipentueesta. Ei tietenkään rekisteröity mutta puhdasrotuinen täydellä varmuudella. Ei tulisi mieleenkään sanoa sitä sekarotuiseksi vain paperien puuttumisen takia.

• roki
        Wuff kirjoitti:

Asiahan ei mulle kuulu kun en ole kasvattaja saati muutenkaan pentuja teettämässä. Omilla koirilla on paperit, mutta välillä on hoidossa eräs vahinkolaukaus joka on välipentueesta. Ei tietenkään rekisteröity mutta puhdasrotuinen täydellä varmuudella. Ei tulisi mieleenkään sanoa sitä sekarotuiseksi vain paperien puuttumisen takia.

olen ajamassa takaa, kun täällä taannoin on keskusteltu siitä paperikysymyksestä, että kahden samanrotuisen koiran pennut muuttuvat sekarotuiseksi jos eivät ole rekisteröityjä, halusin näin tämän esimerkin varjolla kysyä samaa asiaa, joka minua suuresti kummastuttaa.

• oo ei
        roki kirjoitti:

olen ajamassa takaa, kun täällä taannoin on keskusteltu siitä paperikysymyksestä, että kahden samanrotuisen koiran pennut muuttuvat sekarotuiseksi jos eivät ole rekisteröityjä, halusin näin tämän esimerkin varjolla kysyä samaa asiaa, joka minua suuresti kummastuttaa.

Vastaukset, jotka itseä kaikkein eniten miellyttävät ovat niitä ainoita oikeita, kuten nyt taaskin tässä rokin jutussa.

• Riva
        roki kirjoitti:

esim.
        emä KV MVA KVA isä KV MVA KVA:välipennut,ei rek.
        hinta esim. 300 eur. ostajat: kotikoiran,lenkkikaverin,halvan koiran ostajat.
        rakastavat koiraansa.

sama yhdistelmä,pennut rekisteröidään,hinta 1000eur, ostajat: harrastus, nly ja kilpa,
        rakastavat koiraansa.

Kasvattajan näkökulmasta välipennut menevät hukkaan.Molemmissa tapauksissa pennut saavat rakastavan kodin.

en tiedä tarkoititko tätä,mutta näinhän se on.

• Heidi
        Riva kirjoitti:

esim.
        emä KV MVA KVA isä KV MVA KVA:välipennut,ei rek.
        hinta esim. 300 eur. ostajat: kotikoiran,lenkkikaverin,halvan koiran ostajat.
        rakastavat koiraansa.

sama yhdistelmä,pennut rekisteröidään,hinta 1000eur, ostajat: harrastus, nly ja kilpa,
        rakastavat koiraansa.

Kasvattajan näkökulmasta välipennut menevät hukkaan.Molemmissa tapauksissa pennut saavat rakastavan kodin.

en tiedä tarkoititko tätä,mutta näinhän se on.

on myös rekisteröimätön koira. Minulla on koiran sukutaulut. Juuri tälläiset että on fin mva ym. Koira on ostettu kotikoiraksi ja lenkkikaveriksi ja kuka tietää ehkä harrastuskoiraksi. Ja rakastan koiraani. Maksoin enemmän kun 100€. Ymmärrän että Kennelliiton kanta tähän on se että koirani on sekarotuinen mutta jos joku ulkona kysyy koirani rotua (mitä ei kyllä yleensä tapahdu, kun on niin tunnettu rotu) niin en vastaa että se on sekarotuinen. Tai että minulle se on saksanpaimenkoira mutta Kennelliiton mielestä sekarotuinen!! Mitä se ketään liikuttaa onko rekisterissä vai ei...

• just just
        Heidi kirjoitti:

on myös rekisteröimätön koira. Minulla on koiran sukutaulut. Juuri tälläiset että on fin mva ym. Koira on ostettu kotikoiraksi ja lenkkikaveriksi ja kuka tietää ehkä harrastuskoiraksi. Ja rakastan koiraani. Maksoin enemmän kun 100€. Ymmärrän että Kennelliiton kanta tähän on se että koirani on sekarotuinen mutta jos joku ulkona kysyy koirani rotua (mitä ei kyllä yleensä tapahdu, kun on niin tunnettu rotu) niin en vastaa että se on sekarotuinen. Tai että minulle se on saksanpaimenkoira mutta Kennelliiton mielestä sekarotuinen!! Mitä se ketään liikuttaa onko rekisterissä vai ei...

itse ainakin ns luokittelen koirat näin:
        puhdasrotuiset rekisteröidyt
        puhdasrotuiset rekisteröimättömät
        sekarotuiset
        "sekarotuiset rekisteröidyt"

siis koira jonka vanhemmat on samaa rotua esim. saksanpaimenkoira saksanpaimenkoira on puhdasrotuinen. se sitten onko se rekisteröity ja kuinka terveistä ja ns hyvistä vanhemmista on eri asia.
        sekarotuiset on niitä joiden lähisuvussa-suvussa on eri rotuja.
        tietty myös puhdasrotuisten suvusta löytyy varmasti eri rotuja. mutta kuinka pitkältä...
        että tietenkin raja on hiukan liukuva...
        niin ja sitten on erikseen nämä "puhdasrotuiset snautseri-pinserit" tyyliin jutut.
        no, jos nyt sitten päätettäisi että yhdistelmän sna pin jälkeläiset olisivat omaa rotuaan, niin kai niiden jälkeläiset olisivat puhtaita sen jälkeen kun snapi snapi saisivat pentuja.
        mutta esim tässä sna pin jutussahan oli kyseessä jonkinmoinen kannan uudistaminen... ei siis uusi rotu.
        jos vaikka snautseriin pitää sekottaa pinseriä niin kyllä nyt menee minusta useampi sukupolvi ennenkuin ollaan taas snautsereissa.
        en tosin muista tarkalleen tuota sna pin tapausta...
        mutta se on minun kantani ja ajattelutapani :)
        siis ei puhdasrotuiset rekisteröimättömät ole sekarotuisia... miten joku voi ajatella niin..? :D

• sivusta
        just just kirjoitti:

itse ainakin ns luokittelen koirat näin:
        puhdasrotuiset rekisteröidyt
        puhdasrotuiset rekisteröimättömät
        sekarotuiset
        "sekarotuiset rekisteröidyt"

siis koira jonka vanhemmat on samaa rotua esim. saksanpaimenkoira saksanpaimenkoira on puhdasrotuinen. se sitten onko se rekisteröity ja kuinka terveistä ja ns hyvistä vanhemmista on eri asia.
        sekarotuiset on niitä joiden lähisuvussa-suvussa on eri rotuja.
        tietty myös puhdasrotuisten suvusta löytyy varmasti eri rotuja. mutta kuinka pitkältä...
        että tietenkin raja on hiukan liukuva...
        niin ja sitten on erikseen nämä "puhdasrotuiset snautseri-pinserit" tyyliin jutut.
        no, jos nyt sitten päätettäisi että yhdistelmän sna pin jälkeläiset olisivat omaa rotuaan, niin kai niiden jälkeläiset olisivat puhtaita sen jälkeen kun snapi snapi saisivat pentuja.
        mutta esim tässä sna pin jutussahan oli kyseessä jonkinmoinen kannan uudistaminen... ei siis uusi rotu.
        jos vaikka snautseriin pitää sekottaa pinseriä niin kyllä nyt menee minusta useampi sukupolvi ennenkuin ollaan taas snautsereissa.
        en tosin muista tarkalleen tuota sna pin tapausta...
        mutta se on minun kantani ja ajattelutapani :)
        siis ei puhdasrotuiset rekisteröimättömät ole sekarotuisia... miten joku voi ajatella niin..? :D

"siis ei puhdasrotuiset rekisteröimättömät ole sekarotuisia... miten joku voi ajatella niin"

Ne ovat sekarotuisia, kun ei niitä voi puhtaiksikaan todistaa. Asiasta pitää olla mustaa valkoisella ennenkuin voidaan puhua varmasti puhtaasta koirasta. Eli koiran vanhemmat tiedossa, uroksen omistajan allekirjoitus astutustodistukseeen ja pennuille paperit.

Jos ei ole mustaa valkoisella, voi kasvattaja väittää koiran taustoista ihan mitä tahansa. Sakemannin ja belgin sekotusta voidaan väittää "puhtaaksi" sakemanniksi tai belgiksi, riippuen nyt siitä, kumpaa vanhempaa pennut enemmän muistuttavat. Ja sitten myydään paperittomia sakemanneja, hintaan 400 euroa.

Kuka oikeasti uskoo vieraan ihmisen sanaa, että joo, vanhemmat ovat ne-ja-ne-koirat, jos ei tosiaan ole mitään todisteita?? Sekarotuisia ne paperittomat on hyvin suurella todennäköisyydellä. Miksi sitä ei voi myöntää jos paperittoman omistaa, että saattaa hyvinkin olla sekarotuinen ja sekarotuisen asemassa se on, jos kisata haluaa (ilmeisesti "paperiton rotukoira" kuulostaa sitten niin paljon paremmalta kuin sekarotuinen.)

• just just
        sivusta kirjoitti:

"siis ei puhdasrotuiset rekisteröimättömät ole sekarotuisia... miten joku voi ajatella niin"

Ne ovat sekarotuisia, kun ei niitä voi puhtaiksikaan todistaa. Asiasta pitää olla mustaa valkoisella ennenkuin voidaan puhua varmasti puhtaasta koirasta. Eli koiran vanhemmat tiedossa, uroksen omistajan allekirjoitus astutustodistukseeen ja pennuille paperit.

Jos ei ole mustaa valkoisella, voi kasvattaja väittää koiran taustoista ihan mitä tahansa. Sakemannin ja belgin sekotusta voidaan väittää "puhtaaksi" sakemanniksi tai belgiksi, riippuen nyt siitä, kumpaa vanhempaa pennut enemmän muistuttavat. Ja sitten myydään paperittomia sakemanneja, hintaan 400 euroa.

Kuka oikeasti uskoo vieraan ihmisen sanaa, että joo, vanhemmat ovat ne-ja-ne-koirat, jos ei tosiaan ole mitään todisteita?? Sekarotuisia ne paperittomat on hyvin suurella todennäköisyydellä. Miksi sitä ei voi myöntää jos paperittoman omistaa, että saattaa hyvinkin olla sekarotuinen ja sekarotuisen asemassa se on, jos kisata haluaa (ilmeisesti "paperiton rotukoira" kuulostaa sitten niin paljon paremmalta kuin sekarotuinen.)

niin no en minä nyt sitä tarkoittanut että ainakaan itselläni olisi mitään tarvetta olla varma paperittoman koiran puhtaudesta...
        enkä myöskään sitä että uskoisin vieraan ihmisen sanaan.
        sitä vain tarkoitin että kun jotkut ymmärtää sanan sekarotuinen samaksi kuin paperiton puhdasrotuinen. että pääasia on vain ne paperit.
        itselläni ainaki oli aikas varmasti puhdas saksanpaimenkoira joka vain ei ollut rekisteröity koska syntyi kasvattajalle vahinkopentueessa.
        kunniansa vuoksi ei rekisteröinyt pentuja.
        siis minusta varsin typerää, mutta kuitenkin.
        niin, sanottakoon vielä, että itse en koiraa hankkinut, vaan äitini. itse jos olisin ollut koiraa hankkimassa olisin "hiukan" enemmän tutkinut "hiukan" parempia vaihtoehtoja....
        on muuten tullut vastaan niitäkin tapauksia joissa pentueen isä on ollut eri kuin papereissa lukenut.
        että että. se mustaa valkoisellakaan ei nyt aina ole ihan täysin luotettavaa juttua....

• Riva
        just just kirjoitti:

niin no en minä nyt sitä tarkoittanut että ainakaan itselläni olisi mitään tarvetta olla varma paperittoman koiran puhtaudesta...
        enkä myöskään sitä että uskoisin vieraan ihmisen sanaan.
        sitä vain tarkoitin että kun jotkut ymmärtää sanan sekarotuinen samaksi kuin paperiton puhdasrotuinen. että pääasia on vain ne paperit.
        itselläni ainaki oli aikas varmasti puhdas saksanpaimenkoira joka vain ei ollut rekisteröity koska syntyi kasvattajalle vahinkopentueessa.
        kunniansa vuoksi ei rekisteröinyt pentuja.
        siis minusta varsin typerää, mutta kuitenkin.
        niin, sanottakoon vielä, että itse en koiraa hankkinut, vaan äitini. itse jos olisin ollut koiraa hankkimassa olisin "hiukan" enemmän tutkinut "hiukan" parempia vaihtoehtoja....
        on muuten tullut vastaan niitäkin tapauksia joissa pentueen isä on ollut eri kuin papereissa lukenut.
        että että. se mustaa valkoisellakaan ei nyt aina ole ihan täysin luotettavaa juttua....

tapahtunut sille kasvattajalle joka on väärentänyt astutustodistuksen,tiedätkö?
        Sehän on petos,eiköhän rikoslaki koske myös kasvattajaa joka on elinkeinoharjoittaja.

• just just
        Riva kirjoitti:

tapahtunut sille kasvattajalle joka on väärentänyt astutustodistuksen,tiedätkö?
        Sehän on petos,eiköhän rikoslaki koske myös kasvattajaa joka on elinkeinoharjoittaja.

täytyy sanoa että enpäs tiedä. on kyllä tosi tunnettu kasvattaja. ainakin niissä piireissä. siis toooooosi tunnettu.
        tapahtuneesta on jo yli viisi vuotta...
        ilmeisesti tosin homma meni tarkalleen niin että narttu astutettiin kyllä sillä "oikellakin" uroksella, mutta kun tiedossa oli että uroksen aiemmat astumiset oli olleet aika ns epätuottoisia niin sitten vielä vedettiin varmuuden vuoksi päälle toisellakin.
        eli siis käsittääkseni pennut saattoivat toki olla oikeastikin sen mutta mutta....

• kasv. Vuolasvirta p.

Meillä on kennelissä pelkkiä narttuja joten omat ei astu toisiaan, tai astuu, mutta ei kaksi narttua aikaansaa pentuja. Meillä on juoksujen aikana vieraiden urosten vierailukielto ja siitä pidetään tiukka linja. Jos astutaan,astutaan tarkoituksellaja sillojn uroksen kotona. Kahden-kolmen tarkoituksella tehdyn pentueen jälkeen steriloidaan. Vieraat urokset ja niiden vierailut estetään aitaamalla piha huolellisesti ja vahtimalla juoksuisia narttuja ja niiden puuhia. Yksikään ei ole karannut (koputtaa puuta) ja saattanut itseään tiineeksi. MUTTA jos näin sattuisi käymään, veisin piikille. Kasvattajan velvollisuus 0n estää ei toivottujen pentujen syntyminen omassa kennelissään.
      T.Vuolasvirta palkittu

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      53
      4270
    2. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      81
      3953
    3. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      70
      3438
    4. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      96
      3360
    5. Mitäs nyt sijoittajat?

Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no
      Maailman menoa
      102
      2369
    6. Miks tän meidän

Rakkauden on pitänyt olla näin vaikeaa?
      Ikävä
      35
      2238
    7. Elän vastoin

Kaikkia arvoja kun en pysy sinusta erossa.
      Ikävä
      36
      2109
    8. muista olla

VAROVAINEN! m
      Ikävä
      24
      2109
    9. Onneksi on edes yksi kuva

Susta mitä voin välillä ihastella ja kaipailla sua😔
      Ikävä
      38
      2089
    10. Olisitpa se hellä

Ja herkkä minkä kuvan sain sinusta irl. Haluaisin että elämässäni olisi sellainen joka arvostaa minua juuri sellaisena k
      Ikävä
      23
      1984
    Aihe