Eläkeläisten tasa-arvo,,,,,,vääristymä.

Aku Ankkalinnasta

Huomasin aikaisemmissa kirjoituksissa kuinka joku kertoi ansaitusta eläkkeestä koulutus/työhistoria vertailussa.

En ymmärrä toisten logiikkaa siinä kun sanovat että jotkut tosiaan ovat ansainneet esim. 6000 € eläkkeen sillä verukkeella, että on maksanut eläkemaksuja paljon tahi opiskelleet paljon.

Sehän on selvä kun pystyy 15000 € palkasta maksamaan kuukaudessa helposti 1500 € eläkesäästöön. Kaikki eivät todellakaan voi vaikuttaa siihen että voi maksaa jättisuuria eläkesäästörahoja.

Itse olen 39 vuotta työskennellyt (poissaoloja sairauden takia 17 päivää koko aikana) ,nyt eläkkeellä 5 kk. Todellinen ammattilainen olin työssäni ja kouluttautunut työn ohella niin paljon kuin mahdollista (opiskeluvuosia varmasti 5-8 vuotta, jos lasketaan samallalailla kuin opiskelu yleensä).

Palkkaa sain jonkun verran mediaanipalkkaa enemmän, mutta nyt eläkkeeni on 2800 €. Kuka siis voi sanoa ettenkö minä ansaitsisi ansaita useamman tuhannen kuukaudessa.

6

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • i´ll be back

      Huonompiakin eläkkeitä on kuin mitä saat.

    • My Opinion

      Aika harva saa eläkettä 6000 €/kk tai edes 2800 €/kk, kuten sinä. Moni olisi sinun asemassasi ihan tyytyväinen. Mutta toki asiasta saa keskustella, jos siltä tuntuu.

    • Byro Berrta

      En oikein ymmärrä Akun viestiä, mitä hän tarkoittaa? Itse olisin tyytyväinen tuohon eläkkeeseen, moni ei saa palkkaakaan noin paljon saatikka eläkettä. Ja työssäkäyvällä on kuluja toisella tapaa. Työkk pvrahaksikin toi olisi hyvä. Aku on kai tyytyväinen työuraansa, onneksi olkoon. Moni elää kituuttaa alle tonnilla/kk.

      • Aku Ankkalinnasta

        En tarkoittanut että kantaa otettaisiin minun eläkkeeseeni,,,, (ei taida pitää paikkaansa ettei MONI saa palkkaa sitä määrää, mielummin HARVA ei saa)
        ,,,,vaan siihen että suhteettoman SUURIA eläkkeitä maksetaan, vaikkei ole kunnostautunut työelämässään monestikkaan niin hyvin kuin tavallinen taapero eläkeläinen.

        Kerro kuinka moni elää alle 1000/kk. Pienin mahdollinen eläke voi olla mutta kun siihen taas laskee asumis ym. tuet (mitä me "isoeläkeläiset" emme saa).

        niin harva jää alle 1000. Valitettavasti se osa joka saa alle joutuu koville.


    • Byro Berrta

      Aku on hyväosainen, on vaurautta ja ilmeisesti terveyttäkin.
      Keväällä oli lehdissä juttua siitä miten moni saa alle 1000/kk ja sillä on pärjättävä. Itse kuulun siihen ryhmään, joka saa hitusen yli tonnin/kk verojen jälkeen. Asumistkea ym emme saa, koska puoliso tienaa ja asunto omistetaan. Ensi vuoden mittaan putoan siihen 500/kk ryhmään, jota siippa elättää. Olen kuitenkin tyytyväinen asioihini, eihän terveyttä voi rahalla ostaa ja aina sitä jotain säästää itse tekemällä.
      Tuosta, ettei eläkettä tarvi kenellekään maksaa paljon yli Akun saamaa eläkettä, olemme ihan samaa mieltä! Onneksi verotus tasoittaa tilannetta tällä hetkellä ja kuoleehan ne hyvän eläkkeen saajatkin joskus!
      Palkkajutuista tiedän, ett moni täällä maalla saa palkkaa alle 3t/kk, ehkä Hesa on eri juttu. Itselleni työhaastattelussa pomo väitti, ett 2800/kk on toimistopäällikkötason palkka. Näillä sivuilla jossakin kerrottiin 1700/kk tilitoimistoharjoittelijan palkaksi. Alkupalkat ovat monesti jotain 2000/kk ja ehkä vähän yli, nuoria ei käy kateeksi. Ja jos katsotaan verojen jälken käteen jäävää rahaa, edelleen useampi saa käyttöönsä alle 3000/kk ja kyllä sillä perheenkin elättää! Toivottavasti Aku tukee nuoria ihmisiä jotenkin.

    • ansionmukaan

      Akun eläke on hyvä. Oma eläkkeeni on samaa suuruusluokkaa, ja se on todella riittävä.

      Toinen asia sitten on, tarvitseeko joku 6000 euron eläkkeen. Mielestäni ei. Eläkekatto voisi olla 5000 euroa tai alempikin. Ehkä tähän vielä joskus mennäänkin.

      Iäkäs äitini saa eläkettä noin 1000 euroa ja tulee sillä toimeen ilman mitään tukiaisia. Hän teki töitä melkein 50 vuotta ja koulutusta oli kansakoulun lisäksi parivuotinen ammatillinen koulutus. Ansaitsisi hänkin paremman eläkkeen.

      Aina ei mene elämä eikä eläkkeet ansion mukaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe