onko 15.v valmis?

15.v tuleva äiti(kö)??

Olen 15.v (-97) tyttö ja poikaystäväni on 18.v (-95), olemme olleen noin 1,5vuotta yhdessäja nyt on käynyt sellainen vahinko että olen 4vk raskaana, mutta poikaystävälle en uskalla kertoa asiasta mitään, koska pelkään että hän jättäisi minut, itsekkin sain asialle varmistuksen vasta viikko sitten.vanhemmille kertominen on vielä kauheampaa, kun he olettavat että olen sellaiben "kiltti tyttö" en juo polta yms.ja haluan elää terveellistä elämää. Mitä jos he suuttuvat niin että heittävät vaikka pihalle? Koska itselläni on noin 2.v veli joka vie kaikki voimat vanhemmiltani. Haluaisin kovasti kypsyä ja "kasvaa ihmisenä" , perhe ja raskaus ovat ollut haaveenani jo ekalta luokalta asti,enkä haluaisi luopua siitä mutta onko minusta vielä äidiksi? Ja voiko "huomattavasti vanhempi" poikaystäväni olla asiasta iloinen? Voiko hänelle tulla huono itsetunto että hän vaan pani minut paksuksi ja "vei nuoruuteni" ?

19

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • stevar1

      Pahinta tässä on se, että poikaystäväsi on syyllistynyt rikokseen nimeltä Lapsen seksuaalinen hyväksikäyttöön, koska suomessa on suojaikäraja 16.

      Mitä todennäköisemmin vanhempasi tekee pojasta rikosilmoituksen
      Totuus tulee, joka tapauksessa esiin jos aiot pitää lapsen

      WWW.Finlex.fi
      Suomen rikoslainsäädännössä suojaikäraja on ollut pitkään 16 vuotta.

      • 15.v tuleva äiti(kö)??

        Mutta jos vanhempani eivät nostaisi asiasta mitäään poliisi asiaa? Niin saattaisiko joku muu taho tehdä niin en löydä netiStä mitään tietoa asiasta? Koska vanhempani ovat hyväksyneet suhteemme :)


      • worhfo
        15.v tuleva äiti(kö)?? kirjoitti:

        Mutta jos vanhempani eivät nostaisi asiasta mitäään poliisi asiaa? Niin saattaisiko joku muu taho tehdä niin en löydä netiStä mitään tietoa asiasta? Koska vanhempani ovat hyväksyneet suhteemme :)

        On ollut tapaus, jossa lastensuojelu nosti syytteen, vaikka vanhemmat ja nuori vastustivat. Syyte ei mennyt läpi, koska 18-vuotiaalla oli asperger ja hänen katsottiin olevan samalla tasolla 15-vuotiaan tytön kanssa. Kyseisessä tapauksessa kyseessä ei ollut raskaus. Eli joku muukin voi nostaa syytteen.


    • EI Lasta

      eiköhän se ole ihan normaalia siinä vaiheessa muuttaa pois kotoa ja alkaa itsenäistymään, jos alkaa perhettä perustamaan?
      mikä velvollisuus sun vanhemmillasi olisi hoitaa sun lastasi? eiköhän teidän pidä sen poikaystäväsi kanssa kantaa se vastuu lapsestanne..

      mieti nyt itsekin, jos kerta 2v veljesi vie ns."mehut" vanhemmiltasi, niin minkälaista helvettiä vanhempiesi elämä tulisi olemaan jos he vielä veljesi lisäksi joutuisivat hoitamaan vielä sinunkin lapsesi.

      sinuna kyllä harkitsisin aborttia, tuon ikäisenä et kykene lasta kasvattamaan saatika hoitamaan, ne hommat siirtyisivät vain vaivihkaa vanhemmillesi kun sinä haluatkin elää normaalin nuoren elämää..
      ja jo sekin kertoo kypsymättömyydestäsi kun et edes kumppanillesi kykene kertomaan noinkin tärkeästä, myös häntä koskevasta asiasta, saatika sitten kerro vanhemmillesi.
      jos oikeasti olisi valmis lapseen, niin ei sitä asiaa häpeäisi ja piilottelisi kuten sinä teet.

      tee abortti, kasva aikuiseksi, ota vastuu itsestäsi ja elämästäsi ja harkitse lapsen saamista aikaisintaan 20vuotiaana..kun itsekin ehkä asut omassa vuokrakämpässä ja kannat vastuun itsestäsi.

    • Vastaaja2

      Turha noita asioita on täällä kysellä, kertomalla asiasta läheisillesi sen saat tietää miten reagoivat asiaan ja pakkohan sinun kuitenkin kertoa on. Kerro asiasta mahdollisimman pian poikaystävällesi ja päättäkää yhdessä miten etenette. Ja vaikkei vanhempasi alaikäiseen sekaantumisesta ilmoitusta poliisille tekisikään niin kyllä, sen voi tehdä kuka tahansa muukin. Tosin eihän asia muille kuulu, joten turhaa ainakaan sen vuoksi jännität raskaudestasi kertomista muille.

      • 15.v tuleva äiti(kö)??

        Kerroin tänään poikaystävälleni, hän ei osannut mitään lopullista sanoa vielä mutta puhuttiin että ehkä ei vielä. Mutta molemmat miettii vielä. Puhuttiin myös että vanhemmille ei kerrota ennen kuin ollaan omista päätöksistä aivan varmoja? Mutta en tiedä olenko vielä valmis...


      • ffjkvfjkv
        15.v tuleva äiti(kö)?? kirjoitti:

        Kerroin tänään poikaystävälleni, hän ei osannut mitään lopullista sanoa vielä mutta puhuttiin että ehkä ei vielä. Mutta molemmat miettii vielä. Puhuttiin myös että vanhemmille ei kerrota ennen kuin ollaan omista päätöksistä aivan varmoja? Mutta en tiedä olenko vielä valmis...

        Jos et halua raskaaksi niin miksi et huolehdi kunnolla ehkäisystä?? En voi ymmärtää miten se voi olla teineille niin vaikeaa?


      • 15.v tuleva äit(kö)??
        ffjkvfjkv kirjoitti:

        Jos et halua raskaaksi niin miksi et huolehdi kunnolla ehkäisystä?? En voi ymmärtää miten se voi olla teineille niin vaikeaa?

        Minun piti ostaa jälkiehkäisy mutta eivät sitä minulle apteekissa myyneet ikäni takia. Ja en vanhemmiltani kehdannut pyytää, ja poikaystäväni oli töissä. Ja en uskonut että voisin tulla vielä raskaaksi, joo olin tyhmä kun ajattelin niin mutta en ajatellut että näin kävisi koska harrastamme seksiä kumminkin melkein kerran kuukaudessa ja kerran oli sama juttu että ei tullut sitä kortsua mukaan ja en tullut sillon raskaaksi.


      • EI lasta
        15.v tuleva äit(kö)?? kirjoitti:

        Minun piti ostaa jälkiehkäisy mutta eivät sitä minulle apteekissa myyneet ikäni takia. Ja en vanhemmiltani kehdannut pyytää, ja poikaystäväni oli töissä. Ja en uskonut että voisin tulla vielä raskaaksi, joo olin tyhmä kun ajattelin niin mutta en ajatellut että näin kävisi koska harrastamme seksiä kumminkin melkein kerran kuukaudessa ja kerran oli sama juttu että ei tullut sitä kortsua mukaan ja en tullut sillon raskaaksi.

        ihan tiedoksi, kun naisella alkaa kuukautiset, hän voi tulla raskaaksi.
        kuukautiset tarkoittavat että olet ns."sukukypsä" vaikka olisit 11v.

        jäikö jotain välistä terveystiedon/biologian tunneilla?

        olisit voinut käydä hakemassa/teettämässä jälkiehkäisyn myös vaikkapa ehkäisyneuvolassa/paikallisessa neuvolassa/muualla lääkärissä..eikä olisi varmaan maksanut kovin paljoa jos mitään..

        kannattaisi varmaan hommata joku varmempi ehkäisy..tai sitten alat itsekin ostamaan kondomeja, että aina on mukana kun munaa tekee mieli.

        vaikka kerran et tullutkaan raskaaksi, niin se ei tarkoita että et voisi koskaan tulla ns. "vahingossa" raskaaksi..silkkaa typeryyttä tuollainen ajattelutapa.

        aina tällaisten avausviestien yhteydessä tulee sellainen fiilis että voiko teinit nykyään olla oikeasti noin typeriä?
        silloinkin kun itse aloitin seksielämän 16-vuotiaana, niin juttelin äitini kanssa ja kävimme hakemassa minulle e-neuvolasta e-pillerit ja mukaan tuli myös kondomeja, eikä tuo nyt ollut niin kamalaa..ennemmin äidin kanssa juttelen seksistä kuin olisin 15-vuotiaana kertonut raskaudesta ja harkinnut aborttia.

        ja jos et kykene puhumaan ehkäisyyn liittyvistä asioista edes omien vanhempiesi saatika poikaystäväsi kanssa niin miten voit edes olla "valmis" saamaan lasta.
        jos pelkkä kondomien ostaminen ja käyttäminen on noin vaikeata, niin mitä se on sitten kun pitäisi ihan oikeasti alkaa huolehtimaan itsestä, lapsesta, ja koko perheestä...


    • kasva eka

      et ole todellakaan vielä valmis äidiksi kasva ensin kotona aikuiseksi olet vielä lapsen kengissä vasta sitten kun olet 18v sitten voit leikkiä poikaystäväsi kalulla

      • 15.v tuleva äitI(kö)

        Miksi kaikki vain valittavat kun emme huolehtinut ehköisystä vahinko on käynyt jo. Ja tiedän että en ole vielä missään ihanne iässä saada lasta ja että aikuiset kattoo asiaa tosi ilkeesti ja jotenkin halveksuvasti...tullut todella paljon ilkeitä kommentteja ja niihin haluan sanoa että tiedostan kyllä omat virheeni...sellaista vielä kysyisi että voinko tehdä abortin ilman että kerron vanhemmilleni siitä?


      • sad.angel33
        15.v tuleva äitI(kö) kirjoitti:

        Miksi kaikki vain valittavat kun emme huolehtinut ehköisystä vahinko on käynyt jo. Ja tiedän että en ole vielä missään ihanne iässä saada lasta ja että aikuiset kattoo asiaa tosi ilkeesti ja jotenkin halveksuvasti...tullut todella paljon ilkeitä kommentteja ja niihin haluan sanoa että tiedostan kyllä omat virheeni...sellaista vielä kysyisi että voinko tehdä abortin ilman että kerron vanhemmilleni siitä?

        En usko että vanhempasi saa tietäää. Itse olin 16 mun tein abortin ja vieläkään kukaan ei tiedä että tein sen.

        Suosittelen kuitenkin miettimään onko abortti se ainut ratkaisu! Abortti voi surettaa vielä monenkin vuoden päästä, niinkuin minua.

        Itse olin 15-vuotiaana täysi kakara ja elämäntyylini oli holtiton....ja pam olinkin raskaana....ehkäsyäkään en ottanut tosissaan.
        Jos päätät tehdä abortin, zemppiä...ei tule jälkeenpäin olee helppoo.
        Kannattaa soittaa terveysasemalle, sinne vaan juttelee sun tilanteesta!
        Neuvoisin kuitenkin miettimään tarkkaan :(


      • 15.v tuleva äiti(kö)
        sad.angel33 kirjoitti:

        En usko että vanhempasi saa tietäää. Itse olin 16 mun tein abortin ja vieläkään kukaan ei tiedä että tein sen.

        Suosittelen kuitenkin miettimään onko abortti se ainut ratkaisu! Abortti voi surettaa vielä monenkin vuoden päästä, niinkuin minua.

        Itse olin 15-vuotiaana täysi kakara ja elämäntyylini oli holtiton....ja pam olinkin raskaana....ehkäsyäkään en ottanut tosissaan.
        Jos päätät tehdä abortin, zemppiä...ei tule jälkeenpäin olee helppoo.
        Kannattaa soittaa terveysasemalle, sinne vaan juttelee sun tilanteesta!
        Neuvoisin kuitenkin miettimään tarkkaan :(

        Juuri sillä haluankin asiaa miettiä että ei sitten myöhemmin asia kaduta, koska se on sitten ihan lopullista, tosin voihan sitä myöhemmin sitten myös mutta ennen sitä voi tapahtua mitä vaan. Menen tänään poikaystävälleni puhumaan asiasta kun molemmat on nukkunut yön yli...toivottavasti asian takia ei mene välit poikki, mutta jos poikäystävä ei halua niin en mä sitten aio pitää koska mielestäni hänellä on lapseen ihan yhtäpaljon varaa valita kun minulla...


      • 20+3
        sad.angel33 kirjoitti:

        En usko että vanhempasi saa tietäää. Itse olin 16 mun tein abortin ja vieläkään kukaan ei tiedä että tein sen.

        Suosittelen kuitenkin miettimään onko abortti se ainut ratkaisu! Abortti voi surettaa vielä monenkin vuoden päästä, niinkuin minua.

        Itse olin 15-vuotiaana täysi kakara ja elämäntyylini oli holtiton....ja pam olinkin raskaana....ehkäsyäkään en ottanut tosissaan.
        Jos päätät tehdä abortin, zemppiä...ei tule jälkeenpäin olee helppoo.
        Kannattaa soittaa terveysasemalle, sinne vaan juttelee sun tilanteesta!
        Neuvoisin kuitenkin miettimään tarkkaan :(

        eiköhän sun ongelma nimenomaan ole siinä että et ole puhunut kenenkään kanssa abortista.
        kauheata ettet edes vanhempiesi kanssa ole asiasta keskustellut!!!!
        ihmekös sitten jos surettaa kun asiaa ei saa purettua kenenkään kanssa..

        ehkä sinunkin olisi ollut helpompi päästä abortista yli, jos sinulla olisi ollut joku kenen kanssa puhua asiasta.

        vaikka tilanteesi on surettava, niin siltikään en toivoisi että lähdet neuvomaan ketään tekemään samoin kuin sinä teit, tai tekemään päinvastaista, koska itselläsi on paha olla asian takia.

        ap:lle sanoisin että keskustelisi vanhempiensa kanssa tästä asiasta, sen sijaan että salaa asian.
        ehkä ne vanhemmat ymmärtävät enempi kuin se sinun poikaystäväsi joka toivoo pääsevänsä pälkähästä..


      • sad.angel33
        20+3 kirjoitti:

        eiköhän sun ongelma nimenomaan ole siinä että et ole puhunut kenenkään kanssa abortista.
        kauheata ettet edes vanhempiesi kanssa ole asiasta keskustellut!!!!
        ihmekös sitten jos surettaa kun asiaa ei saa purettua kenenkään kanssa..

        ehkä sinunkin olisi ollut helpompi päästä abortista yli, jos sinulla olisi ollut joku kenen kanssa puhua asiasta.

        vaikka tilanteesi on surettava, niin siltikään en toivoisi että lähdet neuvomaan ketään tekemään samoin kuin sinä teit, tai tekemään päinvastaista, koska itselläsi on paha olla asian takia.

        ap:lle sanoisin että keskustelisi vanhempiensa kanssa tästä asiasta, sen sijaan että salaa asian.
        ehkä ne vanhemmat ymmärtävät enempi kuin se sinun poikaystäväsi joka toivoo pääsevänsä pälkähästä..

        Niin, no vanhemmat eivät ole kovin läheisiä ja meidän perheessä ei muutenkaan olla avoimia. Ihan kuule vanhempien vika, kun kasvatus on ollut juurikin "kaikki asiat omana tietona." ...nii että vaikee lähtee avautuu tollasesta asiasta joka on niin suuri, jos pienimmistäkin asioista ollaan hiljaa!

        Ja kyllä, en ole muidenkaan kanssa pystynyt puhumaan asiasta ja se avaisi taas vanhat haavat

        Ja en ole kehottanut aloittajaa tekemään aborttia tai pitämään lasta. Ehdotin keskustelua esim. Terveyskeskuksessa, js kerroin miten aborttikin voi jälkeen päin surettaa! Että sillee....


    • Olisit ottanut

      vahinkovakuutuksen

      • joka otrille

        Kannatasko teidän teinien mennä johonkiin semmoseen maahan jossa tytöt naitetaan heti kun kuukautiset on alkaneet ja rupeavat penkoja lykkäämään joka otrille,kuten vanha kansa sanoi.Siinä teille autuus ja onni .


    • Jozzu
    • J3ah

      adoptoi afrikkaan jos et ite tykkää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      76
      1362
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1195
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      924
    4. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      906
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      78
      848
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      794
    7. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      793
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      776
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      774
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      675
    Aihe