kumman valitsen: 50mm f/1.8 vai 40mm f/2.8 STM?

eiosaavalita2

En osaa valita kumman objektiivin hankin. harrastan enemmän kuvien ottamista kuin videoimista, joten eikö se STM ole turha minulle ja häiritseekö 50mm tarkennus ääni niin paljon sekä tarkentaako se nopeasti? mutta haluaisin myös 40mm, joka on rakenteeltaan parempi eikä tunnu lelulta ja siinä on hiljainen sekä (nopea?) tarkennus. kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

6

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kljkshgj

40 millinen on paremmin tehty ja lähempänä "normaalia", jos sinulla on pienikennoinen runko. Kinokoossa se on hienoinen laajakulma.
      1,8/50 millistä puoltaa vain halpa hinta ja hieman parempi valovoima, mutta se on pehmeä reunoilta suurimmilla aukoilla ja mekaanisesti heikko.

• ymmällä.

" ja mekaanisesti heikko"

mistä ihmeestä tiedät tuollaisia asioita, varsinkin MEKAANISESTI HEIKKO aloittajan antamilla tiedoilla.

itse olen kuvannut 60 vuotta ja isovanhemmat vanhemmat perustivat valokuvausalan yrityksen 1917.
        Minulle ei ole tullut vastaan yhtään mekaanisesti heikkoa objektiivia, kaikilla on saanut aivan hyvää kuvaa, ainoa työssä vaikuttava laatuero on ollut taivaan ja vastavalon heijastumat joissa on paljon eroa eri linsseillä.

• lkjgkhwrejhg
        ymmällä. kirjoitti:

mistä ihmeestä tiedät tuollaisia asioita, varsinkin MEKAANISESTI HEIKKO aloittajan antamilla tiedoilla.

itse olen kuvannut 60 vuotta ja isovanhemmat vanhemmat perustivat valokuvausalan yrityksen 1917.
        Minulle ei ole tullut vastaan yhtään mekaanisesti heikkoa objektiivia, kaikilla on saanut aivan hyvää kuvaa, ainoa työssä vaikuttava laatuero on ollut taivaan ja vastavalon heijastumat joissa on paljon eroa eri linsseillä.

Vähänpä sinulla on silti kokemusta, tai ole "hannu hanhi", jolle päiväpaistaa yölläkin.

Tietoni ei perustukaan kirjoittajan tietoihin vaan omiin ja toisten kokemuksiin.
        Olen nähnyt monen objektiivin mennevän keskeltä poikki pienestä kolhusta. Usein kyllä vain tarkennus on jumiutunut ja sen on saattanut saada nytkäytettyä paikoilleen.

Sensijaan minulla ei ole mitään tietoa 2,8/40 STM:n kestävyydestä.

Vanhoja manuaalisia filmiobjektiiveja sai kyllä heitelläkin ja myös uida, mutta ei nykyisten digilelujen kanssa.

• los faktos
        ymmällä. kirjoitti:

Nykyiset halpaobjektiivit on pääasiassa muovia, bajonettia myöten. Vielä 80-luvun alussa oli asiat toisin. Ne ei todellakaan kestä minkäänlaista pölyä, varsinkaan hienoa hiekkaa, johon kesällä saattaa törmätä jos menee kilometriä lähemmäksi hiekkarantaa.

• ahaaakiitos

en ole varma mutta minulla on canon 550d, onhan se pienikennoinen? eli 40 millinen olisi parempi hankkia?

• kjjweghrf

Sehän riippuu käytöstä.
        50 millinen on hyvä muotokuva linssi, mutta 40 millisellä saa suuremman alueen kuvaan ahtaissa paikoissa.
        Valovoimaero on 1, 1/3 aukkoa/ suljinaikaa.
        Käy liikkeessä kokeilemassa, kumman kuvakulma sopii paremmin käyttöösi ja tuntuu miellyttävämmältä.
        Ei kannata ostaa sikaa säkissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2213
    3. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1534
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      117
      954
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      883
    Aihe