Nämä ovat jääneet hieman epäselviksi minulle.
Yritin 2 vuotta sitten lopettaa mirtatsapiinien syömisen, olin viikon ilman, mutta tuli sellainen todella tuskainen ja ahdistunut, epätoivoinen olo. Vähän kuin olisi ollut aivan mieletön henkinen krapula.
Painoni nousi n. 20 kiloa parissa vuodessa siitä kun aloitin käytön, viimeaikoina se on taas laskenut n. 10 kiloa(käytän vieläkin), mutta suurin syy miksi en pidä kyseisestä lääkkeestä on se, että tunnen itseni aina aamuisin(tai heräämisen jälkeen) niin helvetin väsyneeksi seuraavat pari tuntia.
Minulla on ollut univaikeuksia, ja on kai vieläkin, joskaan ei niin pahoja, joten nukahdan paremmin, mutta se hyöty tuntuu menevän pois, koska lääkkeet väsyttävät seuraavana päivänä.
Jostain syystä kyseinen lääke tuntuu myös voimistavan kaikenlaisia vainoharhaisia tuntemuksia(saatan tarkkailla pulssiani usein/tuntuu kuin vasen käsi puutuisi jne) Olen käynyt lääkärissä monesti, eikä minulla ole koskaan todettu mitään fyysisiä sairauksia, tai oireita joista oikeasti kuuluisi olla huolissaan. Silti olen mirtatsapiinin käytön aikana alkanut yhä enemmän huolestumaan myös fyysisestä terveydestäni, ja tiedän että lääkärillä käyminen on todennäköisesti turhaa.
Mitkä ovat mirtatsapiinin terveydelliset vaikutukset? Mitä fyysisiä tai henkisiä haittoja lääke voi aiheuttaa?
Käytin aiemmin sepramia, mutta lääkäri vaihtoi(ehkä hieman vastahakoisesti) mirtatsapiiniin, sillä sepram aiheutti minulle tiettyjä oireita joihin en nyt tässä yhteydessä sen tarkemmin mene.
Jäi hieman epäselväksi, miksi lääkäri olisi halunnut että olisin pärjännyt sepramilla? Oletettavasti mirtatsapiinillä on enemmän mahdollisia haittavaikutuksia?
Yritin 2 vuotta sitten lopettaa mirtatsapiinien syömisen, olin viikon ilman, mutta tuli sellainen todella tuskainen ja ahdistunut, epätoivoinen olo. Vähän kuin olisi ollut aivan mieletön henkinen krapula.
Painoni nousi n. 20 kiloa parissa vuodessa siitä kun aloitin käytön, viimeaikoina se on taas laskenut n. 10 kiloa(käytän vieläkin), mutta suurin syy miksi en pidä kyseisestä lääkkeestä on se, että tunnen itseni aina aamuisin(tai heräämisen jälkeen) niin helvetin väsyneeksi seuraavat pari tuntia.
Minulla on ollut univaikeuksia, ja on kai vieläkin, joskaan ei niin pahoja, joten nukahdan paremmin, mutta se hyöty tuntuu menevän pois, koska lääkkeet väsyttävät seuraavana päivänä.
Jostain syystä kyseinen lääke tuntuu myös voimistavan kaikenlaisia vainoharhaisia tuntemuksia(saatan tarkkailla pulssiani usein/tuntuu kuin vasen käsi puutuisi jne) Olen käynyt lääkärissä monesti, eikä minulla ole koskaan todettu mitään fyysisiä sairauksia, tai oireita joista oikeasti kuuluisi olla huolissaan. Silti olen mirtatsapiinin käytön aikana alkanut yhä enemmän huolestumaan myös fyysisestä terveydestäni, ja tiedän että lääkärillä käyminen on todennäköisesti turhaa.
Mitkä ovat mirtatsapiinin terveydelliset vaikutukset? Mitä fyysisiä tai henkisiä haittoja lääke voi aiheuttaa?
Käytin aiemmin sepramia, mutta lääkäri vaihtoi(ehkä hieman vastahakoisesti) mirtatsapiiniin, sillä sepram aiheutti minulle tiettyjä oireita joihin en nyt tässä yhteydessä sen tarkemmin mene.
Jäi hieman epäselväksi, miksi lääkäri olisi halunnut että olisin pärjännyt sepramilla? Oletettavasti mirtatsapiinillä on enemmän mahdollisia haittavaikutuksia?
Vastaukset 7
Vanhimmat
Lääkärit ovat haluttomia vaihtamaan lääkettä, jos se on toimii.
Mirtatsapiinin mahdolliset haitavaikutukset olet tuossa kirjoituksessasi itse todennut. (Annoksen nosto voi auttaa väsyttävyyteen.)
Mielestäni se väsymys ei enää johdu niinkään siitä, ettenkö nukkuisi tarpeeksi, vaan itse tulkitsisin sen johtuvan juurikin mirtatsapiinista.
Käytän siis mirtatsapiiniä iltaisin, ja annosta on laskettu viimeksi n. vuosi tai kaksi vuotta sitten.
Mirtatsapiini (paitsi että siitä tulee histamiiniväsytystä, joka auttaa nukahtamiseen) parantaa unen laatua niin, että syvän unen jaksot lisääntyvät. Jos on pakko herätä aamuisin tiettyyn aikaan, se voi hyvinkin tapahtua syvän unen vaiheesta, josta herääminen on - noh, sanokaamme työläämpää. Yleensähän normaali uni kevenee ja REM-jaksot lisääntyvät aamua kohti, ja niistä on helpompi herätä - tämän tietää, kun herätessään muistaa, että näki jotain unta.
Mulla mirta toiminut 7.5mg annoksella ok. Nukahdan reilu parin tunnin kuluttua. Heräilen vain pari kertaa yöstä ja herään vasta viiden aikaan jolloin uni ei tule. Saan nukuttua noin 5-6 tuntia ja olen virkeä! Yksi tehokkain ja ei liiemmin haittavaikutuksia. Olematon ruokahalu ja kuvotus lieventyivät..
Oletettavasti käytät mirtatsapiinia myös masennukseen. Kauan olet käyttänyt ja onko annosta muutettu?
Itselläni on nykyään 15mg, tätä ennen oli 30mg.
Jos nukun 5 tuntia niin olen yleensä aivan zombie ainakin siihen puoleen päivään asti.
Vuosi sitten ajattelin jos sen voisi muuttaa tuohon 7.5mg mikä on tietääkseni minimi, lääkäri sanoi että ei ehkä kannata vielä. Samaa mieltä hän oli myös muutama kk sitten kun viimeksi kävin.
En kyllä itse suosittele kyseistä lääkettä. Sitä tuli itse popsittua masennukseen 30mg annos. Ja siitä sitten alko väsymys, kokoajan oli nälkä, hikoilu, vainoharhaiset tuntemukset kuten tunne että joku koskettaa jalkaa tai kättä, pistelyä pakottavaa liikkumista. Mutta kaikilla erilainen kokemus.. Tossa vain minun mielipide
Hieman samanlaiset fiilikset lukuunottamatta tuota mainitsemaasi kosketusharhaa, joka kyllä sekin saattaa tulla jos on ottanut alkoholia, en tosin ota alkoa enää kuin ehkä pari kertaa vuodessa.
Näläntunne ja hikoilu kyllä ovat yleisiä. Tämän lisäksi minulla on myös satunnaiskäytössä propral(paniikkihäiriöön), mutta välttelen sen käyttämistä jos ei tunnu siltä että on aivan pakko ottaa, koska propral hikoiluttaa vielä enemmän.
Vaihdettiinko mirtatsapiini kohdallasi johonkin toiseen lääkkeeseen?