Homot ja piispojen tuumailu

Kristinuskon historiassa homoseksuaalisuuteen on suhtauduttu kielteisesti, koska
Raamattu yksiselitteisesti torjuu sen sekä luonnonvastaisena että pakanuuteen
kuuluvana. Homoseksuaalisen taipumuksen toteuttaminen on vastoin Jumalan
tahtoa ja siten ruumiin pyhyyden häpäisemistä. Toimiakseen oikein homoseksu-
aalin tulee pidättäytyä taipumuksensa toteuttamisesta. Homoseksuaaliset teot ei-
vät kuitenkaan ole synteinä Uudessa testamentissa missään erityisasemassa (1.
Kor. 1:9–10).

Piispojen mukaan Raamattuun perustuva kirkon käsitys homoseksuaalisen käyt-
täytymisen luonnonvastaisuudesta ei anna kenellekään oikeutta riistää homosek-
suaalilta ihmisarvoa eikä se saa johtaa tinkimiseen lähimmäisen rakkauden vaati-
muksesta. Homoseksuaalinen lähimmäinen on hyväksyttävä täysivaltaisena jäse-
nenä mukaan kirkon ja yhteiskunnan eri toimintamuotoihin. Ottaessaan homo-
seksuaalisia jäseniään virkoihin ja muihin palvelutehtäviin kirkolla on kuitenkin
oikeus edellyttää, ettei asianomainen opeta eikä toimi vastoin sitä, mitä kirkko
homoseksuaalisuudesta opettaa. Homoseksuaalinen ihminen voi olla kärsivä lä-
himmäinen, jota on tuettava hyväksymään erilaisuutensa ja näkemään siitä aiheu-
tuvat elämän rajoitukset ja myönteiset mahdollisuudet.


Piispainkokouksen päätös 1984. Sitä käsitellään piispainkokouksen selvityksessä kirkolliskokoukselle. 10.02.2010 Löytyy sivulta 8-9

http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/643F379B1F796417C22570AF004390C7?OpenDocument&lang=FI

Onko kirkko muuttanut piispainkokouksessa tuota näkemystään, jonka mukaan se on luonnon ja Jumalan vastaista? Ja mieluiten sivunumeroa, jos olette löytäneet kohdan...

54

248

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turhautunut2

      Ei siinä ole mitään sivunumeroja.

      • Kun kelaat sivuja alaspäin, niin jokaisen arkin alapuolella on sivunumero.


    • Nuo kaksi ensimmäistä kappaletta on suoraan kopsattu mietinnöstä. Tarkastelin perusteita mitä oli annettu 2010 ja siinä ei kumota tuota oppia. Mikäli jollakin papilla on toista tietoa, niin sitä nyt tarvittaisiin. Täällä on papitkin jeesustellut sillä, että kirkko ei pidä homoseksualismia syntinä tai Jumalan vastaisena tekona. Tuon läpyskän mukaan he pitää edelleen sitä. Miten he on sitten kuorruttanut sen vuoden 2010 mietintöönsä, niin se on toinen asia.

      Yleensä en odota papeilta mitään vastauksia, kun ei sieltä niiltä tule. Nyt tarvittaisiin niitä perusteluja, joissa olette vakuuttaneet kirkon kannan olevan toinen. Homous ei ole syntiä. Arkkipiispan näkemys ei ole mikään kirkon kanta ja te tiedätte sen. Älkää sitä alentuko tuputtamaan.

      • hyväksyn homot

        Voivoi. Sinä luulet jonkun läpyskän olevan kaikki kaikessa. Yleensä läpyskä luetaan mutta sellaiset läpyskät eivät kenenkään mielipiteisiin vaikuta sen kummemmin. Papit uskovat edelleen että jumala ei ole homoja vastaan, vaikka jotkut raamattuakin tulkitsevat toisin.

        Piispoista on ollut viimeksi esillä Irja Askola joka siunasi homoparin lähetystyöhön.

        Muista piispoista tai heidän vuosien takaisista kannanotoista kukaan ei ole kiinnostunut, paitsi sinä.


      • hyväksyn homot kirjoitti:

        Voivoi. Sinä luulet jonkun läpyskän olevan kaikki kaikessa. Yleensä läpyskä luetaan mutta sellaiset läpyskät eivät kenenkään mielipiteisiin vaikuta sen kummemmin. Papit uskovat edelleen että jumala ei ole homoja vastaan, vaikka jotkut raamattuakin tulkitsevat toisin.

        Piispoista on ollut viimeksi esillä Irja Askola joka siunasi homoparin lähetystyöhön.

        Muista piispoista tai heidän vuosien takaisista kannanotoista kukaan ei ole kiinnostunut, paitsi sinä.

        Tota noi....Oikeastaan ne läpyskät määrää kirkon viralliset tulkinnat asioista. Se sama läpyskä määräsi senkin, että homojen parisuhteen puolesta VOI rukoilla. Mikäli sinä luit tarkasti, mitä epäilen, niin lausunnossa sanottiin otettavan huomioon aiemmat päätökset....Et silleen. Jokaiselle riparilaiselle kirkon virallinen tulkinta...ja kotiin.

        Eihän siinä ole mitään hävettävää, jos he noin uskoo.


    • Thoon

      Piispat eivät minun käsittääkseni päätä kirkon oppia. Se on mikä on. Tulkinnanvaraisessa asiassa päätöksen tekee viime kädessä kirkolliskokous. Homoasiassa on tulkinnanvaraista, onko seksi sinänsä synti vai vain "irstailu".

      • Kyse oli epäselvä ja siksi kirkolliskokous pyysikin piispoilta selvitystä asiaan. Sen selvityksen yhteydessä käsiteltiin piispojen puheenvuoroa vuodelta 1984.

        Homojen puolesta rukoileminen oli pastoriaalinen ohje, jonka läpimenemiseen tarvittiin vain enemmistön äänet. Oppia jos olisi muutettu, niin olisi pitänyt olla 3/4 enemmistö. Oppia olisi pitänyt muuttaa, jos homous ei olisikkaan syntiä.


      • ei väliä
        mave kirjoitti:

        Kyse oli epäselvä ja siksi kirkolliskokous pyysikin piispoilta selvitystä asiaan. Sen selvityksen yhteydessä käsiteltiin piispojen puheenvuoroa vuodelta 1984.

        Homojen puolesta rukoileminen oli pastoriaalinen ohje, jonka läpimenemiseen tarvittiin vain enemmistön äänet. Oppia jos olisi muutettu, niin olisi pitänyt olla 3/4 enemmistö. Oppia olisi pitänyt muuttaa, jos homous ei olisikkaan syntiä.

        Ei noilla kirkolliskokouksien päätöksillä ole valtaa pappien tai palstalla kirjoittavien mielipiteisiin. Enemmistö hyväksyy homot ja thats it.

        Turhaan yrität vängätä asiaa toiseksi.

        Mitä jostain kirkolliskokouksista?


      • Thoon
        mave kirjoitti:

        Kyse oli epäselvä ja siksi kirkolliskokous pyysikin piispoilta selvitystä asiaan. Sen selvityksen yhteydessä käsiteltiin piispojen puheenvuoroa vuodelta 1984.

        Homojen puolesta rukoileminen oli pastoriaalinen ohje, jonka läpimenemiseen tarvittiin vain enemmistön äänet. Oppia jos olisi muutettu, niin olisi pitänyt olla 3/4 enemmistö. Oppia olisi pitänyt muuttaa, jos homous ei olisikkaan syntiä.

        Eikö se ole varsinaisesti sen vahvistaminen, mikä on evlut kirkon oppi. Kristinuskon oppi on mikä on, mutta sen tulkinta muuttuvissa olosuhteissa vaatii joskus uusia päätöksiä. Homous on pitkään mielletty synniksi, mutta asiaa ei mikään kirkolliskokous ole tarkkaan ottaen koskaan päättänyt, koska asiaa pidetty itsestään selvänä. Tänään asia ei enää ole yksiselitteinen sen paremmin kuin orjuus aikanaan.


      • ei väliä kirjoitti:

        Ei noilla kirkolliskokouksien päätöksillä ole valtaa pappien tai palstalla kirjoittavien mielipiteisiin. Enemmistö hyväksyy homot ja thats it.

        Turhaan yrität vängätä asiaa toiseksi.

        Mitä jostain kirkolliskokouksista?

        Siinä on se pointti, että ne määrää kirkon virallisen opin. Nyt riparilaiset saa kysellä papeilta kirkon virallista oppia homoista, Homous on syntiä.


      • Thoon kirjoitti:

        Eikö se ole varsinaisesti sen vahvistaminen, mikä on evlut kirkon oppi. Kristinuskon oppi on mikä on, mutta sen tulkinta muuttuvissa olosuhteissa vaatii joskus uusia päätöksiä. Homous on pitkään mielletty synniksi, mutta asiaa ei mikään kirkolliskokous ole tarkkaan ottaen koskaan päättänyt, koska asiaa pidetty itsestään selvänä. Tänään asia ei enää ole yksiselitteinen sen paremmin kuin orjuus aikanaan.

        Piispat otti nimenomaan kantaa siihen asiaan 2010. He ei alkanut muuttamaan asiaa. Ainakin tämän hetkisen löydön perusteella. Kukaan pappi ei ole vielä vastannut, joten luulisi jonkun maksakaameillekaikkiveroa-liikkeen olevan hyvin innnostunut kumoamaan tuon. Olisi perin ikävää, jos riparilaiset saisivat väärää oppia.


    • totta vai tarua

      Synnin hyväksyjät eivät Raamatun mukaan voi pelastua. En ota asiaan enempää kantaa.

      "Joka syntinsä tunnustaa ja ne hylkää saa armon."

      • agnus Dei

        Israelin harjoittaman palestiinalaisten tappamisen ja syrjimisen hyväksyjät eivät siis voi pelastua. Hyvä!


      • Mä en ota kantaa tuohon asiaan...tai otan, kun oon jo ottanut muualla. Minua kiinnostaa kirkon virallinen kanta, että onko he muuttanut tuota käsitystä virallisesti. Mikäli niin on käynyt kuin epäilen, niin papit puhuu pehmoisia. Mä olin sivistitynyt ja käytin prostituuton kansanomaisen sanan sijasta pehmoisia. Virallisesti homous on Jumalan vastaista toimintaa ja täten syntiä. Virallisesti Hlvetti on piinahelvetti. Virallisesti kastamattomia lapsia kidutetaan ikuisesti Hlvetissä. Mikäli täällä saa puhua papit mitä sattuu, niin koko Jumala on mitä sattuu...Täten täällä taas tehdään Jumalasta idoottia ja heikkoa. Se taas kiinnostaa, että miksi? Yhteen kysymykseen kun saa vastauksen, niin kaksi muuta nousee esille.


    • Mää olisin erittäin otettu, jos papit pystyisi kumoamaan mun löytöni. Olisi perin ikävää, jos väärää tietoa levitettäisiin yleisölle.

    • pahalta näyttää

      Joka armoon uskoo,hylkää syntinsä. Piispatkin.

      • Jos kirkon virallinen oppi on tuo, niin voiko arkkipiispan erottaa väärän opetuksen vuoksi?


      • tv121
        mave kirjoitti:

        Jos kirkon virallinen oppi on tuo, niin voiko arkkipiispan erottaa väärän opetuksen vuoksi?

        mave
        Arkkipiispa vastaa kirkon järjestyksestä ja hänen on puututtava epäkohtiin jotka ovat jonkun opetuksessa opinvastaisia.Harhaoppia ei ole siis kirkossa lupa opettaa ilman seurauksia.Puuttumattomuus johtaa huonoon lopputulokseen jonka me olemme havainneet Roomalaiskatollisen kirkon toiminnassa.


      • tv121 kirjoitti:

        mave
        Arkkipiispa vastaa kirkon järjestyksestä ja hänen on puututtava epäkohtiin jotka ovat jonkun opetuksessa opinvastaisia.Harhaoppia ei ole siis kirkossa lupa opettaa ilman seurauksia.Puuttumattomuus johtaa huonoon lopputulokseen jonka me olemme havainneet Roomalaiskatollisen kirkon toiminnassa.

        Periaatteessa joo..Ainakin joskus on noin mietitty. Kukaan ei osannut arvata sitä, että arkkipiispa viljelee kirkon virallista oppia vastaan olevia käsityksiä. Nyt vetelen mutulla. Käsittääkseni piispaa ei voi erottaa. Piispaa voidaan painostaa eroamaan, mutta ei erottaa. Mäkinen ratsastaa kaiken liikkumavaransa rajoissa tässä asiassa. Julkisesti piispat eivät voi alkaa tappelemaan, kun se hajottaisi kirkkoa. Pappien kimppuun ei voi käydä, kun hehän vain toistaa arkkipiispansa näkemyksiä. Miten piispa voisi nuhdella pappia asiasta, jossa pappi vain toistaa arkkipiispansa näkemyksiä....


    • Kiinnostaisi tietää, onko virallista linjaa muutettu vai onko edelleen homous syntiä? ja perusteluilla.

      • tv121

        mave
        Etkö lue Raamatusta mitä kysyt.Kun Jumalallisella määräyksellä jokin on kiellettyä ,mitä se on jos tekee toisin.Päätteleppä itse.
        Uskoisin virallisenkannan olevan Raamatunmukainen.


      • Kuis
        tv121 kirjoitti:

        mave
        Etkö lue Raamatusta mitä kysyt.Kun Jumalallisella määräyksellä jokin on kiellettyä ,mitä se on jos tekee toisin.Päätteleppä itse.
        Uskoisin virallisenkannan olevan Raamatunmukainen.

        MInäpä en uskoisi virallisen kannan olevan Raamatun mukainen, kun eihän se ole sitä heteroidenkaan tapauksessa. Eronneita vihitään uuteen avioliittoon jne.


    • Kai sitä kesälomaa pukkaa, kun papit ei kerkeä vastaan. Mutta minä oon kuin kirkko lesken omaisuuden suhteen. Ihan heti ei lopu kärsivällisyys kyttäykseen.

    • kansa ei tiedä

      Nykyistä Arkkipiispaa ei olisi pitänyt edes valita,kun oli selvästi ennakoitavissa mitä tuleman pitää.

    • Shrink

      Olet Mave oikeassa, kirkon virallinen kanta on juuri tuo, mitä peräänkuulutat, mutta käytäntö on kuitenkin ristiriidassa tuon kannan kanssa.

      Tästähän riittää esimerkkejä viimeaikaisten tapahtumien kautta paljon.

      Kirkkohallitushan on antanut piispoille lähes vapaat kädet asiassa, joita muutamat " tulkitsevatkin" hyvin löysästi.....

      Tottakai jokaisella ihmisellä on samat oikeudet, sekä myös velvollisuudet.
      Mitä tulee kirkon viralliseen linjaan, se on paperilla se, minkä voi lukea tuosta pohdinnasta, minkä linkitit.

      Kirkon virallinen kanta toisinsanoen tukee perinteistä avioliittoa miehen ja naisen välillä ja on (toistaiseksi) erimieltä mm. eduskunnan kanssa.

      Kautta- aikojen kristityt ja kirkko ovat olleet tukkanuottasilla, mutta ollakseen kristitty, Raamattu antaa siihen ainoat oikeat eväät.

      Raamattu on Jeesuksen seuraajan ohjestusta, ei siihen perinnäissäännöksiä tarvita, olen joskus ennenkin sanonut, että emäkirkko sooloilee vähän liikaa......

      • Jos ja kun tuo kanta näyttää olevan kirkon virallista kantaa, niin millä lihaksilla papit täällä puhuu? Eikö piispojen tehtävä ole valvoa heidän opetuksiaan? Tuossa oli lyhyesti ja tyimekksäästi sanottu Raamatun tuomitsevan asian. Homous on syntiä ja Jumalan tahtoa vastaan oleva teko. Luulisi pappien tietävän kirkon todellisen opetuksen, koska tuolla ja muuallakin on edelletetty pappien opettavan oikeita kristillisiä arvoja. Miten täällä olevat papit voi opettaa miten sattuu? Lähinnä minua arsyttää tuossa se, että he on puhunut paskaa kun on suoraan kysytty kirkon kantaa. Joko he typeryyttänsä ovat olettaneet asian olevan niin kuin he kuvittelevat asian olevan tai he on tietoisesti valehdelleet asiassa. Ensimmäinen asia on pahempi kuin toinen. Miten noin eksyksissä olevat voivat opettaa mitään, jos eivät tiedä oikeaa tietä tai eivät välitä siitä. Ei siitä Hlvetistä ole turhaan kyselty täällä. Tietenkin, jos maksakaameillekaikkiveroa-liike haluaa vain käydä politiikkaa tuolla asialla, niin tehkööt. Kertokoot kaikille kristityille ensin, että he vetää mutulla näitä asioita ja se Hlvettikin on painostuskeinoksi kehitetty paikka.... Lopettaisivat sen henkisen ja hengellisen väkivallan.

        Papit kehuvat täällä kuinka kristinusko on niin ihana asia ja kristityt on sen takia parempia ihmisiä. Mä en ymmärrä miten se voisi olal parempi asia, jos siinä on useita hävettäviä kohtia...Niin pajjon hävettäviä kohtia, että niistä ei voi puhua suoraan.


    • Hyvä Mave,

      Otat esiin piispainkokouksen päätöksen vuodelta 1984 ja haet vastausta siihen, onko tämä päätös kumottu jossakin.
      Osaan vastata vain tähän sen verran, että kirkossa on viime vuosina laajasti keskusteltu kysymyksiä parisuhteensa rekisteröityjen oikeudesta parisuhteensa siunaamiseen ja mahdollisuudesta avioliittoon. Viimeksi kirkolliskokoushan sai tehtyä päätöksen rukoushetken järjestämisestä parisuhteensa rekisteröityjen kanssa.

      Keskustelu tasa-arvoisesta avioliittolaista ja siiitä mikä on kristillinen avioliittokäsitys on käynnissä. Erilaisia näkökantoja mahtuu kirkon sisälle. Tuo vuoden 1984 piispojen kannnanotto on oman aikansa tuote. Itse ainakin olen tulkinnut, että vuonna 2008 julkaistu piispojen Rakkauden lahja antaa jo aivan toisenlaisen kannanoton seksuaalivähemmistöihin. Tuossa kirjassa lähtökohtana on, että jokainen on arvokas, tasa-arvoinen ja Jumalan luoma. Ketään ei tulisi syrjiä seksuaalisen suuntautuneisuuden takia. Tässä kyseiseen julkaisuun linkki http://sakasti.evl.fi/sakasti.nsf/0/AC5B7C3890F48F5AC22577030038D858/$FILE/rakkauden_lahja.pdf.

      Ja tuossa linkittämässäsi selvityksessä juuri käydään tuota keskustelua ja otetaan esiin erilaiset näkökannat. Selvitys ja keskustelu kirkossa siis jatkuu. Valitettavasti kirkossa monet asiat muuttuvat hitaasti.


      Merja Lampila, pappi

      • Mitä minä luin 2010 vuoden lausuntoa, niin siinä todetaan ennen yhteenvetoa, että aiemmat lausunnot otetaan huomioon. Siinä ei muuteta tai kumota aiempia lausuntoja, vaan niiden pohjalta tehdään kannanotto.Tarkka lainaus:

        "Kirkon yhteisen uskon, kirkkomme aiempien kannanottojen ja tämän selvityksen
        pohjalta piispainkokous katsoo, että yhteistä ratkaisua on mahdollista etsiä lähin-
        nä neljännen vaihtoehdon pohjalta. "


        Sen vuoksi rukoileminen homojen puolesta oli ainoa järkeenkäyvä vaihtoehto. Raamatun mukaan kristityn tulee rukoilla kaikkien syntisten puolesta. Täten se päätös oli vain itsestäänselvän asian ääneen sanomista.

        Mitä minä kummastelen asiassa, niin täällä on pappien arvovallalla opetettu varmuudella, että kirkon opin mukaan homoseksuaalinen teko ei ole syntiä. Tuon läpyskän mukaan asia ei ole muuttunut miksikään. Homoja tulee kuitenkin käsitellä lähimmäisenrakkauden perusteella. Ei saa syyllistää ja antaa heidän tehdä omat ratkaisunsa, kun he nyt tietää oikeat arvot. Sehän on pohjana myöskin homo-pappien rek. parisuhteelle. He saavat elää ja solmia rekistöröidä parisuhteita, mutta heidän tulisi tietää mikä on kristillisten arvojen mukainen elämäntyyli.

        Vuoden 2001 kannanotosta:

        Työntekijöiltään kirkko edellyttää perinteisen opetuksensa mukaista käyttäytymistä.Homoseksuaalisen taipumuksen omaaviin tulee sekä yhteiskunnassa että kirkossa suhtautua heidän ihmisarvoaan kunnioittaen.


        Nuo täsmennykset on lähinnä vain yhteiskunnan toisaalta asettaminen lakien huomioon ottamista. Ketään ei saa syrjiä seksuaalisen suuntautumisen perusteella. Kirkkokaan ei vetoa tuossa torjumisessa homouteen vaan avioliittoon. Kirkolle avioliitto ei ole kuitenkaan sakramentti. He vetoaa Raamatun kohtaan, jossa mies toteaa naisen olevan hänelle hyvä kumppani....Siinä vaiheessa tosin ei ollut toista miestä, niin mies ei voinut tehdä toisenlaisia huomiota. Pointtina on kuitenkin se, että miehen ja naisen välisen parisuhteen keksi mies, eikä Jumala. Jeesus otti kantaa avioliittoon ja etenkin avioeroon. Kirkko on kuitenkin kumonnut sen opin, kun alkoi vihkimään eronneita. Nyt kirkko ratsastaa avioliitollla rek. parisuhteen vastustamisessa. Avioliitton, joka ei ole Jumalan asettama, vaan ihmisen. Avioliittolla, jonka ainoan ehdon asetti Jeesus ja jonka kirkko kumosi.


        Muistaakseni tuon 2008 vuoden kirja markkinoitiin puheenvuoron nimikkeellä. Sen allekirjoitti osa piispoista ja sen merkitys luterilaiselle opille on käytännössä nolla. Sen jälkeen tehtiin tuo 2010 selvitys, joka kertoo opin todellisesta tilanteesta.


        Täällä on kuitenkin kyselty useasti, että mikä on kirkon virallinen kanta. Papit on väittänyt muuta kuin miltä asia nyt näyttää. Se on suoranaista valehtelua. Miksi pappien pitää valehdella asiassa ? Kristinuskossa tuntuu olevan tietylle liikkeelle paljon hävettäviä oppeja. Miksi he on kristittyjä? Homoista he ei voi puhua suoraan, Hlvetistä, kastamattomien lapsien kohtelusta jne...Niin paljon hävettävää ja niin paljon joutuu erehdyttämään ihmisiä ettei joutuisi häpeämään. Tuo saa näyttämään kristinuskon loistavalta valinnalta, kun omat papitkin häpeää sen dogmeja. Minä en vain ymmärrä sitä, että miksi papit ylpeilee kristittyjen moraalilla, jos moraalin lopputulos on tuo....Ei ymmärrä.


      • Merja Lampila
        ____________
        Jotkin Tanskan ev.lut. kirkon edustajista irtisanoutuvat saastaisista homoteologeista ja on lohdullista tietää että kaikki PAPIT eivät ole vielä
        vihkiytyneet saatanalle - kirkoista ei ole niin väliä.

        Kirkollinen yhteys on Tanskassa siis katkennut ja Jumalan puhdistava rangaistus
        on lankeamassa Tanskan kirkon päälle

        Ev.lut. kirkko on suomessa astunut Raamatun rajaaman kristillisen alueen
        ulkopuolelle kapinoidessaan avoimesti Sanaa vastaan ja esittäessään
        tietävänsä asiat Jumalaa paremmin ja Tanskan kirkon kohtalo on jo täälläkin
        alkanut konkretisoitua.

        http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Kotimaa/1194666822547/artikkeli/hajoaako kirkko 11 teologia luopuu piispoista - lue koko ilmoitus.html

        Kehoitan jokaista uskovaa ottamaan Ritolat ev.lut. lahkosta jos ette halua
        rahallisesti tukea kirkkonne harjoittamaa rienausta.

        http://www.lhpk.fi/blogi/kirkollisen-yhteyden-katkeaminen-tanskassa/

        Kahdeksan tanskalaisen luterilaisen järjestön johtajaa kehottivat julkilausumassaan 15.6.2013 irrottautumaan niistä Tanskan kirkon papeista ja piispoista, jotka tukevat samaa sukupuolta olevien avioliitoon vihkimistä. Julkilausuman allekirjoittaneet valittavat, että tämän hajaannuksen Tanskan kirkko on itse aiheuttanut ja pakottanut. Uusi vihkikaava samaa sukupuoltava olevien vihkimisestä on Raamatun ja luterilaisen tunnustuksen valossa harhaoppinen. Näin myös sen laatijat ja käyttäjät rikkovat kirkollisen yhteyden.
        ________

        2. Tahdomme julistuksessa ja opetuksessa konkretisoida, mitä lähimmäisenrakkaus on, niin ettei siihen mahdu yhteiseloa tai seksuaalisuutta avioliiton ja Jumalan ihmiseloa varten luoman järjestyksen ulkopuolelta. Kun kansankirkko horjuttaa tätä järjestystä tekemällä nyt kaavan, joka hyväksyy rekisteröidyssä parisuhteessa elävän vihkimisen pappisvirkaan, tai kun kirkko jollain muulla tavalla legitimoi homoseksuaalisen yhteiselon julistuksessa ja sielunhoidossa, meillä ei ole muuta vaihtoehtoa, kun pitää kiinni siitä, että tämä on jyrkässä ristiriidassa sekä Raamatun että kansankirkon tunnustuspohjan kanssa.Raamattu on täynnä esimerkkejä siitä kuinka viralliset uskonnolliset rakenteet ja instituutiot ovat hylänneet totuuden, ja välillä se on selvinnyt vain maallikoiden joukossa. Käsityksemme on, että tämä uusi vihkikaava on mahdoton sovittaa yhteen kristillisen avioliittonäkemyksen kanssa ja edustaa näin ollen eettistä ja teologista HARHAOPPIA. Tämä kaava sotii niitä uskonkohtia vastaan, jotka ovat luterilaiselle uskolle perustavia.
        __________________________________________________


    • Ma5a

      Täytyy ihailla maven energiaa! :)

    • Hei Mave,

      Olet kyllä ihailtavasti perehtynyt asiaan. Varmasti olet siinä oikeassa, että samankaltaista piispojen kannanottoa sekuaalisuuteen ei kattavasti ole esitetty tuon vuoden 1984 jälkeen. Tuo kirja Rakkauden lahja on tosiaan puheenvuoro ja siinä ollaan jo selvästi hyväksyvällä kannalla erilaisiin seksuaalisiin suuntauksiin. Ja täytyy ottaa myös huomioon, että seksuaalisuuden synnystä on nyt toisenlaista tieto kuin 80-luvulla. Tuossa 2010 vuoden selvityksessä kirjataan erilaiset argumentit erilaisten katsantokantojen puolesta. Ja noista katsantokannoista löytyvät myös ne perusteet, joilla meistä monet argumentoivat suhtautumisensa homoseksuaalisuuteen myönteisesti. Meidän kirkossa on monelaisia näkemyksiä ja tässä tilanteessa on vain jaksettava keskustella ja taas keskuteltava.

      Luulen, että sellaisiin selkeisiin ja yksiselitteisiin kannanottoihin kuin vuoden 84 piispojen kannanotto ei enää edes kirkossa pyritä. Saatan olla väärässä, mutta maailma on muuttunut ja tällaisten yksiselitteisten kannanottojen aika taitaa vain olla mennyttä elämää.

      Ja noista dogmeista kun puhuit niin tarkentaisin hieman. Kirkon opin kannalta keskeiset opit pelastuksesta ovat dogmeja. Erilaiset kysymykset eettisistä kannanotoista kuuluvat niihin kysymyksiin, joista on ja voi olla erilaisia tulkintoja. Ne eivät ole ns. pelastuskysymyksiä.

      Tässä kysymyksessä onko homoseksuaalisuus synti ei ole kysymys dogmista vaan etiikan piirin kuuluvasta kysymyksestä. Tästä monet piispat ja kristityt ovat selvin sanoin sanoneet, että se ei ole synti.

      Kun taas pohditaan kristillistä avioliittokäsitystä niin joidenkin mielestä ollaan jo opillisessa kysymyksessä ja siitä käydään nyt keskustelua eli voiko kirkko vihkiä samaa sukupuolta olevat kirkolliseen avioliittoon. Tämä keskustelu on vasta alkanut kirkossa ja tuossa 2010 selvityksessä on tähän keskusteluun alku. Mutta huomautan, että nämä aatokset ovat omia eivät virallisia kannanottoja eli eri mieltä saa olla.


      Merja Lampila, pappi

      • Ja jos 1984 oli selkeä linja tuossa, homoseksualismi on jumalan tahtoa vastainen teko. Miten siihen vaiikuttaisi se, jos ihminen tietäisikin homouden syntymekanismin? Jumalahan antoi nootin asiasta ja Jumalahan on kaikkitietävä. Hänen luulisi tietävän perusteet päätökselleen. Onko kristinuskossa lähtökohta se, että ihmisen keksiessä mielestään pätevän selityksen kiellon syntymekanismille, niin asia voidaan kumota? ....Tulee vain mieleen, että mistäs ihminen tietää välttämättä kaikkia asioita asiaan liittyen. Tulee mieleen aloitukseni, joka käsitteli kristittyjen halua tehdä Jumalastaan idiootin ja heikon.

        Virallisen opin mukaan homoseksuaaalinen teko on Jumalan tahtoa vastaan toimimista. Se on syntiä. Onko tahallisen synnin tekeminen eettinen vaiko pelastuksellinen asia. Se pitäisi päättää, ennen kuin julistetaan joku asia synnittömäksi. Muistelisin tahallisen synnin tekemisen olevan pelastuksellinen kompastuskivi. Mikäli minä muistan oikein ja osa papeista julistaa sen ennenaikaisesti synnittömäksi, niin kuka kantaa vastuun virheellisestä opetuksesta? Sekö, jota grillataan Hlvetistä väärin ohjeiden noudattamisesta vaiko neuvojen antajaa. Minä näkisin tuon hyvin laajana opillisena ongelmana tässä vaiheessa. Etiikka seuraa sen jälkeen, kun on arvottu opilliset seikat pois alta. Sitä kirkko ei tee tässä vaiheessa, vaan osa papeista on sännännyt julistamaan homouden olevan synnitöntä toimintaa. Perusteluita heillä ei vielä ole asialle, mutta intoa löytyy. Etiikka on toissijainen kristinuskossa, koska eettisyyden perusteella pitäisi kastamattomattomien lasten ikuinen kiduttaminen ja Hlvetti ylipäätänsä julistaa valheelliseksi opiksi.

        Miksi muuten papit puhuu omilla mielipiteillä ja ovat täten harhauttaneet palstalla olevia ihmisiä 2 ja puoli vuotta? Tätä asiaa on kyseltu useita kertoja ja kukaan ei ole kertonut kirkon virallista kantaa asiaan. Mistä voi kysellä luterilaisen kirkon oppeja, jos ei täällä ole minkäänlaista velvollisuutta niissä pitäytyä?


      • ö ja a
        mave kirjoitti:

        Ja jos 1984 oli selkeä linja tuossa, homoseksualismi on jumalan tahtoa vastainen teko. Miten siihen vaiikuttaisi se, jos ihminen tietäisikin homouden syntymekanismin? Jumalahan antoi nootin asiasta ja Jumalahan on kaikkitietävä. Hänen luulisi tietävän perusteet päätökselleen. Onko kristinuskossa lähtökohta se, että ihmisen keksiessä mielestään pätevän selityksen kiellon syntymekanismille, niin asia voidaan kumota? ....Tulee vain mieleen, että mistäs ihminen tietää välttämättä kaikkia asioita asiaan liittyen. Tulee mieleen aloitukseni, joka käsitteli kristittyjen halua tehdä Jumalastaan idiootin ja heikon.

        Virallisen opin mukaan homoseksuaaalinen teko on Jumalan tahtoa vastaan toimimista. Se on syntiä. Onko tahallisen synnin tekeminen eettinen vaiko pelastuksellinen asia. Se pitäisi päättää, ennen kuin julistetaan joku asia synnittömäksi. Muistelisin tahallisen synnin tekemisen olevan pelastuksellinen kompastuskivi. Mikäli minä muistan oikein ja osa papeista julistaa sen ennenaikaisesti synnittömäksi, niin kuka kantaa vastuun virheellisestä opetuksesta? Sekö, jota grillataan Hlvetistä väärin ohjeiden noudattamisesta vaiko neuvojen antajaa. Minä näkisin tuon hyvin laajana opillisena ongelmana tässä vaiheessa. Etiikka seuraa sen jälkeen, kun on arvottu opilliset seikat pois alta. Sitä kirkko ei tee tässä vaiheessa, vaan osa papeista on sännännyt julistamaan homouden olevan synnitöntä toimintaa. Perusteluita heillä ei vielä ole asialle, mutta intoa löytyy. Etiikka on toissijainen kristinuskossa, koska eettisyyden perusteella pitäisi kastamattomattomien lasten ikuinen kiduttaminen ja Hlvetti ylipäätänsä julistaa valheelliseksi opiksi.

        Miksi muuten papit puhuu omilla mielipiteillä ja ovat täten harhauttaneet palstalla olevia ihmisiä 2 ja puoli vuotta? Tätä asiaa on kyseltu useita kertoja ja kukaan ei ole kertonut kirkon virallista kantaa asiaan. Mistä voi kysellä luterilaisen kirkon oppeja, jos ei täällä ole minkäänlaista velvollisuutta niissä pitäytyä?

        Olipa vahvaa tekstiä mavelta. Ja tuohon synnin tekemisen tahallisuuteen sanoo Hepr 10:26 näin "Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,"

        Siis jos uskoontullut (päästyämme totuuden tuntoon) tahallaan tekee Jumalan tahdon vastaisesti, niin ei oleenää uhria syntien edestä.


      • mave kirjoitti:

        Ja jos 1984 oli selkeä linja tuossa, homoseksualismi on jumalan tahtoa vastainen teko. Miten siihen vaiikuttaisi se, jos ihminen tietäisikin homouden syntymekanismin? Jumalahan antoi nootin asiasta ja Jumalahan on kaikkitietävä. Hänen luulisi tietävän perusteet päätökselleen. Onko kristinuskossa lähtökohta se, että ihmisen keksiessä mielestään pätevän selityksen kiellon syntymekanismille, niin asia voidaan kumota? ....Tulee vain mieleen, että mistäs ihminen tietää välttämättä kaikkia asioita asiaan liittyen. Tulee mieleen aloitukseni, joka käsitteli kristittyjen halua tehdä Jumalastaan idiootin ja heikon.

        Virallisen opin mukaan homoseksuaaalinen teko on Jumalan tahtoa vastaan toimimista. Se on syntiä. Onko tahallisen synnin tekeminen eettinen vaiko pelastuksellinen asia. Se pitäisi päättää, ennen kuin julistetaan joku asia synnittömäksi. Muistelisin tahallisen synnin tekemisen olevan pelastuksellinen kompastuskivi. Mikäli minä muistan oikein ja osa papeista julistaa sen ennenaikaisesti synnittömäksi, niin kuka kantaa vastuun virheellisestä opetuksesta? Sekö, jota grillataan Hlvetistä väärin ohjeiden noudattamisesta vaiko neuvojen antajaa. Minä näkisin tuon hyvin laajana opillisena ongelmana tässä vaiheessa. Etiikka seuraa sen jälkeen, kun on arvottu opilliset seikat pois alta. Sitä kirkko ei tee tässä vaiheessa, vaan osa papeista on sännännyt julistamaan homouden olevan synnitöntä toimintaa. Perusteluita heillä ei vielä ole asialle, mutta intoa löytyy. Etiikka on toissijainen kristinuskossa, koska eettisyyden perusteella pitäisi kastamattomattomien lasten ikuinen kiduttaminen ja Hlvetti ylipäätänsä julistaa valheelliseksi opiksi.

        Miksi muuten papit puhuu omilla mielipiteillä ja ovat täten harhauttaneet palstalla olevia ihmisiä 2 ja puoli vuotta? Tätä asiaa on kyseltu useita kertoja ja kukaan ei ole kertonut kirkon virallista kantaa asiaan. Mistä voi kysellä luterilaisen kirkon oppeja, jos ei täällä ole minkäänlaista velvollisuutta niissä pitäytyä?

        Hyvä Mave,

        Ymmärränköhän nyt mitä tarkoitat. Me kaikki ihmiset olemme syntisiä. Me teemme syntiä tieten ja tietämättämme sekä olemme perisynnin alaisia. Synnistä meidät voi pelastaa vain Jeesus. Kun kysyt onko tahallisen synnin tekeminen eettinen teko vaiko pelastuksellinen asia niin ajattelen sen jotenkin niin, että syntinenkin ihminen voi tehdä oikein ja väärin. Se että hän tekee oikein ei lisää hänen pelastumistaan ja synnin tekiminen ei vähennä hänen pelastumistaan, koska pelastuminen ei ole meidän ihmisten teoista kiinni. Hyviä tekoja kristitty pyrkii tekemään, että yhteinen elämä olisi hyvää. Ja meitä ei tulla helvetissä grillaamaan ansiomme mukaan vaan me saamme pelastuksen lahjana, kun turvaudumme Jeesuksen sovituskuolemaan. Me pelastumme armosta, emme tekojemme tähden. Kuitenkin meitä velvoittaa rakkauden kakoiskäsky toimimaan oikein.

        Sitten tuo kysymys kaikkitietävän Jumalan nooteista Raamatussa. Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja mutta samalla pyhä kirja. Eli meidän erehtyväisten ihmisten kirjoittamassa tekstissä Jumala puhuu ja kertoo tahtoaan. Raamatun tekstit ovat syntyneet tiettynä aikana ja on hyvä tietää niiden syntyhistoria, että voi ymmärtää lukemaansa. Raamatun aikana esim. ei tunnettu homoseksuaalisuutta sellaisena kuin tänä päivänä. Raamatun kohdat, joissa siitä kerrotaan, kertovat siis aivan erilaisesta maailmasta. Raamattua tulee tulkita, sitä ei voi lukea ilman tulkintaa. Helppoahan olisi, jos Jumala kertoisi selkeät ohjeet aina ja kaikkeen, silloin olisi yksiselitteistä ja selvää, mutta niin ei ole. Meidän on käytettävä omaa ajattelua ja ymmärrystä.

        Tuosta kirkon virallisesta kannasta. Kirkolla on joistakin asioista virallinen kanta. Ja kuten jo aiemmin kerroin ne viralliset kannat koskevat usein opillisia asioita. Minusta niin arkkipiispa kuin monet muutkin kirkossa ovat selkeästi sanoittaneet, että homoseksuaalisuus ei ole synti. En oikein ymmärrä miksi haluat nähdä tämän asian jonakin muuna?


        Merja Lampila, pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hyvä Mave,

        Ymmärränköhän nyt mitä tarkoitat. Me kaikki ihmiset olemme syntisiä. Me teemme syntiä tieten ja tietämättämme sekä olemme perisynnin alaisia. Synnistä meidät voi pelastaa vain Jeesus. Kun kysyt onko tahallisen synnin tekeminen eettinen teko vaiko pelastuksellinen asia niin ajattelen sen jotenkin niin, että syntinenkin ihminen voi tehdä oikein ja väärin. Se että hän tekee oikein ei lisää hänen pelastumistaan ja synnin tekiminen ei vähennä hänen pelastumistaan, koska pelastuminen ei ole meidän ihmisten teoista kiinni. Hyviä tekoja kristitty pyrkii tekemään, että yhteinen elämä olisi hyvää. Ja meitä ei tulla helvetissä grillaamaan ansiomme mukaan vaan me saamme pelastuksen lahjana, kun turvaudumme Jeesuksen sovituskuolemaan. Me pelastumme armosta, emme tekojemme tähden. Kuitenkin meitä velvoittaa rakkauden kakoiskäsky toimimaan oikein.

        Sitten tuo kysymys kaikkitietävän Jumalan nooteista Raamatussa. Raamattu on ihmisten kirjoittama kirja mutta samalla pyhä kirja. Eli meidän erehtyväisten ihmisten kirjoittamassa tekstissä Jumala puhuu ja kertoo tahtoaan. Raamatun tekstit ovat syntyneet tiettynä aikana ja on hyvä tietää niiden syntyhistoria, että voi ymmärtää lukemaansa. Raamatun aikana esim. ei tunnettu homoseksuaalisuutta sellaisena kuin tänä päivänä. Raamatun kohdat, joissa siitä kerrotaan, kertovat siis aivan erilaisesta maailmasta. Raamattua tulee tulkita, sitä ei voi lukea ilman tulkintaa. Helppoahan olisi, jos Jumala kertoisi selkeät ohjeet aina ja kaikkeen, silloin olisi yksiselitteistä ja selvää, mutta niin ei ole. Meidän on käytettävä omaa ajattelua ja ymmärrystä.

        Tuosta kirkon virallisesta kannasta. Kirkolla on joistakin asioista virallinen kanta. Ja kuten jo aiemmin kerroin ne viralliset kannat koskevat usein opillisia asioita. Minusta niin arkkipiispa kuin monet muutkin kirkossa ovat selkeästi sanoittaneet, että homoseksuaalisuus ei ole synti. En oikein ymmärrä miksi haluat nähdä tämän asian jonakin muuna?


        Merja Lampila, pappi

        Sinä unohdat yhden tärkeimmän asian tuossa homostelun kiellossa. Raamatun mukaan Jumala antoi Moosekselle lain, joka kielsi asian. Jumala antoi siitä jopa tappotuomion. Jeesus vahvisti tämän lain uudessa testamentissa. Mikäli sinä vetoat siihen, että siihen aikaan ei tiedetty homoseksualismista tarpeeksi, niin sinä joudut kumoamaan Mooseksen lain. Silloin on pakko tulla siihen johtopäätökseen, että Mooses sorvasi itse lain, eikä saanut sitä Jumalalta. Silloin sinä teet tyhjäksi koko Raamatun ja kristinuskon keskeiset opit. Oletkos miettinyt sitä?

        Jumalaa jos ei tehdä idiootiksi, niin sinun tulee kumota laki. Mikäli sinä kumoat vain osan siitä, niin silloin sinä valikoit omien arvojesi mukaisesti sopivat kohdat. Vaikea nähdä mitään jumalallista siinä prosesessia. Mikäli kuitenkin kumoat haluamasi kohtia, niin kumoatko samalla perisynti-opin ja Hlvetin? Riittääkö sinun humaaniutesi sinne asti vaiko satunnainen valinta riittää vain homojen osaan?

        Ja mitä tulee arkkipiispan näkemykseen siitä, että homous ei ole syntiä, niin hän voi sanoa niin. Piispaa ei voi erottaa, eikä piispat ala julkisesti tukkanuottasille. Sillä lausunnolla ei kalasteta muuta kuin liberaaleiden ääniä. Opillisesti sillä lausunnolla ei ole mitään merkitystä. Homojen parisuhteen rukoilun kannanototossakin korostettiin sitä, että homot pitää hyväksyä lähimmäisen rakkauden vuoksi. Itse teko oli edelleen syntiä. Suomen laki ohjasi päätöstä ja päätöksen sanamuotoa. Piti keksiä porsaanreikä, johon vedota. Se oli avioliitto. Virallinen kanta on kuitenkin se, että homous on syntiä ja se teko on Jumalan tahtoa vastaan.....


        Ja otetaanpa tunnustuskirjoista palanen. Tässä nimenomaan kielletään tälläisen opin levittäminen:

        " Samoin sen käsityksen, että pahat himot eivät ole syntiä vaan luontoon luomisen perusteella olemuksellisesti kuuluvia ominaisuuksia. Mainittu puutos tai vaurio ei muka todella olisikaan sellainen synti, jonka vuoksi ilman Kristusta oleva ihminen on vihan lapsi. "

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/perisynti.html

        Arkkipiispan homo-lausunto ei nojaa luterilaiseen oppiin vaan päinvastoin. Juuri tuollaisen oppi kielletään yksimielisyyden ohjeessa.


      • selvää tekstiä
        mave kirjoitti:

        Sinä unohdat yhden tärkeimmän asian tuossa homostelun kiellossa. Raamatun mukaan Jumala antoi Moosekselle lain, joka kielsi asian. Jumala antoi siitä jopa tappotuomion. Jeesus vahvisti tämän lain uudessa testamentissa. Mikäli sinä vetoat siihen, että siihen aikaan ei tiedetty homoseksualismista tarpeeksi, niin sinä joudut kumoamaan Mooseksen lain. Silloin on pakko tulla siihen johtopäätökseen, että Mooses sorvasi itse lain, eikä saanut sitä Jumalalta. Silloin sinä teet tyhjäksi koko Raamatun ja kristinuskon keskeiset opit. Oletkos miettinyt sitä?

        Jumalaa jos ei tehdä idiootiksi, niin sinun tulee kumota laki. Mikäli sinä kumoat vain osan siitä, niin silloin sinä valikoit omien arvojesi mukaisesti sopivat kohdat. Vaikea nähdä mitään jumalallista siinä prosesessia. Mikäli kuitenkin kumoat haluamasi kohtia, niin kumoatko samalla perisynti-opin ja Hlvetin? Riittääkö sinun humaaniutesi sinne asti vaiko satunnainen valinta riittää vain homojen osaan?

        Ja mitä tulee arkkipiispan näkemykseen siitä, että homous ei ole syntiä, niin hän voi sanoa niin. Piispaa ei voi erottaa, eikä piispat ala julkisesti tukkanuottasille. Sillä lausunnolla ei kalasteta muuta kuin liberaaleiden ääniä. Opillisesti sillä lausunnolla ei ole mitään merkitystä. Homojen parisuhteen rukoilun kannanototossakin korostettiin sitä, että homot pitää hyväksyä lähimmäisen rakkauden vuoksi. Itse teko oli edelleen syntiä. Suomen laki ohjasi päätöstä ja päätöksen sanamuotoa. Piti keksiä porsaanreikä, johon vedota. Se oli avioliitto. Virallinen kanta on kuitenkin se, että homous on syntiä ja se teko on Jumalan tahtoa vastaan.....


        Ja otetaanpa tunnustuskirjoista palanen. Tässä nimenomaan kielletään tälläisen opin levittäminen:

        " Samoin sen käsityksen, että pahat himot eivät ole syntiä vaan luontoon luomisen perusteella olemuksellisesti kuuluvia ominaisuuksia. Mainittu puutos tai vaurio ei muka todella olisikaan sellainen synti, jonka vuoksi ilman Kristusta oleva ihminen on vihan lapsi. "

        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/yo/perisynti.html

        Arkkipiispan homo-lausunto ei nojaa luterilaiseen oppiin vaan päinvastoin. Juuri tuollaisen oppi kielletään yksimielisyyden ohjeessa.

        Nyt taisi mennä papeilta jauhot suuhun.Niin selkeää teksti mavelta että taitaapi papit väistyä takavasemmalle kommentoimatta mitään. Varsinkin tuo eka kappaleen teksti, jonka mukaan papit hyväksyessään homostelun, todellisuudessa hylkäävät Jumalan sanan ja nousevat Raamatun ilmoituksen yläpuolelle viisaammiksi kuin itse Jumala!


      • selvää tekstiä kirjoitti:

        Nyt taisi mennä papeilta jauhot suuhun.Niin selkeää teksti mavelta että taitaapi papit väistyä takavasemmalle kommentoimatta mitään. Varsinkin tuo eka kappaleen teksti, jonka mukaan papit hyväksyessään homostelun, todellisuudessa hylkäävät Jumalan sanan ja nousevat Raamatun ilmoituksen yläpuolelle viisaammiksi kuin itse Jumala!

        Toivottavasti vastaa ja toivottavasti vastaa muutkin papit. Täällä on useampi maksakaakaikkimeilleveroa-liikkeestä, jotka on virheellisesti väittäneet homouden olevan synnitöntä toimintaa. Luterilaisen opin mukaan ei ole. Se, että joissakin herätysliikkeissä se ei sitä ole, niin se on heidän onnensa. Nyt on kyseessä luterilainen usko ja sen nimellä ratsastaminen. Papeilla on rohkeutta/tietämättömyyttä kertoa kristityn olevan parempi ihminen. He vain häpeävät oman kirkkonsa oppeja, joten missä se paremmuus näkyy?

        Miksiköhän papit edes hakeutuu kirkkon, kun siinä pappislupauksessa velvoitetaan heitä opettamaan kirkon opeilla. Heti kun virka aukeaa, niin alkaa omien oppien sorvaaminen...

        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."


        Jumalastaan he tekee idiootin ja lupauksesta he ei välitä. Onko papeille mikään pyhää ja missä näkyy se "korkeampi" moraali?


      • mave kirjoitti:

        Toivottavasti vastaa ja toivottavasti vastaa muutkin papit. Täällä on useampi maksakaakaikkimeilleveroa-liikkeestä, jotka on virheellisesti väittäneet homouden olevan synnitöntä toimintaa. Luterilaisen opin mukaan ei ole. Se, että joissakin herätysliikkeissä se ei sitä ole, niin se on heidän onnensa. Nyt on kyseessä luterilainen usko ja sen nimellä ratsastaminen. Papeilla on rohkeutta/tietämättömyyttä kertoa kristityn olevan parempi ihminen. He vain häpeävät oman kirkkonsa oppeja, joten missä se paremmuus näkyy?

        Miksiköhän papit edes hakeutuu kirkkon, kun siinä pappislupauksessa velvoitetaan heitä opettamaan kirkon opeilla. Heti kun virka aukeaa, niin alkaa omien oppien sorvaaminen...

        "Minä N. N. lupaan kaikkitietävän Jumalan edessä, että toimittaessani pappisvirkaa, jonka olen valmis ottamaan vastaan, tahdon pysyä Jumalan pyhässä sanassa ja siihen perustuvassa evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuksessa. En julkisesti julista tai levitä enkä salaisesti edistä tai suosi sitä vastaan sotivia oppeja. Tahdon myös oikein julistaa Jumalan sanaa ja jakaa pyhiä sakramentteja Kristuksen asetuksen mukaan. Tahdon noudattaa kirkon lakia ja järjestystä sekä palvella alttiisti seurakuntaa ja sanankuulijoita. Kaikkea tätä tahdon noudattaa niin, että voin vastata siitä Jumalan ja ihmisten edessä. Tähän Jumala minua auttakoon."


        Jumalastaan he tekee idiootin ja lupauksesta he ei välitä. Onko papeille mikään pyhää ja missä näkyy se "korkeampi" moraali?

        Mave,

        Nyt kyllä putosin logiikkasi kärryiltä. Tarkoitatko siis, että VT:n kaikki Mooseksen laissa kirjoittettu pitäisi tänä päivänä olla voimassa?
        Vaikka Jeesus sanoi, että ei tullut kumoamaan lakia vaan täydentämään sen, niin hän myös antoi uuden lain eli rakkauden kaksoiskäskyn, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tähän sisältyy kaikki kymmenen käskyn asiat ja on vielä velvoittavampi. Meidän kristtittyinä tulee joka hetki arvioida tekojammme tämän lain alla ja aina kun näin teemme tulemme siihen tulokseen, että kukaan ei pysty täyttämään Jumalan lakia, vaan meidän on vedottava Kristukseen ja pyydettävä syntiemme sovitusta hänen tähtensä anteeksi.Lain tehtävä on siis ajaa meitä Kristuksen turviin.
        Jos meille olisi voimassa kaikki Mooseksen lain asettamat säännöt, niin silloin olisi paljon muutakin, mitä me emme noudata.


        Merja Lampila, pappi


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mave,

        Nyt kyllä putosin logiikkasi kärryiltä. Tarkoitatko siis, että VT:n kaikki Mooseksen laissa kirjoittettu pitäisi tänä päivänä olla voimassa?
        Vaikka Jeesus sanoi, että ei tullut kumoamaan lakia vaan täydentämään sen, niin hän myös antoi uuden lain eli rakkauden kaksoiskäskyn, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tähän sisältyy kaikki kymmenen käskyn asiat ja on vielä velvoittavampi. Meidän kristtittyinä tulee joka hetki arvioida tekojammme tämän lain alla ja aina kun näin teemme tulemme siihen tulokseen, että kukaan ei pysty täyttämään Jumalan lakia, vaan meidän on vedottava Kristukseen ja pyydettävä syntiemme sovitusta hänen tähtensä anteeksi.Lain tehtävä on siis ajaa meitä Kristuksen turviin.
        Jos meille olisi voimassa kaikki Mooseksen lain asettamat säännöt, niin silloin olisi paljon muutakin, mitä me emme noudata.


        Merja Lampila, pappi

        "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" 37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. 39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Matt.22.html#o117

        Sinun pitää olla tarkkana noissa asioissa. Siinä mainitaan laki ja profeetat. Me voitaisiin väitellä siitä, että onko laki kymmenen käskyä vaiko Mooseksen laki. Molemmat kun antoi Jumala. Meidän ei tarvitse, kun siinä lukee " ja profeetat". Sillä lisäyksellä on Mooseksen laki varmasti mukana. Eikä Jeesus karsastanut Moosesta. Jeesus ja Mooseshan tapasi vuorella.

        Ja oikaistaan nyt tuo virheellinen käsitys, että Jeesus toi tuossa jotain uutta. Ei tuonut, eikä tuonut vuorisaarnassa. Mooses sanoi jo tuon, että laki on muuttumaton..

        "Kuulkaa siis, israelilaiset, nyt ne lain käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan. Noudattakaa niitä, niin saatte elää ja voitte ottaa haltuunne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa. 2 Älkää lisätkö mitään näihin käskyihin älkääkä poistako niistä mitään. Pitäkää Herran, Jumalanne, käskyt, jotka minä teille annan."

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.4.html#o11

        Kuulostaako tutulta. Kuulostaako vuorisaarnalta?

        ja se Mooseksen tärkein käsky:

        4 "Kuule, Israel! Herra on meidän Jumalamme, Herra yksin. 5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi. 6 Pidä aina mielessäsi nämä käskyt, jotka minä sinulle tänään annan. 7 Teroita niitä alinomaa lastesi mieleen ja puhu niistä, olitpa kotona tai matkalla, makuulla tai jalkeilla. 8 Sido ne merkiksi käteesi ja pidä niitä tunnuksena otsallasi. 9 Kirjoita ne kotisi ovenpieliin ja kaupunkisi portteihin.

        http://www.evl.fi/raamattu/1992/5Moos.6.html#o19

        ja lähimmäisen rakastaminen on läpi Mooseksen lain, kun puhutaan lähimmäisestä. Siinä lähimmäiseksi on määritelty toinen israelilainen.

        Jeesus puhui asiaa siinä vuorisaarnassa. Ei hän tuonut mitään uutta vaan tuli vain toistamaan sitä samaa tarinaa mitä oli aiemmin puhuttu.

        Miksi sinä taas teit Jumalastasi idiootin? Miksi Jumala tekee lain, jonka kaikkitietävänä tietää olevan sellainen, että sitä ei voi noudattaa. Sen lain perusteella jaellaan kuolemantuomioita ym. raakoja toimenpiteitä. Sinä sanot, että sitä ei voi noudattaa. Se laki oli 1000 vuotta voimassa ennen Jeesusta ja on vielä 2000 vuotta Jeesuksen jällkeenkin ja sinä sanot Jumalan tehneen huonon lain. Miksi Jumala tekisi huonon lain, etenkin kun tietää etukäteen sen lain olevan huono?

        Ja tuossa olet oikeassa. jos teillä olisi olemassa Mooseksen lain kaikki säännöt, niin teillä olisi paljon muutakin mitä te ette noudata. Mä voin antaa teille vähän etumatkaa. Mä poistan teiltä Mooseksen lain. Teillä on siltikin paljon mitä te ette noudata. Mä annan teille etumatkaa. Mä poistan kymmenen käskyä teiltä. Teillä on siltikin paljon mitä te ette noudata. Otetaan vain ne pari pientä pyyntöä, jotka apostolit antoi .....

        Lähetämme siis Juudaksen ja Silaksen, ja he tuovat tämän saman viestin myös suullisesti. 28 Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän kannettavaksenne pidä panna mitään taakkaa. Annamme ainoastaan nämä välttämättömät ohjeet: 29 karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin."

        Ne taakat mitä Apostolit poisti, niin kristityt papit ovat asettaneet kansalle. Miksi te teette Jumalasta idiootin ja väitätte hänen vaatineen mahdottomia. Oikeat syylliset asioihin on kristityt uskonjohtajat, jotka ovat ottaneet tarpeettomasti lisätaakkoja itselleen.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mave,

        Nyt kyllä putosin logiikkasi kärryiltä. Tarkoitatko siis, että VT:n kaikki Mooseksen laissa kirjoittettu pitäisi tänä päivänä olla voimassa?
        Vaikka Jeesus sanoi, että ei tullut kumoamaan lakia vaan täydentämään sen, niin hän myös antoi uuden lain eli rakkauden kaksoiskäskyn, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tähän sisältyy kaikki kymmenen käskyn asiat ja on vielä velvoittavampi. Meidän kristtittyinä tulee joka hetki arvioida tekojammme tämän lain alla ja aina kun näin teemme tulemme siihen tulokseen, että kukaan ei pysty täyttämään Jumalan lakia, vaan meidän on vedottava Kristukseen ja pyydettävä syntiemme sovitusta hänen tähtensä anteeksi.Lain tehtävä on siis ajaa meitä Kristuksen turviin.
        Jos meille olisi voimassa kaikki Mooseksen lain asettamat säännöt, niin silloin olisi paljon muutakin, mitä me emme noudata.


        Merja Lampila, pappi

        Merja Lampila sanoi :
        Nyt kyllä putosin logiikkasi kärryiltä. Tarkoitatko siis, että VT:n kaikki Mooseksen laissa kirjoittettu pitäisi tänä päivänä olla voimassa?
        _____________
        Jos Jumala on sanonut jonkin asian synniksi VT:ssä niin se on sitä myös uudessa
        liitossa varsinkin jos se asia on vahvistettu siellä ei ehkä muutoin.
        Mitä ihmettä olette oikein siellä kouluissanne opiskelleet??

        Kyllä te papittaret olette surkuhupaisia - ei minkäänlaista logiikkaa puheissanne :-)

        Rakkauden kaksoiskäsky vain näyttää mihin kaikki muut lait pohjimmiltaan
        perustuvat - te papittaret ette näköjään halua ymmärtää sitä.
        Tuon kaksoiskäskynkin olette muuttaneet irstaudeksi.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Mave,

        Nyt kyllä putosin logiikkasi kärryiltä. Tarkoitatko siis, että VT:n kaikki Mooseksen laissa kirjoittettu pitäisi tänä päivänä olla voimassa?
        Vaikka Jeesus sanoi, että ei tullut kumoamaan lakia vaan täydentämään sen, niin hän myös antoi uuden lain eli rakkauden kaksoiskäskyn, rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi. Tähän sisältyy kaikki kymmenen käskyn asiat ja on vielä velvoittavampi. Meidän kristtittyinä tulee joka hetki arvioida tekojammme tämän lain alla ja aina kun näin teemme tulemme siihen tulokseen, että kukaan ei pysty täyttämään Jumalan lakia, vaan meidän on vedottava Kristukseen ja pyydettävä syntiemme sovitusta hänen tähtensä anteeksi.Lain tehtävä on siis ajaa meitä Kristuksen turviin.
        Jos meille olisi voimassa kaikki Mooseksen lain asettamat säännöt, niin silloin olisi paljon muutakin, mitä me emme noudata.


        Merja Lampila, pappi

        Merja Lampila sanoi :
        Nyt kyllä putosin logiikkasi kärryiltä. Tarkoitatko siis, että VT:n kaikki Mooseksen laissa kirjoittettu pitäisi tänä päivänä olla voimassa?
        Vaikka Jeesus sanoi, että ei tullut kumoamaan lakia vaan TÄYDENTÄMÄÄN sen,
        _______________
        Sinä putosit kärryiltä koska olet tahallasi vääristelemässä Jumalan Sanaa.

        Jeesus tuli TÄYTTÄMÄÄN lain - täydentäminen on eri asia sinä onneton.
        Harhaopettajat ujuttavat juuri tuolla tavoin tekstiensä joukkoon epäopetusta.

        Äläkä sinä ala luennoimaan meille mooseksen laista siihen olet liian köykäinen.

        Matteuksen evankeliumi:
        5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan TÄYTTÄMÄÄN.


    • vakava rikkomus

      "Minusta niin arkkipiispa kuin monet muutkin kirkossa ovat selkeästi sanoittaneet,että homoseksuaalisuus ei ole synti."

      Heterouskaan ei ole synti,heterostelu avosuhteissa on haureuden syntiä,aivan samoin kuin homoparien homostelu.

      Kyseiset asiat pitäisi olla näillä eväillä loppuun käsitelty - mistä kiikastaa.

    • Paljon syntiä

      Homous ei ole synti, mutta heterous on jos elää synnissä ja pettää, huoraa tai makaa väksisin lapsia. Näin usein tekevätkin heterot, isät ja ukkomiehetkin lapsille.

      Kaikki ihmiset tekevät elämänsä aikana syntiä, erityisesti uskovaiset.

      Papeissa, Kirkoissa ja yhteisöissä on paljon syntiä, pahaa ja sairasta toimintaa. Heissä on piispoja, pappeja, kuoripoikia, urkureita ja Kirkon työntekijöitä. Ja heitä löytyy ympäri maailman.

      Mikä pahinta heitä suojellaan, Kirkkojen sisällä, he saavat jatkaa toimintaansa. Samoin kuin pedofiilit yhteisöissä, Kirkoissa ja erilaisiss auskovaisissa yhteisöissä.

      Luulenpa, että kyseessä onkin vanha traditio, joka elää aina Kirkkojen ja yhteisöjen sisällä ja kukaan ei puutu itse instituutiona siihen ja lopeta irstasta toimintaa.

    • Ma5a

      maven kuuluisi saada palkkaa konsultoinnista.

    • Lyhyesti otan otaa keskusteluun toteamalla, että homoseksuaalisuuden raamatullisuutta on kirkko varmaan laajimmin käsitellyt parisuhdelain vaikutuksia käsittelevässä mietinnössä (s. 20-50). Kannattaa sen osalta perehtyä aiheen problematiikkaan. Löydät mietinnön täältä:

      http://apostoli6.evl.fi/julkaisut.nsf/0/A8C4DE992EF4A05FC225770B00377BF3/$file/parisuhde.pdf

      Kyseisessä osiossa todetaan muun muassa seuraavaa:

      "- On pidettävä kiinni Raamatun asemasta Jumalan sanana, vaikka sen
      tulkinta onkin toisinaan vaikeaa ja voi johtaa eri suuntiin.
      - Kristittyjen tulee erimielisyyksistä huolimatta säilyttää keskinäinen yhteys
      ja toimia kaikenlaista hajaannusta vastaan.
      - Ennen kaikkea on muistettava, että kysymys homoseksuaalisuudesta
      ei ole vain teoreettinen vaan myös käytännöllinen. Se koskee todellisten
      ihmisten kokemusta itsestään, identiteetistään ja elämästään."

      Summa, kirkko on siis ollut ja on edelleen aikamoisessa prosessissa asian suhteen. Sen vuoksi yksityiskohtaisen vastauksen antaminen on hankalaa.

      Hyvää kesänjatkoa ja löytämisen iloa toivottaen,
      Jussi Koivisto, TT, kappalainen

      • Joskus lukenut tuon ja pitänee lukea se nyt uudelleen. Piispathan on ottanut kantoja jo aiemminkin homoseksualismin parisuhteisiin. Kirkko ymmärsi ongelman 2001 ja piispat antoivat lausunnon asiasta parisuhdelain tultua voimaan.

        mm. "Lain voimaan tulemisen johdosta kirkko ei toteuta samaa sukupuolta olevien parisuhteeseen liittyviä vastaavia kirkollisia toimituksia. Työntekijöiltään kirkko edellyttää perinteisen opetuksensa mukaista käyttäytymistä.

        Homoseksuaalisen taipumuksen omaaviin tulee sekä yhteiskunnassa että kirkossa suhtautua heidän ihmisarvoaan kunnioittaen"

        http://www.evl.fi/kkh/kt/uutiset/lok2001/piisppar.htm#TopOfPage

        Tuossa sanotaan mielestäni suoraan homoille työntekijöille, että pysykää kaapissanne. Ja kun lukee uudempia pähkäilyjä asiasta, niin kirkko ei ole hylännyt Raamatun kohtaa, jossa kielletäään homostelu. Kirkko korostaa inhimilistä tapaa käsitellä asiaa ja lähimmäisen rakkautta. Ei mennä härkkimään homojen pariin ja toitoteta heidän joutuvan Hlvettiin. Pidetään asiasta matalaa profiilia. Niin minä ymmärsin, kun luin parisuhdetta koskevia pähkäilyjä.

        Se kristittyjen yhteys saattanee olla hakuisassa, kun tällä palstalla on 2,5 vuotta vakuutettu "homous ei ole syntiä". Arkkipiispa vakuutta näin ja hänen kannattajansa palstalla viljelee tätä. Sehän ei ole kuitenkaan kirkon virallinen kanta, vaan piispa puhuu siinä asemansa tuoman koskemattomuuden suojista. Näin minä ymmärsin sen, että arkkipiispaan ei pääse käsiksi vaikka kuinka puhuisi vastoin luterilaista oppia. Piispat eivät voi lähteä tukkanuottasille, kun :

        "- Kristittyjen tulee erimielisyyksistä huolimatta säilyttää keskinäinen yhteys
        ja toimia kaikenlaista hajaannusta vastaan."


        Minusta on herttaista, kun kristityt miettii homojen tunteita, kun ovat ajamassa heitä Hlvettiin :D ..Entäpä ne muut 5 miljardia käristettävää?


        Ja tuosta ollaan samaa mieltä, että prosessi on käynnissä. Pari sukupolvea kun menee, niin asia voi mennä kivuttomasti läpi. Menihän naispappeuskin läpi, tosin vuosikymmeniä ruotsin jälkeen.

        Minusta on mielenkiintoista nähdä, että mitä muita asioita tullaan julistamaan synnittömiksi. Sehän tuossa pitää tehdä, että asia voidaan hyväksyä ja siunauksia miettimään. Kirkolla on kuitenkin jo kokemusta tuosta asiasta, sillä avioeronneiden vihkimisessä on tehty synnistä synnitöntä toimintaa. Siinä jopa kirkko antaa synnille Jumalan siunauksen. Kokemusta asiasta löytyy, mutta niitä ratkaisuja odotellessa-


      • Jussi Koivisto, TT, kappalainen sanoi :
        Lyhyesti otan otaa keskusteluun toteamalla, että homoseksuaalisuuden raamatullisuutta on kirkko varmaan laajimmin käsitellyt parisuhdelain vaikutuksia käsittelevässä mietinnössä (s. 20-50). Kannattaa sen osalta perehtyä aiheen problematiikkaan.
        _____________
        Miksi et tuonut Raamatusta homoakteja puolustavia jakeita??

        "On pidettävä kiinni Raamatun asemasta Jumalan sanana, vaikka sen
        tulkinta onkin toisinaan vaikeaa ja voi johtaa eri suuntiin."

        Oliko tuo plkkää sanahelinää??
        _____________________________________________________
        Kirkkosi tunnustuksessa sanotaan näin :

        1 luku
        KIRKON TUNNUSTUS JA JÄSENET
        1 §
        Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu JUMALAN PYHÄÄN SANAAN, VANHAN ja UUDEN TESTAMENTIN PROFEETALLISIIN ja APOSTOLISIIN kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että KAIKKEA OPPIA kirkossa on tutkittava ja arvioitava JUMALAN PYHÄN SANAN mukaan.

        Tuota kirkkojärjestyksen kohtaa papit ovat Valassaan sitoutuneet noudattamaan
        ja siihen sisältyvät myös Paavalin homopykälät.

        Tuntuisi olevan paljon valapattoja tälläkin saitilla??????????

        Kyllähän kirkko mietintöjä osaa rustailla kas huono omatunto ei ole kiva
        kaveri ja todelliset uskovat alkavat tehdä hajurakoa homoteologeihin sillä :

        2.Korinttolaiskirje:
        6:14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
        6:15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
        ______________________________________________________


    • mikä on hakusessa

      Kauheaa hämmentämistä,niinkuin homous siitä joksikin muuttuisi. Se on varmaa ettei uskova valitse pysyvää avo eikä homosuhdetta.

      Uskova tuomitsee kaiken mahdollisen synnin.

    • 4+10

      Tuo piispojen yhteinen julkilausuma vuodelta 1984 on viimeinen kerta, kun kirkko on saavuttanut yksimielisyyden mistään asiasta. Ihminen saa olla homo, muttei homostella. Näin asian laita kirkon mukaan on.

      Vuonna 1986 tehtiin sitten päätös naispappeudesta ja sen jälkeen on riitaa riittänyt asiasta kuin asiasta. Vuonna 1986 Pyhä Henki hylkäsi kirkon ja jätti sen Sielunvihollisen armoille.

      • Kirkko menetti asemansa sen jälkeen, kun aloittivat moniäänisyydellä ratsastamisen. Ei ongelma ole ihmisten lähteminen. Ongelma on se , miksi he lähtevät. Kirkon politiikka ei toimi. Miten voi toimia, kun toinen sanoo toista ja toinen kumoaa sen. Kuka sellaista ottaa vakavissaan, jos ei edes papit usko kirkon oppeihin? Turhaan he itkevät eroamisista, jos itse aiheuttavat sen puheillaan. He tekevät kaikkensa, että saisivat ihmiset entistä enemmän hämmennyksiin.


    • pimeyttä on

      "Vuonna 1986 tehtiin sitten päätös naispappeudesta ja sen jälkeen on riitaa riittänyt asiasta kuin asiasta. Vuonna 1986 Pyhä - Henki hylkäsi krkon ja jätti sen Sielunvihollisen armoille."

      Todella todentuntuista,kirkon korjaajille miettimistä.

    • Vilppukin on palstalla käymäs, niin kysytään häneltäkin.

    • Vilpulle...

    • Otetaan nyt uusiksi, kun esiintyy vastakkaista mielipidettä kirkon virallisesta käsityksestä homoudesta. Onko teillä esittää jotakin virallista kannanottoa, jossa on tuo aloituksessa mainittu kohta kumottu?

      Se ei ole virallinen oppi, jos arkkipiispa on asiasta erimieltä. Arkkipiispa ja kuka tahansa piispa voi olla toista mieltä. Heidän näkemyksensä on kuitenkin vain tavallisen kristityn näkemyksen arvoinen. Yhtä arvokas kuin on Räsäsen mielipide. Se, missä oikeasti sorvataan noita tulkintoja, niin se on toisaalla kuin lehtien sivuilla. Sellaisesta lähteestä tarvittaisiin nyt aloituksessa olevan tiedon kumoaminen.

      Onko homoseksuaalinen teko pakanallinen,luonnonvastainen, Jumalan tahtoa vastaan oleva teko ja syntiä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe