Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kumman valitsen: 50mm f/1.8 vai 40mm f/2.8 STM?

eiosaavalita2

En osaa valita kumman objektiivin hankin. harrastan enemmän kuvien ottamista kuin videoimista, joten eikö se STM ole turha minulle ja häiritseekö 50mm tarkennus ääni niin paljon sekä tarkentaako se nopeasti? mutta haluaisin myös 40mm, joka on rakenteeltaan parempi eikä tunnu lelulta ja siinä on hiljainen sekä (nopea?) tarkennus. kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

6

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kljkshgj

      40 millinen on paremmin tehty ja lähempänä "normaalia", jos sinulla on pienikennoinen runko. Kinokoossa se on hienoinen laajakulma.
      1,8/50 millistä puoltaa vain halpa hinta ja hieman parempi valovoima, mutta se on pehmeä reunoilta suurimmilla aukoilla ja mekaanisesti heikko.

      • ymmällä.

        " ja mekaanisesti heikko"


        mistä ihmeestä tiedät tuollaisia asioita, varsinkin MEKAANISESTI HEIKKO aloittajan antamilla tiedoilla.

        itse olen kuvannut 60 vuotta ja isovanhemmat vanhemmat perustivat valokuvausalan yrityksen 1917.
        Minulle ei ole tullut vastaan yhtään mekaanisesti heikkoa objektiivia, kaikilla on saanut aivan hyvää kuvaa, ainoa työssä vaikuttava laatuero on ollut taivaan ja vastavalon heijastumat joissa on paljon eroa eri linsseillä.


      • lkjgkhwrejhg
        ymmällä. kirjoitti:

        " ja mekaanisesti heikko"


        mistä ihmeestä tiedät tuollaisia asioita, varsinkin MEKAANISESTI HEIKKO aloittajan antamilla tiedoilla.

        itse olen kuvannut 60 vuotta ja isovanhemmat vanhemmat perustivat valokuvausalan yrityksen 1917.
        Minulle ei ole tullut vastaan yhtään mekaanisesti heikkoa objektiivia, kaikilla on saanut aivan hyvää kuvaa, ainoa työssä vaikuttava laatuero on ollut taivaan ja vastavalon heijastumat joissa on paljon eroa eri linsseillä.

        Vähänpä sinulla on silti kokemusta, tai ole "hannu hanhi", jolle päiväpaistaa yölläkin.

        Tietoni ei perustukaan kirjoittajan tietoihin vaan omiin ja toisten kokemuksiin.
        Olen nähnyt monen objektiivin mennevän keskeltä poikki pienestä kolhusta. Usein kyllä vain tarkennus on jumiutunut ja sen on saattanut saada nytkäytettyä paikoilleen.

        Sensijaan minulla ei ole mitään tietoa 2,8/40 STM:n kestävyydestä.

        Vanhoja manuaalisia filmiobjektiiveja sai kyllä heitelläkin ja myös uida, mutta ei nykyisten digilelujen kanssa.


      • los faktos
        ymmällä. kirjoitti:

        " ja mekaanisesti heikko"


        mistä ihmeestä tiedät tuollaisia asioita, varsinkin MEKAANISESTI HEIKKO aloittajan antamilla tiedoilla.

        itse olen kuvannut 60 vuotta ja isovanhemmat vanhemmat perustivat valokuvausalan yrityksen 1917.
        Minulle ei ole tullut vastaan yhtään mekaanisesti heikkoa objektiivia, kaikilla on saanut aivan hyvää kuvaa, ainoa työssä vaikuttava laatuero on ollut taivaan ja vastavalon heijastumat joissa on paljon eroa eri linsseillä.

        Nykyiset halpaobjektiivit on pääasiassa muovia, bajonettia myöten. Vielä 80-luvun alussa oli asiat toisin. Ne ei todellakaan kestä minkäänlaista pölyä, varsinkaan hienoa hiekkaa, johon kesällä saattaa törmätä jos menee kilometriä lähemmäksi hiekkarantaa.


    • ahaaakiitos

      en ole varma mutta minulla on canon 550d, onhan se pienikennoinen? eli 40 millinen olisi parempi hankkia?

      • kjjweghrf

        Sehän riippuu käytöstä.
        50 millinen on hyvä muotokuva linssi, mutta 40 millisellä saa suuremman alueen kuvaan ahtaissa paikoissa.
        Valovoimaero on 1, 1/3 aukkoa/ suljinaikaa.
        Käy liikkeessä kokeilemassa, kumman kuvakulma sopii paremmin käyttöösi ja tuntuu miellyttävämmältä.
        Ei kannata ostaa sikaa säkissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1400
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1307
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe