Hinnoista..

*wonder*

Eli, olen hankkimassa nyt alkuun ainakin yhden nymfin. Eläinkaupassani tuollainen lutino maksaa 89euroa, eli itse linnun hinta on selvänä. Häkinkin hinnan tiedän pyörivän suunnilleen siinä sadan euron korvilla, vähän ali tai yli.
Hintakysymykseni koskeekin lähinnä papukaijan ruokaa. Kuinka paljon tuommoinen perus- siemenseos maksaa? Ja jos voisitte kertoa esim. jonkun pussi-hinnan, niin kuinka kauan siitä linnulle ruokaa riittää? Sitten on tietysti hirssi ja muut herkut. Niiden hinnasta olisi myös kiva saada "noin"-hintaa..

Tiivistettynä voisiko joku vielä kertoa, kuinka paljon lintuun ruokineen päivineen uppoaa rahaa esim. kuukaudessa??

Kiitoksia kaikille, ketkä viitsivät viisaimpina vastata!

11

1099

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Perussiemenseokset eivät hirveitä maksa, muutaman euron pussukka, parhaat nätisti pussitetut ja vitaminoidut ja lisäherkuistetut "merkkituotteet" enemmän, irtomyynnin bulkkitavara vähemmän. Mutta siemenseoshan ei ole papukaijojen pääravintoa, vaan muodostaa ruoasta suositusten mukaan korkeintaan 20% (ilmankin pärjää), joten tuommoinen kilo tai pari riittää yhdellä neidolla pitkään.

      Täysravintopelletit maksavat merkistä ja laadusta riippuen ehkä 15-25e kilo (pussin kokokin tietty vaikuttaa...), mutta yksi neitokakadu varmaan reilun kilon pussista syö jo parikin kuukautta.

      Tuoreruokaan tietysti voi saada rahaa uppoamaan enemmän tai vähemmän riippuen siitä ottaako niitä kauden hedelmiä ja pakastevihanneksia vai kalliimpia mangoja ja maisseja. Keitetyllä pastalla ja viljoilla ja pavuilla voi hiukan jatkaa ruokavaliota varsin halvalla kun keittää isomman erän kerralla ja pakastaa.

      Satunnaisia lisäkuluja tulee sitten niistä namuista, vitamiineista, uusista leluista (joita voi kyllä itsekin tehdä) yms kipista ja kupeista, mutta hyvälaatuinen vitamiinipurkkikin voi riittää jo vuodeksi jossei ehdi vanhentua. Lelujen hintahaitari on muutamasta eurosta useisiin kymppeihin.

      Kaikkiaan ehkä jollain parilla-kolmellakympillä kuussa kyllä pitäisi kyllä parikin tipua ruokkia ja huoltaa jo varsin ruhtinaallisesti.

      Jotain osviittaa tiputarpeiden hinnoista voi katsella vaikkapa täältä:
      http://www.elainkeskus.net/

    • joku

      Jos et edes tiedä että se on neitokakadu eikä nymfi niin älä osta ollenkaan!!!!!!!!

      • Euro

        joku hyvä, se on sama asia. Ennen neitokakaduista käytettiin nimeä nymfipapukaija. Olehan hiljaa lapsi kulta. Huutomerkkejä vähemmälle tai kielipoliisi pidättää sut.


    • joku

      Jos et edes tiedä että se on neitokakadu eikä nymfi niin älä osta ollenkaan!!!!!!!!

      • -N-

        .. monet eläinkauppiaatkin käyttävät vanhaa nimeä nymfi. Saattaa olla siitäkin, kun monesti linnut tulevat ulkomailta Suomeen varmaankin vain latinan kielisellä nimellä tai sitten esimerkiksi Ruotsalaisella tai Englantilaisella nimellä (Riippuen mistä lintu tulee) niin siitä sitten väännetään se nymfi. Kun vähän kaikkialla muualla se on enemmän tai vähemmän nymfin kuuloinen ;) Minä taas ostin ensimmäisen neitokakaduni nimellä helminymfi :P


      • -M-
        -N- kirjoitti:

        .. monet eläinkauppiaatkin käyttävät vanhaa nimeä nymfi. Saattaa olla siitäkin, kun monesti linnut tulevat ulkomailta Suomeen varmaankin vain latinan kielisellä nimellä tai sitten esimerkiksi Ruotsalaisella tai Englantilaisella nimellä (Riippuen mistä lintu tulee) niin siitä sitten väännetään se nymfi. Kun vähän kaikkialla muualla se on enemmän tai vähemmän nymfin kuuloinen ;) Minä taas ostin ensimmäisen neitokakaduni nimellä helminymfi :P

        Juu kyllä se on valitettavasti yleensä enemmän sääntö kuin poikkeus että linnuista käytetään jotain ihan vanhentuneita tai vieraskielisistä nimistä omin päin käänneltyjä tai usein jopa täysin tuulesta temmattuja nimiä. Kauppiailtahan ne valitettavasti useimmiten ovat peräisin ja jos on aloitteleva lintuharrastaja tai muuten ei osaa itse parempaa tietoa hankkia niin mistäpä sitä osaisi "kaiken tietävän" kauppiaan sanomisia epäillä...

        Linnuille on kuitenkin olemassa virallinen suomenkielinen nimistö (löytyy www.birdlife.fi) jota soisi edes alan ammattilaisten eli eläinkauppiaiden opettelevan käyttämään. Tai laittaisivat edes lintujen tieteelliset nimet näkysälle että oikean lajin ja nimen voisi halutessaan etsiä.

        Se on sitten niin epätoivoista yrittää neuvoa ihmisiä näiden erikoisempien "kanariansiipiparakiittien" ja "aurinkolintujen" hoidossa kun pitäisi ensin arpoa että mistähän linnusta tai edes lintuheimosta nyt oikein mahtaa olla suunnilleen kyse...


      • ----
        -M- kirjoitti:

        Juu kyllä se on valitettavasti yleensä enemmän sääntö kuin poikkeus että linnuista käytetään jotain ihan vanhentuneita tai vieraskielisistä nimistä omin päin käänneltyjä tai usein jopa täysin tuulesta temmattuja nimiä. Kauppiailtahan ne valitettavasti useimmiten ovat peräisin ja jos on aloitteleva lintuharrastaja tai muuten ei osaa itse parempaa tietoa hankkia niin mistäpä sitä osaisi "kaiken tietävän" kauppiaan sanomisia epäillä...

        Linnuille on kuitenkin olemassa virallinen suomenkielinen nimistö (löytyy www.birdlife.fi) jota soisi edes alan ammattilaisten eli eläinkauppiaiden opettelevan käyttämään. Tai laittaisivat edes lintujen tieteelliset nimet näkysälle että oikean lajin ja nimen voisi halutessaan etsiä.

        Se on sitten niin epätoivoista yrittää neuvoa ihmisiä näiden erikoisempien "kanariansiipiparakiittien" ja "aurinkolintujen" hoidossa kun pitäisi ensin arpoa että mistähän linnusta tai edes lintuheimosta nyt oikein mahtaa olla suunnilleen kyse...

        eipä missään muissakaan maissa linnuista käytetä kovinkaan yleisesti virallisia nimiä. suomessa oikeasta nimestä ei edes olisi hyötyä jos tietoa sen perusteella lähtisi etsimään. nopeammin tietoa löytyy tieteellisen nimen perusteella tai kääntämällä kauppanimen esim. englantilaiseksi tai ruotsiksi.
        eihän kukaan linnunostaja voi olla tietämätön mistä linnusta on kyse, jos myynnissä on neitokakadu, neitopapukaija, nymfiparakiitti, nymfipapukaija jne.
        onko se nyt sitten niin paha jos käyttää nimenä jo vakiintuneita mutta ei virallisia lajinimijä.


    • *wonder*

      Olen kyllä tietoinen näistä monista nimistä ja useimmiten käytänkin nimitystä neitokakadu. Kuitenkin tosiaan esim. omassa eläinkaupassani kyseisiä lintuja myydään nimellä nymfi. Ei kai se nyt niin paha moka ole, jos käyttää niitä vanhojakin nimiä välillä. Kaikki kuitenkin näyttivät ymmärtävän, mitä lintuja tarkoitin. Ja kiitos vaan kaikille minua puolustaneille..

    • Ayse20

      Hei wonder! Ensiksikin suosittelisin hankkimaan linnun suoraan kasvattajalta, joilta saat myös hyödyllistä tietoa ja apua tarvittaessa ;)Jos ostat linnun kuitenkin kaupasta niin katsele sitä tarkkaan ettei se ole liian apaattinen tai sairaan näköinen. Kasvattajalla lutinot ovat yleensä hieman kalliimpia, mutta se apu maksaa itsensä takaisin ajan kanssa. Kasvattajia löytyy Kaijuleiden ja Suomen papukaija yhdistyksen sivuilta... www.papukaijat.net ja www.papukaijayhdistys.fi , siellä on muutenkin hyvä käydä lukemassa lajista =) Tarpeeksi suuri häkki maksaa noin 150 €(Faunatar), n.90x55x100 tuo 55 on syvyyden suositus alaraja neitokakaduille, mutta tämänkin kokoinen häkki on sopiva vain yhdelle linnulle. Joten kannattaa miettiä jo etukäteen että onko linnullesi tulossa myöhemmin kaveri (mikä olisi suositeltavaa), häkki ei voi olla liian suuri!!!
      Perusruoka ei ole kallista, kun sitä ostaa irtona, se on noin 5€/kg ja siitä riittää kyllä aika pitkäksi aikaa. Toista ovat sitten kasvikset ja muut tuoreruoat joita linnulle tulisi antaa... kuussa niihin saa menemään aikalailla enemmän kuin itse perusruokaan. Suosittelen käymistä noissa lintusivuilla, sillä sieltä saat hyödyllistä tietoa ruokavaliosta ja muista mieltäsi askarruttavista asioista =)
      Sanoisin että ruokakuluihin menee kuukaudessa noin 10-15€, riippuen mitä syöttää.
      Onnea hankintaasi, neitokakadusta saat hyvän ystävän itsellesi =)

    • kissa22

      hei minulla on 8 unduu ja 15 neitokakadua 16 seeprapeippoa 2kanarialintuu ja tiedän et niitten ruokkiminen maksaa noin kuudaudessa 100e

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      68
      4853
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      15
      2300
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1826
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      13
      1546
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      37
      1520
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1338
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1257
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1166
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1161
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1136
    Aihe