kumman valitsen: 50mm f/1.8 vai 40mm f/2.8 STM?

eiosaavalita2

En osaa valita kumman objektiivin hankin. harrastan enemmän kuvien ottamista kuin videoimista, joten eikö se STM ole turha minulle ja häiritseekö 50mm tarkennus ääni niin paljon sekä tarkentaako se nopeasti? mutta haluaisin myös 40mm, joka on rakenteeltaan parempi eikä tunnu lelulta ja siinä on hiljainen sekä (nopea?) tarkennus. kiitos asiallisista vastauksista etukäteen.

6

276

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kljkshgj

40 millinen on paremmin tehty ja lähempänä "normaalia", jos sinulla on pienikennoinen runko. Kinokoossa se on hienoinen laajakulma.
      1,8/50 millistä puoltaa vain halpa hinta ja hieman parempi valovoima, mutta se on pehmeä reunoilta suurimmilla aukoilla ja mekaanisesti heikko.

• ymmällä.

" ja mekaanisesti heikko"

mistä ihmeestä tiedät tuollaisia asioita, varsinkin MEKAANISESTI HEIKKO aloittajan antamilla tiedoilla.

itse olen kuvannut 60 vuotta ja isovanhemmat vanhemmat perustivat valokuvausalan yrityksen 1917.
        Minulle ei ole tullut vastaan yhtään mekaanisesti heikkoa objektiivia, kaikilla on saanut aivan hyvää kuvaa, ainoa työssä vaikuttava laatuero on ollut taivaan ja vastavalon heijastumat joissa on paljon eroa eri linsseillä.

• lkjgkhwrejhg
        ymmällä. kirjoitti:

mistä ihmeestä tiedät tuollaisia asioita, varsinkin MEKAANISESTI HEIKKO aloittajan antamilla tiedoilla.

itse olen kuvannut 60 vuotta ja isovanhemmat vanhemmat perustivat valokuvausalan yrityksen 1917.
        Minulle ei ole tullut vastaan yhtään mekaanisesti heikkoa objektiivia, kaikilla on saanut aivan hyvää kuvaa, ainoa työssä vaikuttava laatuero on ollut taivaan ja vastavalon heijastumat joissa on paljon eroa eri linsseillä.

Vähänpä sinulla on silti kokemusta, tai ole "hannu hanhi", jolle päiväpaistaa yölläkin.

Tietoni ei perustukaan kirjoittajan tietoihin vaan omiin ja toisten kokemuksiin.
        Olen nähnyt monen objektiivin mennevän keskeltä poikki pienestä kolhusta. Usein kyllä vain tarkennus on jumiutunut ja sen on saattanut saada nytkäytettyä paikoilleen.

Sensijaan minulla ei ole mitään tietoa 2,8/40 STM:n kestävyydestä.

Vanhoja manuaalisia filmiobjektiiveja sai kyllä heitelläkin ja myös uida, mutta ei nykyisten digilelujen kanssa.

• los faktos
        ymmällä. kirjoitti:

Nykyiset halpaobjektiivit on pääasiassa muovia, bajonettia myöten. Vielä 80-luvun alussa oli asiat toisin. Ne ei todellakaan kestä minkäänlaista pölyä, varsinkaan hienoa hiekkaa, johon kesällä saattaa törmätä jos menee kilometriä lähemmäksi hiekkarantaa.

• ahaaakiitos

en ole varma mutta minulla on canon 550d, onhan se pienikennoinen? eli 40 millinen olisi parempi hankkia?

• kjjweghrf

Sehän riippuu käytöstä.
        50 millinen on hyvä muotokuva linssi, mutta 40 millisellä saa suuremman alueen kuvaan ahtaissa paikoissa.
        Valovoimaero on 1, 1/3 aukkoa/ suljinaikaa.
        Käy liikkeessä kokeilemassa, kumman kuvakulma sopii paremmin käyttöösi ja tuntuu miellyttävämmältä.
        Ei kannata ostaa sikaa säkissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      246
      4502
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      123
      2949
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2712
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      78
      1689
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      105
      1532
    6. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      51
      1251
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      89
      1185
    8. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      203
      1054
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      46
      1017
    10. Ne viimeiset kerrat

Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59